Beskrivningar av goda svar: SV – Historia
15.9.2021
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 11.11.2021
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
De viktigaste grunderna för bedömningen av provet i historia är kunskaper och tänkesätt typiska för ämnet och den ämneskunskap som läroplanen förutsätter, samt ett korrekt och exakt bruk av centrala historiska begrepp. Bedömningen beaktar även examinandens förmåga att tolka och bedöma historiska källor kritiskt, dra självständiga slutsatser och jämföra tolkningar av historiska frågor samt kunna göra ett motiverat ställningstagande till dem.
Av svaren ska det framgå att examinanden förstår vad som utmärker olika tidsperioder och att hen kan ställa problem och förändringsprocesser i hens egen tid i relation till ett historiskt sammanhang. Examinanden behärskar de centrala historiska begreppen som exempelvis tid, förändring och kontinuitet. Examinanden kan också gestalta orsakssamband. I materialuppgifterna visar examinanden att hen kan bedöma och utnyttja texterna och det visuella materialet på ett kritiskt sätt. I diskussionsuppgifterna och de uppgifter som innehåller motstridig kunskap visar examinanden att hen förstår tolkningens betydelse för historisk kunskapsbildning samt orsakssambandens mångbottnade och komplexa karaktär. Examinanden kan analysera fenomen och mänsklig verksamhet i det förflutna utifrån varje tidsperiods egna utgångspunkter och skilja den tidens perspektiv från nutidens. Vid bedömningen fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skapa strukturerade helheter av sina kunskaper och hens förmåga att skilja mellan väsentlig och oväsentlig information.
Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.
I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 35 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 7–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 11–20 och 21–30 poäng.
0 | Nöjaktig | God | Berömlig | |
---|---|---|---|---|
Riktig och relevant kunskap; exakt begrepps-användning | Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. | Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. | Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. | Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt. |
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt | Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. | Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. | Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. | Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar. |
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap | Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. | Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. | Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. | Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Kvinnans ställning i den romerska familjen under antiken 20 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår när antiken inföll och att antikens Rom var ett patriarkaliskt samhälle där männen utövade makt såväl i familjen som i samhället i stort. Inom familjen var det i sista hand den äldsta manliga medlemmen som fattade beslut om familjens angelägenheter. Kvinnans primära uppgift var att gifta sig, föda barn och ta hand om hushållet. Examinanden diskuterar romarnas uppfattning om en idealisk hustru och mor genom att utnyttja materialet.
Examinanden presenterar inte en alltför dyster bild av kvinnans ställning, utan nämner också några positiva sidor. Sådana är till exempel att också döttrar ärvde, att gifta kvinnor och änkor fick administrera sin egen egendom, att en man inte kunde behandla sin hustru hur som helst, att äktenskapsavtalet definierade makarnas rättigheter och att också kvinnor hade rätt att skilja sig. I samhället kunde kvinnorna inte officiellt delta i det politiska beslutsfattandet eftersom de saknade rösträtt och inte fick inneha tjänster. Svaret kan också bygga på en jämförelse med kvinnans ställning i Grekland.
I ett berömligt svar analyserar examinanden den romerska familjen och det romerska samhället djupare och mer mångsidigt. Examinanden lyfter fram källmaterialets natur och förändringen i kvinnans ställning med tiden. Det ses som en tilläggsförtjänst om examinanden noterar kopplingen mellan texten och en provins under kejsartiden. Hen kan bland annat behandla följande faktorer: kvinnor i olika samhällsklasser hade olika ställning, kvinnans ställning i det romerska samhället var bättre än i antikens Grekland, utvecklingen gick i en positiv riktning när kejsarna stiftade lagar som begränsade familjefaderns makt. Examinanden kan också notera att en del kvinnor bedrev affärsverksamhet. Kvinnorna hade stor betydelse inom religionsutövningen. Även om de officiellt saknade politisk makt så påverkade flera kvinnor samhället och politiken genom sina män.
Ordet ”vacker” på rad fyra i källmaterialet är ett fel som har förorsakats av ett tryckfel i det finska källmaterialet: ”sievä” skulle ha varit ”siveä”, det vill säga sedlig, ärbar eller dygdig på svenska i stället för vacker. Resonemang föranledda av detta fel leder inte till poängavdrag.
2. Propaganda under andra världskriget 20 p.
I ett gott svar framkommer det att propaganda är målinriktad, genomtänkt och systematisk verksamhet med vars hjälp man försöker skapa en särskild bild och spä på fördomar. Examinanden skiljer mellan olika former av krigspropaganda som förekommer i filmklippet, såsom att de tyska naziledarna ringaktas och görs till åtlöje. Också tanken kring en arisk ras och ett herrefolk ifrågasätts i klippet. I slutet understryks det egna folkets överlägsenhet, när Kalle lycklig vaknar upp ur sin dröm hemma i USA. Ett gott svar avgränsas så att det täcker krigets expansion till ett världskrig i början av år 1943. Till exempel följande händelser kan behandlas i svaret: Under åren 1941–1943 hade Tysklands snabba erövringar avslutats. USA hade gått med i kriget i december 1941 (Pearl Harbor). Axelmakterna hade erfarit sina första stora förluster år 1942 i Midway, Stalingrad och El-Alamein.
I ett berömligt svar analyseras filmklippets krigspropaganda mer analytiskt och examinanden beaktar exempelvis att åsiktsfriheten ifrågasätts på flera ställen och att det i slutet av filmklippet finns hänvisningar till matbristen i Tyskland (en kaffeböna som får simma i änden av ett snöre, mataromer som sprutas ur en flaska eller brödet som sågas). I ett berömligt svar behandlas också händelserna under andra världskriget, åren 1941–1943, mer analytiskt än i ett gott svar. Åren 1941–1943 var ett så kallat mellanskede på västfronten under vilket krigsoperationerna hade brett ut sig till bland annat östfronten och resten av världen. I ett berömligt svar kan examinanden också beakta att sången i filmklippet sjungs med ”tysk brytning”.
3. Finlandiseringen 20 p.
I ett gott svar beskrivs vad som menas med termen Paasikivi-Kekkonenlinjen och vilken dess historiska kontext är. Det var fråga om en term som lanserades av Kekkonen som försökte bevisa att hans utrikespolitiska linje var en fortsättning på den utrikespolitik som Paasikivi hade inlett på 1940-talet. Enligt Lehtinen var det emellertid inte så; medan Paasikivi strävade efter att förbygga Sovjetunionens inflytande i Finlands inrikespolitik anpassade sig Kekkonen till det och bidrog genom sitt eget agerande till den så kallade finlandiseringen. Med finlandisering avses Sovjetunionens inflytande på Finlands utrikes- och inrikespolitik, särskilt på 1960- och 1970-talet.
I ett berömligt svar diskuterar examinanden hur träffande Lehtinens påståenden är. För Lehtinens uppfattning talar exempelvis följande saker: nattfrostkrisens inverkan, Kekkonens personliga relationer till sovjetledarna, östhandeln och det faktum att Samlingspartiet inte gavs regeringsansvar. Pressens självcensur förhindrade kritik av Sovjetunionen. Mot Lehtinens uppfattning talar å sin sida exempelvis följande saker: Kekkonens personliga relationer till sovjetledarna gav spelrum i förhållande till väst, östhandeln gagnade Finland i betydande grad, vid behov försvarade Kekkonen Finlands intressen. Finlands neutralitetspolitik nådde sin kulmen i och med OSSE-konferensen i Helsingfors 1975. En källkritisk granskning av Lehtinens skrift kan bland annat beakta att den utkommit under en tid då finlandiseringen och Kekkonens hantering av östrelationerna redan hade diskuterats kritiskt i det offentliga samtalet i Finland och i historieforskningen. Lehtinen har inte heller övervägt eventuella skillnader i fråga om den historiska kontexten för Paasikivis och Kekkonens agerande.
4. Drottning Kristina i ett 1900-talsperspektiv 20 p.
I ett gott svar jämför examinanden texterna på ett källkritiskt sätt och beaktar bland annat tidpunkterna då de är skrivna, testgenrerna och skribenternas kön. Examinanden noterar Käkikoskis kritiska hållning. Käkikoski lyfter exempelvis fram sådana drag hos Kristina som tolkats som negativa, till exempel hennes oförmåga att styra riket och hur hon brutit löften. I signaturen Mittas text lägger examinanden märke till den positiva moderna kvinnouppfattningen, till exempel genom det beskrivna agerandet och utseendet. I Kolbes text upptäcker examinanden en betoning av den starka tanken om europeiskhet som överskrider nationalstaternas gränser, typisk för 1900-talets sista år.
Utifrån dessa observationer kan examinanden hänvisa till några kulturella förändringar under 1900-talet, till exempel ifrågasättandet av monarkierna, religionens minskade betydelse, förändrade förväntningar på kvinnorollen och ett framhävande av en europeisk identitet, till exempel i och med EU. Examinanden håller sig tydligt till en 1900-talskontext i sitt svar.
I ett berömligt svar granskar examinanden samtliga textutdrag mer detaljerat i en käll- och samtidskontext och diskuterar varför uppgifter om drottning Kristina under olika tider har använts genom varierande tolkningar och genom att sätta fokus på olika aspekter. Dessutom ska examinanden i sitt svar fästa uppmärksamhet vid de respektive dokumentens natur som källa: Käkikoskis text är ämnad för skolundervisning, Mittas text är en filmrecension i en tidskrift och Kolbes text är tagen ur en biografi.
5. Älvarna i Finlands ekonomi 20 p.
I ett gott svar presenterar examinanden en översikt över älvarnas betydelse i Finlands ekonomiska historia för hela den tidsperiod som uppgiften täcker. Examinanden behandlar älvarnas betydelse som farleder och handelsrutter där människor, tillgångar och innovationer transporterades mellan kusten och inlandet. Examinanden beaktar att vägnätet under uppgiftens tidsperiod var ganska begränsat och att järnvägarna började byggas först mot slutet av perioden. Faktorer som kan behandlas är bland annat fiske, tjärhandelns betydelse och grundandet av sågar vid älvmynningarna samt stockflottning. Älvarnas forsar var viktiga energikällor, bland annat för vattenkvarnar och kraftverk.
Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar. På bild 5.A syns exempelvis en båt som transporterar tjära och på bild 5.B sågvaror som i Kotka hamn inväntar transport ut på världsmarknaden. Det förutsätts inte att bilderna används exakt.
I ett berömligt svar analyserar examinanden älvarnas ekonomisk-historiska betydelse djupare och mer omfattande. Hen kan exempelvis ta upp tjärhandelns betydelse för Finlands ekonomi. Tjäran skapade välstånd både i städerna och på landsbygden. Utnyttjandet av älvarna bidrog emellertid också till en obehärskad exploatering av naturtillgångarna. Examinanden diskuterar trädförädlingsindustrins betydelse för Finlands ekonomi under den senare hälften av 1800-talet och kan koppla älvarna och vattenlederna till denna kontext. Hyggena och stockflottningen hämtade pengar till landsbygden. Penningekonomin utvecklades och lantgårdarna blev förmögnare. Den ökade köpkraften gav upphov till markaffärer och ekonomisk driftighet i inlandets kyrkbyar och lantgårdar. Examinanden kan också närma sig temat ur ett lokalhistoriskt perspektiv.
6. Spår efter kolonialismen och imperialismen i kolonialväldena 20 p.
I ett gott svar ges några exempel på kolonialismens och imperialismens effekter på en europeisk stat som ägde kolonier. Sådana stater är exempelvis Storbritannien, Frankrike, Portugal, Spanien, Italien, Belgien, Danmark och Sverige. Också Ryssland kan i uppgiften behandlas som en europeisk kolonialmakt. Exemplen kan vara nutida eller historiska, från tidsperioden slutet av 1400-talet till 1900-talet. Specifikt kan examinanden granska kolonialismens och imperialismens effekter på till exempel välståndet i moderlandet och beskriva spåren efter kolonialismen och imperialismen i det ekonomiska livet och den byggda miljön eller effekterna på moderlandets befolkning, såsom hur migration från moderlandet till kolonierna eller tvärtom har återspeglats i moderlandets demografi. Kulturella följder av migrationen kan bland annat vara språklig och religiös mångfald i moderlandet i dag, medan ekonomiska effekter kan vara migranternas agerande i näringslivet, ibland särskilt i vissa sektorer, exempelvis som småföretagare. Kulturella effekter kan granskas också i tankesätt som fortlever i det tidigare moderlandet, där moderlandet, dess befolkning och dess kolonialhistoria ses i mycket positiv eller negativ dager. I vissa länder har detta inbegripit hätska tvister om olika sätt att presentera historien, historiska minnesmärken och liknande historiepolitiska frågor.
I ett berömligt svar ges mer mångsidiga exempel på effekterna och de behandlas på ett analytiskt och insiktsfullt sätt. I svaret kan examinanden också lyfta fram att effekterna kan ha varit motsägelsefulla och de kan ha gett moderlandet exempelvis ekonomisk nytta men också utgifter under olika skeden. Effekterna kan också ha förändrats under tidens gång så att de blivit mer positiva eller negativa ur moderlandets synvinkel än de ursprungligen uppfattades. Till exempel kunde man tidigare förhålla sig positiv till människor som migrerade från kolonierna till moderlandet eftersom de sågs som en nationalekonomisk arbetskraftsresurs, men senare kan man ha förhållit sig avvisande på grund av förändrade ekonomiska strukturer. Ett berömligt svar har ett genomgående analytiskt grepp och effekterna motiveras utifrån historiska fakta.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Jordbrukets och matproduktionens utveckling 30 p.
7.1 Analysera de centrala linjerna för vetets prisutveckling i England från 1200-talet till slutet av 1900-talet som presenteras i figur . Diskutera vilka faktorer som har påverkat prisförändringarna. 12 p.
I ett gott svar har trender och centrala förändringar inom prisutvecklingen för vetepriset skissats upp. Priset på vete har sakta stigit fram till mitten av 1200-talet, och därefter börjat sjunka. Prisnivån har påverkats av efterfrågan och utbudet på vete. Några faktorer anknutna till dessa granskas i svaret. Sådana är exempelvis befolkningstillväxten från och med mitten av 1700-talet, utvecklingen av odlingssätten och de förbättrade trafikförbindelserna. Den stigande levnadsstandarden förändrade människors konsumtionsvanor och vetets betydelse minskade eftersom det fanns mångsidig tillgång till livsmedel. Diagrammet säger ingenting om orsakerna till de snabbare fluktuationerna i prisnivån, och det krävs inte att examinanden analyserar dem i sitt svar.
I ett berömligt svar granskas ovanstående faktorer i anslutning till efterfrågan och utbud på vete mer omfattande och detaljerat. På medeltiden var befolkningstillväxten förhållandevis låg, odlingsmetoderna förändrades långsamt och levnadsstandarden steg inte. Dessa faktorer höll priset på vete förhållandevis stabilt. Då klimatet kyldes ner på 1600-talet försämrades spannmålsskördarna och man upplevde år av missväxt, vilket hade en höjande inverkan på vetepriset. I och med upptäcktsresorna på 1500-talet började världshandeln sakta utvidgas och man kunde köpa upp spannmål också utanför Europa, särskilt på 1900-talet. Detta syntes i ett sjunkande vetepris. I ett berömligt svar granskar examinanden höjningen av produktiviteten i jordbruket, som bland annat är förknippad med bruktagningen av nya jordbruksmaskiner, sädesslag och gödselmedel.
7.2 Hur har innovationerna inom livsmedelsproduktionen utvecklats från medeltiden till i dag? Utnyttja bilderna och i ditt svar. 18 p.
Examinanden kan också behandla frågan ur ett europeiskt perspektiv. I ett gott svar behandlas med hjälp av bilderna 7.B och 7.C några centrala innovationer inom livsmedelsproduktionen från tiden i fråga. Examinanden visar att hen förstår vad som i detta sammanhang avses med innovation. Sådana är exempelvis vändplogen på medeltiden, konservburken i början av 1800-talet och frysvaror i början av 1900-talet. Innovationerna har ökat produktionsmängden, underlättat förädlingen av råvaror eller förbättrat kvaliteten på råvarorna och de förädlade produkterna. Dessa förändringar har ofta möjliggjort förmånligare livsmedelsproduktion samt förbättrad hållbarhet och transportbarhet för livsmedlen, och på motsvarande sätt förbättrad näringsnivå för befolkningen. Livsmedelsproduktionen har efter 1800-talet utvecklats till en industri vars produkter ingår i den världsomfattande handeln. Tack vare detta har livsmedelsbrist varit ett alltmer sällsynt fenomen jämfört med tidigare.
I ett berömligt svar granskar examinanden på ett mer heltäckande sätt ovan nämnda innovationer, exempelvis växtförädlingen, utvecklingen av växtskyddsmedel och genmanipulation, och diskuterar deras effekter i större detalj. Det förutsätts att hela tidsspannet behandlas i ett berömligt svar. Dateringarna som presenteras i svaret är precisa och innovationerna som behandlas är betydande.
8. USA i internationell politik 30 p.
8.1 Isolationspolitik och interventionism hör till de centrala linjerna i USA:s utrikespolitik. Förklara kort vad som avses med dessa begrepp. 8 p.
Interventionism innebär aktivt agerande för att påverka det internationella systemet. Interventionism kan till sin natur vara politisk, ekonomisk och militär. Med isolationspolitik avses å sin sida en politik där en stat försöker undvika att blanda sig i världspolitiken.
8.2 Granska synsätten som presenterats i textutdrag och videoklipp i deras historiska kontext och analysera hur isolationspolitik och interventionism framkommer i utdraget och i klippet. 14 p.
I ett gott svar betonas att Wilsons tal i januari 1917 ger uttryck för interventionistisk politik och hänför sig till tiden när USA höll på att gå med i första världskriget. I sitt tal framför Wilson tankar kring fred mellan länderna, vilket senare skulle leda till grundandet av Nationernas förbund. Wilsons tal för fram teman kring fred mellan länderna i Europa och kring att ersätta den ömsesidiga konkurrensen med fred. I sitt tal hänvisar Wilson till det pågående kriget och till ansträngningarna för att få ett slut på det. President Trumps installationstal i januari 2017 avspeglar för sin del en omsvängning i USA:s politik från närhistoriens interventionistiska inriktning mot en mer isolationistisk politik där ekonomiska och utrikespolitiska beslut hädanefter skulle fattas med amerikanska intressen för ögonen och landets välstånd skulle tryggas genom att skydda landets gränser.
I ett berömligt svar analyseras textutdrag 8.A och videoklipp 8.B mer ingående. Examinanden förstår också att det i USA:s historia växelvis har förekommit perioder av interventionistisk respektive isolationistisk politik. De interventionistiska målsättningarna i Wilsons tal förverkligades inte. När Nationernas förbund grundades (1919) anslöt sig inte USA, utan återgick till isolationspolitiken. Trumps tal framhäver en kritik mot den globaliseringsvänliga och interventionistiska period som länge varit rådande.
8.3 Utvärdera hur USA under de närmaste åren kommer att genomföra isolationspolitik och interventionism i sin utrikespolitik och motivera din bedömning. 8 p.
Examinanden kan välja en antingen interventionistisk eller isolationistisk grundlinje. I svaret visar examinanden att hen är insatt i USA:s politiska situation och kan skapa en logisk och välunderbyggd prognos utifrån dessa uppgifter. Det är en tilläggsförtjänst om examinanden i sin prognos utnyttjar kunskap om USA:s historia.
9. Finland och Åland 30 p.
9.1 Beskriv förhållandena mellan Finland och Sverige under åren 1918–1921 utifrån textutdrag , och och analysera orsakerna till besluten med vilka Finlands suveränitet över Åland godkändes. 18 p.
I ett gott svar förklaras materialens tidsmässiga och politiska kontext. Examinanden noterar att alla material är från februari 1918 då första världskriget fortfarande pågick. Hen förstår också källkritiskt att de olika materialen för uppgiften har olika målgrupper. Tvisten om ägorätten till Åland uppstod efter Rysslands sönderfall i slutet av världskriget. Materialen behandlar frågan huruvida Åland borde ha blivit en del av Sverige eller förblivit en del av Finland efter Finlands självständighetsblivande. Under de första åren av Finlands självständighet var relationerna mellan Finland och Sverige spända: tvisten om Åland förde länderna nästan till randen av krig.
Sveriges kung förhåller sig positivt till den åländska delegationens förslag om att ansluta området till Sverige. Den svenska statsledningen vill stöda den av majoriteten av ålänningarna framförda önskan att lyda under det svenska riket. Mannerheim konstaterar att den vita regeringen för Finland, som befinner sig i inbördeskrig, inte accepterar att Sverige besätter Åland, och betonar att Finland kan befria Åland med egna krafter. Med stöd av Mannerheims brev motsätter sig den finska beskickningen i Stockholm (Gripenberg) att Sverige sänt trupper till Åland och påminner om att öarna tillhör Finland. Beskickningen betonar att Sverige inte respekterar Finlands suveränitet då landet sänder krigstrupper till Åland.
Tvisten löstes med hjälp av Nationernas förbund år 1921. Examinanden behandlar några orsaker till att Nationernas förbund löste tvisten till Finlands fördel, såsom ögruppens geografiska koppling till det finska fastlandet, att Åland hört till Finland under hela autonomitiden samt Finlands löften om att trygga Ålands självstyre. Genom Nationernas förbunds beslut fick Åland självstyre och blev ett demilitariserat område. Relationerna mellan Finland och Sverige förblev svala till slutet av 1920-talet.
I ett berömligt svar kan examinanden diskutera källkritiken i större detalj. Den svenska kungens ställningstagande är exempelvis offentligt, och han uppträder därför försonligt i förhållande till Finlands regering. Den tvära tonen i Mannerheims ställningstagande kan å sin sida förklaras med att han skrev ett privat meddelande till Finlands beskickning i Stockholm. Examinanden kan också gå in på tvistens historiska kontext i bredare perspektiv. Områdets demilitarisering hade en lång historia ända sedan år 1856 och det ansågs bättre att Finland fick behålla området. Inom väststaternas krets ansågs Finland kunna bli en viktig faktor i motståndet mot det kommunistiska Sovjetryssland.
9.2 Analysera Finlands säkerhetspolitiska utmaningar på Östersjöområdet utifrån textutdrag och . 12 p.
Frågan om försvar av Ålands demilitariserade område är en gemensam faktor för Rudolf Holstis (1938) och Jussi Niinistös (2018) texter, trots skillnaden i tidpunkter. På grund av uppgiftsformuleringen och avsaknaden av tidsavgränsning i den kan examinanden behandla hela Östersjöområdets säkerhetsläge från 1930-talet till slutet av 2010-talet.
I ett gott svar noterar examinanden att Holsti primärt är orolig för ett aggressivt Tyskland och Sovjetunionen. Han fruktar att någon aggressiv stat i en konfliktsituation skulle kunna annektera det strategiskt viktiga Åland och därför föreslår han att Finland och Sverige tillsammans skulle börja planera Ålands försvar. Åttio år senare ser Niinistö liknande utmaningar i försvaret av Åland. Han hänvisar till de ökande säkerhetspolitiska spänningarna på Östersjöområdet under 2010-talet och understryker att Finland har diskuterat med Sverige hur man ska kunna försvara Ålands demilitariserade ställning i ett krigstillstånd.
I ett berömligt svar fördjupas analysen av Åland som ett säkerhetspolitiskt problem utgående från materialen. För Holstis del kan examinanden lyfta fram situationen inför andra världskriget och hänvisa till Tysklands och Sovjetunionens målsättningar på Östersjöområdet. Holsti kunde i sitt konfidentiella brev uppriktigt erkänna sin oro för säkerhetssituationen i Östersjön. Nationernas förbund, till vars stöd Finland hade satt sin tillit, hade visat sig svagt. Finland sökte i Sverige säkerhetspolitiskt stöd inför de ökande spänningarna i Östersjön (Tyskland, Sovjetunionen). För Niinistös del kan examinanden exempelvis hänvisa till Natos expansion på Östersjöområdet efter kalla kriget, vilket från Rysslands sida ledde till en aktivare militär närvaro på området. Försvarsminister Niinistö har å sin sida gett en offentlig intervju i dagstidningen Helsingin Sanomat. Det är möjligt att han ville väcka diskussion om Östersjöns och Ålands säkerhetspolitiska situation. Å andra sidan kan syftet med politikern Niinistös kommentarer vara att stärka den egna populariteten och understödet för det parti han representerar.