Beskrivningar av goda svar: SV – Livsåskådningskunskap
23.9.2021
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 11.11.2021
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Om livsåskådningskunskap och bedömningen av ämnet i grunderna för gymnasiets läroplan
Livsåskådningskunskap är ett tvärvetenskapligt läroämne som bygger på humanistiska vetenskaper, kultur- och samhällsvetenskaper samt filosofi. I livsåskådningskunskap ska man bedöma såväl den studerandes förmåga att skickligt och mångsidigt analysera och uttrycka livsåskådningsfrågor som den generella nivån av livsåskådningsmässig insikt. Livsåskådningsfrågor är ofta personliga, men reflektionen kring dem bygger på intellektuella kompetenser, som kritiskt tänkande, konsekvens, entydighet och systematik.
Bedömning av svaren i studentexamensprovet i livsåskådningskunskap
I bedömningen av ett studentexamensprov i ett realämne måste man beakta hur kognitivt krävande uppgiften är. Uppgifterna har utarbetats med beaktande av Blooms taxonomi om kognitiva inlärningsmål samt den variant av taxonomin som Anderson och Krathwohl utvecklat. I de här taxonomierna bedöms hur krävande den kognitiva process som uppgiften kräver är på en hierarkisk skala i sex steg: vetande/erinring, förståelse, tillämpning, analys, bedömning och skapande/syntes. De två högsta nivåerna står i omvänd ordning i de två taxonomierna.
Livsåskådningskunskap innebär tänkande kring ibland mycket abstrakta principer, såsom de mänskliga rättigheterna. Djupgående insikter i dessa kräver en förmåga att analysera och utvärdera dem. Därför kan det vara en mycket krävande uppgift bara att förstå själva saken. Av den här orsaken bör de ovan nämnda klassificeringarna enligt Blooms taxonomi inte ses som schematiskt hierarkiska i bedömningen i livsåskådningskunskap. De kunskapsmässiga färdigheternas olika dimensioner är nästan undantagslöst överlappande inom livsåskådningskunskapen även om de uppgiftsdelar som kräver definition, beskrivning och förklaring i regel är snävare än de som kräver analys, diskussion och utvärdering.
Det åskådningsmässiga tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet uttrycks. Uttrycksformen bedöms på många olika plan, från textens litterära uttrycksfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en språkligt god framställning är ett kännetecken på ett gott svar i livsåskådningskunskap endast i den mån den uttrycker gott åskådningsmässigt tänkande. Det här innebär ofta flera olika egenskaper hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.
Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte ens ett godkänt svar om de inte besvarar frågan. Därför är det allra viktigaste av kriterierna nedan att svaret är relevant.
Enhetligheten i ett svar har att göra med dess struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt förstå och utvärdera argument syns i form av följdriktighet och flera dimensioner i svaret. Ett enhetligt svar är tydligt och välstrukturerat.
Att svaret är övertygande innebär inom livsåskådningskunskap att mångsidiga och åskådningsmässigt väsentliga perspektiv och synpunkter behandlas på ett följdriktigt sätt. Svarets faktagrundval är tillräckligt bred och även aktuell, då frågeställningen kräver det. Faktapåståenden, motiverade ståndpunkter och rena åsikter hålls tydligt åtskilda från varandra, och kopplingarna mellan framlagda påståenden och motiveringar är tydliga. Typiskt för livsåskådningskunskapen är användningen av träffande och aktuella exempel. De gör svaret övertygande.
Ett gott åskådningsmässigt tänkande syns i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Utöver det här inverkar hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. I livsåskådningskunskap korrelerar oftast de formmässiga och innehållsliga dimensionerna med varandra åtminstone delvis då svaret uppfyller minimikraven på relevans, alltså då det motsvarar uppgiften. Ett svar kan ändå kunskapsmässigt vara bra, samtidigt som sättet att uttrycka tankegångarna kan vara svagt, eller tvärtom. Dimensionerna är dock inte helt oavhängiga av varandra eftersom uttryckssättet, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är relaterade till varandra.
På grund av naturen hos uppgifterna i livsåskådningskunskap är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren (https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sv_foreskrifter_realamnena.pdf). Det är värt att notera att behandling av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.
Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen av studentprovssvaren i livsåskådningskunskap då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. De här kriterierna i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.
Dimension i bedömningen | /Poängtal 0 | 25 % | 50 % | 75 % | 100 % |
---|---|---|---|---|---|
Träffande | Svaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt missuppfattats. | Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken. | Svaret på uppgiften håller sig till frågan. | Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna. | Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem. |
Enhetligt | Svaret är splittrat och oredigt. | Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slumpmässigt valda eller orediga. | Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte sammanställts i en helhet. Svaret är ofta katalogartat. | De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varanda på ett följdriktigt och mångsidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan. | I svaret har de för uppgiften relevanta materialelementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infallsvinklar. |
Övertygande | Svaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena. | De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar. | Svaret har motiverats med förnuftiga utgångspunkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser. | I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt. | Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insiktsfullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen. |
Poängtal för studentexamensprovet i livsåskådningskunskap
Provet i livsåskådningskunskap omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter, som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara 3 till 5 uppgifter i del 1 och 0 till 2 uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.
I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 % och 80 %. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre referenspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med detta är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).
Uppgiftsspecifika poänganvisningar
Eftersom provet i livsåskådningskunskap bedömer examinandernas eget tänkande i åskådningsfrågor kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika åskådningsmässiga synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av resonemang i fråga om åskådningar som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka aspekter som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda kriterierna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats mycket knapphändigt. I bedömningen är det dock motiverat att i varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som kriterierna i tabellen ovan.
Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att notera att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet, även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst en poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 % av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka efter några särskilda särdrag i det, såsom argument. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.
Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiftsformuleringen. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller påståendet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av temat och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om maximiantalet tecken väsentligen överskrids sänker detta poängantalet. Om antalet tecken överskridits med 25–50 procent minskar antalet poäng med 1, och med 2 poäng om maximiantalet tecken överskridits med över 50 procent. Minskningen kan dock inte vara mer än 50 procent av maximipoängen för en deluppgift. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.
Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Åskådningsbegrepp 20 p.
Uppgiften handlar om grundbegreppen i livsåskådningskunskapen. Beskrivningen av ett gott svar är formulerad på grundval av den tredelning som Ilkka Niiniluoto har gjort känd: världsbild, världsåskådning och livsåskådning. I ett gott svar kan examinanden också närma sig uppgiften från någon annan synvinkel, så länge begreppen är tydligt definierade.
Niiniluotos definitioner har väckt kritik för att inte tillräckligt väl ta i beaktande till exempel olika tänke- och handlingssätt. Hans definitioner betonar de aspekter av de tre begreppen som kan uttryckas språkligt. På sätt och vis verkar Niiniluoto tänka att världsbilden, världsåskådningen och livsåskådningen helt och hållet går att uttrycka som satser vars sanning människorna har bundit sig vid. På senare tid har religionsvetenskapen betonat till exempel den levda tron, som avser hur religionen omsätts i vardagslivet. Det viktigaste i den levda tron är inte nödvändigtvis vissa trossatser utan hur människor tänker, hur de förhåller sig till olika saker och hurdana seder, handlingssätt och erfarenheter de har. Examinanden kan också definiera åskådningsbegreppen på ett sätt som bättre uppmärksammar åskådningarnas handlings- och erfarenhetsdimensioner och betonar dem.
1.1 Definiera begreppet världsbild. Maximilängd på svaret är 750 tecken. 5 p.
Enligt Ilkka Niiniluotos definition omfattar världsbilden människans uppfattning om verkligheten. Den besvarar frågorna: hurdan är världen, och vad existerar? I världsbilden ingår bland annat föreställningarna om hurdana människan, samhället, kulturen och naturen är samt hurdant förhållandet mellan dem är.
I ett 2-poängssvar ger examinanden en förståelig och väsentligen korrekt definition av världsbilden.
I ett 4-poängssvar ger examinanden en tydlig definition som visar vilka frågor begreppet besvarar.
1.2 Definiera begreppet världsåskådning. Maximilängd på svaret är 750 tecken. 5 p.
Världsåskådningen består av tre delområden. Till den hör (1) världsbild, (2) uppfattningar om värden och moral samt (3) kunskapsteori eller en uppfattning om vad världsbilden och uppfattningarna om värden och moral kunskapsmässigt bygger på. En världsåskådning kan vara till exempel vetenskaplig, religiös eller baserad på vardagserfarenhet.
I ett 2-poängssvar förklarar examinanden begreppet världsåskådning genom att exakt beskriva ett eller mer ytligt två av världsåskådningens delområden.
I ett 4-poängssvar ger examinanden en tydlig definition, av vilken världsåskådningens alla tre delområden framgår.
1.3 Definiera begreppet livsåskådning. Maximilängd på svaret är 750 tecken. 5 p.
En livsåskådning är den enskilda människans personliga världsåskådning. Livsåskådningar har i allmänhet bildats av flera olika världsåskådningar. Ytterst sällan, om någonsin, bestämmer en människas medlemskap till exempel i något visst trossamfund eller i en politisk rörelse hela hennes livsåskådning. Ofta omfattar livsåskådningarna dessutom omedvetna och motstridiga delar.
I ett 2-poängssvar ger examinanden en förståelig och väsentligen korrekt definition av livsåskådning.
I ett 4-poängssvar ger examinanden en tydlig definition av livsåskådning som visar att den är personlig och kan bestå av många olika element.
1.4 Beskriv kortfattat hur Mohandas Gandhis livsåskådning kommer fram i hans påstående: ”En helig bok kan inte stå över förnuftet. Dess uppgift är att göra förnuftet klarare och belysa sanningen.” Maximilängd på svaret är 750 tecken. 5 p.
Citatet av Gandhi visar att han uppenbarligen ser förnuftet och en eller flera heliga böcker som kunskapskällor. Vidare upplever han eventuellt att sanning är värdefullt. De här är delområden i hans livsåskådning. Citatet tyder på att Gandhi verkar tänka att den heliga bokens sanningar inte står i konflikt med de sanningar människan kan uppnå via sitt förnuft, utan snarare belyser dem. Han förefaller också ha en åtminstone i viss mån religiös världsbild. I en alternativ tolkning kan examinanden betona att Gandhi upphöjer den förnuftsbaserade förståelsen över de religiösa sanningarna och möjligen avvisar de senare om de står i strid med förnuftet.
I ett 2-poängssvar ger examinanden någon motiverad synpunkt på Gandhis livsåskådning utifrån hans uttalande.
I ett 4-poängssvar gör examinanden utifrån uttalandet en klar tolkning av Gandhis livsåskådning, av vilken det framgår att både religiösa skrifter och användningen av förnuftet är viktiga i sökandet efter sanning.
I grunderna för gymnasiets läroplan från 2015 (GLP15) hänger uppgiften samman med punkten ”begrepp som anknyter till världsåskådning, världsbild och livsåskådning, deras inbördes samband och roll i den egna livsåskådningen” i kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1).
2. Kön, frihet och ett gott liv 20 p.
Queen är ett engelskt rockband som grundades 1970. Bandet verkade aktivt fram till 1991, då solisten och frontfiguren Freddie Mercury dog i aids. På 2010-talet har bandet turnerat tillsammans med Adam Lambert.
Videon är en parodi på det enformiga radhuslivet och de förstelnade könsroller som associeras med det. Friheten representeras bland annat av dörren som öppnar sig från den trånga lägenheten: bakom den öppnar sig en annorlunda värld. Frihet betyder också att frigöra sig från lögner. Friheten kopplas till förälskelse och framför allt till att hitta den äkta kärleken. I slutet av videon förvandlas kärleken dock till en boja som berättaren vill frigöra sig från. Frihet framställs som ett villkor för ett gott liv, och för att nå den måste man lösgöra sig från det invanda.
2.1 Analysera hur videon beskriver frihet och bristen på den. 10 p.
Videon ”I Want to Break Free” kan tolkas på många olika sätt, och i en god analys kan examinanden därför fästa uppmärksamhet vid flera olika faktorer. Utöver könsrelaterade begränsningar kan också massamhället kringskära människans frihet: likadana hus och en massa av gruvarbetare med pannlampor. Bristen på frihet förknippas med lögn och enformighet. I ett gott svar kan examinanden närma sig friheten exempelvis genom begreppet identitet och analysera hur begränsningarna av identiteten inskränker människans frihet.
I ett 3-poängssvar hittar examinanden ett drag i videon som beskriver frihet och ett drag som beskriver bristen på den.
I ett 5-poängssvar analyserar examinanden aspekter som videon lyfter fram för att beskriva frihet och bristen på den.
I ett 8-poängssvar analyserar examinanden följdriktigt och mångsidigt videons beskrivning av frihet och bristen på den.
2.2 Diskutera förhållandet mellan frihet och ett gott liv. 10 p.
Det har förts fram många slags uppfattningar om ett gott liv, också sådana som strider mot varandra. Särskilt i västvärlden betonas ofta frihetens betydelse som ett nödvändigt villkor för ett gott liv. Samtidigt har man också insett att friheten och det medföljande ansvaret för människans egna val väcker ångest som försämrar livskvaliteten.
I ett 3-poängssvar lägger examinanden fram någon synpunkt om frihet och ett gott liv och förhållandet mellan dem.
I ett 5-poängssvar diskuterar examinanden förhållandet mellan frihet och ett gott liv på ett sätt som uppvisar rimliga insikter i bägge begreppen.
I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden följdriktigt och mångsidigt förhållandet mellan frihet och ett gott liv. Examinanden visar att hen förstår bägge begreppens flertydighet och kulturbundenhet.
I GLP15 anknyter uppgiften till punkterna ”människorelationer, könsroller och sexualitet” och ”olika uppfattningar om ett gott liv” i kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2).
3. Priset på ett liv 20 p.
I uppgiften ska examinanden granska olika aspekter på dyra läkemedelsbehandlingar ur såväl individens som samhällets perspektiv. Examinanden kan koncentrera sig grundligare på några aspekter eller gå in på så många olika aspekter som möjligt i mindre omfattning.
En viktig faktor ur individens perspektiv är livskvaliteten. Om livskvaliteten även efter en läkemedelsbehandling förblir dålig finns det inte nödvändigtvis skäl att förlänga livet ens från individens egen synvinkel. Ett annat perspektiv är individens delaktighet i samhället. Det här innebär bland annat att människan är förmögen att handla som en aktiv medborgare i samhället. I det ingår också förmågan att arbeta och genom det delta i samhällets utgifter som skattebetalare, att inte bara vara ”nettomottagare”.
Kvaliteten på livet och nyttan som läkemedlen ger är viktiga faktorer också ur samhällets synvinkel. I materialet talas det om ”kvalitetsjusterade levnadsår” som används för att bedöma en läkemedelsbehandlings lönsamhet. För samhället är det viktigt att de begränsade resurserna används så effektivt som möjligt, inte bara i hälsovården utan också på andra områden. I en värld med begränsade resurser måste man prioritera. Då är den centrala frågan på vilka grunder prioriteringen görs. Prioriteringen handlar också om de andra samhällsmedlemmarnas behov och rättigheter. Man kan fråga i vilken omfattning och upp till vilken gräns samhället kan eller ska använda skattemedel till mycket dyra läkemedelsbehandlingar. Alla medel kan inte användas till hälsovård, för samhället har också andra väsentliga utgiftsposter som är viktiga för människors liv och utkomst, till exempel utbildning och socialservice.
Att behandla alla människor likvärdigt och att minska hälsoskillnaderna mellan befolkningsgrupper är viktiga faktorer för såväl individen som samhället. Ur samhällets synpunkt kan examinanden också diskutera om det är värt att satsa forskningsresurser på behandlingen av vissa sällsynta och ytterst svårbotade sjukdomar, om och när man vet att medicinen kommer att bli extremt dyr. Frågan är relevant, även då ett privat läkemedelsföretag har hand om forskningen, eftersom deras huvudsakliga kunder är sjukhusen, som finansieras med skattemedel. Kan man tänka sig att det finns eller borde finnas någon gräns för den medicinska vetenskapens utveckling i det här avseendet? Om samhället vill måna om välfärdsstaten och hälsovårdens bärkraft måste man kanske sätta någon form av gränser för forskningen eller åtminstone för utnyttjandet av resultaten av den. Även det här är i grunden en prioriteringsfråga.
I ett gott svar är det ändamålsenligt att granska dyra läkemedelsbehandlingar ur både individens och samhällets perspektiv med beaktande av de mänskliga rättigheterna och människovärdet.
Svaret på frågan är en essä, där examinanden med hjälp av materialet ska analysera olika aspekter på dyra läkemedelsbehandlingar ur individens och samhällets synpunkt. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar identifierar examinanden två faktorer som hör till ämnesområdet ur antingen individens eller samhällets perspektiv, eller en ur vartdera perspektivet.
I ett 10-poängssvar kan examinanden ange flera faktorer som hör till ämnesområdet och kan behandla dem ur både individens och samhällets perspektiv. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.
I ett 15-poängssvar analyserar examinanden på ett mångsidigt och följdriktigt sätt olika aspekter förknippade med temat, ur både individens och samhällets perspektiv. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.
I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar förslagsvis genom att i större omfattning relatera det till en samhällelig debatt om prioriteringar eller genom att visa att hen förstår att individens och samhällets perspektiv har många dimensioner.
I GLP15 hänför sig uppgiften till punkterna ”det privata och det offentliga” och ”samhällsstrukturer och kännetecken för det moderna västerländska samhället samt hur dessa grunder påverkar individens liv” i kursen Individen och samhället (LK3).
4. Rasism 20 p.
I sin tecknade serie återger Warda Ahmed kommentarer som människor kan få av andra på grund av sitt utseende eller sitt namn. Uttalandena är korta och ofta är det möjligt att den som sagt dem inte har menat något illa. Ändå faller det sig naturligt att tolka att kommentarerna bottnar i diskriminerande attityder och antaganden. Psykiatern Chester M. Pierce myntade termen mikroaggression för att beskriva sådant beteende som skildras i serien, men examinanden behöver inte känna till termen. I ett gott svar visar examinanden dock att hen förstår vad termen rasifierad i den tecknade seriens rubrik betyder i sammanhanget. Termen hänvisar till en individ som representant för sin förmodade ras eller etniska härkomst, varmed människans personliga egenskaper förbigås.
I bakgrunden till rasistiska förmodanden finns ofta stereotypa uppfattningar eller normer om att bara ett visst slags beteende eller vissa slags människor kan accepteras eller är ”normala”. Ibland kan antagandena vara av typen ”upplevelserna av diskriminering saknar grund” eller ”människor har olika värde”. I ett gott svar kan examinanden diskutera bakgrundsantaganden av den här typen och beskriva hur de kan ta sig uttryck i en människas beteende.
Det finns grovt taget två anledningar till att antagandena bakom rasistiskt tänkande är problematiska. För det första är de inte sanna och för det andra grundar de sig på moraliskt tvivelaktiga värden. I ett gott svar kan examinanden bland annat genom motexempel visa att stereotypierna inte stämmer. Hen kan också påpeka att det enligt dagens vetenskap inte finns några biologiska raser.
Att diskriminering är omoraliskt har motiverats bland annat med att den bygger på antagna kollektivt delade egenskaper, som inte ger tillförlitlig information om en individs egna egenskaper, såsom intelligens eller moral. Vidare kan en människa inte viljestyrt ändra sådana egenskaper som hudfärg, och därför grundar de sig inte på individens förtjänster. Examinanden kan i det här sammanhanget hänvisa till exempel till förklaringarna om de mänskliga rättigheterna som en moraliskt hållbar värdegrund som fördömer rasism. Det faktum att förklaringarna är allmänt accepterade talar för värdegrundens relevans.
I ett gott svar definierar examinanden rasism åtminstone indirekt: det ska framgå att hen har en klar förståelse av rasismens natur. Rasism behöver inte grunda sig på antaganden om raser, utan också etnisk diskriminering räknas som rasism. Det betyder att diskriminering av människor till exempel på grund av språk, kultur, religion, härkomst, nationalitet, identitet eller fosterland är rasism. Rasism tar sig uttryck i människors attityder och i samhällets maktförhållanden och strukturer. Det väsentliga är att vissa människogrupper blir systematiskt avvisade eller satta i en sämre ställning än en annan människogrupp eller andra människogrupper.
Svaret är en essä, där examinanden ska diskutera olika uppfattningar som ligger bakom ett rasistiskt tänkande och det problematiska i dem. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar anger examinanden några synpunkter på antaganden som ligger bakom rasistiskt tänkande och det problematiska i dem. Alternativt kan examinanden ge minst ett exempel på ett rasistiskt antagande och beskriva det problematiska i det.
I ett 10-poängssvar anger examinanden minst två antaganden som ligger bakom rasistiskt tänkande och redogör förståeligt för hur de är problematiska. Examinanden ska utnyttja materialet i sitt svar.
I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden mångsidigt och följdriktigt antaganden som ligger bakom rasistiskt tänkande och det problematiska i dem samt ger exempel som stöd för sitt resonemang. Examinanden ska utnyttja materialet i sitt svar.
I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att diskutera historiska eller samhälleliga förutsättningar för rasism.
I GLP15 hänför sig uppgiften till punkten ”etnocentrism och rasism samt ömsesidig respekt och jämställdhet i olika kulturer i ett historiskt perspektiv” i kursen Kulturens påverkan på människans åskådning (LK4)
5. Döden och livet efter döden 20 p.
Uppfattningen om döden och ett eventuellt liv efter döden kan ses som en del av människosynen. I det följande presenteras några observationer om sådana uppfattningar, förknippade med en rad religiösa och icke-religiösa åskådningar. I ett gott svar redogör examinanden mer ingående för de uppfattningar hen valt och visar på likheter och skillnader mellan dem.
I de abrahamitiska religionerna, det vill säga judendomen, kristendomen och islam, tror man att människan kan bli frälst eller fördömd efter sin död. Med frälsning menas att människan uppnår ett liv med Gud medan fördömelsen avser en slutgiltig och smärtfylld separation från Gud. På det här sättet fortsätter människans liv också efter döden. Det råder dock delade meningar mellan och även inom religionerna bland annat om vad frälsningen förutsätter i praktiken. Det finns också olika uppfattningar om huruvida den eventuella uppståndelsen efter den världsliga döden är kroppslig eller enbart själslig och vad som händer med människans identitet vid uppståndelsen. De kristna kyrkorna har bedrivit ett ekumeniskt arbete för att föra de kristna kyrkosamfunden närmare varandra. Ett exempel är de lutherska och romerskkatolska kyrkornas försök att förlikas i fråga om rättfärdiggörelsen, det vill säga evig frälsning. De löste meningsskiljaktigheten genom att underteckna en gemensam deklaration om rättfärdiggörelseläran i Augsburg 1999.
Enligt den hinduistiska uppfattningen återföds människan efter sin död som ett annat levande väsen i enlighet med karmalagen. I den antas att en individs existens vid olika tidpunkter är en följd av hens tidigare handlingar antingen i det här livet eller i individens föregående liv. Hinduerna har av tradition tolkat karmalagen i en social kontext: de fattiga bär själva skulden för sin misär, men att hjälpa dem kan föra med sig god karma. Buddisterna tror, i motsats till hinduerna, inte på själavandring utan framhåller att livets mening är att uppnå upplysning, det vill säga nirvana. Enligt buddisterna är livet lidande som människan ska frigöra sig från genom att släcka sina begär. Det här lyckas man med genom att vandra den åttafaldiga väg som Siddhartha Gautama undervisar.
I många kulturer tros förfäderna leva vidare efter döden. Den här föreställningen finns till exempel i religionerna i antikens Grekland och Rom, i den religion karaktärerna i Kalevala utövar och i samernas religion. Människorna kan dyrka förfäderna, offra till dem och fråga dem till råds. Förbindelserna mellan levande människor och gudar och döda anfäder sköttes av särskilda offerpräster eller schamaner som hade hemlig kunskap om förutsättningarna för kontakten. I litteraturen finns många slags skildringar av resan till livet efter döden. Till exempel i Homeros Odysséen beskrivs Odysseus besök i dödsriket på hans hemfärd från kriget i Troja.
I ett antal ”nya religioner” som vuxit fram på 1900-talet ingår nytolkningar av en del föreställningar om livet efter döden som funnits i äldre religioner eller andlighet. Ett exempel är wiccarörelsen, som uppstod i Storbritannien på 1940-talet. Den har tagit influenser bland annat från vissa naturreligioner, schamanismen och spiritualismen.
Den teknologiska utvecklingen har också gett näring åt människors tro på ett evigt liv. I kryoniken förvarar man människor, djur eller organ nerfrysta i extremt låga temperaturer i hopp om att de ska kunna tinas upp i framtiden och eventuellt leva vidare i evighet.
Tron på ett liv efter döden i synnerhet i form av själavandring har också ingått i den pythagoreiska och platonska filosofiska traditionen. I den epikureiska och aristoteliska filosofiska traditionen har man tvärtom förhållit sig avvisande till tanken på själens odödlighet, eftersom själen ansågs vara bestå av materia eller åtminstone vara beroende av kroppen. I och med att kroppen förstördes ansågs också själen göra det. Skeptikerna har tvivlat på ett liv efter döden och de flesta existentialister har betonat livet före döden.
Examinanden kan också behandla döden ur naturvetenskaplig synvinkel. Alla levande organismer har en arttypisk livslängd. Biologiskt sett betyder döden att organismen faller sönder. När människan dör upphör andningen och hjärtverksamheten, cellerna får inte längre syre och slutar fungera. Kroppen förlorar sin värme och stelnar. Så småningom börjar nedbrytarorganismer utnyttja kroppen som näring. När kroppen förmultnar blir den på så sätt byggmaterial för nya levande organismer. Det är så naturens kretslopp fungerar.
I biologisk bemärkelse är individerna inte ens i bästa fall lika långlivade som arterna, som inte är eviga de heller. Individerna kan dock föröka sig och därmed föra vidare en del av sin arvsmassa till sina avkomlingar. I den här bemärkelsen kan människans liv fortsätta också efter hennes död.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska jämföra några religiösa och icke-religiösa uppfattningar om människans död och eventuella liv efter döden. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar gör examinanden några observationer om en religiös eller icke-religiös uppfattning om människans död och eventuella liv efter döden.
I ett 10-poängssvar jämför examinanden någon religiös och icke-religiös uppfattning om människans död och eventuella liv efter döden.
I ett 15-poängssvar ska examinanden mångsidigt och följdriktigt jämföra någon religiös och icke-religiös uppfattning om människans död och eventuella liv efter döden.
I ett svar värt toppoäng visar examinanden på en ingående kännedom om de religiösa och icke-religiösa uppfattningar som hen har valt och placerar dem i ett meningsfullt historiskt, socialt eller samhälleligt sammanhang.
I GLP15 hänger uppgiften samman med punkten ”grundläggande existentiella frågor – – död” i kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2).
6. Åskådningar och trender 20 p.
I ett gott svar motiverar examinanden varför de fenomen som Helsingin Sanomat valt ut är viktiga ur ett åskådningsperspektiv. I varje ämnesområde ingår en förändring i samhället, teknologin, miljön eller människors föremål för intresse. Det viktiga är att fästa uppmärksamhet vid förändringen och dess betydelse för åskådningarna. Nedan ges en kort beskrivning av varje samtalsämne utan att ta ställning till dess betydelse.
Klimatförändringen hör säkert till de allra mest centrala problemen med tanke på mänsklighetens och hela jordens framtid. Klimatförändringen påverkar människornas levnadsförhållanden, och det krävs åtgärder för att bekämpa den. Både förändringen av levnadsförhållanden och klimatåtgärderna har betydande effekter på människornas handlingsmöjligheter. Människorna måste lära sig att handla på ett nytt sätt och i både sin egen verksamhet och staternas beslut ta hänsyn till det globala perspektivet. Det här förutsätter en grundläggande förändring i människornas attityder och i hur de ser världen och sig själva som delar i den.
Veganism och matretorik kan kopplas både till individens eget liv, till exempel genom en betoning på hälsa, och till samhälleliga aspekter såsom klimatförändringen eller djurens rättigheter. Om examinanden behandlat ämnet med utgångspunkt i individens hälsa och kontroll över sitt eget liv kan svaret även beakta faktorer som beskrivs i den senare punkten ”Träning och självmätning”.
Robotik och artificiell intelligens förändrar människornas förståelse av sin egen livsmiljö och av världen på ett betydande sätt. De underlättar livet på många områden men för också med sig nya risker. De kräver att människor lär sig nya färdigheter men också att samhället är alert när det gäller vad man kan och vill använda teknologin till, i vilken riktning den ska utvecklas och på vilka eller vems villkor.
Religionernas minskade betydelse och new age-andlighetens uppsving kan ses som ett fenomen där olika alternativa former av andlighet har ersatt de traditionella religionerna. I stället för traditionella trosläror betonar de här rörelserna individuell mognad och individens val, som ändå oftast kopplas till någon tradition med filosofisk eller religiös prägel. I Helsingin Sanomats artikel som är källan till materialet för uppgiften förknippas riktningen med självhjälpsguider, astrologi och rentav med häxkonst, men den kan också ses som ett nytt sätt att söka andlighet i stället för det som religionerna erbjuder.
#Metoo och kulturell appropriering är viktiga ämnen såtillvida att de ifrågasätter rådande förfaranden och antaganden som betraktats som ”normala” i samhället. De här förfarandena verkställer ofta de privilegierades tänkesätt och med dem förenligt agerande i samhället. Att ifrågasätta och förändra rådande normer är en del av den ständiga kampen för en verklig likvärdighet i samhället och i världen.
Den postfaktiska eran syftar på debatten om vilken betydelse som undersökt och verifierad kunskap ges, särskilt i det samhälleliga beslutsfattandet. Examinanden kan anknyta den här tematiken exempelvis till falska nyheter, propaganda och spridningen av felaktig information i sociala medier men också till vetenskapens och sanningens betydelse. Även på det här ämnesområdet är det väsentligt att temat behandlas med utgångspunkt i individers åskådningar och förändringar i samhället.
Examinanden kan greppa också ämnesområdet Bloggar, Youtube och påverkare i sociala medier från samma synvinkel, det vill säga påverkan och verifierad kunskap. I sociala medier kan man sprida väldiga mängder information, och därför vill makthavarna i många slutna samhällen lägga band på de här mediernas kanaler. Samtidigt sprids också de ovan nämnda fenomenen falska nyheter, hatretorik och många former av osaklig kommunikation via sociala medier. I sin enklaste form ger de här kanalerna dock människor möjlighet att följa innehåll som intresserar dem. Förvisso kan även det här kritiseras med att sociala medier skapar bubblor av likasinnade, där man inte vill se – för att inte tala om att förstå – dem som tänker annorlunda.
Flyktingkrisen i Europa kan kopplas till en större debatt om global rättvisa. Viktiga frågor i den är bland annat i vilken mån den rådande ojämlikheten i olika samhällen är ett resultat av strukturell ojämlikhet och i vilken mån staterna borde ta ansvar för förhållanden i andra stater. Examinanden kan också fråga om det inte är alla nationers skyldighet att hjälpa offer för krig eller förföljelse. Den flyttningsrörelse som är att vänta till följd av klimatförändringen kommer sannolikt att förstärka flyktingtematiken. Tänkesätten som rör flyktingskap kräver kanhända just därför en grundläggande förändring också i människors och samhällens tankemodeller.
Träning och självmätning hänger samman med fokuseringen på människans kontroll över sitt eget liv. Trenden kretsar kring att observera och mäta sig själv, att uppnå mål i fråga om kroppskontroll samt hälsa och sunda levnadsvanor. Den kan också ses ur ett negativt perspektiv: trenden förstärker en viss sorts norm för utseende och livsstil och stämplar mer än förut dem som avviker från normen som på sätt och vis misslyckade.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska välja två av fenomenen på Helsingin Sanomats lista som hen anser vara särskilt viktiga och diskutera deras betydelse med utgångspunkt i förändringen av åskådningar. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar ger examinanden någon relevant synpunkt på ett av listans fenomen eller spridda synpunkter på två fenomen.
I ett 10-poängssvar behandlar examinanden två fenomen och motiverar varför de är viktiga ur perspektivet för förändringen av åskådningar.
I ett 15-poängssvar behandlar examinanden två fenomen och motiverar mångsidigt och följdriktigt varför de är viktiga ur perspektivet för förändringen av åskådningar.
I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att betrakta de fenomen hen valt ur individernas och samhällets perspektiv eller genom att relatera sitt svar till en mer omfattande historisk, kulturell eller samhällelig utveckling.
I GLP15 anknyter uppgiften till punkterna ”vändpunkter gällande människans världsbilder och världsåskådningar samt tekniska genombrott som påverkat människans uppfattning om världen och sig själv” och ”framtidsforskning, artificiell intelligens, humanism, transhumanism och kritik av dessa med stöd av de nyaste forskningsresultaten” i kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6).
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Mumintrollen och ensamheten 30 p.
Tove Janssons (1941–2001) bokserie om mumintrollen har beskrivits som humoristisk, bohemisk och tolerant till sin stil, men böckerna behandlar många svåra teman, såsom döden, existentiella kriser och ensamhet. Den mycket omtyckta bokserien har fascinerat såväl barn som vuxna läsare. Pappan och havet är en av de mest kända böckerna i serien. Dess gestalter och mångfasetterade berättelse har tolkats i många akademiska och populära texter och verk, på vilka materialet 7.B tjänar som ett exempel. Sedan 2020 har inrikesministeriet rekommenderat att flaggorna hissas på Tove Janssons födelsedag den nionde augusti till hennes och den finländska konstens ära.
7.1 Analysera vad ensamhet är. Utnyttja textutdragen och i ditt svar. 15 p.
Två centrala distinktioner i fråga om ensamhet är den självvalda ensamheten kontra den oönskade, ofrivilliga ensamheten samt att vara ensam kontra att känna sig ensam bland andra människor. Den medvetet valda ensamheten förknippas ofta med eremiter eller asketer, medan den ensamhet som vanligen diskuteras är den oönskade. Å andra sidan vill förmodligen nästan alla människor vara ensamma ibland, utan att drömma om ett liv som eremit. Ur den här synvinkeln kan den tidvisa, önskade ensamheten ses som något eftersträvansvärt och en del av ett gott liv, och det finns skäl att skilja den från den ofrivilliga ensamheten.
Man kan vara ensam också bland andra människor. Då handlar det inte egentligen om fysisk ensamhet utan om känslan av att vara ensam, som i materialet 7.B förknippas med bristen på betydelsefulla människorelationer. Den här ensamhetskänslan har analyserats av många klassiker bland samhällsvetarna, såsom Émile Durkheim (1858–1917). Enligt honom hänger ensamheten som man känner bland andra människor samman i synnerhet med livet i moderna storstäder, som saknar ett socialt nätverk i stil med en mindre bygemenskap. En människa kan leva sitt liv i en livlig stad och möta otaliga människor men ändå känna sig ensam och utanför de andras sociala liv.
I ett gott svar kan examinanden också analysera ensamhetens orsaker och konsekvenser. I materialet 7.A hänger Mårrans ensamhet ihop med att hon är annorlunda. Det finns ingen annan som Mårran och hon har svårt att få kontakt med andra. Att man är annorlunda kan leda till att man hamnar utanför gruppen med ensamhet som följd. I materialet 7.B nämns dessutom vilka negativa konsekvenser ensamhet kan ha, såsom känslor av att bli bortvald, inte önskvärd eller behövd. Examinanden kan också använda känslorna i sin analys av ensamhetens karaktär, eftersom negativa känslor och erfarenheter gör det svårare att försöka träffa andra människor, vilket förvärrar ensamheten ytterligare.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden med hjälp av materialen ska analysera vad ensamhet är. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 4-poängssvar ger examinanden några synpunkter på ensamhet.
I ett 8-poängssvar analyserar examinanden ensamhet med hjälp av materialet. I sitt resonemang beaktar hen exempelvis distinktionen mellan att vara ensam och att känna sig ensam.
I ett 12-poängssvar presenterar examinanden med hjälp av materialet en följdriktig och mångsidig analys av ensamhetens väsen.
I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att analysera aktuella exempel.
7.2 Diskutera om en ensam människa kan leva ett gott liv. 15 p.
Eftersom examinanden i uppgiften ska diskutera om en ensam människa kan leva ett gott liv, behöver svaret innehålla åtminstone någon sorts definition eller beskrivning av vad ett gott liv är. Examinanden kan beskriva ett gott liv utgående från egen erfarenhet, någon filosofisk eller religiös tradition eller till exempel biologi och psykologi.
Ett gott svar kan luta mot antingen ett ja eller ett nej, men det är sannolikt svårare för examinanden att utveckla ett jakande svar och svaret ska då beakta både den självvalda och den ofrivilliga ensamheten. Examinanden borde kunna lägga fram övertygande argument för varför ensamhet inte är ett hinder för ett gott liv, eftersom socialt umgänge och närvaro av andra människor i allmänhet har setts som en förutsättning för ett gott liv. Ett gott liv i ensamhet kan innehålla till exempel hängiven utövning av konstarter, religion eller meditation. I dessa fall är ensamheten dock i princip självvald. Det är svårare att få den ofrivilliga ensamheten att gå ihop med ett gott liv. Examinanden skulle eventuellt kunna vidareutveckla den här synvinkeln till exempel utgående från en situation där en människa först tvingas till ofrivillig ensamhet, men genom det får möjlighet till självrannsakan och sedan finner ett eget sätt att finnas till i världen.
Andra möjliga synvinklar utöver de redan nämnda är de möjligheter informationstekniken ger till annorlunda former av socialt liv och deras inverkan på känslan av ensamhet. Examinanden kan till exempel diskutera om virtuella kontakter i sociala medier kan ersätta människorelationer i den reella världen och på så sätt förhindra ensamhet och möjliggöra ett gott liv. Ett annat möjligt tema är följderna av ensamhet i olika skeden av livet.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera om en ensam människa kan leva ett gott liv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 4-poängssvar ger examinanden synpunkter på om en ensam människa kan leva ett gott liv.
I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden en ensam människas möjlighet att leva ett gott liv.
I ett 12-poängssvar diskuterar examinanden mångsidigt och följdriktigt en ensam människas möjlighet att leva ett gott liv.
I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att behandla sociala mediers inverkan på känslan av ensamhet.
I GLP15 hänger uppgiften samman med kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2), i synnerhet punkterna ”grundläggande existentiella frågor: människorelationer” och ”olika uppfattningar om ett gott liv samt vilken roll andra människor, djur och miljö spelar i ett gott liv”.
8. Pacifism 30 p.
I inledningen till uppgiften definieras pacifism å ena sidan som fredstanken, å andra sidan som icke-våld som ideal. Ordets etymologi (latinets pax ’fred’, facere ’göra') talar för den förra tolkningen, men många kända pacifister, såsom Mohandas Gandhi, har också bundit sig vid den senare innebörden. Man kan också skilja mellan olika grader av pacifism: i absolut pacifism accepteras inga former av krig eller våld, medan den relativa pacifismen motsätter sig till exempel anfallskrig och våld mellan civila men godkänner att statsmakten vid behov inleder försvarskrig och att samhällets inre ordning upprätthålls med kraftåtgärder. I ett gott svar beaktar examinanden pacifismens mångtydighet som nämns i inledningen till uppgiften. Andra relevanta distinktioner, som skillnaden mellan absolut och relativ pacifism, kan ses som en förtjänst.
8.1 Analysera på vilka etiska och religiösa grunder pacifismen kan försvaras. 15 p.
Examinanden kan försvara pacifismen på etiska grunder framför allt genom att hänvisa till varje människas lika och oförytterliga värde, som har definierats bland annat i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Eftersom de undantagsförhållanden och det våld som råder under krig utgör ett hot mot människovärdet kan krigföring och våld tolkas som oberättigade. I ett gott svar reflekterar examinanden också över hur en pacifist ska förhålla sig till sådana aktörer som inte respekterar människovärdet och de mänskliga rättigheterna som grundar sig på det.
Examinanden kan också försvara pacifismen på grundval av etiska principer som är bekanta från den filosofiska traditionen. En sådan princip är bland annat det kategoriska imperativet som härstammar från Immanuel Kant. Examinanden kan också hänvisa till exempel till utilitetsprincipen eller förslagsvis till dygderna visdom, mod, måttfullhet och rättvisa, även om de också i vissa situationer har använts till att rättfärdiga krig och våld. I ett gott svar tar examinanden i beaktande att det är möjligt att tolka principerna på flera olika sätt.
I fråga om religiösa principer kan pacifismen försvaras till exempel med hänvisning till budet ”Du skall inte dräpa” (2 Moseboken 20:13) i Bibeln, judarnas och de kristnas heliga bok. Examinanden kan också hänvisa den så kallade kärlekens gyllene regel som Jesus undervisade i sin bergspredikan: ”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.” (Matteusevangeliet 7:12.) I samma predikan saligförklarar, det vill säga lyckligförklarar, Jesus ”dem som håller fred” (Matteusevangeliet 5:9). I ett gott svar där examinanden behandlar judendomen eller kristendomen tolkar hen de principer som nämnts ovan i en meningsfull kontext.
I hinduismen, buddismen och jainismen är icke-våldsprincipen känd som ahimsa. Om examinanden valt att behandla någon av de nämnda österländska religionerna ingår det i ett gott svar att tolka den här principen.
Även islam är känd som en fredens religion i grunden, men det råder varierande tolkningar om hur muslimer ska förhålla sig till människor med en annan tro. I ett gott svar om islam behandlar examinanden begreppet jihad mångsidigt.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska analysera på vilka etiska och religiösa grunder pacifismen kan försvaras. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 4-poängssvar gör examinanden några observationer om etiska eller religiösa grunder, på vilka pacifismen kan försvaras.
I ett 8-poängssvar analyserar examinanden på vilka etiska och religiösa grunder pacifismen kan försvaras. Alternativt analyserar examinanden på ett följdriktigt och mångsidigt sätt de etiska eller de religiösa grunderna.
I ett 12-poängssvar analyserar examinanden följdriktigt och mångsidigt etiska och religiösa grunder, på vilka pacifismen kan försvaras.
I ett svar värt toppoäng ska examinanden behandla pacifismen från både fredstankens och icke-våldsprincipens synvinkel. Hen fördjupar sitt svar till exempel genom att förknippa de etiska och religiösa grunder som hen tagit upp med vissa tänkare eller litterära källor samt visar att hen känner till principernas ursprungliga kontext eller senare tolkningar av dem.
8.2 Diskutera vilken sorts verksamhet som kan bidra till att pacifismens ideal förverkligas i världen. Utnyttja videoklippet i ditt svar. 15 p.
I material 8.A talar president Ahtisaari om inre hot i olika samhällen. I ett gott svar diskuterar examinanden vilka slags hot han kan tänkas avse och hur de kan bekämpas så att pacifismens ideal ska kunna bli verklighet i världen.
De inre hoten varierar i olika samhällen. I auktoritära samhällen kan interna hot bestå till exempel av maktmissbruk, domstolsväsendets beroende av politiska beslutsfattare och korruption, som orsakar missnöje och sprider upprorsstämningar. Det är typiskt för auktoritära ledare att lugna ner protesterna genom att skylla problemen på främmande stater, vilket till och med kan leda till ockupation av områden, såsom utvecklingen på Krim visade. Liknande hot kan finnas också i demokratiskt ledda samhällen, men i dem är det vanligare att de inre hoten hänger samman med social ojämlikhet och arbetslöshet, som kan leda till att extremistiska rörelser växer i popularitet, vilket i sin tur kan orsaka politisk instabilitet och förtryck av minoriteter.
Ahtisaaris tanke är uppenbarligen att spänningar och konflikter mellan samhällen får sin början i samhällens interna svårigheter. Enligt det här tänkesättet främjas fred och icke-våld genom att man förbättrar människors levnadsförhållanden i deras egna samhällen. Det här innebär till exempel att trygga respekten för de mänskliga rättigheterna och att främja social rättvisa, sysselsättning och utbildning.
I ett gott svar tar examinanden också fasta på den roll som mellanstatliga avtal, internationellt samarbete och olika institutioner, till exempel FN, spelar i att främja pacifismen. Det är bra att påpeka att det också finns instanser som kan främja fred och icke-våld främst för att på så sätt kunna driva egna ekonomiska intressen. Av samma anledning har inte till exempel krigsindustrin något särskilt intresse av att arbeta för världsfred, eftersom dess affärsverksamhet bygger på hotbilder.
Svaret på frågan är en essä, där examinanden med hjälp av materialet ska diskutera vilken sorts verksamhet som kan främja att pascifismens ideal blir verklighet i världen. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 4-poängssvar ger examinanden några synpunkter på hur pacifismens ideal kan främjas i världen.
I ett 8-poängssvar utnyttjar examinanden materialet i sina reflektioner om vilken sorts verksamhet som kan främja att pacifismens ideal blir verklighet i världen.
I ett 12-poängssvar diskuterar examinanden följdriktigt och mångsidigt med hjälp av materialet vilken sorts verksamhet som kan främja att pacifismens ideal blir verklighet i världen.
För ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att närmare gå in på vilken betydelse respekten för de mänskliga rättigheterna har för främjandet av pacifismens ideal i världen.
I GLP15 anknyter uppgiften till punkten ”olika världsåskådningar – till exempel sekulära, religiösa, politiska och livsstilsrelaterade ” i kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1), punkten ”människovärdet, mänsklig värdighet och mänskliga rättigheter” i kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2) samt till punkten ”global rättvisa och en hållbar utveckling som moraliska och politiska villkor” i kursen Individen och samhället (LK3).
9. Att söka meningen med livet 30 p.
Albert Camus (1913–1960) räknas ofta till existentialisterna, trots att benämningen inte godkändes av honom själv. Materialet till uppgiften är ett utdrag från essän ”Ett absurt resonemang” (originaltiteln är ”Myten om Sisyfos”). Essän behandlar frågan om livets mening, som utgjorde kärnan såväl i Camus filosofi som i hans eget tänkande.
9.1 Analysera med hjälp av textutdraget vilken syn Camus hade på livets mening. 15 p.
Ett centralt begrepp i Camus text är det absurda, och hans tänkande har också kallats absurdism. Enligt Camus syn har världen i sig och människornas liv ingen objektiv mening. Eller åtminstone är den här meningen, om den existerar, inget som människorna kan känna till. I den vetenskapliga världsbilden framstår världsalltet som kallt och det saknar betydelser eller mening. Å andra sidan har människor en vilja och ett behov av att både söka och hitta betydelser för sitt liv. Det här leder till en absurd situation: utgående från den vetenskapliga världsbilden vet vi att det inte finns några betydelser men ändå vill vi hitta sådana. Den här absurda situationen, motsättningen, som vi kan komma till insikt om, definierar Camus syn på meningen med livet.
Camus svar är att acceptera den absurda situationen. Och inte enbart acceptera den, utan att leva i den och att vara medveten om att den ligger i bakgrunden till våra egna livsval. För Camus framstår godkännandet av motsättningen mellan det meningslösa världsalltet och de värden man själv valt som en revolt mot situationen, där människan accepterar verkligheten som den är men vägrar sjunka ner i nihilism eller beklaga sig över att livet saknar mening. Revolten är att skapa en mening för livet baserat på de värden man själv valt. De här värdena kan till syvende och sist inte bygga på något större än människan.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden med hjälp av materialet ska analysera Camus uppfattning om meningen med livet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 4-poängssvar gör examinanden några träffande iakttagelser om Camus synsätt.
I ett 8-poängssvar redogör examinanden i huvuddrag korrekt för Camus syn, och av svaret framgår åtminstone implicit tanken om det absurda.
I ett 12-poängssvar gör examinanden en mångsidig och följdriktig analys av Camus syn på livets mening.
För ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att koppla samman Camus tänkande med den existentialistiska traditionen.
9.2 Ta ställning till om det går att hitta en objektiv mening med livet eller om varje människa fritt kan välja meningen med livet. 15 p.
I ett gott svar redogör examinanden för sin egen syn på livets mening. Hen kan basera sitt svar på Albert Camus uppfattning som behandlas i delfråga 9.1 eller kritisera hans syn. Ett annat alternativ är att svaret inte är kopplat till Camus synsätt. Det viktiga i svaret är en följdriktig och tydlig argumentation.
Om examinanden håller med om att det finns en möjlighet att hitta en objektiv mening med människans liv, kan hen hänvisa till alternativ baserade till exempel på den vetenskapliga människosynen eller på en religion. Enligt det naturvetenskapliga synsättet kan man som människolivets mening betrakta till exempel att leva ett arttypiskt liv och att fortplanta sig och på så sätt föra vidare sin arvsmassa till kommande generationer. Examinanden kan också föra fram att det är typiskt för religioner att anta att livet har någon bestämd objektiv mening, till exempel nirvana i buddismen eller frälsning i kristendomen. I ett gott svar kan bedömningen bygga på en analys av den objektiva betydelsen, men examinanden får inte ta den för given utan en kritisk analys.
Andra exempel på aspekter som ger livet betydelse kan vara olika ideologier, konst, en ekologisk livsstil eller miljöskydd. Man kan tänka sig att de kan ge livet en mening om individen väljer att sträva efter dem. I bakgrunden ligger antagandet om att de inte innebär livets mening för alla människor. Ur det här perspektivet kan examinanden reflektera vidare över huruvida vilken som helst sak som människan valt själv kan ge livet betydelse. I ett gott svar kan examinanden också bestrida uppgiftsformuleringens motsättning mellan objektiv mening och fritt vald mening, och granska hur livets mening utformas intersubjektivt eller socialt.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska ta ställning till om det går att hitta en objektiv betydelse för livet eller om varje individ fritt kan välja livets mening själv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 4-poängssvar gör examinanden några observationer om möjligheten att hitta en mening med livet.
I ett 8-poängssvar ger examinanden en strukturerad bedömning av möjligheten att hitta en mening med livet.
I ett 12-poängssvar gör examinanden en mångsidig och följdriktig bedömning av möjligheten av hitta en mening med livet.
I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt resonemang genom att till exempel gå in på hur tanken om livets mening har förändrats med tiden.
I GLP15 hänför sig uppgiften till kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1), i synnerhet punkten ”olika världsåskådningar – till exempel sekulära, religiösa, politiska och livsstilsrelaterade – samt undersökning av deras särdrag och utgångspunkter med hjälp av olika vetenskapliga verktyg” och kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2), i synnerhet punkten ”natur- och humanvetenskapliga, sekulära och religiösa, filosofiska och populärkulturella människosyner och -ideal”.