Beskrivningar av goda svar: SV – Samhällslära
23.9.2021
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 11.11.2021
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
De viktigaste bedömningsgrunderna i provet i samhällslära är hur examinanden behärskar läroämnets innehåll, tankemodeller och färdigheter såsom de definieras i läroplanen samt ett korrekt och precist bruk av de centrala begreppen inom samhällsläran. En bedömningsgrund är också examinandens förmåga att tolka och kritiskt utvärdera information som beskriver samhälleliga fenomen, att dra självständiga slutsatser utifrån denna information och att jämföra olika tolkningar av samhälleliga frågor samt att ta ställning till dem och motivera sina ståndpunkter. I bedömningen fästs uppmärksamhet även vid framställningen, hur svaret motsvarar uppgiften, hur svaret avgränsas och hur klar argumentationen är.
Av svaren bör det framgå att examinanden förstår samhällets struktur och funktion som en historiskt skiktad och av historien utformad helhet. Examinanden känner till det finländska samhällets politiska, sociala, ekonomiska och juridiska struktur samt de viktigaste teorierna och begreppen förknippade med den. Vidare kan examinanden koppla de granskade fenomenen till sina bredare samhälleliga sammanhang. Examinanden kan i sina svar placera det finländska samhället i en internationell och global kontext, som bland annat inbegriper medlemskapet i Europeiska unionen och följderna av det. Examinanden kan använda samhällslärans centrala begrepp som makt, inflytande, ansvar och rättvisa. Examinanden förstår också ekonomins grundläggande mekanismer och de principer som styr den offentliga maktutövningen och rättssystemet, samt terminologin som gäller dessa.
I materialuppgifterna kan examinanden tolka och på ett relevant sätt utnyttja olika typer av material gällande samhället och ekonomins funktioner, såsom texter, bilder, videor, kartor, diagram, figurer och statistik. Examinanden kan också utvärdera dem kritiskt. I uppgifter som kräver reflektion och i uppgifter som inkluderar motstridiga fakta visar examinanden att hen förstår att information om samhället till sin karaktär kan vara teoretisk och öppen för tolkning, och att de kausala sambanden mellan orsak och verkan är invecklade och komplexa. Examinanden kan skapa en egen och motiverad syn på samhälleliga och ekonomiska frågor som kan vara motstridiga och kopplade till olika värderingar. I bedömningen beaktas examinandens förmåga att utifrån sin kunskap bygga upp välstrukturerade helheter. Likaså fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skilja på relevant och irrelevant information samt förmågan att i svaret utnyttja aktuell information.
Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen, och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.
I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 35 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 7–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 11–20 och 21–30 poäng.
0 | Nöjaktig | God | Berömlig | |
---|---|---|---|---|
Riktig och relevant kunskap; exakt begreppsanvändning | Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. | Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. | Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. | Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt. |
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt | Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. | Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. | Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. | Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar. |
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap | Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. | Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. | Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. | Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Olika sätt att bilda regering 20 p.
I ett gott svar förklarar examinanden vad som avses med de två begreppen och granskar några bra och dåliga sidor med båda sätten att bilda regering. I båda fallen handlar det om regeringsbildning i ett flerpartisystem.
En god sida med block är att väljarna i stort sett vet vilken sorts regering och regeringspolitik de ger sitt stöd till. I det finländska sättet att bilda regeringar kommer det proportionella valsystemet bättre till uttryck, men väljarna vet inte med samma säkerhet vilken sorts regeringspolitik de ger sitt stöd till. Att bilda en blockregering kan vara enklare än det finländska sättet att samla en flerpartiregering.
I ett berömligt svar kan examinanden diskutera hur de olika regeringsbildningssätten påverkar röstningsaktiviteten. I sitt svar kan examinanden också mer ingående utreda hur flerpartisystemet tar sig uttryck i regeringsförhandlingarna i de två olika modellerna.
Det kan förefalla att ett block erbjuder ett tydligt regeringsalternativ, men det kan dock visa sig svårt att uppfylla de löften blocket har gett under valkampanjen, och regeringen kan tvingas finna stöd hos partier som inte hör till blocket. En sådan minoritetsregering kan ha det svårt att verka. Det kan också vara svårt för flerpartiregeringar att komma fram till ett regeringsprogram, om det i regeringen finns flera partier som har olika åsikter.
Det är också möjligt att behandla möjligheterna att bilda en blockregering när de traditionellt politiska skiljelinjerna suddas ut och det politiska fältet splittras.
2. Europaparlamentsvalet 20 p.
I ett gott svar beskriver examinanden Europaparlamentsvalets huvuddrag. Examinanden kan behandla till exempel följande faktorer: EU-medborgarna väljer medlemmarna i Europaparlamentet genom direkta val som arrangeras i samtliga medlemsstater vart femte år. Rösträtt har alla finska medborgare som senast på valdagen hunnit fylla 18 år och varje röstberättigad medborgare i en medlemsstat i Europeiska unionen, som har anmält sig till och upptagits i rösträttsregistret i Finland. Registrerade partier eller valmansföreningar som grundats av minst 2 000 personer med rösträtt kan ställa upp kandidater i valet. Alla finska medborgare med rösträtt och alla röstberättigade medborgare i en medlemsstat i Europeiska unionen, som har anmält sig till och upptagits i rösträttsregistret i Finland kan kandidera.
Frågeställningen gör det också möjligt att behandla Europaparlamentsvalet i en bredare europeisk kontext.
I Europaparlamentsvalet är hela landet ett enda röstningsområde. Det innebär att partierna får ett antal platser som motsvarar det verkliga stödet (till skillnad från riksdags- eller kommunalval). För att bli vald ska kandidaten antingen vara nationellt känd redan före valet eller ha ekonomiska resurser och möjligheter att göra reklam och bedriva kampanj i hela landet. I praktiken försvårar detta avsevärt möjligheten att bli vald för de kandidater som inte redan är inne i den nationella politiken eller på annat sätt är offentligt kända.
I ett berömligt svar behandlar examinanden genomförandet av Europaparlamentsvalet detaljerat och med rätt terminologi. Examinanden gör en djuplodande analys av vilken betydelse valsättet har för kandidatuppställningen och vilka problem som detta har ur demokratisk synvinkel. Det kan till exempel anses problematiskt att kandidaten behöver betydande ekonomiska resurser för att kunna bli vald.
3. Prisbildningen på nyttigheter 20 p.
I ett gott svar granskas centrala faktorer för prisbildningen på alla fyra nyttigheter. I svaret noterar examinanden att det oftast är faktorer knutna till efterfrågan och utbud som påverkar priset. Ibland kan det också finnas lagstiftning som påverkar nyttigheternas pris.
Bensinpriset beror främst på de ekonomiska konjunkturerna som påverkar efterfrågan på oljeprodukter, såsom bränsle. Oljeproducenterna kan försöka påverka priset på råolja genom att reglera produktionsmängderna. Dessutom påverkas priset av förädlings- och transportkostnader samt statsskatten.
Priset på fritidsbostäder på landet påverkas vanligen av storlek, skick och geografiskt läge samt avstånd till närmaste vattendrag.
Priset på havrebröd påverkas särskilt av produktions- och distributionskostnader, såsom priset på spannmål och bageriarbete, och handelsrörelsens vinstmarginal.
Examinanden lyfter fram att priset för en kurs på ett arbetar- eller medborgarinstitut till skillnad från priserna på de övriga exempelnyttigheterna inte direkt bestäms av tillgång och efterfrågan.
I ett berömligt svar behandlas på ett balanserat och likvärdigt sätt vilka faktorer knutna till utbud och efterfrågan som påverkar priset på var och en av nyttigheterna, med fokus på relevanta prismekanismer. Examinanden lyfter fram att de allmänna prissättningsprinciperna baserade på utbud och efterfrågan endast fungerar felfritt under förhållanden som inte förekommer i verkliga livet. Till exempel kan producenterna samarbeta för att styra priserna, vilket också gäller butikskedjorna som sköter distributionen.
Examinanden lyfter fram att priset för en kurs på ett arbetar- eller medborgarinstitut påverkas av hur mycket offentlig finansiering institutet får.
4. Förtroendet för samhällsaktörer 20 p.
I ett gott svar väljer examinanden tre samhälleliga aktörer och av svaret framgår tydligt varför hen har kommit fram till att det förändrade eller oförändrade förtroendet för just dessa är relevant. I svaret diskuteras bakgrundsorsakerna till varje vald förändring eller oförändrad situation och de kopplas till den samhälleliga utvecklingen mellan åren 2009 och 2018. Till exempel polisens första plats i bägge årens rankningar visar att finländarna hyser ett stabilt förtroende för polisen som helhet. Trots enstaka fall av missbruk, rättegångar och domar som drabbat polisen under 2010-talet har förtroendet inte rubbats. I svaret noteras exempelvis att polisen och försvarsmakten får medborgarnas förtroende i en tid då den allmänna känslan av osäkerhet har ökat till följd av krig, konflikter och internationell terrorism i världen.
Landets regering är den instans som tappat mest förtroende. Examinanden kan dryfta orsakerna till att olika regeringar har varit olika populära, det vill säga visa att hen förstår att regeringen som institution inte åtnjuter ett permanent förtroende utan att olika regeringars popularitet varierar beroende på regeringsprogram och regeringsbas.
I ett berömligt svar visar examinanden att hen har bred kunskap om verksamheten i de finländska samhällsinstitutionerna och om det offentliga samtalet kring dem. Med hjälp av sin kunskap tecknar hen en bakgrundsbild till förändringarna hen observerat. Om presidenten, vars position stigit märkbart, kan man till exempel konstatera att år 2018 var ett presidentvalsår och att den återvalda presidenten Niinistös popularitet vid den tiden var exceptionellt hög. Det är också möjligt att konstatera att presidentens befogenheter inskränktes år 2012, vilket inte ser ut att ha rubbat förtroendet för presidenten. Examinanden kan också diskutera hur den ökade spänningen mellan stormakterna har påverkat presidentens popularitet.
Om landets regering kan man konstatera att år 2018 var sista tiden för statsminister Sipiläs regering, och medborgarnas förtroende för regeringens agerande hade minskat bland annat på grund av social- och hälsovårdsreformen som drivits in i en återvändsgränd eller på grund av statens ekonomiska nedskärningar.
I ett berömligt svar för examinanden fram att det sker förändringar i uppskattningen för samhälleliga aktörer. Examinanden kan jämföra förtroendet för den valda aktören med förtroendet för någon annan aktör. Det är till exempel möjligt att jämföra situationen för olika medieaktörer.
5. Finlands nationella rättsnormer 20 p.
I ett gott svar lyfter examinanden fram att rättsnormerna i Finlands rättsordning har ett hierarkiskt förhållande till varandra. Normer på en högre nivå reglerar stiftandet och verkställandet av normer på en lägre nivå. Normer på en lägre nivå får inte strida mot normer på en högre nivå, och i tolkningssituationer styr normerna på högre nivå tillämpningen av normerna.
Examinanden noterar normhierarkins struktur: grundlagarna och lagarna som riksdagen stiftar inom ramarna för dem samt statsrådets förordningar. Grundlagarnas högre ställning i förhållande till lagarna syns i att det är svårare att ändra dem än vanliga lagar.
I ett berömligt svar motiveras och beskrivs normhierarkin exakt. Till hierarkin hör också statsrådets förordningar som styr verkställandet av lagarna och dessutom ministeriernas och myndigheternas bestämmelser.
Examinanden kan notera att grundlagarna reglerar de lagstiftande institutionernas verksamhet och definierar rättstatens verksamhet.
Examinanden kan också diskutera EU-lagstiftningens ställning och betydelse med tanke på Finlands lagstiftning.
I svaret kan examinanden också granska de allmänna rättsprinciperna (landets sed) och rättspraxis, det vill säga vilken betydelse domstolarnas prejudikat har i lagtolkningen.
6. Arvskifte 20 p.
I ett gott svar ska det framkomma att examinanden känner till juridiska begrepp som hör till frågan (såsom dödsbo, bouppteckning och utjämning). Svaret ska också omfatta änkans/änklingens ställning i avvittringen och arvskiftet (testamente). I behandlingen av arvskiftet ska bröstarvingarnas laglott och den del av arvslotten som inte är arvingarnas laglott beaktas.
I ett berömligt svar behandlas uppgiftens tematik mer ingående. Om barnen inte kräver sin laglott går hela egendomen till änkan/änklingen. Man ska också minnas att en änka/änkling med större förmögenhet än dödsboet inte behöver betala utjämning.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Skillnader i röstningsaktiviteten mellan olika befolkningsgrupper 30 p.
7.1 Granska röstningsaktiviteten i riksdagsvalet år 2015 utifrån figurerna och och diskutera vilka orsaker som förklarar skillnaderna i röstningsaktivitet mellan olika befolkningsgrupper. Diskutera också varför dessa skillnader kan anses problematiska. 18 p.
I ett gott svar granskas kopplingen mellan alla tre nämnda faktorer och röstningsaktiviteten.
Skillnaderna i röstningsaktiviteten mellan olika inkomstgrupper är tydliga: ju högre inkomstnivå, desto högre röstningsprocent. Skillnaderna mellan kön är förhållandevis små; dock röstar kvinnor under 70 år mer aktivt än män under 70 år, medan det är tvärtom i gruppen över 70-åringar. Skillnaderna mellan åldersgrupperna är tydliga: de allra yngsta och de allra äldsta röstar mindre än 30–80-åringarna.
Som orsaker till skillnaderna lyfter examinanden exempelvis fram sambandet mellan utbildning, inkomstnivå och samhällelig aktivitet. Att yngre kvinnor har en högre utbildningsnivå än männen och också aktiverat sig i samhället kan till exempel förklara skillnaderna i röstningsaktivitet mellan kvinnor och män. I gruppen med högre inkomstnivå är också utbildningsnivån högre, vilket man vet ökar röstningsaktiviteten. I grupper med låg röstningsaktivitet upplevs inte denna form av politiskt beslutsfattande nödvändigtvis som meningsfull.
Skillnaderna kan ses som problem, eftersom en del av medborgarna inte får sin röst hörd när frågor som berör dem behandlas. Skillnaderna inverkar på grupperna med lägst inkomster, unga och över 80-åringar, vars behov och livssituationer är mindre välkända i beslutsfattandet jämfört med de aktivare grupperna. De grupper som röstar aktivt påverkar riksdagens sammansättning, och därmed kan den högre inkomstgruppens intressen kommer bättre fram i beslutsfattandeprocessen. Gruppen har också bättre förutsättningar att informera beslutsfattarna om dem.
Inflytandet förstärks också genom att grupperna som röstar aktivt ofta väljer likasinnade till beslutsfattare, alltså människor som har stabila inkomster och hög utbildning. I ett berömligt svar behandlar examinanden flera olika faktorer och analyserar sambanden mellan dem.
7.2 Gör upp ett motiverat förslag till åtgärdsprogram för att höja röstningsaktiviteten i Finland från den nuvarande. 12 p.
I ett gott svar presenterar examinanden ett åtgärdsprogram med åtgärder som lyfter fram några grupper med särskilt låg röstningsaktivitet. För varje grupp presenterar examinanden lämpliga aktiveringsmetoder.
Över 80-åringarna skulle få bättre möjligheter att rösta om de i högre grad kunde rösta hemma. En allt större del av de ålderstigna och rörelsehindrade bor hemma, men många av dem kan inte ta sig till vallokalerna. Under 30-åringarna kunde nås via sociala medier. Information om vikten av att rösta kunde tas fram för de plattformar som väljare i den här åldern använder. I informationen skulle de föränderliga livssituationerna för många unga vuxna och deras intresseområden beaktas. Också möjligheten att rösta på internet skulle kunna aktivera dem som röstar mer sällan.
Till en del av de grupper som röstar minst flitigt kunde särskilda kampanjer riktas via sociala medier och andra medier. Politiker kan också uppmuntras att uppträda mer förståeligt. Innehållet skulle bestå av grundinformation om de organ dit kandidater väljs i valen, d.v.s. om kommunalfullmäktiges, riksdagens och presidentens uppgifter och påverkansmöjligheter samt deras effekter på medborgarnas utkomst och den samhälleliga utvecklingsriktningen. Särskilt fokus skulle sättas på tydlig och lockande kommunikation. I informationsinslagen skulle personer i motsvarande ställning som målgruppen eller offentliga personer berätta om fördelarna med att rösta.
I ett berömligt svar behandlas en mångfald av olika idéer som riktas till olika grupper. Det har föreslagits att rösträttsåldern och valbarhetsåldern i kommunalvalen ska sänkas till 16 år, vilket man hoppas ska öka ungdomarnas deltagande i valen. I svaret kan examinanden också hänvisa till risken för att aktiveringskampanjerna enkelt skulle kunna slå tillbaka mot sitt syfte, om de inte planeras med experter som är väl förtrogna med de olika grupperna. I bedömningen läggs störst vikt vid motiveringarna av förslagen.
8. Årliga förändringar i förtjänstnivåindex och realinkomstindex 30 p.
8.1 Redogör för de årliga förändringarna i förtjänstnivåindex och realinkomstindex, utvecklingen av löntagarnas förtjänstnivåindex och heltidsanställda löntagares helhetsinkomstnivå år 2018. Diskutera vilka faktorer som förklarar skillnaderna i utvecklingen av förtjänstnivåindex och realinkomstindex samt skillnaderna utifrån arbetsgivarsektor och kön i material , och . 18 p.
I ett gott svar har examinanden utläst centrala fakta korrekt ur materialen och presenterat dem med rätt begrepp.
Utifrån material 8.A observeras att de årliga förändringarna i förtjänstnivå- och realinkomstindex har närmat sig varandra under den granskade tidsperioden. I praktiken har den årliga förändringen i förtjänstnivåindex alltid varit större än den årliga förändringen i realinkomstindex. På 1970- och 1980-talen var den nominella ökningen av förtjänstnivåindex snabb. Ökningen blev långsammare under 1990-talet och vidare under 2000-talet. Realinkomsterna har vuxit långsammare än de nominella inkomsterna. Realinkomsterna har knappt vuxit alls under 2010-talet.
Utifrån material 8.B observeras att alla löntagares förtjänstnivå under den granskade perioden har stigit mest i den privata sektorn och minst i kommunerna. Under de senaste 15 åren har förtjänstnivån för statsanställda stigit mer än för kommunernas löntagare.
Utifrån material 8.C konstateras att medianinkomsten var högst i statens tjänst och lägst hos kommunerna. Männens inkomster är högre än kvinnornas i alla sektorer.
I ett gott svar har examinanden behandlat några förklaringar till de observationer hen har gjort ur statistiken.
Till början av 1990-talet rådde det ofta hög inflation och därför kom man överens om nominella löneförhöjningar av motsvarande storlek. Från och med mitten av 1990-talet har löneförhöjningarna varit måttliga, men realinkomsterna ändå ökat tack vare den låga inflationen, med undantag för några år under 2010-talet. Löntagarnas inkomstnivå i den privata sektorn har stigit snabbare än i den offentliga sektorn främst i och med ökad produktivitet inom industrin och i vissa servicebranscher vilket lett till högre löner i högre grad än i den offentliga sektorn där arbetsuppgifterna är av annat slag; de går till exempel sällan att automatisera. Inom den privata sektorn har det varit enklare för löntagarna att konkurrensutsätta arbetsgivarna. Den höga medianen för statsanställda löntagares totalinkomst beror på deras expertuppgifter.
Skillnaden mellan helhetsinkomstmedianen för kvinnor och män återspeglar kvinnans allmänt lägre lönenivå. Det arbetar flera kvinnor i de branscher där lönerna är låga, särskilt i kommunerna. Kvinnornas större ansvar för vård och omsorg i hemmet påverkar kvinnornas karriär- och inkomstutveckling. Männen arbetar oftare än kvinnorna i ledningsställning.
I ett berömligt svar har examinanden på ett balanserat sätt och med korrekt terminologi granskat ovannämnda fenomen. Det egna resonemanget är stadigt förankrat i materialen. Slutsatserna grundar sig på materialen och övrig information om utvecklingen av arbetslivet och ekonomin.
8.2 Diskutera hur graferna i figurerna och och siffrorna i statistik kommer att utvecklas fram till år 2025. Motivera vilken utveckling av dessa förhållanden som skulle vara önskvärd för samhället och ekonomin. 12 p.
I ett gott svar presenteras utifrån de givna utgångspunkterna en trovärdig och sannolik prognos för utvecklingen på kort sikt fram till år 2025. Det sannolika är att inga betydande förändringar är att vänta.
Utifrån material 8.A kan examinanden exempelvis analysera arbetets produktivitetsutveckling och den kommande inflationsutvecklingen samt dess följder för realinkomstförändringarna. Examinanden kan diskutera kollektivavtalens betydelse på den framtida arbetsmarknaden som en av de faktorer som kan påverka förtjänstinkomstindexet, samt arbetskraftsbristens inverkan på löneutvecklingen.
Utifrån material 8.B kan examinanden analysera hur andelen lågavlönat arbete inom den privata sektorn utvecklas och hur detta påverkar förtjänstnivåutvecklingen.
Utifrån material 8.C går det att analysera bland annat faktorer som påverkar skillnaderna i lönenivå mellan män och kvinnor, såsom att utbildningsnivån stiger snabbare bland kvinnor än bland män.
I ett berömligt svar utgår examinanden i sina slutsatser och prognoser från fakta som korrekt beskriver den finländska ekonomins utveckling och det finländska samhället under den senaste tiden, och som på ett mångsidigt sätt stöder de argument examinanden framför.
9. EU:s återhämtningspaket och EU:s utvecklingsriktningar 30 p.
9.1 Analysera utifrån videorna och de finländska politikernas ställningstaganden till EU:s återhämtningspaket och diskutera dem utifrån politikernas politiska bakgrund. 16 p.
I ett gott svar för examinanden fram vad som avses med ett återhämtningspaket. I sitt svar kan examinanden också lyfta fram att syftet med paketet är att påskynda omstarten av medlemsländernas ekonomier och Europas återhämtning efter coronaviruspandemin.
I svaret jämförs de finländska politikernas ställningstaganden och hur statsminister Sanna Marin och riksdagsledamot Ville Niinistö samt oppositionspolitikerna Sari Essayah och Kai Mykkänen förhåller sig till EU:s återhämtningspaket.
Representanterna för regeringspartierna försvarar förhandlingsresultatet och oppositionspolitikerna kritiserar återhämtningspaketet.
Av svaret framgår att statsminister Sanna Marin som ansvarar för Finlands EU-politik presenterar förhandlingsresultatet som en framgång där Finland lyckades nå sina mål jämfört med kommissionens ursprungliga förslag. Ville Niinistö erkänner i sin tweet återhämtningspaketets problem och orättvisa sidor, men poängterar att fördelarna är större än bristerna. Sari Essayah kritiserar förhandlingsresultatet och särskilt den gemensamma låntagningen. Kai Mykkänen kritiserar återhämtningspaketet kraftigt och bestrider Marins försäkran om att paketet är en engångsföreteelse. Mykkänen ser stödpaketet som ett steg mot en inkomstöverföringsunion.
I ett berömligt svar analyseras de finländska politikernas skilda ställningstaganden till EU:s återhämtningspaket djupare. I svaret kan examinanden lyfta fram att syftet med återhämtningspaketet är att stöda medlemsländernas investeringar, ekonomiska tillväxt och konkurrenskraft, och att det inte är avsett att användas för sådant som finansieras genom de nationella budgetarna.
Regeringspartierna (Marin och Niinistö) betonar arrangemangets karaktär av engångsföreteelse och att återhämtningspaketet inte innebär att det skapas en permanent mekanism för att öka unionens gemensamma skulder. Niinistös positiva inställning torde också förklaras av att återhämtningspaketet också beaktar miljöfrågor och gröna investeringar.
Oppositionspartierna (Mykkänen och Essayah) anser däremot att det leder till en skuldunion och gemensamma inkomstöverföringar i EU om budgeten finansieras med ett gemensamt lån.
I Finland har man traditionellt och över partigränserna förhållit sig negativt till skulder med gemensamt ansvar. Mykkänen är den som kraftigast för oppositionspolitik, och han utmanar statsminister Marins tolkning av avtalets natur. Enligt Mykkänen ska EU-länderna återgå till stabilitetspakten och i enlighet med hans partis linje efterlyser han en återgång till finansiell disciplin.
9.2 Jämför experternas uppfattningar om Europeiska unionens utvecklingsutsikter som presenteras i textutdrag och bedöm hur träffande de är. 14 p.
I ett gott svar jämför examinanden forskarna Raunios och Miettinens synsätt på EU:s utvecklingsutsikter. Raunio anser att integrationen har förtätats i EU, vilket Miettinen inte håller med om.
Tapio Raunio anser att godkännandet av återhämtningspaketet är för EU ett steg mot att bli en gemensam förbundsstat. Enligt Timo Miettinen ökar återhämtningspaketet inte kommissionens makt och öppnar inte möjligheter för att i framtiden ta mera gemensamt lån.
Examinanden utvärderar de ställningstaganden som i materialet framförs om EU:s utvecklingsutsikter, exempelvis Frankrike har drivit på en ökning av det gemensamma ekonomiska ansvaret, Tyskland och de nordiska länderna har förhållit sig negativt till detta.
I ett berömligt svar ges en mer omfattande analys av forskarnas uppfattningar om återhämtningspaketets betydelse För EU:s framtid. Timo Miettinen delar statsminister Marins åsikt att återhämtningspaketet är en engångsföreteelse. Tapio Raunios åsikt ligger närmare de som framförs av representanterna för oppositionspartierna. Skribenternas bakgrund framgår av deras ställningstaganden.
I svaret lägger examinanden fram några motiverade bedömningar av den kommande utvecklingen, som att Tyskland och Finland har poängterat återhämtningspaketets engångsnatur och att syftet inte är att öka unionens gemensamma skuld, så som Frankrike för sin del har önskat. Storbritannien har motsatt sig integrationsutvecklingen, men i och med Brexit kan tyngdpunkten i framtiden förskjutas mot de länder som understöder en djupare integration. Exempelvis Tysklands kommande linje efter att Angela Merkel har avgått kan också påverka unionens integrationsutveckling.