Hyvän vastauksen piirteet: FI – Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

15.3.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 17.5.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 2, 3, 4, 5 ja 6 arvioitavat piirteet on kuvattu ylioppilastutkintolautakunnan antamissa suomi toisena kielenä -koetta koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/suomi_tai_ruotsi_toisena_kielena_kokeen_maaraykset.pdf?

Ongelmakohdat alleviivataan. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Osa 1: Kuunteleminen

1. Äänitetehtävä 10 p.

HUOMIO! Vastausten tulee olla kokonaisia itsenäisiä lauseita, mutta HVP:ssä luetellaan, mitä asioita hyvässä vastauksessa on.

1.1 Uudessa digitaalisessa kirjallisuudessa 2 p.

  • käytetään erilaisia tapoja tehdä kirjallisuutta. (2 p.)

1.2 Mitä lukija voi tehdä lukiessaan digitaalista kirjallisuutta? 2 p.

  • Hän voi edetä monella tavalla tekstissä. (2 p.)

1.3 Miksi professori Koskimaa ajatteli aiemmin, etteivät e-kirjat kuuluneet digitaaliseen kirjallisuuteen? 2 p.

  • E-kirjat ovat perinteisiä, eivätkä ne tuo uutta kirjallisuuteen. (2 p.)

1.4 Miksi professori Koskimaa ajattelee nyt, että e-kirjat ovat digitaalista kirjallisuutta? 2 p.

  • E-kirjat liittävät kirjallisuuden laajempaan sähköiseen toimintaympäristöön. (2 p.)

1.5 Mikä seuraavista ehdotuksista sopisi parhaiten ohjelman nimeksi? Vastaa kysymykseen koko kuulemasi äänitteen perusteella. 2 p.

  • Digitaalinen kirjallisuus on jo valtavirtaa (2 p.)

2. Videotehtävä 20 p.

HUOMIO! Vastausten tulee olla kokonaisia itsenäisiä lauseita, mutta HVP:ssä luetellaan, mitä asioita hyvässä vastauksessa on.

2.1 Mitä valmiuksia ja taitoja tarvitaan, jos haluaa tulevaisuudessa kokiksi? Anna neljä esimerkkiä videolta. 5 p.

Tarvitaan

  • kädentaitoja
  • oman makuaistin kehittämistä ja kokeilunhalua
  • teknologian hallintaa (tulevaisuuden kokki on myös insinööri)
  • avointa ja ennakkoluulotonta asennetta
  • media- ja viestintätaitoja.

2.2 Mitkä asiat korostuvat tulevaisuuden ruokavaliossa ja miksi? 5 p.

  • Syödään vähemmän lihaa ja enemmän kasviksia ja kasvipohjaisia tuotteita eli palataan lähemmäksi vanhoja ruokailutottumuksia, koska
    • otetaan huomioon ympäristö ja
    • huolehditaan eläinten hyvinvoinnista.

2.3 Kerro, mitä tarkoittaa, että Alénin ravintola Ultima on ”kiertotalousravintola”? Anna kolme esimerkkiä videolta. 5 p.

  • (Ravintola perustuu näkemykseen uudenlaisesta ruoantuotannosta ja kulutuksesta.) Tätä ei vaadita täysiin pisteisiin.
  • Esimerkiksi vähennetään vedenkulutusta sirkkojen ja/tai perunoiden kasvatuksella (kiertovesijärjestelmä eli teknologian hyödyntäminen).
  • Esimerkiksi vähennetään pakkausjätettä ja/tai hävikkiä, kun kasvatetaan itse taimia.
  • Esimerkiksi työvaatteet on valmistettu kierrätysmateriaaleista.

Pelkkä esimerkkien listaus ei riitä täysiin pisteiseen. On tuotava esille teknologian hyödyntäminen.

2.4 Mitä pitää kehittää, jotta lihankulutus vähenee? Mainitse kolme asiaa videolta. 5 p.

  • Tarvitaan asenteiden muokkaamista / on opittava uutta / uusi asenne lihansyöntiä kohtaan (liha on arvokas asia).
  • Tarvitaan ruokainnovaatioita ja olemassa olevien kehittämistä (esim. maun ja rakenteen kehittämistä).
  • Tarvitaan kasvisten (arvostuksen) lisääntymistä: kasvikset ovat hyviä sellaisenaan ilman muokkausta.

3. Videotehtävä 20 p.

HUOMIO! Vastausten tulee olla kokonaisia itsenäisiä lauseita, mutta HVP:ssä luetellaan, mitä asioita hyvässä vastauksessa on.

3.1 Mitä ohjeita Perttu Pölönen antaa tulevaisuuden työelämään liittyen? 5 p.

  • omien vahvuuksien tunnistaminen olennaisinta
  • oman identiteetin rakentaminen taitojen pohjalta, ei työnkuvan tai ammattinimikkeen (työtitteli)
  • tarvitaan joustavuutta työelämän muutosten vuoksi
  • oman osaamisen tunnistaminen (missä olen hyvä) / omien vahvuuksien ja/tai ominaisuuksien tunnistamisella yksilö pystyy löytämään ratkaisuja työelämän muutoksissa ja myös työttömyydestä selviytymisessä.

Täysiin pisteisiin vaaditaan kolme neuvoa.

3.2 Miten Perttu Pölönen kommentoi ohjetta ”tunne itsesi”? 5 p.

  • Kriittinen suhtautuminen itsensä tuntemisen ohjeeseen, koska
    • on vaikea tuntea itseään
      • mediaympäristön vaikutuksen vuoksi
      • omien virheellisten mielikuviemme takia itsestämme
      • sillä voiko ihminen itse asiassa tuntea itseään (näistä kolmesta asiasta vaaditaan kaksi)
  • Tulevaisuuden hahmottaminen on mielekkäämpi tavoite kuin itsensä tunteminen.

3.3 Mikä merkitys on ihmisten omilla tarinoilla työelämässä? 5 p.

  • Tilastot kertovat koulutuksen ja työhistorian.
  • Tarinat kertovat ihmisen henkilökohtaista historiaa (esim. ensimmäinen opettaja, millaiset vanhemmat, millainen kotiseutu).
  • Tarinat luovat ihmisestä ja hänen taustastaan monipuolisemman kuvan kuin tilastot.
  • Ihmiset muistetaan tarinoista.

3.4 Mikä merkitys Pölösen mielestä on sillä, että ihminen tuntee kuuluvansa sukupolvien ketjuun? Mainitse vähintään kaksi asiaa. 5 p.

  • Ihminen ajattelee tekemisiään sekä edeltävän että tulevan sukupolven silmin.
  • Ihminen tuntee silloin (olevansa osa sukupolvien/historiallista jatkumoa ja) itsensä sopivalla tavalla pieneksi ja nöyräksi sekä tekevänsä jotain itseään suurempaa.
  • (Toisten auttaminen ja toimiminen toisten hyväksi tuo menestystä.)

Täysiin pisteisiin vaaditaan kaksi ensimmäistä.

Osa 2: Lukutaito

4. Tekstin ymmärtäminen 50 p.

HUOMIO! Vastausten tulee olla kokonaisia itsenäisiä lauseita, mutta HVP:ssä luetellaan, mitä asioita hyvässä vastauksessa on.

4.1 Miten tulevaisuuden työelämää ja sen vaatimia taitoja pyritään ennakoimaan? 10 p.

  • seuraamalla megatrendejä eli eri puolilla maailmaa käynnissä olevia suuria ja pitkävaikutteisia muutoksia/kehityskulkuja yhteiskunnassa, taloudessa, politiikassa ja teknologiassa
  • sen tiedon avulla, jota saadaan menneisyydestä ja nykyisyydestä

Täysiin pisteisiin vaaditaan molemmat asiat. Kahdeksaan pisteeseen riittää megatrendit.

4.2 Millaiselta tulevaisuuden työelämä artikkelin mukaan näyttää tällä hetkellä? Selitä vähintään neljä asiaa. 10 p.

  • Robotit ja tekoäly korvaavat ihmisiä tietotyössä.
  • Ihmiset tekevät työtä yhdessä robottien kanssa.
  • Syntyy uusia ammatteja (käsityöammatit yleistyvät).
  • Ammatit eivät rajoitu kapeisiin työtehtäviin (ammatit ovat laaja-alaisia).
  • Työtä tehdään entistä enemmän etätyönä ja virtuaalitodellisuudessa.
  • Ympäristöosaaminen tulee tärkeäksi kaikissa ammateissa (kaikilla aloilla).
  • Vanhojen ammattien takaisintulo.
  • Kyky sopeutua uuteen teknologiaan tärkeää yhteiskunnassa.

HVP suuntaa antavia. Vastausta voi jäsennellä ja painottaa myös toisin.

4.3 Mitä vaikutuksia robotiikalla, automatisaatiolla ja tekoälyllä on työelämään Risto Linturin mukaan? Mainitse vähintään kolme asiaa. 10 p.

  • Uusien ammattien syntyminen.
  • Ihmisiä tarvitaan kriittiseen tiedon ja prosessien arviointiin.
  • Ihmisten työssä korostuu luova osaaminen (merkitysten ymmärtäminen, ongelmanratkaisutaidot, vuorovaikutustaidot, kriittinen ajattelu, esiintymistaidot, ryhmän jäsenenä toimiminen).
  • Työ edellyttää teknologian (robottien, tekoälyn ja virtuaalimaailman) tuntemusta.

Täysiin pisteisiin vaaditaan kolme Linturin esittämää asiaa. Kahdeksaan pisteeseen voi olla muidenkin ajatuksia.

4.4 Millä tavalla koulutuksen tulisi tulevaisuudentutkijoiden mukaan muuttua, että se vastaisi tulevaisuuden työelämän tarpeita? Selitä vähintään neljä asiaa. 10 p.

  • Tulevaisuudessa tulisi opettaa yksityiskohtaisten tietojen sijaan kykyä ratkoa ongelmia.
  • Esimerkiksi historiassa tulisi pystyä analysoimaan tilanteita ja merkityksiä eikä selostamaan tapahtumia.
  • Koulutuksen tulisi olla ylipäätään henkilökohtaisempaa ja kaikkien saatavilla.
  • Osaamista pitäisi pystyä päivittämään jatkuvasti.
  • Koulutuksessa korostuvat digitaalisuus, dynaamisuus, lähdekriittisyys ja oppimisen taidot.

HVP suuntaa antava. Vastauksessa voi olla muitakin pohjatekstin tietoja.

4.5 Mistä eri syistä luonnehdintoihin eri sukupolvista on syytä suhtautua kriittisesti? Selitä vähintään neljä asiaa. 10 p.

  • Zetat ovat yksilöitä, joita muokkaavat heidän omat henkilökohtaiset kokemuksensa sekä ympäristö ja kulttuuri, jossa he kasvavat.
  • Julkisessa keskustelussa suurennellaan eri sukupolvien eroja.
  • Viralliset tilastot eivät tue ainakaan kaikkia arvoissa tapahtuneita muutoksia (15 - 29-vuotiaiden suhtautuminen ansiotyöhön ja vapaa-aikaan on pysynyt samana).
  • Joissain asioissa erot voivat johtua iästä eikä sukupolvesta (esimerkiksi ammatin vaihtaminen).
  • Sukupolvi ei kuvaa tarkasti siihen kuuluvia ihmisiä (”sukupolvi on yleistys”).
  • Sukupolvi kuvaa pikemmin aikaa, jota eletään, ja siinä tapahtuvia muutoksia, ei niinkään yksittäisiä ihmisiä.

Osa 3: Kirjoitustaito

5. Lyhyt kirjoitustehtävä: Sähköpostiviesti 30 p.

Tehtävä arvioidaan suhteessa hyvän vastauksen piirteisiin ja lyhyen kirjoitustehtävän kriteereihin.

Hyvässä vastauksessa on seuraavat piirteet:

  • Sähköpostiviesti on yhtenäinen kokonaisuus.
  • Sähköpostiviestissä on siihen sopiva alkutervehdys ja lopetus.
  • Viestissä esitellään oma ehdotus rahoitettavaksi hankkeeksi sekä monipuoliset ja vakuuttavat perustelut.
  • Viestissä on muodollinen asiatyyli.

6. Kirjoitelma 99 p.

6.1 Kirjoitelma 99 p.

    6.2 Kirjoitelma 99 p.

      6.3 Kirjoitelma 99 p.

        6.4 Kirjoitelma 99 p.

          6.5 Kirjoitelma 99 p.

            6.6 Kirjoitelma 99 p.

              6.7 Kirjoitelma 99 p.

                6.8 Kirjoitelma 99 p.