Beskrivningar av goda svar: SV – Modersmålet och litteratur, provet i läskompetens

15.3.2022

Stöd för bedömning av svarens innehållsaspekter 17.5.2022

Detta slutgiltiga bedömningsstöd för svarens innehållsaspekter motsvarar de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar då det gäller modersmålsprovet i läskompetens. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de kriterier som anges i föreskrifterna för provet i modersmålet samt det slutgiltiga bedömningsstödet för svarens innehållsaspekter och de övriga föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar.

https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/foreskrifter_modersmal_och_litteratur.pdf?v=060220

Det slutgiltiga bedömningsstödet för svarens innehållsaspekter beskriver inte nödvändigtvis alla innehållsaspekter som kan godkännas i en uppgift. Också annat än det som nämns i dessa beskrivningar kan godkännas i ett svar. Utmärkta svar behöver inte innehålla alla de iakttagelser och slutsatser som tas upp här. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Del 1: Fack- och medietexter

1. Jämförelse av texter om vargar 30 p.

I materialet ingår tre fristående texter: en sakligt informerande facktext, en insändare som tar ställning mot myndigheternas skydd av vargen och en insändare som talar för människans samexistens med vargen. Bilderna kan ses spegla förhållandet och illustrera attityden i texten.

I båda delarna av uppgiften ska examinanden göra en jämförelse och svaret kan byggas upp på olika sätt. Texterna kan jämföras med varandra stycke för stycke eller behandlas separat, men i så fall bör examinanden dra sammanfattande slutsatser.

I den första delen av uppgiften förutsätts examinanden analysera och jämföra den bild av förhållandet mellan människa och varg som skribenterna bygger upp i olika textgenrer. Examinanden visar på en kritisk och kulturell läskompetens genom att exempelvis identifiera likheter och skillnader och att abstrahera förhållandet.

I den andra delen av uppgiften ska examinanden analysera och jämföra motbevisningen i de två insändarna. En kritisk och kulturell läskompetens kommer fram genom att examinanden exempelvis identifierar en motbevisning och noterar att den byggs upp av många olika aspekter samt att motbevisningen i insändarna inte riktar sig till respektive insändare i materialet eftersom dessa inte går i en direkt dialog med varandra.

I båda delarna av uppgiften visar examinanden på kritisk och kulturell läskompetens genom att identifiera varför texterna är uppbyggda på olika sätt, hur kontexten påverkar texterna (till exempel genom iakttagelsen att texterna är publicerade i olika länder) och hur genren styr såväl innehåll som stil, språk och utformning. Examinanden inser också att avsändaren och syftet med texten, liksom skribenternas värderingar, är väsentliga vad gäller perspektiv, vinkling och ordval.

1.1 Analysera och jämför den bild av förhållandet mellan människa och varg som byggs upp i material 1.A, 1.B och 1.C. Rekommenderad längd på svaret är ungefär 2 500 tecken. 18 p.

I de texter som ska jämföras förekommer bland annat följande drag av hur bilden av förhållandet mellan människa och varg byggs upp:

Insändare 1.A

  • I sin insändare tar Madeleine Björk vargen i försvar och talar för en fredlig samexistens mellan vargen och människan.
  • Björk ser inte vargen som ett hot mot människan utan hon uppmanar läsarna att lära sig att leva med naturen.
  • Björk lyfter frågan till ett övergripande plan och ställer förhållandet mellan människan och vargen i relation till hela ekosystemet.
  • Björk utgår från ett etiskt perspektiv och anser att människan inte ska lägga sig i naturens gång och vill att vargen ska få leva kvar.

Insändare 1.B

  • I sin insändare talar Kaj Granlund för landsbygdsbefolkningens intressen och tar ställning mot statsmaktens åtgärder för att skydda vargen.
  • Granlund diskuterar i sin text konsekvent ur invånarnas synvinkel och inte ur vargens perspektiv.
  • Granlund ser vargen som ett hot mot landsbygdsbefolkningen och går också utanför landets gränser genom att peka ut EU:s direktiv som verklighetsfrämmande.
  • Granlunds omtal antyder att han förutom som ensam undertecknare upplever att han har ett större stöd i sina argument, bland annat genom att i texten visa att han för landsbygdens talan.

Facktext 1.C

  • Förhållandet till vargen varierar enligt befolkningsgrupp.
  • I facktexten ses människan och vargen inte som jämbördiga arter eftersom skribenten granskar vargen som ett djur vars stam människan strävar efter att reglera.
  • Det finns konflikter i förhållandet mellan varg och människa.
  • Förhållandet är föremål för forskning och diskussion.

Jämförelse och slutsatser

Insändarna, material 1.A och 1.B, tar fasta på människans förhållande till vargen och tecknar något olika bilder av detta förhållande. Båda insändarskribenterna skriver om sina egna åsikter och utgår från sina egna ståndpunkter, även om de också tar in faktauppgifter som stöd för sitt resonemang. Ingendera insändarskribenten presenteras med någon titel eller hänvisning till expertis inom området. I förhållande till facktexten, material 1.C, är insändarna partiska och känsloladdade.

Facktexten, material 1.C, har som mål att informera om finländarnas inställning till vargen och skötseln av vargstammen. Den anonyma skribenten lyfter upp olikheter i människornas förhållningssätt till vargen. Texten, som är skriven ur myndighets- och forskarperspektiv, strävar efter opartiskhet i enlighet med praxis för myndighetstexter.

Utgående från skribenternas grundvärderingar kan examinanden dra slutsatser om förhållandet mellan människa och varg. Björk argumenterar för en samexistens i naturen medan Granlund värderar trygghet i ett mänskligt samhälle. Trots att skribenten bakom facktexten döljer sina egna värderingar går det utgående från innehållet i texten att skönja en antydan om att vargstammen i Finland bör bevaras.

1.2 Analysera och jämför motbevisningen i insändarna (material 1.A och 1.B). Rekommenderad längd på svaret är ungefär 2 000 tecken. 12 p.

Båda insändarskribenterna, Björk och Granlund, vill påverka sina läsare och förändra deras inställning till vargen. Granlund polemiserar främst mot myndigheterna och talar på landsbygdsbefolkningens vägnar, medan Björk vill påverka den allmänna opinionen till förmån för att bevara vargen. De bygger upp sin motbevisning och försöker motbevisa andra perspektiv genom att argumentera för sina egna ståndpunkter och motbevisa andra perspektiv på frågan med hjälp av olika medel.

Stilistiskt består Björks insändare (material 1.A) av korta meningar och många egna åsikter.

  • Björk försvarar tanken på att vargen hör hemma i naturen. Redan rubriken Behåll vargen, det är vi som ska anpassa oss, visar vilken hennes tes är.
  • Björk tar upp motbevis och förkastar dem: Om vi dödar vargarna kommer det bli fler och fler älgar och andra arter kommer minska eftersom älgarna äter mer och mer. De som är emot varg kanske tycker att vi i så fall ska skjuta mer älg. Men det kan man inte bara göra hur som helst. Om det blir fler älgar kanske det kommer att bli fler olyckor på vägarna.
  • Björk tar också upp motbevis som hon säger sig förstå, men som hon ändå avvisar: Jag förstår absolut att bönder eller privatpersoner vill ha bort vargarna för att de kan riva och döda fåren som går ute på bete. Eftersom jag inte tycker att vi ska döda vargen, så tycker jag att personer med får eller andra djur som vargen kan skada, får försöka anpassa sig.
  • Björk varvar sakargument med känsloargument: Om vargstammen blir för liten finns det risk för inavel bland vargarna menar de vidare. Jag tycker att det känns fel att vi människor skall få döda vargar så att de blir för få och kanske får sjuka eller missbildade vargungar.
  • Björk skriver subjektivt (jag tycker, jag tycker inte, jag förstår) men tar också upp fakta från naturvårdsverket som hon använder som stödargument och som också fungerar som ett auktoritetsargument.

Tonen i Granlunds insändare (material 1.B) är till synes saklig, men argumentationen är fylld av starka ordval och målande bilder: priset som vår landsbygd betalar, känsloladdad polis och bov-bild, saltet på såren.

  • Tesen ges redan i rubriken och Granlund riktar sig mot myndigheterna. Han stöder sig på sakargument: ...myndigheterna ser jakten som en orsak till sina egna misslyckanden. De hänvisar till forskning gjord av Evira som jag tolkar på ett annat sätt. Under 2001–2019 undersökte Evira 149 döda vargar. Av dessa var 15 illegalt dödade, 51 trafikdödade, 51 skjutna av polis och resten hade dött en "normal död".
  • Skribenten motbevisar redan i inledningen en potentiell motparts argument om att det finns ett varghat på landsbygden som måste bemästras: Först bör vi rätta till påståendet att det finns ett varghat på landsbygden som måste bemästras. För oss är inte vargen en djurparksupplevelse utan en verklighet.
  • Granlund bemöter statsmaktens syn på att oron vargen för med sig är obefogad och motbevisar det med att den grundar sig på ett verkligt hot: Djur styrs av instinkter och olika inlärda beteendemönster.
  • Genom hela insändaren vänder sig Granlund mot den bild av landsbygdsbefolkningens inställning till vargen som myndigheterna gör sig till tolk för: Saltet på såren kommer när landsbygdens folk beskylls för tjuvjakt och myndigheterna ser jakten som en orsak till sina egna misslyckanden.
  • Granlund signalerar en större uppbackning i sin syn på problematiken och inkluderar ett obestämt ”vi” i sin argumentation. Granlund tar på så sätt avstånd från att ensam stå bakom de åsikter han för fram och ställer ett obestämt dem/man mot ett obestämt oss.

Båda skribenterna använder sig av auktoritets-, sak- och känsloargument. Björk säger sig ha förståelse för motsatta åsikter men upplever att det är motståndarens uppgift att anpassa sig efter vargen och hon är känslosam när det gäller att värna om djur. Granlund stöder sina känsloargument med sakargument och ställer en öppen fråga till motparten att ta ställning till.

2. Kombination av olika textgenrer 30 p.

I uppgiften förutsätts examinanden analysera hur kombinationen av olika textgenrer fungerar i relation till syftet med texten och till målgruppen. Examinanden bör kunna identifiera en hybridkaraktär i artikeln, redogöra för drag ur olika textgenrer och beskriva vilken funktion de olika dragen har. I uppgiften förutsätts inte en analys av artikelns struktur eller analys av genrekonventioner.

Examinanden visar på en kritisk och kulturell läskompetens genom att även analysera paratexten och reflektera kring texten som helhet i relation till kontexten. Examinanden kan notera att det i artikeln förekommer ett implicit ställningstagande till förmån för naturen.

I artikeln finns inslag av tre textgenrer: en berättelse som inkluderar beskrivningar typiska för sak- och facktexter, dessutom kan man skönja ett visst drag av ställningstagande i texten. Examinanden kan i sin analys också utgå från andra typer av begrepp (till exempel skönlitteratur, nyhetsartikel, reklam, turistbroschyr, marknadsförande text) för att beskriva hybriditeten.

Examinanden kan exempelvis göra följande iakttagelser om textgenrerna:

Berättande drag i texten (typiska för bland annat reseskildringar och reportage)

  • I rubriken definieras ett ortnamn som kan ge associationer till ett resmål eller riktar in läsaren på att texten kan vara en form av reportage.
  • Ingressen förmedlar skribentens sinnesintryck och ger en reportageaktig subjektivitet med rapportering från ort och ställe (här finns...). Även bildtexten har ett berättande perspektiv.
  • Brödtexten inleds med ett citat och en återkoppling till en tidigare beskrivning av orten. Examinanden kan se intertextualitet (till bland annat författaren Arvid Mörne som är känd för sin naturlyrik) som ett perspektiv för ett berättande drag.
  • Texten är i sig inte en reseskildring, men inleds som ett reportage: Då vinden ligger på från söder hämtar Östersjön kraft allt från den polska kusten och låter vågorna växa till imponerande storlek innan de dånar in mot södra Kökars strandklippor.
  • Artikelskribenten är berättare i texten men berättar inte ur ett jagperspektiv utan förmedlar sin berättelse genom att skildra, beskriva och intervjua.
  • Bilderna förmedlar stämning och illustrerar miljön i texten. Samtidigt stöder bilderna reportage som textgenre. Vem personen på den ena bilden är framkommer inte i texten.
  • I texten intervjuas en person (Gunnar) medan tre personers röster (Joel, Daniela och Christian Pleijel) får utrymme och beskrivs i andra hand.

Beskrivande drag i texten (typiska för bland annat saktext, facktext)

  • Miljön och terrängen på Kökar beskrivs.
  • Information om projektet Baltic Wings (syfte, budget, tidsspann) ges.
  • Fackspecifika ord och begrepp kopplade till fågelskådning används.

Implicit ställningstagande i texten (typiska drag bland annat opinionstexter och debattinlägg)

  • I rubriken beskrivs orten som ett Eldorado, vilket ger en positiv värdering och en antydan om något mytomspunnet och fantastiskt.
  • Det förekommer inga direkta ställningstaganden i texten, men indirekt lyfts positiva värderingar om natur och hållbar turism fram. På Kökar finns ingen störande ljusförorening och kunde därför bjuda på utmärkta möjligheter att studera både stjärnor och norrsken.
  • Skribentens röst förmedlar en genuin tanke om betydelsen av miljömedvetenhet och en utveckling av turismen på Kökar.

Paratext och kontextualitet i texten

  • Informationen på sidan låter läsaren få veta att tidskriften Finlands natur är etablerad och att den värnar om naturen och miljön på svenska i Finland.
  • Färgerna på sidan återspeglar gröna värderingar.

Analys av helhetsstrukturen

Syftet med den marknadsförande texten är att berätta om ett EU-finansierat projekt med mål att utöka naturturismen året om på Kökar. Därmed kan artikeln också tolkas göra reklam för Kökar som turistmål. Genom att kombinera olika textgenrer förmedlar artikeln fakta ur ett berättande perspektiv. Artikelskribenten rapporterar från orten genom att låta ortsbor och nyckelpersoner för projektet komma till tals, både direkt och indirekt, och presenterar miljön på ett fördelaktigt sätt.

Artikeln är publicerad i tidskriften Finlands natur utgiven av Natur och miljö och riktar sig primärt till läsare som är intresserade av miljömedvetenhet och friluftsliv. Genredragen i texten kombinerar engagemang för natur, turism, skärgård och lokal bosättning.

Relevant för uppgiften är hur artikelskribenten lyckas förmedla information och budskap. Examinanden bör motivera varför och på vilket sätt de olika textgenrerna bidrar till hur artikeln är uppbyggd och hur de påverkar berättandet och argumentationen. Examinanden kan också inse att en kombination av olika textgenrer inte alltid visar på en fungerande framställning.

Del 2: Skönlitterära och andra fiktiva texter

3. Serieanalys 30 p.

I uppgiften ska examinanden analysera människans förhållande till konsumtion i Ulrika Linders serie Återvinningscentralen. Materialet består av sju sidor med seriestrippar och ett fotografi. Texten är multimodal vilket innebär att texten kan analyseras textuellt och visuellt och examinanden kan använda sig av begrepp som hör till textanalys och bildanalys.

Examinanden visar förmåga till kritisk läskompetens genom att uppfatta de ställningstaganden som ingår i berättelsen och se en eventuell koppling mellan innehåll och författarens egna erfarenheter. Kulturell läskompetens visar examinanden genom att anknyta till exempelvis aktuella samhällsteman och genrespecifika drag i serier.

I utdraget ur serien Återvinningscentralen kan examinanden till exempel analysera attityder kopplade till konsumtion och livsstil. Författaren Linder riktar kritik mot överkonsumtion och visar att människan slänger för mycket för lättvindigt. Serien vill förmedla människans komplicerade förhållande till konsumtion.

I Linders serie kan examinanden göra följande iakttagelser om människans förhållande till konsumtion:

  • Rubriken det går inte att prata om sopor utan att prata om konsumtion visar Linders ambition att koppla sopor till vårt sätt att leva. Konsumtion leder till sopor.
  • Några ställningstaganden till att människan konsumerar för mycket syns i formuleringarna: respekten för sakers användbarhet och livslängd är borta, man slänger när man är klar med prylen, inte när den är förbrukad och man slänger för att det är lättare (människans lättja) att slänga än att sälja vidare.
  • Människan tänker mest på sin egen användning av föremål och ser inte den stora mängd sopor som överkonsumtionen förorsakar.
  • Linder visar kopplingen mellan överkonsumtion och sopmängd i bilden av varuflödet från fabriken direkt till sopcontainern. Farten och volymen exemplifieras av att den konsumerande människan inte ens är synlig i bilden.
  • Människan konsumerar föremål och varor som skänker glädje eller bekvämlighet för stunden, medan sophanteringen blir ett stort och långvarigt problem.
  • Dialogen i slutet av serien visar att det finns en paradox i att människor kan tänka på och förfasa sig över konsumtion och slit-och-släng-kultur, men är ovilliga att förändra både sitt eget handlingsmönster och de ekonomiska styrmetoder som kunde dämpa konsumtionen.
  • Serieutdraget avslutas i en ironisk sekvens där en självrörande mugg står för det ultimata onödiga medan personalen på återvinningscentralen sakligt upplyser om var man kan slänga elektronik.
  • Linder visar igenkännbara Ikeaprodukter och framför i texten en åsikt om att företaget Ikeas ambition att senast år 2030 bara sälja återvinningsbara produkter är missriktad miljövänlighet, att det rätta vore att göra produkterna mer hållbara i stället för mer återvinningsbara. Hållbarhet → mindre konsumtion → mindre sopor.
  • Den sista bilden i serien är ett fotografi på bortslängda pianon i en sopcontainer. Med kombinationen seriebilder och ett fotografi dras läsaren ur serievärlden in i verkligheten.
  • I sin analys kan examinanden reflektera över att Linder själv har arbetat på en återvinningscentral.

4. Perspektiv och stereotypier i en berättelse 30 p.

Materialet består av ett kapitel ur en barnbok som till stor del är skriven ur ett barns perspektiv. Med hjälp av humor och överdrifter behandlas bland annat förväntningar och stereotypier om generationsskillnader och skillnader mellan kön. I svaret ska både text och bild behandlas. I likhet med många andra texter riktade till barn finns det också aspekter i innehållet som riktar sig till vuxna.

4.1 Redogör för med vilka medel ett barns perspektiv gestaltas i texten (material 4.A). Rekommenderad längd på svaret är ungefär 2 000 tecken. 12 p.

I den första uppgiften ska examinanden redogöra för med vilka medel texten gestaltar ett barns perspektiv. Examinanden visar förmåga till kritisk läskompetens till exempel genom att känna igen hur tänkesättet varierar mellan personer i olika ålder och genom att identifiera textens olika nivåer (implicita signaler eller djupa betydelser som kan döljas i barns berättande). En kulturell läskompetens visar examinanden genom att till exempel peka på det mångtydiga i materialet: även om texten kategoriseras som en barnbok kan man också se kåserande drag i den samt ställningstagande aspekter som riktar sig till en äldre målgrupp.

Barnets perspektiv gestaltas framför allt av berättarjagets karaktär. Även språket i såväl berättelsen som i replikerna har barnsliga eller barnspecifika drag. Barnets perspektiv skapas också genom att man konstruerar motsättningar och sedan oväntat omkullkastar dem, samt ibland genom den bristfälliga förståelse som ett barns perspektiv innebär och som en vuxen läsare uppfattar. Barnets perspektiv förstärks också av att detaljer får oproportionerligt stor betydelse osv. Illustrationerna understryker ytterligare det hela med enkla former, barnfigurer, avbildade händelser. Även läsarperspektivet kan beaktas men det är sekundärt i uppgiften.

Berättare, berättande och språk

  • Berättaren är ett barn.
  • Korta enkla satser varieras med långa tankeflöden.
  • Ordvalet är enkelt.
  • Dialogerna är rättframma och återspeglar barnens språkbruk (Dina böcker intresserar mig inte, låt det vara).

Personer, föremål och händelser

  • Huvudpersonerna är barn och förhållandet till mammorna är typiskt för barn.
  • Händelserna och miljön representerar barnens erfarenhetsvärld och utspelar sig även där (hemma, på gården, eget rum, leksaker, leken).
  • I texten är barnen aktiva och står i centrum av händelserna, medan de vuxna finns i bakgrunden. I umgänget med de vuxna auktoriteterna är barnen underlägsna och följer de vuxnas regler.

Inställning

  • Ur ett vuxet perspektiv får små frågor stor betydelse (tårar när flygplanet försvinner för en stund).
  • Ett kanonskott fungerar som grund för giftermål.
  • Niklas är rädd för att bli stämplad om hans vänner ser att han leker med en flicka.

Ett beteende som är typiskt för barn

  • Ur ett vuxet perspektiv grälar barnen om betydelselösa frågor.
  • Rättframma kommentarer om utseende (du ser ut som en apa).
  • Leksaker får värderande kommentarer (leker du med dockor).
  • Förhållningssättet till föremål är beskyddande och framhäver ett ägandeförhållande (låt det vara - - det är mitt flygplan).
  • Bilderna återspeglar gräl och lek.

4.2 Analysera på vilka sätt stereotypier kring ålder och kön framställs i texten (material 4.A). Rekommenderad längd på svaret är ungefär 2 500 tecken. 18 p.

I den andra delen ska examinanden analysera hur stereotypier kring ålder och kön behandlas i texten. Examinanden visar kritisk läskompetens genom att exempelvis identifiera förväntningar som personerna ställer på varandra och de värderingar, fördomar och stereotypier som påverkar förväntningarna. Kulturell läskompetens visar examinanden genom att exempelvis observera att texten tar ställning till samhälleliga värden och stereotypier. Speciellt förtjänstfullt är det om examinanden observerar att när boken utkom var en kritik som fokuserade på könsstereotypier mer progressiv än i dagens samhälle.

En del förväntningar och stereotypier behandlas med hjälp av humor. I texten finns flera ställen där man genom barnets tankar och värderingar lyfter fram, kritiserar och förlöjligar beteenden som hör till ett vuxet liv. Humor skapas också genom olika motsättningar och genom att på oväntade sätt kullkasta dem, samt genom barnets perspektiv och den bristfälliga förståelse som det innebär och som en vuxen läsare uppfattar. Ibland får också detaljer oproportionerligt stor betydelse.

Texten ger rikligt med konkret innehåll som kan kopplas till uppgiften. Svaret kan struktureras på många sätt, till exempel utgående från olika teman och textexempel. Det väsentliga i uppgiften är att identifiera och peka på stereotypierna samt i ett gott svar också peka på hur de ifrågasätts.

Stereotypier med fokus på ålder: vuxna och barn

Ojämlikt förhållande mellan barn och vuxna

  • Maktförhållandet och rangordningen mellan barn och vuxna (nå barn – o ja, tant).
  • De vuxna iakttar barnens beteende och vill att de är prydligt klädda och beter sig fint.
  • Mammorna tittar in hos barnen och småpratar gulligt med dem (en riktig liten kyckling).

Olika värderingar hos barn och vuxna

  • Enligt vuxna är leksakerna fina och har status; ur barnets perspektiv finns det skilda leksaker för flickor och pojkar och de är förenade med ett ägandeförhållande där man vill beskydda sina egna leksaker.
  • Vuxna värdesätter ett lugnt och återhållsamt beteende, barnen nöjen och aktiviteter.
  • Vuxnas framför försynta krav (åtminstone skenbart), barnen är mera raka i uttryck och beteende.

Stereotypier som uppfylls

  • Vuxna förväntar sig att barnen grälar och leker brutala lekar och söndrar föremål.
  • Barnen beter sig som vuxna förväntar: De grälar, drar i flätor, ger örfilar. Barnen har sönder ett fönster i garaget. Niklas minns vasen som han söndrade.

Stereotypier med anknytning till kön: flickor och pojkar

Olika förväntningar på flickor och pojkar

  • En väluppfostrad pojke klär sig på ett visst sätt: i texten har Niklas blå kostym och vit skjorta.
  • Enligt Niklas är flickorna dumma, leker med dockor, gråter och leker affär.
  • Pojkar är elaka och beter sig dåligt, flickor beter sig fint.
  • Mammorna säger att Niklas inte får bråka med Lotta.
  • När bollen söndrar fönstret utgår mammorna från att det är Niklas som är skyldig; Lotta spelar oskyldig och luktar på blommorna.

Stereotypier som uppfylls och utnyttjas

  • Niklas skulle hellre gå på bio och se en cowboy-film tillsammans med sina vänner än att leka med en flicka.
  • Lotta klipper med ögonlocken och går in i rollen som snäll flicka när mammorna kommer.
  • Lotta hotar att kalla på mammorna och utnyttjar förväntningen att flickor är snälla och pojkar elaka, att flickor är svaga och behöver hjälp.
  • Niklas är rädd för att bli stämplad om hans vänner ser att han leker med en flicka (vännerna utgår från att stereotypier uppfylls).
  • På bilderna har Lotta klänning och flätor, Niklas byxor.
  • Lotta ler på bilderna och luktar på blommor.

Omkullkastade stereotypier om flickor

  • Niklas utgår från att det finns skilda leksaker för flickor och pojkar. Flickor leker exempelvis inte med flygplan, men Lotta gör det trots allt.
  • Niklas vill gifta sig med Lotta eftersom hon inte uppfyller stereotypierna (enligt pojkars värderingar har hon egenskaper som uppskattas i deras värld).
  • Stereotypier som riktar sig mot pojkar omkullkastas mindre (trots att Niklas är nära gråten).