Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, lyhyt oppimäärä

17.3.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 17.5.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 18 ja 19 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. What Happens in School 6 p.

1.1 Mitä kummallista Emilyn lounaassa oli? (max 150 characters) 3 p.

Se/siinä/lounaassa oli kissanruokaa. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: se oli hieman liian luovaa
EI: siinä oli myös kissanruokaa / siinä oli outo maku / se oli kuin kissanruokaa

1.2 Mikä selittää Emilyn tekoa? (max 150 characters) 3 p.

Hän on hulluna kissoihin / tykkää / on kiinnostunut/pakkomielteinen kissoista. (3/0 p.)

OK: kissoihinsa, kissa yksikössä
EI: hän on kuin kissa / on vahingossa ottanut kissanruokaa / halusi kokeilla jotain uutta

Tallenne The whole recording A UK mum was in work when she received a message from her daughter’s teacher saying she had found something unusual in her daughter’s lunchbox. She normally encourages her children to pack their own lunch, so she normally wouldn’t worry that she would be bringing anything strange. However, her daughter Emily got a little bit too creative this day. The message she received said that Emily had decided to bring cat food for lunch that day. The teacher said: “I just wanted to let you know that I have taken it away from her. Can I get you to chat with her after school?” Her mom explained later to the teacher that she is crazy about cats. She said: “Emily is a little cat obsessed. I didn’t know whether to cry, laugh or shake my head in disbelief…”

2. Jill Allen-King’s Story 18 p.

2.1 What has been Jill’s mission? 3 p.

  • Giving blind people access to information  (3 p.)

2.2 Who does Jill blame for her blindness? 3 p.

  • Her mother  (3 p.)

2.3 What did Jill’s grandmother do to get the doctor there? 3 p.

  • She faked a health problem  (3 p.)

2.4 Why didn’t Jill’s mother want the doctor there? 3 p.

  • She didn’t want to follow Jill’s grandmother’s advice  (3 p.)

2.5 What did Jill’s first boyfriend think about her disability? 3 p.

  • He wasn’t aware of it  (3 p.)

2.6 What did Jill’s mother do when she met Jill’s friends? 3 p.

  • She held back information  (3 p.)

3. Facial Recognition Failure 6 p.

3.1 Millaisia ihmisiä kasvojentunnistusteknologia tunnistaa heikosti? (max 150 characters) 3 p.

Muita kuin valkoisia/valkoihoisia/vaaleaihoisia miehiä (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: esimerkiksi tummaihoisia
EI: muita kuin valkoisia ihmisiä
EI: eri ryhmiin kuuluvia ihmisiä

3.2 Mikä puute kasvojentunnistusteknologian kehityksessä on aiheuttanut tämän? (max 150 characters) 3 p.

Käytetyt kuvat eivät ole olleet tarpeeksi monipuolisia. / Tietokannassa ei ole tarpeeksi tietoa. / Datan puute. (3/0 p.)

EI: kehittäjät ovat valkoihoisia miehiä / rotusorto

Tallenne The whole recording Facial recognition systems have been used by police forces for more than two decades. Recent studies by M.I.T. and the National Institute of Standards and Technology, or NIST, have found that while the technology works relatively well on white men, the results are less accurate for other demographics, in part because of a lack of diversity in the images used to develop the underlying databases.

4. Paramedics 12 p.

4.1 How would John Moon’s job be characterized best? 3 p.

  • It consisted of repetitive chores  (3 p.)

4.2 What did two men do one night when John Moon was working? 3 p.

  • They tried to rescue someone  (3 p.)

4.3 Why was John Moon confused about the incident? 3 p.

  • The men didn’t seem to work there  (3 p.)

4.4 What did John Moon wonder about the men’s uniforms? 3 p.

  • There was a word he didn’t understand  (3 p.)

5. AI and Games (video) 9 p.

5.1 Why are games well suited for developing artificial intelligence? 3 p.

  • Points are useful in tracking how it advances  (3 p.)

5.2 What is the starting point for AI with the Breakout game? 3 p.

  • It only sees the pixels the game consists of  (3 p.)

5.3 What was the consequence of AI playing Breakout 500 times? 3 p.

  • It taught the developers a new approach  (3 p.)

6. Teaching in a Rural Community 9 p.

6.1 What does Joel find most valuable in teaching? 3 p.

  • The ability to influence people’s futures  (3 p.)

6.2 What does Joel especially enjoy about teaching in a rural community? 3 p.

  • He feels a very close connection to his pupils’ lives  (3 p.)

6.3 How did Joel influence his former pupil? 3 p.

  • He opened the pupil’s mind to new possibilities  (3 p.)

7. Going Away Party 9 p.

7.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B.  (3 p.)

7.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

7.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

8. Life in Hawaii 6 p.

8.1 Miksi asunnon omistaminen on Havaijilla vaikeaa? (max 150 characters) 3 p.

Asunnot ovat kalliita. / Omistusasuminen on kallista. / Tulot eivät riitä. / Asuminen kallistuu koko ajan. (3/0 p.)

EI: suuri kysyntä

8.2 Mikä ongelma postin kulussa on? (max 150 characters) 3 p.

Se on hidasta. / Se kulkee hitaasti. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: Havaijille on pitkä matka.
EI: Havaijilla on pitkät etäisyydet. / Postia on vaikea kuljettaa sinne.

Tallenne The whole recording So, I wanna talk about the realities of living in Hawaii, day-to-day type of things, and concessions that you’re gonna have to make or that we make to live in Hawaii each day that people in other parts of the country probably don’t have to deal with. So, the first thing is: forget owning a home. I know that homes have always been expensive in Hawaii, especially when you compare it to the mainland, but it’s becoming more and more expensive relative to the incomes and cost of living here in Hawaii. The second concession: we’re on a bunch of islands in the middle of the Pacific, and things just take longer to get here. If you live in Hawaii, I don’t think the two-to-three-day shipping actually happens.

9. Saving the World 9 p.

9.1 Listen, and choose the best alternative. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

9.2 Listen, and choose the best alternative. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

9.3 Listen, and choose the best alternative. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

10. Why Some People Love Animals and Others, Not So Much 15 p.

10.1 Why may it be surprising that so many people like pets? 3 p.

  • Pets are of very little concrete help to us  (3 p.)

10.2 What was important when humans started to keep animals thousands of years ago? 3 p.

  • To keep wild and domesticated animals apart  (3 p.)

10.3 How did the circumstances of the animal-keeping people develop later? 3 p.

  • They did very well in their lives thanks to their animals  (3 p.)

10.4 What is the problem with robotic dogs? 3 p.

  • They cannot truly connect with humans  (3 p.)

10.5 On the basis of the whole text, why do some people like pets but others do not? 3 p.

  • It depends on the characteristics a person is born with  (3 p.)

11. Why Do Humans Dance? 12 p.

11.1 3 p.

  • auttanut ihmistä jäämään eloon  (3 p.)

11.2 3 p.

  • sopivat fyysiset edellytykset liikkumiseen.  (3 p.)

11.3 3 p.

  • taitoon tulla toimeen muiden kanssa  (3 p.)

11.4 3 p.

  • osaavat liikehtiä musiikin tahdissa  (3 p.)

12. Short News 15 p.

12.1 Mitä tapahtui 28 kertaa vuonna 2020? (max 150 characters) 3 p.

Maapallo pyörähti nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. / Päivät/vuorokaudet olivat entistä lyhyempiä/nopeampia. (3/0 p.)

OK: Lyhimmän päivän ennätys rikottiin.
EI: Maa pyörähti millisekunnissa. / Lyhimmän päivän rekordi.

12.2 Noah Maxwell ei ollut luistellut koskaan aikaisemmin. Millä keinolla hän kuitenkin onnistui pysymään pystyssä? (max 150 characters) 3 p.

Hän piti kiinni (kaukalon/kentän) reunasta/laidasta/seinästä. (3/0 p.)

OK: Hän tukeutui/nojasi johonkin, joka pysyi paikallaan.
EI TUO EI VIE: käsiensä avulla / piti kiinni jostain.

12.3 Mitä Olivia Antonis rukoili tapahtuvaksi? (max 150 characters) 3 p.

(Lumi)myrskyä, joka kaataisi/tuhoaisi tms. verkkoyhteydet/internetin/wifin tms. (3/0 p.)

12.4 Miksi Olivia rukoili tätä? (max 150 characters) 3 p.

Jotta etäkoulu peruuntuisi / Jottei hänen tarvitsisi käydä etäkoulua (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: Ei tarvitse mennä Zoomiin.
EI: Ei tarvitse mennä kouluun.

12.5 Miksi hän kuitenkin päätti lopettaa rukoilemisen? (max 150 characters) 3 p.

Koska tajusi, ettei voisi pelata videopelejä kavereiden kanssa (3/0 p.)

13. The Difference between Mandarins, Tangerines, Satsumas and Clementines 21 p.

13.1 The skin lacks smoothness 3 p.

  • Satsuma (3 p.)

13.2 Hardest to peel 3 p.

  • Clementine (3 p.)

13.3 Can be quite red in colour 3 p.

  • Tangerine (3 p.)

13.4 The biggest in size 3 p.

  • Tangerine (3 p.)

13.5 Is used as a general name for all small oranges 3 p.

  • Mandarin (3 p.)

13.6 Is favoured by the food industry 3 p.

  • Satsuma (3 p.)

13.7 Has no seeds 3 p.

  • Satsuma (3 p.)

14. Leadership Lab 15 p.

14.1 Mistä nykynuoren urapolku tulee keskimäärin koostumaan? (max 150 characters) 3 p.

17 työpaikasta viidessä eri ammatissa / viidellä eri alalla (3/0 p.)

EI: Töihin liittyy teknologia.

14.2 Mitä suurin osa nyt peruskoulunsa aloittavista tulee tekemään tulevaisuudessa? (max 150 characters) 3 p.

Töitä, joita ei ole vielä olemassa (3/0 p.)

OK: uusi työtyyppi
EI: uudet työskentelytyylit/tavat

14.3 Which skills are mentioned among the important future working life skills? 3 p.

  • Interpersonal skills  (3 p.)

14.4 What should we encourage children to do? 3 p.

  • Be creative  (3 p.)

14.5 Why is climate change mentioned? 3 p.

  • The writer had talked about it with her relatives  (3 p.)

15. Birmingham Memory Cop 9 p.

15.1 What makes Andy Pope scary for criminals? 3 p.

  • He spots familiar-looking people  (3 p.)

15.2 How does Pope himself explain his skill? 3 p.

  • He thinks it’s intuition  (3 p.)

15.3 How does Pope’s talent show in his everyday work? 3 p.

  • He is assigned to where he can use his skill  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

16. A Large Painting 17 p.

16.1 1 p.

  • A British (1 p.)

16.2 1 p.

  • as well as (1 p.)

16.3 1 p.

  • the process (1 p.)

16.4 2 p.

  • the size of (2 p.)

16.5 1 p.

  • into (1 p.)

16.6 1 p.

  • at (1 p.)

16.7 1 p.

  • whoever (1 p.)

16.8 1 p.

  • raise (1 p.)

16.9 1 p.

  • anyone (1 p.)

16.10 1 p.

  • a safe (1 p.)

16.11 1 p.

  • years (1 p.)

16.12 1 p.

  • of (1 p.)

16.13 2 p.

  • whose (2 p.)

16.14 1 p.

  • include (1 p.)

16.15 1 p.

  • that (1 p.)

17. Not Living Together 12 p.

17.1 eduista 1 p.

  • the benefits of (1 p.)
  • the pros of (1 p.)
  • the advantages of (1 p.)
  • the perks of (1 p.)

17.2 olevansa 2 p.

  • being (2 p.)
  • her being (2 p.)

17.3 se olisi 2 p.

  • it would be (2 p.)

17.4 pitäisi 1 p.

  • should (1 p.)

17.5 partnerin 1 p.

  • partner's (1 p.)
  • partner´s (1 p.)
  • partner’s (1 p.)

17.6 sallii 1 p.

  • allows (1 p.)

17.7 julkaistiin 1 p.

  • was released (1 p.)
  • was published (1 p.)

17.8 Miljoonat 1 p.

  • Millions of (1 p.)

17.9 ei kukaan 1 p.

  • no one (1 p.)
  • nobody (1 p.)

17.10 mikä 1 p.

  • which (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Part 4: Production

18. Short writing task 33 p.

18.1 Innovative ice-cream 33 p.

HUOM! Jos puuttuu perustelu, –2 p.

18.2 Bike for sale 33 p.

HUOM! Jos kuvailu puuttuu, –2 p.

19. Longer writing task 66 p.

19.1 Welcome to my home town 66 p.

HUOM! Jos ei aloitusta/lopetusta, –2 p.
HUOM! Jos ei perusteluita, –3 p.

19.2 Fly me to the moon 66 p.

HUOM! Jos vain perustelut, eikä viestimäisyyttä, ei vähennystä.