Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, kort lärokurs

17.3.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 17.5.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgifter 18 och 19 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. What Happens in School 6 p.

1.1 Vad var konstigt med Emilys lunch? (max 150 characters) 3 p.

Den bestod av / i den fanns / i lunchen fanns kattmat. (3/0 p.)

GER INTE TAR INTE: den var lite för kreativ
INTE: den innehöll också kattmat / den hade konstig smak / den var som kattmat

1.2 Vad förklarar Emilys beteende? (max 150 characters) 3 p.

Hon är galen i / tycker om / är intresserad av / är besatt av katter. (3/0 p.)

OK: sina katter, katt i singularis
INTE: hon är som en katt / har i misstag tagit kattmat / ville prova på någonting nytt

Inspelningen The whole recording A UK mum was in work when she received a message from her daughter’s teacher saying she had found something unusual in her daughter’s lunchbox. She normally encourages her children to pack their own lunch, so she normally wouldn’t worry that she would be bringing anything strange. However, her daughter Emily got a little bit too creative this day. The message she received said that Emily had decided to bring cat food for lunch that day. The teacher said: “I just wanted to let you know that I have taken it away from her. Can I get you to chat with her after school?” Her mom explained later to the teacher that she is crazy about cats. She said: “Emily is a little cat obsessed. I didn’t know whether to cry, laugh or shake my head in disbelief…”

2. Jill Allen-King’s Story 18 p.

2.1 What has been Jill’s mission? 3 p.

  • Giving blind people access to information  (3 p.)

2.2 Who does Jill blame for her blindness? 3 p.

  • Her mother  (3 p.)

2.3 What did Jill’s grandmother do to get the doctor there? 3 p.

  • She faked a health problem  (3 p.)

2.4 Why didn’t Jill’s mother want the doctor there? 3 p.

  • She didn’t want to follow Jill’s grandmother’s advice  (3 p.)

2.5 What did Jill’s first boyfriend think about her disability? 3 p.

  • He wasn’t aware of it  (3 p.)

2.6 What did Jill’s mother do when she met Jill’s friends? 3 p.

  • She held back information  (3 p.)

3. Facial Recognition Failure 6 p.

3.1 Hurdana människor är teknologin för ansiktsigenkänning dålig på att känna igen? (max 150 characters) 3 p.

Andra än vita/vithyade/ljushyade män (3/0 p.)

GER INTE TAR INTE: till exempel mörkhyade
INTE: andra än vita människor
INTE: människor som hör till olika grupper

3.2 Vilken brist i utvecklingen av teknologin för ansiktsigenkänning har orsakat detta? (max 150 characters) 3 p.

De bilder man har använt har inte varit tillräcklig mångsidiga. / Det finns inte tillräckligt med information i databasen. / Brist på data. (3/0 p.)

INTE: utvecklarna är vita män / rasdiskriminering

Inspelningen The whole recording Facial recognition systems have been used by police forces for more than two decades. Recent studies by M.I.T. and the National Institute of Standards and Technology, or NIST, have found that while the technology works relatively well on white men, the results are less accurate for other demographics, in part because of a lack of diversity in the images used to develop the underlying databases.

4. Paramedics 12 p.

4.1 How would John Moon’s job be characterized best? 3 p.

  • It consisted of repetitive chores  (3 p.)

4.2 What did two men do one night when John Moon was working? 3 p.

  • They tried to rescue someone  (3 p.)

4.3 Why was John Moon confused about the incident? 3 p.

  • The men didn’t seem to work there  (3 p.)

4.4 What did John Moon wonder about the men’s uniforms? 3 p.

  • There was a word he didn’t understand  (3 p.)

5. AI and Games (video) 9 p.

5.1 Why are games well suited for developing artificial intelligence? 3 p.

  • Points are useful in tracking how it advances  (3 p.)

5.2 What is the starting point for AI with the Breakout game? 3 p.

  • It only sees the pixels the game consists of  (3 p.)

5.3 What was the consequence of AI playing Breakout 500 times? 3 p.

  • It taught the developers a new approach  (3 p.)

6. Teaching in a Rural Community 9 p.

6.1 What does Joel find most valuable in teaching? 3 p.

  • The ability to influence people’s futures  (3 p.)

6.2 What does Joel especially enjoy about teaching in a rural community? 3 p.

  • He feels a very close connection to his pupils’ lives  (3 p.)

6.3 How did Joel influence his former pupil? 3 p.

  • He opened the pupil’s mind to new possibilities  (3 p.)

7. Going Away Party 9 p.

7.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B.  (3 p.)

7.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

7.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

8. Life in Hawaii 6 p.

8.1 Varför är det svårt att äga en bostad på Hawaii? (max 150 characters) 3 p.

Bostäderna är dyra. / Det är dyrt att bo i ägarbostad. / Inkomsterna räcker inte. / Boendet blir hela tiden dyrare. (3/0 p.)

INTE: stor efterfrågan

8.2 Vad är problemet med postgången? (max 150 characters) 3 p.

Den är långsam. (3/0 p.)

GER INTE TAR INTE: Det är lång väg till Hawaii.
INTE: Avstånden är långa på Hawaii. / Det är svårt att frakta post dit.

Inspelningen The whole recording So, I wanna talk about the realities of living in Hawaii, day-to-day type of things, and concessions that you’re gonna have to make or that we make to live in Hawaii each day that people in other parts of the country probably don’t have to deal with. So, the first thing is: forget owning a home. I know that homes have always been expensive in Hawaii, especially when you compare it to the mainland, but it’s becoming more and more expensive relative to the incomes and cost of living here in Hawaii. The second concession: we’re on a bunch of islands in the middle of the Pacific, and things just take longer to get here. If you live in Hawaii, I don’t think the two-to-three-day shipping actually happens.

9. Saving the World 9 p.

9.1 Listen, and choose the best alternative. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

9.2 Listen, and choose the best alternative. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

9.3 Listen, and choose the best alternative. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

10. Why Some People Love Animals and Others, Not So Much 15 p.

10.1 Why may it be surprising that so many people like pets? 3 p.

  • Pets are of very little concrete help to us  (3 p.)

10.2 What was important when humans started to keep animals thousands of years ago? 3 p.

  • To keep wild and domesticated animals apart  (3 p.)

10.3 How did the circumstances of the animal-keeping people develop later? 3 p.

  • They did very well in their lives thanks to their animals  (3 p.)

10.4 What is the problem with robotic dogs? 3 p.

  • They cannot truly connect with humans  (3 p.)

10.5 On the basis of the whole text, why do some people like pets but others do not? 3 p.

  • It depends on the characteristics a person is born with  (3 p.)

11. Why Do Humans Dance? 12 p.

11.1 3 p.

  • hjälpt människan att överleva  (3 p.)

11.2 3 p.

  • lämpliga fysiska förutsättningar för att röra sig  (3 p.)

11.3 3 p.

  • förmågan att komma överens med andra  (3 p.)

11.4 3 p.

  • kan röra sig i takt med musik  (3 p.)

12. Short News 15 p.

12.1 Vad hände 28 gånger år 2020? (max 150 characters) 3 p.

Jordklotet roterade snabbare än någonsin tidigare. / Dagarna/dygnen var kortare/snabbare än någonsin. (3/0 p.)

OK: Rekordet för den kortaste dagen slogs.
INTE: Jorden roterade på en millisekund. / Den kortaste dagens rekord.

12.2 Noah Maxwell hade aldrig förr åkt skridsko. På vilket sätt lyckades han hållas stående? (max 150 characters) 3 p.

Han höll fast i (planens/skridskobanans) kant/sarg. (3/0 p.)

OK: Han lutade mot någonting som hölls på stället.
GER INTE TAR INTE: med hjälp av händerna / höll tag i någonting.

12.3 Vad bad Olivia Antonis att skulle hända? (max 150 characters) 3 p.

Att det skulle komma en (snö)storm som skulle fälla/förstöra el.dyl. nätkontakten/internet/wifin el.dyl. (3/0 p.)

12.4 Varför bad Olivia om det? (max 150 characters) 3 p.

För att distansskolan skulle inhiberas / För att hon inte skulle behöva gå i distansskola (3/0 p.)

GER INTE TAR INTE: Man behöver inte gå in på ZOOM.
INTE: Behöver inte gå till skolan.

12.5 Varför slutade hon ändå be om det? (max 150 characters) 3 p.

För att hon insåg att hon inte skulle kunna spela videospel med sina kompisar (3/0 p.)

13. The Difference between Mandarins, Tangerines, Satsumas and Clementines 21 p.

13.1 The skin lacks smoothness 3 p.

  • Satsuma (3 p.)

13.2 Hardest to peel 3 p.

  • Clementine (3 p.)

13.3 Can be quite red in colour 3 p.

  • Tangerine (3 p.)

13.4 The biggest in size 3 p.

  • Tangerine (3 p.)

13.5 Is used as a general name for all small oranges 3 p.

  • Mandarin (3 p.)

13.6 Is favoured by the food industry 3 p.

  • Satsuma (3 p.)

13.7 Has no seeds 3 p.

  • Satsuma (3 p.)

14. Leadership Lab 15 p.

14.1 Vad kommer karriärstigen för de som är unga idag i genomsnitt att bestå av? (max 150 characters) 3 p.

17 arbetsplatser i fem olika yrken / fem olika branscher (3/0 p.)

INTE: Arbetet är förknippat med teknologi.

14.2 Vad kommer största delen av de som nu börjar i grundskolan att göra i framtiden? (max 150 characters) 3 p.

Jobba med yrken som inte ännu finns (3/0 p.)

OK: ny arbetstyp
INTE: nya sätt/metoder att arbeta

14.3 Which skills are mentioned among the important future working life skills? 3 p.

  • Interpersonal skills  (3 p.)

14.4 What should we encourage children to do? 3 p.

  • Be creative  (3 p.)

14.5 Why is climate change mentioned? 3 p.

  • The writer had talked about it with her relatives  (3 p.)

15. Birmingham Memory Cop 9 p.

15.1 What makes Andy Pope scary for criminals? 3 p.

  • He spots familiar-looking people  (3 p.)

15.2 How does Pope himself explain his skill? 3 p.

  • He thinks it’s intuition  (3 p.)

15.3 How does Pope’s talent show in his everyday work? 3 p.

  • He is assigned to where he can use his skill  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

16. A Large Painting 17 p.

16.1 1 p.

  • A British (1 p.)

16.2 1 p.

  • as well as (1 p.)

16.3 1 p.

  • the process (1 p.)

16.4 2 p.

  • the size of (2 p.)

16.5 1 p.

  • into (1 p.)

16.6 1 p.

  • at (1 p.)

16.7 1 p.

  • whoever (1 p.)

16.8 1 p.

  • raise (1 p.)

16.9 1 p.

  • anyone (1 p.)

16.10 1 p.

  • a safe (1 p.)

16.11 1 p.

  • years (1 p.)

16.12 1 p.

  • of (1 p.)

16.13 2 p.

  • whose (2 p.)

16.14 1 p.

  • include (1 p.)

16.15 1 p.

  • that (1 p.)

17. Not Living Together 12 p.

17.1 fördelarna med 1 p.

  • the benefits of (1 p.)
  • the pros of (1 p.)
  • the advantages of (1 p.)
  • the perks of (1 p.)

17.2 att hon är 2 p.

  • being (2 p.)
  • her being (2 p.)

17.3 det skulle vara 2 p.

  • it would be (2 p.)

17.4 borde 1 p.

  • should (1 p.)

17.5 partners 1 p.

  • partner's (1 p.)
  • partner´s (1 p.)
  • partner’s (1 p.)

17.6 tillåter 1 p.

  • allows (1 p.)

17.7 publicerades 1 p.

  • was released (1 p.)
  • was published (1 p.)

17.8 Miljontals 1 p.

  • Millions of (1 p.)

17.9 ingen 1 p.

  • no one (1 p.)
  • nobody (1 p.)

17.10 som 1 p.

  • which (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Part 4: Production

18. Short writing task 33 p.

18.1 Innovative ice-cream 33 p.

OBS! Om motivering saknas, –2 p.

18.2 Bike for sale 33 p.

OBS! Om beskrivning saknas, –2 p.

19. Longer writing task 66 p.

19.1 Welcome to my home town 66 p.

OBS! Om ingen inledning/avslutning, –2 p.
OBS! Om inga motiveringar, –3 p.

19.2 Fly me to the moon 66 p.

OBS! Om bara motiveringar, inte karaktär av meddelande, inget poängavdrag.