Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ranska, lyhyt oppimäärä

17.3.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 17.5.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 19–20 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Partie 1 : compréhension orale

1. Jeune nageur 12 p.

1.1 Christophe pratique son activité favorite depuis ... 2 p.

  • ... 5 ans. (2 p.)

1.2 À quel rythme Christophe s'entraîne-t-il dans son club ? 2 p.

  • Une fois par jour (2 p.)

1.3 Ketkä kaksi henkilöä valmentajan lisäksi seurasivat Christophea hänen uintimatkansa aikana? Vastaa suomeksi. Vastauksen pituus saa olla enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 4 p.

    Tallenne Enregistrement correspondant à la question 1.3.

    Cette année, Christophe a décidé de réaliser une performance bien plus grande : faire la traversée entre Sainte-Lucie et la Martinique, deux îles des Caraïbes séparées de 40 km !

    Le 10 octobre, Christophe est donc parti de Sainte-Lucie, à 5 heures du matin. Nager dans cette zone est particulièrement difficile, à cause des hautes vagues. Tout au long de sa traversée, Christophe a été suivi par son entraîneur, qui le conseillait, et par un médecin, qui vérifiait son état physique et pouvait lui porter secours en cas de besoin. Et, pour l'encourager, son papa est toujours resté près de lui, dans un kayak.

    • Lääkäri (2/0 p.) ja Christophen isä (2/0 p.).

    Hyväksyttiin myös laajemmin terveysalan ammattilaiset kuten ’lääkintämies’, ’ensiapuhoitaja’, ’sairaanhoitaja’, jne.
    Hyväksyttiin myös ’henkilö, joka seurasi hänen vointiaan’.

    1.4 Combien de temps Christophe a-t-il nagé ? 2 p.

    • Près de 14 heures (2 p.)

    1.5 Comment Christophe a-t-il effectué la traversée de Sainte-Lucie à la Martinique ? 2 p.

    • Il s'est arrêté régulièrement pour manger. (2 p.)

    2. Les vacances scolaires 8 p.

    2.1 Pourquoi le pape a-t-il permis aux enfants d'avoir des vacances ? 2 p.

    • Pour que les enfants puissent travailler (2 p.)

    2.2 Qu'est-ce qui caractérise les vacances scolaires jusqu'au XIXe siècle ? 2 p.

    • Chaque école choisissait elle-même ses dates de vacances. (2 p.)

    2.3 Quel changement observe-t-on au XXe siècle ? 2 p.

    • Les dates des vacances scolaires s'uniformisent. (2 p.)

    2.4 Miten kesälomia muutettiin 1980-luvulla? Vastaa suomeksi. Vastauksen pituus saa olla enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 2 p.

      Tallenne Enregistrement correspondant à la question 2.4.Dans les années 1980, les vacances d'été deviennent plus courtes : elles durent deux semaines de moins. Quant aux vacances d'automne et d'hiver, elles sont rallongées. Aujourd'hui, les écoliers ont huit semaines de vacances d'été, de début juillet à début septembre !
      • Niitä lyhennettiin (kahdella viikolla). (2/0 p.)

      Vaadittiin ajatus loman lyhenemisestä.

      3. Messages vocaux 14 p.

      3.1 Avec quel train Camille et Sébastien vont-ils partir ? 2 p.

      • Celui de six heures (2 p.)

      3.2 Miksi Sébastien ei voi käyttää alennuskorttia? Vastaa suomeksi. Vastauksen pituus saa olla enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 2 p.

        Tallenne Enregistrement correspondant à la question 3.2.Sébastien : Salut Camille ! Alors pour les sièges, c'est bien ça oui. Pour la carte Avantage Jeune, je viens d'avoir 28 ans et je ne suis malheureusement plus assez jeune pour pouvoir en profiter. Prends-moi donc un billet à prix normal. Dommage qu'on n'ait pas voyagé il y a deux mois ! À bientôt, bises.
        • Hän ei ole tarpeeksi nuori. / Hän on liian vanha. / Hän on jo 28-vuotias. (2/0 p.)

        Vaadittiin ajatus ’väärästä iästä’.
        Ei hyväksytty ’Hän on 28-vuotias’

        3.3 Miksi monet matkustavat samana päivänä kuin Camille ja Sébastien? Vastaa suomeksi. Vastauksen pituus saa olla enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 2 p.

          • Koulujen lomat alkavat silloin. (2/0 p.)

          Vaadittiin ajatus loman alkamisesta.

          3.4 Minkä tarjouksen SNCF tekee? Vastaa suomeksi. Vastauksen pituus saa olla enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 6 p.

            Tallenne Enregistrement correspondant aux questions 3.3 et 3.4.Camille : Coucou Sébastien ! Malheureusement, toutes les places de deuxième classe ont été vendues. On avait oublié qu'on allait voyager le premier jour des vacances scolaires ! Mais la SNCF nous propose des billets de première classe avec une réduction de 50 %. J'imagine que tu es d'accord ?
            • 1. luokan lipuista (3/0 p.) saa 50 %:n alennuksen (3/0 p.).

            3.5 Où est-ce que Sébastien aimerait retrouver Camille ? 2 p.

            • Sur le quai de départ (2 p.)

            4. Awen en bateau (vidéo) 14 p.

            Tallenne

            4.3
            J’aime bien vivre sur un bateau parce que on est tout le temps libre d’aller où on veut, on est au milieu de la nature. Ça, c’est vraiment cool, quoi !

            4.5
            Faire de l’aquarelle, je trouve que c’est assez agréable. J’aime bien faire beaucoup de tortues comme je les ai vues, bah, ça me donne plus envie de les reproduire.

            4.1 Qu'apprend-on sur Awen ? 2 p.

            • Elle se trouve aux Antilles avec sa famille. (2 p.)

            4.2 Pourquoi Awen appelle-t-elle sa chambre « une cabine » ? 2 p.

            • Parce qu'Awen se trouve sur un bateau (2 p.)

            4.3 Miksi Awen pitää veneessä asumisesta? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. Vastauksen pituus saa olla enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 4 p.

              • Koska voi vapaasti mennä, minne haluaa. (2/0 p.)
                Vaadittiin ajatus liikkeellä olemisesta.
              • Koska voi olla luonnon keskellä. (2/0 p.)
                Hyväksyttiin myös ajatus luonnon läheisyydestä tai luonnon keskellä elämisestä.

              4.4 Que dit Awen de ses études ? 2 p.

              • Elle n'a pas de difficultés scolaires. (2 p.)

              4.5 Miksi Awen maalaa mielellään kilpikonnia? Vastaa suomeksi. Vastauksen pituus saa olla enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 2 p.

                • Koska hän on nähnyt niitä. (2/0 p.)

                Vaadittiin ajatus näkemisestä.
                Hyväksyttiin myös preesens.
                Ei hyväksytty ’paljon’, ’usein’.

                4.6 Que dit Awen sur les gens qu'elle a rencontrés pendant son voyage ? 2 p.

                • Ils sont gentils même s'ils ne connaissent pas le français. (2 p.)

                5. Paris, ses arrondissements et monuments 15 p.

                5.1 Première affirmation 3 p.

                • Il s'agit du Sacré-Cœur. (3 p.)

                5.2 Deuxième affirmation 3 p.

                • Il s'agit du dixième arrondissement. (3 p.)

                5.3 Troisième affirmation 3 p.

                • Il s'agit de l'aéroport d'Orly. (3 p.)

                5.4 Quatrième affirmation 3 p.

                • Il s'agit du quatorzième arrondissement. (3 p.)

                5.5 Cinquième affirmation 3 p.

                • Il s'agit du musée d'Orsay. (3 p.)

                6. Fille unique 18 p.

                6.1 Pourquoi Sophie a-t-elle du mal à répondre à la question des gens ? 3 p.

                • Parce qu'elle n'a pas de point de comparaison (3 p.)

                6.2 Quel est un des stéréotypes concernant les enfants uniques ? 3 p.

                • Leurs parents ont du mal à leur dire 'non'. (3 p.)

                6.3 Mitä Sophie haluaa osoittaa ulkomailla? (3 asiaa) Vastaa suomeksi. Vastauksen pituus saa olla enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 6 p.

                  Tallenne Enregistrement correspondant à la question 6.3.J'ai tellement entendu ce cliché que j'ai absolument voulu prouver le contraire. C'est la même chose quand je suis à l'étranger : j'essaie de me comporter le mieux possible pour montrer que les Français ne sont ni désagréables, ni impolis, ni sales.
                  • Että ranskalaiset eivät ole epämiellyttäviä (2/0 p.), epäkohteliaita (2/0 p.) eivätkä likaisia/epäsiistejä (2/0 p.).

                    Tai:
                  • Että ranskalaiset ovat miellyttäviä (2/0 p.), kohteliaita (2/0 p.) ja puhtaita/siistejä (2/0 p.).

                  Hyväksyttiin myös ’ystävällisiä’ /’epäystävällisiä’
                  Hyväksyttiin ’hän haluaa osoittaa ennakkoluulot vääriksi’ ja ’haluaa antaa mahdollisimman hyvän kuvan ranskalaisista’.

                  6.4 Que dit Sophie de sa famille ? 3 p.

                  • Elle ressent un grand attachement pour ses parents. (3 p.)

                  6.5 Quand elle était petite, Sophie ... 3 p.

                  • ... rencontrait des amis. (3 p.)

                  Partie 2 : compréhension de texte

                  7. Thomas 6 p.

                  7.1 Quelle est la situation de Thomas ? 2 p.

                  • Il va aller à l'école. (2 p.)

                  7.2 Comment Thomas s'est-il préparé à sa journée ? 2 p.

                  • Il a mis de beaux habits. (2 p.)

                  7.3 Que se passe-t-il à huit heures et demie ? 2 p.

                  • Thomas parle à l'ensemble de sa classe. (2 p.)

                  8. Les couleurs 10 p.

                  8.1 Quel est le titre du texte 1 ? 2 p.

                  • La couleur démotivante (2 p.)

                  8.2 Quel est le titre du texte 2 ? 2 p.

                  • La couleur du leader (2 p.)

                  8.3 Quel est le titre du texte 3 ? 2 p.

                  • La couleur du contrôle de soi (2 p.)

                  8.4 Quel est le titre du texte 4 ? 2 p.

                  • La couleur détestée (2 p.)

                  8.5 Quel est le titre du texte 5 ? 2 p.

                  • La couleur de la créativité (2 p.)

                  9. Spotify pour les animaux 14 p.

                  9.1 Mihin kolmeen asiaan räätälöityjen soittolistojen luominen perustuu? Vastaa suomeksi. Vastaus ei saa ylittää 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 6 p.

                    • Eläinten isäntien/omistajien musiikkimakuun (2/0 p.).
                    • Siihen, mistä eläimestä on kysymys (2/0 p.).
                      Hyväksyttiin myös ’eläinlaji’, ’eläintyyppi’.
                    • Eläimen luonteeseen (2/0 p.).
                      Hyväksyttiin myös ’eläimen personallisuus’.

                    9.2 Missä tilanteessa oleville koirille Spotifyn lisäpalvelu on tarkoitettu? Vastaa suomeksi. Vastaus ei saa ylittää 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 2 p.

                      • Koirille, jotka on jätetty yksin kotiin (2/0 p.).

                      Vaadittiin ajatus yksin kotona olemisesta.

                      9.3 Missä Spotifyn lisäpalvelua voi käyttää? Vastaa suomeksi. Vastaus ei saa ylittää 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 2 p.

                        • Englannissa (2/0 p.).
                          Hyväksyttiin myös ’Isossa-Britanniassa’, ’Britanniassa’.

                        9.4 Mistä kahdesta osasta Pup Fiction koostuu? Vastaa suomeksi. Vastaus ei saa ylittää 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 4 p.

                          • Rauhallisella äänellä luetuista tarinoista (2/0 p.)
                            Hyväksyttiin myös ’rauhoittavalla/rentouttavalla äänellä’.
                          • Rentouttavasta musiikista (2/0 p.)
                            Hyväksyttiin myös ’rauhoittavasta musiikista’.

                          10. Enfants youtubeurs 6 p.

                          10.1 Comment les enfants influenceurs gagnent-ils de l'argent ? 2 p.

                          • En postant des vidéos sur Internet (2 p.)

                          10.2 Que cherche-t-on à éviter avec la nouvelle loi ? 2 p.

                          • Que les enfants travaillent trop longtemps (2 p.)

                          10.3 Qu'est-ce que « le droit à l'oubli » ? 2 p.

                          • La possibilité de faire disparaître ses vidéos (2 p.)

                          11. RecycLivre 12 p.

                          11.1 Quel texte correspond à la photo 1 ? 2 p.

                          • Texte E (2 p.)

                          11.2 Quel texte correspond à la photo 2 ? 2 p.

                          • Texte A (2 p.)

                          11.3 Quel texte correspond à la photo 3 ? 2 p.

                          • Texte F (2 p.)

                          11.4 Quel texte correspond à la photo 4 ? 2 p.

                          • Texte G (2 p.)

                          11.5 Quel texte correspond à la photo 5 ? 2 p.

                          • Texte B (2 p.)

                          11.6 Quel texte correspond à la photo 6 ? 2 p.

                          • Texte C (2 p.)

                          12. Les Français à l'étranger 10 p.

                          12.1 Il y a plus de Français sur le continent africain que sur le continent américain. 2 p.

                          • Faux (2 p.)

                          12.2 De plus en plus de Français habitent à l'étranger. 2 p.

                          • L'information n'est pas donnée. (2 p.)

                          12.3 Il y a plus de Français installés en Amérique du Nord qu'en Europe. 2 p.

                          • Faux (2 p.)

                          12.4 C'est dans les pays africains où on ne parle pas français qu'on trouve le moins de Français. 2 p.

                          • Vrai (2 p.)

                          12.5 La plupart des Français installés à l'étranger sont restés sur le continent européen. 2 p.

                          • Faux (2 p.)

                          13. Vivre sans argent 14 p.

                          13.1 Pourquoi Gabriel Luneau a-t-il changé de vie ? 2 p.

                          • Parce qu'il se sentait très malheureux (2 p.)

                          13.2 Que dit-on des objets qui accompagnent Gabriel dans sa nouvelle vie ? 2 p.

                          • Il les possédait déjà pendant ses études. (2 p.)

                          13.3 Missä Gabriel viettää yönsä? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. Vastaus ei saa ylittää 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 4 p.

                            • Ystävien luona (2/0 p.).
                            • Tuntemattomien ihmisten luona (2/0 p.).
                              Hyväksyttiin myös ’ystävien ja muiden ihmisten luona’.

                            13.4 Millä esimerkillä Gabriel havainnollistaa donnant donnant ‑periaatetta? Vastaa suomeksi. Vastaus ei saa ylittää 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 4 p.

                              • Gabriel asui erään naisen huoneessa/asunnossa tämän ollessa pois/matkoilla/Marokossa (2/0 p.).
                                Vaadittiin ajatus naisen poissaolosta.
                              • Asumisen vastineeksi hän hoiti naisen iäkästä äitiä (2 p.).
                                Hyväksyttiin myös ’huolehti’, ’piti huolta’, ’auttoi’.

                              13.5 Comment Gabriel mange-t-il pendant l'hiver ? 2 p.

                              • En consommant la nourriture jetée par les magasins (2 p.)

                              14. Boucle d'or et les sept petits ours 6 p.

                              14.1 Quelle est la réplique 1 ? 2 p.

                              • Elle ne se réveille pas. (2 p.)

                              14.2 Quelle est la réplique 2 ? 2 p.

                              • Alors, il faut lui donner un baiser ! (2 p.)

                              14.3 Quelle est la réplique 3 ? 2 p.

                              • On dit que ça peut réveiller ! (2 p.)

                              15. Le Trèfle Rouge 4 p.

                              15.1 Miksi Gala halusi auttaa köyhiä lapsia? Vastaa suomeksi. Vastaus ei saa ylittää 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 2 p.

                                • Koska hänellä (itsellään) on kaikki, mitä hän tarvitsee. (2/0 p.)

                                Hyväksyttiin myös ’kaikki mitä täytyy olla’, ’häneltä ei puutu mitään’, ’lapsi, jolla on kaikki’.
                                Hyväksyttiin myös mennyt aikamuoto.

                                15.2 Mitä Le Trèfle Rouge tekee köyhiä lapsia varten keräämilleen rahoille? Vastaa suomeksi. Vastaus ei saa ylittää 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys. 2 p.

                                  • Antaa/Jakaa ne toisille yhdistyksille. (2/0 p.)

                                  Hyväksyttiin myös ’järjestö’, ’liitto’, ’yhteisö’ ’avustusorganisaatio’, ’säätiö’.

                                  Partie 3 : structures et vocabulaire

                                  16. Envole-moi 14 p.

                                  16.1 1 p.

                                  • de (1 p.)

                                  16.2 1 p.

                                  • son (1 p.)

                                  16.3 1 p.

                                  • comment (1 p.)

                                  16.4 1 p.

                                  • du (1 p.)

                                  16.5 1 p.

                                  • depuis (1 p.)

                                  16.6 1 p.

                                  • de jouer (1 p.)

                                  16.7 1 p.

                                  • enfin (1 p.)

                                  16.8 1 p.

                                  • mal (1 p.)

                                  16.9 1 p.

                                  • que (1 p.)

                                  16.10 1 p.

                                  • plusieurs (1 p.)

                                  16.11 1 p.

                                  • eux (1 p.)

                                  16.12 1 p.

                                  • peuvent (1 p.)

                                  16.13 1 p.

                                  • en (1 p.)

                                  16.14 1 p.

                                  • arrêtions (1 p.)

                                  17. Des sapins pour les dunes 13 p.

                                  17.1 kierrätys 1 p.

                                  • recyclage (1 p.)

                                  17.2 (Ei vihjettä) 1 p.

                                  • aux (1 p.)
                                  • à des (1 p.)

                                  17.3 tapa 1 p.

                                  • façon (1 p.)
                                  • manière (1 p.)

                                  17.4 Täytyy 1 p.

                                  • Il faut (1 p.)
                                  • On doit (1 p.)
                                  • On a besoin de (1 p.)

                                  17.5 pouvoir (futur) 1 p.

                                  • pourront (1 p.)

                                  17.6 käyttää ne (futur) 2 p.

                                  • les utilisera (2 p.)
                                  • va les utiliser (2 p.)

                                  17.7 paikat 1 p.

                                  • endroits (1 p.)
                                  • lieux (1 p.)
                                  • sites (1 p.)

                                  17.8 ainakin 1 p.

                                  • du moins (1 p.)
                                  • au moins (1 p.)
                                  • au minimum (1 p.)
                                  • en tout cas (1 p.)

                                  17.9 kiellettyä 1 p.

                                  • interdit (1 p.)
                                  • défendu (1 p.)

                                  17.10 asti 1 p.

                                  • jusqu'à (1 p.)

                                  17.11 heittää 1 p.

                                  • jeter (1 p.)

                                  17.12 kauan 1 p.

                                  • longtemps (1 p.)

                                  Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

                                  Tämä tehtävä arvostellaan lautakunnassa keskitetysti, joten opettaja ei tee alustavaa arvostelua.

                                  18. Au Luxembourg 10 p.

                                  18.1 2 p.

                                  • m'appelle (2 p.)

                                  18.2 2 p.

                                  • connaissions (2 p.)

                                  18.3 2 p.

                                  • a surpris (2 p.)

                                  18.4 2 p.

                                  • allions (2 p.)

                                  18.5 2 p.

                                  • sommes arrivés (2 p.)

                                  Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

                                  Tämä tehtävä arvostellaan lautakunnassa keskitetysti, joten opettaja ei tee alustavaa arvostelua.

                                  Partie 4 : production écrite

                                  19. Rédaction courte 33 p.

                                  19.1 Sujet 1 33 p.

                                    19.2 Sujet 2 33 p.

                                      20. Rédaction longue 66 p.

                                      20.1 Sujet 1 66 p.

                                        20.2 Sujet 2 66 p.