Beskrivningar av goda svar: SV – Latin, kort lärokurs
17.3.2022
Slutgiltiga beskrivningarna av goda svar 17.5.2022
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare
Del 1: Översättning till svenska
1. Syndafloden 90 p.
Efter att Prometheus hade hämtat elden från himlen till människorna (4 p.) blev människorna småningom falska (4 p.). De dyrkade och fruktade inte gudarna och tog inte vänligt emot gäster. (4 p.) Då Jupiter hade sett detta (4 p.) tog han skepnaden av en fattig gammal man (4 p.). Sedan besökte han kung Lykaon (4 p.) eftersom han ville pröva dennas gästfrihet (4 p.). Lykaon erbjöd inte Jupiter en plats att sova (4 p.) och sände honom ut i skogen för att sova (4 p.). Han blandade människokött med annat kött och bjöd det till gudarna vid ett gästabud. (6 p.)
Då Jupiter upptäckte detta (4 p.) dräpte han Lykaons söner med blixtar (4 p.) och förvandlade deras far till en varg (4 p.). I sin vrede förklarade Jupiter att han skulle förgöra all människor med en översvämning. (4 p.) För att straffa dem kallade han fram ändlösa ösregn (4 p.) som täckte nästan hela Grekland under sig (4 p.) och slukade största delen av Greklands folkstammar/befolkning/folk (4 p.).
Bara ett fåtal av alla människor i Grekland kunde som genom ett under rädda sig genom att fly till berget Parnassos högsta topp. (6 p.) Bland dem fanns Deukalion, Prometheus son, en mycket from, hederlig och vis man, samt hans hustru Pyrrha. (4 p.) Prometheus meddelade sin son (4 p.) vad han skulle göra för att rädda sig själv och sin familj (6 p.).
Del 2: Läsförståelse
2. Deukalion och Pyrrha 80 p.
2.1 Vilket råd gav Prometheus? Nämn två saker. 8 p.
2.2 Vad gjorde Deukalion? 4 p.
2.3 Vad hände efter nio dagar? 4 p.
Skeppet nådde Parnassos topp. (4/0 p.)
Skeppet nådde Parnassos. (2 p.)
2.4 Vad gjorde Deukalion då och varför? 8 p.
Han öppnade ett fönster och släppte ut en duva (4/0 p.) för att försäkra sig om att översvämningen var över (4/0 p.).
Han öppnade ett fönster (2 p.) för att försäkra sig om att översvämningen var över (4/0 p.).
2.5 Vad fick Deukalion reda på och vad gjorde han som en följd av det? 8 p.
- Han förstod / fick reda på att översvämningen var över / att vattnet inte längre täckte marken. (4/0 p.)
- Han öppnade skeppets dörr och släppte ut sin familj och djuren ur skeppet. (4/0 p.)
2.6 Vad var situationen efter översvämningen? Vad beslutade Deukalion och Pyrrha sig för att göra och varför? 12 p.
- Deukalion och Pyrrha såg inga människor. (4/0 p.)
- De beslutade att be gudarna om hjälp (4/0 p.) eftersom de inte ville leva i ensamhet (4/0 p.).
2.7 Vad hittade Deukalion och Pyrrha och vad gjorde de? 8 p.
- De hittade (gudinnan) Themis tempel. (4/0 p.)
- De gick in i templet. / De bad att jorden skulle fyllas av människor igen. (4/0 p.)
2.8 Vilken uppmaning fick de? 4 p.
De skulle kasta / plantera stenar bakom sig. (4/0 p.)
De skulle kasta / plantera stenar. (2 p.)
2.9 Vad hände då de följde rådet? Nämn två saker. 8 p.
2.10 Vad skildrar den här berättelsen? Nämn två saker. 8 p.
2.11 Vad hände Pyrrha efter översvämningen och vad ledde det till? 8 p.
Del 3: Grammatik
3. Morfologi 10 p.
3.1 Namnge det understrukna ordets kasus. 2 p.
- dativ (2 p.)
3.2 Namnge det understrukna ordets kasus. 2 p.
- genitiv (2 p.)
3.3 Namnge de understrukna ordens kasus. 2 p.
- ackusativ (2 p.)
3.4 Namnge det understrukna ordets kasus. 2 p.
- ablativ (2 p.)
3.5 Namnge det understrukna ordets kasus. 2 p.
- genitiv (2 p.)
4. Syntax 19 p.
4.1 Plocka ut två accusativus cum infinitivo -strukturer i materialet. 6 p.
- (ut) diluvium (iam) cessavisse (affirmaret) (3/0 p.)
- (intellexit) aquam (non iam) inundare (3/0 p.)
4.2 Plocka ut en gerundivum ur materialet. 3 p.
4.3 Namnge den understrukna bisatsen. 2 p.
- indirekt frågesats (2 p.)
4.4 Namnge den understrukna bisatsen. 2 p.
- final bisats (2 p.)
4.5 Namnge den understrukna bisatsen. 2 p.
- relativsats (2 p.)
4.6 Namnge den understrukna bisatsen. 2 p.
- kausal bisats (2 p.)
4.7 Namnge den understrukna bisatsen. 2 p.
- relativsats (2 p.)
Del 4: Senare latin
5. Förbannade katt 10 p.
5.1 2 p.
- nocte (2 p.)
5.2 2 p.
- Confundatur (2 p.)
5.3 2 p.
- alii (2 p.)
5.4 2 p.
- permittantur (2 p.)
5.5 2 p.
- possunt (2 p.)