Beskrivningar av goda svar: SV – Latin, längre lärokurs

17.3.2022

Slutgiltiga beskrivningarna av goda svar 17.5.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

Del 1: Översättning till svenska

1. Tiberius Gracchus död 90 p.

Under andra århundradet fvt. drev två folktribuner, Tiberius och Gaius Gracchus, de fattigas sak. (4 p.) Även om de var födda i en förnäm släkt (4 p.) gjorde de lagförslag som motsatte sig senatens makt (4 p.). Vid den tiden tvistade man om en lag om jordägande (4 p.) och Tiberius understödde lagen som folktribun (4 p.). Lagen upprörde de förmögna. (4 p.) I sin girighet började aristokraterna skrämma folket (4 p.) genom att säga att lagen skulle leda till republikens fall och till att friheten gick förlorad (6 p.). Aristokratins motstånd var ändå förgäves (4 p.) för Tiberius hade nått stor popularitet bland folket (4 p.). Aristokraterna började förbereda sig för att döda Tiberius (4 p.) och på dagen för folkförsamlingen (4 p.) orsakade aristokraterna ett stort tumult (6 p.). Under ledning av Scipio Nasica attackerade aristokraterna Gracchus (4 p.) då han med sina anhängare stod på torget på Capitolium (4 p.). Då Tiberius flydde springande nedför Capitoliums sluttning (6 p.) blev han slagen med en del av en stol (4 p.) och hans liv slutade i en för tidig död (6 p.). Mördarna lät inte Gaius ta sin brors kropp för att begrava den (6 p.) utan de kastade den i floden Tibern tillsammans med andra kroppar (4 p.).

Del 2: Läsförståelse

2. Cornelia, Gracchernas mor 80 p.

2.1 Vad berättas om bröderna Gracchus föräldrar? Nämn två saker. 8 p.

  • Tiberius Gracchus hade innehaft de högsta ämbetena (4/0 p.).
  • Cornelia var dotter till Scipio Africanus (4/0 p.).

2.2 Hurdant var det politiska förhållandet mellan brödernas morfar och far? 4 p.

Tiberius Gracchus representerade folkpartiet och Scipio Africanus aristokratin. / Scipio Africanus var Tiberius (politiska) motståndare. (4/0 p.)

2.3 Vad sägs om föräldrarnas äktenskap? Nämn två saker. 8 p.

Två av följande (4/0 p. för vardera):

  • Tiberius var betydligt äldre än Cornelia.
  • De fick 12 barn.
  • Tiberius älskade sin hustru mycket.

2.4 Vad hände på natten och vad gjorde Tiberius som en följd av det? 8 p.

  • Tiberius såg två ormar i sin säng. (4/0 p.)
  • Han besökte spåmän. (4/0 p.)

2.5 Vilket råd fick Tiberius? 4 p.

Han skulle inte döda båda ormarna eller släppa dem båda fria. (4/0 p.)

2.6 Vilka två följder skulle det få om han följde rådet? 8 p.

Om han dödade hanormen skulle han själv dö (4/0 p.) och om han dödade honan skulle Cornelia dö (4/0 p.).

2.7 Vad gjorde Tiberius på grund av rådet? Vad hände sedan? 8 p.

Han dödade hanormen (4/0 p.) och dog (4/0 p.).

2.8 Vad berättas om Cornelias liv efter det? Nämn två saker. 8 p.

  • Hon förblev änka. (4/0 p.)
  • Hon avböjde Ptolemaios äktenskapserbjudande. (4/0 p.)

2.9 Vad berättas om bröderna Gracchus vältalighet? 4 p.

De var skickligare än (alla) andra i retorik. (4/0 p.)

2.10 Nämn tre saker om Cornelias andel i barnens uppfostran. 12 p.

  • Moderns bildade språkbruk bidrog till deras vältalighet. (4/0 p.)
  • Hon skötte barnens utbildning/uppfostran. (4/0 p.)
  • Hon bjöd in grekiska vältalighetslärare och filosofer till hemmet. (4/0 p.)

2.11 Vilka två hedersbetygelser fick Cornelia? 8 p.

  • Hon blev en rollmodell för en (romersk) husmor. (4/0 p.)
  • En staty restes över henne. (4/0 p.)

Del 3: Grammatik

3. Morfologi 10 p.

3.1 Plocka ut ett pronomen i nominativ ur materialet (singularis eller pluralis). 2 p.

    ea / qui / ipse (2/0 p.)

    3.2 Plocka ut ett pronomen i ackusativ ur materialet (singularis eller pluralis). 2 p.

      eam / eum / quos / ambos (2/0 p.)

      3.3 Plocka ut ett pronomen i genitiv ur materialet (singularis eller pluralis). 2 p.

        eius (2/0 p.)

        3.4 Plocka ut ett pronomen i dativ ur materialet (singularis eller pluralis). 2 p.

          ei (2/0 p.)

          3.5 Plocka ut ett pronomen i ablativ ur materialet (singularis eller pluralis). 2 p.

            eo / hac (2/0 p.)

            4. Syntax 19 p.

            4.1 Omvandla följande mening till passiv. 3 p.

              Ea lege animi (locupletum) perturbati sunt. (3/0 p.)

              4.2 Omvandla följande mening till passiv. 3 p.

                Optimi magistri a Cornelia (e Graecia) invitati erant. (3/0 p.)

                4.3 Omvandla följande mening till aktiv. 3 p.

                  Posteri Corneliam colebant. (3/0 p.)

                  4.4 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.

                  indirekt frågesats (2/0 p.)

                  4.5 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.

                  relativsats (2/0 p.)

                  4.6 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.

                  final (bisats) (2/0 p.)

                  4.7 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.

                  villkorssats (2/0 p.)

                  4.8 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.

                  konsekutiv (bisats) (2/0 p.)

                  Del 4: Senare latin

                  5. Snöbarnet 10 p.

                  5.1 2 p.

                  • viri  (2 p.)

                  5.2 2 p.

                  • duobus  (2 p.)

                  5.3 2 p.

                  • nive  (2 p.)

                  5.4 2 p.

                  • puerum  (2 p.)

                  5.5 2 p.

                  • quem  (2 p.)