Hyvän vastauksen piirteet: FI – Espanja, lyhyt oppimäärä

17.3.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 17.5.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 17–18 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/ kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Kirjoitussuoritusten arvostelussa virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Parte 1: Comprensión oral

1. En el supermercado 6 p.

1.1 ¿Qué sorprende al hombre? 2 p.

  • Que la hermana de su mujer sea vegetariana.  (2 p.)

1.2 ¿Cuál de los siguientes ingredientes del pisto no van a comprar? 2 p.

  •  (2 p.)
Kaksi munakoisoa.

1.3 ¿Qué problema hay con los plátanos? 2 p.

  • No tienen buen precio.  (2 p.)

2. ¿Qué es mejor dar o recibir regalos? 15 p.

2.1 ¿Qué va a hacer el hombre la próxima Navidad para recibir un buen regalo? 3 p.

  • Escribir a Santa Claus.  (3 p.)

2.2 Mitä Marían tytär kertoi puhelimessa? (2 asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 6 p.

  • Marían katu oli televisiossa. (3/0 p.)
  • Siellä oli poliisi. (3/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 2.2. Me dijo que mi calle estaba saliendo por televisión y que estaba la policía.

2.3 ¿Qué quiere Miguel? 3 p.

  • Que le hagan algún regalo.  (3 p.)

2.4 ¿Qué sucedió con la tortilla? 3 p.

  • Se la entregaron a la hija.  (3 p.)

3. Conversación en el trabajo 9 p.

3.1 ¿Qué responde la mujer? 3 p.

  • Pues, solo si deseo volver allí.  (3 p.)

3.2 ¿Cómo continúa la mujer la conversación? 3 p.

  • Claro, y el jefe la echó por eso de la empresa.  (3 p.)

3.3 ¿Cómo continúa el hombre la conversación? 3 p.

  • Pues, quedamos otro día de esta semana.  (3 p.)

4. Países de América del Sur 10 p.

4.1 Pregunta 1. 2 p.

  • Al noroeste de Perú.  (2 p.)

4.2 Pregunta 2. 2 p.

  • Ecuador  (2 p.)

4.3 Pregunta 3. 2 p.

  • Chile  (2 p.)

4.4 Pregunta 4. 2 p.

  • Paraguay  (2 p.)

4.5 Pregunta 5. 2 p.

  • Uruguay  (2 p.)

5. Entrevista a Isabel Coixet 18 p.

5.1 ¿Cómo está Isabel Coixet en el momento de la entrevista? 3 p.

  • Se siente decepcionada.  (3 p.)

5.2 Mitä kerrotaan eläkeläisistä Benidormissa? (3 asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 6 p.

  • He urheilevat rannalla. (2/0 p.)
  • He käyvät tanssimassa. (2/0 p.)
  • He löytävät sieltä uuden rakkauden. (2/0 p.)

He ovat espanjalaisia. (2/0 p.)
He käyvät siellä talvisin. (2/0 p.)

Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 5.2. También la visitan muchos jubilados españoles en invierno que hacen deporte en la playa, van a bailar o encuentran un nuevo amor.

5.3 Mikä oli laulun ja elokuvan yhteys? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

Laulu innoitti luomaan yhden elokuvahahmon. (3/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 5.3. Esa canción fue mi inspiración para la creación de un personaje de la película.

5.4 Para Isabel, ver una película en casa es como… 3 p.

  • … comer en casa comida de un restaurante.  (3 p.)

5.5 ¿Cuándo dice Isabel que su vida puede ser dramática? 3 p.

  • Cuando hace la compra.  (3 p.)

6. ¿Cómo llegué a ser periodista? 15 p.

6.1 ¿Qué cuenta Vicente Vallés sobre el 20.7.1969? 3 p.

  • Salió de la cama gracias a que su padre se lo pidió.  (3 p.)

6.2 ¿Por qué se hizo Vicente Vallés periodista? 3 p.

  • Sintió la necesidad de informar al mundo de qué sucede.  (3 p.)

6.3 Miksi Mónica Carrillo halusi olla kuten televisiossa näkemänsä toimittaja? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

Hän halusi kertoa maailmalle yhtä tärkeitä uutisia. (3/0 p.) / Hän vaikuttui toimittajan tavasta kertoa viesti. (3/0 p.) / Toimittaja teki häneen vaikutuksen. (3/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 6.3. Yo quería ser como ella para contarle al mundo noticias tan importantes.

6.4 Gracias a la Ley de la Libertad de Expresión, Susanna Grisso… 3 p.

  • … entendió que la gente necesitaba periodistas.  (3 p.)

6.5 Mitä Matías Pratsin isä kysyi häneltä? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

Miten kertoisit tuon uutisen maailmalle? (3/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 6.5. “Hijo, ¿cómo contarías al mundo una noticia como esta?

7. Entrevista a Marta Ortega (vídeo) 10 p.

Tallenne

7.3 Y tuve que decidir porque los días entrenamiento me coincidían (…)

7.4 Entonces veían que si en algún momento, pues, mejoraba y empezaba a competir, con el pádel podría seguir viviendo en casa y podría seguir estudiando (…)

7.1 ¿Qué cuenta Marta sobre el World Padel Tour? 2 p.

  • Es lo más importante que ha ganado.  (2 p.)

7.2 ¿Qué dice sobre la medicina y el pádel? 2 p.

  • Entiende que son dos partes inseparables de su vida.  (2 p.)

7.3 Miksi hän lopetti koripallon pelaamisen? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.

Koska harjoitukset olivat samaan aikaan padelharjoitusten kanssa. (2/0 p.)

7.4 Mistä kahdesta syystä Martan vanhemmat halusivat hänen valitsevan juuri padelin? Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.

  • Koska hän voisi jäädä kotiin asumaan. (2/0 p.)
  • Koska hän voisi jatkaa opintojaan. (2/0 p.)

Parte 2: Comprensión de texto

8. Cómic: Las calles de arena, de Paco Roca 6 p.

8.1 El hombre habla con su pareja. 1 p.

  • Verdadero  (1 p.)

8.2 Según el hombre… 2 p.

  • … no ha sido informado de los planes.  (2 p.)

8.3 Los que hablan por teléfono tienen una reunión para tratar temas de dinero. 1 p.

  • Verdadero  (1 p.)

8.4 ¿Qué sabemos del hombre? 2 p.

  • Miente a la persona con quien habla.  (2 p.)

9. Remedios Varo en el museo Malba de Buenos Aires 9 p.

9.1 ¿Qué se exhibe en el museo Malba de Buenos Aires? 3 p.

  • Cuadros llenos de misterio.  (3 p.)

9.2 De estas personas, ¿quién podrá entrar sin pagar al museo el miércoles? 3 p.

  • Una señora mayor.  (3 p.)

9.3 El 15 de febrero… 3 p.

  • … será el último día de la exposición.  (3 p.)

10. Cine en español 12 p.

10.1 ¿Qué imagen pertenece a El otro lado de la cama? 3 p.

  • Imagen 2  (3 p.)

10.2 ¿Qué imagen pertenece a Amores perros? 3 p.

  • Imagen 3  (3 p.)

10.3 ¿Qué imagen pertenece a El hijo de la novia? 3 p.

  • Imagen 5  (3 p.)

10.4 ¿Qué imagen pertenece a Los amantes del círculo polar? 3 p.

  • Imagen 6  (3 p.)

11. Merja Lunkka, una finlandesa en Argentina 24 p.

11.1 Mitä erikoista oli Merjan perheen matkassa rahtilaivan kyydissä Argentiinaan? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

He olivat ainoat matkustajat. (3/0 p.)

11.2 ¿Dónde aprendió realmente Merja español? 3 p.

  • En la calle.  (3 p.)

11.3 La mayoría de los argentinos en 1961… 3 p.

  • … no había oído hablar nunca de Finlandia.  (3 p.)

11.4 Mikä huomio järkytti Merjaa hänen kaupunginosassaan? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

Ihmiset heittivät leipää roskiin. (3/0 p.)

11.5 ¿Qué dice Merja sobre el sistema educativo argentino en la actualidad? 3 p.

  • Continúa teniendo educación privada.  (3 p.)

11.6 ¿Por qué quiso Merja volver a Finlandia cuando tenía quince años? 3 p.

  • No se adaptó bien a su colegio argentino.  (3 p.)

11.7 Cuando los padres de Merja regresaron a Finlandia en 1972, Merja y su novio… 3 p.

  • … siguieron en Argentina.  (3 p.)

11.8 ¿Qué decisión importante tomó la pareja cuando estaban casados? 3 p.

  • Permanecer en un mismo lugar sin grandes cambios.  (3 p.)

12. Macanudo, una tira cómica de Liniers 16 p.

12.1 Miksi Liniers jätti opinnot kesken? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

Hän inhosi molempia opintoja. (3/0 p.)

12.2 Mitä tapahtui vuonna 1999? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

Hänen ensimmäinen viikoittainen sarjakuvansa / sarjakuvansa nimeltä Bonjour julkaistiin. (3/0 p.)

12.3 Missä Liniersin tuotantoa on ollut sarjakuvakirjojen lisäksi esillä? (2 asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.

Taidegallerioissa (2/0 p.) ja levyjen kansissa (2/0 p.).

12.4 Mitä Liniers ehdotti seuraajilleen? Mikä olisi palkinto? Vastaa lyhyesti suomeksi. 6 p.

  • Että he piirtäisivät sarjakuvia hänelle. (3/0 p.)
  • Parhaat julkaistaisiin. (3/0 p.)

13. Ayúdame3D, prótesis impresas en tres dimensiones 18 p.

13.1 ¿Cuál de estas afirmaciones es correcta? 3 p.

  • Fabricar estas prótesis es bastante económico.  (3 p.)

13.2 Durante el voluntariado en Kenia, Guillermo… 3 p.

  • … tuvo la idea de ayudar a otros con prótesis en 3D.  (3 p.)

13.3 ¿Quién es Vicky? 3 p.

  • Un niño al que Guillermo tomó cariño.  (3 p.)

13.4 Mitä koululaiset tekevät A3d:kids-avustusohjelmassa? (3 asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 6 p.

  • Suunnittelevat proteeseja. (2/0 p.)
  • Tulostavat proteeseja. (2/0 p.)
  • Lähettävät proteesit niitä tarvitseville. (2/0 p.)

13.5 Mikä on tärkein asia, jonka koululaiset oppivat osallistuessaan ohjelmaan? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.

Muiden auttaminen on helppoa. (3/0 p.)

Parte 3: Vocabulario y estructura

14. En la recepción de un hotel 11 p.

14.1 1 p.

  • tiene  (1 p.)

14.2 1 p.

  • es  (1 p.)

14.3 1 p.

  • está  (1 p.)

14.4 1 p.

  • tiene  (1 p.)

14.5 1 p.

  • está  (1 p.)

14.6 1 p.

  • es  (1 p.)

14.7 1 p.

  • hay  (1 p.)

14.8 1 p.

  • está  (1 p.)

14.9 1 p.

  • es  (1 p.)

14.10 1 p.

  • tiene  (1 p.)

14.11 1 p.

  • es  (1 p.)

15. Juli vence a la enfermedad haciendo galletas 11 p.

15.1 1 p.

  • puede  (1 p.)

15.2 1 p.

  • para  (1 p.)

15.3 1 p.

  • cuyos  (1 p.)

15.4 1 p.

  • pasó  (1 p.)

15.5 1 p.

  • alegre  (1 p.)

15.6 1 p.

  • una enfermedad  (1 p.)

15.7 1 p.

  • necesitaba  (1 p.)

15.8 1 p.

  • inmediatamente  (1 p.)

15.9 1 p.

  • les encanta  (1 p.)

15.10 1 p.

  • siguió  (1 p.)

15.11 1 p.

  • además  (1 p.)

16. La Olimpiada de Matemáticas 10 p.

16.1 vuosittain 1 p.

  • todos los años (1 p.)
  • cada año (1 p.)
  • anualmente (1 p.)

16.2 ovat oppineet 1 p.

  • han aprendido (1 p.)

16.3 sitten 1 p.

  • hace (1 p.)

16.4 tutustuin 1 p.

  • conocí (1 p.)

16.5 meillä oli 1 p.

  • teníamos (1 p.)

16.6 on voittanut 1 p.

  • ha ganado (1 p.)

16.7 olla kärsivällinen 1 p.

  • ser paciente (1 p.)
  • tener paciencia (1 p.)

16.8 jatkaa 1 p.

  • seguir (1 p.)
  • continuar (1 p.)

16.9 itsenäisesti 1 p.

  • independientemente (1 p.)

16.10 rauhallinen 1 p.

  • tranquilo (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Parte 4: Expresión escrita

17. Ejercicio corto de escritura 33 p.

17.1 En el aeropuerto 33 p.

    17.2 Un amigo español 33 p.

      18. Ejercicio largo de escritura 66 p.

      18.1 El placer de viajar 66 p.

        18.2 Las fiestas 66 p.