Beskrivningar av goda svar: SV – Tyska, kort lärokurs

17.3.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 17.5.2022

De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgifter 21–22 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Teil 1: Hörverständnis

1. Susanne und Marco 13 p.

1.1 Was werden Marco und Susanne am Wochenende machen? 3 p.

  • Ein Treffen planen (3 p.)

1.2 Was soll Susanne tun? 3 p.

  • Marco beim Übersetzen helfen (3 p.)

1.3 Wohin will Susanne am liebsten reisen? 2 p.

  • Argentinien (2 p.)

1.4 Wohin will Marco am liebsten reisen? 2 p.

  • Italien (2 p.)

1.5 Wohin reisen Susanne und Marco? 3 p.

  • Spanien (3 p.)

2. Personenbeschreibungen 9 p.

2.1 Welche Person ist gemeint? 3 p.

  • B (3 p.)

2.2 Welche Person ist gemeint? 3 p.

  • A (3 p.)

2.3 Welche Person ist gemeint? 3 p.

  • F (3 p.)

3. Ein guter Rat 9 p.

3.1 Warum braucht Marit einen Rat? 3 p.

  • Sie sucht nach einem passenden Studienplatz (3 p.)

3.2 Was sagt Herr Schmidt über die dualen Studienmöglichkeiten? 3 p.

  • Die Auswahl der angebotenen Fächer ist groß (3 p.)

3.3 Wie hoch sind normalerweise die Studiengebühren? 3 p.

  • 300 – 600 € (3 p.)

4. Emilio Sakraya 12 p.

4.1 Was sagt Emilio über seine Ziele? 3 p.

  • Er arbeitet jeden Tag daran, seine Pläne zu erfüllen (3 p.)

4.2 Welches der folgenden könnte Emilios Motto sein? 3 p.

  • Setze deinen Möglichkeiten keine Grenzen! (3 p.)

4.3 Worüber wundert sich Emilio? 3 p.

  • Leute haben immer mehr mentale Probleme (3 p.)

4.4 Welchen Rat gibt Emilio? 3 p.

  • Aus schlechten Erfahrungen kann man für die Zukunft lernen (3 p.)

5. Im Restaurant 12 p.

5.1 Was antwortet Martin? 3 p.

  • Ja! Das klingt gut! (3 p.)

5.2 Was antwortet Martin? 3 p.

  • Bitte, gern! (3 p.)

5.3 Was antwortet Martin? 3 p.

  • Was!? Bist du dir sicher? (3 p.)

5.4 Was antwortet Martin? 3 p.

  • Ja, zusammen, bitte. (3 p.)

6. Typisch Deutsch (Video) 12 p.

Inspelningen

6.3
… Jeder dritte in Deutschland produzierte Zwerg wird übrigens ins Ausland exportiert. Es gibt deshalb sogar eine internationale Vereinigung zum Schutz der Gartenzwerge.

6.4
Über 90 % der Deutschen trennen Müll: Papier-, Plastik-, Rest- und Biomüll. Alles wird fein säuberlich sortiert und getrennt weggeworfen. Allerdings nur dann, wenn die Tonnen direkt vor unserer Tür stehen. Stehen sie weiter weg, lassen wir das Trennen schon mal sein.

6.1 In Deutschland sind die Züge … 3 p.

  • … nicht so pünktlich wie in Japan (3 p.)

6.2 Welche Rolle spielt Volksmusik für die Deutschen? 3 p.

  • Man hört sie weniger als andere Musik (3 p.)

6.3 Var hamnar största delen av trädgårdstomtarna? Svara kort på svenska. 3 p.

    • De säljs [på hemmamarknaden] i Tyskland. ELLER Till Tyskland (3/0 p.)

    6.4 I vilken situation sorterar största delen av tyskarna sina sopor samvetsgrant? Svara kort på svenska. 3 p.

      • Om avfallskärlen finns i den omedelbara närheten till hemdörren. (3/0 p.)

      Godkänns också: återvinningskärl, sorteringskärl, avfallskärl, avfallstunna.

      Godkänns också tanken att återvinningen finns i bostadshusets omedelbara närhet, såsom nära dörren, nära huset, på gården.

      7. Anrufbeantworter 6 p.

      7.1 Vilka alternativ erbjuds den som ringer? (2 saker) Svara kort på svenska. 6 p.

        Inspelningen Hören Sie zweimal den Text für die Frage 7.1.Sie haben den Kundenservice der Berliner Wasserwerke angerufen. Leider ist unser Telefonservice vorübergehend geschlossen. Wir bitten Sie uns morgen früh ab 9 Uhr wieder anzurufen, oder Sie können uns gerne auch über unsere Internetseite eine Nachricht schicken. Wir danken Ihnen für Ihren Anruf.
        • Att ringa nästa morgon / följande dag / imorgon / på nytt (3/0 p.)
        • Att skicka ett meddelande / ta kontakt genom [företagets] webbplats[en] (3/0 p.)

        8. Kurzmeldungen 18 p.

        8.1 Hur fick polisen fast tjuven, och hur kunde man förklara mannens beteende? Svara kort på svenska. 6 p.

          • Tjuven kom [självmant] till polisstationen / gick för att tala med polisen / gick till polisen. (3/0 p.)
          • Han ville ha ett varmt ställe att bo på för vintern / in i värmen till vintern. (3/0 p.)
          Inspelningen Hören Sie zweimal den Text für die Frage 8.1.Der Polizei in Bochum ist etwas Komisches passiert: Ein 21-jähriger Mann kam zur Polizei und hat dort gefragt, ob die Polizei ihn sucht. Die Beamten konnten dies bestätigen: Der Mann wurde gesucht, weil er ein Dieb war und deshalb ins Gefängnis muss. Die Polizei vermutet, dass der Mann ein warmes Zuhause für den Winter wollte und sich deshalb gemeldet hat. Der 21-Jährige wurde festgenommen.

          8.2 Vilken speciell sak berättas det om flyget från St Gallen till Friedrichshafen? Svara kort på svenska. 6 p.

            • Det är [världens] kortaste utrikesflyg/ruttflyg. (6/0 p.) ELLER Det är världens kortaste flyg. (6/0 p.)

            Obs! Ett svar som ger fulla poäng får inte innehålla felaktig information.

            Inspelningen Hören Sie zweimal den Text für die Frage 8.2.Jetzt können Geschäftsreisende in St Gallen eine neue Flugverbindung der People's Viennaline genießen. Die österreichische Fluggesellschaft bietet nämlich den weltweit kürzesten internationalen Linienflug an. In nur 8 Minuten kann man von St Gallen in der Schweiz ins deutsche Friedrichshafen fliegen. Mit dem Auto haben Pendler ziemlich genau eine Stunde für diese Strecke – wenn sie nicht im Stau stecken.

            8.3 Vilken speciell lösning tog universitetet i bruk medan renoveringsarbetet pågick? Vilken överraskande fördel hade det för undervisningen? Svara kort på svenska. 6 p.

              • Föreläsningarna hålls i ett cirkustält. (3/0 p.)

                Godkänns inte: I cirkusen / cirkusens lokaler.

              • Med hjälp av tältet [tältets konstruktion] kan man visa hur man bygger byggnader. (3/0 p.)
              Inspelningen Hören Sie zweimal den Text für die Frage 8.3.An der Technischen Universität Braunschweig hat man eine kreative Lösung für ein Problem gefunden: Weil der große Hörsaal saniert wird, finden nämlich die Vorlesungen in einem Zirkuszelt statt. Professor Thomas Vietor freut sich über diesen ungewöhnlichen Hörsaal. Er sagt: „Die Konstruktion des Zirkuszeltes ist einfach genial. Ich kann den Architekturstudenten im Unterricht hier sofort zeigen, wie man Gebäude bauen kann.“ Zwei Semester lang wird das rotweiße Zelt genutzt werden.

              Teil 2: Textverständnis

              9. Von Köln nach Kanada 4 p.

              9.1 Was wird über Peter Zenkl und Sophie Mutlu gesagt? 2 p.

              • Sie blieben spontan in Kanada wohnen (2 p.)

              9.2 Wie ist ihr Leben in der Natur? 2 p.

              • Sie haben selten Kontakt zu anderen (2 p.)

              10. Traumwohnung 7 p.

              10.1 Welches Bild passt? 2 p.

              • A (2 p.)

              10.2 Welches Bild passt? 2 p.

              • C (2 p.)

              10.3 Welches Bild passt? 3 p.

              • D (3 p.)

              11. Senioren im Straßenverkehr 6 p.

              11.1 3 p.

              • als sie ihr Auto auf einem Parkplatz in eine Lücke fahren wollte (3 p.)

              11.2 3 p.

              • wie der Wagen plötzlich schnell gegen mehrere Autos fuhr (3 p.)

              12. Auf die Plätze – fertig – los! 6 p.

              12.1 Für welche Sportart entscheidet sich Lea? 3 p.

              • Circle-Training im Fitness-Studio (3 p.)

              12.2 Für welche Sportart entscheidet sich Marko? 3 p.

              • Handball (3 p.)

              13. Spielecafé: Brett und Karten in der Großstadt 6 p.

              13.1 Warum spielen die Leute lieber im Café als zu Hause? 3 p.

              • Man kann jedes Mal ein neues Spiel auswählen (3 p.)

              13.2 Was sagt Christensen über die Vorteile des Spielecafés? 3 p.

              • Es erleichtert die Kommunikation zwischen neuen Bekannten (3 p.)

              14. Die Künstlerin Paulina Kubiak 18 p.

              14.1 Wann hat Paulina mit dem Malen angefangen? 3 p.

              • Das Malen war von klein auf ein Teil ihres Lebens (3 p.)

              14.2 Wie entstehen die Themen von Paulinas Bildern? 3 p.

              • Viele Gedanken kommen aus Gesprächen mit anderen Leuten (3 p.)

              14.3 Warum vermeidet Paulina Gesichtsausdrücke in ihren Werken? 3 p.

              • Sie möchte dem Publikum etwas zum Nachdenken bieten (3 p.)

              14.4 Hurdana tycker Paulina att politiska ställningstaganden är, och hur motiverar hon sitt påstående? Svara kort på svenska. 6 p.

                • [Alltför] känslolösa (3/0 p.)
                • Ställningstagandena ska tilltala de breda massorna / tilltala massorna (3/0 p.)

                14.5 Was ist Paulina einmal beim Malen passiert? 3 p.

                • Sie musste ein überraschendes Detail ins Bild integrieren (3 p.)

                15. Ritter Sport-Schokolade 18 p.

                15.1 Was ist mit der Schokoladenfabrik? 3 p.

                • Sie wurde nach der Hochzeit eröffnet (3 p.)

                15.2 Was hatte die Ritters Sport Schokolade mit Sport zu tun? 3 p.

                • Sie konnte leicht in der Sportkleidung transportiert werden (3 p.)

                15.3 Varför var handelsmännen misstänksamma mot den kvadratiska chokladen, och vad gjorde fabrikens representanter därför? Svara kort på svenska. 6 p.

                  • Handelsmännen trodde att den inte vägde lika mycket som de vanliga / andra chokladkakorna. ELLER Handelsmännen trodde inte att den innehöll lika mycket choklad som en vanlig chokladkaka. (3/0 p.)
                  • Representanterna tog med sig en våg på besöken i affärerna (3/0 p.)

                  15.4 Welche Neuerung gab es in den 1970er Jahren? 3 p.

                  • Es gab die Weltprämiere einer Schokoladensorte (3 p.)

                  15.5 Man darf in der Bunten Schokowelt seine eigene Schokolade kreieren, wenn ... 3 p.

                  • ... man an einem kleinen Kurs teilgenommen hat (3 p.)

                  16. Studentenfutter 6 p.

                  16.1 Varför var en av ingredienserna i Studentenfutter mycket dyr på 1600-talet, och hur kunde studenterna i alla fall ha råd att äta Studentenfutter? Svara kort på svenska. 6 p.

                    • En ingrediens/mandel importerades långt bortifrån / från utlandet. (3/0 p.)
                    • Studenterna var från rika familjer. (3/0 p.)

                      Godkänns inte: rika föräldrar köpte mandlarna /ingrediensen.

                    17. Hinweisschild 6 p.

                    17.1 Vad ska kunderna göra med pappershanddukarna efter att de använt dem, och vad händer med dem sedan? Svara kort på svenska. 6 p.

                      • Pappershanddukarna ska kastas i den blå papperskorgen. (3/0 p.)

                        Godkänns också bl.a.: korg, kärl, låda.

                      • Man tillverkar nya pappersprodukter av dem. / De återvinns. (3/0 p.)

                      Teil 3: Struktur und Vokabular

                      18. Ein Jahr in Finnland 16 p.

                      18.1 1 p.

                      • gefallen (1 p.)

                      18.2 1 p.

                      • Glück (1 p.)

                      18.3 1 p.

                      • meinem (1 p.)

                      18.4 1 p.

                      • sich (1 p.)

                      18.5 1 p.

                      • wird (1 p.)

                      18.6 1 p.

                      • schöne (1 p.)

                      18.7 1 p.

                      • klar (1 p.)

                      18.8 1 p.

                      • nach (1 p.)

                      18.9 1 p.

                      • wusste (1 p.)

                      18.10 1 p.

                      • geklappt (1 p.)

                      18.11 1 p.

                      • Aufgaben (1 p.)

                      18.12 1 p.

                      • der (1 p.)

                      18.13 1 p.

                      • wie (1 p.)

                      18.14 1 p.

                      • mich (1 p.)

                      18.15 1 p.

                      • begeistert (1 p.)

                      18.16 1 p.

                      • freue (1 p.)

                      19. Produktiver Lückentest 6 p.

                      19.1 ringa 1 p.

                      • angerufen (1 p.)

                      19.2 vara 1 p.

                      • war (1 p.)

                      19.3 göra 1 p.

                      • machen (1 p.)
                      • tun (1 p.)

                      19.4 veta 1 p.

                      • weiß (1 p.)

                      19.5 vara 1 p.

                      • sein (1 p.)

                      19.6 klä på sig 1 p.

                      • anziehen (1 p.)
                      • anhaben (1 p.)
                      • tragen (1 p.)

                      Även andra korrekta uttryck godkänns.

                      20. Dialog 10 p.

                      Fel som inte hörs vid uttal ger inte poängavdrag.

                      Poängsättning 2/1/0 p.:
                      2 poäng
                      – Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.
                      1 poäng (någon av följande)
                      – Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
                      – Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
                      – Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
                      – Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
                      0 poäng
                      – Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och/eller innehåll är mycket bristfälliga.

                      Poängsättning 3/2/1/0 p.
                      3 poäng
                      – Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.
                      2 poäng (någon av följande)
                      – Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
                      – Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
                      – Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
                      1 poäng (någon av följande)
                      – Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
                      – Svaret är bristfälligt till sitt innehåll eller sin ton, men det är språkligt felfritt.
                      – Svaret har språkliga fel och är olämpligt för situationen, men sakinnehållet förmedlas.
                      – Svarets längd är 2-4 ord: max. 1 p.
                      0 poäng
                      – Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och innehåll är mycket bristfälliga.
                      – Svarets längd är 1 ord: 0 p.

                      20.1 Dialog A 5 p.

                      20.1.1 Är du hemma på eftermiddagen? 2 p.

                      • Bist du am Nachmittag zu Hause?

                      20.1.2 3 p.

                      • Ja, er hat heute Geburtstag.
                      • Wir feiern heute seinen Geburtstag.
                      • In der Tat. Er hat eine Party!
                      • Mama, heute ist doch seine Geburtstagsfeier!

                      20.2 Dialog B 5 p.

                      20.2.1 Vad gör de där? 2 p.

                      • Was machen sie da / dort?

                      20.2.2 3 p.

                      • Sie bauen ein großes Schneeschloss / eine große Schneeburg.
                      • Ich glaube, sie spielen im Schnee.

                      Teil 4: Schriftliche Produktion

                      21. Kurze Schreibaufgabe 33 p.

                      21.1 Kurze Schreibaufgabe 33 p.

                        21.2 Kurze Schreibaufgabe 33 p.

                          22. Lange Schreibaufgabe 66 p.

                          22.1 Lange Schreibaufgabe 66 p.

                            22.2 Lange Schreibaufgabe 66 p.

                              Obs! Boken eller filmen behöver inte vara inhemsk eller behandla Finland.