Hyvän vastauksen piirteet: FI – Venäjä, lyhyt oppimäärä

17.3.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 17.5.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 19–20 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/ kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Kirjoitussuoritusten arvostelussa virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Часть 1: Kuullun ymmärtäminen

1. Сообщения и новости 10 p.

1.1 Tunteiden museossa 2 p.

  • käytävät johdattavat vierailijat seuraavaan tunteeseen.  (2 p.)

1.2 Kids Point -studion juhlissa 2 p.

  • lapset voivat piirtää muuallekin kuin paperille.  (2 p.)

1.3 Drive-in-elokuvanäytöksen 2 p.

  • tarjoilu tilataan etukäteen tai paikan päältä.  (2 p.)

1.4 Sanelukokeen 2 p.

  • tekeminen verkossa on mahdollista ensimmäistä kertaa.  (2 p.)

1.5 Kyselyn mukaan 2 p.

  • mikä tahansa lahja on tyhjää parempi.  (2 p.)

2. Диалоги 10 p.

2.1 Mistä Ivan sai lahjaidean? 2 p.

  • Päivänsankarilta.  (2 p.)

2.2 Mitä Maksim kertoo esitelmästä? 2 p.

  • Hän on saanut hyödyllistä apua veljeltään.  (2 p.)

2.3 Miksi Vera oli soittanut? 2 p.

  • Kertoakseen hyviä uutisia.  (2 p.)

2.4 Mitä Lena sai tietää Sašasta? 2 p.

  • Hän on hyvin taitava kitaristi.  (2 p.)

2.5 Mistä Anton sai kehuja Katjalta? 2 p.

  • Antonilla on hyviä julkaisuja somessa.  (2 p.)

3. Праздник 15 p.

3.1 Milloin Tanja järjestää juhlat? 3 p.

  • Viikonloppuna.  (3 p.)

3.2 Keitä Tanja on jo kutsunut juhlaan? 3 p.

  • Hyviä ystäviään.  (3 p.)

3.3 Miksi Tanja soittaa Juralle? 3 p.

  • Hän tarvitsee apua ruoanlaitossa.  (3 p.)

3.4 Mitä Tanja sanoo tarjoiluista? 3 p.

  • Hän kokeilee uusia reseptejä.  (3 p.)

3.5 Miten Jura juhlii syntymäpäiviään? 3 p.

  • Hän viettää aikaa perheen seurassa.  (3 p.)

4. Интервью с тиктокерами 15 p.

4.1 Mikä sai Artjomin tekemään ensimmäisen TikTok-videon? 3 p.

  • Hän kyllästyi lukemaan kokeisiin.  (3 p.)

4.2 Mikä tekee Artjomin mukaan videoista mielenkiintoisia? 3 p.

  • Realistinen henkilöhahmojen kuvaus.  (3 p.)

4.3 Minkä asian Artjom mainitsee vanhemmistaan? 3 p.

  • He antavat hänen toteuttaa itseään.  (3 p.)

4.4 Mitä Maks kertoo itsestään ja työstään tiktokkaajana? 3 p.

  • Hän elää aivan tavallista elämää.  (3 p.)

4.5 Mitä Maks sanoo saamistaan ilkeistä kommenteista? 3 p.

  • Hän pyrkii olemaan kiinnittämättä niihin huomiota.  (3 p.)

5. Виды спорта 6 p.

5.1 Mikä urheilulaji on kyseessä? 3 p.

  •  (3 p.)
Ampumahiihtäjiä, joista osa ampumassa ja osa saapumassa ampumapaikalle.

5.2 Mikä urheilulaji on kyseessä? 3 p.

  •  (3 p.)
Laskuvarjohyppääjä ilmassa.

6. В зоопарке 6 p.

6.1 Minkä reitin henkilöt ovat kulkeneet? 3 p.

  • Sinisen reitin A  (3 p.)

6.2 Minkä reitin henkilöt ovat kulkeneet? 3 p.

  • Violetin reitin B  (3 p.)

7. Юбилейный open-air фестиваль «Разноцветный джаз» (video) 20 p.

Tallenne

7.1 Добрый вечер! Мы с вами находимся на десятом юбилее на музыкальном фестивале «Разноцветный джаз» …

7.2 Я впервые да, у меня жена выступает в хоре… В первом, который открывал…

7.3 Я впервые здесь на этом фестивале, я учусь в джазовом колледже нашем…

7.4 …публика очень доброжелательна и публика слушающая и публика, видимо, та, которая знает джаз и понимает джаз…

7.5 Мне понравилось, как мама танцевала.

7.6 Пела.

7.7 Самое плохое, когда на день проведения этого фестиваля выпадает плохая погода. Это ужасно.

7.8 Я помню позапрошлый год, когда было очень холодно, дул холодный пронизывающий ветер и шёл дождь…

7.9 Меня зовут Владимир, фамилия моя Сидоркович, я один из педагогов-вокалистов этого колледжа и как бы с 1 по 10 фестиваль мы его начинали, и дай бог мы его продолжим…
Вы ветеран фестиваля, знающий как он рос…
…взяли придумали всё…
…та команда, которая создавала, вот она вся дошла до сегодняшнего…

7.10 …вот на этот фестиваль было заявок 250 что ли, но понимаете 250 заявок в день…

7.1 Kuinka monetta kertaa tämä festivaali järjestetään? 2 p.

Kymmenettä. (2/0 p.)

7.2 Miksi nuorimies on festivaaleilla? 2 p.

Hänen vaimonsa esiintyy kuorossa. (2/0 p.)

Hänen vaimonsa esiintyy. (2 p.)
Hän esiintyy kuorossa. (1 p.)
Vaimonsa vuoksi. (1 p.)
Hän on ollut kuorossa. (0 p.)
Viettämässä aikaa. (0 p.)

7.3 Nuori nainen punaisessa lippalakissa on ensimmäistä kertaa näillä jazzfestivaaleilla. Mitä muuta hän kertoo itsestään? 2 p.

Hän opiskelee jazz-opistossa. (2/0 p.)

Hän on ollut muillakin festivaaleilla. (2 p.)
Hän opiskelee jazzia. (2 p.)
Hän ei ole ennen ollut festivaaleilla, jossa yleisö olisi näin lähellä artisteja. (2 p.)
Hän on opiskelija. (1 p.)
Hän opettelee soittamaan jazzmusiikkia. (1 p.)
Hän on kiinnostunut musiikista. (0 p.)
Hän ihailee artisteja. (0 p.)

7.4 Mitä hän mainitsee festivaalin yleisöstä? 2 p.

  • Se on asiantuntevaa.  (2 p.)

7.5 Mitä äiti on pikkupojan mukaan tehnyt festivaaleilla? 2 p.

Tanssinut. (2/0 p.)

7.6 Miten hän korjaa sanomaansa? 2 p.

Äiti onkin laulanut. (2/0 p.)

Äiti tanssii hyvin. (0 p.)

7.7 Mikä Jazz friends -paitaan pukeutuneen miehen mielestä on huonoin asia, mikä festivaalia voi kohdata? 2 p.

Huono sää. (2/0 p.)

Ihmiset eivät osallistu esityksiin ja eivät pidä niistä. (0 p.)

7.8 Miten hän kuvailee tilannetta toissa vuonna? (2 asiaa) 2 p.

Oli kylmä, tuuli ja satoi. (2/0 p.)

Oli tosi kylmä ja tuuli oli kylmä. (2 p.)
Oli kylmä ja muutenkin ikävä keli. (1 p.)
Viime vuonna oli kylmä ja satoi vettä. (1 p.)
Esityksiä jouduttiin siirtämään huonon sään takia. (0 p.)
Energia puuttui. (0 p.)

7.9 Miten Vladimir liittyy festivaalin toimintaan? 2 p.

  • Hän on festivaalin perustajajäseniä.  (2 p.)

7.10 Miten paljon esiintyjiä ilmoittautui tänä vuonna? 2 p.

250. (2/0 p.)

noin 250 (2 p.)
25 (0 p.)
Enemmän kuin viime vuonna. (0 p.)

Часть 2: Luetun ymmärtäminen

8. Транссибирская магистраль 10 p.

8.1 Valitse tekstiin sopivin kuva. 2 p.

  • F (2 p.)

8.2 Valitse tekstiin sopivin kuva. 2 p.

  • C (2 p.)

8.3 Valitse tekstiin sopivin kuva. 2 p.

  • A (2 p.)

8.4 Valitse tekstiin sopivin kuva. 2 p.

  • E (2 p.)

8.5 Valitse tekstiin sopivin kuva. 2 p.

  • B (2 p.)

9. Катки в Санкт-Петербурге 10 p.

9.1 Valitse sopivin luistinrata. 2 p.

  • Каток «Лапландия парк»  (2 p.)

9.2 Valitse sopivin luistinrata. 2 p.

  • Каток «Айсберг Арена»  (2 p.)

9.3 Valitse sopivin luistinrata. 2 p.

  • Каток «Континент»  (2 p.)

9.4 Valitse sopivin luistinrata. 2 p.

  • Каток «Парнас»  (2 p.)

9.5 Valitse sopivin luistinrata. 2 p.

  • Каток «Олимпийские надежды»  (2 p.)

10. Модная революция 15 p.

10.1 Mitä Viktoria mainitsee vaatteista? 3 p.

  • Hänestä vaatteiden kierrätys on vastuullista.  (3 p.)

10.2 Mihin Anton käyttää Instagramia? 3 p.

  • Hän myy tarpeettomia vaatteitaan.  (3 p.)

10.3 Miksi Olesja ostaa käytettyjä vaatteita? 3 p.

  • Hän haluaa pukeutua yksilöllisesti.  (3 p.)

10.4 Miksi kyseistä kirpputoria kutsutaan vintage-vaatekaupaksi? 3 p.

  • Nimitys hälventää ihmisten epäilyksiä.  (3 p.)

10.5 Mitä asiaa Roman ei mainitse kirpputoreista? 3 p.

  • Niiden tunkkainen ilma saa pään kipeäksi.  (3 p.)

11. Близнецы 24 p.

11.1 Käännä luontevalle suomen kielelle alleviivattu kohta. 6 p.

Olen viisi minuuttia sisartani vanhempi (2/0 p.), mutta meidän elämässämme (2/0 p.) sillä ei ole koskaan ollut mitään merkitystä (2/0 p.). (6/4/2/0 p.)

Minä olen viisi minuuttia vanhempi sisko, mutta elämämme aikana sillä ei ole ollut väliä, kumpi on vanhempi. (6 p.)
Olen viisi minuuttia vanhempi kuin sisareni, mutta meidän elämässä se ei merkinnyt mitään. (5 p.)
Olen siskoani vanhempi viidellä minuutilla, mutta meidän elämässä sitä ei tiedä kukaan. (4 p.)
Olen viisi minuuttia vanhempi sisko, mutta meidän elämämme eivät ole koskaan olleet samanlaisia. (3 p.)
Olen viisi minuuttia vanhempi sisko, emmekä tiedä mitään erossa toisistamme. (2 p.)
Olen siskoani kuusi minuuttia vanhempi. (1 p.)

11.2 Käännä luontevalle suomen kielelle alleviivattu kohta. 6 p.

Erilaisista mieltymyksistämme huolimatta (2/0 p.) olemme siskoni kanssa läheiset (2/0 p.) ja usein keskenämme tekemisissä (2/0 p.). (6/4/2/0 p.)

Kiinnittämättä huomiota eri mieltymyksiimme, siskoni kanssa olemme läheisiä ja jatkuvasti yhteydessä. (6 p.)
Eriävistä mauista huolimatta, olen hyvin läheinen siskoni kanssa ja juttelemme usein. (6 p.)
Kuitenkin erilaisuuksista huolimatta, olemme läheisiä siskoja ja juttelemme paljon. (5 p.)
Vaikka meillä on erilaisia näkemyksiä, ollaan silti tosi läheisiä siskon kanssa ja juttelemme usein. (5 p.)
Vaikka makumme ovat erilaisia, me olemme läheisiä toisillemme, vaikka joskus syntyy erimielisyyksiä. (4 p.)
Älä katso erilaisuuksiamme, me siskoni kanssa olemme läheisiä, se on tärkeintä. (2 p.)
Meillä ei ole yhtään samanlainen maku asioissa. (1 p.)

11.3 Käännä luontevalle suomen kielelle alleviivattu kohta. 6 p.

Siitä on kauan. (2/0 p.) Jelenan piti matkustaa Tjumeniin (2/0 p.), mutta hänen lapsensa sairastui (2/0 p.). (6/4/2/0 p.)

Siitä on kauan. Elenan täytyi matkustaa, mutta hänen lapsensa sairastui. (5 p.)
Se oli hirveää. Elenan tarvitsi lähteä Tjumeniin, kun hänen lapsensa sairastui. (4 p.)
Silloin oli myöhäistä. Jelenan piti matkustaa Tjumeniin, mutta hänen lapsensa sairastuivat. (3 p.)
Se oli mukavaa. Elena oli jo mennyt Tjumeniin, mutta hänen lapsensa sairastui. (2 p.)
Elene tahtoi lähteä Tjumeniin, kun hänen lapsensa oli sairas. (2 p.)
Se oli selvää. Elena lähti Tjumeniin, mutta hänen lapsensa jäivät. (0 p.)

11.4 Käännä luontevalle suomen kielelle alleviivattu kohta. 6 p.

Onneksi hän ei kuullut sitä. (2/0 p.) Matka oli onnistunut (2/0 p.), mutta tulen aina muistamaan tämän tapauksen (2/0 p.). (6/4/2/0 p.)

Onneksi hän ei tajunnut sitä. Matka oli mukava, mutta tulen aina muistamaan tämän hetken. (5 p.)
Onneksi hän ei kuullut sitä. Matka oli mahtava, mutta tulen aina muistamaan sen tervehdyksen. (5 p.)
Onneksi hän ei kuullut sitä. Matka oli kauhea, mutta tulen aina muistamaan tämän tapahtuman. (4 p.)
Valitettavasti hän ei kuullut. Juna oli täynnä, mutta tulen aina muistamaan tämän tapahtuman. (3 p.)
Onneksi hän ei kuunnellut. Matka oli epäonnistunut, mutta minä aion aina muistaa sen lausahduksen. (2 p.)
Ajoittain hän ei kuunnellut yhtään. Matka oli raskas, mutta nyt tiedän, että se oli tärkeää. (0 p.)

12. Наш автодом 10 p.

12.1 Miksi Julia ja hänen perheensä lähtivät kotikaupungistaan? 2 p.

  • He kyllästyivät pikkukaupungin elämään.  (2 p.)

12.2 Mistä Julia perheineen sai idean matkailuautosta? 2 p.

  • He miettivät edullista tapaa matkustaa.  (2 p.)

12.3 Mitä Julia kertoo perheen elämänmuutoksesta? 2 p.

  • Suunnitelmat tarkentuvat matkan varrella.  (2 p.)

12.4 Miten Juliasta tuli vloggaaja? 2 p.

  • Hänen piti keksiä sopiva tulonlähde matkan ajaksi.  (2 p.)

12.5 Mikä Julian mielestä vaikuttaa eniten matkailuautoilijan arkeen? 2 p.

  • Rajoitettu vedenkulutus.  (2 p.)

13. Школьные столовые 10 p.

13.1 Mikä Denisille on tärkeää? 2 p.

  • Terveellinen ruokavalio.  (2 p.)

13.2 Mikä Marinan mukaan koulussa on muuttunut? 2 p.

  • Kouluruokalasta on tullut viihtyisä paikka.  (2 p.)

13.3 Miksi Sergei ei syö enää kouluruokalassa? 2 p.

  • Kouluruoka on kylmää ja mautonta.  (2 p.)

13.4 Minkä toivomuksen Maksim esittää henkilökunnalle? 2 p.

  • Juomien makeutta olisi hyvä vähentää.  (2 p.)

13.5 Mistä kouluruokala saa eniten kehuja Anastasialta? 2 p.

  • Siellä keittäjät ovat erittäin taitavia.  (2 p.)

Часть 3: Rakenne ja sanasto

14. Поход в лес 4 p.

14.1 1 p.

  • чистым воздухом  (1 p.)

14.2 1 p.

  • часто бывает  (1 p.)

14.3 1 p.

  • лучше оставить  (1 p.)

14.4 1 p.

  • всё необходимое  (1 p.)

15. Советы автоэксперта 5 p.

15.1 1 p.

  • не спешить  (1 p.)

15.2 1 p.

  • в светлое время  (1 p.)

15.3 1 p.

  • словам специалиста  (1 p.)

15.4 1 p.

  • пятилитровая канистра  (1 p.)

15.5 1 p.

  • является телефон  (1 p.)

16. Ремонт во дворе 5 p.

16.1 1 p.

  • поездки  (1 p.)

16.2 1 p.

  • спросила  (1 p.)

16.3 1 p.

  • мимо  (1 p.)

16.4 1 p.

  • несколько  (1 p.)

16.5 1 p.

  • рассказывает  (1 p.)

17. Работа для молодёжи 5 p.

17.1 1 p.

  • уровень  (1 p.)

17.2 1 p.

  • интересуют  (1 p.)

17.3 1 p.

  • возможности  (1 p.)

17.4 1 p.

  • больше  (1 p.)

17.5 1 p.

  • поступать  (1 p.)

18. Первая женщина-профессор математики 20 p.

18.1 мир 2 p.

  • мире (2 p.)

18.2 Cуществовать (prees.) 2 p.

  • Существует (2 p.)

18.3 учебник 2 p.

  • учебника (2 p.)

18.4 стараться (pret.) 2 p.

  • старалась (2 p.)

18.5 математика 2 p.

  • математику (2 p.)

18.6 prep. 2 p.

  • за (2 p.)

18.7 Германия 2 p.

  • Германию (2 p.)

18.8 профессор 2 p.

  • профессором (2 p.)

18.9 первый 2 p.

  • первого (2 p.)

18.10 Говорить (prees.) 2 p.

  • Говорят (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Часть 4: Kirjallinen tuottaminen

19. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

19.1 Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

    19.2 Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

      20. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      20.1 Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

        20.2 Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.