Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä

21.3.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 17.5.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävän 18 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. Science News 12 p.

1.1 Mitä uutta arkeologit saivat selville kuiluista? (max 150 characters) 3 p.

Ne ovat (muinaisten/aikaisten/esihistoriallisten/kivikautisten/alkukantaisten/neoliittisten/entisten/historiallisten/esi-/alku-) ihmisten kaivamia/tekemiä. / Ne eivät ole luonnon aiheuttamia / sattumalta muodostuneita. (3/0 p.)

OK: Ne on kaivettu.
OK: kuilu yksikössä, rakentamia
EI TUO EI VIE: Kuilut muodostavat ympyrän, jonka halkaisija on 2 km.
EI: neandertalilaiset, alkuasukkaat, alkuperäisväestö, toinen ihmislaji, kaivokset, ne ovat ympyränmuotoisia
EI: ne ovat ihmisen aiheuttamia (ei tule ilmi tietoinen toiminta)

Tallenne The whole recording Archaeologists found that 20 deep shafts, previously thought to be natural sinkholes and ponds, were dug by Neolithic humans. The shafts form a circle, which was revealed earlier this year by a satellite image. The circle is two kilometers in diameter, with the Durrington Walls monument at its center, just three kilometers from Stonehenge.

1.2 Mitä DNA-analyysi kertoi Kuolleenmeren kääröistä? (max 150 characters) 3 p.

Ne on tehty eri materiaaleista. / Osa on tehty lampaan ja osa lehmän nahasta. (3/0 p.)

OK: jäänteitä/paloja lehmän ja lampaan nahasta
EI: Kääröt on tehty lampaan ihosta ja muista samanlaisista eläinperäisistä materiaaleista. (pitää mainita sekä lammas että lehmä jos mainitsee jommankumman, paitsi jos mainitsee toisen esimerkkinä)
EI: paloja/osia/jäänteitä lehmästä sekä lampaasta / karva, villa

1.3 Miksi kääröjä tutkittiin tällä tekniikalla? (max 150 characters) 3 p.

Niiden (maantieteellisen) alkuperän/lähteen selvittämiseksi (3/0 p.)

OK: Sillä saadaan ehkä selville, onko kääröt kirjoitettu muualla kuin luultiin.
OK: geografinen
EI: geologinen, geopoliittinen
EI: Auttaa paikantamaan kääröt.
EI: Selvitettiin, millä tekniikalla ne oli tehty.
EI: Voidaan päätellä kääröjen historiaa/kirjoittaja.

Tallenne The whole recording Researchers sequenced DNA samples from the Dead Sea Scrolls, identifying fragments made from sheep skin and others made from cow hide. The technique could help unravel the artifacts’ geographic origins. The scrolls were found in Qumran but might have been written in other locations.

1.4 Miksi liskolajin havaitseminen oli merkittävää? (max 150 characters) 3 p.

Se on nähty vain kerran aiemmin / viimeksi 130 vuotta sitten. (3/0 p.)

OK: yli sata vuotta sitten, kauan sitten
EI TUO EI VIE: Se on mainittu paikallisten asukkaiden mytologiassa. / Se on harvinainen laji.
EI TUO EI VIE: lohikäärmelisko
EI TUO EI VIE: Sitä pidetään myyttisenä olentona.
EI: (todella) monia vuosia sitten, melkein/noin 100 vuotta sitten, yli 130 vuotta sitten, miltei 150 vuotta sitten
EI: se on sukua lohikäärmeelle, uhanalainen, uskottiin kuolleen sukupuuttoon

Tallenne The whole recording Scientists identified an elusive nose-horned dragon lizard in the forests of North Sumatra. Despite appearing in the mythology of the indigenous Bataks, the visually striking species had been spotted only once before, almost 130 years ago. The reptile belongs to the Agamidae family of lizards, which are commonly called dragon lizards and include species such as bearded dragons.

2. Sydney Ultimo Public School 6 p.

2.1 Miksi Sydney Ultimo Public Schoolin oppilaat siirtyvät opiskelemaan Wentworthin puistoon? (max 150 characters) 3 p.

Heidän koulunsa puretaan/hajotetaan/tuhotaan/romutetaan (ja uusi rakennetaan tilalle). / Heidän koulunsa uudelleenrakennetaan. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: Koululaisille rakennetaan väliaikainen kampus. / Vanha koulu ei ole riittävän iso.
EI: Heille rakennetaan uusi koulu. (ei välity vanhan tuhoaminen)
EI: remontoidaan/korjataan/uusitaan, ilmettä kunnostetaan, koulussa on hometta
EI: se on ainoa vapaa paikka koululle

2.2 Miten tämä muutos vaikuttaa muiden kaupunkilaisten elämään? (max 150 characters) 3 p.

Ihmisten pääsyä puistoon joudutaan rajoittamaan. / Ihmisten liikkuminen puistossa vähenee/hankaloituu. (3/0 p.)

OK: Puistossa oleminen ei ole enää samalla tavalla mahdollista. / Kaupunkilaiset eivät pääse vapaasti puistoon.
OK: julkinen käyttö
EI TUO EI VIE: parin/muutaman/monen/usean vuoden ajaksi
EI: Ihmisten pääsy puistoon kielletään/estetään/evätään.
EI: Ihmiset eivät pääse puistoon yhtä usein / kaikkina aikoina.
EI: Ihmisten määrää puistossa rajoitetaan.
EI: Vähennettävä julkista toimintaa puiston alueella.
EI: Ihmisten liikkumista puistossa valvotaan.

Tallenne The whole recording And hundreds of students that are at the crowded Sydney Ultimo Public School will be moved to a pop-up campus in a greyhound race track and park next year, as their school is demolished and rebuilt. Wentworth Park, it’s our last remaining large green open space in the inner-city Pyrmont and Ultimo regions. These are the most densely populated locations in Australia. Now public access to Wentworth Park will be reduced to accommodate the students for up to three years. The state education department has gained special planning approval to build the temporary school.

3. Digital Literacy 12 p.

3.1 What problem can be caused by the difficulty of verifying information? 3 p.

  • An all-encompassing distrust of data  (3 p.)

3.2 What does Mark Curcher propose to amend the situation? 3 p.

  • Jointly analysing what features make information credible  (3 p.)

3.3 What is the point made by the example about Castro? 3 p.

  • Trusting the media today is not as easy as it used to be  (3 p.)

3.4 What is easy nowadays with the help of technology, according to Mark Curcher? 3 p.

  • Adjusting live videos before they are seen  (3 p.)

4. Typewriter 6 p.

4.1 Mikä aiheutti ongelmia, kun vanhoilla kirjoituskoneilla yritettiin kirjoittaa nopeasti? (max 150 characters) 3 p.

(Lähekkäin olevat) kirjainvarret/kirjasimet/kirjaimet/näppäimet painuivat pohjaan samanaikaisesti / osuivat/törmäsivät/jumittuivat/sotkeutuivat toisiinsa. (3/0 p.)

EI: Lähekkäin olevat kirjaimet sekoittuivat/hajosivat / menivät rikki.
EI: Koneen osat tarttuivat toisiinsa.

4.2 Miten QWERTY-näppäimistö ratkaisi ongelman? (max 150 characters) 3 p.

Siinä tavallisimmat/tyypillisimmät kirjaimet/näppäimet/kirjasimet ovat etäällä toisistaan. / Yleiset näppäinyhdistelmät/kirjainparit erotettiin. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: Näppäimet eivät enää olleet aakkosjärjestyksessä. / Järjesti näppäimistön merkit uudelleen. (ei ratkaise ongelmaa)
EI TUO EI VIE: Näppäimet olivat sopivilla kohdin näppäimistöä.

Tallenne The whole recording We started with a typewriter. A mechanical key was struck, the type lever was pushed down, the typebar that corresponded to the key that was pressed rose up and slammed onto the ink ribbon in front of a piece of paper. It was all very kinetic and satisfying. But there was a problem. With old typewriters, if you typed too fast, the typebars that were close together could crash into each other. So, a man named Christopher Latham Sholes created a hack. Instead of all the letters being in an intuitive alphabetical order, he separated common pairs of keys and scattered them across the keyboard so their typebars wouldn’t jam – the first six letters across the top row of Sholes’ typewriter for Q-W-E-R-T-Y, QWERTY.

5. Northumbria University 9 p.

5.1 How does the advert present the culture of Newcastle? 3 p.

  • As welcoming and warm  (3 p.)

5.2 What aspects of Northumbria University’s provisions for students does the advert emphasise as especially valuable? 3 p.

  • Dependable student housing, well-run classes, very good job prospects  (3 p.)

5.3 What would be the best overall title for this recording? 3 p.

  • Northumbria University – You’re Secure in Our Hands  (3 p.)

6. Cancel Culture Debate (video) 15 p.

6.1 Which of the following statements best summarises Adib’s views? 3 p.

  • People cannot be held accountable for their past actions  (3 p.)

6.2 Which of the following statements best summarises Will’s views? 3 p.

  • Boycotting people can also cause unwanted casualties  (3 p.)

6.3 Which of the following statements best summarises Seth’s views? 3 p.

  • Sometimes sacrifices need to be made to conquer evil  (3 p.)

6.4 Which of the following statements best summarises Alanah’s views? 3 p.

  • Cancelling people is a way to make a statement  (3 p.)

6.5 Which of the following statements best summarises Lynzie’s views? 3 p.

  • Everyone has the freedom to decide who to boycott  (3 p.)

7. Burger Order 12 p.

7.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A.  (3 p.)

7.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B.  (3 p.)

7.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B.  (3 p.)

7.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C.  (3 p.)

8. Student Radio Advert 12 p.

8.1 Why was it a good idea to have the students make the radio advertisements for the college? 3 p.

  • The students knew what would be most impactful for the intended audience  (3 p.)

8.2 How were the students encouraged to approach the project? 3 p.

  • By forging their own creative path  (3 p.)

8.3 What did the students find especially valuable about this project? 3 p.

  • It exposed them to aspects of radio production that were new to them  (3 p.)

8.4 How did the experience of making radio adverts differ from the students’ usual study projects? 3 p.

  • Their work made practical contributions to an actual work environment  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

9. Keep Everything 9 p.

9.1 What does the KeepEverything method promise? 3 p.

  • You will stop throwing things away  (3 p.)

9.2 How can you make rubbish talk to you? 3 p.

  • By waiting for the right moment  (3 p.)

9.3 How should you treat waste you decide to reuse? 3 p.

  • Form an emotional bond with it  (3 p.)

10. Sports Books 15 p.

10.1 Who wrote the book? 3 p.

  • A member of the team  (3 p.)

10.2 How was the book received? 3 p.

  • It angered many involved in the sport  (3 p.)

10.3 What does the writer of the review think about the books written by the two footballers he mentions? 3 p.

  • He prefers Andrea Pirlo’s book  (3 p.)

10.4 What is special about Bill Barich’s book? 3 p.

  • Barich captures something of the very essence of a particular sport  (3 p.)

10.5 What is the reviewer’s view of the author of the book? 3 p.

  • The author shows the same style as he did when he was working as a referee  (3 p.)

11. LA Views 6 p.

11.1 Why are the ostrich and the chicken mentioned? 3 p.

  • They are lacking in flying skills  (3 p.)

11.2 What is peculiar about Larchmont? 3 p.

  • It contains plenty of plants  (3 p.)

12. Volunteering 12 p.

12.1 Mikä on koulutusohjelman tarkoitus? (max 150 characters) 3 p.

Lisätä/parantaa tietoisuutta/tietoa/tietämystä/ymmärrystä poliisin/virkavallan/seriffien/lainvalvojien työstä. / Oikaista/selventää/selvittää ihmisten väärinkäsityksiä poliisin työstä. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: Levittää tietoa AST:stä / Alaska State Troopersista. (puuttuu poliisi)
EI TUO EI VIE: Ylläpitää kansalaisten tietoutta poliisista.
EI: viranomainen, Alaskan valtio, troopperi, turvallisuusjoukot
EI: Parantaa kansalaisten käsitystä poliisista.

12.2 Miksi ohjelma on juuri nyt tarpeen? (max 150 characters) 3 p.

TV luo epärealistisia käsityksiä / väärinkäsityksiä / virheellistä tietoa poliisin/AST:n / Alaska State Troopersien työstä. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: media (pelkästään)
EI TUO EI VIE: Ohjelma estää väärän tiedon leviämistä. (puuttuu poliisi)
EI: TV pyrkii palauttamaan kuvaa realistisemmaksi. / Ihmiset katsovat liikaa televisiota.
EI: uutisointi

12.3 Kuka voi hakea ohjelmaan? (max 150 characters) 3 p.

18 vuotta täyttänyt / täysi-ikäinen Australian kansalainen / australialainen tai vakituinen/pysyvä asukas (3/0 p.)

12.4 Mikä estää joitakin australialaisia osallistumasta vapaaehtoistyöhön? (max 150 characters) 3 p.

He kokevat sille olevan esteitä. / He ajattelevat itse, etteivät voi osallistua. / Oletukset, että omat ominaisuudet estävät osallistumisen. (3/0 p.)

OK: Olettavat, että vamma on este. (kaikkia esteitä ei tarvitse mainita)
OK: Pelko ennakkoluuloista. / Esteenä on pidetty vammaisuutta. (sisältää ajatuksen omasta kokemuksesta tai siitä, että kyseessä on oletus)
EI TUO EI VIE: Ihmisten toiminnalliset rajoitteet, asuminen maaseudulla, alkuperäisväestöön kuuluminen ja seksuaaliseen vähemmistöön kuuluminen. (puuttuu ajatus omasta käsityksestä)
EI TUO EI VIE: kehitysvamma / He ovat alaikäisiä.
EI: He kokevat itsensä huonoksi. / Näennäinen syrjintä

13. Meet a Bee with a Very Big Brain 12 p.

13.1 What had been discovered in other animals? 3 p.

  • There’s a link between brain size and how animals act  (3 p.)

13.2 What type of a diet makes a bee’s brain bigger? 3 p.

  • A limited one  (3 p.)

13.3 Why do species with many generations per year have smaller brains? 3 p.

  • Their whole life-span is so short  (3 p.)

13.4 Why might bees’ brains be different from those of other animals? 3 p.

  • Bees have a distinct role in their community  (3 p.)

14. Everyday Examples of Psychology in Action 24 p.

14.1 For each gap in the text, select one concept or principle from those listed. 12 p.

14.1.1 4 p.

  • the scarcity principle (4 p.)

14.1.2 4 p.

  • consensus (4 p.)

14.1.3 4 p.

  • the mere-exposure effect (4 p.)

14.2 Miten pisteiden näyttäminen vaikutti ihmisten harjoitteluun? (max 150 characters) 3 p.

Se sai heidät ponnistelemaan/harjoittelemaan enemmän/määrätietoisemmin/sisukkaammin/tunnollisemmin/ahkerammin. / Se sai heidät tekemään enemmän (työtä). (3/0 p.)
(Voi myös mainita, että suoritus parani, mutta se yksinään ei riitä vastaukseksi.)

OK: Se paransi keskittymistä. / He yrittivät enemmän. / Se rohkaisi tähtäämään parempiin tavoitteisiin. / Se paransi heidän suorituskykyään/suoritustaan / Se paransi keskittymistä liikuntaan. / Paransi liikuntasuoritusta.
EI TUO EI VIE: Se teki harjoituksesta pelimäisemmän/kilpailumaisemman. / Se vaikutti (psykologisesti) positiivisesti.
EI: Se rohkaisi yksilöitä. / Se antoi enemmän intohimoa / paransi koesuoritusta.

14.3 Mitä termi recency bias tarkoittaa? (max 150 characters) 3 p.

Äskettäin tapahtuneet asiat muistetaan paremmin/helpommin kuin vanhemmat tapahtumat. / Vanhemmat asiat unohdetaan helpommin kuin uudemmat. (3/0 p.)

HUOM! Vastauksessa pitää verrata vanhempia tapahtumia uudempiin
HUOM! Termillä voi viitata:
1) uudempien asioiden parempaan muistamiseen kuin vanhojen asioiden; tai
2) uudempien asioiden tärkeämpänä pitämiseen kuin vanhojen asioiden.
OK: Kun ihmiset keskittyvät/ajattelevat/miettivät / ottavat huomioon / käyvät läpi / suosivat/keskittyvät/korostavat/painottavat uudempiin tapahtumiin / uudempia tapahtumia enemmän kuin vanhempiin/vanhempia. (ajatteleminen, muistaminen tai arvottaminen tms.)
EI: tunnistavat/toistavat / nostavat esille / ottavat esille / viittaavat/sanovat uudelleen / kertovat/muistelevat (ääneen sanominen tms.)

14.4 Mitä vaaliehdokkaiden kannattaa tutkimusten mukaan tehdä? (max 150 characters) 3 p.

Heidän kannattaa osoittaa (aitoa) kiitollisuutta (mahdollisille) äänestäjille(en) / ihmisille. (3/0 p.)
(Pitää mainita, kenelle kiitollisuutta tulee osoittaa.)

OK: Kiittää äänestäjiään. / Osoittaa kiitollisuutta äänestäjille äänestämisestä.
EI: arvostusta/välittämistä/yhteyttä/yhteenkuuluvuutta/huomiota/kunnioitusta
EI: Osoittaa äänestäjien tärkeyttä.
EI: demonstroida
EI TUO EI VIE: Se saa äänestäjät tuntemaan itsensä tärkeäksi. / Voi sitouttaa äänestäjiä. (ei riitä pelkästään, pitää tulla äänestäminen/vaalit)

14.5 Miksi vaaliehdokkaiden kannattaa toimia näin? (max 150 characters) 3 p.

He tulevat (todennäköisemmin) valituiksi. / Heitä äänestetään enemmän. (3/0 p.)

OK: nostaa äänestysprosenttia/äänestysaktiivisuutta

Part 3: Grammar and Vocabulary

15. Meet a Bee with a Very Big Brain 12 p.

15.1 Just like mammals or birds, insect species of the same size may have different endowments inside their heads. 2 p.

  • qualities  (2 p.)

15.2 But in insects, the drivers of brain size have been more of a mystery. 2 p.

  • causes  (2 p.)

15.3 Researchers beheaded each insect and used forceps to remove its brain, a curled structure that’s widest in the center. 2 p.

  • tweezers  (2 p.)

15.4 But a bee with a specialized diet may have to spot its preferred bloom, with its specific color and fragrance, among a whole field of similar flowers — a task that might require more brain. 2 p.

  • floret  (2 p.)

15.5 But although a beehive is large and complex, each bee within it has a specialized job, such as foraging for nectar and pollen. 2 p.

  • seeking  (2 p.)

15.6 The study illustrates that no matter how much scientists think they know about brain evolution from studying vertebrates, those rules may not apply to the insect world. 2 p.

  • back-boned animals  (2 p.)

16. Naked Fugitive 11 p.

16.1 istumassa 1 p.

  • sitting (1 p.)
  • while sitting (1 p.)
  • who was sitting (1 p.)
  • seated (1 p.)

16.2 rikkomisesta 1 p.

  • breaching (1 p.)
  • breaking (1 p.)
  • violating (1 p.)
  • the breach of (1 p.)
  • breach of (1 p.)
  • violation of (1 p.)
  • having broken (1 p.)

16.3 laitamilla 1 p.

  • on the outskirts of (1 p.)
  • in the outskirts of (1 p.)
  • around the edges of (1 p.)
  • on the borders of (1 p.)
  • at the edges of (1 p.)
  • at the edge of (1 p.)
  • on the edges of (1 p.)
  • on the edge of (1 p.)

16.4 oli ollut eksyksissä 1 p.

  • had been lost (1 p.)

16.5 viitata 1 p.

  • referring to (1 p.)
  • in reference to (1 p.)
  • alluding to (1 p.)

16.6 Kun 1 p.

  • Once (1 p.)
  • As soon as (1 p.)
  • When (1 p.)

16.7 meidän oli paras 1 p.

  • we’d better (1 p.)
  • we'd better (1 p.)
  • we´d better (1 p.)
  • we had better (1 p.)
  • that we had better (1 p.)
  • that we better (1 p.)
  • it was best we (1 p.)
  • the best for us was to (1 p.)
  • we had best (1 p.)

16.8 joskin 1 p.

  • although (1 p.)
  • even if (1 p.)
  • though (1 p.)
  • even though (1 p.)

16.9 odotti 1 p.

  • was waiting (1 p.)
  • was waiting for them (1 p.)

16.10 tultuaan syytetyksi 1 p.

  • after being charged (1 p.)
  • after having been charged (1 p.)
  • after getting charged (1 p.)
  • having been charged (1 p.)

16.11 on määrä 1 p.

  • is (1 p.)
  • is scheduled (1 p.)
  • is due (1 p.)
  • is set (1 p.)
  • is supposed (1 p.)
  • he is (1 p.)
  • he is due (1 p.)
  • he is set (1 p.)
  • he is supposed (1 p.)
  • has been ordered (1 p.)
  • is mandated (1 p.)
  • is ordered (1 p.)
  • is required (1 p.)
  • is summoned (1 p.)
  • needs (1 p.)
  • ordered (1 p.)
  • required (1 p.)
  • scheduled (1 p.)
  • summoned (1 p.)
  • told (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

17. The Yeti: A Story of Scientific Misunderstanding 15 p.

17.1 1 p.

  • claim to have seen (1 p.)

17.2 1 p.

  • once and for all (1 p.)

17.3 1 p.

  • from (1 p.)

17.4 1 p.

  • were (1 p.)

17.5 1 p.

  • encounters (1 p.)

17.6 1 p.

  • though (1 p.)

17.7 1 p.

  • on (1 p.)

17.8 1 p.

  • something (1 p.)

17.9 1 p.

  • It (1 p.)

17.10 1 p.

  • absorbing (1 p.)

17.11 1 p.

  • in (1 p.)

17.12 1 p.

  • say (1 p.)

17.13 1 p.

  • that (1 p.)

17.14 1 p.

  • being seen (1 p.)

17.15 1 p.

  • is (1 p.)

Part 4: Production

18. Production 99 p.

18.1 Gender today 99 p.

HUOM! Annettua aineistoa voi käyttää, mutta ei tarvitse
HUOM! On ok käsitellä aihetta tasa-arvon tai sukupuoliroolien tai sukupuolen käsitteen näkökulmasta

18.2 Isn’t technology wonderful? 99 p.

HUOM! Jos ei ole annettu omakohtaista esimerkkiä, –5 p.
HUOM! Jos ei käsittele laitteiden toimimattomuutta ollenkaan, vaan esim. että ne vievät liikaa aikaa, –10 p.
HUOM! Jos molempiin vähennyksiin aihetta, vähennetään kuitenkin vain –10 p.
HUOM! Kaikenlainen teknologia on ok (tietokoneet, puhelimet jne.)

18.3 Fashion icons 99 p.

HUOM! Jos ei ole annettu omakohtaista esimerkkiä, –5 p.
HUOM! Jos ei ole kirjoittanut mitään muoti-ikoneista, –5 p.
HUOM! Ei vaadita puhuttelua alkuun

18.4 Ladies and gentlemen 99 p.

HUOM! Jos ei ole tervehdystä alussa, ei vähennystä (otsikko on jo yleisön puhuttelu)
HUOM! Jos ei ole kirjoittanut suoraan mitä aikoo puhua, vaan esim. miten valmistautuu, vähennykset kriteerien kautta