Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs

21.3.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 17.5.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgiften 18 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. Science News 12 p.

1.1 Vilken ny sak fick arkeologerna reda på om schakten? (max 150 characters) 3 p.

De har grävts/gjorts av (forntida/tidiga/förhistoriska/stenålders-/primitiva/neolitiska/tidigare/historiska/för-/ur-) människor. / De har inte orsakats av naturen / kommit till av en slump. (3/0 p.)

OK: De har grävts.
OK: schakt i singularis, byggda av
GER INTE TAR INTE: Schakten bildar en cirkel med en diameter på 2 km.
INTE: neandertalare, infödingar, urinvånare, en annan människoart, gruvor, de är cirkelformade
INTE: de har orsakats av människan (medveten verksamhet framgår inte)

Inspelningen The whole recording Archaeologists found that 20 deep shafts, previously thought to be natural sinkholes and ponds, were dug by Neolithic humans. The shafts form a circle, which was revealed earlier this year by a satellite image. The circle is two kilometers in diameter, with the Durrington Walls monument at its center, just three kilometers from Stonehenge.

1.2 Vad berättade DNA-analysen om Dödahavsrullarna? (max 150 characters) 3 p.

De är gjorda av olika material. / En del är gjorda av fårskinn, en del av koskinn. (3/0 p.)

OK: rester/bitar av ko- och fårskinn
INTE: Rullarna är gjorda av fårskinn och andra liknande animaliska material. (både ko och får ska nämnas om någondera nämns, utom om den ena nämns som exempel)
INTE: bitar/delar/rester av ko och får / hår, ull

1.3 Varför undersöktes rullarna med den här tekniken? (max 150 characters) 3 p.

För att reda ut deras (geografiska) ursprung/källa (3/0 p.)

OK: Med den kan man kanske utreda om rullarna har skrivits någon annanstans än man trott.
OK: geografisk
INTE: geologisk, geopolitisk
INTE: Hjälper att lokalisera rullarna.
INTE: Man utredde med vilken teknik de hade gjorts.
INTE: Man kan fastställa rullarnas historia/författare.

Inspelningen The whole recording Researchers sequenced DNA samples from the Dead Sea Scrolls, identifying fragments made from sheep skin and others made from cow hide. The technique could help unravel the artifacts’ geographic origins. The scrolls were found in Qumran but might have been written in other locations.

1.4 Varför var det så anmärkningsvärt att ödlearten observerades? (max 150 characters) 3 p.

Den har setts bara en gång tidigare / senast för 130 år sedan. (3/0 p.)

OK: för mer än hundra år sedan, för länge sedan
GER INTE TAR INTE: Den nämns i lokalbefolkningens mytologi. / Den är en ovanlig art.
GER INTE TAR INTE: draködla
GER INTE TAR INTE: Den ansågs vara en mytisk varelse.
INTE: för (verkligen) många år sedan, nästan/cirka 100 år sedan, mer än 130 år sedan, nästan 150 år sedan
INTE: den är släkt med drakarna, utrotningshotad, man trodde att den hade dött ut

Inspelningen The whole recording Scientists identified an elusive nose-horned dragon lizard in the forests of North Sumatra. Despite appearing in the mythology of the indigenous Bataks, the visually striking species had been spotted only once before, almost 130 years ago. The reptile belongs to the Agamidae family of lizards, which are commonly called dragon lizards and include species such as bearded dragons.

2. Sydney Ultimo Public School 6 p.

2.1 Varför ska eleverna i Sydney Ultimo Public School flytta till parken Wentworth Park för att studera? (max 150 characters) 3 p.

Deras skola ska rivas/nedmonteras/förstörs/skrotas (och en ny byggas i stället). / Deras skola ska byggas upp på nytt. (3/0 p.)

GER INTE TAR INTE: Ett tillfälligt campus byggs för eleverna. / Den gamla skolan är inte tillräckligt stor.
INTE: Det byggs en ny skola för dem. (det framgår inte att den gamla rivs)
INTE: renoveras/repareras/förnyas, dess yttre sätts i skick, det finns mögel i skolan
INTE: det är den enda lediga platsen för skolan

2.2 Hur påverkar förändringen de övriga stadsbornas liv? (max 150 characters) 3 p.

Man blir tvungen att begränsa människors tillträde till parken. / Människor rör sig mindre i parken. / Det blir svårare för människor att röra sig i parken. (3/0 p.)

OK: Det är inte längre på samma sätt möjligt att vistas i parken. / Stadsborna har inte fritt tillträde till parken.
OK: allmän användning
GER INTE TAR INTE: ett par/några/många/flera års tid
INTE: Människors tillträde till parken förbjuds/hindras/nekas.
INTE: Människor kan inte gå till parken lika ofta / när som helst.
INTE: Antalet människor i parken begränsas.
INTE: Den offentliga verksamheten i parken måste begränsas.
INTE: Människors rörelser i parken övervakas.

Inspelningen The whole recording And hundreds of students that are at the crowded Sydney Ultimo Public School will be moved to a pop-up campus in a greyhound race track and park next year, as their school is demolished and rebuilt. Wentworth Park, it’s our last remaining large green open space in the inner-city Pyrmont and Ultimo regions. These are the most densely populated locations in Australia. Now public access to Wentworth Park will be reduced to accommodate the students for up to three years. The state education department has gained special planning approval to build the temporary school.

3. Digital Literacy 12 p.

3.1 What problem can be caused by the difficulty of verifying information? 3 p.

  • An all-encompassing distrust of data  (3 p.)

3.2 What does Mark Curcher propose to amend the situation? 3 p.

  • Jointly analysing what features make information credible  (3 p.)

3.3 What is the point made by the example about Castro? 3 p.

  • Trusting the media today is not as easy as it used to be  (3 p.)

3.4 What is easy nowadays with the help of technology, according to Mark Curcher? 3 p.

  • Adjusting live videos before they are seen  (3 p.)

4. Typewriter 6 p.

4.1 Vad orsakade problem då man försökte skriva snabbt på de gamla skrivmaskinerna? (max 150 characters) 3 p.

(Närliggande) bokstavsskaft/bokstäver/knappar (som låg nära varandra) trycktes ner samtidigt / träffade / kolliderade med / fastnade i / trasslade in sig med varandra. (3/0 p.)

INTE: Bokstäver som låg nära varandra blandades ihop / blev trasiga / gick sönder.
INTE: Maskinens delar fastnade i varandra.

4.2 Hur löste QWERTY-tangentbordet problemet? (max 150 characters) 3 p.

Där är de vanligaste / mest typiska bokstäverna/knapparna utspridda från varandra. / De vanligaste knappkombinationerna/bokstavsparen separerades. (3/0 p.)

GER INTE TAR INTE: Knapparna är inte längre i bokstavs-/alfabetisk ordning. / Omorganiserade tecknen på tangentbordet. (löser inte problemet)
GER INTE TAR INTE: Knapparna var på lämpliga ställen på tangentbordet.

Inspelningen The whole recording We started with a typewriter. A mechanical key was struck, the type lever was pushed down, the typebar that corresponded to the key that was pressed rose up and slammed onto the ink ribbon in front of a piece of paper. It was all very kinetic and satisfying. But there was a problem. With old typewriters, if you typed too fast, the typebars that were close together could crash into each other. So, a man named Christopher Latham Sholes created a hack. Instead of all the letters being in an intuitive alphabetical order, he separated common pairs of keys and scattered them across the keyboard so their typebars wouldn’t jam – the first six letters across the top row of Sholes’ typewriter for Q-W-E-R-T-Y, QWERTY.

5. Northumbria University 9 p.

5.1 How does the advert present the culture of Newcastle? 3 p.

  • As welcoming and warm  (3 p.)

5.2 What aspects of Northumbria University’s provisions for students does the advert emphasise as especially valuable? 3 p.

  • Dependable student housing, well-run classes, very good job prospects  (3 p.)

5.3 What would be the best overall title for this recording? 3 p.

  • Northumbria University – You’re Secure in Our Hands  (3 p.)

6. Cancel Culture Debate (video) 15 p.

6.1 Which of the following statements best summarises Adib’s views? 3 p.

  • People cannot be held accountable for their past actions  (3 p.)

6.2 Which of the following statements best summarises Will’s views? 3 p.

  • Boycotting people can also cause unwanted casualties  (3 p.)

6.3 Which of the following statements best summarises Seth’s views? 3 p.

  • Sometimes sacrifices need to be made to conquer evil  (3 p.)

6.4 Which of the following statements best summarises Alanah’s views? 3 p.

  • Cancelling people is a way to make a statement  (3 p.)

6.5 Which of the following statements best summarises Lynzie’s views? 3 p.

  • Everyone has the freedom to decide who to boycott  (3 p.)

7. Burger Order 12 p.

7.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A.  (3 p.)

7.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B.  (3 p.)

7.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B.  (3 p.)

7.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C.  (3 p.)

8. Student Radio Advert 12 p.

8.1 Why was it a good idea to have the students make the radio advertisements for the college? 3 p.

  • The students knew what would be most impactful for the intended audience  (3 p.)

8.2 How were the students encouraged to approach the project? 3 p.

  • By forging their own creative path  (3 p.)

8.3 What did the students find especially valuable about this project? 3 p.

  • It exposed them to aspects of radio production that were new to them  (3 p.)

8.4 How did the experience of making radio adverts differ from the students’ usual study projects? 3 p.

  • Their work made practical contributions to an actual work environment  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

9. Keep Everything 9 p.

9.1 What does the KeepEverything method promise? 3 p.

  • You will stop throwing things away  (3 p.)

9.2 How can you make rubbish talk to you? 3 p.

  • By waiting for the right moment  (3 p.)

9.3 How should you treat waste you decide to reuse? 3 p.

  • Form an emotional bond with it  (3 p.)

10. Sports Books 15 p.

10.1 Who wrote the book? 3 p.

  • A member of the team  (3 p.)

10.2 How was the book received? 3 p.

  • It angered many involved in the sport  (3 p.)

10.3 What does the writer of the review think about the books written by the two footballers he mentions? 3 p.

  • He prefers Andrea Pirlo’s book  (3 p.)

10.4 What is special about Bill Barich’s book? 3 p.

  • Barich captures something of the very essence of a particular sport  (3 p.)

10.5 What is the reviewer’s view of the author of the book? 3 p.

  • The author shows the same style as he did when he was working as a referee  (3 p.)

11. LA Views 6 p.

11.1 Why are the ostrich and the chicken mentioned? 3 p.

  • They are lacking in flying skills  (3 p.)

11.2 What is peculiar about Larchmont? 3 p.

  • It contains plenty of plants  (3 p.)

12. Volunteering 12 p.

12.1 Vad är syftet med utbildningsprogrammet? (max 150 characters) 3 p.

Att stärka/förbättra medvetenheten/medveten/kunskapen om / insikterna i / förståelsen för polisens/myndigheternas/sheriffens / lagens väktares arbete. / Att korrigera/klargöra/förklara människors missförstånd om polisens arbete. (3/0 p.)

GER INTE TAR INTE: Sprida information om AST / Alaska State Troopers. (saknas polis)
GER INTE TAR INTE: Upprätthålla medborgarnas kännedom om polisen.
INTE: myndighet, staten Alaska, trooper, säkerhetsstyrkorna
INTE: Förbättra medborgarnas uppfattning om polisen.

12.2 Varför behövs programmet just nu? (max 150 characters) 3 p.

Tv skapar orealistiska uppfattningar / missuppfattningar / felaktig kunskap om polisens/AST:s / Alaska State Troopers arbete. (3/0 p.)

GER INTE TAR INTE: media (endast)
GER INTE TAR INTE: Programmet hindrar spridningen av falsk information. (saknas polis)
INTE: Tv vill återställa en mer realistisk bild. / Människor ser för mycket på tv.
INTE: nyhetsförmedling

12.3 Vem kan söka till programmet? (max 150 characters) 3 p.

Australiensiska medborgare / australiensare och personer fast/permanent bosatta i Australien som är äldre än 18 år / har fyllt 18 år / myndiga (3/0 p.)

12.4 Vad hindrar en del australiensare från att delta i frivilligarbete? (max 150 characters) 3 p.

De upplever att det finns hinder för det. / De tänker själva att de inte kan delta. / Antaganden att deras egna egenskaper hindrar deltagandet. (3/0 p.)

OK: De antar att ett handikapp är ett hinder. (alla hinder behöver inte nämnas)
OK: Rädsla för fördomar. / Handikapp har setts som ett hinder. (inkluderar tanken om egen erfarenhet eller att det handlar om ett antagande)
GER INTE TAR INTE: Människors funktionsbegränsningar, att man bor på landsbygden, att man hör till ursprungsbefolkningen och att man hör till en sexuell minoritet. (saknas tanken om en egen uppfattning)
GER INTE TAR INTE: utvecklingsskada / De är minderåriga.
INTE: De upplever att de är dåliga. / Skenbar diskriminering

13. Meet a Bee with a Very Big Brain 12 p.

13.1 What had been discovered in other animals? 3 p.

  • There’s a link between brain size and how animals act  (3 p.)

13.2 What type of a diet makes a bee’s brain bigger? 3 p.

  • A limited one  (3 p.)

13.3 Why do species with many generations per year have smaller brains? 3 p.

  • Their whole life-span is so short  (3 p.)

13.4 Why might bees’ brains be different from those of other animals? 3 p.

  • Bees have a distinct role in their community  (3 p.)

14. Everyday Examples of Psychology in Action 24 p.

14.1 For each gap in the text, select one concept or principle from those listed. 12 p.

14.1.1 4 p.

  • the scarcity principle (4 p.)

14.1.2 4 p.

  • consensus (4 p.)

14.1.3 4 p.

  • the mere-exposure effect (4 p.)

14.2 Hur påverkades människors träning av att man visade poäng? (max 150 characters) 3 p.

Det fick dem att anstränga sig / träna mera / mer målmedvetet / mer ihärdigt/ordentligt/flitigt. / Det fick dem att göra/arbeta mera. (3/0 p.)
(Man kan också nämna att prestationen förbättrades, men det räcker inte allena som svar.)

OK: Det förbättrade koncentrationen. / De försökte mera. / Det uppmuntrade dem att sikta mot bättre mål. / Det förbättrade deras prestationsförmåga/prestation / Det förbättrade koncentrationen på motion. / Förbättrade motionsprestationen.
GER INTE TAR INTE: Det gjorde träningen mer spelmässig/tävlingsartad. / Det påverkade positivt (psykologiskt).
INTE: Det uppmuntrade individerna. / Det gav mera passion / förbättrade testresultatet.

14.3 Vad betyder termen recency bias? (max 150 characters) 3 p.

Man minns saker som hänt nyligen bättre/enklare än äldre saker. / Man glömmer lättare bort gamla saker än nyare. (3/0 p.)

OBS! I svaret ska äldre händelser jämföras med nyare
OBS! Med termen kan man hänvisa till:
1) att man minns nyare saker bättre än gamla; eller
2) man anser att nyare saker är viktigare än gamla.
OK: Då människor koncentrerar sig på / tänker på / funderar på / beaktar / går igenom / värderar/betonar/framhäver / lägger vikt vid nyare händelser mer än gamla/äldre. (tänkande, erinrande eller värderande el.dyl.)
INTE: känner igen / upprepar / lyfter fram / hänvisar till / säger på nytt / berättar/minns (att säga högt el.dyl.)

14.4 Vad lönar det sig för kandidater i val att göra enligt undersökningar? (max 150 characters) 3 p.

Det lönar sig för dem att visa (äkta) tacksamhet mot (sina) (potentiella) väljare / människor. (3/0 p.)
(Det bör nämnas vem man ska visa tacksamhet mot.)

OK: Tacka sina väljare. / Visa tacksamhet till väljarna för att de har röstat.
INTE: uppskattning/uppmärksammande/samband/samhörighet/uppmärksamhet/respekt
INTE: Visa att väljarna är viktiga.
INTE: demonstrera
GER INTE TAR INTE: Det får väljarna att känna sig viktiga. / Kan engagera väljarna. (räcker inte ensamt, krävs röstning/val)

14.5 Varför lönar det sig för kandidater i val att göra så? (max 150 characters) 3 p.

De blir (sannolikare) valda. / Fler människor röstar på dem / De samlar flera röster. (3/0 p.)

OK: lyfter röstningsprocenten/röstningsaktiviteten

Part 3: Grammar and Vocabulary

15. Meet a Bee with a Very Big Brain 12 p.

15.1 Just like mammals or birds, insect species of the same size may have different endowments inside their heads. 2 p.

  • qualities  (2 p.)

15.2 But in insects, the drivers of brain size have been more of a mystery. 2 p.

  • causes  (2 p.)

15.3 Researchers beheaded each insect and used forceps to remove its brain, a curled structure that’s widest in the center. 2 p.

  • tweezers  (2 p.)

15.4 But a bee with a specialized diet may have to spot its preferred bloom, with its specific color and fragrance, among a whole field of similar flowers — a task that might require more brain. 2 p.

  • floret  (2 p.)

15.5 But although a beehive is large and complex, each bee within it has a specialized job, such as foraging for nectar and pollen. 2 p.

  • seeking  (2 p.)

15.6 The study illustrates that no matter how much scientists think they know about brain evolution from studying vertebrates, those rules may not apply to the insect world. 2 p.

  • back-boned animals  (2 p.)

16. Naked Fugitive 11 p.

16.1 sittande 1 p.

  • sitting (1 p.)
  • while sitting (1 p.)
  • who was sitting (1 p.)
  • seated (1 p.)

16.2 bryta 1 p.

  • breaching (1 p.)
  • breaking (1 p.)
  • violating (1 p.)
  • the breach of (1 p.)
  • breach of (1 p.)
  • violation of (1 p.)
  • having broken (1 p.)

16.3 i utkanterna av 1 p.

  • on the outskirts of (1 p.)
  • in the outskirts of (1 p.)
  • around the edges of (1 p.)
  • on the borders of (1 p.)
  • at the edges of (1 p.)
  • at the edge of (1 p.)
  • on the edges of (1 p.)
  • on the edge of (1 p.)

16.4 hade varit vilse 1 p.

  • had been lost (1 p.)

16.5 hänvisa till 1 p.

  • referring to (1 p.)
  • in reference to (1 p.)
  • alluding to (1 p.)

16.6 Så snart som 1 p.

  • Once (1 p.)
  • As soon as (1 p.)
  • When (1 p.)

16.7 det var bäst att vi 1 p.

  • we’d better (1 p.)
  • we'd better (1 p.)
  • we´d better (1 p.)
  • we had better (1 p.)
  • that we had better (1 p.)
  • that we better (1 p.)
  • it was best we (1 p.)
  • the best for us was to (1 p.)
  • we had best (1 p.)

16.8 även om 1 p.

  • although (1 p.)
  • even if (1 p.)
  • though (1 p.)
  • even though (1 p.)

16.9 väntade 1 p.

  • was waiting (1 p.)
  • was waiting for them (1 p.)

16.10 efter att ha blivit anklagad 1 p.

  • after being charged (1 p.)
  • after having been charged (1 p.)
  • after getting charged (1 p.)
  • having been charged (1 p.)

16.11 skall 1 p.

  • is (1 p.)
  • is scheduled (1 p.)
  • is due (1 p.)
  • is set (1 p.)
  • is supposed (1 p.)
  • he is (1 p.)
  • he is due (1 p.)
  • he is set (1 p.)
  • he is supposed (1 p.)
  • has been ordered (1 p.)
  • is mandated (1 p.)
  • is ordered (1 p.)
  • is required (1 p.)
  • is summoned (1 p.)
  • needs (1 p.)
  • ordered (1 p.)
  • required (1 p.)
  • scheduled (1 p.)
  • summoned (1 p.)
  • told (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

17. The Yeti: A Story of Scientific Misunderstanding 15 p.

17.1 1 p.

  • claim to have seen (1 p.)

17.2 1 p.

  • once and for all (1 p.)

17.3 1 p.

  • from (1 p.)

17.4 1 p.

  • were (1 p.)

17.5 1 p.

  • encounters (1 p.)

17.6 1 p.

  • though (1 p.)

17.7 1 p.

  • on (1 p.)

17.8 1 p.

  • something (1 p.)

17.9 1 p.

  • It (1 p.)

17.10 1 p.

  • absorbing (1 p.)

17.11 1 p.

  • in (1 p.)

17.12 1 p.

  • say (1 p.)

17.13 1 p.

  • that (1 p.)

17.14 1 p.

  • being seen (1 p.)

17.15 1 p.

  • is (1 p.)

Part 4: Production

18. Production 99 p.

18.1 Gender today 99 p.

OBS! Man kan använda det givna materialet men det krävs inte
OBS! Det är ok att behandla temat ur jämställdhetens eller könsrollernas perspektiv eller ett genderperspektiv.

18.2 Isn’t technology wonderful? 99 p.

OBS! Om inget personligt exempel ges, –5 p.
OBS! Om apparater som inte fungerar inte tas upp alls utan t.ex. att de äter för mycket tid, –10 p.
OBS! Även om det finns orsak till båda avdragen är det totala avdraget högst –10 p.
OBS! Alla typer av teknologi är ok (datorer, telefoner, etc.)

18.3 Fashion icons 99 p.

OBS! Om ett personligt exempel inte har getts, –5 p.
OBS! Om inget har skrivits om modeikoner, –5 p.
OBS! Tilltal i början krävs inte

18.4 Ladies and gentlemen 99 p.

OBS! Inget avdrag om tilltal saknas i början (rubriken i sig är redan ett tilltal till publiken)
OBS! Avdrag enligt kriterierna om examinanden inte direkt skriver om hur hen tänker tala, utan exempelvis om hur hen förbereder sig