Beskrivningar av goda svar: SV – Livsåskådningskunskap

25.3.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 17.5.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Bedömning av svaren i studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Provet i livsåskådningskunskap våren 2022 har utarbetats i enlighet med grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15).

Livsåskådningskunskap är ett tvärvetenskapligt läroämne som bygger på humanistiska vetenskaper, kultur- och samhällsvetenskaper samt filosofi. I studentexamensprovet i livsåskådningskunskap ska man bedöma den studerandes förmåga att skickligt och mångsidigt kunna analysera och uttrycka livsåskådningsfrågor. Likaså bedöms examinandens generella nivå av livsåskådningsmässig insikt. Livsåskådningsfrågor är ofta personliga, men reflektionen kring dem bygger på intellektuella kompetenser, som kritiskt tänkande, konsekvens, entydighet och systematik.

Det åskådningsmässiga tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet uttrycks. Uttrycksformen bedöms på många olika plan, från textens litterära uttrycksfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en språkligt god framställning är ett kännetecken på ett gott svar i livsåskådningskunskap endast i den mån den uttrycker gott åskådningsmässigt tänkande. Det här innebär ofta flera olika egenskaper hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.

Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte ens ett godkänt svar om de inte besvarar frågan. Därför är det allra viktigaste av kriterierna nedan att svaret är relevant.

Enhetligheten i ett svar har att göra med dess struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt förstå och utvärdera argument syns i form av följdriktighet och flera dimensioner i svaret. Ett enhetligt svar är tydligt och välstrukturerat.

Att svaret är övertygande innebär inom livsåskådningskunskap att mångsidiga och åskådningsmässigt väsentliga synpunkter behandlas på ett följdriktigt sätt. Svarets faktagrundval är tillräckligt bred och även aktuell, då frågeställningen kräver det. Faktapåståenden, motiverade ståndpunkter och rena åsikter hålls tydligt åtskilda från varandra och kopplingarna mellan framlagda påståenden och motiveringar är tydliga. Typiskt för livsåskådningskunskapen är användningen av träffande och aktuella exempel. De gör svaret övertygande.

Ett gott åskådningsmässigt tänkande syns i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Utöver det här inverkar hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. I livsåskådningskunskap korrelerar oftast de formmässiga och innehållsliga dimensionerna med varandra åtminstone delvis då svaret uppfyller minimikraven på relevans, alltså då det motsvarar uppgiften. Ett svar kan ändå kunskapsmässigt vara bra, samtidigt som sättet att uttrycka tankegångarna kan vara svagt, eller tvärtom. Dimensionerna är dock inte helt oavhängiga av varandra eftersom uttryckssättet, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är relaterade till varandra.

På grund av naturen hos uppgifterna i livsåskådningskunskap är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren (https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sv_foreskrifter_realamnena.pdf). Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.

Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen av studentprovssvaren i livsåskådningskunskap då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. De här kriterierna i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.

Dimension i bedömningen/Poängtal
0
25 %50 %75 %100 %
TräffandeSvaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt miss­uppfattats.Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken.Svaret på uppgiften håller sig till frågan.Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna.Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem.
EnhetligtSvaret är splittrat och oredigt.Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slump­mässigt valda eller orediga.Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte samman­ställts i en helhet. Svaret är ofta katalog­artat.De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varanda på ett följd­riktigt och mång­sidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan.I svaret har de för uppgiften relevanta material­elementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infalls­vinklar.
ÖvertygandeSvaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena.De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar.Svaret har motiverats med förnuftiga utgångs­punkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser.I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt.Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insikts­fullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen.

Poängtal för studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Provet i livsåskådningskunskap omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara tre till fem uppgifter i del 1 och noll till två uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.

I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 procent och 80 procent. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre referenspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med detta är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).

Uppgiftsspecifika poänganvisningar

Eftersom provet i livsåskådningskunskap bedömer examinandernas eget tänkande i åskådningsfrågor kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika åskådningsmässiga synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av resonemang i fråga om åskådningar som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka aspekter som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda kriterierna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats mycket knapphändigt. I bedömningen är det dock motiverat att i varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som kriterierna i tabellen ovan.

Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att notera att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet, även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst en poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 % av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka efter några särskilda särdrag i det, såsom argument. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.

Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiftsformuleringen. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller påståendet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av temat och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om maximiantalet tecken väsentligen överskrids sänker detta poängantalet. Om antalet tecken överskridits med 25–50 procent minskar antalet poäng med 1, och med 2 poäng om maximiantalet tecken överskridits med över 50 procent. Minskningen kan dock inte vara mer än 50 procent av maximipoängen för en deluppgift. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.

Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Åskådningsbegrepp 20 p.

1.1 Livsåskådningen definierar individens förhållande till världen. Förklara vad påståendet betyder. Du kan ge ett exempel för att åskådliggöra ditt svar. Maximilängd på svaret är 600 tecken. 4 p.

Det typiska är att definiera livsåskådning som en personlig världsåskådning, och då kan den antas bestå av samma delfaktorer som världsåskådningen. I världsåskådningen ingår världsbilden, det vill säga uppfattningen om hurdan verkligheten är och vilken ställning människan har i den. Mot den här bakgrunden kan livsåskådningen sägas definiera människans förhållande till världen.

    1.2 De mänskliga rättigheterna är universella, oförytterliga och grundläggande. Förklara vad påståendet betyder. Du kan ge ett exempel för att åskådliggöra ditt svar. Maximilängd på svaret är 600 tecken. 4 p.

    Att de mänskliga rättigheterna är universella betyder att de gäller alla människor. De mänskliga rättigheterna kan inte avgränsas till exempel utgående från kön, språk eller nationalitet. Rättigheternas oförytterlighet betyder att en människa inte kan avstå från sina mänskliga rättigheter, inte ens om hon skulle vilja det. Ingen kan till exempel sälja sig själv som slav eller avstå från sin frihet till åskådning. De mänskliga rättigheterna är grundläggande å ena sidan för att de inte antas basera sig på några ännu mer grundläggande rättigheter och å andra sidan för att andra rättigheter ska bygga på eller vara samstämmiga med de mänskliga rättigheterna.

      1.3 Sekularisering och individualisering förekommer ofta tillsammans. Förklara vad påståendet betyder. Du kan ge ett exempel för att åskådliggöra ditt svar. Maximilängd på svaret är 600 tecken. 4 p.

      Med sekularisering avses förvärldsligande, det vill säga att religionen minskar i betydelse i människors eller samfunds verksamhet. Med individualisering avses att enskilda människors val ökar i betydelse och att samfundens betydelse däremot minskar i ett samhälle. Sekularisering och individualisering är ofta trender som pekar i samma riktning. I en människas verksamhet kan de synas till exempel så att hon sällan, om alls, deltar i religiösa samfunds aktiviteter och av ett samfunds läror och traditioner väljer dem som passar henne själv.

        1.4 Ateism är en annan sak än agnosticism. Förklara vad påståendet betyder. Du kan ge ett exempel för att åskådliggöra ditt svar. Maximilängd på svaret är 600 tecken. 4 p.

        Med ateism menas en tro på att det inte existerar en gud eller några gudomar. Ett annat alternativ är att ateisten inte tror på en gud men inte förnekar möjligheten att en sådan kan existera. Agnosticism i sin tur hänvisar till en uppfattning att vi inte har kunskap om någon gud eller några gudomar. En agnostiker kan alternativt vara ateist i den senare betydelsen: hen tror inte själv på en gud men förnekar inte möjligheten att det kan finnas en. Oberoende av hur man förstår tänkesätten är ateismen och agnosticismen inte oförenliga begreppsmässigt. Agnostiker kan vara teister eller ateister, men de kan också helt avstå från att ta ställning till existensen av en gud eller gudomar.

          1.5 Individens sociala identitet bestäms av många olika faktorer. Förklara vad påståendet betyder. Du kan ge ett exempel för att åskådliggöra ditt svar. Maximilängd på svaret är 600 tecken. 4 p.

          Med en människas sociala identitet menas individens medlemskap, ställning eller roll i en social gemenskap. En människas sociala identitet definieras till exempel av kön. Den definieras också av många andra faktorer, såsom ålder, språk, etnisk härkomst eller åskådning. Den sociala identiteten är olika beroende på hur de här faktorerna skär varandra hos respektive människa. För studiet av diskriminering och förtryck i snittet eller skärningen mellan maktrelationer mellan individer används termen intersektionalitet.

            I ett gott svar använder examinanden termerna som används i påståendet till att förklara själva påståendets betydelse på ett motsvarande sätt som ovan.

            I ett 2-poängssvar gör examinanden någon meningsfull iakttagelse om påståendet eller förklarar träffande ett begrepp som förekommer i det.

            Antalet tecken i svaret är begränsat.

            I GLP15 hänger uppgiften ihop med punkterna ”begrepp som anknyter till världsåskådning, världsbild och livsåskådning” i kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1), punkten ”identitet, livsval och ett gott liv” i kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2) och punkterna ”ateism, agnosticism och sekulär humanism” i kursen Livsåskådningarnas värld (LK5).

            2. Mode och ett gott liv 20 p.

            För ett gott svar kan examinanden plocka till exempel följande värden från materialet:

            • stilig yttre habitus
            • framgång eller föreställd framgång i andras ögon
            • tillhörighet i en begränsad grupp av likasinnade
            • estetiska värden
            • materiell välfärd (materialism)
            • flit.

            Betydelsen av de värden som examinanden plockat ur materialet ska behandlas med tanke på ett gott liv. I ett gott svar kan examinanden bland annat diskutera om det att människan fokuserar på yttre faktorer räcker till som innehåll i ett gott liv. Å andra sidan kan examinanden diskutera varför den som är beredd att jobba hårt för att nå sina mål inte skulle få göra det, även om andra kan se strävandena som ytliga. Examinanden kan också behandla ojämlikhet, som kan bli särskilt framträdande bland unga eftersom de inte har möjlighet att ta ett arbete. Svaret kan också ta upp möjliga problem av att man inte kan nå upp till en sådan inkomstnivå som gör det möjligt att köpa lyxprodukter. Examinanden kan också diskutera den motsättning som förefaller uppstå mellan värdena i materialet och kraven på hållbar utveckling, såsom minskad konsumtion och omsorg om naturens bärkraft.

            Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska analysera de värden som texten förmedlar och diskutera deras betydelse för ett gott liv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

            I ett 5-poängssvar gör examinanden några iakttagelser om de värden som materialet förmedlar eller om ett gott liv.

            I ett 10-poängssvar analyserar examinanden de värden som materialet förmedlar och kombinerar dem med en diskussion om ett gott liv.

            I ett 15-poängssvar tar examinanden följdriktigt och mångsidigt ställning till de värden som materialet förmedlar i kontexten för ett gott liv. Examinanden ger i svaret sin syn på vad byggstenarna för ett gott liv består av.

            I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sin diskussion genom att koppla den till något relevant samhälleligt ämnesområde, såsom målen för hållbar utveckling, ojämlikhet eller utgifterna för en viss slags livsstil med eventuella ekonomiska svårigheter som följd.

            I GLP15 anknyter uppgiften till punkterna ”identitet, livsval och livsbalans” och ”olika uppfattningar om ett gott liv” i kursen Människan, identiteten och ett gott liv” (LK2).

              3. Yttrandefriheten och dess gränser 20 p.

              I den offentliga debatt som följde på att den amerikanska presidenten Donald Trumps Twitterkonto stängdes pläderade många politiska aktörer för synen att det är de politiska beslutsfattarnas och lagstiftningens sak att bestämma om yttrandefriheten. Kommersiella aktörer ska inte fatta beslut om yttrandefriheten och eventuella begränsningar av den. Den här ståndpunkten framfördes av bland andra Tysklands förbundskansler Angela Merkel, Rysslands mest framstående oppositionspolitiker Aleksej Navalnyi och EU-kommissionären Věra Jourová, som ansvarar för värderingar och öppenhet.

              Debatten och de framförda ståndpunkterna gav uttryck för många väsentliga aspekter på yttrandefrihet. Yttrandefriheten är en central mänsklig rättighet som majoriteten av världens stater har kommit överens om att trygga genom internationella konventioner, och för att inskränka yttrandefriheten måste det finnas särskilt vägande skäl. Därför ska examinanden i ett gott svar utgå från att konstatera den här omständigheten och koppla den förklaring som ska ges i uppgiften till FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. I andra stycket i artikel 19 definieras yttrandefrihet på följande sätt: "Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.”

              Yttrandefriheten har dock gränser som har slagits fast såväl i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, som nämndes ovan, som i nationella lagstiftningar. Till exempel i Finland är det lagstridigt och straffbart att sprida osanna uppgifter om andra människor eller människogrupper, att utöva hatretorik och att anstifta till våld. Examinanden ska i sitt svar diskutera begränsningen av yttrandefriheten och frågan om vem som har rätt att göra det och på vilka grunder. Redogörelsen ska koncentrera sig på både företagsverksamhetens och det politiska beslutsfattandets roll.

              I ett gott svar går examinanden in på argument både för och emot att det hör till det politiska beslutsfattandet att bestämma om yttrandefriheten. En försvarande ståndpunkt kan exempelvis förknippas uttryckligen med de mänskliga rättigheterna, och examinanden kan konstatera att yttrandefriheten är en central medborgerlig frihet och mänsklig rättighet. Därför kan den inskränkas endast på noggrant definierade villkor och genom demokratiska processer. Det här synsättet förutsätter dock att demokratins spelregler och processer är starka och fungerande.

              Examinanden kan också se det som problematiskt att politiska beslutsfattare ingriper i yttrandefriheten. I många samhällen är det uttryckligen de politiska beslutsfattarna, inte företagen, som hotar medborgarnas yttrandefrihet. Inte ens i demokratiska samhällen kan man invagga sig i tron att olika angelägenheter på sätt och vis sköter sig själva i enlighet med de tillvägagångssätt som hör till demokratin. Det var just det här som president Trumps agerande gjorde uppenbart.

              I fråga om företagsvärlden kan examinanden fokusera till exempel på de företag som driver sociala medier, men i ett gott svar ska resonemanget utvidgas till företagens samhälleliga ansvar överlag. Examinanden kan behandla till exempel följande aspekter.

              Företagen verkar som en del av samhället, och de regler som införts av samhället gäller dem likaväl som andra aktörer. Likaså gäller respekten för de mänskliga rättigheterna och yttrandefriheten också företagen.

              Å andra sidan har företagen ofta stor beslutanderätt och frihet när det gäller deras egen verksamhet. Restauranger får till exempel välja sina kunder, men att systematiskt förbjuda inträde exempelvis på grund av etnisk härkomst eller hudfärg är diskriminering och därmed inte tillåtet. Examinanden kan också påpeka att företagen numera förväntas axla ett samhällsansvar på eget initiativ till exempel i miljöfrågor och i fråga om arbetsförhållanden och -villkor. Varför skulle det då inte vara företagens ansvar att också förhindra hatretorik eller hets till våld, om och när sådant förekommer i de tjänster som de tillhandahåller?

              Examinanden kan också reflektera över om de företag som driver sociala medier, vilket ibland påstås, på något sätt är annorlunda än andra företag. Somliga tänker att det saknas alternativ till deras tjänster och att de därför behöver en annan reglering än andra företag. De här riktlinjerna har politikerna inte slagit fast, och nu vill man till exempel inom EU rätta till bristen.

              Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska förklara vad som avses med yttrandefrihet och diskutera om företagen och de politiska beslutsfattarna får inskränka yttrandefriheten. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

              I ett 5-poängssvar gör examinanden några observationer om yttrandefriheten och om en inskränkning av den.

              I ett 10-poängssvar presenterar examinanden en förståelig förklaring av vad yttrandefrihet är och diskuterar frågan om den får inskränkas av företagen och de politiska beslutsfattarna.

              I ett 15-poängssvar ger examinanden en adekvat förklaring av vad yttrandefrihet är och diskuterar följdriktigt och mångsidigt om den får inskränkas av företagen och de politiska beslutsfattarna. I sitt svar behandlar examinanden argument för och emot.

              I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt resonemang genom att koppla det till exempel till debatten om de mänskliga rättigheterna och medborgerliga friheterna, om de sociala medieföretagens karaktär eller de politiska beslutsfattarnas strävan bland annat inom EU att få till stånd spelregler som styr de här företagens verksamhet.

              I GLP15 anknyter uppgiften till punkterna ”samhällsstrukturer, och kännetecken för det moderna västerländska samhället samt hur dessa påverkar individens liv” och ”mänskliga rättigheter, religions- och samvetsfrihet” i kursen Individen och samhället (LK3).

                4. Kulturernas livslopp 20 p.

                Materialet till uppgiften är ett utdrag ur Oswald Spenglers klassiker Västerlandets undergång: Konturer till en morfologi om världshistorien från 1918. Det andra bandet av det här enorma verket utgavs 1922. I sin bok försöker Spengler visa att kulturer är likadana system som levande organismer – de föds, utvecklas och dör slutligen, precis som allt annat levande. Enligt Spengler har den här utvecklingen sin egen lag, som upprepas i tidigare, nuvarande och även i kommande kulturer. Kulturernas sista fas är civilisationen, då kulturen å ena sidan redan har nått sin fulla blomstring, men å andra sidan börjat tappa sin livskraft för att så småningom vissna och dö. Enligt Spengler inföll den västerländska kulturens kulmen i slutet av 1700-talet, och 1800-talet var redan en ofrånkomlig nedförsbacke och förfall. Såsom det nämns i materialet representerar mänskligheten för Spengler en tom abstraktion. Utvecklingen och förändringen av människornas livsmiljöer sker inom kulturerna. Varje kultur följer sitt eget ofrånkomliga levnadslopp.

                Det går att ge ett gott svar utan bakgrundskunskaper om Spenglers teori. Med hjälp av inledningen till uppgiften ska examinanden i texten hitta Spenglers ledande tanke om att kulturer är system som liknar levande organismer, som har sitt eget livslopp. I ett gott svar behandlar examinanden det här synsättet. Hen kan ge stöd för sitt svar med exempel på olika kulturers utveckling. Spengler själv presenterar åtta kulturer i sitt verk, bland annat den babyloniska, egyptiska och mexikanska. Eftersom Spenglers teori är rätt abstrakt och egenartad är det möjligt att kritisera den ur många olika synvinklar. Examinanden kan till exempel ifrågasätta utgångspunkterna för teorin och konstatera att den är omöjlig att bevisa som sann eller falsk. Hen kan också hänvisa till alternativa och mer trovärdiga sätt att studera kulturers utveckling och förstå kulturens natur. Ett av de uppenbara problemen i Spenglers teori är att den behandlar kulturer som autonoma enheter utan att beakta växelverkan mellan kulturer. I stället för att säga att kulturen förfaller och dör skulle man kunna tala om dess omvandling: egenskaper som definierar kulturen, såsom seder, näringar, teknologi, språk och föreställningar, förändras till följd av växelverkan med människor som representerar andra slags kulturer och av anpassning till nya omständigheter. Det väsentliga är att resonemanget i svaret är följdriktigt och tydligt.

                Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden med hjälp av materialet ska utvärdera Spenglers syn på kulturens väsen. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

                I ett 5-poängssvar gör examinanden några iakttagelser om Spenglers syn på kulturens väsen.

                I ett 10-poängssvar gör examinanden med hjälp av materialet en bedömning som förmedlar något slags insikt om Spenglers syn på kulturens väsen.

                I ett 15-poängssvar utnyttjar examinanden materialet och presenterar en mångsidig, följdriktig och välgrundad bedömning av Spenglers syn på kulturens väsen.

                I ett svart värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att jämföra Spenglers syn med någon annan syn på kulturens väsen.

                I GLP15 anknyter uppgiften till punkterna ”begreppet kultur och kulturens betydelse, olika klassificeringar och sätt att ta del av kultur som meningsbaserad mänsklig verksamhet, olika teorier om kulturers utveckling och förhållande till varandra” och ”växelverkan mellan kulturer och civilisationer samt monokulturalismens omöjlighet: kulturell mångfald och global kultur samt deras olika inverkan på livsåskådningar och samhällen” i kursen Kulturens inverkan på människans åskådning (LK4).

                  5. Liberal och konservativ religiositet 20 p.

                  Examinanden ska i uppgiften diskutera skillnaderna mellan liberal och konservativ religiositet. Det är bra att förankra resonemanget i materialet och de aspekter som framkommer i det. Hit hör bland annat

                  • förhållandet mellan religion och samhälle till exempel i lagstiftningen
                  • frågan om tolkning av tradition och heliga böcker
                  • synen på förhållandet mellan människan och Gud.

                  Materialet utgår från den syn på homosexualitet samt könsminoriteter och sexuella minoriteter som ingår i religion. Skillnaderna mellan liberala och konservativa religiösa uppfattningar blir tydliga just i det här sammanhanget. Allmänt taget vill de konservativa hålla fast vid tolkningen att ett parförhållande ska ingås bara mellan man och kvinna. Den här synen motiveras med argument som bottnar i religion och religiös tradition. De liberala hänvisar ofta till att många religiöst grundade ståndpunkter är bundna till sin egen tid och att varje tidsperiod måste hitta sin egen tolkning av dem. Även den här synen kan motiveras med religiöst grundade argument. Även om intervjun handlar uttryckligen om islam gäller temat också andra religioner.

                  I ett gott svar nöjer sig examinanden inte med att bara gå in på sexualitet och könsroller utan ägnar uppmärksamhet också åt andra faktorer som skiljer den liberala religiositeten från den konservativa. En sådan är till exempel den roll som tillskrivs heliga skrifter och tolkningen av dem. Examinanden kan nämna de divergerande åsikterna om vilka metoder som är tillåtna i tolkningen av heliga skrifter eller vem som har rätt att tolka dem. Examinanden kan fördjupa resonemanget genom att gå in på vad som över huvud taget anses vara meningen med heliga skrifter: anser man att de ger bestående råd på alla livsområden eller ser man att deras centrala väsen snarare hänger samman med trosutövning, andlighet samt relationen mellan människan och Gud?

                  I materialet dryftas också relationen mellan människan och Gud. Den intervjuade ser som alternativ en barmhärtig Gud och en fördömande eller arg Gud. I ett gott svar kan examinanden också ta fasta på den här uppdelningen. Svaret kan fördjupas genom ett bredare eller mer detaljerat resonemang om någon enskild aspekt i materialet, såsom förhållandet mellan religion och samhälle, tolkningen av heliga böcker eller frågan om religiös makt och auktoritet.

                  Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera skillnaderna mellan liberal och konservativ religiositet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

                  I ett 5-poängssvar gör examinanden iakttagelser om några liberala eller konservativa religiösa synsätt.

                  I ett 10-poängssvar gör examinanden med hjälp av materialet adekvata iakttagelser om både liberala och konservativa religiösa synsätt.

                  I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden med hjälp av materialet följdriktigt och mångsidigt skillnader i liberala och konservativa religiösa synsätt.

                  I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att gå mer detaljerat in på någon aspekt som hör samman med skillnaderna mellan liberala och konservativa synsätt eller koppla sitt svar till någon samhällelig debatt om temat.

                  I GLP15 hänger uppgiften ihop med punkterna ”kristendomens, islams, judendomens samt några andra religioners – – lära, livsstil och förhållande till samhället” samt ”liberal och fundamentalistisk religiositet” i kursen Livsåskådningarnas värld (LK5).

                    6. Transhumanism 20 p.

                    Man kan försvara omformandet av sinne och kropp bland annat med att det förbättrar individens livskvalitet. Människan kan bli friskare, leva längre, bli effektivare, intelligentare eller till och med mer moralisk. Alla de här egenskaperna är nyttiga också för samhället. En människa med de här dragen är sannolikt en effektivare arbetstagare, en mer ansvarskännande medborgare och en bättre skattebetalare än en person som inte har blivit förbättrad. Dessutom kan en människa som förbättrats med hjälp av teknologi också vara skickligare på att samarbeta med andra än en som inte har blivit förbättrad. Över huvud taget kunde en bearbetning av de mentala och fysiologiska egenskaperna öka människans möjligheter och friheter samtidigt som hennes förmågor förbättras.

                    Å andra sidan kan det lätt bli ett problem att möjligheterna inte fördelas jämlikt. Risken är att vissa nuvarande skillnader mellan individer, till exempel i tillgångar och samhällsposition, blir avgörande för hur de kan bättra på sig själva i framtiden. Det här kan dela upp människorna i två klasser – de bättre och de sämre – eller förstärka redan existerande klassindelningar. Transhumanisterna har förvisso krävt att teknikens fördelar ska fördelas jämlikt. Det är dock inte självklart hur det här skulle gå till i praktiken i marknadsekonomier.

                    Examinanden kan också argumentera för att mänskligheten framför allt hotas av möjligheten att med teknikens hjälp omforma sina egna moraliska värden och känslor förknippade med dem. Hänsyn till människans ofullkomlighet och sårbarhet har setts som en viktig del av mänskligheten. Om ambitionen är att producera en individ som är väsentligt bättre än den nuvarande, eller rentav ”fullkomlig”, baserar sig tanken på en ny sorts människosyn och moral, där medkänsla och barmhärtighet inte nödvändigtvis utgör centrala värden. Vidare kan man fråga sig om individen längre är en människa och en moralisk agent i det avseende vi känner till, om hen till exempel låter sig göras till en soldat som lydigt följer sina överordnades befallningar men inte hyser några samvetskval över att döda. Motsvarande fråga inställer sig om en person låter sig göras till en kirurg eller företagsledare som är kapabel att utföra sitt arbete utan att det störs av några mänskliga känslor. Det är tveksamt om någon bransch över huvud taget borde ha arbetstagare av det här slaget, även om de skulle vara mer produktiva än de nuvarande.

                    Ytterligare ett orosmoment är att möjligheten till tekniska förbättringar skulle göra dem till det förväntade i form av ett teknologiskt imperativ: det som är tekniskt möjligt ska genomföras i praktiken. Den synbara ökningen av frihet och möjligheter kan i stället de facto minska dem. Det går därmed inte nödvändigtvis att försvara transhumanismen ur ett liberalistiskt perspektiv enbart genom att hänvisa till att den skulle öka individernas friheter.

                    Det är vidare bra att notera att teknologisk utveckling ofta har fört med sig svårförutsebara negativa följder. Typiska exempel är bland annat klimatuppvärmningen eller skadeverkningarna för människor och miljö av det bly som använts i bensin.

                    Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera om det ur individens och samhällets perspektiv är eftersträvansvärt att man på teknologisk väg förändrar människans kropp och psyke. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

                    I ett 5-poängssvar gör examinanden minst två iakttagelser om varför det är eller inte är eftersträvansvärt ur individens eller samhällets perspektiv att förändra psyket eller kroppen.

                    I ett 10-poängssvar framför examinanden flera argument för varför det är eller inte är eftersträvansvärt ur individens och samhällets perspektiv att förändra psyket eller kroppen.

                    I ett 15-poängssvar behandlar examinanden mångsidigt och följdriktigt och ur både individens och samhällets perspektiv argument för och emot mentala och fysiska förändringar av människan.

                    I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang till exempel genom att redogöra för hur ämnet har behandlats i science fictionlitteratur eller -filmer. Ett annat alternativ är att hen kan ta upp någon aktuell samhällsdebatt med anknytning till ämnet.

                    I GLP15 hänger uppgiften samman med punkten ”framtidsforskning, artificiell intelligens, humanism, transhumanism och kritik av dessa med stöd av de nyaste forskningsresultaten” i kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6).

                      Del 2: 30-poängsuppgifter

                      7. Rusmedel och samhället 30 p.

                      7.1 Analysera utgående från material 7.A hur ungas användning av rusmedel har förändrats och diskutera vad det säger om ungdomars värden och i förlängningen om normerna i samhället. 15 p.

                      Grafen i materialet visar att alkoholbruk och rökning bland finländska unga mellan 15 och 16 år minskade under perioden 1995–2019, medan bruket av cannabis ökade något. Experimenterandet med snus minskade fram till 2007 men har därefter börjat öka. Alkoholbruk för att berusa sig gick ner från drygt 50 till drygt 20 procent under observationsperioden. Det här är en betydande förändring, även om cirka 70 procent av de unga använde alkohol i viss mån ännu 2019.

                      Lagen förbjuder försäljning och överlåtelse av alkohol och tobak till personer under 18 år. Snus- liksom cannabisförsäljning är helt och hållet förbjudet. Innehav och användning av cannabis är dessutom straffbart. Mot den här bakgrunden kan unga under 18 år inte komma över de här ämnena på laglig väg. I ett gott svar är därför laglydighet en möjlig aspekt som examinanden kan ta upp med anknytning till värden och kollektiva normer, med tanke på såväl den unga själv som hens omgivning. Examinanden kan diskutera vad laglydighet i det här fallet omfattar och om den har några undantag.

                      En annan aspekt med anknytning till värden och kollektiva normer är värdet och betydelsen av njutning i ett gott liv. Examinanden kan diskutera om de unga anser att de njutningar som rusmedel ger hör till ett gott liv eller åtminstone till en god ungdomstid och om det är kollektivt acceptabelt att använda rusmedel, så länge det inte inverkar skadligt på till exempel studier, hobbyer eller arbete.

                      En tredje aspekt är att skilja på lagliga och olagliga rusmedel. Tänker unga att det är mer acceptabelt att röka cigaretter än cannabis? Materialet visar att mindre än 10 procent av ungdomarna röker tobak dagligen. Över 10 procent har dock prövat på cannabis, och trenden har pekat uppåt sedan 2015. Är det här ett tecken på att ungdomarna börjar ha en mer tolerant attityd till cannabis? Eller handlar det om att cannabis är billigare än förut och att det är lättare att köpa på gatan eller på nätet?

                      Den fjärde aspekten har att göra med den minskade användningen av rusmedel och att helt avstå från dem. I sin helhet visar materialet att ungdomen använder mindre rusmedel än tidigare och att rökning, alkoholkonsumtion och att dricka för att bli berusad har minskat särskilt mycket. Det här kan kanske tolkas så att de unga värdesätter en livsstil med lite eller inga rusmedel mer än de tidigare generationerna. Om så är fallet och utvecklingen fortsätter kan man tänka sig att de kollektiva normerna är på väg att bli striktare. En möjlig förklaring kan också vara att unga är rädda för att deras egna experiment med rusmedel ska hamna på sociala medier.

                      I ett gott svar behandlar examinanden ungdomens förändrade bruk av rusmedel i en social kontext som är meningsfull med tanke på uppgiften. Hen ska beakta hur ungas värden och kollektiva normer påverkar deras användning av rusmedel.

                      Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden utgående från material 7.A ska analysera hur ungas användning av rusmedel har förändrats och diskutera vad det säger om ungdomarnas värden och i förlängningen om normerna i samhället. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

                      I ett 4-poängssvar gör examinanden vissa iakttagelser om förändringen av ungas användning av rusmedel och om deras värden, eller i förlängningen om normerna i samhället.

                      I ett 8-poängssvar analyserar examinanden med hjälp av materialet förändringen av ungas användning av rusmedel och diskuterar vad det säger om ungdomarnas värden och i förlängningen om normerna i samhället.

                      I ett 12-poängssvar analyserar examinanden följdriktigt förändringen av ungas användning av rusmedel med grund i materialet och diskuterar mångsidigt vad det säger om deras värden och i förlängningen om normerna i samhället.

                      I ett svar värt toppoäng ska examinanden behandla förändringen av ungas användning av rusmedel i en meningsfull social kontext och fördjupa resonemangen till exempel genom att dryfta de sociala mediernas inverkan på ungdomarnas användning av rusmedel.

                        7.2 Diskutera vilka grunder samhället kan ha för att begränsa tillgången till rusmedel eller helt förbjuda rusmedel för minderåriga å ena sidan och för myndiga å andra sidan. 15 p.

                        Samhället kan anses ha flera olika grunder för att begränsa tillgången till rusmedel eller helt och hållet förbjuda dem. En del av grunderna gäller såväl minderåriga som myndiga, en del bara de minderåriga. I ett gott svar diskuterar examinanden också om det finns skäl att begränsa bruket av olika rusmedel på olika sätt.

                        Ett skäl för att begränsa alla rusmedel för människor i alla åldrar är de negativa hälsoeffekterna, vars kostnader faller på samhällets ansvar. Det är dyrt att behandla till exempel lung- och strupcancer orsakade av tobaksrökning eller skrumplever som följd av alkoholkonsumtion. Dessa sjukdomar leder till förtida dödsfall, vilket betyder minskade skatteintäkter. I fråga om minderåriga kan man motivera alkoholförbudet med att deras kropp inte klarar av att bryta ner alkohol, vilket kan göra att en enda fylla kan vara livsfarlig.

                        Ett annat skäl hänger ihop med säkerhet. Användningen av rusmedel minskar människans uppmärksamhet och ökar risken för olyckor. En berusad person kan inte alltid beakta andra människor och kan på så sätt äventyra också andras säkerhet till exempel i trafiken.

                        Ett tredje allmänt skäl är förknippat med samhällets funktionalitet och effektivitet. Samhället strävar efter att styra människornas beteende i en gynnsam riktning, bland annat genom att begränsa tiderna för försäljning av alkohol eller helt förbjuda vissa rusmedel.

                        Var gränsen ska dras i olika fall är omtvistat och faller på de politiska beslutsfattarna. I besluten hänvisar man ofta, utöver de redan nämnda skälen, till kulturella eller sociala aspekter, såsom traditioner och seder. Med hänvisning till dem motiverar man ofta en annan inställning till olika rusmedel än till exempel i fråga om de skadliga hälsoeffekterna. Liberalerna betonar individens frihet och ansvar, medan de konservativa framhåller kollektiva värden och traditioner. I ett gott svar beaktar examinanden såväl den liberala som den konservativa synen på rusmedel och visar att hen förstår vilka olika uppfattningar om förhållandet mellan individen och samhället som ligger bakom synsätten.

                        Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera vilka grunder samhället kan ha för att begränsa tillgången till rusmedel eller helt förbjuda rusmedel för minderåriga å ena sidan och för myndiga å andra sidan. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

                        I ett 4-poängssvar anger examinanden några skäl för samhället att begränsa tillgången till rusmedel eller helt förbjuda rusmedel för minderåriga eller myndiga.

                        I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden olika skäl för samhället att begränsa tillgången till rusmedel eller helt förbjuda rusmedel för minderåriga och myndiga.

                        I ett 12-poängssvar diskuterar examinanden följdriktigt och mångsidigt olika grunder på vilka samhället kan begränsa tillgången till rusmedel eller helt förbjuda rusmedel för minderåriga och myndiga. Examinanden tar olika typer av rusmedel i beaktande.

                        I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att behandla kulturella grunder i ett historiskt perspektiv eller analysera skillnaderna i en liberal och en konservativ rusmedelspolitik.

                          I GLP15 anknyter uppgiften till punkten ”samhällsstrukturer, och kännetecken för det moderna västerländska samhället samt hur dessa grunder påverkar individens liv” i kursen Individen och samhället (LK3).

                          8. En riktig religion? 30 p.

                          8.1 Definiera begreppet religion. Motivera ditt svar. 10 p.

                          Det finns ingen allomfattande definition av religion som skulle vara den enda rätta. Begreppet har traditionellt definierats genom det övernaturliga, den yttersta oroskällan eller distinktionen mellan det heliga och det profana. Utgångspunkten för definitionen som tar fasta på det övernaturliga är att den mest centrala aspekten i religioner är tron på övernaturliga väsen. Problemet med den här definitionen är att den inte verkar omfatta till exempel buddismen. Med den yttersta oroskällan avses exempelvis frågan om livets meningsfullhet och om själens öde efter döden. En forskare som har betonat vikten av distinktionen mellan det heliga och det profana, det vill säga det vardagliga, i religioner är sociologen Émile Durkheim (1858–1917), som undersökte bland annat religioners ursprung. I den här definitionen är religion ett system för föreställningar och seder som rör heliga företeelser.

                          Religion kan också definieras till exempel via de heliga personer, läror eller ritualer som ingår i den. De flesta religioner är förknippade med heliga personer, olika läror och levnadsregler, heliga föremål, platser och symboler. Även själva tron och samfundet av trosutövare kan fungera som en del av definitionen av religion. I ett gott svar kan examinanden ge exempel från olika religioner och religiösa samfund i världen.

                          Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska definiera begreppet religion och motivera det. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

                          I ett 3-poängssvar gör examinanden några iakttagelser om begreppet religion.

                          I ett 5-poängssvar anger examinanden flera drag som definierar religion.

                          I ett 8-poängssvar presenterar examinanden en välgrundad, följdriktig och mångsidig definition av religion.

                            8.2 Utvärdera om den religion som Vikram Gandhi grundade uppfyller definitionen för religion. Utnyttja materialet 8.A och din definition i punkt 8.1 i ditt svar. 20 p.

                            Religionen som är grundad av Vikram Gandhi, det vill säga Kumare, uppfyller de flesta av de allmänna kriterierna för en religion, men dess härkomst är falsk. Kumares följare tror uppriktigt på hans läror, utför gemensamma ritualer, vänder sig till honom för att få stöd i viktiga livsval och upplever att han hjälper dem i deras liv. Å andra sidan är hela religionen ett dokumentärprojekt och religionens grundare vet själv att den är ett bedrägeri. I ett gott svar kan examinanden antingen försvara att Kumares religion uppfyller definitionen av religion eller argumentera emot det. Det väsentliga i bägge fallen är att det i bedömningen ingår en klar och följdriktig motivering.

                            Examinanden kan till exempel jämföra Kumares religion med större eller mindre officiella religioner och den vägen söka argument för sin egen bedömning. Det är bra att notera att utgångspunkterna för Kumares religion inte nödvändigtvis hindrar den från att vara en riktig religion. Om han hade fortsatt som guru och avslutat sitt dokumentärprojekt skulle bakgrunden kanske aldrig ha kommit i dagen.

                            Svaret på frågan är en essä, där examinanden ska utvärdera om den religion som Vikram Gandhi grundade uppfyller definitionen för religion. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

                            I ett 5-poängssvar gör examinanden några iakttagelser av om den religion som Gandhi grundade uppfyller definitionen för religion.

                            I ett 10-poängssvar gör examinanden med hjälp av materialet en bedömning av om den religion som Gandhi grundade uppfyller definitionen för religion. Svaret inbegriper åtminstone en implicit definition av religion.

                            I ett 15-poängssvar gör examinanden med hjälp av materialet en följdriktig och mångsidig bedömning av om den religion som Gandhi grundade uppfyller definitionen för religion. Av svaret framgår att examinanden har en klar förståelse av begreppet religion.

                            I ett svar värt toppoäng kan examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att diskutera om det är möjligt att det uppstår nya religioner längre, eller genom att behandla de så kallade new age-religionernas ställning i förhållande till de gamla stora religionerna.

                              I GLP15 anknyter uppgiften till punkterna ”undersökning, definition och förklaring av livsåskådning och religion samt religiositet och irreligiositet, olika uppfattningar om religioners ursprung” och ”begrepp som används vid tolkning av religiösa fenomen, såsom myt, rit, symbol, teism och helig” i kursen Livsåskådningarnas värld (LK5).

                              9. Samhällsutopier 30 p.

                              Materialet i uppgiften består av utdrag från de tre mest kända skönlitterära utopierna från den nya tiden, det vill säga Thomas Mores Utopia, Tommaso Campanellas Solstaten och Francis Bacons Det nya Atlantis. En del av författarnas värden och föreställningar förefaller klart avvikande från våra värden och föreställningar i dag. Det är dock högst sannolikt att författarna tänkte att vem som helst som levde i staterna som de beskriver vore nöjd och lycklig över sitt liv.

                              9.1 Analysera på vilket sätt de uppfattningar om ett idealsamhälle som beskrivs i textutdragen 9.A, 9.B och 9.C skiljer sig från vår egen tids värden och föreställningar. Och vad har de gemensamt med vår tids uppfattningar? 15 p.

                              Nedan uppräknas exempel på skillnader och likheter mellan dagens värden eller föreställningar och de som finns i utopierna i materialet. Materialen behandlas i tur och ordning.

                              Thomas More: Utopia

                              • Skillnader: Numera tillämpar många stater, inklusive Finland, inte aga, slaveri eller dödsstraff som strafformer.
                              • Likheter: Ett av straffens syfte är att minska brottsligheten genom att göra det mindre lönsamt att begå brott jämfört med att följa lagen.

                              Tommaso Campanella: Solstaten

                              • Skillnader: Numera ses obegränsat envälde ofta som problematiskt åtminstone i demokratiska stater. Dessutom är den världsliga och religiösa makten vanligtvis åtminstone i viss mån åtskild i staterna i det globala nord. Det här bottnar i allmänhet i religionsfriheten. Även eugeniken ses som moraliskt och vetenskapligt problematisk i ljuset av nutida uppfattningar.
                              • Likheter: Numera har också kvinnor politisk beslutanderätt.

                              Francis Bacon: Det nya Atlantis

                              • Skillnader: Många vetenskapliga framsteg som Bacon beskriver och som på hans tid var fiktiva är helt vardagliga i vårt perspektiv och ses därför inte längre som särskilt utopistiska. Den teknologiska utvecklingen har alltså inte än så länge gjort samhällena fullkomliga. Enligt vår moderna vetenskap är det inte heller möjligt att bygga en evighetsmaskin.
                              • Likheter: Vetenskap och teknologi värdesätts fortfarande på grund av den praktiska nyttan av dem, till exempel utvecklingen av läkemedel och maskiner.

                              Svaret på uppgiften 9.1 är en essä, där examinanden å ena sidan ska analysera på vilket sätt de uppfattningar om ett idealsamhälle som beskrivs i materialet skiljer sig från vår egen tids värden och föreställningar och å andra sidan vad de har gemensamt med vår tids uppfattningar. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

                              I ett 4-poängssvar gör examinanden minst två iakttagelser i rätt riktning om det sätt på vilket de uppfattningar om ett ideal samhälle som beskrivs i materialet skiljer sig från vår egen tids värden och föreställningar eller vad de har gemensamt med vår tids uppfattningar. Iakttagelserna kan gälla bara en av utopierna i materialet.

                              I ett 8-poängssvar motiverar examinanden på vilket sätt de uppfattningar om ett ideal samhälle som beskrivs i materialet skiljer sig från vår egen tids värden och föreställningar och vad de har gemensamt med vår tids uppfattningar. Examinanden ska ta upp minst två av utopierna i materialet.

                              I ett 12-poängssvar motiverar examinanden mångsidigt och följdriktigt på vilket sätt de uppfattningar om ett ideal samhälle som beskrivs i materialet skiljer sig från vår egen tids värden och föreställningar och vad de har gemensamt med vår tids uppfattningar. Examinanden ska behandla alla tre utopier i materialet.

                              I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sin diskussion till exempel genom att behandla materialet i förhållande till dess historiska kontext. Ett annat alternativ är att examinanden kan påpeka att det också i dag finns få värden och föreställningar som delas av alla, och diskutera hur den här variationen uppträder inom och mellan olika gemenskaper.

                                9.2 Diskutera om det vore möjligt att utveckla en sådan utopi som människor från vilken tidsperiod som helst skulle kunna se som idealisk. Utnyttja textutdragen 9.A, 9.B och 9.C i ditt svar. 15 p.

                                Otaliga olika utopier har presenterats i skönlitteraturen. Ofta har visionerna innehållit drag som under en viss tidsperiod setts som idealiska och under andra tider som rentav moraliskt förkastliga. I takt med att värden och föreställningar har förändrats har också uppfattningen on hurdan en utopi borde vara förändrats. Många anser sannolikt att synsätten i materialet känns föråldrade. Trots det innehåller de också sådana uppfattningar som dagens människa kan hålla med om.

                                Det förefaller som om tanken om ett samhälle som kan ses som idealiskt i alla tider förutsätter att människans karaktär är oföränderlig. Många har dock ifrågasatt tanken om att människans natur är oföränderlig. Det kan motiveras till exempel med hjälp av människans biologiska och kulturella evolution. Människans värden förändras i takt med den kulturella förändringen och det pågår också fortfarande en biologisk förändring, även om den är långsammare.

                                I sitt svar kan examinanden föreslå att våra värden och föreställningar är så starkt bundna till vår egen tid att en tidlös utopi är en omöjlighet. Man kan argumentera för att det inte är möjligt för någon att helt frångå sin tids värden och uppfattningar och att radikalt annorlunda ideal därför kan kännas som rentav ofattbara.

                                Examinandens resonemang kan också handla om att ett och samma samhällssystem inte lämpar sig för alla förhållanden. Kan till exempel demokratin fungera i undantagsförhållanden, såsom i kriser eller under krig, där människorna inte ser sitt eget och det gemensamma intresset? Utopier verkar bygga på tanken att förhållandena alltid är idealiska och att det helt enkelt inte utbryter några kriser i ett idealsamhälle eftersom alla utomstående problemfaktorer redan har blivit beaktade. Också det här kan examinanden kommentera i sitt svar.

                                Å andra sidan kan examinanden föreslå att en tidlös utopi är möjlig, om den fokuserar till exempel på sådana grundvärden eller -behov som alla människor har gemensamt oberoende av tid, plats eller kultur. Det här förutsätter givetvis att sådana grundvärden eller -behov existerar. I sitt svar kan examinanden hänvisa till exempel till Abraham Maslows behovshierarki, Jonathan Haids moralfundamentsteori (moral foundations theory), Shalom H. Schwartz värdeteori (theory of basic human values) eller Martha Nussbaums och Amartya Sens teori om handlingsförmågor (capabilities). Det är dock inte nödvändigt att hänvisa till någon teori.

                                Examinanden kan också försvara en utopi som är oberoende av tid och kultur, med för närvarande närapå universellt omfattade värden som argument. De principer som beskrivs till exempel i människorättskonventionerna är rätt allmänt accepterade. Individuella friheter och demokrati ses dessutom som mycket allmänna ideal. De här värdena kritiseras närmast i auktoritära samhällen. Ingenstans förverkligas de individuella friheterna och demokratin dock ”renodlat” eller ”fullständigt”, bland annat för att människorna inte är allvetande och deras omdöme kan grumlas till exempel av deras strävan efter njutning eller ekonomiska fördelar. Å andra sidan kan examinanden också konstatera att inte heller liberala individcentrerade demokratier är problemfria. Undersökningar visar att många individer i den globala norden är ensamma, och på den senaste tiden har det uppstått politiska rörelser som prioriterar en enhetskultur framför individuella friheter.

                                I ett gott svar behöver examinanden inte kategoriskt ta ställning till om tidlösa utopier är möjliga eller inte, så länge hen dryftar bägge alternativen grundligt och trovärdigt.

                                Svaret på deluppgift 9.2 är en essä, där examinanden genom att utnyttja materialet ska diskutera om det vore möjligt att utveckla en sådan utopi som människor från vilken tidsperiod som helst skulle kunna se som idealisk. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner som ingår i bedömningstabellen ovan beaktas.

                                I ett 4-poängssvar gör examinanden några iakttagelser om det möjliga eller omöjliga i en tidlös utopi.

                                I ett 8-poängssvar anger examinanden något argument för och ett annat argument mot möjligheten till en tidlös utopi. Hen kan alternativt ange flera argument antingen för eller emot att en tidlös utopi är möjlig eller inte. Examinanden ska utnyttja materialet i sitt svar.

                                I ett 12-poängssvar behandlar examinanden bägge alternativen mångsidigt genom att utnyttja materialet och når fram till ett välgrundat slutresultat.

                                I ett svar värt toppoäng ska examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att ta upp exempel ur historien eller tillämpa filosofiska teorier. Ett annat alternativ är att hen går mer detaljerat in på moral- och värdefrågor till exempel genom att diskutera om en utopi som motsätter sig eller främjar människovärden och demokrati kan vara idealisk.

                                  I GLP15 hör uppgiften samman med punkten ”från myten om Prometheus till tekniska utopier och dystopier, människans förhållande till upplysningens ideal och den tekniska utvecklingen” i kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6).