Hyvän vastauksen piirteet: FI – Yhteiskuntaoppi (näkövammaiset)

25.3.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 17.5.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Yhteiskuntaopin kokeessa keskeisinä arvioinnin perusteina ovat opetussuunnitelmien mukaisten sisältöjen, ajattelutapojen ja taitojen hallinta sekä yhteiskuntaopin keskeisten käsitteiden asianmukainen ja täsmällinen käyttö. Arvioinnin kohteena on myös kokelaan kyky tulkita ja arvioida kriittisesti yhteiskunnallisia ilmiöitä kuvaavaa informaatiota, tehdä näistä ilmiöistä itsenäisiä päätelmiä, vertailla niitä koskevia tulkintoja ja ottaa niihin perustellusti kantaa. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota myös esitystapaan, vastauksen tehtävänannon mukaisuuteen, rajaukseen ja argumentaation selkeyteen.

Vastauksista tulee käydä ilmi, että kokelas ymmärtää yhteiskunnan rakenteen ja toiminnan historiallisesti kerrostuneena ja muotoutuneena kokonaisuutena. Hän tuntee suomalaisen yhteiskunnan sosiaalisen, poliittisen, taloudellisen ja oikeudellisen rakenteen sekä niihin liittyvät keskeiset teoriat ja käsitteet. Lisäksi hän osaa liittää tarkasteltavat ilmiöt laajempiin yhteiskunnallisiin yhteyksiinsä. Myös suomalainen yhteiskunta osataan sijoittaa kansainväliseen ja globaaliin yhteyteensä, johon kuuluu osana jäsenyys Euroopan unionissa ja sen vaikutukset. Kokelas hallitsee yhteiskuntaopin keskeiset käsitteet, joita ovat esimerkiksi valta, vaikuttaminen, vastuu ja oikeudenmukaisuus. Niin ikään hän tuntee talouden toiminnan perusmekanismit, julkista vallankäyttöä ja oikeusjärjestelmää ohjaavat periaatteet sekä näihin liittyvät termit.

Aineistotehtävissä kokelas osaa tulkita ja hyödyntää asianmukaisesti erilaisia yhteiskuntaa ja talouden toimintaa koskevia aineistoja, kuten tekstejä, kuvia, videoita, karttoja, diagrammeja, kaavioita ja tilastoja. Hän osaa myös arvioida niitä kriittisesti. Pohdintatehtävissä ja ristiriitaista tietoa sisältävissä tehtävissä kokelas osoittaa ymmärtävänsä yhteiskuntaa koskevaan tietoon sisältyvän teoreettisuuden ja tulkinnallisuuden sekä syy-yhteyksien monitahoisuuden ja kompleksisuuden. Hän osaa muodostaa itselleen perustellun näkemyksen ristiriitaisista ja arvosidonnaisista yhteiskunnallisista ja taloudellisista kysymyksistä. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota kokelaan kykyyn rakentaa tiedoistaan jäsentyneitä kokonaisuuksia. Niin ikään tarkastellaan kokelaan kykyä erottaa olennainen tieto epäolennaisesta ja hänen taitoaan hyödyntää vastauksessa ajankohtaista tietoa.

Alla oleva taulukko on tarkoitettu arvostelutyön avuksi. Siinä otetaan huomioon erityisesti myös vastausten taitotavoitteisiin liittyvät ulottuvuudet. Sarakkeissa esitetyt kuvaukset ovat esimerkinomaisia.

Tehtäväkohtaisissa hyvän vastaukseen piirteissä arvostelukriteerit on annettu kaksiportaisesti eli hyville vastauksille (vähintään 35 % tehtävän pistemäärästä) ja kiitettäville vastauksille (vähintään 70 % tehtävän pistemäärästä). 20 pisteen tehtävissä hyvästä vastauksesta saa 7–13 pistettä ja kiitettävästä 14–20 pistettä, 30 pisteen tehtävissä vastaavasti 11–20 ja 21–30 pistettä.

0TyydyttäväHyväKiitettävä
Tietojen oikeellisuus ja olennaisuus, käsitteiden täsmällisyysVastaus ei sisällä lainkaan tehtävässä edellytettyä tietoa. Tehtävä on ymmärretty virheellisesti.Vastaus on niukkasisältöinen, tai se sisältää paljon epäolennaisuuksia. Tehtävään on vastattu vain osittain. Käsitteiden hallinta on puutteellista.Vastaus sisältää verraten täsmällistä ja tehtävään hyvin sopivaa tietoa. Käsitteiden hallinta on hyvää.Vastaus sisältää olennaisia ja aiheen kannalta mielekkäästi rajattuja tietoja. Tietojen ja käsitteiden hallinta on täsmällistä.
Analyyttisyys, loogisuus, perustelevuusVastaus on jäsentymätön ja sekava. Väitteitä ei ole perusteltu.Vastauksen rakenne on luettelomainen tai epäselvä. Aiheen tarkastelu on heikosti erittelevää. Väitteitä on perusteltu niukasti.Vastaus on joiltakin osin analyyttinen. Aiheen tarkastelu on johdonmukaista, vaikka sisältää paikoitellen puutteita. Väitteet on perusteltu verrattain hyvin.Vastauksen yleisote on analyyttinen. Aiheen tarkastelu on johdonmukaista ja argumentoivaa, ja väitteillä on hyvät perustelut.
Kriittisyys, moniperspektiivisyys, kyky arvioida ja soveltaa tietojaVastaus ei sisällä minkäänlaisia (lähde)kriittisiä huomioita eikä järkiperustaista tietojen arviointia tai soveltamista. Vastauksessa ei ole merkkejä kyvystä pohtia eri tulkintoja tai vaihtoehtoja.Vastauksessa on vähäisiä merkkejä lähdekriittisyydestä sekä joitain satunnaisia heikkoja merkkejä eri näkökulmien ja tulkinnallisuuden pohdinnasta. Vastaus ei juuri sisällä tietojen soveltamista.Vastauksessa on paikoitellen hyvää (lähde)kriittistä pohdintaa ja hyviä tulkintoja sekä joitain hyviä esimerkkejä moniperspektiivisestä ajattelusta. Vastauksessa on joitain merkkejä kyvystä arvioida ja soveltaa tietoja.Vastauksessa on terävä ja oivaltava (lähde)kriittinen ote. Vastaus sisältää moniperspektiivistä punnittua pohdintaa. Tietojen arviointia ja soveltamista on vastauksessa monin paikoin.

Osa 1: 20 pisteen tehtävät

1. Kunnallinen päätöksenteko ja kuntien tehtävät Suomessa 20 p.

1.1 Esittele kunnanvaltuuston, kunnanhallituksen ja lautakuntien rooleja kunnan päätöksentekojärjestelmässä. 8 p.

Asukkaat valitsevat edustajansa kunnallisvaaleissa joka neljäs vuosi. Vaaleilla valitaan kunnan- ja kaupunginvaltuustot. Asukasluku vaikuttaa valtuuston kokoon. Valtuusto käyttää ylintä päätösvaltaa kunnassa. Kokelas mainitsee vastauksessaan joitakin kunnanvaltuuston tehtäviä ja painottaa tärkeimpiä asioita.

Valtuusto päättää taloudesta eli päättää kunnallisveron suuruuden ja hyväksyy budjetin. Myös kunnan korkeimpien virkamiesten nimittäminen ja erottaminen kuuluu valtuustolle. Kunnanvaltuusto valitsee kunnanhallituksen ja päättää lautakuntien määrän ja jäsenet sekä valvoo niiden toimintaa.

Kunnanhallitus puolestaan käyttää ylintä toimeenpanovaltaa kunnassa eli panee toimeen valtuuston päättämät asiat. Kunnanhallitus myös valmistelee asioita valtuuston päätettäväksi.

Lautakunnat valmistelevat oman toimialansa asioita hallituksen tai valtuuston päätettäväksi. Kunnat päättävät itse lautakuntarakenteen, mutta yleensä päätoimialoilla (mm. sivistystoimi, sosiaalitoimi) on omat lautakuntansa. Monissa asioissa lautakunnilla on myös itsenäistä päätösvaltaa. Lisäksi kokelas voi mainita vastauksessaan, että päätöksenteossa merkittävässä roolissa ovat myös virkamiehet. Päätöksenteko kokouksissa pohjautuu kunkin toimialan virkamiesten valmisteluun.

1.2 Erittele, mitä tehtäviä kunnalla on, ja arvioi, kuinka tärkeitä kunnan tuottamat palvelut ovat kunnan asukkaan näkökulmasta. 12 p.

Valtio on määrännyt kunnille nk. lakisääteiset eli pakolliset tehtävät. Niiden lisäksi kunta voi järjestää vapaaehtoisia palveluita. Kuntien lakisääteisten tehtävien määrä on kasvanut ajan myötä. Lakisääteisyys on taannut kansalaisten tasa-arvoisuutta eri puolilla maata, kun peruspalvelut on tuotettava kaikissa kunnissa. Kokelas mainitsee joitakin kuntien pakollisia tehtäviä, esimerkiksi varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen sekä ikääntyneiden hoivapalvelujen järjestämisen. Kunta huolehtii myös välttämättömästä infrastruktuurista ja sen kunnossapidosta.

Lakisääteisistä tehtävistä sosiaali- ja terveyspalvelut ovat siirtymässä hyvinvointialueiden hoidettaviksi, mutta ovat vielä vuoden 2022 ajan kuntien vastuulla. Lisäksi kunnat voivat tarjota vapaaehtoisia palveluja. Esimerkiksi toisen asteen oppilaitokset, erilaiset liikuntatilat ja teatteri ovat vapaaehtoisia palveluita. Kunta voi itse valita tavan, jolla se palvelut tuottaa. Kunnan asukkaan näkökulmasta lakisääteiset palvelut tekevät asukkaista tasa-arvoisempia sekä mahdollistavat peruspalveluiden saamisen lähipalveluina.

Kokelas tuo esiin joitakin konkreettisia esimerkkejä siitä, miten palvelut vaikuttavat kuntalaisen arkeen. Esimerkiksi päivähoito mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin. Myös vapaaehtoiset koulutukseen ja virkistäytymiseen liittyvät palvelut ovat asukkaille tärkeitä.

Kiitettävässä vastauksessa kokelas on voinut huomioida käynnissä olevan sote-uudistuksen, jossa terveys- ja sosiaalipalvelut siirtyvät vuoden 2023 alusta hyvinvointialueille pois kuntien vastuulta. Ansiokasta on myös, jos kokelas pohtii aluepoliittista näkökulmaa eli sitä, miten lakisääteiset kunnan tehtävät mahdollistavat asumisen kaikkialla Suomessa. Palvelut eivät kuitenkaan ole saman tasoisia kaikkialla. Palvelujen taso vaikuttaa kuntalaisten kunnallisveron suuruuteen. Kunnan tarjoamat peruspalvelut on yleensä varattu kunnan asukkaille.

2. Euroopan unioni valtioliittona ja liittovaltiona 20 p.

Hyvässä vastauksessa kokelas osoittaa esimerkkien avulla ymmärtävänsä, että EU on edelleen itsenäisten valtioiden välinen liitto eikä liittovaltio. Kokelas esittää joitakin perusteltuja esimerkkejä sekä valtioliitto- että liittovaltiotulkinnan tueksi. Valtioliittotulkintaa tukevia näkökohtia ovat muun muassa seuraavat:

  • jako EU:n päätäntävaltaan ja jäsenvaltioiden päätäntävaltaan kuuluvien asioiden välillä
  • EU:n perustuminen jäsenvaltioiden väliseen sopimukseen (perustuslain sijaan)
  • EU:lla ei ole valtionpäämiestä kuten liittovaltioilla yleensä
  • EU:n jäsenillä on vapaa oikeus erota niin halutessaan.

Liittovaltiotulkinnan puolesta puhuvina seikkoina kokelas voi pohtia esimerkiksi EU-kansalaisuutta, EU:n parlamenttia, yhteismarkkinoita, yhteisiä symboleita (kuten lippua ja hymniä), jäsenvaltioiden suvereniteetin luovuttamista monissa asioissa sekä pyrkimystä yhteiseen valuuttaan (euro).

Kiitettävässä vastauksessa kokelas käsittelee molempia tulkintoja monipuolisemmin, syvällisemmin ja analyyttisemmin. Kokelas voi myös pohtia EU:n viimeaikaista kehitystä, jossa on nähtävissä aiempaa enemmän liittovaltioon kuuluvia piirteitä ja liittovaltiota kohti tähtääviä ehdotuksia. Näitä ovat esimerkiksi yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan ja turvallisuusyhteistyön kehittäminen sekä ehdotukset yhteiseen finanssipolitiikkaan siirtymisestä.

3. Yrityksen perustaminen 20 p.

Hyvässä vastauksessa kokelas tarkastelee joitakin seikkoja, joita yrittäjän on olennaista ottaa huomioon yritystä perustaessaan. Yrittäjäksi ryhtyvän pitäisi selvittää yrityksen toiminta-ajatus sekä se, miten toiminta saadaan kannattavaksi. Muita huomioitavia asioita ovat esimerkiksi seuraavat:

  • onko oma osaaminen riittävä toimintaan ryhtymistä varten
  • mitä on tarkoitus tuottaa ja mille kohderyhmälle
  • mitä kilpailevia yrityksiä ja tuotteita on
  • miksi joku ostaisi perustettavan yrityksen tuotteita
  • miten yrityksen perustamis- ja toimintakulut rahoitetaan
  • miten ja missä tuotteita myydään ja markkinoidaan.

Yrittäjän kannattaa myös kysyä itseltään, onko hän valmis panostamaan toimintaan riittävästi.

Kiitettävässä vastauksessa pohditaan lisäksi yritysmuotovaihtoehtoja (osakeyhtiö, osuuskunta, toiminimi, avoin yhtiö) suhteessa suunnitellun liiketoiminnan vaatimuksiin ja yrittäjän taloudellisiin riskeihin. Yrittäjän pitää myös perehtyä yritystoimintaan kuuluviin velvoitteisiin, kuten kirjanpitoon, verotukseen, sosiaaliturvaan ja työehtoihin, sekä selvittää liiketoiminnan luvanvaraisuus. Kokelas voi pohtia myös tarkemmin esimerkiksi yrittäjän omaan osaamiseen ja omiin arvoihin liittyviä näkökohtia, yrittäjille tarjolla olevien tukien ja neuvonnan saatavuutta sekä sitä, että yrittäjyys on usein kuin elämäntapa, jossa yrittäjän arkielämä kytkeytyy tiiviisti yrityksen hoitamiseen. Vastauksessa voidaan käsitellä myös yrittäjyyden ja palkkatyön välimaastossa olevia toimintatapoja, kuten kevytyrittäjyyttä (yrittäjämäinen toiminta ilman omaa yritystä erilaisten laskutuspalveluiden välityksellä).

4. Suomalaisten näkemykset sotilaallisesta liittoutumisesta 20 p.

4.1 Vertaile taulukon 4.A pohjalta eri puolueiden kannattajien, eri ikäryhmien ja eri puolilla maata asuvien näkemyseroja sotilaallisesta liittoutumisesta ja pohdi näiden erojen syitä. 14 p.

Hyvässä vastauksessa käsitellään kaikkia kolmea ryhmää ja todetaan huomattavat erot eri puolueiden kannattajien ja ikäryhmien välillä sekä suhteellisen pienet erot eri puolilla maata asuvien välillä. Erojen syistä nostetaan esiin esimerkiksi se, että kokoomuksen kannattajat suhtautuvat myönteisesti sotilaalliseen liittoutumiseen, minkä takana on puolueen historiallinen länsimyönteisyys, sekä se, että vasemmistoliiton kannattajat puolustavat liittoutumattomuutta, mikä perustuu haluun pitää Suomi suurvaltaristiriitojen ulkopuolella. Ikäryhmistä pannaan merkille suoraviivainen liittoutumattomuuden kannatuksen lisääntyminen ikääntymisen myötä. Tätä voidaan selittää esimerkiksi vanhempien sukupolvien kokemuksella Suomen pitkään harjoitetusta puolueettomuuspolitiikasta ja kylmän sodan aikaisesta pyrkimyksestä pysyä sotilaallisten liittojen ulkopuolella. Eri puolilla maata asuvien näkemyserot saattavat johtua esimerkiksi väestön ikärakenteesta, puolueiden alueellisesta kannatuksesta tai alueellisista kauppasuhteista (rajakaupasta) Venäjän kanssa.

Kiitettävässä vastauksessa eroja vertaillaan ja huomataan myös kantaansa kertomattomien osuudet. Erojen syitä käsitellessään kokelas ryhmittelee ja vertaa esimerkiksi puoluekentän eri kohdissa olevien puolueiden näkemyksiä toisiinsa eli esimerkiksi vasemmistopuolueiden ja keskustan samantyyppisiä liittoutumattomuutta kannattavia näkemyksiä suhteessa kokoomuksen ja vihreiden liittoutumista kannattaviin näkemyksiin. Lähdekriittisenä huomiona kokelas voi nostaa esille sen, että kyselytutkimus on laadittu ennen Ukrainan sodan (2022) syttymistä.

4.2 Esitä perusteltu arviosi siitä, miten suomalaisten näkemykset sotilaallisesta liittoutumisesta voivat muuttua ja mitkä tahot olisivat Suomen todennäköisiä liittolaisia 2020-luvulla. 6 p.

Vastauksessa esitetään liittoutumisnäkemysten kehitystä 2020-luvulla koskeva arvio, jota perustellaan esimerkiksi maailmanlaajuisilla kansainvälisen tilanteen muutoksilla ja Itämeren alueen tilanteella.

Kiitettävässä vastauksessa kokelas tuo esille nykyisen tilanteen, jossa Venäjän hyökkäys Ukrainaan on muuttanut suomalaisten enemmistön Nato-kannan ensimmäistä kertaa myönteiseksi. Mahdollisina liittolaisina nostetaan esiin Nato, valtioiden kahdenvälinen puolustusyhteistyö (Yhdysvallat, Iso-Britannia), EU ja Ruotsi.

5. Hyvä hallinto ja kansalaisen oikeusturva 20 p.

5.1 Tarkastele, mistä seikoista hyvä hallinto muodostuu. 10 p.

Valtio ja kunnat toimivat Suomessa oikeusvaltioperiaatteen mukaisesti. Hyvässä vastauksessa kokelas tuo esiin joitakin keskeisiä hyvän hallinnon piirteitä, kuten hallinnon perustuminen parhaaseen asiantuntijatietoon, tehokkuus, yhdenvertaisuus ja puolueettomuus, käsittelyn julkisuus sekä jokaisen kansalaisen oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi. Kokelas ymmärtää hyvää hallintoa koskevat vaatimukset (käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea muutosta).

Kiitettävässä vastauksessa on mainittu joitain hyvän hallinnon oikeusperiaatteista, esimerkiksi yhdenvertaisuusperiaate, objektiivisuusperiaate tai suhteellisuusperiaate.

5.2 Mitä oikeusturvakeinoja kansalaisella on hänen halutessaan kyseenalaistaa valtion virkamiehen tekemän päätöksen? Entä kunnan virkamiehen päätöksen? 10 p.

Hyvässä vastauksessa kokelas mainitsee hallintovalituksen ja kunnallisvalituksen ja tekee selkoa niiden erosta. Valitus valtion viranomaisen päätöksestä on hallintovalitus. Hallintovalituksen voi tehdä vain asianosainen eli sellainen henkilö tai yhteisö, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta päätös koskee. Kunnan viranomaisen päätöstä koskevan kunnallisvalituksen voi tehdä yleensä jokainen kunnan jäsen riippumatta siitä, millä tavoin päätös häntä koskee. Toisaalta myös valitus kunnan viranomaisen päätöksestä voi olla hallintovalitus, jonka voi tehdä vain asianosainen – esimerkiksi valitus kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tai sosiaaliviranomaisen päätöksestä. Valtion tai kunnan viranomaisen hallintoasiassa tekemästä päätöksestä saa pääsääntöisesti valittaa hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeuden päätöksestä voi hakea valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Jos korkein hallinto-oikeus myöntää luvan, se ottaa asian käsittelyyn.

Kiitettävässä vastauksessa kokelas käsittelee edellä mainittuja teemoja analyyttisemmin.

6. Kesämökkitontin osto 20 p.

Hyvässä vastauksessa kokelas tuo esiin, että kysymyksessä on kiinteistökauppa. Kiinteistökauppa on määrämuotoinen oikeustoimi. Myyjä ja ostaja allekirjoittavat kauppakirjan kaupanvahvistajan läsnä ollessa. Kauppakirjassa on oltava tiedot kiinteistöstä, sopimusosapuolista ja kauppahinnasta. Ostajan on haettava kaupalle lainhuuto. Ennen kauppaa tulee selvittää, voiko tontille rakentaa (kaavoitus).

Kiitettävässä vastauksessa kokelas käsittelee kiinteistökauppaa tarkemmin. Ostajan on saatava nähdäkseen lainhuutotodistus, joka todistaa myyjän omistusoikeuden myytävään kiinteistöön, sekä rasitustodistus, josta käyvät ilmi mahdolliset kiinnitykset. Lisäksi ostajan on saatava kiinteistörekisteriote, josta tulevat ilmi mm. kiinteistön muodostamista koskevat tiedot sekä kiinteistöön liittyvät oikeudet ja rasitteet. Sähköinen kaupantekojärjestelmä ei edellytä kaupanvahvistajaa. Vastauksesta käy ilmi, että kauppahinnasta tulee suorittaa varainsiirtovero.

Osa 2: 30 pisteen tehtävät

7. Keskiluokka 30 p.

7.1 Analysoi tekstin 7.A pohjalta, miten eri tuloluokkien koko muuttui vuosina 1995–2016, ja pohdi, mitä syitä muutosten taustalla on ollut. 10 p.

Hyvässä vastauksessa kokelas tekee aineistosta päähavainnot: tarkastellulla aikavälillä matala- ja korkeatuloisten ja ylempää keskituloa saavien määrä kasvoi ja muissa tuloluokissa olevien pieneni. Ylimmissä tuloluokissa lisäys tapahtui lähinnä työllisten ryhmässä ja matalatuloisissa työvoiman ulkopuolella olevissa. Alempaa keskituloa saavien ryhmässä vähenivät työvoiman ulkopuolella olevien ja työttömien määrät. Vastauksessa voidaan pohtia muun muassa seuraavia selityksiä muutoksiin: Työttömistä suuri osa sijoittuu alempiin tuloluokkiin, ja työttömien määrä väheneekin etenkin alempaa keskituloa saavien ryhmässä. Vuonna 1995 työttömiä oli laman jäljiltä paljon, ja työttömien kokonaismäärä oli siihen verrattuna pienempi vuonna 2016. Tätä selittää 90-luvun puolivälissä alkanut talouskasvu. Talouskasvua on ollut myös 2000-luvulla, mutta toisaalta vuonna 2008 alkoi voimakas taantuma. Matalatuloisten ryhmässä työllisten määrä kasvoi selvästi, mikä viittaa siihen, että ajanjakson kuluessa on syntynyt paljon matalapalkkatöitä. Matalatuloisissa ja myös korkeatuloisissa oli työvoiman ulkopuolisia aiempaa enemmän vuonna 2016. Työvoiman ulkopuolisia ovat mm. eläkeläiset ja opiskelijat. Eläkeläisten määrä kasvoi tarkastellulla ajanjaksolla, ja voidaan olettaa monien heistä sijoittuvan juuri alimpiin tuloluokkiin.

Kiitettävässä vastauksessa kokelas käsittelee kattavammin ja syvällisemmin muutosten taustalla olevia syitä. Kokelas voi tuoda esille esimerkiksi, että matalatuloisten määrän kasvua voivat selittää pätkä- ja osa-aikatöiden lisääntyminen, sosiaaliturvan leikkaukset sekä se, että yhteiskunnan tukia ei ole sidottu yleiseen tulokehitykseen. Toisaalta on mm. syntynyt korkeaa koulutusta edellyttäviä työtehtäviä, joissa on korkeampi tulotaso. Vastaus osoittaa kokelaan ymmärtävän sen, että taulukko ei kerro tuloluokkien osuutta koko väestöstä.

7.2 Pohdi, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, mihin yhteiskuntaluokkaan ihminen katsoo kuuluvansa, ja erittele taulukon 7.B perusteella, miten suomalaisten näkemykset eri yhteiskuntaluokkiin kuulumisestaan muuttuivat vuosina 2002–2017. 10 p.

Hyvässä vastauksessa tarkastellaan esimerkiksi tulotason, ammatin, koulutuksen ja elämäntavan vaikutusta siihen, mihin yhteiskuntaluokkaan ihminen katsoo kuuluvansa. Taulukosta havaitaan, että vuosina 2002–2017 samastuminen työväenluokkaan, alempaan keskiluokkaan ja keskiluokkaan väheni miehillä ja naisilla, mutta samastuminen ylempään keskiluokkaan yleistyi. Keskiluokkaan tai työväenluokkaan samastuminen oli silti myös vuonna 2017 edelleen yleisempää kuin muihin luokkiin samastuminen. Muutokset miesten ja naisten luokkaidentifioitumisessa ovat olleet keskenään samansuuntaiset. Työväenluokkaan ja ylempään keskiluokkaan identifioituminen on ollut naisilla vähän vähemmän yleistä kuin miehillä, mutta erot sukupuolten välillä ovat verraten pienet.

Kiitettävässä vastauksessa yhteiskuntaluokkaan samastumisen syitä tarkastellaan syvällisemmin. Kokelas voi eritellä myös taulukkoa tarkemmin. Vastauksessa voidaan esimerkiksi tuoda esille, että myös omaisuuden määrä ja perhetausta saattavat vaikuttaa siihen, mihin yhteiskuntaluokkaan henkilö katsoo kuuluvansa. Vastauksessa voidaan nostaa esille esimerkiksi se, että vaikka alaluokkaan itsensä samastavien osuus on pieni, kyseiseen ryhmään samastuvien osuus on kuitenkin kasvanut mittauskertojen välillä prosentuaalisesti paljon.

7.3 Arvioi, mitä myönteistä ja kielteistä tekstin 7.A ja taulukon 7.B esittämässä kehityksessä voi olla yhteiskunnalliselta kannalta. 10 p.

Hyvässä vastauksessa voidaan pohtia esimerkiksi sitä, että kovin harvat katsovat kuuluvansa yläluokkaan, eikä tässä ole juuri tapahtunut muutosta 2000-luvulla. Yläluokkaan kuulumisesta ei ilmeisesti ole tullut tavoitellumpaa, eikä yläluokalle tyypillisiä piirteitä ole alkanut esiintyä yhteiskunnassa juuri aiempaa enempää. Sen sijaan ylempään keskiluokkaan identifioituu selvästi aiempaa useampi, vaikka heidän osuutensa on edelleen vain noin 10 prosenttia väestöstä. Tämä viittaa siihen, että koulutukseltaan, tuloiltaan tai muilta ominaisuuksiltaan muusta keskiluokasta erottuvaa väestöä on entistä enemmän. Se voi olla positiivinen osoitus sosiaalisesta liikkuvuudesta ylöspäin, mutta toisaalta se voi kertoa sosioekonomisten erojen suhteellisesta kasvusta.

Kiitettävässä vastauksessa kokelas arvioi kehityksen myönteisiä ja kielteisiä puolia analyyttisemmin ja syvällisemmin. Vastauksessa voidaan esimerkiksi pohtia, johtaako yhteiskuntaluokkien ääripäiden painottuminen mahdollisesti siihen, että Suomessa on tulevaisuudessa aiempaa enemmän luokkayhteiskunnan eli yhteiskunnallisen polarisaation piirteitä. Tällöin yhteiskunnallinen asema periytyy voimakkaasti ja sosiaalisen nousun mahdollisuudet ovat aiempaa vähäisempiä. Toisaalta ylempään keskiluokkaan itsensä samastavien osuuden kasvu voi kertoa siitä, että koulutuksen avulla on mahdollista nousta ylempään yhteiskuntaluokkaan.

8. Sijoittaminen 30 p.

8.1 Helsingin pörssissä noteerattujen yhtiöiden yhteenlaskettu markkina-arvo nousi vuosina 2015–2020 noin 180 miljardista eurosta yli 250 miljardiin euroon. Keväällä 2020 markkina-arvo laski lyhyessä ajassa yli 50 miljardia euroa mutta nousi sitten kesän aikana takaisin ja jopa entistä korkeammalle. Kuukausittainen vaihto eli osakkeilla käyty kauppa Helsingin pörssissä kasvoi keväällä 2020 huomattavasti tavanomaista suuremmaksi. Pohdi syitä edellä kuvattuun kehitykseen. 8 p.

Vastauksessa kokelas osoittaa ymmärtävänsä, että pörssin markkina-arvo yleensä trendinomaisesti nousee, sillä pörssiosakkeiden tuotto ylittää pitkällä aikavälillä muiden sijoitusvaihtoehtojen tuoton ja siksi osakkeista ollaan valmiita maksamaan entistä enemmän. Vuosien 2015–2020 pörssikehitys sopii tähän yleislinjaan. Kevät 2020 oli poikkeuksellinen koronaviruspandemian takia. Pandemia lamautti monia talouden toimialoja ja aiheutti sitä kautta epävarmuutta pörsseissä, mutta keskuspankkien ja valtioiden tukitoimet palauttivat luottamusta talouteen niin, että pörssikurssit elpyivät. Sijoittajilla ei myöskään ollut muita yhtä houkuttelevia vaihtoehtoja pääomilleen, joten osakkeisiin sijoitettiin, ja niiden hinta kohosi siksi jopa korkeammalle kuin reaalitalouden valossa olisi ollut ehkä syytä. Osakekaupan poikkeuksellinen vilkastuminen keväällä 2020 selittyy sillä, että talousnäkymien synkentyessä keväällä 2020 monet halusivat myydä pörssiosakkeitaan ja kurssien laskiessa osakkeille löytyi myös ostajia, joten osakevaihto vilkastui.

8.2 Pohdi, miksi suomalaisten kotitalouksien sijoitus- ja talletusratkaisut painottuvat siten kuin tekstissä 8.A esitetään. 8 p.

Kokelas osoittaa ymmärtävänsä, mitä pörssiosakkeet, velkakirjat, rahasto-osuudet ja talletukset ovat sijoituslajeina. Kotitalouksien talletuksia (yli 100 miljardia euroa) oli syksyllä 2020 noin puolet enemmän kuin niiden osake- ja rahastosijoituksia yhteensä (yli 70 miljardia euroa). Kotimaisten sijoitusten osuus kotitalouksien osake- ja rahastosijoituksista oli noin 90 prosenttia.

Kokelas voi pohtia sijoitusratkaisuja esimerkiksi seuraavista näkökulmista. Sijoituksissa on paljolti kyse tuotto-odotusten ja sijoittajariskin arvioinnista: sijoitus ei yleensä voi olla samalla sekä matalariskinen että korkeatuottoinen. Sijoitukset ovat myös erilaisia siinä, kuinka paljon aktiivisuutta ja sijoitusosaamista ne edellyttävät. Sijoitukset kotimaisiin kohteisiin ovat ulkomaisia sijoituksia suuremmat siksi, että kotimaiset sijoituskohteet tunnetaan paremmin, niitä on kotimaan (Helsingin) pörssissä eniten tarjolla ja sijoituksista suuri osa on perintönä saatuja vanhoja osakeomistuksia. Rahasto-osuudet ovat kasvava ja turvallisempi sijoitusten laji, joka ei vaadi merkittävää asiantuntemusta sijoittajalta. Velkakirjojen korot ovat olleet matalia, mikä on vaikuttanut siihen, että ihmiset ovat olleet halukkaita sijoittamaan niihin. Suomalaisissa kotitalouksissa on vanhastaan paljolti suosittu vähäriskisiä eli matalatuottoisia talletuksia, sillä sijoittamisen perinne on ollut pääomien vähäisyyden vuoksi heikko. Talletuksissa kiinni olevat varat saa helposti ja nopeasti käyttöön tarpeen vaatiessa.

8.3 Arvioi, mitä kansantalouden näkökulmasta myönteisiä ja kielteisiä piirteitä on ilmiöissä, jotka on kuvattu edellä tehtävässä 8.1 ja tekstissä 8.A. 14 p.

Hyvässä vastauksessa kokelas osoittaa joidenkin esimerkkien avulla ymmärtävänsä pörssiosakkeisiin sijoittamisen merkityksen kansantaloudelle. Kokelas voi tarkastella kysymystä jostain näkökulmasta ja esimerkiksi esittää perustellun arvion siitä, miten kotitalouksien sijoitusten ja talletusten painotukset palvelevat Suomen elinkeinoelämää ja siten myös kansantaloutta. Voidaan ajatella, että pankkitalletus on huonompi ratkaisu kuin osakesijoitus, jos pyritään parantamaan kotitalouksien kulutusmahdollisuuksia, mutta toisaalta pankkitalletuksia painottaessaan kotitaloudet eivät ole kovin alttiita pörssikurssien heilahteluille.

Kiitettävässä vastauksessa olennaista on valittujen ilmiöiden perusteltu ja monipuolinen arviointi julkisen sektorin, yritysten ja kotitalouksien näkökulmasta. Kotitalouksien osake- ja rahastosijoitusten painottuminen kotimaisiin sijoituskohteisiin hyödyttää kansantaloutta sikäli, että suorat sijoitukset kotimaisiin kohteisiin tukevat suomalaisia yrityksiä. Kotitaloudet saavat sijoituksista osinkotuloja, jotka voidaan käyttää kulutukseen, mikä yleisesti ottaen on eduksi kansantaloudelle. Yritykset voivat pörssiin listautumalla tai osakeannilla rahoittaa investointejaan. Julkinen sektori puolestaan saa verotuloja osakkeiden myyntivoitoista ja osingoista. Pankkitalletukset eivät alhaisten korkojen aikana tuota kovin hyvin verotuloja. Helsingin pörssin kehitystä kokelas voi tulkita esimerkiksi siten, että koska pörssin markkina-arvo nousi 2015–2020 trendinomaisesti, suomalaisyritysten tulevaisuudennäkymiä ei tuona aikana pidetty ainakaan kovin synkkinä. Kevään 2020 kriisi ei muodostunut pitkäaikaiseksi, joskaan ei ole takeita, että kriisistä palautuminen on terveellä pohjalla: markkina-arvojen nousu entiselle tasolleen ja jopa sen yli voi kuvastaa myös muiden sijoitusmahdollisuuksien puutetta ja rahan ylitarjontaa.

Kokelaan esittämän arvion perusteita tulee tarkastella niiden loogisuuden ja uskottavuuden kannalta, ja kokelas voi arviossaan päätyä perustellusti painottamaan enemmän joko myönteisiä tai kielteisiä seikkoja.

9. Globalisaatio ja EU 30 p.

9.1 Analysoi taulukossa 9.A esitettyä maailmankaupan kehitystä vuosina 1900–2017. Mitkä tekijät selittävät taulukossa esitetyt maailmankaupan kehityksen vaiheet? Pohdi myös, millaiseksi maailmankauppa oli pääpiirteissään muotoutunut talouden globalisaation seurauksena vuonna 2017. Ketkä ovat talouden globalisaation voittajia ja häviäjiä? 10 p.

Kokelas tarkastelee (aineisto 9.A) talouden globalisaatiokehityksen pääpiirteitä ja keskeisiä syitä vaihteluihin tuoden esille esimerkiksi seuraavia asioita: Talouden globalisaation ensimmäinen aalto 1900-luvun alussa päättyi ensimmäiseen maailmansotaan, jonka jälkeen (taloudellinen) nationalismi, 1930-luvun lama ja toinen maailmansota supistivat kansainvälistä kaupankäyntiä edelleen. Sodan jälkeen kauppaa vapautettiin ja kaupankäynti alkoi kasvaa. Kasvu vauhdittui etenkin 1990-luvulla kylmän sodan päätyttyä ja Aasian maiden integroiduttua maailmantalouteen. Kasvu jatkui aina vuosien 2007–2009 finanssikriisiin saakka. Pohtiessaan maailmankaupan rakennetta kokelas tuo esiin sen peruspiirteet: Maailmankauppa keskittyy suurelta osin kolmen alueen, Pohjois-Amerikan, Itä-Aasian ja Euroopan, väliseksi. Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maat öljyn viejämaita lukuun ottamatta taas ovat heikoiten integroituneet maailmantalouteen ja jääneet hyvin pitkälle osattomiksi sen hyödyistä. Kokelas tarkastelee maailmantalouden globalisoitumisen vaihteluita ja niiden syitä sekä maailmankaupan rakennetta selkeästi ja johdonmukaisesti.

9.2

Taloudellisella globalisaatiolla viitataan pääoman liikkeiden ja kaupankäynnin vapauteen, sosiaalisella globalisaatiolla ihmisten ja informaation liikkumisvapauteen ja poliittisella globalisaatiolla valtioiden tiivistyvään yhteistyöhön, kun ne sitoutuvat kansainvälisiin lakeihin ja sopimuksiin.

Pohdi globalisaation vaikutuksia Euroopan unioniin ja sen jäsenvaltioihin. Arvioi vastauksessasi ilmiön taloudellisia, poliittisia ja sosiaalisia vaikutuksia.

10 p.

Vastauksessa kokelas tuo esiin, että EU on yksi globalisaatiosta taloudellisesti eniten hyötyneistä alueista maailmassa ja yksi suurimmista kansainvälisen kaupankäynnin keskuksista. Vastauksessaan kokelas voi pohtia esim. taloudellisen hyödyn jakaantumista EU-alueella, väestönmuutoksia ja muuttoliikettä ja joitakin muita globalisaatioon liittyviä taloudellisia, poliittisia ja sosiaalisia seikkoja, niin positiivisia kuin negatiivisia, ja niiden ilmenemistä EU:ssa tai sen jäsenvaltioissa. Näitä ovat esimerkiksi hyödykkeiden halpeneminen, tuotannon siirtyminen kustannustasoltaan edullisempiin maihin, kansainvälisten yhtiöiden vallan kasvu, ympäristöongelmat, rasismin lisääntyminen, siirtolaisuus sekä populismin, nationalismin ja ääriliikkeiden nousu.

9.3

Globalisaatio näyttää talouden osalta hidastuneen 2010-luvun puolivälin jälkeen, kun se muilla ulottuvuuksilla on jatkanut kasvuaan. Toisaalta vuosien 2020–2021 koronaviruspandemia on vaikuttanut globalisaatioon sen kaikilla ulottuvuuksilla.

Esitä perusteltu arviosi, miten taloudellinen, poliittinen ja sosiaalinen globalisaatio tulevat 2020-luvulla kehittymään.

10 p.

Kokelas esittää vastauksessaan 2020-luvulla todennäköisinä pitämiään globalisaation eri ulottuvuuksien kehityskulkuja. Esitettyjen kehityskulkujen perustelut osoittavat kokelaan ymmärtävän, millaiset tekijät ja tekijöiden väliset yhteydet vaikuttavat minkäkin globalisaation lajin kehitykseen. Arviot on myös pohjimmiltaan ankkuroitu uskottavasti tietoon maailman nykytilasta, ja kokelas pohtii jokaista kolmea globalisaation ulottuvuutta.

Tehtävänannon laajuuden vuoksi monenlaiset lähestymistavat ovat mahdollisia. Erityisesti kiitettävässä vastauksessa perustelut ovat oleellisia.