Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, lång lärokurs

28.3.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 17.5.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgifter 18 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

I bedömningen av skrivprestationer fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Osa 1: Kuullun ymmärtäminen

1. Auta Antti 12 p.

1.1 Miten Antti Holma kuvailee suomalaista työkulttuuria? 3 p.

  • Suomalaisilla työntekijöillä on runsaasti vapaa-aikaa.  (3 p.)

1.2 Mikä huolestuttaa Holmaa amerikkalaisessa koulutusjärjestelmässä? 3 p.

  • Opinnoissa suunnanvaihdokset eivät ole helppoja.  (3 p.)

1.3 Mitä Holma ajattelee tulevasta ranskan kurssista? 3 p.

  • Hän toivoo kurssin vastaavan hänen tarpeitaan.  (3 p.)

1.4 Mikä vaikutti Holman lenkin jälkeiseen romahdukseen? 3 p.

  • Stressaava elämäntilanne  (3 p.)

2. Tärkeitä kuvia 7 p.

2.1 Mikä kuvista on se, josta Terhi Panula kertoo? 3 p.

  •  (3 p.)
Vedessä on kivi, ja veteen kiven ympärille heijastuu valkoisia pilviä.

2.2 Mikä kuvista on se, josta Virpi Talvitie kertoo? 2 p.

  •  (2 p.)
Mies seisoo levittämässä rappauslaastia talon ulkoseinään. Talon ympärillä on rakennustelineitä.

2.3 Mikä kuvista on se, josta Kaarin Taipale kertoo? 2 p.

  •  (2 p.)
Kuvassa on perinteinen muurattu takka. Takassa palaa tuli, ja takan edessä on korituoleja.

3. Kevin Mitnick 15 p.

3.1 Minkälainen Kevin oli nuorena? 3 p.

  • Syrjään vetäytyvä  (3 p.)

3.2 Mitä lainvastaista Kevin teki? 3 p.

  • Kajosi arkaluonteiseen materiaaliin  (3 p.)

3.3 Mitä Kevin teki suorittaessaan rangaistusta? 3 p.

  • Valmistautui oikeudenkäyntiin  (3 p.)

3.4 Minkä havainnon Kevin teki Yhdysvaltojen oikeusjärjestelmästä? 3 p.

  • Asianajajilla on suuri merkitys.  (3 p.)

3.5 Mitä Kevin tekee nykyään tietoturva-alalla? 3 p.

  • Antaa neuvoja muille  (3 p.)

4. Tulevaisuuden ruoka (video) 14 p.

Inspelningen

4.2 ”Oliks se niin että nyt tässä korona-ajassa niin sä oot vähän kotona innostunut taas laittamaan siemeniä multaan? Joo. Käy vähän silleen kun on kevät ja on hirveesti aikaa nii mitä siel sit tekee tuijottaa kun kasvit kasvaa. Ja sit kun ne ei kasva tarpeeks nopeesti nii pitää kylvää lisää ja syöt mangon hei täälläkin on siemen ja avokaadon ja sielläkin on siemen ja ananaksesta jää jotain ja tomaateista jää siemeniä. Chileistä jää ja sit alkaa oleen silleen niin ku…
– …siis avokadon se sisällä oleva kivi, sen laitat?
– Niin joo joo joo joo…”

4.3 ”Siis öäm kasveistahan voidaan ottaa soluja pois. Kasvi koostuu niin kuin mekin koostutaan soluista. Ne voi ne solut ottaa sieltä pois ja sitten niitä voidaan kasvattaa niin kuin irrallaan siitä eliöstä niin kuin petrimaljalla. Ja tota kasvien kanssa se on aika helppoo. Ja sit ne solut kun ne laitetaan oikeisiin olosuhteisiin vaikka tollaisiin pulloihiin niin ne vaan jakautuu jakautuu jakautuu ja niistä ei vielä tule kasvia mut ne tuottaa niitä saman tyyppisiä yhdisteitä mitä ne kasvit itse tuottaa.”

4.4 ”…sokeria vähän ja keiteltiin ne solut rikki ni sit vapautu vapautu tota makuaineita. Ja ei sitä vois erottaa semmosesta puolukkahillosta. Sielt puuttu ne kaikki niin ku ne kuoren riekaleet. Se on vähän enemmän semmonen niin ku geelimäinen tai semmonen niin ku hyytelö.
– Mut maku on niin ku hyvin sama.
– Maku on hyvin samanlainen.”

4.1 Mistä Lauri Reuterin kiinnostus ruokaan alkoi? 2 p.

  • Hän sai lapsena oman kasvimaan.  (2 p.)

4.2 Vad har Reuter gjort med grönsaker och frukter under pandemin? 2 p.

Tagit/Samlat frön/kärnor (1/0 p.) och börjat odla/odlat/sått/planterat dem (1/0 p.)

Han har odlat frön från frukter och grönsaker han ätit. (2 p.)
Reuter har odlat frön från/frön han fått ur frukter och grönsaker. (2 p.)
Han har odlat frön från grönsaker och frukter. (1 p.)
Han planterar deras frön och försöker få dem att växa. (1 p.)
Han har planterat nya växter under pandemiåret, bl.a. avokado. (0 p.)

4.3 Vilka två saker gjorde Reuter med växtcellerna? 4 p.

Han tog celler från växter (2/0 p.) och odlade dem separat utanför växten/i en petriskål/flaska/i flaskor (2/0 p.)

Han tog bort dem från växten och lade dem i ideala förhållanden för att de skall kunna fortsätta dela sig och växa. (4 p.)
Han tog cellerna ur den ursprungliga växten och fick dem att växa utanför moderväxten. (4 p.)
Han odlade dem i petriskål. (2 p.)
Reuter tog bort växtcellerna och satte dem i en glasburk. (0 p.)

4.4 Vad berättar Reuter om smaken och konsistensen på den konstgjorda lingonsylten? 4 p.

Den smakar som vanlig/normal/riktig/äkta lingonsylt (2/0 p.) den är slätare/ den är mera geléaktig/ det finns inte bitar av skal (2/0 p.)

Den är väldigt liknande till en riktig lingonsylt, det är svårt att smaka skillnaden på konstgjord och naturlig lingonsylt. Enda skillnaden är att konstgjorda lingonsylten inte innehåll lingonskal. (4 p.)
Smaken är liknande som vanlig lingonsylt, konsistensen är slät. (2 p.)
Den konstgjorda lingonsylten har en annorlunda konsistens än vanlig lingonsylt, men smaken är likadan. (2 p.)
Smaken är mycket liknande medan konsistensen är geléliknande. (0 p.)

4.5 Minkälaista tulevaisuuden ruoka on Reuterin mukaan? 2 p.

  • Perinteisiä ruokia valmistetaan uudenlaisista raaka-aineista.  (2 p.)

5. Tähtitaivas ja avaruus 12 p.

5.1 Miksi Esko Valtaojasta tuli tähtitieteilijä? 3 p.

  • Hänellä ei ollut muuta mielekästä vaihtoehtoa.  (3 p.)

5.2 Miksi Andien vuoret ovat Valtaojan mielestä hyvä paikka tutkia tähtitaivasta? 3 p.

  • Siellä sitä voi tarkastella ilman häiritsevää valoa.  (3 p.)

5.3 Varför är det svårt för människan att se när nya stjärnor föds? 2 p.

Det är en långsam process/man vet inte när födelseprocessen börjar och slutar (2/0 p.)

Eftersom det tar flera miljoner år för stjärnor att födas. (2 p.)
Eftersom stjärnor föds mycket långsamt. (2 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 5.3.

”Tähtien syntyminen on niin hidas prosessi et se kestää miljoonia vuosia et siinä ei oikein tiedä et missä vaiheessa alkaa sitte korkkaa skumppapulloja ja tarjoilee sikareita. Mutta me nähdään syntymässä olevia tähtiä ei nyt ihan paljailla silmillä mutta katsotaan vaikka Hubble-avaruusteleskooppi me voidaan nähdä suuria sumuja jotka on hiljalleen luhistumassa kuumenemassa ja joittenkin keskellä nähdään jo siellä pieni valopuikahdus siellä on upouusi tähtivauva joka on just päästänyt ensimmäisen parkaisunsa.”

5.4 Vad anser Valtaoja om supermånen och hur motiverar han sin åsikt? 4 p.

  • Han tycker att den är ett överskattat fenomen/överdrivet populär/uppskattas onödigt mycket (2/0 p.).
  • Den skiljer sig inte från en vanlig (full)måne/man märker inte att den är större än en vanlig fullmåne (2/0 p.).

Intresset för fenomenet är överdrivet eftersom supermånen inte skiljer sig så mycket från en vanlig måne och att termen inte är vetenskaplig. (4 p.)
Han anser att människor tror att supermånen är något märkvärdigare än den egentligen är. Det är inte så stor skillnad mellan supermånen och en vanlig måne så att man skulle märka skillnaden med bara ögat. (4 p.)
Den är inget speciellt, man ser ingen stor skillnad från en vanlig fullmåne. (2 p.)
Den är inte lika imponerande som man skulle tro, den ser väldigt lite annorlunda ut och det är inte en term som finns inom vetenskapen. (2 p.)
Han anser att supermånen är bara påhittad/skräpprat/strunt, eftersom supermånen är en astrologisk term. (0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 5.4.

”Sanotaan nyt nää tää nyt on tullut mediaan muotia että hehkutetaan kaikkia näitä superkuuta ja muuta täysikuuta kun kuu on vähän lähempänä ja ihmiset ryntää ulos ja on pettyneitä et sehän on ihan tavallinen täysikuu et ei siinä mitään. Se tuli jostain itse asiassa se tuli astrologiasta jolle se on hyvin tärkeätä että millä etäisyydellä kuu on että elikkä täyttä hömppää. Ei se sen kummemmalta näytä vaikka ois kuinka superkuu. Täysikuuta kannattaa katsoa mutta turha odottaa että siinä olisi sen superimpaa on kuin edellisen täydenkuun aikaankaan. […] Kyllä se on niin kuin pikkusen kirkkaampi ja pikkusen isompi mutta ei sitä paljaalla silmällä huomaa.”

6. Orkesterin edessä (video) 18 p.

6.1 Mikä seuraavista on osaltaan mahdollistanut Emilia Hovingin kapellimestariopinnot? 3 p.

  • Läheisten myönteinen asenne  (3 p.)

6.2 Mikä on Hovingin mielestä hienoa kapellimestarin työssä? 3 p.

  • Musiikin tekeminen vaihtelevilla kokoonpanoilla  (3 p.)

6.3 Miten Hoving valmistautuu orkesterin johtamiseen? 3 p.

  • Hän tutustuu teokseen perin pohjin.  (3 p.)

6.4 Miksi Hoving haluaa johtaa omia konsertteja jo opintojen aikana? 3 p.

  • Päästäkseen käsiksi työmahdollisuuksiin  (3 p.)

6.5 Mitä Atso Almila toteaa opiskelijoiden tulevaisuudesta alalla? 3 p.

  • Työtilanne on epävarma.  (3 p.)

6.6 Miten Hovingin tarina jatkui? 3 p.

  • Hän pääsi sijaistamaan.  (3 p.)

7. Vanhoissa kännyköissä on kultaa (video) 9 p.

7.1 Mitä professori Ari Jokilaakso toteaa kodin elektroniikkajätteestä? 3 p.

  • Siitä olisi saatava metallit paremmin uusiokäyttöön.  (3 p.)

7.2 Mitä koboltista sanotaan? 3 p.

  • Sitä kannattaisi kierrättää vielä enemmän.  (3 p.)

7.3 Mitä Jokilaakso toteaa kaivosten sulkemisesta tulevaisuudessa? 3 p.

  • Se on tällä hetkellä epärealistinen ajatus.  (3 p.)

Osa 2: Luetun ymmärtäminen

8. Sanna Marin 12 p.

8.1 Mikä sai Marinin lähtemään politiikkaan? 3 p.

  • Hän näki, että asiat voisi tehdä paremminkin.  (3 p.)

8.2 Sanna Marin haluaa oppia 3 p.

  • huomioimaan paremmin toisten mielipiteet.  (3 p.)

8.3 Mikä edisti Marinin poliittista uraa? 3 p.

  • Tapahtumat, jotka olivat vain osittain Marinin omaa ansiota.  (3 p.)

8.4 Mikä ilmaus kuvaa parhaiten Sanna Marinia viimeisen tekstikappaleen mukaan? 3 p.

  • Viileä kuin viilipytty  (3 p.)

9. Ihmiskunnan virstanpylväitä 15 p.

9.1 3 p.

  • Yhteen hiileen puhaltaminen avain menestykseen  (3 p.)

9.2 3 p.

  • Yksipuolinen ravinto terveysongelmien taustalla  (3 p.)

9.3 3 p.

  • Kommunikaatio on kaksiteräinen miekka  (3 p.)

9.4 3 p.

  • Eriarvoistuminen johti konflikteihin  (3 p.)

9.5 3 p.

  • Nostetta uudesta energiamuodosta  (3 p.)

10. Muotimaailman varjopuolet 15 p.

10.1 Milloin Minna Parikan mielestä on sopiva aika lopettaa yritystoiminta? 3 p.

  • Kun yrityksen tulos on vielä voitollinen  (3 p.)

10.2 Mikä edisti puputennareiden suosiota? 3 p.

  • Internetin tuoma julkisuus  (3 p.)

10.3 Miten Parikka nykyään suhtautuu muotibisnekseen? 3 p.

  • Hän on oppinut näkemään sen huonot puolet.  (3 p.)

10.4 Mitä hän haluaa tehdä tulevaisuudessa? 3 p.

  • Jatkaa samalla alalla uusissa tehtävissä  (3 p.)

10.5 Millaisessa tilanteessa Parikka on nyt tekstin mukaan? 3 p.

  • Hän pitää taukoa työnteosta.  (3 p.)

11. Graffiti politiikan ja byrokratian pyörteissä 14 p.

11.1 Miten graffiteihin suhtauduttiin Suomessa aluksi? 2 p.

  • Niistä kiinnostuttiin yhteiskunnan eri alueilla.  (2 p.)

11.2 Miksi Kulosaaren muurin graffitit päätettiin maalata piiloon? 2 p.

  • Graffiteista haluttiin päästä kokonaan eroon.  (2 p.)

11.3 Hur uppfattade Arhinmäki graffiti och dess betydelse? (2 saker) 4 p.

  • Att graffiti har en positiv inverkan./Att graffiti var en bra sak/graffitin var viktig. (2/0 p.)
  • Att graffiti inspirerar barn och unga till intresse för konst. /Att graffiti lockar barn och unga till konst./Graffiti inspirera barn och unga till konst. (2/0 p.)

Arhinmäki var positivt inställd till graffiti, han uppfattade graffiti som en inspirationskälla för ungdomar gällande konst. (4 p.)
Han uppfattade de som positivt, då barn mest intresserade sig för graffiti inom konst. (2 p.)

11.4 Vilka två mål hade Arhinmäki med sitt arbete som stadsfullmäktig? 4 p.

Att avbryta/stoppa/avsluta projektet/Stop töhry -kampanjen/motrörelsen mot graffiti/nolltoleransen för graffiti (2/0 p.) och skapa platser/områden där det är tillåtet att göra graffiti (2/0 p.).

Initiativet om nolltolerans mot graffiti skulle sluta. Man skulle upprätta platser där graffitmålning var tillåten. (4 p.)
Han ville ändra folks inställning till graffiti och skapa platser där man hade lov att göra graffiti. (2 p.)

11.5 Miten valtuusto suhtautui graffitiseinään? 2 p.

  • Se kielsi seinän perustamisen Vuosaareen.  (2 p.)

12. Mars-mönkijä 9 p.

12.1 Mitä mönkijän on tarkoitus tehdä Marsissa? 3 p.

  • Hakea todisteita elämästä  (3 p.)

12.2 Mitä seuraavista Marsiin laskeutuminen edellytti viimeisten minuuttien aikana? 3 p.

  • Tietoteknistä onnistumista  (3 p.)

12.3 Miksi mönkijän voimanlähteenä ei kannata hyödyntää aurinkopaneeleita? 3 p.

  • Olosuhteet ovat aurinkopaneelien tekniikalle vaikeat.  (3 p.)

13. Kaunokirjallinen teksti 10 p.

13.1 2 p.

  • on puoli kotia mukana  (2 p.)

13.2 2 p.

  • vertailukohtia ei enää ole  (2 p.)

13.3 2 p.

  • saisi lunastettua itselleen  (2 p.)

13.4 2 p.

  • yhtä hyvältä ajatukselta kuin  (2 p.)

13.5 2 p.

  • työttömyys tuntuisi lomalta  (2 p.)

14. Uutinen 8 p.

14.1 Vilket beslut fattade Riksarkivet efter händelsen med den försvunna försändelsen? 2 p.

Att säga upp kontraktet/avsluta samarbetet med Posti./Att sluta använda sig av Postis tjänster. (2/0 p.)

De bestämde att de kommer sluta använda Posti som leverantör med brev och andra viktiga material, och i stället övergå till andra fraktföretag. (2 p.)
Att de övergår till att bli kunder hos ett annat företag än Posti. (0 p.)

14.2 Varför var det ytterst viktigt att materialet hittades? 2 p.

Det var frågan om ett oersättligt/unikt material. /Materialet kunde inte ersättas. (2/0 p.)

Eftersom det var frågan om ett material det bara fanns en version av, om det skulle ha tappats bort skulle det vara borta för evigt. (2 p.)
För att det är dyrbart material från 1940-1970 talet som Riksarkivet lånat ut. (0 p.)
Materialet i försändelsen var någonting man inte kunde få tillbaka/var omöjligt att förnya. (0 p.)

14.3 Hurdant avtal har Riksarkivet med Posti när det gäller returnering av material som fjärrlånats? 2 p.

Posti ska returnera material direkt/rakt/raka vägen till arkivet. (2/0 p.)

Det borde alltid komma raka vägen till nationella arkivet. (2 p.)
Materialet borde automatiskt returneras genast/omedelbart till Riksarkivet. (0 p.)

14.4 Vilket problem har man på sistone haft med returneringarna? 2 p.

Materialen har returnerats till postens andra serviceställen./ Materialen hade returnerats till butiker och R-kiosker. / Materialen har inte returnerats till Riksarkivet utan till postens andra serviceställen. (2/0 p.)

Från och med förra hösten har Riksarkivets material hamnat på Postis olika betjäningspunkter som exempelvis R-kiosker. (2 p.)
Materialen som har fjärrlånats har exempelvis dykt upp i butiker och R-kiosker, fast det har avtalats om att de ska returneras direkt till Riksarkivet. (2 p.)
Materialen hade returnerats till fel ställen. (0 p.)

Osa 3: Sanasto ja rakenne

15. Metsäjätti 12 p.

15.1 vaatimaton 1 p.

  • vaatimattomissa (1 p.)

15.2 hyväpalkkainen ekonomi 1 p.

  • hyväpalkkaiseksi ekonomiksi (1 p.)
  • hyväpalkkaisena ekonomina (1 p.)

15.3 saada 1 p.

  • saatuaan (1 p.)
  • saadessaan (1 p.)

15.4 lähteä 1 p.

  • lähdettävä (1 p.)

15.5 kuunnella 1 p.

  • kuunnellen (1 p.)

15.6 asukas 1 p.

  • asukkaiden (1 p.)
  • asukkaitten (1 p.)

15.7 onnistua 1 p.

  • onnistuvansa (1 p.)

15.8 ilmestyä 1 p.

  • ilmestyneeseen (1 p.)

15.9 luoda 1 p.

  • luotu (1 p.)

15.10 edetä 1 p.

  • edetessä (1 p.)

15.11 esittää 1 p.

  • esittämästä (1 p.)

15.12 joka 1 p.

  • joista (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

16. Rokotevastaisuus 10 p.

16.1 1 p.

  • suojelluimmista (1 p.)

16.2 1 p.

  • ehkäisemään (1 p.)

16.3 1 p.

  • kamppaillaan (1 p.)

16.4 1 p.

  • leviämistä (1 p.)
  • leviämisen (1 p.)

16.5 1 p.

  • kolmanteen (1 p.)

16.6 1 p.

  • turvallisina (1 p.)

16.7 1 p.

  • rokotteista (1 p.)

16.8 1 p.

  • kyselyjen (1 p.)
  • kyselyiden (1 p.)
  • kyselyitten (1 p.)

16.9 1 p.

  • velvollisuudeksi (1 p.)
  • velvollisuutena (1 p.)
  • velvollisuuksina (1 p.)

16.10 1 p.

  • menestyksekkäästi (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

17. Puumala 8 p.

17.1 vilkas mökkikunta 1 p.

  • vilkkaana mökkikuntana (1 p.)

17.2 yöpyminen + possessiivisuffiksi 1 p.

  • yöpymisensä (1 p.)

17.3 tehdä 1 p.

  • tekevänsä (1 p.)

17.4 verrata 1 p.

  • verrattuna (1 p.)

17.5 saada 1 p.

  • saaneensa (1 p.)

17.6 asuttava 1 p.

  • asuttavaksi (1 p.)

17.7 uusia 1 p.

  • uusittu (1 p.)

17.8 hyödyntää 1 p.

  • hyödynnettyä (1 p.)
  • hyödynnetyksi (1 p.)
  • hyödyntää (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Osa 4: Kirjallinen tuottaminen

18. Kirjallinen tuottaminen 99 p.

18.1 Verohallinnon uusittu viestintä 99 p.

    18.2 Haloo, täällä menneisyys! 99 p.

      18.3 Hääpuhe 99 p.

        18.4 Tasa-arvo huippu-urheilussa 99 p.