Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, medellång lärokurs

28.3.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 17.5.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgifter 18–19 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

I bedömningen av skrivprestationer fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Osa 1: Kuullun ymmärtäminen

1. Uutta kaupunkikulttuuria 12 p.

1.1 Millä tavalla Teemu Mäenpää valmistautui työhönsä? 3 p.

  • Ottamalla selvää paikan ominaispiirteistä  (3 p.)

1.2 Miksi taiteilija valitsi Esko ja Ritva Ketolan maalauksensa aiheeksi? 3 p.

  • Pariskunta oli asunut talossa pitkään.  (3 p.)

1.3 Millä tavalla teos eroaa monista muista katutaideteoksista? 3 p.

  • Se koskettaa katsojaa suoremmin.  (3 p.)

1.4 Mitä Mäenpää haluaa tuoda teoksellaan esiin? 3 p.

  • Ihmisten pitää huolehtia toisistaan.  (3 p.)

2. Kuvia omasta elämästä 6 p.

2.1 Mikä kuvista on se, josta Nanna Susi kertoo? 3 p.

  •  (3 p.)
Vanhan hirsirakennuksen oven kynnyksellä istuu vierekkäin kaksi pikkutyttöä. Heillä on samanlaiset vaaleanpunaiset vaatteet ja samanlaiset hiukset. He perkaavat mansikoita, joita molemmilla on pienessä astiassa.

2.2 Mikä kuvista on se, josta Juha Hurme kertoo? 3 p.

  •  (3 p.)
Poika istuu puuveneessä ja soutaa. Hän on tyytyväisen näköinen.

3. Liikunta ja oppiminen 8 p.

3.1 Miten liikunta Eero Haapalan mukaan muun muassa helpottaa oppimista? 2 p.

  • Liikunta auttaa keskittymään.  (2 p.)

3.2 Minkä seuraavista oppimiseen liittyvistä asioista Haapala mainitsee? 2 p.

  • Toisten kanssa työskentelyn  (2 p.)

3.3 Minkä ikäisten liikkumisesta ja oppimisesta tiedetään Haapalan mukaan eniten? 2 p.

  • Alakouluikäisten  (2 p.)

3.4 Vad är viktigast mellan lektionerna enligt amerikanska undersökningar? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Att det är en paus/att det är en rast. (2/0 p.)

Det är viktigast att man får vila/lugn ner sig/koppla av. (0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 3.4.

”me tiietään amerikkalaisista tutkimuksista et ei välttämättä tarvi ees liikkua vaan että se tauko on jo tärkee, että pidetään vaan breikki siellä tuntien välillä. Mut todennäkösesti meil on myös omissa tutkimuksissa näyttöä et se välituntiliikunta nimenomaan on myös yhteydessä ihan lukutaitoon niillä alakouluikäisillä lapsilla.”

4. Kielitaito 12 p.

4.1 Mikä väittämistä pitää kuulemasi katkelman mukaan paikkansa? 3 p.

  • Ennen yritykset löysivät paremmin kielitaitoisia työntekijöitä.  (3 p.)

4.2 Mikä väittämistä pitää kuulemasi katkelman mukaan paikkansa? 3 p.

  • Saksan kieli avaa työmahdollisuuksia Suomessa ja ulkomailla.  (3 p.)

4.3 Mikä väittämistä pitää kuulemasi katkelman mukaan paikkansa? 3 p.

  • Tekniikan alalla saksan kielen opiskelu on epätavallista.  (3 p.)

4.4 Mikä on uutisen keskeinen ajatus? 3 p.

  • Kielitaitoisia työntekijöitä tarvitaan enemmän.  (3 p.)

5. Kiti Kokkonen: Elämäni biisi 17 p.

5.1 Vad kommer Kiti Kokkonen ihåg att hon gjorde när hon hörde Anja Niskanens låt Ollaan hiljaa vain? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.

Hon höll (i sig) i stolen (2/0 p.) och dansade/ville dansa (2/0 p.).

Hon stod och höll tag i en stol medan hon dansade. (4 p.)
Hon hölls fast i stolen och började dansa till låten. (2 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 5.1.

”Siinä oli must kauheen kiva rytmi, must sillä oli kauheen kiva ääni sillä Anja Niskasella. Ja mä oon ollu siis tosi pieni mä en kyl muista miten mä en osaa siis sanoa mut et sen verran pieni et mun on pitänyt pitää kiinni tuolista ja sit mä oon niin ku tanssinu et en tiedä sit, oonks mä voinu olla jopa joku neljä kolme mitä.”

5.2 Vad säger Kokkonen om familjens vanor att lyssna på musik? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.

  • De lyssnade inte alls på musik hemma/De lyssnade sällan/väldigt lite/nästan aldrig på musik hemma (2/0 p.)
  • De lyssnade endast under bilresor/i bilen (2/0 p.)

De lyssnade inte på musik hemma men i bilen. (4 p.)
Familjen lyssnar inte på musik förutom på radio under bilresor. (2 p.)
De lyssnade väldigt lite på musik. (0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 5.2.

”Kuunneltiinks teil paljo musiikkia? Ei, meil kuunneltiin tosi vähä itse asiassa musiikkia ja mä oon itekin kuunnellu aina tosi vähän jostain syystä, mä en tiedä miks. Et mä oon mul oon ollu niin et mä fakkiudun johonkin tiettyyn kappaleeseen tai tiettyyn artistiin tai yhtyeeseen hetkeksi ja sit mä jotenkin kulutan sen melkein loppuun ja sit mul on pitkiä aikoja et mä en kuuntele. Mut kyl meil siis automatkoilla kuunneltiin radiota mut kotona mä en muista et meil ois ollu koskaan radio pääl tai ois kuunneltu musiikkia mitenkää erityisesti.”

5.3 Mikä seuraavista kuvista kuvaa Kokkosen pukeutumistyyliä hänen MC Hammer -vaiheessaan? 2 p.

  •  (2 p.)
Tytön tukka on päältä lyhyt mutta takana on poninhäntä. Hänellä on leveähihainen pusakka, väljät pussimaiset housut ja lenkkarit.

5.4 I vilka situationer lyssnar Kokkonen på låten Training montage från Rocky-filmerna? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.

När hon är ledsen/känner sig nere/är på dåligt humör/mår dåligt/när hon inte känner sig så bra (2/0 p.) eller när hon ska motionera/träna/idrotta (2/0 p.).

Då hon tränar, far ut i skogen och slår träd. (2 p.)
Då hon är arg/sur/har en dålig dag/ och ute i skogen. (0 p.)

5.5 Hur får låten henne att känna sig? Besvara frågan på svenska. 3 p.

Hon får en känsla av/Hon känner att hon klarar vad som helst/allt/att hon är oövervinnerlig (3/0 p.).

Som om hon kan möta vad som helst i livet. (3 p.)
Att hon kan allting. / Att hon känner sig starkare. (0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymyksiin 5.4 ja 5.5.

5.4 ”Ja mä käytän tätä vieläkin jos mulla on paha mieli tai jos mulle tulee sellainen olo et nyt mä rupeen urheilee.”

5.5 ”Kun kuuntelen tätä sit mul tulee sellainen olo et mä pystyn mihin vaan.”

6. Mikä susta tulee isona? (video) 15 p.

6.1 Mistä ammatista Tatu Miettunen haaveili lapsena? 3 p.

  • Pelastajan ammatista  (3 p.)
  • Urheilijan ammatista  (3 p.)

6.2 Mikä seuraavista on Miettuselle hänen ammatissaan tärkeintä? 3 p.

  • Unelman toteuttaminen  (3 p.)

6.3 Miten kokki Teemu Aura kuvailee työtään? 3 p.

  • Työpäivät ovat monipuolisia.  (3 p.)

6.4 Miten vanhemmat suhtautuivat Teemun tulevaan ammattiin? 3 p.

  • He pitivät sitä yllättävänä valintana.  (3 p.)

6.5 Minkä vinkin Miettunen ja Aura antavat lopuksi? 3 p.

  • Keskity siihen, mikä on sinulle mieleisintä.  (3 p.)

7. Lotta ja Pappa (video) 16 p.

7.1 Kuinka moni seuraa Lottaa ja pappaa? 3 p.

  • Vajaat satatuhatta  (3 p.)

7.2 Miksi Lotta ja pappa alkoivat laulaa yhdessä? 3 p.

  • He tekivät sen huvin vuoksi.  (3 p.)

7.3 Kenen toivelauluja he yleensä laulavat? 3 p.

  • Yleisön  (3 p.)

7.4 Miten videoiden katselu on vaikuttanut yleisöön? 3 p.

  • Se on tarjonnut henkistä tukea.  (3 p.)

7.5 Miten Lotta sai tietää sukunsa tarinan? 2 p.

  • Hän pyysi pappaa kertomaan siitä.  (2 p.)

7.6 Mitä pappa joutui hankkimaan? 2 p.

  • Uuden kännykän  (2 p.)

Osa 2: Luetun ymmärtäminen

8. Opiskelijana Englannissa 18 p.

8.1 Kumman lapsuudenunelma oli opiskella ulkomailla? 3 p.

  • Esterin  (3 p.)

8.2 Kumpi koki, että Englannissa opiskelija kohdataan yksilöllisesti? 3 p.

  • Anna  (3 p.)

8.3 Kumman mielestä opinnoissa panostettiin valmistumisen jälkeiseen työelämään? 3 p.

  • Kummankin  (3 p.)

8.4 Kumpi pääsi hyvin sisään englantilaiseen kulttuuriin? 3 p.

  • Anna  (3 p.)

8.5 Kumpi nautti opiskelijakaupunkinsa tunnelmasta? 3 p.

  • Ester  (3 p.)

8.6 Kumpi muistelee, että asioiden hoitaminen tuntui mahdottomalta vieraassa maassa? 3 p.

  • Ei kumpikaan  (3 p.)

9. Vuoden turhake 6 p.

9.1 Mitä tekstissä kerrotaan kertakäyttögrilleistä? 2 p.

  • Grillit ovat väärin käytettyinä vaarallisia.  (2 p.)

9.2 Mitä näistä roskista löytyy luonnosta eniten Heikki Vasamiehen mukaan? 2 p.

  •  (2 p.)
Maassa lojuu ruskea likainen paperipussi ja läpinäkyvä muovipussi, jossa on tyhjä maitotölkki ja tyhjä juustopakkaus.

9.3 Mikä väitteistä vastaa parhaiten tekstiä? 2 p.

  • Kertakäyttötuotteet ovat ongelmallisia.  (2 p.)

10. Lasten tiedekysymyksiä 14 p.

10.1 Miten kengurunpoikanen pääsee emon pussiin? 3 p.

  • Poikanen menee pussiin heti syntymänsä jälkeen.  (3 p.)

10.2 Vilka två funktioner har känguruns pung? Besvara frågan på svenska. 4 p.

Känguruns unge bor/lever där/växer upp/utvecklas där (2/0 p.) och äter/får sin föda/får sin mat där (2/0 p.).

Känguruns unge bärs omkring där i månader och den får dricka mjölk där. (4 p.)
Den är ett ställe att vara i/Den fungerar som hem tills den är tillräckligt gammal och den får sin föda därifrån. (4 p.)
Att erbjuda skydd till ungen och ett ställe för ungen att dia. (2 p.)
Den ser till så att ungen är säker och den producerar/förvarar mjölk. (0 p.)

10.3 Vilken effekt har melanin på människor? Besvara frågan på svenska. 4 p.

Skyddar mot solen/solstrålarna / Skyddar oss från solens (skadliga) uv-strålning (2/0 p.) och gör vår hud brun/brunare/mörkare (2/0 p.).

Det skyddar människor från solens ultravioletta strålning och gör att man blir brun. (4 p.)
Gör så att vi får färg på kroppen och skyddar mot uv-strålning. (2 p.)
Skyddar oss från strålning och fungerar som färgpigment. (0 p.)

10.4 Mikä on todennäköinen syy siihen, että kirahvilla on sininen kieli? 3 p.

  • Väri ehkäisee palamisen.  (3 p.)

11. Retkeilysäännöt 16 p.

11.1 Vilka är nationalparkernas viktigaste uppgifter? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.

Att säkra/bevara/säkerställa/skydda/hålla kvar/främja naturens mångfald/diversitet (2/0 p.), och ge människorna möjlighet att njuta av naturen (2/0 p.).

Att låta människan njuta av naturen och visa naturens mångfald. (2 p.)
Att behålla naturens skick och låta människorna uppleva den vackra naturen. (0 p.)

11.2 Mikä seuraavista asioista on sallittu luonnonpuistoissa? 2 p.

  •  (2 p.)
Mies patikoi merkittyä reittiä pitkin. Hänellä on mukanaan koira, jota hän taluttaa hihnassa.

11.3 Vad sägs om övernattning i nationalparker och naturreservat? Besvara frågan på svenska. 4 p.

  • I nationalparker kan man övernatta på tältområden eller i byggnader./I nationalparker kan man övernatta på bestämda/specifika platser. (I nationalparker finns det platser att övernatta på.) (2/0 p.)
  • Man kan endast övernatta i vissa/en del naturreservat. (2/0 p.)

Övernattning är bara tillåtet i vissa naturreservat medan det i nationalparker är tillåtet på bestämda platser. (4 p.)
Man brukar få övernatta i nationalparker på specifika tält- eller stugområden medan det brukar vara förbjudet i naturreservat. (2 p.)
I nationalparker finns det tältområden var det är tillåtet att övernatta. (0 p.)
I nationalparker är det tillåtet och många övernattar där, medan i naturreservat behöver man tillstånd. (0 p.)

11.4 Vad lönar det sig att särskilt ta i beaktande när man ger sig ut i Lapplands ödemarksområden? (Nämn 3 saker.) Besvara frågan på svenska. 6 p.

  • (Det är) ansträngande både fysiskt och psykiskt. (2/0 p.)
  • (Man måste kunna) orientera sig. (2/0 p.)
  • (Man måste orka) gå/vandra långa sträckor (med packning). (2/0 p.)

Ödemarksområden utmanar en både fysiskt och mentalt, man måste orka gå långa sträckor med en tung väska och det är även nyttigt att ha ett gott sinne för riktning. (6 p.)
Att man fysiskt orkar vandra långa vägar i ödermarksområden, dessutom med en tung ryggsäck på. Bra orienteringsförmåga är också nyttigt. (4 p.)
Att man orkar gå med en tung väska på ryggen, att man har goda kunskaper om riktning och att man är väl förberedd. (2 p.)
Man måste ta i beaktande att det är fysiskt ansträngande och man ska kunna bära omkring på en tung väska. Man måste planera sin rutt i förväg. (0 p.)

12. Menovinkkejä 8 p.

12.1 Silja haluaa viedä 1-vuotiaan kummityttönsä jonnekin. Mikä ilmoituksista kiinnostaisi Siljaa eniten? 2 p.

  • D Millainen läiskä tulee…  (2 p.)

12.2 Anton haluaisi hyödyntää vanhojen päivää varten opeteltuja taitoja jossain. Mikä ilmoituksista kiinnostaisi Antonia eniten? 2 p.

  • B Tanssiorkesteri Kellohelmat…  (2 p.)

12.3 Lumi haluaisi antaa mummilleen itse tehdyn syntymäpäivälahjan. Mikä ilmoituksista kiinnostaisi Lumia eniten? 2 p.

  • F Taidepedagogi Perttu Ruuskan…  (2 p.)

12.4 Peik haluaisi mennä treffeille johonkin rentoon paikkaan, jossa voi nauttia hauskasta esityksestä. Mikä ilmoituksista kiinnostaisi Peikiä eniten? 2 p.

  • E Palkittu stand up -koomikko…  (2 p.)

13. Poika ja hame 10 p.

13.1 Miksi Roni voi nähdä isoäitiä koska tahansa? 2 p.

  • Isoäiti asuu samassa kerrostalossa.  (2 p.)

13.2 Mikä Ronia kiehtoo äidin työssä? 2 p.

  • Äidin työajat poikkeavat tavallisesta.  (2 p.)

13.3 Mikä käy isoäidin hermoille? 2 p.

  • Roni ei vielä nuku.  (2 p.)

13.4 Mistä asiasta Roni ja äiti ovat eri mieltä? 2 p.

  • Siitä, minkälainen hiustyyli Ronille sopii  (2 p.)

13.5 Mitä Roni näkee televisiosta? 2 p.

  •  (2 p.)
Nainen on esiintymislavalla laulamassa. Hänellä on pitkä punainen hame ja korkokengät.

14. Olympia-asut 12 p.

14.1 Mitä Suomen olympia-asujen suunnittelusta kerrotaan? 3 p.

  • Siihen saivat vaikuttaa myös urheilijat.  (3 p.)

14.2 Mikä oli tärkeää asuja suunniteltaessa? 3 p.

  • Urheilijoiden pitää viihtyä niissä.  (3 p.)

14.3 Mitä yhteistä on Ranskan ja Italian mallistoissa? 3 p.

  • Suunnittelusta vastasivat tunnetut muotitalot.  (3 p.)

14.4 Miksi Kanadan mallistoon kuuluvaa farkkutakkia on kritisoitu? 3 p.

  • Sitä pidetään epämuodikkaana.  (3 p.)

Osa 3: Sanasto ja rakenne

15. Voiko ilman pankkikorttia pärjätä? 10 p.

15.1 en gång i månaden 1 p.

  • kerran kuukaudessa (1 p.)
  • kerran kuussa (1 p.)
  • yhden kerran kuukaudessa (1 p.)

15.2 försvinner 1 p.

  • katoaa (1 p.)
  • häviää (1 p.)
  • hukkuu (1 p.)
  • häipyy (1 p.)
  • poistuu (1 p.)

15.3 äldre 1 p.

  • vanhempia (1 p.)

15.4 med mig 1 p.

  • mukanani (1 p.)
  • mukana (1 p.)

15.5 en ny cykel 1 p.

  • uuden polkupyörän (1 p.)
  • uuden pyörän (1 p.)

15.6 har jag börjat 1 p.

  • olen aloittanut (1 p.)
  • olen alkanut (1 p.)

15.7 snabbt 1 p.

  • nopeasti (1 p.)

15.8 känns inte 1 p.

  • ei tunnu (1 p.)

15.9 om man vill vara 1 p.

  • jos haluaa olla (1 p.)
  • jos halutaan olla (1 p.)

15.10 skulle hjälpa 1 p.

  • auttaisivat (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

16. Meemitili 5 p.

16.1 ajatella 1 p.

  • ajatellut (1 p.)

16.2 minä 1 p.

  • minut (1 p.)

16.3 samanlainen 1 p.

  • samanlaista (1 p.)

16.4 haluta 1 p.

  • haluavat (1 p.)
  • haluaisivat (1 p.)

16.5 tehdä 1 p.

  • tekeminen (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

17. Radio Popov 15 p.

17.1 1 p.

  • kääntänyt  (1 p.)

17.2 1 p.

  • jalkaan  (1 p.)

17.3 1 p.

  • puolikkaan  (1 p.)

17.4 1 p.

  • eteiseen  (1 p.)

17.5 1 p.

  • minulla  (1 p.)

17.6 1 p.

  • kelvolliselta  (1 p.)

17.7 1 p.

  • vaihtelua  (1 p.)

17.8 1 p.

  • ääniä  (1 p.)

17.9 1 p.

  • hiljaista  (1 p.)

17.10 1 p.

  • pitäisi  (1 p.)

17.11 1 p.

  • kotona  (1 p.)

17.12 1 p.

  • huonetta  (1 p.)

17.13 1 p.

  • lähdöstä  (1 p.)

17.14 1 p.

  • tärkeiden ihmisten  (1 p.)

17.15 1 p.

  • koskaan  (1 p.)

Osa 4: Kirjallinen tuottaminen

18. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

18.1 Viesti 33 p.

    18.2 Tekstiviesti 33 p.

      19. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      19.1 Vuosikirja 66 p.

        19.2 Elämäni valokuva 66 p.