Beskrivningar av goda svar: SV – Filosofi
30.3.2022
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 17.5.2022
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Bedömning av svaren i studentexamensprovet i filosofi
Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Provet i filosofi våren 2022 har utarbetats i enlighet med grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15).
I bedömningen av ett studentexamensprov i ett realämne måste man beakta hur kognitivt krävande uppgiften är. Uppgifterna har utarbetats med beaktande av Blooms taxonomi om kognitiva inlärningsmål samt den variant av taxonomin som Anderson och Krathwohl utvecklat. I de här taxonomierna bedöms hur krävande den kognitiva process uppgiften kräver är på en hierarkisk skala i sex steg: vetande/erinring, förståelse, tillämpning, analys, bedömning och skapande/syntes. De två högsta nivåerna står i omvänd ordning i de två taxonomierna.
Filosofi innebär allmänt, abstrakt tänkande. Därför kan det vara en mycket krävande uppgift bara att förstå själva saken. Av denna orsak bör de ovan nämnda klassificeringarna enligt Blooms taxonomi inte ses som schematiskt hierarkiska i bedömningen i filosofi. De kunskapsmässiga färdigheternas olika dimensioner är nästan undantagslöst överlappande inom filosofin även om de uppgiftsdelar som kräver definition, beskrivning och förklaring i regel är snävare än de som kräver analys, diskussion och utvärdering.
Filosofiskt tänkande kan i allmänhet gestaltas som en serie öppna frågor och svar givna på dem. Därför bedöms i provet i filosofi dels examinandens förmåga att gestalta filosofiska frågor, dels hens förmåga att förstå och utvärdera svar på frågorna. Om examinanden i en uppgift ombeds utvärdera något filosofiskt påstående är det en väsentlig del av svaret att granska vilken fråga påståendet besvarar. Efter att korrekt ha gestaltat den bakomliggande filosofiska frågan har examinanden en klar utgångspunkt för att utvärdera grunderna för påståendet och diskutera möjliga alternativa svar på frågan.
Det filosofiska tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet presenteras. Presentationen bedöms på många olika plan, från textens litterära verkningsfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en god skriftlig framställning är ett kännetecken på ett gott svar i filosofi endast i den mån den uttrycker gott filosofiskt tänkande. Ett gott svar i filosofi är omsorgsfullt genomtänkt. Detta innebär ofta flera olika drag hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.
Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte upphov ens till ett godkänt svar om de inte svarar på frågan. Därför är den viktigaste av de uppräknade dimensionerna att svaret är träffande.
Svarets enhetlighet har att göra med svarets struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt identifiera och utvärdera motiveringar syns i form av ett följdriktigt och flerdimensionellt svar. Ett enhetligt svar är också klart. I filosofiskt tänkande måste man kunna formulera frågor och svar tydligt.
Att svaret är övertygande innebär inom filosofin framför allt att argumentationen är av hög kvalitet. I argumentationens kärna finns filosofiskt godtagbara utgångspunkter samt tillräckliga kopplingar mellan påståenden och motiveringar.
Utöver i att svaret är träffande, enhetligt och övertygande syns ett gott filosofiskt tänkande i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och kan använda dem samt behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Svarets formella och innehållsliga dimensioner är i filosofi nästan undantagslöst delvis överlappande så länge svaret uppfyller minimikravet på relevans, det vill säga träffar frågeställningen. Ett svar kan vara gott med tanke på de kunskapsmässiga färdigheterna, men presentationen av tankegångarna kan vara svag, eller tvärtom. Dimensionerna är emellertid inte helt oavhängiga av varandra eftersom presentationen, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är förknippade med varandra.
På grund av den natur uppgifterna i filosofi har är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren (https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sv_foreskrifter_realamnena.pdf). Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.
Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaren i studentprovet i filosofi är. Dessa kriterier i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.
Dimension i bedömningen | /Poängtal 0 | 25 % | 50 % | 75 % | 100 % |
---|---|---|---|---|---|
Träffande | Svaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt missuppfattats. | Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken. | Svaret på uppgiften håller sig till frågan. | Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna. | Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem. |
Enhetligt | Svaret är splittrat och oredigt. | Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slumpmässigt valda eller orediga. | Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte sammanställts i en helhet. Svaret är ofta katalogartat. | De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varanda på ett följdriktigt och mångsidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan. | I svaret har de för uppgiften relevanta materialelementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infallsvinklar. |
Övertygande | Svaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena. | De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar. | Svaret har motiverats med förnuftiga utgångspunkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser. | I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt. | Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insiktsfullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen. |
Poängtal för studentexamensprovet i filosofi
Provet i filosofi omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter, som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara tre till fem uppgifter i del 1 och noll till två uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.
I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 procent och 80 procent. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre bedömningspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med denna är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).
Uppgiftsspecifika poänganvisningar
Eftersom det som bedöms i provet i filosofi är examinandernas eget filosofiska tänkande kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika filosofiska synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av filosofiska resonemang som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka saker som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda dimensionerna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats endast mycket knapphändigt. Det är dock motiverat att i bedömningen av varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som dimensionerna i tabellen ovan.
Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet, och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att märka att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst ett poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 procent av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka några särskilda drag, såsom argument, i det. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.
Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiften. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller argumentet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av saken och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Det går inte att ge några exakta anvisningar angående längden på en essä, eftersom svarets värde bygger på dess innehåll och en lämplig längd beror på många faktorer, bland annat den behandlade sakens natur och de avgränsningar examinanden har gjort. Det är emellertid värt att notera att en bra essä i en uppgiftsdel som ger 10 poäng inte behöver vara lika omfattande och mångsidig som i en uppgiftsdel som ger 20 poäng. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om maximiantalet tecken väsentligen överskrids sänker detta poängantalet. I uppgifter med begränsat antal tecken kan examinanden förlora högst 2 poäng till följd av att hen överskridit maximiantalet tecken väsentligt. Om antalet tecken överskridits med 25–50 procent minskar antalet poäng med 1, och med 2 poäng om maximiantalet tecken överskridits med över 50 procent. Minskningen kan dock inte vara mer än 50 procent av maximipoängen för en deluppgift. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.
Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Filosofin och vetenskapen 20 p.
Som kriterier för vetenskap nämns ofta att den är framåtskridande, öppen, autonom, kritisk och objektiv. Utifrån dessa krav kan man utveckla en bra definition. På motsvarande sätt kan kravet på teoriers falsifierbarhet och testbarhet samt det vetenskapliga samfundets ställning också fungera som bra byggstenar då man definierar vad vetenskap är. I ett gott svar ska definitionen täcka alla vetenskapsgrenar. Examinanden kan också föra fram ståndpunkten att det inte går att ge en definition som täcker allt, och motivera denna ståndpunkt.
Man kan närma sig definitionen av filosofin exempelvis genom att granska ordets bokstavliga innebörd, ’kärlek till visheten’. Då måste man precisera vad som avses med vishet och med kärlek. Å andra sidan kan filosofin definieras med hänvisning till abstrakt tänkande, diskussion och användning av förnuftet. Man kan också ta sig an frågan genom att beskriva filosofins delområden, såsom etiken och epistemologin. Vidare kan man granska olika filosofiska frågor, allt från den fria viljan till möjligheten för säker kunskap, och hur behandlingen av dem har förändrats genom historien. Definitionen ska dock i princip vara generell. Man kan också hävda att det inte går att formulera en generell definition och motivera den ståndpunkten.
I ett gott svar bygger diskussionens slutresultat följdriktigt på definitionerna. Om examinanden anser att filosofin är en vetenskap är det meningsfullt att framhäva sambandet mellan de filosofiska metoderna och de vetenskapliga metoderna. Vidare kan man notera att filosofin är ett läroämne man studerar och forskar i på universiteten, på samma sätt som de övriga vetenskaperna. Den motsatta ståndpunkten kan man utveckla exempelvis genom att anse att filosofin är förmågan att tänka och själva tänkandet som handling, snarare än en egentlig akademisk disciplin. Filosofin kan också kopplas till ett övergripande sätt att förstå världen och till levnadssätt. Om examinanden inte anser att filosofin är en vetenskap kan hen i sitt svar betona filosofins personliga natur.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska definiera både filosofin och vetenskapen, och diskutera om filosofin är en vetenskap. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden några observationer om filosofin och vetenskapen. Alternativt definierar hen antingen filosofin eller vetenskapen på ett adekvat sätt.
I ett svar värt 10 poäng definierar examinanden både filosofin och vetenskapen på ett förståeligt sätt och ger sin syn på relationen mellan dem.
I ett svar värt 15 poäng ger examinanden en följdriktig och välunderbyggd definition av både filosofin och vetenskapen, och diskuterar på ett mångsidigt sätt relationen mellan dem.
I ett svar värt toppoäng kan examinanden fördjupa behandlingen av frågan exempelvis genom att koppla sitt resonemang till den vetenskapsfilosofiska diskursen, eller genom att visa att filosofin och vetenskapen kan definieras på flera olika sätt och att relationen mellan dem förblir mångtydig.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Introduktion till filosofiskt tänkande (FI1) och dess innehåll ”vad filosofi är, de filosofiska frågornas och det filosofiska tänkandets natur i den filosofiska traditionen och tillämpning av filosofiskt tänkande i aktuella frågor” och ”skillnaden mellan kunskap och information, vardagskunskap och vetenskaplig kunskap samt vetenskap och pseudovetenskap”.
2. Begrepp inom etiken 20 p.
2.1 Förklara vad som avses med en dygd. Maximilängd på svaret är 750 tecken. 5 p.
Dygd är ett karaktärsdrag som möjliggör ett gott liv. Det krävs övning för att utveckla dygder, för endast genom övning kan dygderna bli bestående karaktärsdrag eller benägenheter att agera så att ett gott liv blir möjligt. I antikens dygdetik förknippades dygderna uttryckligen med ett gott liv och förverkligandet av det. I den nyare diskursen ses dygden ofta som ett beteendemönster som möjliggör att man uppnår vilket som helst mål eller klarar av en viss uppgift så väl som möjligt.
2.2 Förklara vad som avses med det kategoriska imperativet. Maximilängd på svaret är 750 tecken. 5 p.
Det kategoriska imperativet är den centrala principen i Immanuel Kants dygdetik. Enligt den ska man agera enligt sådana principer som man kan önska skulle vara allmänna morallagar. Enligt en annan formulering ska alla människor behandlas som mål i sig och inte bara som medel. I bakgrunden ligger tanken att var och en med hjälp av sitt förstånd kan förstå moralens krav och därmed i likadana situationer skulle komma fram till likadana principer. Moraliska principer som formuleras på detta sätt är generaliserbara och de förpliktar alla moraliska agenter på samma sätt. I ett svar värt fulla poäng lyfter examinanden fram att det finns flera formuleringar av det kategoriska imperativet.
2.3 Förklara vad som avses med moralens förpliktande natur. Maximilängd på svaret är 750 tecken. 5 p.
Man kan närma sig moralens förpliktande natur ur två olika synvinklar. Å ena sidan stipulerar moralen hur en individ eller en gemenskap ska agera i en given situation. Språket som uttrycker moralen beskriver inte bara hur saker är, utan det påbjuder handling, uppmanar, berömmer och fördömer. Å andra sidan står moralens krav över alla andra synpunkter, såsom personliga intressen eller värden. I en val- eller konfliktsituation måste agerande enligt moraliska värden eller normer ges företräde framom exempelvis estetiska eller ekonomiska värden. Moralen ses som förpliktande i alla teorier inom den normativa etiken, även om de fastslår moralens krav på olika grunder.
2.4 Förklara vad som avses med moralisk relativism. Maximilängd på svaret är 750 tecken. 5 p.
Enligt den moraliska relativismen finns det inga allmängiltiga moraliska principer, värden eller sanningar. En moralrelativist kan motivera sin ståndpunkt genom att hänvisa antingen till individers olika moraliska uppfattningar, varvid det handlar om moralsubjektivism, eller till de uppfattningar som råder inom olika gemenskaper, varvid man vanligen talar om kulturrelativism. Den moraliska relativismen kan förstås metaetiskt eller normativt. Examinanden behöver inte förklara skillnaden mellan dessa, men om hen blandar ihop dem sänker det svarets värde.
I förklaringarna som ges i uppgifterna 2.1–2.4 ska begreppen granskas på ett allmänt plan. Genom att bara ge exempel kan examinanden få högst 2 poäng. Antalet tecken i svaret är begränsat.
I ett svar värt 2 poäng gör examinanden huvudsakligen korrekta observationer.
I ett svar värt 4 poäng ger examinanden en exakt och klar förklaring.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Etik (FI2) och särskilt till dess innehåll ”moral samt normativ och tillämpad etik i moralfrågor; grunderna i dygd-, konsekvens-, kontrakts-, rättighets- och pliktetik” samt ”moralen som normsystem och skillnaden i förhållande till juridiska system och system som grundar sig på gängse normer, moralisk relativism”.
3. En slutlednings giltighet 20 p.
3.1 Om pappa har hunnit gå till butiken behöver jag inte gå dit. Pappa har inte hunnit gå till butiken. Alltså måste jag gå till butiken. 1 p.
- Slutledningen är inte logiskt giltig. (1 p.)
3.2 Det finns bara två möjliga orsaker till att Jamilah returnerade boken till biblioteket: lånetiden för boken hade gått ut eller hon tyckte inte om boken. Bokens lånetid hade gått ut. Alltså tyckte Jamilah om boken. 1 p.
- Slutledningen är inte logiskt giltig. (1 p.)
3.3 Om Arturo studerar filosofi så har han läst alla verk av Hannah Arendt. Arturo studerar filosofi. Alltså har han läst alla verk av Hannah Arendt. 1 p.
- Slutledningen är logiskt giltig. (1 p.)
3.4 Alla mogna tomater är röda. Den här tomaten är röd. Alltså är den mogen. 1 p.
- Slutledningen är inte logiskt giltig. (1 p.)
3.5 Det finns inget däggdjur som är ett djur. Alla hundar är däggdjur. Alltså finns det ingen hund som är ett djur. 1 p.
- Slutledningen är logiskt giltig. (1 p.)
3.6 Om pappa har hunnit gå till butiken behöver jag inte gå dit. Pappa har inte hunnit gå till butiken. Alltså måste jag gå till butiken. 3 p.
Slutledningen är inte logiskt giltig. Som motexempel fungerar en situation där premisserna är sanna men slutsatsen är falsk: någon annan kan ha gått till butiken i stället för pappa.
Slutledningens logiska struktur är följande: (1) Om A är sant så är B sant. (2) A är inte sant. (SS) Alltså är B inte sant. Alternativt kan strukturen förstås på följande sätt: (1) Om A är sant så är B inte sant. (2) A är inte sant. (SS) Alltså är B inte sant. Det handlar om ett felslut som kallas att förneka antecedenten, det vill säga första ledet. Som motexempel fungerar också en slutledning som har samma logiska struktur och vars premisser är sanna, men vars slutsats är uppenbart falsk: Om Tove Jansson är svensk medborgare så är hon människa. Tove Jansson är inte svensk medborgare. Alltså är Tove Jansson inte människa.
3.7 Det finns bara två möjliga orsaker till att Jamilah returnerade boken till biblioteket: lånetiden för boken hade gått ut eller hon tyckte inte om boken. Bokens lånetid hade gått ut. Alltså tyckte Jamilah om boken. 3 p.
Slutledningen är inte logiskt giltig. Som motexempel fungerar en situation där premisserna är sanna men slutsatsen är falsk: det är möjligt att Jamilah inte tyckte om boken och att bokens lånetid av en slump gick ut samtidigt.
Slutledningens logiska struktur är följande: A är sant eller B är sant. A är sant. Alltså är B inte sant. Som motexempel fungerar också en slutledning som har samma logiska struktur och vars premisser är sanna, men vars slutsats är uppenbart falsk: Jag åt upp allt av min favoriträtt eftersom jag tyckte om den eller för att jag var hungrig. Jag var hungrig. Alltså tyckte jag inte om min favoriträtt.
3.8 Om Arturo studerar filosofi så har han läst alla verk av Hannah Arendt. Arturo studerar filosofi. Alltså har han läst alla verk av Hannah Arendt. 3 p.
Slutledningen är logiskt giltig. Slutledningens logiska struktur är följande: (1) Om A är sant så är B sant. (2) A är sant. (SS) Alltså är B sant. Till sin struktur följer slutledningen slutledningsregeln modus ponens, det vill säga bejakande av implikationens första led. I en slutledning av den här formen är den ena premissen en implikation eller villkorssats, och den andra uttrycker att det villkor som implikationens första led uttrycker verkligen gäller. Eftersom villkoret gäller är också det andra ledet sant. En annan slutledning av samma struktur är exempelvis: ”Om jag är en människa så är jag ett djur. Jag är en människa. Alltså är jag ett djur.”
3.9 Alla mogna tomater är röda. Den här tomaten är röd. Alltså är den mogen. 3 p.
Slutledningen är inte logiskt giltig. Som motexempel fungerar en situation där premisserna är sanna och slutsatsen falsk: tomaten kan ha målats röd.
Slutledningens logiska struktur är följande: Varje element i mängderna A och B är också element i mängden C. X är element i mängderna A och C. Alltså är X element i mängden B. Som motexempel fungerar också en slutledning med samma struktur vars premisser är sanna men vars slutsats är uppenbart falsk: Alla arga människor har starka känslor. Denna glada människa har starka känslor. Alltså är denna glada människa arg.
Svaret kan åskådliggöras med diagrammetoden. Presenterade med hjälp av Eulerdiagram är slutledningens premisser och slutsats följande:
3.10 Det finns inget däggdjur som är ett djur. Alla hundar är däggdjur. Alltså finns det ingen hund som är ett djur. 3 p.
Slutledningen är logiskt giltig. Att den första premissen är falsk påverkar inte slutledningens giltighet. Enligt slutledningens första premiss är mängderna däggdjur och djur helt separata från varandra. De har alltså inga gemensamma element: mängderna skär inte varandra och ingendera är en delmängd av den andra. Enligt den andra premissen hör mängden hundar i sin helhet till mängden däggdjur, det vill säga mängden hundar är en delmängd av mängden däggdjur. Eftersom alla hundar är element i mängden däggdjur och inget element i mängden däggdjur hör till mängden djur, hör inte ett enda element i mängden hundar till mängden djur.
Svaret kan illustreras med hjälp av diagram. Presenterade som Eulerdiagram är slutledningens premisser och slutsats följande:
Som svar räcker det att rita upp slutledningen, så länge relationerna mellan mängderna däggdjur och hundar visas som ovan. Vidare ska de olika mängderna klart namnges i svaret. I stället för Eulerdiagram kan man använda Venndiagram. Man behöver inte använda diagrammetoden i svaret.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Introduktion till filosofiskt tänkande (FI1) och dess innehåll ”grunderna för logisk argumentation och giltig slutledning”.
4. Den levande naturens mångfald 20 p.
Den levande naturens mångfald kan ses som ett värde som det är människans skyldighet att värna om. Denna skyldighet kan motiveras på olika sätt. I uppgiftsformuleringen hänvisas till intressen som är oavhängiga av människan och som borde beaktas i moraliskt agerande. I ett gott svar ger examinanden en meningsfull tolkning av dessa intressen och utvärderar motiveringarnas giltighet ur ett utilitaristiskt perspektiv. I svaret tas utilitarismen inte för given, utan svaret förklarar vad som avses med utilitarism.
Man skulle kunna tänka sig att ett intresse som alla levande arter har gemensamt är att fortplanta sig och överleva. En utilitarist kan tolka detta som det allmänna goda eller allmännytta, som hen anser att allt handlande har som mål att maximera och som i fråga om människor är kriteriet för riktigheten i moraliskt handlande. Det är uppenbart att endast rationella agenter kan besluta att eftersträva detta mål utifrån sitt eget övervägande, men det är meningsfullt att anta att också andra levande varelser strävar efter att fortplanta sig och hållas vid liv. Det kan ses som ett generellt biologiskt intresse, men kan visserligen ta sig olika uttrycksformer för respektive art.
I ett gott svar noterar examinanden att uppgiftsformuleringen talar om intressen på artnivå och inte på individnivå. Påståendet om biodiversiteten gäller därmed arternas mångfald, inte antalet individer. Att värna om biodiversiteten innebär alltså inte att enskilda levande varelser ska skyddas på den grund att de har ett intresse att fortplanta sig och överleva. Att värna om biodiversiteten skiljer sig i detta avseende från djurskydd på utilitaristiska grunder, eftersom utilitarister i det senare fallet kan hänvisa till enskilda djurs förmåga att känna smärta eller lidande. Bland annat Peter Singer har försvarat djurens rättigheter på detta sätt.
Ett gott svar lyfter också fram några av utilitarismens svagheter. För det första kan man påpeka att olika arters intressen inte är kommensurabla, även om man på ett abstrakt plan skulle kunna se fortplantning och överlevnad som gemensamma mål. För det andra kan kritiken bygga på att inga normer kan motiveras med hänvisning till intressen, det allmänna goda eller den allmänna nyttan, eftersom ett sådant resonemang redan i sina utgångspunkter ställer minoriteternas intressen i andra rummet. Man kan alltså inte säga att ett utilitaristiskt berättigande skulle vara rättvist mot alla parter. Särskilt i fråga om arten människa kan man påpeka att det skulle vara gynnsammare för biodiversiteten om människan inte fanns på planeten och orsakade ett massivt utdöende av arter.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ur utilitarismens perspektiv ska utvärdera påståendet att man borde värna om biodiversiteten eftersom även andra arter än människan har intressen som måste beaktas i moraliskt agerande. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden några observationer om påståendet eller dess relation till utilitarismen.
I ett svar värt 10 poäng utvärderar examinanden påståendet ur utilitarismens perspektiv. I utvärderingen behandlas arternas intressen eller biodiversiteten ur artmångfaldens perspektiv.
I ett svar värt 15 poäng utvärderar examinanden påståendet följdriktigt och mångsidigt ur utilitarismens perspektiv. I utvärderingen behandlas biodiversiteten och arternas intressen på ett relevant sätt.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden behandlingen exempelvis genom att beakta utilitarismens olika inriktningar eller genom att ställa diskussionen om biodiversitet i relation till diskussionen om djurens rättigheter.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Etik (FI2) och dess innehåll ”grunderna i dygd-, konsekvens-, kontrakts-, rättighets- och pliktetik” samt ”etiska frågor som gäller djur och miljö”.
5. Marx och ett rättvist samhälle 20 p.
Karl Marx är känd för att ha utvecklat socialismen och kommunismen. Uppgiften fokuserar på hans påstående att ett rättvist samhälle är ett sådant där ”alla får enligt behov och gör enligt förmåga”. I ett gott svar behöver examinanden inte visa att hen har kännedom om Marx teori utöver socialismens eller kommunismens grundtankar. Påståendet förknippas dels med fördelningen av det gemensamma goda bland samhällets medlemmar, dels med de förpliktelser de har. Enligt påståendet fungerar vars och ens behov som fördelningsprincip, medan skyldigheterna definieras enligt vars och ens förmåga. I ett gott svar beaktas att det inte är oproblematiskt att definiera vars och ens behov eller förmåga. Ett alternativ är exempelvis att behandla alla på samma sätt.
I anknytning till fördelningen av det goda är det naturligt att ta upp hur det gemensamma goda eller samhällets resurser bildas. Är alla resurser samhällets egendom eller har individer rätt till privat egendom, vars avkastning staten kan beskatta och på detta sätt samla resurser att fördela? Skyldigheterna är å sin sida förknippade med frågan om individens rätt att själv bestämma hur hen använder sin förmåga. Har exempelvis de begåvade en skyldighet att skaffa en högre utbildning? Socialismen och kommunismen ger ett annat svar på dessa frågor än liberalismen.
I Marx påstående framhävs individens betydelse som medlem i samfundet. I ett rättvist samhälle gör var och en vad den kan. En del kan göra mera, andra mindre. En del kan klara arbete som är mer krävande och ofta uppfattas som mer värdefullt, men i relation till hela gemenskapen har allt arbete värde och alla arbetar för det gemensamma goda. På detta sätt lyfts solidaritet fram som ett centralt värde. Som styrkor hos Marx angreppssätt kan man se stödet för de svaga och sämre lottade, den sociala gemenskapen och ekonomisk jämlikhet. Å andra sidan kräver det starkt engagemang för gemenskapens värden och mål.
Marx påstående kan kritiseras för att den uppfattning om människans natur som ligger bakom det är alltför samhälls- och arbetscentrerad. Det är inte realistiskt att anta att alla människor skulle vara beredda att anstränga sig för det gemensamma bästa. Det kan också vara mycket svårt att motivera att människan skulle förverkliga sin innersta natur just genom att arbeta för det gemensamma bästa. Det vore också utmanande att lösa frågan om hur man ska behandla människor som inte agerar i enlighet med den antagna mänskliga naturen. De tvångsmedel som tillämpats inom realsocialismen, såsom tvångsarbete, kan inte accepteras om man godtar friheten som en faktor som definierar mänskligheten.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska utvärdera styrkorna och svagheterna hos Marx påstående som princip för ett rättvist samhälle. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden några observationer om styrkorna och svagheterna hos Marx påstående eller utvärderar styrkorna eller svagheterna på ett relevant sätt.
I ett svar värt 10 poäng utvärderar examinanden påståendets styrkor och svagheter. Utvärderingen förmedlar insikt i begreppet rättvisa.
I ett svar värt 15 poäng framträder en klar insikt i begreppet rättvisa, och utvärderingen av Marx påstående är följdriktig och mångsidig.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden behandlingen exempelvis genom att beskriva den historiska kontexten för Marx tänkande eller genom att granska tolkningen av påståendet i senare marxistisk samhällsfilosofi.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Samhällsfilosofi (FI3) och dess innehåll ”olika former av rättvisa samt motivering och tillämpning av dem” och ”politiska ideal och förverkligande av dem: frihet, jämlikhet och solidaritet; konservatismen, liberalismen och socialismen; nationalstater och det globala perspektivet”.
6. Uppfattningar om kunskap 20 p.
6.1 Förklara hur de olika uppfattningarna om kunskap som deltagarna i diskussionen i text ger uttryck för skiljer sig från varandra. 10 p.
Diskussionen har sin utgångspunkt i den klassiska definitionen av kunskap: ”Kunskap är en sann berättigad uppfattning” eller ”Kunskap är en sann uppfattning tillsammans med en förklaring”. I diskussionen tas sannings- och trosvillkoren som givna. Frågan är hur det tredje villkoret ska förstås.
Ida anser att en sann uppfattning är kunskap om den har uppkommit på ett tillförlitligt sätt. Hon antar uppenbarligen att man inte separat behöver motivera att en uppfattning är tillförlitlig om den har uppkommit genom en allmänt taget tillförlitlig metod att bilda uppfattningar. Det är inte helt klart om Ida anser att personen i fråga själv måste vara medveten om att hen använder en tillförlitlig metod. Därmed förblir det oklart om sinnesförnimmelser kan vara en källa till kunskap, om inte personen i fråga själv konstaterar att sinnesförnimmelser i normala fall är tillförlitliga. Idas uppfattning är förenlig med den att en källa till kunskap kan vara en tillförlitlig sakkunnig, det vill säga en kunskapsmässig auktoritet. Slutets hänvisning till en lärare kan tolkas på två sätt: antingen ska personen i fråga vara medveten om att det är kunskapsmässigt berättigat att förlita sig på lärarens sakkunskap, eller så behöver personen inte vara det, men uppfattningen ”1 + 2 = 3” är ändå berättigad eftersom läraren med sin sakkunskap garanterar att den är sann. Kunskapsteoretiskt representerar Ida reliabilismen. Examinanden behöver inte känna till denna term.
Pia anser att ingen enskild sann uppfattning kan vara kunskap om inte personen i fråga själv kan underbygga den på något sätt. Det här gäller såväl uppfattningar baserade på sinnesförnimmelser som andra uppfattningar. En sådan tolkning kan leda till en oändlig serie av motiveringar, vilket Ida noterar: ”Det blir ju aldrig något slut på motiveringarna – –.” Alternativt kan motiveringarna bilda en cirkel, som kan vara av god eller dålig karaktär. I ett gott svar kan Pias kunskapsteoretiska ståndpunkt på dessa grunder lämnas öppen, eller så kan hennes ståndpunkt definieras på följande sätt: Om Pia anser att cirkeln av motiveringar kan vara av god karaktär, alltså att sanna uppfattningar bildar ett nätverk där de stöder varandra, kan Pia anses förfäkta koherentism. Examinanden behöver inte känna till termen. Om Pia anser att motiveringarna antingen leder till en oändlig spiral eller en cirkel av dålig karaktär kan hon tolkas vara skeptiker. Enligt en skeptiker kräver kunskap alltid motiveringar, men ingen sann uppfattning har tillräckliga motiveringar.
Nils anser att det finns självklara sanna uppfattningar, så kallade självberättigande uppfattningar eller fundamentala uppfattningar. En sådan ståndpunkt kallas kunskapsteoretisk fundamentism, men examinanden behöver inte vara förtrogen med denna term. Nils ståndpunkt kan anses skilja sig från Idas såtillvida att den självklarhet Nils nämner inte handlar om sättet på vilket uppfattningar bildas utan om själva uppfattningens innehåll. Nils ståndpunkt kan tolkas skilja sig från Pias också på det sättet att Nils antar att vissa sanna uppfattningar är självberättigande. Därmed skulle dessa uppfattningar inte kräva några ytterligare motiveringar.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska förklara hur diskussionsdeltagarnas ståndpunkter skiljer sig från varandra. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 3 poäng gör examinanden några observationer om skillnaderna mellan diskussionsdeltagarnas ståndpunkter.
I ett svar värt 5 poäng förklarar examinanden på ett ändamålsenligt sätt hur diskussionsdeltagarnas ståndpunkter skiljer sig från varandra. Förklaringen visar att examinanden har förstått de olika ståndpunkterna.
I ett svar värt 8 poäng förklarar examinanden följdriktigt och mångsidigt hur diskussionsdeltagarnas ståndpunkter skiljer sig från varandra. Förklaringen förmedlar en klar och tydlig insikt i respektive ståndpunkt.
6.2 Välj en av de uppfattningar om kunskap som deltagarna i diskussionen i text ger uttryck för och motivera varför den enligt dig är mer övertygande än de två andra. 10 p.
I motiveringen kan examinanden utnyttja de kritiska synpunkter som framkommer i diskussionen. Ingen uppfattning om kunskap är oproblematisk. Därför beaktar ett gott svar också den valda ståndpunktens problem och motiverar varför de trots allt inte är lika allvarliga som problemen med de alternativa ståndpunkterna.
Idas uppfattning om kunskap motsvarar i mångt och mycket det som människor i vardagslivet anser vara kunskap. Resultat av vetenskaplig forskning kan också anses vara kunskap enligt Idas uppfattning. Problemet är emellertid hur man ska försäkra sig om att en metod för att bilda sanna uppfattningar som allmänt anses tillförlitlig fungerar i varje enskilt fall. Det finns nämligen många tänkbara källor till fel. Mot denna bakgrund skulle man kunna framföra att Idas ståndpunkt gör det alltför enkelt att uppfylla det tredje villkoret.
Pias uppfattning om kunskap undviker problemen som Idas uppfattning medför. Däremot väcks frågan om Pias krav på motiveringar i sin tur är alltför stränga. Det beror på hur man noggrannare räknat tolkar Pias ståndpunkt. En skeptiker skulle inte i princip anse att det stränga kravet på motiveringar är problematiskt. Enligt skeptikern kan det mycket väl visa sig att man inte kan nå kunskap om någonting alls. Huruvida så är fallet måste man emellertid avgöra från fall till fall. Enligt en alternativ tolkning kan kravet på motiveringar uppfyllas även om motiveringarna skulle ha strukturen av en cirkel, förutsatt att cirkeln är av god karaktär. Detta gäller exempelvis i fall med grupper av icke-motsägelsefulla, sammankopplade och förklaringskraftiga uppfattningar. Åtminstone vetenskapliga teorier uppfyller vanligen detta villkor. Det finns emellertid många typer av vetenskapliga teorier. Därför måste man bland annat avgöra om alla påståenden som tillsammans utgör teorin är lika berättigade.
Av Nils uppfattning följer att alla påståenden inte är likvärdiga vad gäller kravet på motiveringar. Saken kan belysas med exempel. I matematiken skulle detta innebära att teorems berättigande bygger på att de logiskt kan härledas från axiom, medan axiomen är fundamentala uppfattningar som är berättigade i sig. Av Idas sista inlägg i diskussionen framgår det emellertid att inte ens uppfattningen att påståendet ”1 + 2 = 3” är sant kan ses som en fundamental uppfattning, eftersom påståendets sanningsvärde måste bevisas utifrån vissa mer fundamentala påståenden, i detta fall i praktiken mängdlärans axiom. Matematiskt sett handlar det alltså om en härledd sanning. Utmaningen för Nils blir därmed fortfarande att visa att det verkligen finns fundamentala uppfattningar. Det är inte omöjligt, om man exempelvis kan tänka sig att axiomen är kontrakt om de grundläggande begreppens betydelse. Man bör emellertid observera att sådana kontrakt också kan tolkas som något annat än fundamentala uppfattningar, så som fundamentisterna gör.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska välja en diskussionsdeltagares ståndpunkt och motivera varför den enligt examinandens åsikt är mer övertygande än de två andra. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 3 poäng gör examinanden några observationer som stöder den valda ståndpunkten eller kritiserar de alternativa ståndpunkterna.
I ett svar värt 5 poäng lägger examinanden fram relevanta motiveringar för den valda ståndpunkten och mot de alternativa ståndpunkterna.
I ett svar värt 8 poäng motiverar examinanden följdriktigt och mångsidigt varför den valda ståndpunkten är mer övertygande än de alternativa ståndpunkterna.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Kunskap, vetenskap och verklighet (FI4) och dess innehåll ”kunskapens möjligheter och gränser, kunskapens berättigande”.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Moral och politik 30 p.
7.1 Analysera utifrån textutdrag Beauvoirs uppfattning om moral och politik och utvärdera den. 15 p.
Beauvoirs kritik av den traditionella moralen riktar sig i första hand mot kristendomens moraluppfattningar och – vilket framgår av textutdraget – Immanuel Kants etik. Dessa moraluppfattningar eftersträvar enligt henne endast subjektiva mål, som den egna själens eller det egna samvetets renhet. Därmed förhindrar de människans politiska aktivitet snarare än stöder den. Beauvoir godkänner emellertid inte heller utilitarismen, som hon förknippar med en strävan efter nytta som är likgiltig för en realistisk politiks metoder. Beauvoirs moraluppfattning som lägger tyngden på människans frihet ligger trots kritiken närmare den kantianska än de utilitaristiska uppfattningarna. En realistisk politik, som ofta kallas realpolitik och som de franska kollaboratörernas agerande under den tyska ockupationen fungerar som exempel på, tar miste genom att förneka människans frihet. Den gör sig ofta skyldig till att göra cyniska val varvid man tänker att ändamålet helgar medlen. I Beauvoirs granskning förnekar realpolitiken människans valfrihet, och därmed det ansvar den medför. Då ses handlingars omständigheter som tvingande situationer som agenten måste underkasta sig.
Den autentiska moral Beauvoir kräver erkänner dels människans frihet, dels att människan alltid lever i en historisk och politisk kontext som hon inte kan undfly. Denna kontext determinerar emellertid inte människans agerande, utan de mål människan fritt ställer upp är till sin natur sådana att de överskrider de givna omständigheterna. Genom att erkänna dessa två villkor, friheten och bundenheten till en situation, är den autentiska moralen samtidigt en realistisk moraluppfattning. En realistisk moralisk agent tvingas erkänna att moraliska val inte är ”rena”. Abstrakta moralprinciper som Kants kategoriska imperativ förverkligas inte i världen som sådana (till skillnad från vad som anses inom en traditionell moral). Man bör däremot inte överge strävan efter moraliska mål (vilket man gör inom den realistiska politiken), utan man måste acceptera att denna strävan inkluderar en oundviklig motsägelse som är utmärkande för mänskligt handlande.
Utvärderingen av Beauvoirs uppfattning kan bygga på examinandens egen argumentation eller på jämförelse med andra moraluppfattningar.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden utifrån textutdraget ska analysera och utvärdera Beauvoirs uppfattning om moral och politik. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng analyserar examinanden kort ett påstående i textutdraget, till exempel Beauvoirs uppfattning om frihet, eller nämner två påståenden.
I ett svar värt 8 poäng analyserar examinanden minst två påståenden i textutdraget, och visar att hen kan skilja på Beauvoirs kritik och hennes egen moraluppfattning. Utvärderingen kan bygga på examinandens egen argumentation eller på jämförelse med andra moraluppfattningar.
I ett svar värt 12 poäng analyserar examinanden mångsidigt de viktigaste påståendena i textutdraget och beskriver såväl den kritik Beauvoir framför som huvuddragen i hennes egen moraluppfattning. Svaret är en välargumenterad helhet där examinanden kan luta sig mot sin egen argumentation eller utnyttja jämförelser med andra moraluppfattningar.
I ett svar värt toppoäng visar examinanden att hen förstår vilken position Beauvoirs moraluppfattning tar i fältet av moralteorier.
7.2 Välj någon samhällelig motsättning och diskutera möjliga handlingsalternativ i ljuset av Beauvoirs moraluppfattning. 15 p.
I ett gott svar kan den valda samhälleliga motsättningen vara dagsaktuell, långsiktig eller historisk. Den kan vara lokal eller global. Diskussionen kring handlingsalternativ visar insikter i huvuddragen hos Beauvoirs moraluppfattning: en agent är samtidigt fri och bunden av sin situation. Alla samhälleliga problem lämpar sig inte lika väl som utgångspunkt för en diskussion utifrån Beauvoirs moraluppfattning, utan det krävs en motsättning där både de mål individen ställer och de givna omständigheterna har betydelse. Därför visar valet i sig hur väl examinanden har förstått de synpunkter Beauvoir för fram.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska välja någon samhällelig motsättning och diskutera möjliga handlingsalternativ i ljuset av Beauvoirs moraluppfattning. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng presenterar examinanden någon samhällelig motsättning och ett handlingsalternativ som det är meningsfullt att diskutera i ljuset av Beauvoirs moraluppfattning.
I ett svar värt 8 poäng visar examinandens val och presentation av en samhällelig motsättning att hen har förstått huvuddragen i Beauvoirs moraluppfattning. Examinanden diskuterar ett handlingsalternativ på ett djuplodande sätt, eller minst två mer ytligt.
I ett svar värt 12 poäng visar examinandens val av samhällelig motsättning och den mångsidiga diskussionen kring handlingsalternativ att hen har gedigna insikter i Beauvoirs moraluppfattning.
I ett svar värt toppoäng kan examinanden fördjupa sitt resonemang exempelvis genom att behandla sådana begränsningar hos Beauvoirs moraluppfattning som den valda samhälleliga motsättningen belyser.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Etik (FI2) och dess innehåll ”moral samt normativ och tillämpad etik i moralfrågor; grunderna i dygd-, konsekvens-, kontrakts-, rättighets- och pliktetik” och ”etik och individens moraliska beslut: mänskliga relationer och livsval” samt till kursen Samhällsfilosofi (FI3), särskilt till dess innehåll ”spänningar och konflikter i samhället och hur man löser dem: rättsstaten och alternativ till den och upplösning av samhällsordningen; krig, inbördeskrig, terror samt förintelsen och andra brott mot mänskligheten som samhällsfilosofiska problem”.
8. Demokratins natur 30 p.
8.1 Förklara demokratins natur och diskutera de värden och ideal demokratin bygger på. 15 p.
I ett gott svar ges åtminstone någon form av allmän beskrivning eller definition av demokrati. Demokrati kan definieras som folkvälde, och dess centrala drag är exempelvis allmän och lika rösträtt, vissa typer av institutioner som tryggar demokratin, medborgerliga friheter och rättsstatsprincipen. Demokrati kan också definieras exempelvis som en form av beslutsfattande som bygger på offentlig debatt (s.k. deliberativ demokrati). Demokratin kan granskas ur ett historiskt perspektiv, och man kan konstatera att även om de grekiska stadsstaterna ses som en slags utgångspunkt för demokratin, så ställde sig antikens mest välkända filosofer Platon och Aristoteles inte särskilt positiva till tanken på folkvälde. För att demokratin verkligen skulle kunna förverkligas borde medborgarna enligt dem ha kunskap om vad som gagnar det gemensamma bästa. I svaret kan man granska olika former av demokrati, såsom direkt och representativ demokrati.
Demokratins natur definieras väsentligen av medborgarnas rätt att delta i beslut som gäller deras liv. Var och en har en likvärdig rätt att påverka, och i allmänhet har ingen mer makt i beslutsfattandet än andra. Principerna om likvärdighet och lika inflytande verkar alltså starkt bakom demokratin. Utöver dem hör också frihet och jämlikhet till kärnan av demokratiska värden och ideal.
I ett gott svar granskas fler än ett av de ovan nämnda idealen. Man kan också diskutera de medborgerliga friheterna, skyddet av minoriteter samt tolerans och respekt för – eller åtminstone överseende med – andras åsikter. I ett gott svar noteras demokratins koppling till mänskliga rättigheter eller till strukturer och institutioner som förhindrar maktkoncentration och -missbruk, även om det är naturligt att behandla det senare förhållandet i större detalj under deluppgift 8.2.
Demokratin kan också karakteriseras ur den instrumentella nyttans perspektiv. Det är möjligt att framföra att demokratin har större möjligheter att producera beslut som är nyttiga ur hela samhällets perspektiv, eftersom man i en demokrati beaktar allas åsikt. Man kan också i svaret påpeka att den demokratiska regeringsformen tvingar människor att tänka och fatta beslut självständigt. Därmed både förutsätter och främjar demokratin ett aktivt medborgarskap. Detta gäller åtminstone då man granskar demokratin i sin mest ideala form.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska förklara demokratins natur och diskutera de värden och ideal demokratin bygger på. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng ger examinanden någon förklaring av demokratins natur eller visar att hen känner till några av de värden som verkar bakom demokratin.
I ett svar värt 8 poäng ger examinanden en adekvat förklaring av demokratins natur och granskar på ett allmänt plan några av de värden som verkar bakom demokratin.
I ett svar värt 12 poäng ger examinanden en klar och korrekt förklaring av demokratins natur och diskuterar följdriktigt och mångsidigt de ideal och värden som verkar bakom demokratin.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang exempelvis genom att koppla det till den samhällsfilosofiska diskussionen om demokratins natur eller genom att granska den historiska förändringen av de värden och ideal demokratin bygger på, eller deras koppling till de mänskliga rättigheterna.
8.2 Beskriv de hot som riktas mot demokratin och utvärdera förutsättningarna för att bygga och upprätthålla demokrati. Utnyttja materialen och i ditt svar. 15 p.
I materialen (8.A och 8.B) ges ett exempel på en situation där demokratin är hotad. I ett gott svar granskar examinanden vad det är som just i den situation som beskrivs i materialen hotar eller har hotat demokratin. Exempel är ett fortsatt upprepande av påståenden baserade på lögner, allmän fientlighet mot kunskap, sanning och vetenskap, strävan efter att upprätthålla personlig makt i strid med den demokratiska processen, eller direkt uppviglande till kullkastande av den demokratiska processen, som i den situation som beskrivs i materialen.
Demokratin kan också ses hotas av inherenta svagheter i det demokratiska systemet. Sådana är exempelvis att beslutsfattandet fjärmas från medborgarnas vardag eller att beslutsfattandet ter sig ineffektivt då besluten kräver överläggningar och kompromisser. Vidare kan valperioderna leda till kortsiktig politik, vilket också får beslutsfattandet att se ineffektivt ut även om just makten att byta ut beslutsfattarna är ett viktigt sätt att påverka för medborgarna.
I ett gott svar kan de direkta hoten mot demokratin också granskas med hjälp av andra exempel än det fall som beskrivs i materialet. I svaret kan examinanden ta upp exempel från dagens europeiska samhällen, eller från länder som ännu eftersträvar demokrati. Som hot kan man se exempelvis maktkoncentration, begränsningar av de medborgerliga friheterna eller åsiktsyttringar, förringande av verifierad och vetenskaplig kunskap, fördunkling av gränsen mellan kunskap och det fiktiva eller inbillade, samt hatprat och avsiktligt framprovocerade motsättningar mellan olika grupper i samhället. Det är naturligt att koppla dessa till de demokratins värden och ideal som behandlats i deluppgift 8.1. De är hot just därför att de äventyrar de värden demokratin bygger på.
Man kan granska hur demokratin byggs upp och skyddas till exempel genom att se på de institutioner som tryggar demokratin. Sådana är exempelvis rättsväsendet, de lagstiftande organen, en fri och oberoende informationsförmedling samt oberoende vetenskaps- och forskningsanstalter. Sanningens, vetenskapens och de vetenskapliga forskningsresultatens betydelse kan också tas upp. Man kan också fästa uppmärksamhet vid hurdana kunskaper och färdigheter demokratin förutsätter av medborgarna. I en demokrati borde medborgarna vara tillräckligt utbildade och upplysta, vilket i sin tur sätter fokus på medborgarnas jämlika utbildningsmöjligheter och en grundutbildning av tillräckligt hög kvalitet. Vidare kan saken granskas med hänvisning till ett aktivt medborgarskap. I en demokrati framhävs ”den aktiva medborgarens dygder”, som att följa samhälleliga ärenden och påverka i dem. Dessa dygder kan tränas upp på samma sätt som andra dygder. I svaret kan man nämna att man i demokratier också har försökt stödja ett aktivt medborgarskap. Ett rätt färskt exempel på detta är införandet av mekanismen för medborgarinitiativ i Finland.
I ett gott svar kan man mer kortfattat granska flera av de ovan nämnda hoten mot demokratin och förutsättningarna för att upprätthålla demokrati, eller mer djuplodande fokusera på vissa hot och förutsättningar.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden med hjälp av materialet ska beskriva hoten mot demokratin och utvärdera förutsättningarna för att bygga upp och upprätthålla demokrati. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng gör examinanden observationer om några hot mot demokratin eller förutsättningar för at bygga upp och upprätthålla demokrati. Alternativt behandlar examinanden något hot eller någon förutsättning mer ingående.
I ett svar värt 8 poäng presenterar examinanden hoten mot demokratin på ett adekvat sätt och utvärderar förutsättningarna för att bygga upp och upprätthålla demokrati. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.
I ett svar värt 12 poäng ger examinanden en klar och välunderbyggd beskrivning av de faktorer som hotar demokratin och utvärderar förutsättningarna för att bygga upp och upprätthålla demokrati. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang exempelvis genom att koppla det till sin karakterisering av demokratin i deluppgift 8.1 eller genom att mer ingående granska någon faktor som hotar det demokratiska systemet eller en förutsättning för att bygga upp och upprätthålla demokrati. Svaret kan också fördjupas genom att examinanden kopplar det till den samhällsfilosofiska diskussionen om aktivt medborgarskap och den demokratiska medborgarens dygder.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Samhällsfilosofi (FI3) och särskilt till dess innehåll ”olika former av demokrati och diktatur” samt ”spänningar och konflikter i samhället och hur man löser dem: rättsstaten och alternativ till den”.
9. Den hermeneutiska metoden 30 p.
9.1 Analysera utifrån textutdrag hur en tolkning framskrider enligt den hermeneutiska metoden. 15 p.
Även om Gadamer i materialet skriver bara om texttolkning kan den hermeneutiska metoden också tillämpas för att tolka exempelvis tal, teckenspråk och annan kommunikation. I materialet gör han följande observationer om den hermeneutiska metoden:
- Tolkningen rör sig i cirkel: helheten måste förstås eller tolkas utifrån detaljerna och detaljerna utifrån helheten.
- Kriteriet för förståelse eller en lyckad tolkning är att detaljerna och helheten är förenliga med varandra. Om detaljerna och helheten står i konflikt med varandra misslyckas tolkningen.
- Tolkningen framskrider så att man från betydelsen hos textens detaljer skapar ett utkast till hela textens innebörd. Även tolkningen av textens detaljer bygger på att man läser texten genom att spegla den mot förväntningarna på vad helhetens innebörd ska vara.
- Den som tolkar texten korrigerar sitt utkast eller sin förhandsuppfattning om hela textens innebörd efterhand som hen fördjupar sig i textens nya detaljer. Om uttolkaren inte på detta sätt korrigerar sin förhandsuppfattning lyckas hen inte tolka eller förstå texten korrekt.
- Utgångspunkten för tolkningen är att de påståenden som framförs i texten stämmer. Uttolkaren måste alltså acceptera möjligheten att hens förhandsuppfattningar är felaktiga och att påståendena som görs i texten är sanna. Inte förrän hen har misslyckats med att hålla texten för sann börjar hen försöka förklara skribentens budskap psykologiskt eller bundet till sin egen tid.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska analysera Gadamers beskrivning av tolkning enligt den hermeneutiska metoden. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng gör examinanden utifrån materialet åtminstone en korrekt observation om tolkning enligt den hermeneutiska metoden. Tanken om den hermeneutiska cirkeln behöver inte uttryckas klart, eller alls.
I ett svar värt 8 poäng uttrycker examinanden klart och förståeligt tanken om hur tolkningen fortskrider i cirkel. Enligt den måste helheten och detaljerna förstås i relation till varandra.
I ett svar värt 12 poäng analyserar examinanden följdriktigt och mångsidigt Gadamers beskrivning av tolkning enligt den hermeneutiska metoden. Examinanden lyfter utöver tolkningens cirkulära karaktär fram flera av de ovan nämnda dragen i den hermeneutiska tolkningen.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang exempelvis genom att koppla den hermeneutiska metoden till den filosofiska traditionen eller genom att åskådliggöra analysen i materialet med välgrundade exempel.
9.2 Utvärdera hur väl den hermeneutiska metoden beskriver det sätt på vilket du har tolkat textutdrag . 15 p.
Ett gott svar på uppgiften förutsätter självreflektion: man måste observera sin egen process för att tolka materialet och jämföra den med Gadamers beskrivning av hur en lyckad tolkning framskrider. I ett gott svar måste man också motivera varför Gadamers beskrivning av tolkning är antingen träffande eller felaktig. Här är det värt att notera att Gadamer inte beskriver vilken som helst tolkningsprocess utan uttryckligen en lyckad sådan. Om man i svaret konstaterar att Gadamers beskrivning av hur tolkningen framskrider inte är bra måste man alltså i svaret föra fram varför det ändå är möjligt att tolka materialet.
I svaret kan man för det första granska hur tolkningen av enskilda ord, satser, meningar eller stycken uppstår. Här är det viktigt att utvärdera om de påverkar varandras betydelser på det sätt som Gadamer hävdar.
För det andra kan man i svaret utvärdera de egna förväntningarnas och förhandskunskapernas inverkan på tolkningen. Läsaren känner innebörden hos orden i det svenska språket och kan under sina studier eller i andra sammanhang ha hört om Gadamer och hermeneutiken. Det faller sig naturligt att granska hur dessa förhandskunskaper inverkar på tolkningen och om de förändrades under tolkningens gång. Vidare kan man diskutera huruvida tolkningen förändrades på grund av eventuella motsägelser.
För det tredje kan man diskutera om den egna tolkningen hade sin utgångspunkt i antagandet att Gadamer har rätt i sina påståenden. Antagandet att det skrivna budskapet håller streck motsvarar i stora drag den generositetsprincip som en del analytiska filosofer, bland annat Donald Davidson, anför. Filosofen David Henderson har emellertid som komplement till den eller i stället för den erbjudit en förklarbarhetsprincip enligt vilken det relevanta inte är huruvida uppfattningar är rationella eller sanna utan att de är förklarbara. Det väsentliga är att läsaren kan förklara varför skribenten har kommit med just dessa påståenden, inte om de är sanna eller inte. Den hermeneutiska metoden kan kritiseras exempelvis ur detta perspektiv, om tolkningen snarare har framskridit enligt förklarbarhetsprincipen.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska utvärdera Gadamers beskrivning av tolkning enligt den hermeneutiska metoden i relation till examinandens egen tolkning av materialet till uppgiften. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng jämför examinanden sin tolkning av materialet med åtminstone en aspekt i Gadamers beskrivning av metoden, och motiverar varför beskrivningen motsvarar eller inte motsvarar den egna tolkningen. Svaret behöver inte ta upp tanken om den hermeneutiska cirkeln.
I ett svar värt 8 poäng förklarar examinanden med klara motiveringar om hens tolkningsprocess framskred i en cirkel så att texten som helhet och dess detaljer tolkades i relation till varandra.
I ett svar värt 12 poäng jämför examinanden följdriktigt och mångsidigt sin egen tolkningsprocess och Gadamers beskrivning av den hermeneutiska metoden, och förklarar med motiveringar om de motsvarade varandra eller inte. Utöver tolkningens cirkelform utvärderar examinanden flera av de ovan nämnda dragen i den hermeneutiska tolkningen.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang till exempel genom att diskutera huruvida tolkningen av någon annan typ av text skulle framskrida mer i enlighet med den hermeneutiska metoden, eller mindre. Alternativt kan examinanden diskutera om någon annan metod skulle kunna beskriva hens tolkning bättre.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Kunskap, vetenskap och verklighet (FI4) och dess innehåll ”tolkning och kunskap inom natur- och humanvetenskaper – – förstå och tolka”.