Beskrivningar av goda svar: SV – Historia
30.3.2022
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 17.5.2022
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
De viktigaste grunderna för bedömningen av provet i historia är kunskaper och tänkesätt typiska för ämnet och den ämneskunskap som läroplanen förutsätter, samt ett korrekt och exakt bruk av centrala historiska begrepp. Bedömningen beaktar även examinandens förmåga att tolka och bedöma historiska källor kritiskt, dra självständiga slutsatser och jämföra tolkningar av historiska frågor samt kunna göra ett motiverat ställningstagande till dem.
Av svaren ska det framgå att examinanden förstår vad som utmärker olika tidsperioder och att hen kan ställa problem och förändringsprocesser i hens egen tid i relation till ett historiskt sammanhang. Examinanden behärskar de centrala historiska begreppen som exempelvis tid, förändring och kontinuitet. Examinanden kan också gestalta orsakssamband. I materialuppgifterna visar examinanden att hen kan bedöma och utnyttja texterna och det visuella materialet på ett kritiskt sätt. I diskussionsuppgifterna och de uppgifter som innehåller motstridig kunskap visar examinanden att hen förstår tolkningens betydelse för historisk kunskapsbildning samt orsakssambandens mångbottnade och komplexa karaktär. Examinanden kan analysera fenomen och mänsklig verksamhet i det förflutna utifrån varje tidsperiods egna utgångspunkter och skilja den tidens perspektiv från nutidens. Vid bedömningen fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skapa strukturerade helheter av sina kunskaper och hens förmåga att skilja mellan väsentlig och oväsentlig information.
Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.
I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 35 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 7–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 11–20 och 21–30 poäng.
0 | Nöjaktig | God | Berömlig | |
---|---|---|---|---|
Riktig och relevant kunskap; exakt begrepps-användning | Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. | Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. | Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. | Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt. |
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt | Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. | Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. | Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. | Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar. |
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap | Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. | Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. | Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. | Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Informationsförmedling och innovationer 20 p.
I ett gott svar beskriver examinanden några innovationer som har främjat utvecklingen av informationsförmedling under perioden från medeltiden till första världskriget. Sådana är exempelvis ibruktagandet av papper i stället för pergament (från och med slutet av 1300-talet), boktryckarkonstens utveckling i mitten av 1400-talet, tidningen på 1700-talet, telegrafen på 1800-talet samt telefonen och radion. I ett gott svar beskriver examinanden med hjälp av exempel några av de samhälleliga konsekvenserna av innovationerna, såsom boktryckarkonstens inverkan på hur reformationen spreds eller telegrafens betydelse för hur snabbt information kunde utbytas och spridas.
I ett berömligt svar beskriver examinanden innovationerna mångsidigt för hela tidsperioden som nämns i uppgiften och diskuterar deras samhälleliga betydelse i större detalj. Examinanden kan exempelvis diskutera hur upplysningslärorna spreds på 1700-talet, dagstidningarnas inverkan på den allmänna opinionen och på medborgarsamhällets uppkomst på 1800-talet, eller vilken inverkan den snabbare informationsförmedlingen hade på de internationella relationerna. I ett berömligt svar visar examinanden att hen förstår att innovationerna inom informationsförmedlingen inte kom att beröra alla delar av befolkningen i samma takt.
2. Handelskrig 20 p.
2.1 Visa med konkreta historiska exempel vilka fördelar och nackdelar frihandeln eller begränsningar av den har kunnat ha för den enskilda staten. 10 p.
I svaret framkommer att frihandel innebär avsaknad av begränsningar, såsom tullar och importbegränsningar, mellan stater. Dess motsats anses vara protektionism. En fördel med frihandel kan vara att ett land får importera nödvändiga nyttigheter förmånligare än man själv skulle kunna producera dem. Med frihandelns hjälp har man också lyckats skapa marknader för egna produkter. Med en protektionistisk handelspolitik har man däremot försökt skydda till exempel inhemska företag och deras produkter mot utländsk konkurrens eller så har man önskat trygga inhemsk produktion och arbetsplatser i det egna landet. I svaret ges något historiskt exempel på fördelar med frihandel och nackdelar med begränsningar av frihandeln, till exempel importtullar, ur synvinkeln för ett land som examinanden väljer. I svaret kan också tas med exempel från tiden före andra världskriget.
I ett berömligt svar förutsätts att examinanden granskar frågan ur flera perspektiv, så att hen i sitt svar utvärderar både fördelar och nackdelar med så väl frihandel som handelsbegränsningar.
2.2 Analysera med vilka metoder handeln har använts som en förlängning av den internationella politiken och ge några exempel på detta. 10 p.
Stater har kunnat erbjuda sina bundsförvanter fördelaktiga handelsförbindelser och gått samman till en frihandelsgrupp med också andra gemensamma politiska målsättningar än de ekonomiska. Stater har också kunnat bemöta konkurrenter och motståndare genom att försvåra import från dem med importförbud, tullar eller direktiv som gäller produkternas kvalitet. Exempelvis misstänkte Finland för några år sedan att Ryssland hade ställt strikta säkerhetskrav på finländska livsmedel i en situation där det rådde skärpta förhållanden mellan Ryssland och Europeiska unionen och det låg i Rysslands intresse att använda sig av ekonomiska hot mot medlemsstaterna i EU. Under handelskrig har man aggressivt reglerat tullar och begränsat handeln. Under president Trumps tid vid makten hotade USA flera gången med att inleda ett omfattande handelskrig med Kina, som USA såg som det största hotet för den egna globala ställningen. I sitt svar kan examinanden också behandla att man med begränsad handel också har försökt idka påtryckningar på andra stater (till exempel Iran, Kuba, Sydafrika, Ryssland och Nordkorea).
I ett berömligt svar förutsätts examinanden behandla frågan med fler än ett exempel.
3. Konsten och det finländska samhället 20 p.
I ett gott svar belyser examinanden konstens roll i hur den finska nationella identiteten byggdes upp och i försvaret av Finlands autonomi. Genom att lyfta fram det egna landets särprägel ville konstnärerna också visa att Rysslands åtgärder i hög grad upplevdes som en kränkning av Finlands särställning. Den nationalromantiska konsten som avbildade landets historia, natur och människor skapade en period inom bildkonsten som kallas guldåldern. Examinanden kan också nämna att konkreta symboler användes, såsom Eetu Isto gör i sina målningar. På musikens område kan examinanden nämna Jean Sibelius produktion. Examinanden visar att hen förstår att världsutställningen i Paris var ett för tiden viktigt forum för staterna att visa upp sig internationellt. Finländarna ville med sin egen paviljong visa att Finland inte endast var en del av Ryssland utan en nation med egen kultur såsom konst och arkitektur. I svaret hänvisas också till de nationella motiven för de verk som valdes till paviljongen. I svaret nämns också Eero Järnefelts verk I stormen från öst och dess symboliskt beskrivna finländska motstånd mot Rysslands enhetspolitik.
I ett berömligt svar kan examinanden i mer omfattande grad gestalta periodens nationella strävanden, som knyter den finska konsten till den nationella kulturens framväxt och till rörelsen mot förryskningen. I svaret behandlas flera konstformer, och vilken roll bildkonsten, arkitekturen, musiken, formgivningen eller litteraturen spelade kan nämnas var för sig. Materialet för uppgiften analyseras noggrannare. Examinanden kan också nå poängen för ett berömligt svar om svaret byggs upp kring konstens ställningstaganden mot de ryska åtgärderna eller för att förebygga åtgärderna.
Det förutsätts inte att musiken som spelas i videon behandlas i svaret.
4. Den medeltida människans uppfattning om livet efter detta 20 p.
I ett gott svar noterar examinanden när målningen har kommit till och kan förklara dess kopplingar till den medeltida katolska kyrkans lära om den yttersta domen. Enligt den skulle de dygdiga människorna få evigt liv i Guds rike medan de syndiga å sin sida skulle sluta i eviga kval i helvetet. Examinanden förstår att rädslan för den kommande domen och för att hamna i helvetet präglade människors liv och fick dem att följa kyrkans regler. Guds vrede kunde drabba människorna redan i denna världen i form av exempelvis naturkatastrofer, epidemier eller missväxtår. En enda syndare kunde dra ner bestraffningar över hela samfundet, och därför var synden ingen privat fråga utan samfunden övervakade sina medlemmars beteende och tänkande. Examinanden gör några enkla observationer om bilden i materialet, identifierar exempelvis Kristus och att en del av de mänskliga skepnaderna är placerade i helvetet.
I ett berömligt svar analyserar examinanden målningen mer ingående och motiverar sin tolkning genom att hänvisa till detaljer i den. Den vänstra panelen avbildar paradiset där Sankte Pär hälsar de utvalda välkomna. I mitten beskrivs de dödas uppståndelse och Kristus som domare, omgiven av helgon och änglar. På den högra panelen plågar demoner eller djävlar de dömda själarna i helvetets eldar. Själens öde vid den yttersta domen var inte knutet till samhällelig ställning, vilket också framgår av målningen.
I ett berömligt svar beskriver examinanden mer exakt och analytiskt vilken inverkan rädslan för eller väntan på livet efter döden hade på människors liv. Examinanden förstår att Memlings målning dateras till tiden efter digerdöden då döden och skräcken för förtappelse framhävdes i konsten. Examinanden kan ta upp olika metoder för att garantera själens salighet. Möjliga exempel på sådana är klosterliv, förböner till helgonen, avlat, pilgrimsvandringar och andra gudfruktiga handlingar genom vilka man ville försäkra sig om att höra till de utvalda. Examinanden kan noggrannare analysera samfundens reaktioner på syndare och irrläriga som äventyrade samfundets världsliga framgång och frälsningen för dess medlemmars själar. Möjliga teman att behandla är exempelvis inkvisitionen, judeförföljelserna och korstågen. Vidare kan examinanden i sitt svar ifrågasätta hur centralt livet efter detta egentligen var: till den medeltida kulturen och vardagen hörde också kritik av kyrkan, världsliga nöjen och karnevalliknande fester.
5. Gustav Vasa och reformationen 20 p.
I ett gott svar förstår examinanden att texterna i materialet har skrivits under olika tider. Examinanden visar också att hen förstår vad som avses med reformationen och när den inträffade. Paul Juusten var samtida med Gustav Vasa och beskriver händelserna i egenskap av ögonvittne. Pirinen samt Heinonen och Räsänen är däremot moderna historiker. Examinanden hittar de centrala skillnaderna i skribenternas tolkningar. Enligt Juusten var Gustav Vasa en nödvändig person för reformationens genomförande och motiverades av att försvara den rätta tron samt rikets och dess invånares intressen. Också enligt Pirinen spelade Gustav Vasa en central roll i reformationen men utan betydande religiösa motiv. Heinonen och Räsänen å sin sida betonar att reformationen ur Gustav Vasas synvinkel var ett rent makt- och ekonomisk-politiskt drag. De religiösa frågorna framställs i deras texter som sekundära.
I ett berömligt svar närmar sig examinanden dessa synsätt källkritiskt. Hen förstår att Paul Juusten var en luthersk Åbobiskop och att han därför förhöll sig positivt till reformationen som kungen genomförde. Pirinen, Heinonen och Räsänen är forskare vars uppfattning om Gustav Vasas roll grundar sig på bevarade källor och en kritisk tolkning av dem. Pirinen ser positivt på kungens roll i relation till reformationen. Han anser att kyrkan inte blev helt underställd staten utan lyckades bibehålla sin egen beslutanderätt. Heinonen och Räsänen tar knappt ställning till reformationens betydelse för kyrkan utan är intresserade av kungens maktpolitik och ekonomiska politik, genom vilka han stärkte sin egen ställning och kronans ekonomi.
6. Kolonialismen ur Finlands synvinkel 20 p.
6.1 Man kan anse att kolonialismen har en militär, en kulturell och en ekonomisk dimension. Välj en världsdel och analysera hur dessa dimensioner har tagit sig uttryck där. 8 p.
I svaret behandlas kolonialismens dimensioner ur den valda världsdelens synvinkel. Dimensionerna exemplifieras med några av dessa: fysiskt våld, erövringar eller administration, konstruktionen av den andre och identitet, samt ekonomiskt utnyttjande av naturresurser, arbetskraft och handel.
6.2 Historikern Antti Kujala skriver i sitt verk Kivenmurskaajat: Kolonialismin historia [Stenkrossarna: Kolonialismens historia] (2019) att många har uppfattningen att finländarna inte alls deltog i kolonialismen. Finland har snarare setts som en koloni, först till Sverige och sedan till Ryssland. Tanken är enligt Kujala vacker, men felaktig. Enligt honom både deltog finländarna i kolonialismen och drog indirekt nytta av den. Gör med hjälp av välunderbyggda exempel en bedömning av hur träffsäker Kujalas åsikt är. 12 p.
I uppgiften förutsätts att examinanden använder historisk kunskap för att utvärdera sin egen uppfattning. I ett gott svar granskar examinanden några argument som talar för och emot Kujalas påstående. I svaret visar examinanden att hen förstår att Finland på många sätt hade kopplingar till kolonialismen, trots att landet inte hade några egna kolonier. Examinanden kan motivera påståendet exempelvis ur en ekonomisk synvinkel. Som en del av Sverige kopplades Finland under århundradenas lopp till den internationella handeln och drog nytta av den. Till exempel hölls Storbritanniens segelfartyg flytande tack vare finsk tjära, sockerfabriken som grundades i Åbo i mitten av 1700-talet använde råvaror som producerats med slavarbetskraft i Karibien, och Tampellas bomullsfabrik skaffade sin bomull från sydstaternas slavplantager.
I ett berömligt svar utvärderar examinanden på ett analytiskt och ingående sätt och ur olika synvinklar hur träffande Kujalas påstående är. För fulla poäng krävs att examinanden framför en motivering av typen å ena sidan–å andra sidan, som beaktar både synpunkter som stöder påståendet och synpunkter som motsäger det. I egenskap av ett västland är Finland en del av kolonialismens historia till exempel genom sedvänjor, tänkesätt, produkter samt populärkultur såsom filmer och tecknade serier. Å andra sidan hörde Finland inte till kolonialmakterna. Som en källkritisk aspekt kan examinanden lyfta fram att det är fråga om ett rätt nytt diskussionsämne.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Urbaniseringen i Europa 30 p.
7.1 Granska utifrån tabell urbaniseringen i Europa från år 1400 till år 1900. Vilka betydelsefulla förändringar har skett i listan över Europas största städer? Diskutera orsakerna till dessa förändringar. 15 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår vad som menas med urbanisering och diskuterar orsakerna till att städerna har vuxit. Huvuddragen i förändringarna som skedde under hela tidsperioden förklaras. På medeltiden låg storstäderna vid Medelhavets kuster och vid goda handelsplatser längs floder och vägar. År 1700 skedde en tydlig orientering i västlig riktning och mot Atlanten, vilket bland annat de växande städerna London, Lissabon och Amsterdam visar. Detta berodde på att handeln och sjötrafiken mellan Amerika och Asien växte väsentligt. I statistiken för år 1900 syns tydligt att Storbritanniens industristäder åtnjöt en snabb tillväxt. Då bidrog också huvudstädernas och förvaltningens utveckling till urbaniseringen.
I ett berömligt svar fördjupas behandlingen av urbaniseringen. Examinanden kan exemplifiera med några städer. Exemplen kan förslagsvis väljas bland sådana städer som har stigit på listan, eller bland sådana vars invånarantal inte har vuxit eller som till och med har fallit ur tabellen helt och hållet. I ett berömligt svar analyseras också hur den geografiska tyngdpunkten har förskjutits från öst till väst och från Medelhavet till Atlanten i större detalj. Ett intressant exempel är att den traditionella Sidenvägen och handeln via Svarta havet österut syns i statistiken ännu för 1400-talets del (till exempel Kaffa på Krimhalvön). I takt med att det osmanska riket expanderande hade också Konstantinopel en stor betydelse som urbant centrum ännu i statistiken för 1700-talet. De ryska metropolerna Moskvas och S:t Petersburgs tillväxt kan nämnas, liksom att Berlin dyker upp i statistiken för år 1900. Dessa tre städers snabba tillväxt visar Tysklands och Rysslands starka politiska och ekonomiska uppgång under 1800-talet.
7.2 Hur förändrades livet i de europeiska städerna till följd av urbaniseringen? Diskutera frågan genom att utnyttja bilderna och . 15 p.
Utifrån bilderna i materialet kan man dra slutsatsen att de medeltida städerna främst var marknadsplatser medan ett mångsidigt stadsliv var karaktäristiskt för de moderna industrialiserade städerna i början av 1900-talet. Under senmedeltiden ökade städernas ekonomiska betydelse, vilket också ledde till en starkare penninghushållning. Senare under 1800-talet ledde den ekonomiska liberalismen till att industristäder och handelsmetropoler utvecklades och växte. Då grundades också framgångsrika företag som främjade städernas ekonomiska utveckling men ledde till osäkra och oreglerade arbetsmarknader. Av detta följde svåra sociala och ekonomiska problem. I de växande industristäderna utvecklades stadsplaneringen bland annat i och med bilarna och andra trafikmedel (spårvagnar, tåg, tunnelbanor). Ett ökande invånarantal krävde å sin sida fler bostäder, vilket ledde till att man byggde högre byggnader. En större invånarmängd och en expanderande industri förorsakade för sin del miljöskador, såsom avfall och avgaser. I detta sammanhang kan examinanden också hänvisa till att det även i de medeltida städerna fanns problem med bland annat vattenförsörjningen och hygienen. Examinanden förutsätts använda materialen i sitt svar.
I ett berömligt svar beskrivs olika synvinklar på urbaniseringen mer mångsidigt. Vid sidan av de ekonomiska (handel, industri) och tekniska (bilar, tåg, maskiner) innovationerna lyfts exempelvis sociala och kulturella synvinklar fram. I sitt svar kan examinanden till exempel beskriva det reglerade systemet i de medeltida städerna där borgare och hantverkare organiserade sig i gillen eller skrån. En viktig social synvinkel är å ena sidan demokratiseringen i städerna, å andra sidan att det rådde mycket stora klasskillnader i städerna. Redan under medeltiden var städerna viktiga bildningscentrum där man grundade universitet och skolor, men först på 1800-talet öppnades skolgång och studier i högre grad upp för medlemmar av alla samhällsklasser. Även stadskulturen utvecklades.
8. Kalla kriget i kulturen 30 p.
8.1 År 1957 ordnades en ungdomsfestival i Moskva. Den har ihågkommits av samtida personer bland annat på det sätt som presenteras i textutdrag . Hur beskrivs kalla kriget i de samtidas hågkomster av tiden? Analysera hur väl de beskriver 1950-talets Sovjetunionen. 10 p.
I ett gott svar beskrivs kalla kriget som ett motsatsförhållande mellan Sovjetunionen och USA samt deras allierade vilket också påverkade bland annat kulturella aspekter. Examinanden förstår att järnridån i slutet av 1940-talet hade delat världen i två fiendeläger som inte hade mycket att göra med varandra. I svaret exemplifieras hur det i de samtida hågkomsterna i materialet framgår exempelvis hur den sovjetiska världen var isolerad från utlandet och präglad av misstro mot väst och mot utlänningar i allmänhet, samt hur propaganda användes som en del av konkurrensen mellan öst- och västblocken och för att bygga upp fiendebilder.
I ett berömligt svar diskuteras dessutom hur väl de samtida beskrivningarna motsvarar tiden efter Stalins död (1953). Exemplen i texten har behandlats mångsidigt och knutits till avspänningsperioden i Sovjetunionens inrikespolitik under Chrusjtjov (1956–1964).
8.2 I tabell visas en lista över stater som bojkottade sommar-OS i Moskva (1980) och Los Angeles (1984). Diskutera varför just dessa olympiska spel bojkottades och hur relationerna mellan staterna visar sig i dessa bojkotter. 20 p.
I ett gott svar framgår att OS i Moskva överskuggades av kalla kriget, det vill säga tävlingen mellan öst- och västblocket. Orsaken till att sommar-OS i Moskva bojkottades var Sovjetunionens krig i Afghanistan. Som motåtgärd bojkottade östblocket i sin tur OS i Los Angeles fyra år senare, officiellt som protest mot USA:s sovjetfientliga propaganda. I svaret noterar examinanden att konkurrensen mellan öst och väst inte bara gällde de ledande staterna i de två blocken, utan kampen om världsherraväldet pågick på alla kontinenter, varvid även enskilda stater drogs med i blockpolitiken.
I ett berömligt svar har examinanden med hjälp av exempel och på ett analytiskt och mångsidigt sätt diskuterat idrottens roll som en del av blockpolitiken och det kalla krigets konkurrenssituation. I svaret noteras också att många stater höll sig utanför blocken och deltog i båda de olympiska spelen.
9. Finlands och Tysklands relationer år 1918 30 p.
9.1 Analysera vilken betydelse det tyska stödet som den vita sidan fick hade för krigets utgång. 10 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att Tyskland påverkade krigets slutresultat på många sätt. Sådana är bland annat soldatutbildningen som jägarna fick i Tyskland, att de transporterades till Vasa för att stödja de vita och att den tyska Östersjödivisionen deltog i striderna på de vitas sida. Examinanden presenterar också en motiverad uppfattning om hur betydelsefullt Tysklands stöd var för krigets slutresultat.
I ett berömligt svar analyserar examinanden mer ingående jägarnas och Tysklands Östersjödivisions agerande och inverkan på krigets gång samt utvärderar dem mångsidigt. Examinanden behandlar Mannerheims strävanden att erövra Tammerfors så snabbt som möjligt så att de vita skulle kunna se sig själva som den viktigaste segerfaktorn. Hur som helst påskyndade Tysklands inblandning de rödas fall och krigsslutet. Examinanden kan också behandla Tysklands politiska inverkan på Rådsrysslands styre, vilken bidrog till att hålla tillbaka stödet till de röda.
9.2 Utnyttja material och analysera vilka förändringar som skedde i relationerna mellan Finland och Tyskland under år 1918. 20 p.
I ett gott svar presenterar examinanden huvuddragen för Finlands och Tysklands relationer under år 1918 med hänvisningar till materialen för uppgiften, och placerar materialen i sin kontext. I det första skedet sågs tyskarna som vapenbröder som hjälpte de vita att vinna inbördeskriget. Detta tankesätt framkommer bland annat i de civila finländarnas beteende i videon samt på vykortets illustration i materialet.
Efter krigsslutet delades vinnarsidan in i monarkister och republikaner. Monarkisterna, till exempel J. K. Paasikivi, ville ha en tysk kung som skulle agera ovanför alla politiska konflikter och knyta Finland och Tyskland samman med hjälp av en gemensam regentsläkt. Detta ansågs kunna skydda landet mot Rådsryssland. Enligt Paasikivis uppfattning var utrikespolitisk obundenhet inte möjlig för Finland. Republikanerna ville inte ha en monarki, men också de godkände tanken på att samarbeta med Tyskland. Det monarkistiska projektet genomfördes på hösten 1918 då Finland valde den tyske prinsen av Hessen till landets kung. Tysklands förlust i första världskriget i november 1918 förändrade situationen såtillvida att Finland måste ge upp sin allians med Tyskland. I samma veva gick monarkidrömmarna i stöpet.
I ett berömligt svar behandlar examinanden händelserna år 1918 mer detaljerat, analytiskt och genom att fördjupa källkritiken. Examinanden förhåller sig också kritisk till tyskarnas motiv till att hjälpa Finland. Det handlade om att skapa förmånliga handelsförbindelser för Tyskland och att stärka det tyska kejsardömets militära och politiska ställning vid Östersjön.