Beskrivningar av goda svar: SV – Livsåskådningskunskap

14.9.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 10.11.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Bedömning av svaren i studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Provet i livsåskådningskunskap hösten 2022 har utarbetats i enlighet med grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15).

Livsåskådningskunskap är ett tvärvetenskapligt läroämne som bygger på humanistiska vetenskaper, kultur- och samhällsvetenskaper samt filosofi. I studentexamensprovet i livsåskådningskunskap ska man bedöma den studerandes förmåga att skickligt och mångsidigt kunna analysera och uttrycka livsåskådningsfrågor. Likaså bedöms examinandens generella nivå av livsåskådningsmässig insikt. Livsåskådningsfrågor är ofta personliga, men reflektionen kring dem bygger på intellektuella kompetenser, som kritiskt tänkande, konsekvens, entydighet och systematik.

Det åskådningsmässiga tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet uttrycks. Uttrycksformen bedöms på många olika plan, från textens litterära uttrycksfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en språkligt god framställning är ett kännetecken på ett gott svar i livsåskådningskunskap endast i den mån den uttrycker gott åskådningsmässigt tänkande. Det här innebär ofta flera olika egenskaper hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.

Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte ens ett godkänt svar om de inte besvarar frågan. Därför är det allra viktigaste av kriterierna nedan att svaret är relevant.

Enhetligheten i ett svar har att göra med dess struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt förstå och utvärdera argument syns i form av följdriktighet och flera dimensioner i svaret. Ett enhetligt svar är tydligt och välstrukturerat.

Att svaret är övertygande innebär inom livsåskådningskunskap att mångsidiga och åskådningsmässigt väsentliga synpunkter behandlas på ett följdriktigt sätt. Svarets faktagrundval är tillräckligt bred och även aktuell, då frågeställningen kräver det. Faktapåståenden, motiverade ståndpunkter och rena åsikter hålls tydligt åtskilda från varandra och kopplingarna mellan framlagda påståenden och motiveringar är tydliga. Typiskt för livsåskådningskunskapen är användningen av träffande och aktuella exempel. De gör svaret övertygande.

Ett gott åskådningsmässigt tänkande syns i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Utöver det här inverkar hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. I livsåskådningskunskap korrelerar oftast de formmässiga och innehållsliga dimensionerna med varandra åtminstone delvis då svaret uppfyller minimikraven på relevans, alltså då det motsvarar uppgiften. Ett svar kan ändå kunskapsmässigt vara bra, samtidigt som sättet att uttrycka tankegångarna kan vara svagt, eller tvärtom. Dimensionerna är dock inte helt oavhängiga av varandra eftersom uttryckssättet, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är relaterade till varandra.

På grund av naturen hos uppgifterna i livsåskådningskunskap är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren (https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sv_foreskrifter_realamnena.pdf). Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.

Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen av studentprovssvaren i livsåskådningskunskap då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. De här kriterierna i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.

Dimension i bedömningen/Poängtal
0
25 %50 %75 %100 %
TräffandeSvaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt miss­uppfattats.Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken.Svaret på uppgiften håller sig till frågan.Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna.Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem.
EnhetligtSvaret är splittrat och oredigt.Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slump­mässigt valda eller orediga.Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte samman­ställts i en helhet. Svaret är ofta katalog­artat.De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varanda på ett följd­riktigt och mång­sidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan.I svaret har de för uppgiften relevanta material­elementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infalls­vinklar.
ÖvertygandeSvaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena.De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar.Svaret har motiverats med förnuftiga utgångs­punkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser.I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt.Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insikts­fullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen.

Poängtal för studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Provet i livsåskådningskunskap omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara tre till fem uppgifter i del 1 och noll till två uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.

I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 procent och 80 procent. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre referenspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med detta är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).

Uppgiftsspecifika poänganvisningar

Eftersom provet i livsåskådningskunskap bedömer examinandernas eget tänkande i åskådningsfrågor kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika åskådningsmässiga synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av resonemang i fråga om åskådningar som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka aspekter som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda kriterierna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats mycket knapphändigt. I bedömningen är det dock motiverat att i varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som kriterierna i tabellen ovan.

Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att notera att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet, även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst en poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 % av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka efter några särskilda särdrag i det, såsom argument. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.

Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiftsformuleringen. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller påståendet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av temat och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.

Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Begrepp inom livsåskådningskunskap 20 p.

Livsåskådningskunskapen ger oss begrepp som hjälper oss att analysera vår vardag och våra värden. Plocka ut tre sådana livsåskådningsbegrepp från text 1.A som du anser är viktiga och diskutera deras betydelse i ditt eget liv.

Uppgiften mäter examinandens kännedom om grundbegrepp inom livsåskådningskunskapen och förmåga att i ljuset av dem reflektera över sitt eget liv. Till begrepp inom livsåskådningskunskap räknas i den här uppgiften utöver livsåskådning och världsbild också kulturell förändring, ett gott liv, identitet, ateist, agnostiker, naturvetenskap, religion, ritualer, minoritet och tolerans. I texten förekommer även fördom, död och begravning, som också kan tolkas som begrepp inom livsåskådningskunskapen, för det är möjligt att på ett meningsfullt sätt koppla dem till något av de tidigare nämnda begreppen, till exempel fördom till brist på tolerans samt död och begravning till ritual.

Begreppen i texten är å ena sidan teoretiska paraplybegrepp (världsbild och livsåskådning) och å andra sidan begrepp som faller inom ramen för dem (ett gott liv, identitet och naturvetenskap). I ett gott svar klargör examinanden relationerna mellan begreppen. Hen kan till exempel diskutera förhållandet mellan naturvetenskap och religion i sin egen livsåskådning.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska välja tre begrepp inom livsåskådningskunskapen ur materialet och diskutera deras betydelse i det egna livet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden några synpunkter på sitt eget liv och använder sig av minst två begrepp i materialet.

I ett 10-poängssvar plockar examinanden ut tre begrepp från materialet och skriver en essä, där hen behandlar begreppens betydelse i hens eget liv. Av svaret framgår att examinanden förstår innehållet i begreppen.

I ett 15-poängssvar plockar examinanden ut tre begrepp från texten och diskuterar följdriktigt och mångsidigt deras betydelse i hens eget liv. Examinanden visar i sitt svar att hen förstår innehållet i begreppen och sambanden mellan dem.

För att ge toppoäng ska examinandens diskussion vara särskilt mogen och mångsidig.

I GLP15 hänför sig uppgiften till innehållen ”begrepp som anknyter till världsåskådning, världsbild och livsåskådning, deras inbördes samband och roll i den egna livsåskådningen” och ”olika världsåskådningar – till exempel sekulära, religiösa, politiska och livsstilsrelaterade – samt undersökning av deras särdrag och utgångspunkter med hjälp av olika vetenskapliga verktyg” i kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1). Examinanden kan också använda sig av innehållen ”natur- och humanvetenskapliga, sekulära och religiösa, filosofiska och populärkulturella människosyner och -ideal”, ”grundläggande existentiella frågor – – åldrande och död”, ”identitet, livsval och livsbalans, individens möjligheter att påverka sitt liv, arvsanlagens och miljöns betydelse” samt ”olika uppfattningar om ett gott liv” i kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2).

2. Motion och ett gott liv 20 p.

Diskutera motionens betydelse som en del av ett gott liv. Utnyttja bild 2.A ur olika synvinklar i ditt svar.

UKK-institutet har utarbetat motionsrekommendationer för såväl vuxna som barn och unga. Deras syfte är att främja människors hälsa och välbefinnande.

Motion kan ses som ett värde i sig; då är den en väsentlig ingrediens och källa till glädje i ett gott liv. Motion kan också betraktas som ett medel till exempel för att främja hälsa, sträva efter ett önskat utseende eller uppnå sociala relationer och acceptans. Examinanden kan också reflektera kritiskt över om motion över huvud taget är en nödvändig delfaktor i ett gott liv, eller om det går att leva ett gott liv utan att röra på sig enligt rekommendationerna.

Examinanden ska ställa sin diskussion om motion som en del av ett gott liv i relation till materialet och rekommendationerna i det. Ett levnadssätt som följer rekommendationerna kan främja hälsa och välmående, och i bästa fall utgör rekommendationerna ett stöd för ett gott liv. Olika rekommendationer kan dock ge människor ångest och en känsla av otillräcklighet. I värsta fall förtar ansträngningarna för att uppfylla utifrån givna mål glädjen över en aktivitet som människan annars skulle njuta av.

I ett gott svar ger examinanden åtminstone en implicit definition av ett gott liv och relaterar materialet till den. Dessutom är det väsentligt att examinanden för fram mångsidiga ståndpunkter och motiverar sin egen syn. Examinanden kan också utvidga svaret genom att jämföra motion och motionsrekommendationer med tävlingsidrott och dess villkor inom ramen för ett gott liv, eftersom många utövar motion under ledning och målinriktat i olika föreningar. På så sätt närmar sig motionen tävlingsidrott, även om utövaren inte siktar mot toppen.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera betydelsen av motion som en del av ett gott liv genom att använda sig av materialet ur olika synvinklar. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden några synpunkter på förhållandet mellan motion och ett gott liv.

I ett 10-poängssvar ger examinanden åtminstone en implicit definition av ett gott liv och diskuterar motionens betydelse mot den som bakgrund. Examinanden använder sig av materialet.

I ett 15-poängssvar behandlar examinanden mångsidigt och adekvat förhållandet mellan motion och ett gott liv, och använder sig av materialet från olika perspektiv.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att jämföra motion och tävlingsidrott med utgångspunkt i ett gott liv eller diskutera de folkhälsoaspekter som ligger till grund för rekommendationerna i förhållande till människors livsval.

I GLP15 hör uppgiften samman med kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2), särskilt innehållen ”identitet, livsval och livsbalans” och ”olika uppfattningar om ett gott liv”.

3. Sociala medier som verktyg för samhällspåverkan 20 p.

Sociala medier används allt mer i samhällsdebatten och i spridningen av politiska budskap. De erbjuder en snabb och synlig kanal för att föra fram sina egna ståndpunkter, men de är också förknippade med problem.

Utvärdera för- och nackdelarna med sociala medier när det gäller samhällspåverkan.

Nya slags kanaler för samhällsdebatt och politisk påverkan har, särskilt tack vare sociala medier, tagit plats vid sidan den traditionella politiken och dess partier och val. Ibland hävdas det att de traditionella kanalerna för politisk påverkan inte längre intresserar människor som förut, vilket märks till exempel på det minskade valdeltagandet. Det förekommer oro i synnerhet över ungas låga aktivitet. I sitt svar kan examinanden behandla till exempel följande för- och nackdelar med sociala medier när det gäller samhällspåverkan.

Fördelar:

  • Sociala medier kan ge och har gett sådana grupper en röst som annars hamnar i minoritet, eller som inte märks eller beaktas i samhället.
  • Sociala medier kan fästa uppmärksamhet vid tidigare förbisedda samhälleliga missförhållanden såsom rasism, diskriminering och ojämlikhet.
  • Sociala medier kan erbjuda en kanal för kritik mot makthavarna i auktoritära stater, där den politiska oppositionen saknar andra sätt att agera.
  • Sociala medier är en jämlik och lättillgänglig kanal för informationsförmedling, för i dem kan vem som helst föra fram sina synpunkter.

Nackdelar:

  • Sociala medier kan göra människor mer kortsynta. Folk intresserar sig för ett ämne eller missförhållande för ett tag, men de arbetar inte långsiktigt för att rätta till brister, såsom i traditionell politik eller till exempel i organisationsverksamhet.
  • Sociala medier skapar ”bubblor” av likasinnade. I dem slipper man höra avvikande åsikter, i motsats till i mer traditionell politisk verksamhet.
  • Sociala medier är lätta att manipulera. Makthavare kan övervaka sociala medier, sprida lögner, förbjuda inlägg som inte tilltalar dem eller rentav helt stänga en kanal.
  • Sociala medier kan stärka människans identitet på ett skadligt sätt. Det kan kännas viktigare att visa upp sin egen aktivism i stället för att ta itu med missförhållanden på riktigt.
  • Sociala medier kan styra människor att bli ytligare. Olika ”skandaler” på sociala medier uppstår ofta över meningslösa och oväsentliga frågor.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska ta ställning till för- och nackdelar med sociala medier när det gäller samhällspåverkan. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar nämner examinanden en fördel och en nackdel med sociala medier när det gäller samhällspåverkan. Examinanden kan alternativt nämna två fördelar eller två nackdelar.

I ett 10-poängssvar behandlar examinanden och ger adekvata motiveringar för flera för- och nackdelar med sociala medier när det gäller samhällspåverkan. Examinanden kan alternativt gå grundligare in på en fördel och en nackdel.

I ett 15-poängssvar bedömer examinanden mångsidigt och följdriktigt för- och nackdelar med sociala medier när det gäller samhällspåverkan.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att koppla samman sin bedömning med aktuella samhälleliga teman och debatter eller genom att behandla någon för- eller nackdel speciellt omfattande och ingående.

I GLP15 hänför sig uppgiften till kursen Individen och samhället (LK3), särskilt innehållen ”det privata och det offentliga” och ”samhällsstrukturer, och kännetecken för det moderna västerländska samhället samt hur dessa grunder påverkar individens liv”.

4. Kulturell enhet och mångfald 20 p.

I samhällsdebatten talas det ibland om enhetskultur. Det avser en kultur där människor delar samma värden, föreställningar och tillvägagångssätt. Enhetskulturens motsats är kulturell mångfald, som innebär att det i samhället förekommer många olika värden, föreställningar och tillvägagångssätt parallellt.

Diskutera i vilken omfattning olika drag av kulturell enhet och mångfald tar sig uttryck i dagens finländska samhälle.

Kulturforskarna är rätt eniga om att åtminstone de flesta nuvarande samhällen uppvisar en kulturell mångfald och att detsamma gäller många samhällen också i historiskt avseende. Trots det förekommer termen enhetskultur ibland i samhällsdebatten, och med den avses oftast ett begrepp som beskriver en förmodad historisk tid eller något slags kulturellt ideal. Ingetdera begreppet, vare sig enhetskultur eller kulturell mångfald, är dock klart avgränsat. Uppgiften består i att diskutera i vilken omfattning det förekommer olika drag av kulturell enhet och mångfald i dagens finländska samhälle.

I ett gott svar är det naturligt att ta upp sådana drag i den finska kulturen som är allmänt omfattade eller som uppvisar stor variation. Examinanden kan också behandla faktorer som var vanliga i den finska kulturen förr. Kristendomen har tidigare setts som en typisk sådan förenande faktor, och största delen av finländarna hör fortfarande till evangelisk-lutherska kyrkan. Å andra sidan har forskare också argumenterat för att det alltid funnits många olika former av religiositet bland finländarna. Ortodoxa kyrkan, folktron och islam, som tatarerna förde med sig, har länge varit en del av den finska kulturen.

På motsvarande sätt har Finland under hela självständigheten haft två nationalspråk: finska och svenska. Majoriteten av befolkningen har finska som modersmål och merparten av alla som bor i Finland kan finska, även då det inte är deras första- eller andraspråk. I Finland talas dessutom flera minoritetsspråk såsom de samiska språken, karelska, teckenspråken, romani, ryska och tatariska. I ett gott svar kan examinanden sålunda diskutera Finlands språkliga enhet och mångfald samt språkets betydelse i att upprätthålla olika värden, handlingssätt och identiteter.

Examinanden kan argumentera för att finländarna delar och har delat många grundläggande etiska värden. Få bestrider de mänskliga rättigheterna eller demokratins legitimitet. Å andra sidan är de här grundläggande värdena av en sådan karaktär att de är rätt allmänt accepterade i världen. De kan således inte ses som särdrag hos dagens finländska samhälle. Den gemensamma värdegrunden till trots har det förekommit och förekommer alltjämt spänningar i det finska samhället. Den politiska uppdelningen i höger och vänster har orsakat starka motsättningar och till och med våldsamheter. Om det vittnar till exempel Finlands inbördeskrig 1918, 60-talets politiska och kulturella atmosfär och polariseringen i dagens politiska debatt. I sitt svar kan examinanden också gå in på huruvida människors socioekonomiska ställning påverkar kulturella likheter och skillnader.

Examinanden kan diskutera utbildningens betydelse som en faktor som å ena sidan förenhetligar kulturen och å andra sidan möjliggör mångfald. Genom utbildningen fostras barn och unga till tänkesätt och språk av ett visst slag. Många skolor arrangerar besök på lokala konstmuseer, och barn och unga får lära sig ett visst slags tolkning av finsk konst, historia och kultur överlag. De formas också – och framför allt – till medborgare som kan ta ansvar för att utveckla det finska samhället i framtiden. I sitt svar kan examinanden också betona hur kultur förmedlas och delas utanför skolan. Till exempel televisionen är något som har förenat och skilt människor åt. När televisionen kom till Finland på 50-talet var programutbudet blygsamt, och i flera tiotals år tittade finländarna i huvudsak på program i Yles kanaler och senare även ett fåtal gratiskanaler. Sedermera har antalet kanaler och programproduktionens volym ökat avsevärt. Examinanden kan också diskutera de sociala mediernas, sportens och underhållningens betydelse för den kulturella enheten och mångfalden i dagens finska samhälle.

Svaret på uppgiften är en essä, i vilken examinanden ska diskutera i vilken omfattning olika drag av kulturell enhet och mångfald tar sig uttryck i dagens finländska samhälle. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden några synpunkter på kulturell enhet eller mångfald i dagens finländska samhälle.

I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden med hjälp av träffande exempel hur kulturell enhet och mångfald tar sig uttryck i dagens finländska samhälle.

I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden följdriktigt och mångsidigt den finska kulturens enhet och mångfald och ger flera träffande och motiverade exempel.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att beakta ett historiskt perspektiv och diskutera vilka förändringar som skett i den kulturella enheten och mångfalden i Finland.

I GLP15 hör uppgiften ihop med kursen Kulturens inverkan på människans livsåskådning (LK4), innehållen ”begreppet kultur och kulturens betydelse, olika kulturella klassificeringar och sätt att ta del av kultur”, ”olika seder och bruk, kulturellt självuttryck, kulturens inverkan på individens världsbild och livsåskådning”, ”den finländska kulturens och identitetens historiska utveckling, mångfald och minoritetskulturer i Finland” samt ”växelverkan mellan kulturer och civilisationer samt monokulturalismens omöjlighet: kulturell mångfald och global kultur samt deras olika inverkan på livsåskådningar och samhällen”.

5. Penkis 20 p.

Gymnasieelevernas studier avslutas av tradition med bänkskuddardagen eller penkis.
Diskutera om det går att analysera penkis med hjälp av begreppet övergångsrit som används i tolkningen av religiösa företeelser. Utnyttja video 5.A i ditt svar.

Höjdpunkten i många gymnasieelevers studier är penkis, eller bänkskuddardagen, som firas i februari. Fram till penkis har många abiturienter avlagt alla sina gymnasiekurser, och efter firandet börjar de förbereda sig för vårens studentskrivningar. Penkis firas av tradition med att abiturienterna (lat. abiturus ’någon som ska lämna’) klär ut sig och åker från skolan på lastbilsflak. Längs lastbilarnas rutt kastar de godis till folk som står och tittar på. Lastbilsflaken är dekorerade med lakan med humoristiska eller satiriska bilder och texter om abiturienternas erfarenheter eller om aktuella företeelser.

I ett gott svar beskriver examinanden begreppet övergångsrit i allmänna drag och ger något exempel på en övergångsrit. En övergångsrit har tre faser: separation, liminalitet och inkorporering. Uppdelningen markerar att ritens syfte är att föra över deltagaren från ett stadium eller en status till en annan. Exempel på övergångsriter i den kristna kyrkan är dop, konfirmation, vigsel till äktenskap och begravning, där deltagarens andliga tillstånd eller kyrkrättsliga status förändras. I synnerhet den senare aspekten gör att det kan vara obligatoriskt för den som är eller vill bli medlem i ett samfund att delta i riten. Man kan till exempel inte ansluta sig till den kristna kyrkan utan att ha blivit döpt eller gifta sig i kyrkan utan att vara konfirmerad. Riter förrättas enligt etablerade mönster. De stärker gemenskapen genom att skapa en känsla av samhörighet och till utomstående kommunicera element som är viktiga för gemenskapen.

Penkis handlar om en sekulär fest, som har vissa gemensamma drag med religiösa övergångsriter. Även penkis förlöper enligt ett etablerat mönster, och den spelar en stärkande roll för gemenskapen och dess medlemmar. Penkis kan tolkas som en avslutning på gymnasiestudierna och en inledning på förberedelserna för studentskrivningarna. Om abiturienten har avlagt alla gymnasiekurser lösgör hen sig konkret från det vardagliga skolarbetet och går över till att läsa till skrivningarna. Det här kan vara en stor förändring i abiturientens liv, både mentalt och socialt.

Penkis skiljer sig från de flesta religiösa övergångsriter i att det inte är obligatoriskt att delta i den. En abiturient kan avsluta gymnasiestudierna och förbereda sig för och delta i studentskrivningarna trots att hen inte varit med om penkis. Penkis förändrar därmed inte abiturientens juridiska status. Av den anledningen finns det inte heller något visst formulär som måste följas för att förfarandet ska vara giltigt. Det går bra att fira penkis också utan lastbilsåkning, vilket man gjorde under coronarestriktionerna. Examinanden gör också en tolkning av vilket slags övergång penkisåkningen som beskrivs i materialet symboliserar. Hen kan också underbygga svaret genom att gå in på beröringspunkterna mellan penkis och kalenderriter, penkisens karnevalistiska drag och utdelningen av godis som gåva.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera om det går att analysera penkis med hjälp av begreppet övergångsrit som används i tolkningen av religiösa företeelser. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden några synpunkter på om penkis kan analyseras som en övergångsrit.

I ett 10-poängssvar ger examinanden en allmän beskrivning av begreppet övergångsrit eller visar att hen har kännedom om övergångsriter. Examinanden diskuterar i ljuset av sina kunskaper om penkis kan analyseras som en övergångsrit.

I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden följdriktigt och konsekvent om penkis kan analyseras som en övergångsrit. Examinanden beskriver allmänt vad som karaktäriserar en övergångsrit och ger exempel på övergångsriter.

För att få toppoäng visar examinanden i sitt svar att hen är utomordentligt insatt i begreppet övergångsrit och påpekar de väsentliga skillnaderna mellan det sekulära penkisfirandet och religiösa övergångsriter.

I GLP15 hänför sig uppgiften till kursen Livsåskådningarnas värld (LK5), och dess innehåll ”begrepp som används vid tolkning av religiösa fenomen” och i synnerhet fenomenet ”rit”.

6. Homo iPhonus 20 p.

Den ökade användningen av smarttelefon har väckt mycket diskussion om hur de här apparaterna påverkar vårt beteende och vår kultur.
Utvärdera hur användningen av smarttelefoner förändrar människan. Utnyttja textutdrag 6.A i ditt svar.

Materialet till uppgiften är en artikel i tidskriften Suomen Kuvalehti som presenterar förhållandevis övertygande belägg för smarttelefonernas inverkan på vårt dagliga liv. Enligt materialet påverkar bruket av smarttelefoner oss på många livsområden. Det har framkommit av undersökningar att den ökande användningen av smarttelefoner orsakar förändringar i vårt sociala liv, våra kognitiva förmågor och vår fysiska habitus. Eftersom ämnet sannolikt är bekant för nästan alla examinander och de har egen erfarenhet av att använda smarttelefoner och av smarttelefonernas effekt har de förmodligen lätt för att komma på exempel också utanför materialet. Det centrala i svaret är att bilda en egen ståndpunkt i frågan och utsträcka bedömningen från exempel på det personliga planet till ett allmänt plan. I ett gott svar behandlar examinanden smarttelefonens inverkan på människan ur ett kulturellt perspektiv.

I ljuset av materialet är det fel att helt bestrida att mobiltelefonerna har några verkningar. Oavsett om examinanden anser att effekterna är stora eller små, ska hen observera kulturens och omgivningens djupgående verkan på människans varande. I ett gott svar beaktar examinanden teknologins centrala ställning i vår nuvarande livsmiljö och förstår dess inverkan på hur människor uppfattar sitt eget liv och sina relationer till andra människor. Om examinanden tar sig an förändringarna via evolutionen är det viktigt att påpeka att den är långsam. I den kulturella evolutionen kan förändringar ske betydligt snabbare.

Examinanden kan utanför materialet hitta exempel på smarttelefonernas effekter bland annat i språket eller kommunikationen. Språket har en stark anknytning till kulturen och därigenom till vårt sätt att förstå och gestalta världen. Vårt sätt att kommunicera i sociala medier, såsom WhatsApp, verkar förändra vårt sätt att använda språket. Kommunikationen ser också ut att bli alltmer visuell. Användningen av sociala medier är starkt förknippad med algoritmer och en eventuell konfirmeringsbias orsakad av dem. Båda ger examinanden möjlighet att diskutera förändringar som kan omforma vår världsbild.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden med hjälp av materialet ska utvärdera hur användningen av smarttelefoner förändrar människan. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar ger examinanden några synpunkter på hur användningen av smarttelefoner förändrar människan.

I ett 10-poängssvar gör examinanden med hjälp av materialet en motiverad bedömning av hur användningen av smarttelefoner förändrar människan.

I ett 15-poängssvar gör examinanden en mångsidig och följdriktig bedömning av hur användningen av smarttelefoner förändrar människan. I svaret beaktas både positiva och negativa verkningar.

För att få toppoäng ska examinanden utvidga sitt svar till exempel genom att ta fasta på andra undersökningar som gjorts om frågan eller genom att reflektera över förändringar som kan komma att ske i framtiden.

I GLP15 hör uppgiften samman med kursen Teknologi, världsåskådningar och mänskligheten (LK6), i synnerhet innehållen ”människans evolution och den kulturella evolutionen”, ”från myten om Prometheus till tekniska utopier och dystopier, människans förhållande till upplysningens ideal och den tekniska utvecklingen” och ”framtidsforskning, artificiell intelligens, humanism, transhumanism och kritik av dessa med stöd av de nyaste forskningsresultaten”.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Individens identitet 30 p.

Pajtim Statovci (f. 1990) är en finsk författare som flyttade från Kosovo till Finland som tvååring. Hans verk Tiranas hjärta (2016) har ett berättarjag som vid unga år flyttade från sitt fosterland Albanien till Rom i Italien.

7.1 Analysera berättarjagets uppfattning om sig själv i Pajtim Statovcis roman (material 7.A). 10 p.

Berättarjagets uppfattning om sig själv i romanen är uppbyggd så här:

  • Könstillhörigheten är central. Berättarjaget är en man men ibland låtsas han vara kvinna (maskeringsleken).
  • Berättarjaget är medveten om den modell han fått av sina föräldrar; det är av dem han har lärt sig de traditionella könsrollerna.
  • Berättarjaget tänker ändå att människan kan välja roll själv och kan vilja byta roll.
  • Berättarjaget inser att valen möjliggör otaliga liv, men han anser att de är delvis förljugna.
  • Berättarjaget avskyr de sociala kulisser som föräldrarna håller uppe till den grad att han vill vara vad som helst, utom alban.

Examinanden kan analysera de framförda synpunkterna genom att använda i synnerhet följande till livsåskådningen relaterade begrepp: kön, identitet, roll, livsval, individ och samhälle, nationalitet och språk. Fokus i materialet ligger på ett motstånd mot förljugenhet och något slags implicit längtan efter autenticitet. Av materialet framgår dock inte vad det är som berättarjaget saknar eller strävar efter. Han ser sin identitet som motstridig i förhållande till sin bakgrund, som han vill lösgöra sig från.

Examinanden kan fördjupa sitt resonemang till exempel genom att behandla olika uppfattningar om kön och identitet samt utgående från dem analysera olika tolkningsalternativ till vilken uppfattning romanpersonen har om sig själv.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska analysera berättarjagets uppfattning om sig själv i Pajtim Statovcis roman. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 3-poängssvar gör examinanden några träffande iakttagelser om vilken uppfattning berättarjaget har om sig själv.

I ett 5-poängssvar analyserar examinanden berättarjagets uppfattning om sig själv med hjälp av begrepp inom livsåskådningskunskapen.

I ett 8-poängssvar analyserar examinanden berättarjagets uppfattning om sig själv följdriktigt, mångsidigt och med hjälp av begrepp inom livsåskådningskunskapen.

7.2 Diskutera om en individ kan skapa sig en ny identitet. Behandla frågan ur individens synvinkel och ur synvinkeln för individens gemenskap. 20 p.

I ett gott svar klargör examinanden vad som avses med identitet och tar upp begreppets mångtydighet. Examinanden behandlar identiteten ur såväl individens som gemenskapens synvinkel. Svaret kan utgå från materialet, även om det inte är ett krav att examinanden använder sig av det. I materialet sägs att individen kan välja vad hen är. I det nämns också att en sådan utgångspunkt kan leda till en förljugenhet om personen bestämmer sig för att leva flera slags liv. Det här kan vara en utgångspunkt för ett gott svar. Vad består den här förljugenheten av?

Examinanden kan alternativt behandla någon annan spänning som uppstår av att människan skapar sig en ny identitet. Examinanden kan till exempel reflektera över hur den sociala gemenskapen reagerar på den nya identiteten. Trots att en människa genom sina tankar och handlingar skapat sig en ny identitet är det inte sagt att hen blir kvitt sitt förflutna eller sina tidigare erfarenheter och känslor i sin sociala gemenskap, eftersom andra kanske bemöter hen utgående från den tidigare identiteten. Vilka begränsningar ställer den sociala gemenskapen för en självskapad identitet? Begränsar inte gemenskapen individens identitet till exempel genom att tala om för hen hurdan hen är och vad hen borde göra? Å andra sidan kan den sociala gemenskapen öppna individens ögon för möjligheter som hen själv inte är medveten om.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera om en individ kan skapa sig en ny identitet. Examinanden ska behandla frågan ur individens synvinkel och ur synvinkeln för individens gemenskap. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 5-poängssvar gör examinanden några relevanta iakttagelser om att skapa en ny identitet.

I ett 10-poängssvar reflekterar examinanden över en individs möjlighet att skapa sig en ny identitet. Hen behandlar ämnet ur såväl individens eget som individens gemenskaps perspektiv.

I ett 15-poängssvar reflekterar examinanden följdriktigt och mångsidigt över en individs möjlighet att skapa sig en ny identitet. Hen behandlar ämnet ur såväl individens eget som individens gemenskaps perspektiv.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att beakta olika synsätt på förhållandet mellan individen och individens gemenskap.

I GLP15 hör uppgiften samman med kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2), innehållet ”identitet, livsval och livsbalans” och kursen Individen och samhället (LK3), innehållet ”människan som social varelse, interaktion och gemenskap mellan individer”.

8. Uppfyllande av religionsfriheten och dess betydelse 30 p.

8.1 Utvärdera hur religionsfriheten uppfylls i dagens värld och diskutera olika faktorer som inverkar på det. Utnyttja textutdrag 8.A i ditt svar. 15 p.

Enligt FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna omfattar religionsfriheten friheten att bekänna sig till och utöva en religion och även friheten att byta religion. Den allmänna tolkningen är att även friheten att inte bekänna sig till eller utöva en religion hör hit. I ett gott svar tar examinanden det här i beaktande. I ett gott svar påpekas dessutom att artikeln som utgör materialet till uppgiften bildar en helhet och att den nu aktuella religionsfriheten inte kan skiljas från tanke- och samvetsfriheten. Det handlar således om friheten att erkänna eller låta bli att erkänna vilken som helst åskådning.

När examinanden tar ställning till förverkligandet av religionsfriheten är det ändamålsenligt att behandla frågan på lagstiftningsnivå, på lagtolkande nivå och på praktisk nivå i vardagslivet. Även en historisk synvinkel kan vara nyttig, för den hjälper till med att förklara skillnader mellan olika länder.

Svaret kan innehålla till exempel följande aspekter eller innehållsliga element:

  • de dimensioner av religionsfrihet som nämns i artikel 18 i Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna: rätt att byta religion eller övertygelse, rätt att förkunna sin övertygelse ensam eller tillsammans med andra offentligt och enskilt, samt som en del av detta rätt att undervisa i religion samt rätt att utöva andakter och religiösa sedvänjor
  • religionsfrihet i lagstiftningen på olika håll i världen
  • religionsfrihet som rätten att utöva eller inte utöva religion (positiv och negativ religionsfrihet)
  • religionsfrihetens förhållande till icke-religiösa övertygelser
  • uppfyllande av religionsfrihet bland dem som representerar majoriteten och minoriteten på olika håll i världen
  • exempel från olika länder på hatprat, ofredande, förföljelse och andra brott mot de mänskliga rättigheterna som riktar sig mot religiösa och icke-religiösa minoriteter
  • säkerhet, nationalism och teokrati som motiv för att begränsa religionsfriheten
  • förhållandet mellan den tanke- och samvetsfrihet som nämns i artikel 18 i Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna och att offentligt utöva religion.

I ett gott svar ger examinanden konkreta exempel från olika delar av världen. På lagstiftningsnivå kan hen som ytterligheter nämna det teokratiska Iran samt de sekulära Frankrike och USA. Det finns många stater i världen som har tryggat religionsfriheten i sin lagstiftning men där makthavarna begränsar den på olika sätt (t.ex. förtrycker Kina uigurerna och Ryssland Jehovas vittnen). Trots att till exempel det sekulära Frankrike har en omfattande religionsfrihet är det av säkerhetsskäl förbjudet att på allmänna platser bära slöja som täcker ansiktet.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden med hjälp av materialet ska utvärdera hur religionsfriheten uppfylls i dagens värld och diskutera olika faktorer som inverkar på det. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden några träffande synpunkter på uppfyllandet av religionsfriheten i dagens värld eller faktorer som påverkar det.

I ett 8-poängssvar tar examinanden ställning till uppfyllandet av religionsfrihet i dagens värld genom att ytligt presentera flera relevanta synpunkter eller genom att redogöra mer detaljerad för två synpunkter eller två konkreta exempel. Examinanden beaktar några av religionsfrihetens dimensioner som nämns i materialet.

I ett 12-poängssvar gör examinanden en följdriktig och mångsidig bedömning av uppfyllandet av religionsfrihet i dagens värld och diskuterar faktorer som inverkar på det. Som stöd för sitt resonemang ger examinanden konkreta exempel från olika delar av världen och använder sig mångsidigt av religionsfrihetens dimensioner som nämns i materialet. Examinanden beaktar i sin tolkning att religionsfrihet omfattar friheten att utöva religion eller låta bli.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar exempelvis genom att ge flera konkreta exempel på hur religionsfriheten förverkligas i olika delar av världen och genom att förklara vilka faktorer som ligger bakom de olika förhållandena.

8.2 Diskutera vilken betydelse religionsfriheten har i det finländska samhället. Utnyttja textutdrag 8.A i ditt svar. 15 p.

I ett gott svar kan examinanden inledningsvis diskutera vilken betydelse lagstiftningen om religionsfrihet har för det finländska samhället. Rätten till religions- och samvetsfrihet ingår i Finlands grundlag. Religionsfriheten tryggas dessutom i religionsfrihetslagen, som innehåller bestämmelser bland annat om registrerade religiösa samfund, om medlemskap i dem och om förfaranden för inträde och utträde. I samma lag stadgas också om praxis för ed och försäkran. Religionsfrihetslagen hör vidare samman med bestämmelserna om undervisning i religion och livsåskådningskunskap i grundskolan och gymnasiet. I särskilda lagar stadgas om evangelisk-lutherska kyrkans och ortodoxa kyrkans ställning.

I ett gott svar begränsar sig examinanden inte bara till den juridiska synvinkeln utan breddar resonemanget till hur religionsfriheten stöder det finländska samhällets funktion på olika nivåer. Examinanden kan till exempel gå in på hur tanke-, samvetes- och religionsfriheten kan tänkas stödja en fungerande demokrati eller till och med vara en förutsättning för den. Det är bra att påpeka att yttrandefrihet, det vill säga en fri samhällsdebatt, är en av förutsättningarna för att det demokratiska samhället ska fungera. Yttrandefriheten kan tolkas vara beroende av tanke-, samvetes- och religionsfriheten på ett väsentligt sätt. Examinanden kan utöver demokratins funktion utsträcka sitt resonemang till hur medborgarsamhället fungerar eller inte fungerar i en situation där man begränsar religionsfriheten.

Svaret kan innehålla till exempel följande aspekter:

  • religionsfrihet som grundläggande rättighet, Finlands grundlag och religionsfrihetslag
  • religionsfrihetens betydelse för minoriteter inom religioner och åskådningar (jfr diskriminering av religiös orsak)
  • religionsfrihetens betydelse för individens rättigheter (medborgarnas grundläggande rättigheter)
  • religionsfrihetens betydelse för samhällsfreden och samhällets kohesion
  • religionsfrihetens betydelse för demokratin
  • religionsfrihetens betydelse för medborgarsamhället (t.ex. ideella föreningar)
  • religionsfrihetens betydelse för att mångfald inom kultur och åskådning ska tryggas och uppskattas
  • religionsfrihetens gränser och förhållandet till yttrandefriheten (t.ex. hatprat, hets mot folkgrupp)
  • olika tolkningar av vad som bör ingå i religionsfriheten (t.ex. användning av kännetecken och klädesplagg som uttrycker religion på offentliga platser; bön i offentliga lokaler, på arbetsplatser och i skolor; klockringning i kyrkor och böneutrop som hörs över ett stort närområde)
  • den lutherska och den ortodoxa kyrkans särställning i lagstiftningen i förhållande till ett samhälle som präglas av mångfald i fråga om åskådningar
  • skolornas modell för undervisning i livsåskådning och frågor i anknytning till den
  • olika tolkningar av om människans grundläggande rättigheter, såsom religionsfriheten, får begränsas enligt samhällets förmodade intresse.

Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden med hjälp av materialet ska diskutera vilken betydelse religionsfriheten har i det finländska samhället. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden några relevanta synpunkter på religionsfriheten i det finländska samhället.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden religionsfrihetens betydelse i det finländska samhället från minst två synvinklar. I sitt svar använder hen sig av materialet.

I ett 12-poängssvar diskuterar examinanden följdriktigt och mångsidigt religionsfrihetens betydelse i det finländska samhället. I sitt svar använder hen sig av materialet.

För att få toppoäng ska examinanden visa en djupgående förståelse av det finländska samhällets strukturer och funktion. Examinanden fördjupar sitt svar till exempel genom att gå in på sambandet mellan religionsfrihet och yttrandefrihet.

I GLP15 hänför uppgiften sig till kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2), innehållet ”FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna” och kursen Individen och samhället (LK3), innehållet ”religions- och samvetsfrihet”.

9. Livet med en robot 30 p.

Robotarna har kommit in i vårt samhälle för att stanna. I takt med att tekniken och framför allt den artificiella intelligensen utvecklas används robotar för allt fler ändamål. I framtiden kommer det sannolikt att vara en stor och naturlig del av vårt vardagsliv att handskas med robotar.

9.1 Diskutera vilka för- och nackdelar den ökande användningen av robotar har ur samhällets perspektiv. Utnyttja minst tre bilder i materialet 9.A–9.H i ditt svar. 15 p.

I materialet som hör till uppgiften presenteras varierande sätt att använda robotar på olika samhällsområden. Det räcker om examinanden behandlar tre bilder ur materialet. I ett gott svar går examinanden in på både för- och nackdelar med robotar, även om resonemanget kan utmynna i att endera är av klart större betydelse.

Till exempel följande aspekter kan ses som fördelar för samhället:

  • Robotarna blir inte trötta eller frustrerade och de strejkar inte (9.A).
  • Robotarna utför de tunga och farliga jobben (9.B).
  • Då robotarna arbetar mera får människorna mera fritid (9.D).
  • Robotchaufförer och -kirurger begår inte mänskliga misstag (9.G).
  • En bättre arbetseffektivitet ökar den ekonomiska tillväxten, vilket gynnar samhället.
  • Den artificiella intelligensen som blir allt mer utvecklad kan hjälpa mänskligheten att lösa svåra problem.

Till exempel följande aspekter kan ses som nackdelar för samhället:

  • Inom vården tar robotar över allt fler uppgifter som är tunga men som kräver mänsklig kontakt (9.A).
  • Människors sociala kontakter minskar överlag (9.C, 9.E och 9.F).
  • Tekniska problem eller dataintrång kan medföra betydande säkerhetsrisker (9.G och 9.H).
  • Ett ökat bruk av robotar kan leda till strukturell arbetslöshet.
  • Utan en rättvis beskattning av robotarbetet fördelas den ekonomiska nyttan av robotarna ojämnt.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska diskutera vilka för- och nackdelar den ökade användningen av robotar har ur samhällets perspektiv. Examinanden ska utnyttja minst tre bilder i uppgiftens material i sitt resonemang. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden spridda synpunkter på för- och nackdelar med robotar för samhället eller går närmare in på en för- eller nackdel.

I ett 8-poängssvar diskuterar examinanden vilka för- och nackdelar den ökade användningen av robotar medför för samhället. Hen använder sig av minst två av bilderna i materialet på ett adekvat sätt.

I ett 12-poängssvar diskuterar examinanden följdriktigt och mångsidigt vilka för- och nackdelar den ökade användningen av robotar medför för samhället. Hen utnyttjar minst tre av bilder i materialet.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att behandla något framtidsscenario som varit aktuellt i samhällsdebatten eller genom att använda sig av skönlitteratur eller annan konst inom ämnet.

9.2 Utvärdera om robotar kan hjälpa individen att sträva efter ett gott liv. 15 p.

I ett gott svar ger examinanden minst en implicit definition av ett gott liv. Den kan vara examinandens egen, men för klarhetens skull är det bra att relatera den till en allmänt känd uppfattning om ett gott liv. En väsentlig del av behandlingen av ett gott liv är att ta ställning till vad som förutsätts för ett gott liv. Förutsätter det exempelvis god hälsa, meningsfulla sociala relationer eller ett jobb och hobbyer som passar ens läggning? Det är bra om examinanden för varje ovan nämnd faktor diskuterar på vilket sätt den hör samman med ett gott liv och vilken roll robotar kan spela i sammanhanget. I sitt svar kan examinanden behandla till exempel följande aspekter:

  • Robotar är till hjälp i hälso- och sjukvården och möjliggör bättre hälsa i människors liv.
  • Robotar utför de smutsiga, tunga, enformiga och farliga arbetena inom industri och servicebranscher, vilket skonar människors hälsa och på så sätt främjar ett hälsosamt liv.
  • Robotar kan orsaka strukturell arbetslöshet, vilket skapar sociala problem.
  • Robotens arbetsinsats i hemmet kan ge människor mer fritid och möjlighet att ha hobbyer, tillbringa tid med familj och vänner och utveckla sig själva.
  • Robotar kan erbjuda stöd och sällskap för människor som av en eller annan orsak kan ha svårt att få det på annat sätt.
  • Robotar kan försvaga gemenskapen mellan människor om de ersätter människorelationer.
  • Robotar kan vara till hjälp i utbildning och informationssökning och på så sätt göra det möjligt för människor att lära sig något nytt.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska utvärdera om robotar kan hjälpa individen att sträva efter ett gott liv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett 4-poängssvar ger examinanden spridda synpunkter på robotars möjlighet att hjälpa individen att sträva efter ett gott liv.

I ett 8-poängssvar presenterar examinanden en motiverad bedömning av robotars möjlighet att hjälpa individen att sträva efter ett gott liv. Bedömningen grundar sig på åtminstone en implicit definition av ett gott liv.

I ett 12-poängssvar presenterar examinanden en följdriktig och mångsidig bedömning av robotars möjlighet att hjälpa individen att sträva efter ett gott liv. Bedömningen grundar sig på en tydligt formulerad definition av ett gott liv.

För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att anknyta sin syn på ett gott liv till filosofiska teorier om ämnet.

I GLP15 hänger uppgiften samman med kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2), innehållet ”olika uppfattningar om ett gott liv samt vilken roll andra människor, djur och miljö spelar i ett gott liv” och kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6), innehållet ”vändpunkter gällande människans världsbilder och världsåskådningar samt tekniska genombrott som påverkat människans uppfattning om världen och sig själv: människan som en aktör som aktivt påverkar sitt liv och sin omgivning”.