Beskrivningar av goda svar: SV – Samhällslära

14.9.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 10.11.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

De viktigaste bedömningsgrunderna i provet i samhällslära är hur examinanden behärskar läroämnets innehåll, tankemodeller och färdigheter såsom de definieras i läroplanen samt ett korrekt och exakt bruk av de centrala begreppen inom samhällsläran. En bedömningsgrund är också examinandens förmåga att tolka och kritiskt utvärdera information som beskriver samhälleliga fenomen, att dra självständiga slutsatser utifrån denna information och att jämföra olika tolkningar av samhälleliga frågor samt att ta ställning till dem och motivera sina ståndpunkter. I bedömningen fästs uppmärksamhet även vid framställningen, hur svaret motsvarar uppgiften, hur svaret avgränsas och hur klar argumentationen är.

Av svaren bör det framgå att examinanden förstår samhällets struktur och funktion som en historiskt skiktad och av historien utformad helhet. Examinanden känner till det finländska samhällets politiska, sociala, ekonomiska och juridiska struktur samt de viktigaste teorierna och begreppen förknippade med den. Vidare kan examinanden koppla de granskade fenomenen till sina bredare samhälleliga sammanhang. Examinanden kan i sina svar placera det finländska samhället i en internationell och global kontext, som bland annat inbegriper medlemskapet i Europeiska unionen och följderna av det. Examinanden kan använda samhällslärans centrala begrepp som makt, inflytande, ansvar och rättvisa. Examinanden förstår också ekonomins grundläggande mekanismer och de principer som styr den offentliga maktutövningen och rättssystemet, samt terminologin som gäller dessa.

I materialuppgifterna kan examinanden tolka och på ett relevant sätt utnyttja olika typer av material gällande samhället och ekonomins funktioner, såsom texter, bilder, videor, kartor, diagram, figurer och statistik. Examinanden kan också utvärdera dem kritiskt. I uppgifter som kräver reflektion och i uppgifter som inkluderar motstridiga fakta visar examinanden att hen förstår att information om samhället till sin karaktär kan vara teoretisk och öppen för tolkning, och att de kausala sambanden mellan orsak och verkan är invecklade och komplexa. Examinanden kan skapa en egen och motiverad syn på samhälleliga och ekonomiska frågor som kan vara motstridiga och kopplade till olika värderingar. I bedömningen beaktas examinandens förmåga att utifrån sin kunskap bygga upp välstrukturerade helheter. Likaså fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skilja på relevant och irrelevant information samt förmågan att i svaret utnyttja aktuell information.

Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen, och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.

I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.

0NöjaktigGodBerömlig
Riktig och relevant kunskap; exakt begreppsanvändningSvaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel.Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig.Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp.Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt.
Analytiskt, logiskt, välunderbyggtSvaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte.Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt.Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl.Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar.
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskapSvaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ.Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap.Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap.Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Attityder till Europeiska unionen 20 p.

Figur 1.A, som baserar sig på en enkät utförd av Näringslivets Delegation (EVA), visar attityderna till Europeiska unionen bland olika befolkningsgrupper 2020. Diskutera orsakerna till skillnaderna i inställning.

I ett gott svar konstaterar examinanden att majoriteten av finländarna enligt materialet är positivt inställda till EU. I sitt svar kan examinanden på ett allmänt plan granska faktorer som stärker positiva och negativa attityder till EU, men bakgrunden till skillnaderna mellan åldersgrupper ska utredas i större detalj. Särskilt positiva är 18–25-åringar och studenter, och de facto skulle 83 procent av studenter ha röstat för och enbart 9 procent mot ett EU-inträde om en omröstning hade ordnats vid tidpunkten för enkäten. I de ungas förväntningar framhävs möjligheten att röra sig fritt och söka sig till utbildning eller arbete i hela EU-området. I övriga åldersgrupper är attityderna till EU mindre positiva, skillnaderna mellan de olika åldersgrupperna är dock rätt små.

I ett gott svar ställer examinanden de svarandes ålder i relation till hur länge Finland har varit medlem i EU, det vill säga sedan 1995. För personer yngre än 45 år har Finlands EU-medlemskap varit utgångspunkten för att se på framtiden. Personer äldre än 45 har i vuxen ålder upplevt folkomröstningen om EU-medlemskapet och de politiska skiljelinjerna kring den. I folkomröstningen om EU motsatte sig nästan hälften anslutningen till Europeiska unionen. Examinanden utvärderar också några nyare orsaker till att motsätta sig eller försvara EU-politiken. Finansieringen av EU-arbetet har kritiserats, men å andra sidan skapar det gemensamma ekonomiska området välstånd.

I ett berömligt svar kan skillnaderna i attityder förklaras noggrannare med åldersgruppernas gemensamma erfarenheter. Faktorer som bidrar till en positiv inställning till EU bland unga är bland annat att undervisning om EU införts i skolundervisningen, att studentutbyten blivit vanligare och att viljan att arbeta utomlands därigenom ökat. Den positiva inställningen till EU ökar också i och med olika säkerhetshot, till exempel klimatkrisen, som kräver gemensamt avtalade lösningar på EU-nivå för att kunna mötas.

Det sjunkande understödet för EU bland personer äldre än 25 kan förklaras med följande aspekter: En jordbrukares eller företagares attityder kan färgas av erfarenheter av EU-regelverk. Skattebetalare kan beakta användningen av offentliga medel för EU-stöd och för att lösa eurokrisen. Mottagningen av migranter kan tolkas som en förändring som inte var lika enkel för den äldre befolkningen som för yngre, medan studenter inte ser saken som en kostnadsfråga som berör dem själva. I svaret kan examinanden hänvisa till EU-kritiken som förekommer i media, t.ex. om EU:s demokratiunderskott och utvecklingen mot en förbundsstat. EU-medlemskapet har vunnit understöd då det har ansetts skapa ekonomisk stabilitet. EU kunde också uppfattas som en säkerhetspolitisk lösning, vilket stärkte de EU-positiva attityderna.

2. Författningsdomstol eller grundlagsutskott 20 p.

I Finland övervakas lagstiftningens grundlagsenlighet av ett grundlagsutskott som består av riksdagsledamöter, medan samma uppgift i många andra länder sköts av en författningsdomstol, dvs. konstitutionsdomstol som består av yrkesdomare.

Analysera utifrån kolumnerna 2.A och 2.B vilka goda och dåliga sidor en författningsdomstol respektive ett grundlagsutskott har med tanke på den demokratiska processen i det politiska beslutsfattandet å ena sidan och maktens tredelning å den andra.

I ett gott svar förstår examinanden vad grundlagsutskottets uppgift är i Finland och hur det avviker från de grundlagsdomstolar som används i en del länder. Examinanden förstår vad maktens tredelning är och förklarar hur makten är delad i Finland. Examinanden undersöker några av de påståenden som Tarkka och Koskenniemi för fram gällande de effekter modellerna med grundlagsutskott respektive författningsdomstol har på demokratin och maktdelningen.

Tarkkas huvudargument är att grundlagsutskottet inte fungerar eftersom ledamöternas politiska bakgrund påverkar deras beslut och prioriteter. Enligt Tarkka inför modellen med grundlagsutskott en gråzon i maktdelningen: i denna modell agerar lagstiftarna (politikerna) nästan domare i uttolkningen av lagarna. Koskenniemi å sin sida försvarar grundlagsutskottet och ser det med tanke på demokratin som ett bättre alternativ än beslut dikterade av proffsjurister. Enligt Koskenniemi kräver bestämmelserna och tillämpningen av dem alltid omdöme, där värderingar och attityder spelar in, och en grundlagsdomstol innebär att beslut som väsentligen påverkar demokratin utkontrakteras till en juridisk elit. Enligt Koskenniemi kan det här också leda till en konflikt mellan tekniskt juridisk expertis och den demokratiska kulturen. I en sådan anser han att domstolarna skulle vara den svagare parten och att följden kan bli en politisering av domstolarna, vilket skulle utgöra ett hot mot såväl rättsstaten som demokratin. Enligt Tarkka kan å andra sidan modellen med ett grundlagsutskott leda till att tolkningen av grundlagen politiseras på ett annat sätt, nämligen i form av konkurrensutsättning av experter på författningsrätt och deras utlåtanden så att urvalskriteriet blir deras förenlighet med vars och ens egna politiska synpunkter och målsättningar.

I ett berömligt svar utreder examinanden skribenternas ståndpunkter tydligt, analytiskt och utförligt. Examinanden kan exempelvis notera att Tarkkas kolumn är skriven efter att social- och hälsovårdreformen hade misslyckats. I svaret kan examinanden även ta upp att Koskenniemi betraktar Finlands modell med ett grundlagsutskott som ett betydligt bättre alternativ än domstolsmodellen. Enligt Koskenniemi är det emellertid en förutsättning för att Finlands modell ska fungera att riksdagsledamöterna i grundlagsutskottet kan skilja på grundlagens anda och den egna riksdagsgruppens ståndpunkter. Tarkka ställer sig däremot mycket skeptisk till denna möjlighet.

3. Konsumentprisindexet 2001–2020 20 p.

I figur 3.A beskrivs fluktuationerna i konsumentprisindexet mellan åren 2001 och 2020. Fokusera på konsumentprisindexet i figuren och beakta inte det harmoniserade konsumentprisindexet.

Vad är konsumentprisindexet och vilka slutsatser om Finlands ekonomi under åren 2001–2020 kan dras av figur 3.A?

Av ett gott svar framgår det att konsumentprisindexet används för att beskriva utvecklingen av den allmänna prisnivån på varor som hushållen köper i förhållande till ett givet års prisnivå. I ett berömligt svar kan examinanden mer detaljerat förklara att indexet är ett indextal men att förändringar i indexet vanligtvis ges i procenttal, vilket i praktiken är detsamma som inflationstakten som visar hur penningvärdet förändrats procentuellt. Varorna som ingår i indexet beskriver konsumtionsstrukturen för ett genomsnittligt hushåll.

Examinanden noterar som exempel perioder av snabbare och långsammare inflation i prisindexet i figuren. Perioder av den förra typen förekom åren 2001, 2007–2008 och 2011–2012, och av den senare typen åren 2003–2005, 2009–2010 och från 2013 framåt. Examinanden tar upp att det viktiga är procenttalet och inte kurvans riktningskoefficient. I prisindex hänger snabb uppgång ofta samman med konjunkturuppgångar i ekonomin medan långsam uppgång eller nedgång hänger samman med recessioner. Examinanden sluter sig i enlighet med detta till att den ekonomiska utvecklingen i Finland sannolikt har varit snabbare i indexkurvans toppar och långsammare i dess dalar.

Av ett berömligt svar framgår det att uppgången i prisindexet mestadels varit jämförelsevis måttlig, under 2 procent om året, och sedan 2013 nästan konstant legat under 1 procent. Vanligtvis betraktas det som positivt att prisstegringen är återhållsam, men väldigt små indexförändringar tyder på problem i samhällsekonomin. Examinanden kan granska förändringarna i prisindexet i förhållande till exempelvis långsam produktivitetstillväxt, dämpad efterfrågan och minskat utbud av arbete, faktorer som alla kunnat observeras i Finland under 2010-talet. Examinanden kan också lyfta fram att prisindexets utveckling inte uteslutande är beroende av den interna utvecklingen i Finland, utan också påverkas av bland annat ECB:s finanspolitik. Svackan åren 2009–2010 i figuren är ett särfall och förklaras av återspeglingarna av den internationella bank- och finanskrisen på Finland. Examinanden kan påpeka att prisindexet och inflationstakten bara är en av flera indikatorer på en balanserad utveckling i ekonomin, och att slutsatser enbart utifrån detta måste göras försiktigt.

4. Kommunförbundets befolkningsprognos 2019 20 p.

Kommunförbundet publicerade den 30 september 2019 en prognos över Finlands befolkningsutveckling enligt region. I figur 4.A ges prognosen för den procentuella förändringen i folkmängden enligt kommun för åren 2019–2040.

Beskriv dragen i den utveckling som förutspås i figur 4.A. Diskutera sedan orsakerna bakom den prognosticerade utvecklingen och vilka följder en sådan utveckling skulle få.

I ett gott svar beskriver examinanden befolkningsutvecklingen i Finland enligt prognosen enligt område fram till 2040. I svaret påpekas det att befolkningen i de flesta kommuner krymper, och att detta framför allt gäller Mellersta, Östra och Norra Finland. Enligt prognosen ökar befolkningen bland annat i Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Jyväskylä och Uleåborg och i omgivande kommuner kring de här städerna, liksom även i Seinäjoki, Joensuu, Kuopio och Rovaniemi. I svaret undersöks några orsaker som å ena sidan förklarar den minskande befolkningen och å andra sidan befolkningsökningen i enskilda kommuner. I det förstnämnda fallet inkluderar orsakerna bland annat få arbetstillfällen och studieplatser och åtföljande utflyttning från kommunen, medan det senare förklaras bland annat av rikligare utbud av arbetsplatser och studieplatser samt tillgången till tjänster, förutsättningarna för företagsverksamhet och fritidsmöjligheter, och den inflyttning till orten de ger upphov till. I figuren kan man observera de städer som förutspås bli särskilt viktiga regionala tillväxtcentrum specifikt tack vare ett aktivt näringsliv och sitt utbud av läroanstalter. I svaret undersöks några följder av utvecklingsprognosen för kommuner på tillbakagång respektive för växande kommuner. Till exempel krympande skatteintäkter och försämrad service hör till de sannolika konsekvenserna i kommuner där befolkningen minskar. I växande kommuner kan konsekvenserna vara positiva, till exempel kan skatteintäkterna öka, men dessa kommuner kan också stå inför utmaningar bland annat i fråga om att anordna kommunal service och bygga infrastruktur för boende.

I ett berömligt svar presenteras orsakerna bakom utvecklingen utförligare, noggrannare och mer ingående, och logiken i den typ av orsakssamband som beskrivs ovan förklaras i större detalj så att de målsättningar som enskilda kommuninvånare, näringslivet och kommuners och statens beslutsfattare hyser framkommer som bakgrundsfaktorer till utvecklingen. En faktor som kan diskuteras som orsak till förändringar i folkmängden är åldersstrukturens återverkningar – i kommuner på tillbakagång är andelen äldre i befolkningen ofta relativt stor och således även dödligheten rätt hög medan andelen vuxna i ålder att bilda familj är jämförelsevis stor i tillväxtcentrum och nativiteten följaktligen högre där. Konsekvenserna av utvecklingen i tillväxtkommunerna synas mångsidigt så att positiva och negativa konsekvenser kombineras, exempelvis med tanke på försörjningsförhållandet. I fråga om kommuner på tillbakagång kan till exempelvis sannolikheten för kommunsammanslagningar eller de nya välfärdsområdenas inverkan i framtiden diskuteras.

5. Tinas och Toms tändstickslek 20 p.

Tina och Tom, som är sju och nio år gamla, lekte tändstickslekar intill väggen vid en grannes strandbastu, med följden att de tappade kontrollen över elden, bastun fattade eld och förstördes bortom möjlighet att renoveras. Att bygga bastun hade åtta år tidigare kostat 20 000 euro inklusive material. Bastuägaren förde ärendet till tingsrätten och krävde barnen på ersättningar om 30 000 euro att betalas i solidariskt ansvar. Ersättningen motsvarade alltså kostnaderna för att bygga en ny bastu. Inget samförstånd uppnåddes i ärendet utan det gick vidare till huvudförhandling i tingsrätten.

Redogör för de juridiska omständigheter som tingsrätten i ett sådant här fall beaktar i sitt avgörande.

I ett gott svar kan examinanden i stora drag beskriva vilka faktorer som ska beaktas när skadeståndets storlek fastställs. I det här fallet kan det inte bestridas att Tina och Tom har orsakat skadan. När tingsrätten fastställer skadeståndsbeloppet beaktar den huruvida det handlar om en uppsåtlig gärning eller vållande. Här handlar det emellertid om vållande. Gärningsmännen som är yngre än 15 år är ersättningsskyldiga men inte kriminalrättsligt ansvariga, även om handlingen skulle vara uppsåtlig.

Vanligtvis utgår man från principen om full ersättning för fastställande av skadestånd (gängse värde). Vissa faktorer kan leda till undantag från denna grundregel. För skadevållare under 18 år beaktas exempelvis hens ålder och utveckling och handlingens beskaffenhet. I regel är föräldrarna inte ersättningsskyldiga.

I ett berömligt svar tar examinanden upp alla väsentliga omständigheter som påverkar behandlingen av fallet och använder rätt termer. Examinanden påpekar den skadelidandes skyldighet att bevisa den skada hen lidit och framföra sitt skadeståndsanspråk. I Finland gäller en regel enligt vilken den som lidit skadan inte får gynnas av skadan. Därmed kan ersättningen inte vara större än den vållade skadan. I sista hand är det emellertid tingsrätten som bedömer skadeståndets storlek. Examinanden behöver inte göra en egen bedömning av vad rättens beslut skulle bli.

6. Medling 20 p.

Medling används ofta som konfliktlösningsmetod i tviste- och brottmål.

Beskriv faserna i medling. Diskutera också vilka fördelar och vilka problem förfarandet kan ha ur individens och samhällets synpunkt.

I ett gott svar påpekar examinanden att det i lagen i fråga konstateras angående medling vid brottmål att brottets art och gärningen som helhet ska vara sådana att gärningen lämpar sig för medling. Brotten kan exempelvis handla om skada på en annan person eller dennas egendom. Medling kan användas för alla typer av tvistemål där medling tillåts. Medling kan även tillämpas vid omfattande och komplicerade tvistemål. Initiativet till medling kan tas av bl.a. den misstänkta, offret eller åklagaren. Medlingsbyrån beslutar huruvida medling inleds och utser en medlare. I domstolsmedling beslutar rätten huruvida ärendet ska hänvisas till medling, och rätten förordnar en medlare. Vid medlingsmötet kan parterna tala om det brott eller den tvist som skett mellan dem och avtala om hur skadorna ska ersättas. Avtalet binder alla parter. Förfarandet är snabbare och mer effektivt för såväl individen som samhället, och är dessutom förmånligare och mer flexibelt för bägge parterna än en fullskalig rättegång. I svaret behandlar examinanden några problem med medling, exempelvis att offret i fall av våld kan ha utsatts för påtryckning att acceptera medling.

I ett berömligt svar behandlas ämnet mångsidigt och utförligt. Exempelvis kan följande frågor tas upp i svaret: initiativet till medling kan komma från vem som helst av de berörda parterna, i tvistemål måste alla parter samtycka till medlingen och inga uppgifter om medlingen införs i straffregistret. Medling tillämpas särskilt för unga. Medling förebygger att ungdomar drivs in i kriminalitet och blir stigmatiserade. Medlingen ska också ligga i offrets intresse. Examinanden diskuterar i ett bredare perspektiv fördelarna och problemen med medling för individen och samhället, i fråga om vissa brott kan exempelvis deras frekvens och följder döljas av att medlingsresultaten inte är offentliga. Medling kan vara ekonomiskt fördelaktigt för samhället, men medling som används i stor omfattning äventyrar rättsskyddet och enhetligheten i avgörandena.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Kommunalvalet 2021 30 p.

7.1 I kommunalvalet 2021 blev genomsnittet för valdeltagandet i hela landet det lägsta sedan 1945. Beskriv hur valdeltagandet i stora drag varierade regionalt i kommunalvalet 2021. Diskutera vilka omständigheter som vanligtvis påverkar deltagandet i kommunalval. Utnyttja figur 7.A i ditt svar. 16 p.

I ett gott svar påpekas det angående skillnaderna i valdeltagandet 2021 att deltagandet i västra och delvis i södra Finland och allra längst norrut i Finland i genomsnitt var högre än längre österut i landet. Dessutom kan det konstateras att det runt om i Finland finns flera kommuner där valdeltagandet avviker från den här allmänna tendensen.

I ett gott svar behandlas några allmänna faktorer i anknytning till valdeltagande, vilka gäller såväl för kommunalval som för andra val. Hög utbildningsnivå och ekonomisk ställning ökar valdeltagandet tydligt medan lägre utbildning och låg inkomstnivå sänker det. Detta faktum kan ställas i relation till valdeltagandet i städer.

Av åldersklasserna röstar personer i medelåldern i genomsnitt mer aktivt än de yngre åldersklasserna. Också pensionärer röstar aktivt, med undantag för de äldsta i befolkningen. Svenskspråkiga röstar mer aktivt än finskspråkiga. Det finns ingen stor skillnad mellan könen i Finland i fråga om valdeltagandet, även om kvinnor i dagsläget röstar lite mer aktivt än män. I kommunalvalet höjs valdeltagandet av lokala frågor som splittrar åsikterna radikalt, exempelvis kommunsammanslagningar eller betydande byggprojekt och andra investeringar.

I ett berömligt svar kan examinanden utöver att utförligare behandla ovanstående även ta upp lågt intresse för politik, bristen på förtroende för politiken eller politikerna, eller uppfattningen att en enda röst inte påverkar helheten som faktorer som sänker valdeltagandet. I svaret kan examinanden även hänvisa till den allmänna nedgången i intresset för val i många länder i västvärlden. Dessutom kan skillnader i valdeltagandet i kommunalval och andra val tas upp i svaret, och det vanligtvis högre deltagandet i president- och riksdagsval jämfört med kommunalval nämnas. Kandidatnomineringen och hur kända kandidaterna är lokalt inverkar också på väljarnas aktivitet. I fråga om valet 2021 kan examinanden nämna att valet sköts upp från april till juni på grund av coronaviruspandemin och att det eventuellt medförde valtrötthet. Dessutom bidrog även det att semesterperioden sammanföll med valet till att minska intresset för valet bland medborgarna. Ofta hänger högt eller lågt valdeltagande i enskilda kommuner samman med särdrag i dessa kommuner. Det förväntas inte att sådana särdrag ska nämnas i svaret.

7.2 Resultaten i kommunalval har av hävd åskådliggjorts med hjälp av kartor som motsvarar kommunernas arealer. I det senaste valet spred sig en annan typ av kartogram för framställning av resultaten. Jämför den bild av resultatet i valet 2021 som dessa olika sätt ger. Utnyttja figur 7.B i ditt svar. 14 p.

I ett gott svar konstateras det att båda presentationssätten baserar sig på samma datamaterial från Statistikcentralen. Samtidigt tas den mest betydande skillnaden mellan dem upp: av kartan framgår vilket parti som fått flest röster i respektive kommun i Finland. På kartan får kommunernas areal också kommuner med liten befolkning att se stora ut. Enligt kartan är Centern det största partiet i merparten av alla kommuner i landet, även om det inte blev det största partiet nationellt sett. Kartogrammet över avgivna röster visar däremot röstetalet för det största partiet i respektive kommun. Det här åskådliggör bättre de stora röstetal som de största partierna fått i de befolkningsmässigt största kommunerna, och exempelvis framgår det stora stödet för Samlingspartiet och partiets höga röstetal i de stora städerna i huvudstadsregionen tydligare.

I ett berömligt svar analyseras informationen i kartorna noggrannare. Gällande skillnaderna mellan kartorna kan det påpekas att de befolkningsmässigt stora och medelstora städer som nämns vid namn är lättare att urskilja på kartogrammet som baseras på avgivna röster, och det kan konstateras att dessa städer står för en stor andel av alla röster som avgetts i hela landet. De största partierna i de här städerna är Samlingspartiet och Socialdemokraterna, och Centern intar en dominerande ställning enbart i några få städer och på landsbygden. I svaret utvärderar examinanden kritiskt den bild kartorna förmedlar av partiernas understöd. Examinanden kan också påpeka att båda kartorna bara anger vilket parti som blivit störst i de olika kommunerna, och därför syns till exempel inte De grönas eller Vänsterförbundets färger på kartorna, även om deras stöd nationellt är högre än Svenska folkpartiets.

8. Aktiemarknaden och placeringar 30 p.

Tabell 8.A gäller aktiemarknaden och placeringsverksamhet.

8.1 En finländsk småplacerare vill placera 80 000 euro i finska bolag. Gör upp en jämförelse för placeraren av hurdana investeringsobjekt de börsbolag som nämns i tabell 8.A skulle vara för hen. Använd nyckeltalen i tabellen för jämförelsen. 16 p.

I ett gott svar undersöker examinanden de allmänna dragen i materialet och beskriver utifrån det bolagens styrkor och svagheter huvudsakligen korrekt. Att många bolag har betalat ut dividender för föregående räkenskapsperiod kan exempelvis betyda att lönsamheten är god. Nästan alla bolags kurs har stigit under de föregående 12 månaderna. Upp- och nedgångar i aktiekurserna är emellertid oftast ett bredare fenomen och därför bör siffrorna i tabellen jämföras med ekonomins konjunkturutveckling och därmed också den allmänna utvecklingen på börsen för att enskilda bolags framgångar ska kunna bedömas mer exakt. Examinanden påpekar att vissa bolags resultat var negativt under föregående räkenskapsperiod, det vill säga de har gjort förlust.

I ett berömligt svar förstår examinanden också att placerarna har olika placeringsstrategier: en del vill ha en god årlig dividendavkastning, andra väntar sig att aktiernas pris ska stiga och är därför beredda att betala relativt sett mera för dem. Därför bör placeringsrekommendationerna vara försiktiga och villkorade. Examinanden kan också beakta fördelarna med att diversifiera placeringarna.

Examinanden förmår tolka informationen om P/E-talen, det vill säga greppa att det handlar om hur dyr en aktie är i förhållande till bolagets rörelseresultat. Ett högt P/E-tal handlar ofta om att bolaget förväntas göra väl ifrån sig också i fortsättningen medan ett lågt P/E-tal antyder att bolaget inte förväntas göra betydande satsningar eller resultatförbättringar i sin affärsverksamhet. Examinanden lyfter fram att siffror som antyder kursförändringar för en aktie även kan påverkas av huruvida prisnivån för jämförelsedatumet varit exceptionellt hög eller låg i förhållande till jämförelseperioden (1 månad/12 månader). I sin jämförelse tar examinanden upp olika punkter i tabellen och urskiljer mångsidigt bolagens relativa styrkor och svagheter som placeringsobjekt.

8.2 Vilka andra placeringsobjekt än börsbolag är möjliga för den finländska småplaceraren? Bedöm deras fördelar och nackdelar ur småplacerarens synpunkt. 14 p.

I ett gott svar behandlar examinanden 3–4 placeringsobjekt vid sidan av börsbolag, till exempel fond- och ränteplaceringar, placeringskonton, masskuldebrev, bostäder, fastigheter, skog, guld, konst och kryptovalutor. Examinanden greppar de viktigaste fördelarna och nackdelarna: risk och avkastning står vanligtvis i omvänd proportion till varandra och huruvida placeringarna lätt kan realiseras kan vara en viktig aspekt för placeraren. Examinanden kan korrekt förklara principerna för hur de valda placeringsobjekten fungerar.

I ett berömligt svar behandlar examinanden de olika placeringsalternativen mer utförligt och ingående, och förklarar innehållet i dem mer detaljerat. I vissa fall kan placeraren vilja trygga värdet på sin egendom och då behöver inte placeringarna nödvändigtvis ge stor avkastning. Placerare kan inta antingen långsiktiga eller kortsiktiga perspektiv, och examinanden tar upp att placeringar i objekt vars värde fluktuerar stort är riskfyllt särskilt om placeringsperspektivet är kortsiktigt. Examinanden kan även begrunda etiska aspekter på de olika placeringsalternativen.

9. Europeiska unionens gröna giv 30 p.

I december 2019 offentliggjorde Europeiska kommissionen sitt program Gröna given för bekämpning av den miljökatastrof som hotar oss. Enligt programmet eftersträvar EU koldioxidneutralitet senast 2050. Europaparlamentet antog i juni 2021 en klimatlag i enlighet med klimatprogrammet, och i juli 2021 stramades programmets etappmål åt så att koldioxidutsläppen senast år 2030 ska ha reducerats med 55 procent – i stället för tidigare föreslagna 40 procent – i förhållande till nivån 1990. I Finland är målet att landet ska vara koldioxidneutralt senast 2035 och därefter koldioxidnegativt.

9.1 Analysera utgående från det tal som Europeiska kommissionens ordförande höll i anslutning till offentliggörandet av Gröna given (material 9.A) och från kommentarerna om Gröna given (material 9.B) de möjligheter och problem programmet är förknippat med. 18 p.

I ett gott svar undersöker examinanden olika ekonomiska, politiska och sociala konsekvenser av en grön omställning. I sitt svar analyserar examinanden huvudpunkterna i kommissionens förslag. Exempelvis följande frågor kan tas upp:

I ekonomiskt avseende kan frågan undersökas med tanke på hur realistisk omställningen är. I svaret kan examinanden exempelvis diskutera hur ekonomisk tillväxt och miljöskydd ska sammanjämkas, och om det finns politisk vilja att förhindra koldioxidläckage och hålla samman EU-länderna i en gemensam front. Om inte alla länder ställer om lika mycket och i samma takt, kan detta orsaka koldioxidläckage (att produktionsgrenar som orsakar koldioxidutsläpp flyttas till länder med mindre strikta miljönormer), problem med tillgången till energi eller ökande energipriser? En ny industripolitik förutsätter dessutom att investeringar finansieras och penninganvändningen övervakas. Till de möjligheter som omställningen medför hör exportutsikter tack vare ny teknik och sysselsättningseffekter av omställningen.

I ett berömligt svar undersöks möjligheterna och problemen med den gröna given utförligt, analytiskt och med motiveringar. Motiveringarna ska också trovärdigt ha kopplats till den senaste tidens diskussion inom EU om klimatförändringen och möjligheterna att påverka den såväl politiskt som ekonomiskt och teknologiskt. I svaret kan examinanden fästa uppmärksamhet vid följderna av kriget i Ukraina som Ryssland inledde i februari 2022, genom att ställa effekterna av energikrisen i relation till målen för Green Deal-programmet. Examinanden kan också diskutera hur det pågående kriget kan påskynda den gröna omställningen och förändra konsumtionsvanorna, öka användningen av vindenergi, eller å andra sidan skjuta på den gröna omställningen. Höjningen av pris- och räntenivån kan leda till en global recession som har negativa effekter på EU:s klimatprogram. I fråga om de politiska konsekvenserna kan examinanden exempelvis diskutera olikheten i områdena inom EU. I östeuropeiska länder där kol utnyttjas flitigt blir omställningen större och mer problematisk, och om den misslyckas kan det leda till att extremistiska rörelser och nationalism stärks och följden därigenom bli politiska oroligheter. I sitt svar kan examinanden kritiskt granska unionens förutsättningar för att genomföra Green Deal-programmet i samma takt, även om ”mekanismen för en rättvis övergång” kan stöda ett lyckat genomförande av programmet.

I svaret kan även regionala konsekvenser av den gröna omställningen undersökas, exempelvis i fråga om migration och samhälleliga och sociala konskevenser. Dessutom kan relationen mellan medlemsstaterna och EU undersökas och hur den kan påverkas av den gröna given eller delområden av den (t.ex. EU:s skogsstrategi). Som en källkritisk kommentar kan examinanden konstatera att det handlar om ett politiskt program, inte om ett principbeslut som direkt binder staterna. I svaret kan examinanden också lyfta fram de intervjuade europaparlamentarikernas partibakgrund för att förklara nyansskillnaderna i inställningen till Green Deal-programmet.

9.2 Diskutera vilka metoder som skulle göra det möjligt att uppnå koldioxidneutralitet och vilka samhälleliga motsättningar fullföljandet av Gröna given kan orsaka i Finland. Använd figuren över Finlands utsläpp av växthusgaser (material 9.C) och de tre finländska politikernas synpunkter på utsläppsminskningarna (material 9.D) som utgångspunkt. 12 p.

I ett gott svar undersöker examinanden några av de metoder som kan tillämpas för att påverka klimatförändringen, till exempel effektivitets- och produktivitetsökningar, utsläppssnåla alternativ i stället för verksamheter som orsakar utsläpp samt stärkta kolsänkor. Svaret kan också diskutera åtgärder som statsmakten kan ta till för att påverka utvecklingen (t.ex. utsläppshandel, beskattning, investeringar i hållbar utveckling samt lagstiftning). I svaret beaktas också de förändrade förhållandena i Europa på grund av kriget i Ukraina, den ökade statliga styrningen av energipolitiken och möjliga konsekvenser av Finlands stigande skuldsättningsgrad på möjligheterna att uppnå koldioxidneutralitet.

Ur figuren i materialet kan examinanden ta upp att växthusutsläppen totalt sett har minskat, särskilt inom energisektorn, medan utsläppen på andra områden minskat lite eller inte alls och att kolsänkans storlek i sin tur varierat mycket från år till år. I svaret kan examinanden behandla företagens engagemang för Green Deal-programmet. Examinanden undersöker också några samhällskonflikter gällande minskningen av utsläpp av växthusgaser, exempelvis partipolitiska motsättningar som handlar om utsläppsminskningar i landbruket. I svaret kan examinanden också diskutera frågan om vilka partier som prioriterar finans- och miljöpolitiken. Andra konflikter som kan tas upp är exempelvis tvister kring skogsstrategin, utvidgningen av kolsänkorna och minskningen av trafikutsläpp genom beskattning och bränslepriser.

I ett berömligt svar undersöks såväl metoderna för att minska utsläppen av växthusgaser som de samhälleliga konflikterna kring ansatserna till utsläppsminskning utförligt och strukturerat. Också kopplingarna mellan metoderna och samhällskonflikterna förklaras i underbyggda resonemang. Dessutom har analysen kopplats till den gröna givens princip om social rättvisa i den gröna omställningen. Som en källkritisk synpunkt beaktar examinanden källornas publiceringsdatum i sitt svar.