Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs

16.9.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 10.11.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgiften 17 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. Joiking 12 p.

This podcast episode discusses joiking and its role in the Sami culture. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 How does joiking resemble the Inuit throat singing? 3 p.

  • They are produced in the same way  (3 p.)

1.2 According to the tradition, who or what created the joiks originally? 3 p.

  • Mythological creatures  (3 p.)

1.3 What is described as the most important element in a joik? 3 p.

  • Feelings  (3 p.)

1.4 What kind of additional role does joiking have in the Sami culture? 3 p.

  • It improves people’s overall well-being  (3 p.)
  • It helps the Sami to reinforce their identity  (3 p.)

2. Graduation Speech (video) 12 p.

This is a video of the graduation speech given by Tim Minchin, who is a famous Australian actor and musician. In his speech, he talks about a mountaineer. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and then watch the video.

2.1 Why was the mountaineer hired? 3 p.

  • To boost the employees’ performance  (3 p.)

2.2 How could the mountaineer’s experiences be summarized best? 3 p.

  • Success may come at great personal cost  (3 p.)

2.3 Why was Tim Minchin perplexed by the company’s speaker selection? 3 p.

  • Because of the speaker’s wrong domain of expertise  (3 p.)

2.4 What is the overall tone of Tim Minchin’s speech? 3 p.

  • Sarcastic  (3 p.)

3. Summer Days 6 p.

This is a description of an oil painting by Georgia O’Keeffe. You will hear the recording twice – first straight through and then in two short sections. Listen to the recording and answer the questions in Swedish. Please write a concise answer not exceeding 150 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut.

3.1 Vilka tre separata element kan man i målningen se avteckna sig mot himlen? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • En (hjort-/rådjurs-/djur-/hjortsdjurs-)skalle/horn (1/0 p.)
  • (Svävande röda och gula vilda) blommor (1/0 p.)
  • Berg/kullar/höjder/backar/sluttningar/öken/ödemark (1/0 p.)

OK: bleknade/blacka/ljusnade/vita/ljus/blekta, några / några enstaka blommor, ökenblommor, någon / någon enstaka blomma, rödskiftande öken
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: moln, mark
INTE: ren-/älgskalle, hjorthuvud, sandhög, dyn, sandbackar, två / ett par blommor, känselspröt, färgad skalle, blommor bredvid/runt skallen, skallar i pluralis, ett berg, en backe i singularis

Inspelningen The passage related to question 3.1 Summer Days is a painting by the artist Georgia O’Keeffe. Summer Days contains only a few elements. The bleached skull of a deer with antlers dominates the top two thirds of the painting. The long narrow snout of the deer is pointing downward. On both sides of the skull are antlers, and the antlers create elaborate curved patterns. The skull appears to be floating in a cloudy sky. Below the skull are a few desert wildflowers, red and yellow. The flowers also appear to be floating in the sky, not growing out of the ground. And below the flowers are low rolling hills of the desert. They extend across the entire bottom of the painting from one edge to the other. The hills are formed of eroded sandstone, and O’Keeffe paints them in shades of reddish brown and orange.

3.2 Var hade Georgia O’Keeffe hittat inspiration för sin målning? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Sitt eget liv / New Mexico / landskapet/naturen i (sydvästra) USA/Amerika (3/0 p.)

OK: Amerikas sydvästra delar / sydvästra Amerika / Amerikas öknar, Nya Mexiko, Nordamerika, det verkliga livet
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: rätt saker
INTE: södra-väst, Mexiko

Inspelningen The passage related to question 3.2 Critics described Summer Days as both extraordinarily beautiful and surreal. Yet O’Keeffe was painting real things in her life. She began visiting the American southwest in 1929 and fell in love with it. Eventually she moved to New Mexico and lived there until her death. But even before moving there, on her visits she began collecting the bleached white animal skulls scattered over the desert. She used the skulls in a number of her paintings.

4. Studying Multimedia Journalism (video) 9 p.

This video features a student called Aidan discussing his experience studying at Glasgow Caledonian University (GCU). You can view the video as many times as you wish. Read the questions carefully and choose the best alternative.

4.1 What aspects of Aidan’s studies can help him find future employment? 3 p.

  • His training builds connections in the journalism business  (3 p.)

4.2 Why did Aidan focus on multimedia in his study of journalism? 3 p.

  • He wanted to acquire a diversified and flexible skillset  (3 p.)

4.3 What would be the best alternative title for this video? 3 p.

  • Developing up-to-date knowledge for a swiftly moving media world  (3 p.)

5. My Favourite Scottish Words (video) 6 p.

This is a vlog post by a Scottish YouTuber, where she answers a question sent by her followers. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and then watch the video. Answer the questions in Swedish. Please write a concise answer not exceeding 50 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut.
Inspelningen Number eight, my favourite question: What is your favourite Scottish word? Imagine asking me to pick one word - there's a whole list of them I like! First one would probably be “crabbit”. So “crabbit” means when you're grouchy or grumpy and it’s just, that word, the way it sounds, just is so adequate for how you feel at that time. I love the word “boggin”. I say “boggin” all the time, which means dirty. I also like the word “mingin”, which is the same thing, so if Ella has shoes that are unclean, I'll say “Oh, they're boggin”. It sounds so odd when I say it out loud, but it’s just normal chat.

5.1 Vad betyder ordet “crabbit”? 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Argsint/ilsken/vresig/irriterad (2/0 p.)

OK: arg / på dåligt humör / förargad/tvär/sur
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: ”Beskriver en känsla”
INTE: dålig / känna sig svag, elak/orkeslös/ansträngd, kramp, kraftuttryck

5.2 Vad betyder ordet “boggin”? 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Smutsig (2/0 p.)

OK: stökig/oren/fläckig
INTE: samma som ”mingin
Ex. ”Till exempel när skorna är smutsiga” = 2 p.
Ex. ”Det när skorna är smutsiga” = 0 p. (för specifikt)

5.3 Vad betyder ordet “mingin”? 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Smutsig / Det samma som “boggin” (2/0 p.)

OK: stökig/oren/fläckig
Ex. ”Till exempel när skorna är smutsiga” = 2 p.
Ex. ”Det när skorna är smutsiga” = 0 p. (för specifikt)

6. Viruses 12 p.

You will hear the beginning of a podcast on viruses. You will hear it twice – first straight through and then in two short sections. Listen to the recording and answer the questions in Swedish. Please write a concise answer not exceeding 150 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut.

6.1 På vilket överraskande sätt syntes pandemin i gatubilden i de tömda städerna? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(De vilda) Djuren återvände/flyttade till (stor)städerna. / Det syntes fler djur på gatorna / i parkerna. (3/0 p.)

OBS! I stället för ett allmänt svar kan frågan också besvaras med ett eller flera exempel: gässen i Las Vegas, schakalerna i Tel Aviv eller prärievargarna i San Francisco.
OK: Det kom schakaler och gäss till staden, djuren förökade sig i städerna, städerna fylldes av djur
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: luftkvaliteten förbättrades, luftföroreningarna minskade dramatiskt
INTE: djurstammen ökade, djuren syntes på parkeringsplatser, djuren närmade sig städerna, vädret förbättrades

6.2 Vad ledde det till då luftföroreningarna minskade? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Luftens temperatur steg (med en femtedels grad). (3/0 p.)

OK: lufttemperaturen hoppade, steg snabbt/lite
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: atmosfären blev klarare, ozonhalten minskade, ozonskiktet blev tunnare, lufttemperaturen förändrades
INTE: Klimatets temperatur, temperaturen steg med fem grader, steg betydligt

Inspelningen The passage related to questions 6.1 and 6.2 The year 2020 will go down in history as the year of the virus. It was the first year of a COVID-19 pandemic. By early 2021, the COVID virus, SARS-Cov-2, had well and truly left its mark on our population, lifestyle and biosphere. Cities got emptier, and animals came back. Canada geese waddled with their goslings along Las Vegas boulevard, jackals occupied a city park in Tel Aviv, while coyotes walked the streets of San Francisco. Even the chemistry and temperature of the atmosphere changed. Factory production and transport numbers dropped so much that air pollution plummeted. Not only did ozone levels in the lower atmosphere drop by 7%, but so did generalized air pollution. The air became clearer and this led to a jump in air temperature of about a fifth of a degree.

6.3 Vad är kopplingen mellan en mjölkkartong och pandemin? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Den mängd virus som skulle rymmas i en mjölkkartong räckte till för att orsaka pandemin. (3/0 p.)

OBS! För rätt svar krävs virus i pluralis och en hänvisning till det förflutna/början av pandemin.
OK: mjölkförpackning, mjölkburk, virusstam som orsakat pandemin
OK: den mängd virus som var i farten (torde hänvisa till pandemins början)
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: mängden virus var liten (räcker inte ensamt)
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: virusen var så små att de fick plats i en mjölkburk
INTE: Det som orsakat viruset/pandemin ryms i en mjölkburk (mängden anges inte, enhet)
INTE: Alla virus under pandemin / SARS-Cov-2-virusen skulle rymmas i en mjölkburk (hänvisar till nuläget)

6.4 Vilken bra sak möjliggörs av virus? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Människans fortplantning / Att barn föds / Att den befruktade äggcellen utvecklas till en baby (på nio månader) (3/0 p.)

OK: fostrets tillväxt, människans utveckling i livmodern, att få barn, embryoutveckling
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: ”8% av människans DNA har ursprungligen varit virus”
INTE: befruktning av äggcellen, förlossning, motståndskraft, embryobildning

Inspelningen The passage related to questions 6.3 and 6.4 All this turmoil was caused by a quantity of virus so small that it would definitely fit into a milk container and probably even a soft drink can. It makes you want to agree with the British biologist Peter Medawar and his wife Jean who said that a virus is “a piece of bad news wrapped up in protein”. And the Latin root is blatant: the word “virus” literally means “poison”. But you guessed it: the universe is complicated and viruses can be good guys as well. For one thing, about 8% of our human DNA is made up of viruses that invaded us in the past, from the recent present way back to several hundred million years ago. Some of these virus invaders are absolutely essential for a fertilized egg to turn into a baby human some 9 months later. These viruses in human DNA make human reproduction possible.

7. Doctor’s Appointment 12 p.

The following recording is a dialogue between a medical receptionist and a patient making an appointment. In each question, decide which of the patient’s responses is the most polite. You can listen to the receptionist’s line once and to each option as many times as you like.

7.1 What would the patient say? 3 p.

  • Option C.  (3 p.)

7.2 What would the patient say? 3 p.

  • Option A.  (3 p.)

7.3 What would the patient say? 3 p.

  • Option A.  (3 p.)

7.4 What would the patient say? 3 p.

  • Option C.  (3 p.)

8. Wood-burning Stoves 18 p.

In this recording, you will hear Patricia Thornley, professor of sustainable energy systems at the University of Manchester, discuss wood-burning stoves. The recording is divided into three sections. You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

8.1 How does Patricia Thornley approach the topic at the beginning? 3 p.

  • By putting things in the right perspective  (3 p.)

8.2 What have the measurements shown about the emission levels? 3 p.

  • The levels change depending on the burning stage  (3 p.)

8.3 How do the British use wood-burning stoves in the winter compared to other Europeans? 3 p.

  • More sporadically  (3 p.)

8.4 What does Patricia Thornley say about people burning things that are not suited for it? 3 p.

  • They are ignorant of the harmful impact  (3 p.)

8.5 Why is electricity not a good solution for heating in the countryside? 3 p.

  • The power transmission capacity is limited  (3 p.)

8.6 What is Patricia Thornley’s final point on using wood for heating? 3 p.

  • The advisability of wood heating depends on the location  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

9. Singular They 9 p.

Read the text carefully and then answer the questions.

9.1 Why has the singular use of they been opposed? 3 p.

  • People have feared deterioration of the language  (3 p.)

9.2 Why is singular they even more significant today than before? 3 p.

  • It refers to different types of identities  (3 p.)

9.3 What do style sheets say about singular they? 3 p.

  • It can be used when needed or wished  (3 p.)

10. Electric Car 20 p.

Read the text carefully and then answer the questions. In 10.1–10.2 write your answer in Swedish. Please write a concise answer not exceeding 150 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut. In 10.3–10.9, choose the best alternative.

10.1 Vad kan man använda den nya Ford-modellen F-150 till, utom att köra? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Man kan använda den som reservström / för att producera (det egna) husets elektricitet (i flera dagar). (3/0 p.)

OK: reservbatteri
INTE: extra batteri, batteri
OK: Modellen kan användas som batteri som ger ägarens hus ström i flera dagar. (eftersom batteri har förklarats)

10.2 Vad blev O’Gorman glad över i Texas? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Fords pick-up var mycket populär / syntes på många gårdsplaner / från många infarter/infartsvägar/vägar/hus. (3/0 p.)

VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: ”han kunde inte säga hur många Fordar han såg” (det framgår inte att det fanns många)
INTE: på bilvägen, vid gatan/vägen, på parkeringsplatsen
INTE: De F-150-bilar han designat
INTE: såg många F-150 elbilar / Fords nya bil stå parkerad / såg många F-150 bilar som laddade el till hemmen
INTE: när han såg ägarna till så många F-150-modeller

10.3 What is mentioned as a difference between GM and Tesla? 2 p.

  • GM has a more established position  (2 p.)

10.4 What is Ryan O’Gorman’s opinion about the future? 2 p.

  • The whole car industry is going to be altered  (2 p.)

10.5 Which of the following statements is true about the F-150 in the US? 2 p.

  • The vehicle’s popularity makes major changes challenging  (2 p.)

10.6 What has been Ford’s leading idea about demand from the beginning? 2 p.

  • New demand should be created  (2 p.)

10.7 What novel elements do other electric vehicles than Ford have? 2 p.

  • Their tyres turn also crosswise  (2 p.)

10.8 What do pick-up drivers prioritise? 2 p.

  • Independence  (2 p.)

10.9 What does the future of the F-150 look like? 2 p.

  • People will also keep buying it as it goes electric  (2 p.)

11. Rodham 9 p.

Read the text carefully and answer the questions.

11.1 How does the narrator react to important events? 3 p.

  • Certain she can manage  (3 p.)

11.2 What significant past experience does the narrator mention? 3 p.

  • Sitting an exam  (3 p.)

11.3 Which saying best captures this extract? 3 p.

  • Always put your best foot forward  (3 p.)

12. Climate Crisis 24 p.

Read the text and the map carefully and then choose the best option for each gap in the text.

12.1 3 p.

  • they may be nearing a shutdown  (3 p.)

12.2 3 p.

  • catastrophic consequences around the world  (3 p.)

12.3 3 p.

  • impossible to forecast the date of any collapse  (3 p.)

12.4 3 p.

  • keep emissions as low as possible  (3 p.)

12.5 3 p.

  • the AMOC has two modes  (3 p.)

12.6 3 p.

  • but (3 p.)

12.7 3 p.

  • increasing the instability of the currents  (3 p.)

12.8 3 p.

  • its weak circulation mode  (3 p.)

13. Roasted Badger and Raisin Wine 15 p.

Read the text carefully and answer the questions. In 13.1–13.3 write your answer in Swedish. Please write a concise answer not exceeding 150 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut. In 13.4–13.5, choose the best alternative.

13.1 Som svar på vilken fråga erbjöds en religiös text? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Vad är det bästa sättet att brygga te? / Hur länge ska man låta te stå och dra? (3/0 p.)

OK: hur man lagar/kokar det bästa teet, hur man tillreder te på rätt sätt / bra
OK: Hur länge tebladen ska stå i tevatten
OK: Hur lång tid det tar att tillreda teet, för att mäta tillagningstiden för te
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: hur man lagar en kopp te (för vagt)
INTE: hur länge tevattnet/vattnet ska koka
INTE: Hur länge tepåsen ska vara i vattnet

13.2 Vad var problemet med europeisk matkultur enligt en tidig amerikansk kokbok? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De europeiska sätten att laga mat gjorde maten svårsmält. (3/0 p.)

OK: De europeiska maten/födoämnena var dåliga för matsmältningen, upptogs sämre vid matsmältningen, ingredienserna var svårsmälta, svåra för tarmkanalen
VARKEN POÄNG ELLER AVDRAG: upptogs dåligt (endast)
INTE: det är svårt att smälta saker/kulturen, maten är svår att äta/svälja, svåra tillredningssätt, svårtillgängliga råvaror, ohälsosam mat

13.3 Med vad behandlade man förr krampanfall? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Påfågelspillning (3/0 p.)

OK: genom att äta spillning från påfågel
INTE: fågel-/djurspillning, med hjälp av påfåglar, genom att massera in påfågelspillning

13.4 What do the books in Watson’s archive show about cooking in the 1700s? 3 p.

  • Different diets were popular already then  (3 p.)

13.5 What does Simon Roberts tell us? 3 p.

  • Past and present cookbooks have similar topics  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

14. Singular They 10 p.

What words could replace the underlined words in the text (material 9.A)? Choose the alternative that best fits the context and conveys a similar meaning.

14.1 It is a well-known truth that so long as English is changing, there will be people who are belly-aching about it, warning that if things keep going as they are, the language will soon be on life support and, as likely as not, dead within the year. 2 p.

  • agitated  (2 p.)

14.2 And, they have lamented the usage of one pronoun in particular: singular they. 2 p.

  • grieved  (2 p.)

14.3 All the while singular they has been lurking in the background. 2 p.

  • hiding  (2 p.)

14.4 That has added social conservatives to the word’s detractors, but has also given it steam. 2 p.

  • critics  (2 p.)

14.5 And each evolution has added to the sense that this usage isn’t just convenient, it’s also grammatically okay. 2 p.

  • accessible  (2 p.)

15. The Story of Dungeons and Dragons 15 p.

Choose the best alternative.

15.1 1 p.

  • roll (1 p.)

15.2 1 p.

  • the bright (1 p.)

15.3 1 p.

  • by (1 p.)

15.4 1 p.

  • it (1 p.)

15.5 1 p.

  • out of (1 p.)

15.6 1 p.

  • had (1 p.)

15.7 1 p.

  • 14-year-old (1 p.)

15.8 1 p.

  • to simulate (1 p.)

15.9 1 p.

  • However (1 p.)

15.10 1 p.

  • describing (1 p.)

15.11 1 p.

  • from (1 p.)

15.12 1 p.

  • would portray (1 p.)

15.13 1 p.

  • within (1 p.)

15.14 1 p.

  • was mailed (1 p.)

15.15 1 p.

  • they (1 p.)

16. The Story of Dungeons and Dragons 11 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence.

16.1 till och med sommaren 1 p.

  • by summer (1 p.)
  • by the summer (1 p.)
  • by summertime (1 p.)
  • by beginning of summer (1 p.)
  • by the beginning of the summer (1 p.)
  • come summer (1 p.)
  • come the summer (1 p.)

16.2 exist 1 p.

  • its existence (1 p.)

16.3 proliferate 1 p.

  • proliferated (1 p.)
  • were proliferating (1 p.)
  • began to proliferate (1 p.)
  • started to proliferate (1 p.)
  • were proliferate (1 p.)
  • were proliferated (1 p.)

16.4 consider 1 p.

  • was considered (1 p.)
  • was considered as (1 p.)
  • was considered to be (1 p.)

16.5 preposition 1 p.

  • with (1 p.)

16.6 bokstavligen oändlig 1 p.

  • literally infinite (1 p.)
  • literally limitless (1 p.)
  • totally infinite (1 p.)
  • completely infinite (1 p.)
  • truly infinite (1 p.)
  • quite literally infinite (1 p.)
  • totally limitless (1 p.)
  • completely limitless (1 p.)
  • truly limitless (1 p.)
  • quite literally limitless (1 p.)
  • unlimited (1 p.)
  • not limited (1 p.)
  • endless (1 p.)
  • neverending (1 p.)
  • unending (1 p.)
  • nonending (1 p.)
  • boundless (1 p.)
  • eternal (1 p.)
  • undefined (1 p.)

16.7 grow + preposition 1 p.

  • growing in (1 p.)
  • growing into (1 p.)
  • with a growth of (1 p.)
  • with the growth of (1 p.)
  • with growth in (1 p.)

16.8 run 1 p.

  • being run (1 p.)
  • running (1 p.)
  • having been run (1 p.)

16.9 miljoner dollar 1 p.

  • millions of dollars (1 p.)

16.10 Isle of Man 1 p.

  • on the Isle of Man (1 p.)
  • in the Isle of Man (1 p.)
  • on the island of Man (1 p.)
  • in the island of Man (1 p.)

16.11 filosofens 1 p.

  • philosopher’s (1 p.)
  • philosopher's (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Part 4: Production

17. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count.

Leave the three other text fields empty.

17.1 Collectibles 99 p.

We have founded a new association, International Collectors United. We are now gathering data on the types of things people collect. Tell us what you collect – stamps, shoes, sports memorabilia or something else – and why. Please describe your collection in a letter addressed to Ms. Sarah Scott, our secretary, who is a keen collector of stamps herself.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om tilltalet i början eller det egna namnet i slutet eller båda saknas avdras –2 p.

17.2 Your personal health 99 p.

Who is responsible for your health: you, your parents, school, society at large? Write your contribution to an online discussion. Remember to support your argument with facts and reasons.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om texten är skriven på ett allmänt plan och inte personligt, inget avdrag.
OBS! Om det inte alls finns fakta och/eller motiveringar avdras –5 p.

17.3 Learning online 99 p.

Teachers have applied a variety of distance teaching methods over the past couple of years. Tell us about the good, the bad and the ugly. Which strategies and platforms work, which do not, and why?

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om strategier eller plattformar inte behandlats alls, minskas –10 p.
OBS! Om skribenten skrivit om närundervisning och inte distansundervisning avdras –10 p.
OBS! Om skribenten behandlat strategier eller plattformar men inte motiverat varför de inte fungerar avdras –5 p.
OBS! Om skribenten behandlat inlärnings- och undervisningsstrategier, inget avdrag (eftersom rubriken är ”learning online”).

17.4 Debate on cryptocurrencies 99 p.

You are participating in an international debate club. The topic for the day is cryptocurrencies, such as Bitcoin or Dogecoin. Your task is to present views for banning cryptocurrencies. Write your speech.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om kryptovalutar behandlats på ett allmänt plan eller ur ett positivt perspektiv utan förbudsaspekt avdras –10 p.
OBS! Om det inte finns någon hälsning till publiken i början avdras –2 p.
OBS! Särskild avslutning behövs inte.