Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, lång lärokurs

19.9.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 10.11.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgifter 17 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

I bedömningen av skrivprestationer fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Osa 1: Kuullun ymmärtäminen

1. Somelääkäri Anni Saukkola 15 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele somelääkäri Anni Saukkolan haastattelu ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna. Valitse kysymyksiin sopivin vastausvaihtoehto.

1.1 Mikä on tärkein syy Annille olla sosiaalisessa mediassa? 3 p.

  • Kohdata ihmisiä siellä, missä he ovat  (3 p.)

1.2 Minkälainen lääkäri Anni haluaa olla? 3 p.

  • Empaattinen ja moderni  (3 p.)

1.3 Miksi Instagram on Annin mukaan hyvä kanava? 3 p.

  • Siellä tietoa voi esittää monin eri keinoin.  (3 p.)

1.4 Mitä Anni toteaa ihmisten terveyshuolista? 3 p.

  • Lääkärin asennoituminen voi helpottaa niitä.  (3 p.)

1.5 Mitä Anni on huomannut vastaanottaessaan potilaita? 3 p.

  • Iäkkäämmät arvostavat lääkäriä suuresti.  (3 p.)

2. Sähköautot 4 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele tallenne sähköautojen paloturvallisuudesta kerran jaksotettuna. Valitse kysymyksiin sopivin vastausvaihtoehto.

2.1 Mitä Tapio Heiskanen ajattelee sähköautopaloista? 2 p.

  • Niitä tapahtuu suhteellisesti vähän.  (2 p.)

2.2 Mikä puhujan mukaan edistää paloturvallisuutta parkkihallissa? 2 p.

  • Turvalaitteistot ovat monipuolisia.  (2 p.)

3. Kuukauden sana 12 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele tallenne, jossa Pasi Heikura ja Kielitoimiston sanakirjan toimittaja Minna Pyhälahti keskustelevat kuukauden sanoista ja sanojen valitsemisesta. Kuuntele tallenne ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna. Valitse kysymyksiin sopivin vastausvaihtoehto.

3.1 Mitä Minna Pyhälahti kertoo kuukauden sanan syntyhistoriasta? 3 p.

  • Idea syntyi näkyvyyttä saaneesta lehtijutusta.  (3 p.)

3.2 Millainen kuukauden sana voi Pyhälahden mukaan olla? 3 p.

  • Laajalti tuntematon  (3 p.)

3.3 Miten kuukauden sana valitaan? 3 p.

  • Valintaan ja kirjoitustyöhön osallistuu useita henkilöitä.  (3 p.)

3.4 Mitä kerrotaan sydäniskuri-sanasta? 3 p.

  • Sana korvasi hankalan vierasperäisen termin.  (3 p.)

4. Käännekohtia 12 p.

Tutustu kysymyksiin. Palkittu valokuvaaja ja kuvajournalisti Meeri Koutaniemi kertoo Roope Salmisen podcastissa oman elämänsä käännekohdista. Kuuntele haastattelu kerran jaksotettuna. Valitse kysymyksiin sopivin vastausvaihtoehto.

4.1 Mitä Meeri Koutaniemi kertoo kouluajastaan? 3 p.

  • Hän odotti vain tilaisuutta muuttaa muualle.  (3 p.)

4.2 Mikä oli Koutaniemen ulkomaille lähdön tarkoitus? 3 p.

  • Hyödyntää ja kehittää opittuja taitoja  (3 p.)

4.3 Miksi Intia valikoitui Koutaniemen matkakohteeksi? 3 p.

  • Hän halusi tutustua tarkemmin intialaisten elämään.  (3 p.)

4.4 Minkä asian Koutaniemi oivalsi Intiassa? 3 p.

  • Haaveet voi toteuttaa määrätietoisella työllä.  (3 p.)

5. Asiaa hiuksista 18 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele toimittaja Ella Kannisen ja tutkija Liisa Väisäsen keskustelu hiusten erilaisista merkityksistä. Kuuntele tallenne ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna. Vastaa kysymyksiin ruotsiksi.

5.1 Vad symboliserade håret hos männen i antikens Rom enligt Liisa Väisänen? Varför rakade man av håret på de manliga slavarna? Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Håret symboliserade styrka/kraft/starkhet (2/0 p.)
  • Det betydde att de mist sin frihet/att de inte längre var fria (2/0 p.)

Männens styrka och manlighet var i håret. När håret rakades visade det att de mist sin frihet. (4 p.)
Männens starkhet var i håret, förlorade man håret så förlorade man sina rättigheter. (2 p.)
Männens position och status i samhället visades med håret. När en mans hår rakades av visade det att hans frihet och makt var borta. (2 p.)
Håret symboliserade mannens makt. Man rakade av håret på slavarna för att visa att de var maktlösa. (0 p.)

5.2 Vad berättar Liisa om hårets längd när det gäller germanerna och deras militärgrad? Besvara frågan på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ju längre hår de hade desto högre var deras militärgrad /ju kortare hår desto lägre militärgrad. (3/0 p.)

Längre hår betydde högre ställning/position i militären/högre soldatstatus. (3 p.)/ Ju längre hår man hade desto högre upp i rangordningen var man som soldat. (3 p.)
Ju längre hår så ju högre soldatsvärde och ju kortare hår ju lägre värde som soldat. (0 p.)
Ju längre hår de hade desto högre rank hade de. (0 p.)
Desto mera hår ju högre ställning som soldat. (0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymyksiin 5.1 ja 5.2.5.1 Silloin kun mies otettiin orjaksi niin heiltä leikattiin hiukset koska se miesten voima oli hiuksissa ja sitten kun heiltä leikattiin hiukset pois se tarkoitti vapauden menettämistä.
5.2 Eli noilla germaaneilla, muutoinkin, niin se juuri että miten vahvasti se miehuus oli hiuksissa kiinni, niin germaaneilla mitä pidemmät hiukset sen korkeampi oli heidän sotilasarvonsa, mitä lyhyemmät hiukset niin sen alhaisempi oli heidän sotilasarvonsa.

5.3 Vilken tragedi drabbades Solkungen av på 1600-talet? Vilket beslut ledde tragedin till? Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Han blev skallig. /Han tappade håret./Han började förlora sitt hår./ Solkungen drabbades av att han blev flintskallig vid tidig ålder. (2/0 p.)
  • Att alla män måste/skulle använda peruk./ Han beordrade alla män att ha peruk. (2/0 p.)

Han började tappa håret i ung ålder. Alla måste använda peruk. (2 p.)
Han började tappa hår i ung ålder. Det ledde till att alla män började använda peruk. (2 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 5.3.Hän lähti kaljuuntumaan hyvin varhain. Se oli kammottavaa sellaisena aikana, jolloin kaljut miehet todella olivat lehdettömiä puita ja hänen piti olla se kaikkein voimakkain. Niinpä hän yksinvaltiasoikeudella määräsi, että kaikkien miesten täytyy käyttää peruukkeja.

5.4 Vilken färg hade perukerna på 1600-talet? Varför strävade man efter den färgen? Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Grå (2/0 p.) associerades/förknippades med klokhet/visdom/vishet. (2/0 p.)

Under 1600-talet var perukerna gråa. Man strävade efter den färgen pga. att den gråa färgen innebar/visade/stod för vishet hos användaren. (4 p.)
Perukerna var gråa. Grå var den idealiska hårfärgen som man strävade efter. (2 p.)
Perukerna var gråa eller ljusa på 1600-talet. Man strävade efter färgen, eftersom man ansåg att den visade att man var klok. (2 p.)
Man strävade efter att få grått hår. Grå eller vitt färg betydde intelligens och man var mera vis då. (0 p.)

5.5 Vilket konkret exempel nämner Väisänen med anknytning till perukernas färg? Besvara frågan på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Domarnas peruker i Storbritannien/De engelska/brittiska domarnas peruker är vita/vitaktiga till färgen. (3/0 p.)

Ännu idag använder Storbritanniens domare i domstolen vita eller gråa peruker just för symbolikens skull. (3 p.)
De engelska domarnas peruker är ljusa/ljusaktiga/vita eller ljusa. (0 p.)
Brittiska domares peruker är blekta eller vitaktiga. (0 p.)
Domare i Storbritannien har ofta grått eller vitt hår ännu idag. (0 p.)

Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymyksiin 5.4 ja 5.5.5.4 Ne peruukit olivat luonnollisesti harmaita siihen aikaan, harmaus oli jotain sellaista hiustenvärissä, mikä oli tavoiteltavaa.
5.5 Se näkyy vielä esimerkiksi Ison-Britannian tuomareiden hiuksissa, siel käytetään valkeita, se harmaus tai valkeus se liittyy nimenomaan viisauteen.

6. Romanikulttuurista (video) 15 p.

Tutustu kysymyksiin ja katso video, jossa romaninuoret Dimitri Lindgren, Emma Hedman, Tarita Svart, Joni Bollström ja Carmen Valerius keskustelevat romanikulttuurista. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Valitse kysymyksiin sopivin vastausvaihtoehto.

6.1 Minkä romanikulttuurin piirteen nuoret nostavat videon alussa esiin? 3 p.

  • Arvostavat käytöstavat ihmisten kohtaamisessa  (3 p.)

6.2 Minkälainen sääntö koskee romanivaatetusta? 3 p.

  • Sen käyttöä täytyy jatkaa, kun sen on kerran aloittanut.  (3 p.)

6.3 Miksi romanit eivät mielellään kerro kulttuuristaan muille? 3 p.

  • Suojellakseen oman yhteisönsä jäseniä  (3 p.)

6.4 Mitä nuoret sanovat perinneasun käyttämisestä? 3 p.

  • Sen käyttäminen töissä on kunkin oma päätös.  (3 p.)

6.5 Mitä nuoret toivovat romaniyhteisöltä? 3 p.

  • Uudenlaista avoimuutta valtaväestön suuntaan  (3 p.)

7. Hailuoto (video) 15 p.

Tutustu kysymyksiin. Hannu Korpela, Essi Sillanpää ja Teemu Pyhtilä kertovat elämästään Hailuodon saarella. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Valitse kysymyksiin sopivin vastausvaihtoehto.

7.1 Mitä Hannu Korpela kertoo elämästään? 3 p.

  • Hän on vaihtanut ammattia ja asuinpaikkaa.  (3 p.)

7.2 Mikä Korpelan mielestä on Hailuodossa erilaista kuin kaupungissa? 3 p.

  • Siellä saa paremmin tukea muilta ihmisiltä.  (3 p.)

7.3 Miksi Korpela haluaisi säilyttää lauttayhteyden suunnitellun sillan sijasta? 3 p.

  • Se mahdollistaisi monenlaista uutta toimintaa.  (3 p.)

7.4 Mikä sai Essin ja Teemun muuttamaan Hailuotoon? 3 p.

  • He löysivät sattumalta sieltä kivan paikan.  (3 p.)

7.5 Mitä he sanovat sopeutumisesta uuteen asuinpaikkaansa? 3 p.

  • He tuntevat olevansa tervetulleita.  (3 p.)

Osa 2: Luetun ymmärtäminen

8. Kun kiekkoilija tarttuu kirjaan 9 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

8.1 Mitä mieltä Aapeli ja Rosa ovat venäläisklassikoista? 3 p.

  • Molemmat kokevat niiden olevan raskasta luettavaa.  (3 p.)

8.2 Miksi Kevin ja Rosa kertovat lukevansa? 3 p.

  • Molempien mielestä lukeminen avartaa maailmankuvaa.  (3 p.)

8.3 Mikä yhdistää Keviniä ja Oliweria? 3 p.

  • Urheilijoista kertovat kirjat ovat heidän tärkeimpiä lukukokemuksiaan.  (3 p.)

9. Pihasuunnitelmia 18 p.

Eräs perhe aikoo kunnostaa piha-aluettaan ja tontillaan olevia rakennuksia. Tutustu väittämiin ja aineistossa olevaan kunnostussuunnitelmaan. Valitse kuhunkin kohtaan sopivin väittämä.

9.1 Muumitalo 3 p.

  • Muumitaloon tulee muutoksia.  (3 p.)

9.2 Istutuslaatikot 3 p.

  • Etupihalle sijoitetaan istutuslaatikoita.  (3 p.)

9.3 Pihatien kivetys 3 p.

  • Kivetykset ovat jääneet näkymättömiin.  (3 p.)

9.4 Varastorakennukset 3 p.

  • Pyörävaraston valaistus vaatii kohennusta.  (3 p.)

9.5 Ulkomaalaukset 3 p.

  • Ulkomaalauksia tehdään useissa paikoissa.  (3 p.)

9.6 Terassi 3 p.

  • Talon taakse suunnitellaan uutta terassia.  (3 p.)

10. Mitä meistä jää jäljelle? 14 p.

Lue teksti ja täydennä kukin aukko sopivalla lausekkeella. Huomaathan, että voit käyttää jokaista lauseketta vain kerran. Joukossa on kaksi ylimääräistä lauseketta.

10.1 2 p.

  • merkityksiä tästä ajasta  (2 p.)

10.2 2 p.

  • mikä nykyajassa on sellaista  (2 p.)

10.3 2 p.

  • tulevaisuuden näkökulmasta  (2 p.)

10.4 2 p.

  • joka ei maadu  (2 p.)

10.5 2 p.

  • eläneiden ihmisten kulttuurista  (2 p.)

10.6 2 p.

  • tiivistyy nykyihmisen tyhmyys  (2 p.)

10.7 2 p.

  • joita olemme jättäneet jälkeemme  (2 p.)

11. Voittajat ja häviäjät 15 p.

Lue teksti ja valitse jokaiseen tekstikappaleeseen parhaiten sopiva otsikko. Voit käyttää jokaista vaihtoehtoa vain kerran. Valikossa on yksi ylimääräinen vaihtoehto.

11.1 3 p.

  • Jokaiselle on annettu kouraan menestyksen avaimet  (3 p.)

11.2 3 p.

  • Kenenkään ei tarvitse jäädä oman syntyperänsä vangiksi  (3 p.)

11.3 3 p.

  • Menestyminen on monien tekijöiden summa  (3 p.)

11.4 3 p.

  • Solidaarisuus kunniaan  (3 p.)

11.5 3 p.

  • Kaikki hyvin tehty työ on arvokasta  (3 p.)

12. Suo, kuokka ja Hollywood 14 p.

Suomalaisen stand up -koomikon Ismo Leikolan ja hänen vaimonsa Angelika Leikolan teos kertoo Hollywoodin viihdebisneksestä sekä uran rakentamisesta koomikkona Yhdysvalloissa. Aineiston teksti on ote heidän teoksestaan Suo, kuokka ja Hollywood. Lue tekstiote ja vastaa kysymyksiin ruotsiksi.

12.1 Vilken naturlig kedjereaktion syftar Ismo Leikola på när det gäller att avancera i karriären? Besvara frågan på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Kolleger och klubbägare rekommenderar honom/tipsar om honom så att han får nya uppträdanden. / Goda/Bra uppträdanden leder till nya/fler arbetsmöjligheter/leder till bättre arbeten på andra/nya ställen/klubbar./ Genom att göra sitt absoluta bästa varje gång han stiger upp på scen blir han rekommenderad till fler och fler arrangörer. (3/0 p.)

Att andra personer rekommenderar honom/berättar om honom vidare/framåt till nya personer. (0 p.)
Man kommer inte framåt i sin karriär genom nätverk, genom att övertala eller att tränga sig med i olika grupper, utom att göra sitt bästa när man stiger upp på scenen. (0 p.)

12.2 Vilka två saker spelar enligt Ismo Leikola den största rollen i branschen för en ståuppkomiker? Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Bra/lyckade framträdanden/shower/uppträdanden (2/0 p.), förmågan att hela tiden skriva/producera nytt material/förmågan att förnya sig (2/0 p.)

Att ha framgångsrika gig och konsten att kunna skriva nytt material. (4 p.)
Att man satsar allt varje gång man går upp/Att man gör sitt bästa på scen och att man klarar av att skriva bra nytt material. (2 p.)
Att få stå på scener och hålla bra shower. (2 p.)
Att ha göra bra arbeten och att ha förmågan att skriva nytt material/nya skämt/nytt manus. (2 p.)

12.3 Mistä stand up -koomikoiden toistensa auttaminen juontaa juurensa Leikolan mukaan? 3 p.

  • Useimmiten puhtaasti itsekkäistä syistä  (3 p.)

12.4 På vilket sätt har Leikolas annorlunda humor hjälpt honom i hans karriär? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Man/Publiken och andra stand up-komiker/kolleger kommer lätt ihåg honom/minns honom bättre/fastnar bättre i huvudet på folk. (2/0 p.)
  • Han skiljer sig från mängden. / Han är unik/originell/i en annan kategori än andra./ Hans komik är inte lik alla andras./Hans humor är unik. (2/0 p.)

Ingen av hans kolleger har liknande komik som han har och det för med sig allt trevligt. Han blir lättare kvar i kollegornas och i publikens minne. (4 p.)
Människor kommer ihåg honom på grund av hans annorlunda humor, vill se honom flera gånger eller rekommendera honom. (2 p.)
Det gör att publiken kommer lättare ihåg vad han säger. (0 p.)

13. Oona Huttunen 9 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

13.1 Mitä Euroopan nuorten parlamentin edustajalta edellytetään? 3 p.

  • Yhteistyötaitoa ja toimeliaisuutta  (3 p.)

13.2 Mitä Oona Huttunen erityisesti haluaa? 3 p.

  • Vähentää taloudellista eriarvoisuutta  (3 p.)

13.3 Miten jokainen voi Oona Huttusen mukaan vaikuttaa yhteisiin asioihin? 3 p.

  • Tulemalla mukaan yhteiskunnalliseen toimintaan  (3 p.)

Osa 3: Sanasto ja rakenne

14. Kätilöopisto 12 p.

Täydennä teksti taivuttamalla annetut sanat.

14.1 pyöräillä 1 p.

  • pyöräillessään (1 p.)
  • pyöräillessänsä (1 p.)

14.2 jäädä 1 p.

  • jääneen (1 p.)

14.3 hämmentävämpi 1 p.

  • hämmentävämmäksi (1 p.)

14.4 silmät 1 p.

  • silmiään (1 p.)
  • silmiänsä (1 p.)

14.5 tuottaa 1 p.

  • tuottamaa (1 p.)

14.6 tärkein näyttämö 1 p.

  • tärkeimpänä näyttämönä (1 p.)

14.7 myöhästyä 1 p.

  • myöhästyneen (1 p.)

14.8 laajat homevauriot 1 p.

  • laajojen homevaurioiden (1 p.)
  • laajojen homevaurioitten (1 p.)

14.9 työskennellä 1 p.

  • työskennelleitä (1 p.)
  • työskenteleviä (1 p.)

14.10 Se 1 p.

  • Siitä (1 p.)

14.11 kaavailla 1 p.

  • kaavailtua (1 p.)
  • kaavailtavaa (1 p.)

14.12 tunnetuin 1 p.

  • tunnetuimpiin (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

15. Helpot syysherkut 8 p.

Täydennä ohjeet valitsemalla aukkoon sopiva sana ja taivuttamalla se oikeaan muotoon. Molemmissa ohjeissa on yksi ylimääräinen sana. Jokaista sanaa saa käyttää vain kerran. Aineistossa on aterioiden kuvat ja reseptien ainekset.

15.1 1 p.

  • revi (1 p.)

15.2 1 p.

  • kannella (1 p.)

15.3 1 p.

  • Kääntele (1 p.)

15.4 1 p.

  • pinnalle (1 p.)

15.5 1 p.

  • vaahdoksi (1 p.)

15.6 1 p.

  • mustikoista (1 p.)

15.7 1 p.

  • Kaada (1 p.)

15.8 1 p.

  • tarjoile (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

16. Etelän kesät kuivattivat Marsin 10 p.

Lue teksti aineistosta. Valitse sitten alleviivatuille sanoille korvaava lauseen merkitykseen sopiva vaihtoehto.

16.1 Vesi hupeni, ja ympäristö alkoi kuivua. 1 p.

  • väheni  (1 p.)

16.2 Märästä menneisyydestä juoruavat enää ammoiset merenpohjat, vesien uurtamat uomat, napakalottien vesijäät ja ilmakehän vähäinen vesihöyry. 1 p.

  • muistuttavat  (1 p.)

16.3 Marsilla on Maan tavoin ilmakehä, jonka keskimmäisen kerroksen pitäisi olla hyytävä. 1 p.

  • todella kylmä  (1 p.)

16.4 Kun vesihöyry kohoaa sinne asti, se jäätyy väistämättä, vajoaa takaisin alas ja päätyy lopulta sateina maahan. 1 p.

  • varmasti  (1 p.)

16.5 Moskovalainen tutkijaryhmä on nyt selvittänyt, että se, mikä Maassa on sääntö, ei päde Marsiin. 1 p.

  • sovi  (1 p.)

16.6 Joka toinen vuosi Marsin eteläisellä pallonpuoliskolla koittaa kesä. 1 p.

  • alkaa  (1 p.)

16.7 Siellä osa vesimolekyyleistä jäähtyy ja laskeutuu takaisin alas, mutta osa hajoaa Auringon uv-säteilyssä ja karkaa avaruuteen. 1 p.

  • häviää  (1 p.)

16.8 Ilmiötä vauhdittavat ajoittain myös Marsin pinnalla valtoimenaan pyörivät pölymyrskyt. 1 p.

  • silloin tällöin  (1 p.)

16.9 Ne imevät ahnaasti auringonsäteilyä, lämmittävät ilmakehää ja puskevat vesihöyryä kymmenien kilometrien korkeuteen. 1 p.

  • runsaasti  (1 p.)

16.10 Ne imevät ahnaasti auringonsäteilyä, lämmittävät ilmakehää ja puskevat vesihöyryä kymmenien kilometrien korkeuteen. 1 p.

  • työntävät  (1 p.)

Osa 4: Kirjallinen tuottaminen

17. Kirjallinen tuottaminen 99 p.

Valitse yksi seuraavista aiheista ja kirjoita suomenkielinen teksti. Noudata ohjeita. Kirjoituksen pituus on 700–1 300 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä muut vastauslaatikot tyhjiksi.

17.1 Ajokortti kaikille 17-vuotiaille vanhemman luvalla? 99 p.

Kirjoita paikallislehteesi argumentoiva teksti ajokorttiuudistuksen eduista ja haitoista. Voit käyttää aineistossa olevaa taustamateriaalia.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    17.2 Sosiaalinen media ja nuorten aikuisten hyvinvointi 99 p.

    Some on kiinteä osa nuorten aikuisten arkea, ja sen käyttöä saatetaan jopa edellyttää töissä ja kaverisuhteissa. Viime aikoina sosiaalisen median negatiivisista vaikutuksista hyvinvointiin on kuitenkin alettu puhua aiempaa enemmän. Kirjoita kommentti aiheesta netin keskustelupalstalle.

    Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      17.3 Tekoäly arjessa 99 p.

      Miten tekoäly näkyy arjessasi? Miten uskot tekoälyn helpottavan ihmisten elämää tulevaisuudessa? Kirjoita blogikirjoitus, jossa kerrot näkemyksistäsi. Voit käyttää apunasi aineiston kuvaa.

      Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        17.4 Tarina 99 p.

        Valitse aineiston kuvista yksi ja kirjoita tarina. Tarinasi joko alkaa kuvan tilanteesta tai loppuu siihen. Otsikoi itse.

        Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.