Beskrivningar av goda svar: SV – Historia (synskadade)

22.9.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 10.11.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

De viktigaste grunderna för bedömningen av provet i historia är kunskaper och tänkesätt typiska för ämnet och den ämneskunskap som läroplanen förutsätter, samt ett korrekt och exakt bruk av centrala historiska begrepp. Bedömningen beaktar även examinandens förmåga att tolka och bedöma historiska källor kritiskt, dra självständiga slutsatser och jämföra tolkningar av historiska frågor samt kunna göra ett motiverat ställningstagande till dem.

Av svaren ska det framgå att examinanden förstår vad som utmärker olika tidsperioder och att hen kan ställa problem och förändringsprocesser i hens egen tid i relation till ett historiskt sammanhang. Examinanden behärskar de centrala historiska begreppen som exempelvis tid, förändring och kontinuitet. Examinanden kan också gestalta orsakssamband. I materialuppgifterna visar examinanden att hen kan bedöma och utnyttja texterna och det visuella materialet på ett kritiskt sätt. I diskussionsuppgifterna och de uppgifter som innehåller motstridig kunskap visar examinanden att hen förstår tolkningens betydelse för historisk kunskapsbildning samt orsakssambandens mångbottnade och komplexa karaktär. Examinanden kan analysera fenomen och mänsklig verksamhet i det förflutna utifrån varje tidsperiods egna utgångspunkter och skilja den tidens perspektiv från nutidens. Vid bedömningen fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skapa strukturerade helheter av sina kunskaper och hens förmåga att skilja mellan väsentlig och oväsentlig information.

Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.

I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.

0NöjaktigGodBerömlig
Riktig och relevant kunskap; exakt begrepps-användning Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt.
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar.
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Det mångkulturella romerska riket 20 p.

Med kulturell mångfald avses att folkgrupper med olika kulturer och livsåskådningar lever sida vid sida inom samma samhälle.
Diskutera på vilka grunder det antika romerska riket kan betraktas som en mångkulturell stat. Utnyttja textutdrag 1.A i ditt svar.

I ett gott svar känner examinanden till att romerska riket när det var som störst bredde ut sig över hela Medelhavsområdet och delar av Europa norr om Alperna. I regionen bodde otaliga folkslag med mycket olika kulturella bakgrunder och otaliga olika språk. De folk som anslöts till Rom i dess tidigaste skeden (t.ex. etruskerna) var helt romaniserade, medan senare erövrade områden i högre grad bevarade sin kulturella identitet. Slavar hämtades som krigsbyte till huvudstaden och övriga delar av Italien, och dessa slavar förde med sig sina egna språk, sedvänjor och religioner. Även handelsmän, hantverkare och många andra yrkesutövare flyttade frivilligt till imperiets centrum från olika delar av riket. Detta ledde till att kulturer och religioner blandades i huvudstaden.

Kring de befästa lägren i områden som den romerska armén erövrat bildades det städer efter romersk modell, i vilka soldaternas familjer och lokal befolkning ofta levde samman. Invånarna i de romerska provinserna anammade erövrarnas sedvänjor, vilket ledde till att den lokala och den romerska kulturen blandades med varandra. Romarna själva tog många intryck av grekerna och bidrog till att sprida den grekiska kulturen allt vidare. När Rom bredde ut sig uppstod det alltså kulturell mångfald såväl i rikets gamla kärnområden som i de erövrade provinserna. Examinanden hänvisar i sitt svar till uppgiftens material.

I ett berömligt svar behandlar examinanden den kulturella mångfalden i det romerska riket analytiskt och mångsidigt och använder konkreta exempel. Möjliga teman är religioner, språk som talades inom imperiet, handel och konst, arméns och koloniernas betydelse för spridningen av det romerska till provinserna och att medborgarskap i Rom gradvis utsträcktes på det sätt som beskrivs i materialet, först till invånarna i Italien och därefter till invånare i andra erövrade områden, tills romerskt medborgarskap tilldelades alla fria män och kvinnor. Rom förbjöd inte religionerna i de områden som erövrats, utan de införlivades i det romerska religiösa systemet. Examinanden behandlar materialet källkritiskt. Hen observerar bland annat att Cornelius Tacitus beskriver händelser som ägde rum före hans egen födelse.

2. Wilsondoktrinen, det vill säga de fjorton punkterna, under första världskriget 20 p.

USA:s president Woodrow Wilson tillkännagav i sitt tal till kongressen 1918, mot slutet av första världskriget, sitt program på fjorton punkter (material 2.A). I detta program stakade han ut linjerna för aspekter att beakta i fredsfördraget efter kriget.

Analysera målen i punkterna 10 och 14 i Woodrow Wilsons program (material 2.A) och hur de uppnåtts innan andra världskriget bröt ut.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår målen för punkt 1 och 14 i det fredsprogram som Wilson i sitt tal förespråkade, och behandlar hur dessa mål förverkligades före andra världskriget. Examinanden kan också lyfta fram att talet hölls efter att USA gått med i kriget på de allierades sida mot Centralmakterna, bland annat Tyskland och Österrike-Ungern.

I punkt 10 i sitt tal lyfter Wilson fram självbestämmanderätten för folken inom Österrike-Ungern. Målet förverkligades såtillvida att Österrike-Ungern som en följd av världskriget spjälktes upp i bland annat staterna Österrike, Ungern och Tjeckoslovakien. I slutet av 1930-talet förlorade emellertid Österrike och Tjeckoslovakien sin självständighet då Tyskland anslöt dem till sig. I punkt 14 framhäver Wilson behovet av att grunda en internationell organisation för att garantera staternas självständighet och integritet. Efter kriget grundades i denna anda Nationernas Förbund vars mål var att lösa konflikter mellan stater på fredlig väg. Målet förverkligades inte eftersom diktaturer som Tyskland, Italien och Japan erövrade områden utan att bry sig om Nationernas Förbund.

I ett berömligt svar analyseras målen i punkterna 10 och 14 och uppnåendet av dem mer ingående som en del av den internationella politiska utvecklingen. De territoriella konflikterna i Centraleuropa försvårade de internationella relationerna i Europa fram till andra världskriget. Examinanden kan exempelvis nämna Tysklands anspråk på de sudettyska områdena och förbudet i fredsfördraget mot en union mellan Tyskland och Österrike. Målet för Wilsons program, att trygga självständighet och fred, förverkligades inte eftersom Nationernas Förbund saknade medel för att hindra diktaturerna från att idka en aggressiv utrikespolitik. Staternas integritet kränktes bland annat av Japans erövringar i Kina, Italiens anfall mot Abessinien, Tysklands agerande mot sina grannar och Sovjetunionens attack mot Finland. Möjligheterna för Nationernas Förbund att påverka försvagades också av att USA ställde sig utanför förbundet.

I ett berömligt svar gör examinanden någon källkritisk observation om Wilsons tal, som att det var ett officiellt tal av presidenten till USA:s kongress eller att det hölls under krigets slutskede år 1918.

3. Det finländska samhället efter 1918 20 p.

Analysera vilka faktorer som hotade stabiliteten i det finländska samhället under de två årtiondena efter inbördeskriget 1918 och vilka omständigheter som å sin sida främjade en fredlig utveckling.

I ett gott svar analyseras den misstro som inbördeskriget 1918 efterlämnat mellan vita och röda som en destabiliserande faktor i samhället. Inom vänstern fortsatte kommunisterna sin verksamhet mot den rådande samhällsordningen, inom den politiska högern var man å sin sida misstänksam mot parlamentarisk demokrati. Redan striden om regeringsformen visade på djupgående politiska spänningar, och språkstriden var ett ständigt tema inom kulturstriden mellan världskrigen. Inom extremhögern fanns det en vilja att föra Finland i riktning mot ett auktoritärt system i likhet med dem som bildades i många andra europeiska stater. Kommunistlagarna stiftades år 1930 efter krav från Lapporörelsen. Å andra sidan skrämde extremhögerns våldsamma gärningar bort många av dess anhängare. Den moderata borgarsidan och vänstern strävade efter att samarbeta i fortsättningen. Den första rödmylleregeringen bildades år 1937. En fredlig utveckling främjades också av nya lagar och en stigande levnadsstandard på 1930-talet, vilket lade grunden till social jämlikhet, och löste upp spänningana i samhället.

I ett berömligt svar analyseras spänningarna på det samhälleliga och politiska området i Finland närmare. Förhållandena började småningom stabiliseras ganska snart efter inbördeskriget när politiska grupperingar på riksplanet såväl som på det kommunala planet åter började samarbeta praktiskt. Genom lagstiftning tyglades först kommunisternas verksamhet, senare också extremhögerns. Lapporörelsen upplöstes exempelvis år 1932.

I svaret kan examinanden noggrannare analysera lagstiftningen och besluten som jämnade ut de samhälleliga spänningarna, till exempel befriandet och benådningen av de röda fångarna 1918–1927, kommunalvalslagen från och med 1920, Lex Kallio 1922, läropliktslagen 1921, folkpensionslagen 1937 eller den progressiva beskattningen 1920.

4. De kvinnliga konstnärernas ställning 20 p.

Sofonisba Anguissola (ca 1535–1625) hörde till renässansens begåvade kvinnliga konstnärer. Många av hennes samtida erkände hennes talang, bland annat konstnären och kritikern Giorgio Vasari som skrev biografier över renässanskonstnärer. Anguissola eller andra kvinnliga konstnärer under denna epok har dock inte varit allmänt kända och har inte nämnts i läroböckerna förrän på 2000-talet.

4.1 Jämför Giorgio Vasaris (material 4.A) och historieforskaren Päivi Setäläs (material 4.B) uppfattningar om kvinnors roll under renässansen. 8 p.

Examinanden jämför materialen och noterar hur uppfattningarna i dem avviker från varandra. I sitt svar behandlar examinanden Vasaris uppfattning om Anguissola som en exceptionell kvinna som inte bara är förmögen till mindre krävande illustrationsuppdrag, som kvinnor i allmänhet, utan själv aktivt förmår skapa konst. Enligt Päivi Setälä framställer Castiglione å sin sida kvinnorna vid hoven och i politiken som utsmyckningar underställda männen, även i det fall att de skulle ha samma utbildning och dygder som männen.

4.2 Diskutera orsakerna som ledde till att en kvinna inte kunde uppnå status som erkänt konstnärsgeni under renässansen och inte heller långt senare. Utnyttja textutdragen 4.A och 4.B i ditt svar. 12 p.

I ett gott svar lyfter examinanden fram att Giorgio Vasaris och Baldassare Castiglionis verk är samtida källor. De representerar kvinnouppfattningen som rådde i det patriarkala samhället på deras tid och som förblev förhärskande i europeiskt tänkande ända till 1900-talet. Kvinnor har setts som det andra könet vars uppgifter har definierats genom familjen och släkten, och inte genom deras egna aktiva val. Kvinnornas agerande har begränsats av att kvinnor stod under förmyndarskap och var ekonomiskt beroende av familjen och släkten. Kvinnor med familj såg ofta sina möjligheter begränsas av det stora antalet barn och av skötseln av familjens hushåll. Kvinnor har fått mindre utbildning än männen: flickor ur den högsta samhällsklassen kan ha fått utbildning, men de har ändå ansetts sluta i en underställd ställning på det sätt som Castiglioni beskriver. Därför var det nästan omöjligt för kvinnor att bli erkända som konstnärer innan 1900-talet.

I ett berömligt svar analyserar examinanden noggrannare de faktorer som ledde till ojämställdhet mellan könen i det förmoderna samhället (t.ex. kyrkans kvinnouppfattning). Examinanden lägger fram konkreta exempel på den utveckling som har lett till att tanken att en kvinna likaväl som en man kan vara ett konstnärligt geni har blivit en självklarhet. Examinanden kan också ta upp den förändring inom historieforskningen som lett till att kvinnliga konstnärers produktion och liv blivit föremål för mer mångsidigt intresse. Som forskaren Päivi Setälä konstaterar: ”Vi är mer intresserade av kvinnornas liv med alla dess nyanser, inte bara av kvinnobilden i den manliga litteraturen.”

5. Grundläggandet av Finlands stadsnät 20 p.

I den östra delen av det svenska riket, det vill säga i Finland, grundades det redan under medeltiden några städer. Antalet städer ökade tydligt under en period som sträckte sig från mitten av 1500-talet till slutet av 1600-talet. Vilka faktorer avgjorde var städerna grundades, och vilka konsekvenser fick grundläggandet av städer för den samhälleliga och ekonomiska utvecklingen i Finland?

I ett gott svar observerar examinanden att städerna grundades i de västra och södra delarna av Finland samt på kusten, men sällan i landets östra delar eller i inlandet. Detta påverkades av att människor redan tidigt bosatte vid kusten och längs vattenlederna, på platser som var gynnsamma för trafik och handeln. Både kronan och kyrkan grundade också ofta baser i de här områdena. Denna typ av centrum för befolkning, handel och administration kunde ges stadsrättigheter för att näringslivet i de omgivande områdena skulle stärkas. Städerna var handelscentra: utländska produkter och produkter av hantverkarna i städerna såldes till den omgivande landsbygden, och landsbygdsbefolkningen sålde sina produkter till städerna. Städerna hade därmed en viktig roll då penningekonomin spreds.

I ett berömligt svar analyserar examinanden bakgrunden till tillkomsten av de städer som grundades i Finland med hjälp av exempel och i större detalj. Många inlandsstäder (Tavastehus, Nyslott, Kajana) låg intill slott som grundats av militärt-administrativa skäl. Städerna hade ensamrättigheter i handeln: det var i regel inte tillåtet att bedriva handel på landsbygden och de flesta städernas rättigheter att bedriva handel med utlandet var begränsade, men en del städer blev centrumorter för stora ekonomiska områden och där samlades välstånd. Även om en stor del av Finlands städer var mycket små och anspråkslösa fanns det skolor i många av dem, vilket hade betydelse för det lokala kulturlivets utveckling. I städerna fanns det också möjligheter till socialt avancemang, särskilt inom hantverks- och handelsyrkena.

6. Européernas inställning till ursprungsfolk 20 p.

Välj ut ett geografiskt område och analysera med hjälp av textutdraget 6.A hur 1800-talets forskares tankar kring kulturell evolution återspeglade sig i européernas inställning till ursprungsfolken i området i fråga.

I ett gott svar förstår examinanden den grundläggande tanken bakom 1800-talets teorier om kulturell evolution, i vilken Darwins teser om naturligt urval tillämpades på mänskliga samhällen. Examinanden förstår att uppfattningarna om kulturell evolution innebar att man såg ojämlikhet mellan folk som ett vetenskapligt faktum som berättigade de vita européernas övervälde, underkuvningen av ursprungsfolk och imperialism. Examinanden lyfter i sitt svar fram några exempel på hur de antropologiska teser som nämns i materialet tog sig uttryck i den kolonialpolitik som bedrevs i det valda området. Sådana är exempelvis utrotande av sedvänjor som betraktades som primitiva, omvändelse till kristendomen, kolonialmaktens övergång till en centralstyrd administration, rasism.

I ett berömligt svar utforskar examinanden den vetenskapliga diskussionen bakom begreppet kulturell evolution noggrannare och mer mångsidigt. I denna diskussion tillämpades evolutionsteorin på samhällsvetenskaperna och därigenom på samhällslivet. Examinanden kopplar idén om kulturell evolution till imperialismens mål och ger exempel för att beskriva följderna av imperialismen i det område hen valt att fokusera på. Examinanden kan utsträcka svaret till dagens värld.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Befolkningsutveckling 30 p.

Ett viktigt begrepp inom befolkningshistoria är demografisk transition.

7.1

Den naturliga befolkningstillväxten i England accelererade i slutet av 1700-talet och nådde sin kulmen i början av 1800-talet. Den naturliga befolkningstillväxten förblev snabb till början av 1900-talet, varefter den mattades av till den nivå som hade rått innan slutet av 1700-talet, och under 1900-talet avtog den ytterligare. I Sverige accelererade den naturliga befolkningstillväxten efter mitten av 1800-talet och förblev snabb till början av 1900-talet. Därefter mattades den av till samma nivå som innan mitten av 1800-talet.

Diskutera vad de ovan beskrivna skillnaderna i den naturliga befolkningstillväxten under 1700–1900-talet i England respektive Sverige berodde på.

14 p.

I ett gott svar behandlar examinanden några orsaker till de förändringar i den naturliga befolkningstillväxten som beskrivs i uppgiftsformuleringen. Orsakerna är kopplade till förändringar i dödligheten eller nativiteten eller båda dessa under 1700–1900-talen, eftersom den naturliga befolkningstillväxten är det sammanlagda resultatet av nativiteten och dödligheten. Orsaker är bland annat att de dödliga smittsamma sjukdomarna minskade tack vare vaccination, läkemedel, bättre hygien och upplysning, att nivån på kosten förbättrades och att familjeplanering blev vanligare. I ett gott svar noterar examinanden att den naturliga befolkningstillväxten i England accelererade tidigare och hölls hög längre än i Sverige, men på 1900-talet minskade kraftigare än i Sverige. I svaret förstår examinanden att skillnaden mellan England och Sverige är kopplad till att industrialiseringen och urbaniseringen skedde med olika tidtabell i de två länderna: de förändringar i levnadsstandard som industrialiseringen och urbaniseringen ledde till började synas tidigare i England än i Sverige, medan de social-kulturella förändringar som låg bakom den långsammare befolkningstillväxten skedde mer samtidigt.

I ett berömligt svar behandlar examinanden ovannämnda faktorer och synpunkter mer utförligt och exakt. Som faktorer bakom förändringarna kan examinanden ta upp utvecklingen av metoder för att förebygga och behandla smittsamma sjukdomar, såsom smittkoppor, kolera, tuberkulos och febersjukdomar, den dramatiska nedgången i barnadödligheten, den globala livsmedelshandelns och den ökande levnadsstandardens roll för förbättrad näringsstatus i befolkningen och den alltmer utbredda användningen av preventivmetoder. I granskningen av skillnaderna mellan England och Sverige kan examinanden även ta upp exempelvis emigrationens roll i Sverige under 1800-talet som en omständighet som krympte befolkningen i reproduktiv ålder och dämpade den naturliga befolkningstillväxten. Att den naturliga befolkningstillväxten i Sverige på 1900-talet inte hade bromsats lika kraftigt som i England kan kopplas till den familjepolitik som välfärdsstaten i Sverige bedrev.

7.2 Använd dig av textutdragen 7.A och 7.B för att diskutera vilka ambitioner man haft med regleringen av nativiteten i Kina och på andra håll i världen, och vilka svårigheter det har medfört ur statens respektive medborgarnas synvinkel. 16 p.

På grund av uppgiftsformuleringen ska examinanden behandla temat ur Kinas synvinkel, men det är också möjligt att behandla andra länder och andra tidsperioder.

I ett gott svar utnyttjar examinanden uppgiftens material för att behandla orsakerna bakom ettbarnspolitiken och följderna av den. Orsaken var den alltför snabba befolkningstillväxten och följden en snedvridning av befolkningsstrukturen, eftersom det föddes fler pojkar än flickor. Dessutom drabbades föräldrar med ”överloppsbarn” av negativa konsekvenser. På grund av att befolkningstillväxten bromsades upp övergick Kina på 2010-talet till en tvåbarnspolitik och tillät senare flera barn. Detta har emellertid inte förändrat människornas familjeplanering, eftersom livsstilen i städerna gynnar små familjer. Dessutom har den politiska styrningen format hela kulturen till att gynna ettbarnsfamiljer.

I ett berömligt svar förstår examinanden att det i en diktatur är möjligt att kraftigt styra medborgarnas privatliv. Examinanden kan i sitt svar gå noggrannare in på följande synpunkter: kvinnornas ställning i den kinesiska kulturen, urbaniseringen, att utbildning blev vanligare, att medelklassen växte, mor- och farföräldrarnas roll. Examinanden kan ur medborgarens subjektiva perspektiv diskutera de sociala problem den förvrängda könsbalansen har get upphov till i det kinesiska samhället. Examinanden kan också ge exempel från andra länder, till exempel familjeplanering i västländerna, staternas önskningar om försörjningskvoten, konflikter mellan traditioner och förändrade levnadsvanor, kvinnornas ställning, eventuella konflikter mellan individers och samhällets önskningar.

8. Följderna av Sovjetunionens sammanbrott 30 p.

8.1 Återge i korta drag den utveckling som ledde till Sovjetunionens sammanbrott. 10 p.

Examinanden beskriver i stora drag orsakerna som ledde till att Sovjetunionen föll samman och de viktigaste följderna av sammanbrottet. Sovjetunionens ekonomi var i dåligt skick. Kapprustningen och underhållet av den enorma armén (bl.a. påfrestningarna orsakade av kriget i Afghanistan) belastade ekonomin ytterligare. De ekonomiska reformer som inletts under Gorbatjovs period (perestrojka) räckte inte för att vända kurs, utan ekonomin fortsatte att försvagas dramatiskt. Jämförelser med levnadsstandarden i väst ledde bland medborgarna till missnöje med det socialistiska systemet. Gorbatjov insåg att det allt fattigare Sovjet inte längre skulle kunna kontrollera satellitstaterna i Östeuropa, och deklarerade att man inte kommer att stödja deras regeringar med vapenmakt, vilket bidrog till att kommuniststyret kollapsade i Östeuropa. Det sovjetiska imperiets sammanbrott ledde till att konservativa krafter inom det kommunistiska partiet gjorde ett kuppförsök i augusti 1991. Försöket misslyckades, det socialistiska Sovjetunionen förvandlades till Ryska federationen och många tidigare sovjetrepubliker blev självständiga.

8.2 Diskutera med hjälp av textutdragen 8.A och 8.B hur Sovjetunionens sammanbrott och de skeenden som ledde fram till det har bedömts i efterhand. 20 p.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att olika uttolkare betraktar Sovjetunionens sammanbrott på olika sätt. President Bush såg det som en demokratins och frihetens seger över diktatur och också som USA:s seger i kalla kriget, vilket samtidigt innebar att hotet om kärnvapenkrig minskade. Ryska federationens president Vladimir Putin ansåg däremot att Sovjetunionens sammanbrott var en geopolitisk katastrof som försvagade Rysslands ställning i världen. Det var enligt honom en tragisk händelse för de ryssar, som i och med de före detta sovjetrepublikernas självständighet nu blev utanför Rysslands gränser. Putin ansåg också att Sovjetunionens sammanbrott innebar att förmögenhet överfördes till oligarker, ekonomisk instabilitet, utarmning och dramatiskt sänkta utkomster för många tidigare sovjetmedborgare.

I ett berömligt svar fäster examinanden särskild uppmärksamhet vid motiven som driver författarna till materialen och vid tidpunkten för deras tillkomst. President Bush såg händelserna ur USA:s perspektiv och betonade därför i första hand att USA:s långvariga kamp mot kommunismen utmynnat i seger. Han kommenterade Sovjetunionens sammanbrott samma dag som det inträffade, och kunde alltså inte veta hur Ryssland och Östeuropa skulle utvecklas efter det. Vladimir Putin höll sitt tal nästan 14 år senare och kände därför till det som hänt efter Sovjetunionens sammanbrott och de negativa konsekvenserna av detta för många vanliga ryssar. Putin var medlem i kommunistiska partiet och tidigare KGB-tjänsteman. Därför betydde Sovjetunionens sammanbrott för Putin att systemet föll samman. Att betona de negativa konsekvenserna av sammanbrottet var för Putin ett sätt att försvara Rysslands aggressiva utrikespolitik, som senare också skulle leda till kriget i Georgien 2007 och annekteringen av Krim 2014. Enligt honom handlade det bara om att rätta till oförrätter som skett under upplösningen av Sovjetunionen.

9. Finlands lantdagsreform 1906 30 p.

Finlands parlamentariska ordning omformades radikalt genom lantdagsreformen 1906. Även det moderna partiväsendet organiserades genom reformen och partierna framförde i stor utsträckning sina egna mål.

9.1 Hur förändrade lantdagsreformen 1906 medborgarnas möjligheter att påverka det politiska beslutsfattandet? 12 p.

I ett gott svar beskriver examinanden i stora drag lantdagsreformen 1906 och de förändringar den medförde för medborgarnas påverkningsmöjligheter. Det tidigare fyrkammarsystemet indelat efter stånd byttes mot en enkammarlantdag som baserade sig på allmän och lika rösträtt. Alla finska medborgare som fyllt 24 år fick rösträtt. Det gällde både män och kvinnor och oberoende av samhällsposition och förmögenhet. Antalet väljare tiodubblades från drygt hundratusen till en dryg miljon.

Ett berömligt svar tar dessutom upp att rösträtt enligt det gamla systemet enbart tillkom män som tillhörde stånden, och att varje stånd hade en röst i lantdagen, varför adeln, prästerskapet och borgarskapet hade betydligt större inflytande än deras storlek medgav. Efter lantdagsreformen minskade dessa gruppers inflytande och alla kvinnor, den obesuttna befolkningen på landsbygden och arbetarbefolkningen kunde för första gången göra sig hörda i lantdagen. Kvinnors rätt att kandidera i val var nytt i Finland och också internationellt. I svaret kan det också påpekas att den allmänna rösträtten ändå inte betydde faktiskt folkvälde eftersom regenten fortfarande hade slutgiltig beslutanderätt.

9.2 Analysera de olika partiernas mål utgående från materialen 9.A, 9.B och 9.C och gör en bedömning av vilken bild de ger av det finländska samhället under perioden. 18 p.

I ett gott svar analyserar examinanden alla tre valaffischer och tar upp några av de viktigaste målen i dem: Finska partiet och Ungfinska partiet framhävde tydligt nationella och finskhetsrelaterade värderingar, något som inte syns på Finlands Socialdemokratiska Partis affisch. Folkstyre understryks såväl av Finska partiet som av socialdemokraterna, medan det inte explicit framgår i Ungfinnarnas valaffisch. Det ungfinska partiet lyfter i sin reklam fram ett centralt tema för partiet, grundlagsenligheten. Socialdemokraternas affisch är den enda som framhäver klassmotsättningarna och Finska partiets affisch de kristna värderingarna. Det finska samhället framstår som splittrat av starka konflikter.

I ett berömligt svar går examinanden utförligare genom valaffischerna och inordnar dem mer detaljerat i sin tidsmässiga kontext. Exempel på sådant som kan tas upp är de synnerligen oförtäckta inbördes angreppen och Finska partiets åberopande av en lång historia som de andra saknar. I reklamen tilltalas kvinnor direkt enbart av Finska partiet och Ungfinska partiet. Socialdemokratiska partiet är i sin tur det enda som tar upp en lång lista med konkreta förtrycksåtgärder mot arbetarbefolkningen (exempelvis avhysningen av torpare i Laukko). Socialdemokraterna kritiserar dessutom dem som förhållit sig alltför positivt till ryssarna under förryskningsperioderna. Det finns till exempel oenighet mellan arbetarbefolkningen och borgerskapet, finsk- och svenskspråkiga och dem som förhåller sig positivt eller negativt till Ryssland. Å andra sidan är alla tre partier entusiastiska över att demokratin breddats.