Beskrivningar av goda svar: SV – Svenska som andraspråk och litteratur

23.9.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 10.11.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda dokument.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgifterna 1, 2.2, 2.3, 2.4, 3.4, 4, 5 och 6 bedöms finns beskrivna i Studentexamensnämndens föreskrifter om provet i svenska som andraspråk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/foreskrifter_svenska_eller_finska_som_andrasprak.pdf

Problematiska ställen stryks under. Man behöver inte kommentera varje understrykning i ord, men i kommentarsfältet är det vid behov möjligt att kommentera vilket ställe som helst.

Del 1: Hörförståelse

1. Bokutgivning i Svenskfinland 20 p.

I uppgiften får du se en diskussion som spelats in på Bokmässan i Helsingfors hösten 2017. Du kan titta på programmet så många gånger du vill.

Besvara frågorna 1.1–1.4 med egna ord och fullständiga meningar på svenska. Den rekommenderade längden på svaret är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

1.1 Hur beskriver Anna Friman Schildts & Söderströms bokutgivning? 5 p.

I ett gott svar förväntas följande saker:

  • Att S&S ger ut böcker inom alla genrer, allt från poesi till sakprosa och experimentella genrer
  • Att det ska vara en balans i utgivningen: man ger ut böcker som har stor säljpotential men också sådana som har andra kvaliteter
  • Att man satsar på en bred utgivning eftersom man vill hålla den finlandssvenska litteraturen vid liv.

1.2 Vilka förmågor ska en bra författare ha, enligt Sara Enholm-Hjelm? Nämn tre saker. 5 p.

I svaret förväntas särskilt följande iakttagelser:

  • Författaren har något viktigt att säga.
  • Författaren kan berätta en historia.
  • Författaren har en speciell kunskap om eller en speciell relation till innehållet.

1.3 Vad säger Sara Enholm-Hjelm om genrens betydelse för en bra bok? 5 p.

  • Att en bra bok ska fungera väl inom sin genre, vilket innebär att det finns olika sätt att skriva bra på inom olika genrer, t.ex. att förväntningarna på romaner är andra än på poesi.
  • Att t.ex. när det gäller poesi ska författaren gärna utmana det sätt man skrivit poesi på tidigare och för en roman ska personporträtten vara trovärdiga och levande.

1.4 Sammanfatta Monica Fagerholms syn på sin skrivundervisning. 5 p.

Huvudsaken är inte att allt som nämns räknas upp, utan att svaret vittnar om förståelse.

I ett gott svar kan man t.ex. ta fasta på följande aspekter:

  • MF anser att hon fungerar mer som coach än som lärare när hon undervisar i skrivande.
  • Skribenten kan lära sig en teknik och hantverket när det gäller att skriva skönlitterärt, men att man som lärare inte kan lära någon att skriva så att det berör en mottagare.
  • Hon hävdar att alla människor har en hel värld i sig, trots att de kanske inte kan skriva en rak mening. I undervisningen i kreativt skrivande kan hon i bästa fall framkalla denna potential i sina elever.

2. Vår skapande hjärna 19 p.

Titta på programmet om hjärnforskning och kreativitet. Du kan titta på programmet så många gånger du vill.

Besvara frågorna 2.1 och 2.5 genom att välja det alternativ som passar bäst, och svara på frågorna 2.2, 2.3 och 2.4 med egna ord och fullständiga meningar på svenska. Den rekommenderade längden på svaret är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

2.1 Vad säger Jan Håfström om sitt konstnärskap? 2 p.

  • Hans konst är en del av ett större sammanhang. (2 p.)

2.2 Vad berättas om kreativitet och psykisk sjukdom? Nämn minst tre saker. 5 p.

  • Det finns klara kopplingar mellan kreativitet och psykisk sjukdom.
  • Hos släktingar till kreativa människor är psykisk sjukdom överrepresenterat, detta gäller både bipolär sjukdom och schizofreni.
  • Gränsen mellan genialitet och galenskap är hårfin.
  • Många känner igen kopplingen mellan psykisk sjukdom och kreativitet i sig själva.
  • Redan Aristoteles konstaterade att det finns en koppling mellan psykisk sjukdom och kreativitet.

2.3 Hur kan forskarna dra nytta av befolkningsregistren? 5 p.

Registren innehåller information om alla medborgare i Sverige, bl.a. deras yrken och vilka sjukdomar man haft i släkten. Denna information kan forskarna sammanställa för att kolla om det finns en koppling mellan kreativitet och mental sjukdom. Forskarna kunde t.ex. se att personer med mental sjukdom, och framför allt deras släktingar, ofta hade kreativa yrken.

2.4 Vad har hjärnforskarna upptäckt när det gäller både kreativa och psykiskt sjuka personers hjärnor? 5 p.

I Talamus hittade man samma genetiska förändring hos kreativa och psykiskt sjuka personer. Förklaringen till kopplingen mellan psykisk sjukdom och kreativitet beror alltså på att om en person har vissa gener, så ökar dessa risken för mental sjukdom men om personen förblir frisk, så kan detta gynna originalitet och kreativt tänkande hos personen.

2.5 Vad är Simon Kyagas slutsats när det gäller kreativa människor? 2 p.

  • De spelar en viktig roll i samhället. (2 p.)

3. Konst i stadsmiljön 11 p.

Lyssna på klippet om graffiti och gatukonst. Linda Thorgren Olivé intervjuar konstnären Jessica Hallbäck och konstkritikern, författaren Jacob Kimvall. Du får höra programmet två gånger, först i sin helhet och därefter i kortare stycken.

Besvara frågorna 3.1–3.3 genom att välja det alternativ som passar bäst, och svara på fråga 3.4 med egna ord och fullständiga meningar på svenska. Den rekommenderade längden på svaret är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

3.1 Vad är skillnaden mellan gatukonst och graffiti enligt Jakob Kimvall? 2 p.

  • Gatukonst är mer variationsrik än graffiti. (2 p.)

3.2 Vad vill Jessica Hallbäck föra fram i sin kampanj? 2 p.

  • Att alla ska ha råd att köpa konst (2 p.)

3.3 Vilket alternativ motsvarar Jacob Kimvalls syn på graffiti? 2 p.

  • Graffitin ger uttryck för mångfalden i samhället. (2 p.)

3.4 Vad kännetecknar en trevlig stad enligt Jacob Kimvall? Sammanfatta hans uppfattning. 5 p.

Huvudsaken är inte att allt som nämns räknas upp, utan att svaret vittnar om förståelse och förmåga att sammanfatta relevant information:

  • En trevlig stad är en plats där det finns utrymme för människor att uttrycka sig.
  • En trevlig stad får inte vara för klinisk.
  • Där ska finnas en möjlighet för medborgarna att finnas med och synas.
  • I en trevlig stad får förfallet också synas.
  • Som exempel på en trevlig stad nämner han Berlin där en mild vanvård gör att staden känns trevlig och där folk får ta plats.

Del 2: Läskompetens

4. Slöjdämnets utmaningar och möjligheter 50 p.

Läs Marcus Prests artikel Kontakt med verkligheten. Besvara frågorna 4.1–4.5 på svenska med egna ord och fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaren är 200–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

4.1 Slöjdexperterna Mia Porko-Hudd och Juha Hartvik är aningen bekymrade i artikeln. Varför? 10 p.

Svaret kan bl.a. innehålla följande:

  • Färdigheter som hör ihop med slöjd och handarbete är hotade i dagens digitala värld.
  • En del barn gör väldigt lite med sina händer.
  • Skillnaderna mellan barnens praktiska färdigheter har ökat.
  • Dagens studerande är inte lika bra på det praktiska som tidigare.
  • Bekymren hänger ihop med hur samhället och värderingarna förändrats.

4.2 I artikeln talas det om kontakt med verkligheten. Vad menas med det och varför är det viktigt enligt artikeln? 10 p.

Det syftar framför allt på den fysiska verkligheten. Slöjdexperterna menar att slöjdämnet kan utveckla individens kontakt med den fysiska verkligheten på ett mångsidigt sätt. Det talas bl.a. om att lära sig använda händerna, om att komma i kontakt med olika material genom hur de känns, och att genom kontakten med den fysiska verkligheten utveckla multilitteracitet, d.v.s. förmåga att läsa och tolka omvärlden. Via kontakten med verkligheten kan alltså mångsidiga och viktiga färdigheter utvecklas.

4.3 Vad är det för skillnad på slöjdämnet i Sverige och Finland, och vad skapar det för möjligheter för Finlands del? 10 p.

I Sverige har man en lång tradition med två olika ämnen: slöjd och teknik. I Finland har vi däremot ett slöjdämne som omfattar båda områdena. I Sverige har slöjdämnet kritiserats för att vara gammalmodigt. I Finland har det mer omfattande slöjdämnet goda möjligheter att utvecklas och hänga med i den tekniska utvecklingen. Det går t.ex. att ta med programmering i slöjdämnet i Finland.

4.4 Hur kunde slöjdämnet utvecklas från småbarnspedagogiken till gymnasiet enligt experterna? Nämn tre utvecklingsförslag. 10 p.

I svaret kan t.ex. följande nämnas:

  • Inom småbarnspedagogiken kunde man bredda användningen av olika material.
  • I årskurserna 8–9 borde det finnas mer timmar så att eleverna kunde utveckla och fördjupa sina färdigheter.
  • I gymnasiet borde det finnas bättre möjligheter att delta i slöjdverksamhet.
  • Också könsaspekterna inom ämnet borde luckras upp.

4.5 Passar slöjdämnet i vår tid eller är det ett onödigt ämne? Ta ställning och motivera med exempel ur artikeln. 10 p.

I artikeln betonas det på flera ställen att slöjdämnet är viktigt i vår tid och att det kan utveckla tidstypiska färdigheter som multilitteracitet och programmering. Slöjdexperterna i artikeln vill på olika sätt lyfta ämnets status och visa varför det är viktigt.

I svaret kan examinanden antingen ta fasta på slöjdexperternas budskap om att ämnet är viktigt i vår tid eller ifrågasätta det. Huvudsaken är att svaret innehåller ett ställningstagande, en ändamålsenlig motivering och exempel.

Del 3: Skrivkompetens

5. Kort skrivuppgift: Ett konstverk till skolan 30 p.

Föreställ dig att din skola ska skaffa ett konstverk för att pryda en vägg i entrén. På skolans webbplats finns tre konstverk som studerandena får rösta på och kommentera. De tre konstverken representerar modern åländsk bildkonst.

Välj ett av de tre konstverken och skriv en motivering i kommentarfältet på skolans webbplats: Varför borde just det konstverket väljas? Använd saklig standardsvenska. Kommentaren ska innehålla 500–800 tecken (mellanslag och radbyten räknas inte) och vara en enhetlig text, inte till exempel en punktuppställning. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. För en liten överskridning av det maximala antalet tecken dras inte poäng av.

Kommentaren bedöms med hjälp av bedömningskriterierna för den korta skrivuppgiften i föreskrifterna för provet i svenska som andraspråk och följande uppgiftsspecifika beskrivning av ett gott svar:

I den korta skrivuppgiften förväntas examinanden skriva en kommentar på skolans webbplats. Uppgiften är materialbaserad och förutsätter att materialet kommenteras i meddelandet.

Kommentaren ska innehålla cirka 500–800 tecken. En kommentar som avviker från det rekommenderade teckenantalet medför inte poängavdrag.

En god text kan t.ex. kännetecknas av följande egenskaper:

  • Texten är tydligt kopplad till ett av de tre konstverken.
  • Texten kommenterar antingen hela konstverket eller något centralt i det.
  • Texten är tydligt anpassad till sammanhanget (skolan, konstverken, konventionerna för en kommentar på en webbplats)
  • Texten innehåller iakttagelser, en egen åsikt och övertygande motiveringar.
  • Texten är argumenterande.

6. Uppsats 99 p.

Skriv en uppsats om ett av följande ämnen. Din text ska innehålla 1 800–2 300 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar teckenantalet automatiskt och begränsar inte längden på svaret. Om du väljer en materialbaserad uppgift, ska du använda materialet enligt anvisningarna. Alternativen 6.1–6.6 är materialbaserade. Du kan också välja en av de färdiga rubrikerna som står med fet stil.

Skriv ditt svar i det svarsfält som reserverats för uppgiften. Lämna inga anteckningar i de övriga svarsfälten. Om du använder programmet LibreOffice, kom ihåg att spara din text ofta och avslutningsvis överföra texten till rätt svarsfält.

6.1 Uppsats 99 p.

Konstnären Banksy är okänd som person, men världsberömd som konstnär. Han är framför allt känd för sin gatukonst.

Studera de fyra konstverken av Banksy. Vilka tankar väcker de? Välj två av verken och skriv antingen en diskuterande eller ställningstagande text om dem. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

  • Borde vi tillåta mer gatukonst?
  • Konst som tar ställning
  • Barnen i Banksys bilder

    6.2 Uppsats 99 p.

    I materialet finns statistik om vad barn och unga vill göra på fritiden. Studera statistiken och fundera på orsakerna bakom siffrorna. Du kan skriva mer allmänt om de ungas önskningar i materialet, eller välja något specifikt som du tycker är intressant. Använd materialet som underlag för din text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

    • Kampen om fritiden: telefonen, kompisarna eller en hobby?
    • Idrott eller konst?
    • Flick- och pojkhobbyer – glöm det!

      6.3 Uppsats 99 p.

      Läs novellen Van Goghs öra av den brasilianska författaren Moacyr Scliar. Reflektera fritt över novellen och vad den handlar om. Sätt egen rubrik.

        6.4 Uppsats 99 p.

        I materialet för uppgiften finns två dikter och en tonsatt dikt med musik. Välj någon av texterna och fundera på hur den är skriven och vad den handlar om. Du kan också diskutera musiken och texten i Ellen Sundbergs låt. Sätt egen rubrik på din text eller välj något av rubrikförslagen:

        • Jag läser en dikt
        • När en dikt förvandlas till musik

          6.5 Uppsats 99 p.

          Titta på trailern till filmen om Tove Jansson. Skriv en diskuterande text om trailern. Du får själv välja perspektiv och t.ex. skriva om trailern som reklam för filmen eller som en presentation av Tove Janssons liv. Sätt egen rubrik eller välj något av följande rubrikförslag:

          • Lockar trailern dig att se filmen?
          • Glimtar ur Tove Janssons liv

            6.6 Uppsats 99 p.

            Titta på videoklippet om den svenska cirkusgruppen Cirkus Cirkörs verksamhet med seniorer. Vilka tankar väcker videoklippet? Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

            • Mänskliga möten med Cirkus Cirkör
            • Det är aldrig för sent att prova något nytt

              6.7 Uppsats 99 p.

              Digitaliseringen och de sociala medierna har skapat helt nya möjligheter för vem som helst att vara kreativ och dela sitt skapande med andra. De sociala medierna har fört samman konstskapare från olika håll i världen, och gjort att nya idéer och konstnärliga uttryckssätt spridits. Många lägger ut fotografier, olika klipp, musik, dans, konst, hantverk och så vidare på nätet.

              Fundera på hur de sociala medierna påverkar det konstnärliga skapandet. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

              • Den kreativa generationen
              • Kan vem som helst bli konstnär via de sociala medierna?

                6.8 Uppsats 99 p.

                Vilken roll spelar konsten och kulturen i samhället? Skriv en ställningstagande text där du diskuterar frågan. Du kan också närma dig frågan via dina egna erfarenheter eller ditt eget skapande. Motivera dina synpunkter. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

                • Konstens betydelse i samhället
                • En oförglömlig konstupplevelse