Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, lyhyt oppimäärä

26.9.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 10.11.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 17 ja 18 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. Two-Minute Chocolate Cake (video) 12 p.

This is a video featuring a Vlogger called Mallory showing how to make a chocolate cake. You can watch the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

1.1 What would make the best alternative title for this video? 3 p.

  • Sweet and easy  (3 p.)

1.2 When does Mallory like to make this dessert? 3 p.

  • When she is feeling tired after having a busy day  (3 p.)

1.3 Why do you need to be careful when baking the cake? 3 p.

  • It can expand too much and make a mess  (3 p.)

1.4 What best reflects Mallory’s opinion of the cake? 3 p.

  • It tastes better than it appears  (3 p.)

2. Culture Shocks in Finland 12 p.

This is a podcast episode by an American student who lived in Finland for a period of time. You can listen to the recording twice – once all the way through and then in two sections. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 What is the first culture shock the speaker mentions? 3 p.

  • Removing the shoes before entering a house  (3 p.)

2.2 How did the Finnish family respond to the speaker being late? 3 p.

  • They pretended that it was ok  (3 p.)

2.3 What surprised the speaker about the tax on goods in Finland? 3 p.

  • The price tag of a product includes the tax  (3 p.)

2.4 What was the final culture shock about? 3 p.

  •  (3 p.)
Kattotuuletin

3. On the Tube 12 p.

You will hear three announcements on the London Underground. You will hear each of them twice. Listen to the recordings and answer the questions in Finnish. Please write a concise answer not exceeding 150 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut.

3.1 Mitä matkustajia pyydetään varomaan? 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Aukkoa/kuilua/rakoa junan/metron ja laiturin/aseman/pysäkin välissä (2/0 p.)

OK: Matkustajia pyydetään varomaan aseman ja metron välistä tilaa.
OK: Kuilua aseman ja kulkuvälineen välissä.
EI: tasanne, aseman alusta, junan ja radan/lattian välinen aukko

3.2 Mitä matkustajia pyydetään tekemään? 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Väistämään / olemaan tukkimatta (avautuvia/sulkeutuvia) ovia (2/0 p.)

OK: Matkustajia pyydetään jättämään oven eteen tila. / Siirtymään ovien edestä. / Ettei mene liian lähelle junan ovia. / Jättää junanoviaukot vapaiksi.
EI: pitämään oven edusta puhtaana, siirtämään tavarat

Tallenne The passage related to questions 3.1 and 3.2 This is Regent’s Park. Please mind the gap between the train and the platform. Please stand clear of the doors. The next station is Oxford Circus.

3.3 Mitä matkustajia pyydetään tekemään? 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Vaihtamaan junaa/metroa / Lähtemään junasta/metrosta (2/0 p.)

OK: Vaihtamaan junaa välittömästi.
EI: Kaikkia siirtymään.

3.4 Mikä on kehotuksen syy? 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Junassa/metrossa on (tekninen) vika/ongelma/häiriö. / Juna/metro poistetaan käytöstä/linjalta. (2/0 p.)

OK: Junan ongelmat. / Kehotuksen syy on rikkoutuminen. / Juna on menossa huoltoon.
EI: Junalla on yhteysongelma. / Junassa on ongelmia palveluiden kanssa. / Jonkinlainen häiriö. (liian epämääräinen)

Tallenne The passage related to questions 3.3 and 3.4 All change please. This train has a defect and is being withdrawn from service. London Underground apologise for any inconvenience caused.

3.5 Mitä junalle tapahtuu Eppingin asemalla? 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Juna jää sinne. (2/0 p.)

OK: Juna on päätepysäkillä.
EI TUO EI VIE: Juna tyhjennetään.
EI: Juna käännetään. / Juna palaa takaisin.
HUOM! Juna pysähtyy ja juna tyhjennetään Eppingin asemalla / Juna pysähtyy Eppingin asemalle, jossa matkustajat poistuvat kyydistä. = 0 p. (päätepysäkki puuttuu)

3.6 Mitä matkustajia pyydetään tekemään junasta lähtiessään? 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Ottamaan tavaransa mukaan (2/0 p.)

Tallenne The passage related to questions 3.5 and 3.6 This is Epping where this train terminates. Please ensure you have all your belongings with you when you leave the train.

4. Catsitter Required 9 p.

The following recording is a conversation between two friends, Alan and Maisie. The recording is divided into three sections. In each question, decide which of Maisie’s responses is the most polite. You can listen to each option as many times as you like.

4.1 What would Maisie say next? 3 p.

  • Maisie B  (3 p.)

4.2 What would Maisie say next? 3 p.

  • Maisie A  (3 p.)

4.3 What would Maisie say next? 3 p.

  • Maisie A  (3 p.)

5. Fixing a Hole in the Wall (video) 12 p.

This is a video tutorial where a repairman from New Zealand shows how to fix a hole in the wall. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

5.1 What can typically cause a hole in a wall? 3 p.

  • Opening a door forcefully  (3 p.)

5.2 Why is the multi-tool good for cutting out the damaged area? 3 p.

  • It helps to avoid cutting any cables  (3 p.)

5.3 Why is the back block needed? 3 p.

  • To provide support for the filler block  (3 p.)

5.4 What does the jointing tape do to the surface of the wall? 3 p.

  • The tape prevents it from breaking  (3 p.)

6. Irrationality 6 p.

This is a podcast episode where Mike Norton and Allison Schrager discuss human irrationality. You will hear the recording twice. Listen to the recording and answer the questions in Finnish. Please write a concise answer not exceeding 150 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut.

6.1 Mitä Allison Schrager tekee aina mennessään lentokoneeseen? 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän koskettaa/taputtaa/hipaisee/läpsäisee lentokoneen/oven (oikeaa) reunaa/kylkeä/puolta. (3/0 p.)

6.2 Miksi hän tekee näin? 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän uskoo, että lennosta tulee näin turvallisempi. / Jotta kone ei putoaisi / menisi rikki (3/0 p.)

OK: Koska hän uskoo sen auttavan lentokoneen ja hänen selviytymiseen paremmin.
EI TUO EI VIE: Se on hänen tapansa.
EI: Koska hän uskoo lentokoneen olevan 100 prosenttisesti turvallinen paikka.
EI: se on hänelle pakkomielle

Tallenne The whole recording

Mike Norton: So Allison, this first episode is all about rationality, or actually I guess I should say, irrationality. And I'm wondering if you have any personal quirks or habits that you feel like fall in the general domain of being irrational? And if you don't, do you have a loved one who has habits that you have noticed are, uh, crazily irrational?

Allison Schrager: I always tap the right side of the plane as I get on 'cause I believe that will keep the plane safe. And you know, I have evidence because every plane I've been on, I've tapped the right side and it has…

Mike Norton: 100%

Allison Schrager: …been a safe flight.

7. Tricking Google Maps (video) 12 p.

In this video, a TV show host and his guests discuss how a German man tricked Google Maps. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

7.1 What did Simon ask his friends to do? 3 p.

  • To lend him their phones for a while  (3 p.)

7.2 What did Simon want people to understand by tricking Google Maps? 3 p.

  • That it affects our everyday choices  (3 p.)

7.3 How did Simon come to understand better how Google Maps operates? 3 p.

  • Through participating in an event that had no traffic  (3 p.)

7.4 How are satellites and magic connected? 3 p.

  • They can be used to describe things people don’t understand  (3 p.)

8. Pot to Pickle 12 p.

The Food Programme is a podcast that discusses all things related to food and eating. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

8.1 What is Leyla Kazim doing while she’s talking? 3 p.

  • Preparing to plant seeds  (3 p.)

8.2 What kind of effect did the COVID pandemic have in London? 3 p.

  • More people became interested in planting greens  (3 p.)

8.3 What is “Pot to Pickle”? 3 p.

  • A set of videos  (3 p.)

8.4 Why does Leyla Kazim go back indoors? 3 p.

  • To have an online discussion  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

9. Volunteering in Hospitals 12 p.

Read the text and choose the best alternative for each question.

9.1 What do you need to work as a hospital volunteer? 3 p.

  • A positive attitude  (3 p.)

9.2 What is mentioned as an example of volunteer work? 3 p.

  • Selling refreshments at the hospital canteen  (3 p.)

9.3 What does the voluntary service offer to the volunteers? 3 p.

  • An example of how to be a volunteer  (3 p.)

9.4 What could be an alternative title for this text? 3 p.

  • Selfless giving is the art of living  (3 p.)

10. Lake Hillier 15 p.

Read the text and choose the best alternative for each question.

10.1 Which one is true about Lake Hillier? 3 p.

  • Its location is shown in blue on the map  (3 p.)

10.2 How is the colour of Lake Hillier explained? 3 p.

  • The source of the pinkness is unclear  (3 p.)

10.3 How is Lake Hillier different from other pink lakes? 3 p.

  • Its water keeps its colour in a container  (3 p.)

10.4 How is the lake utilised? 3 p.

  • The travel industry advertises it  (3 p.)

10.5 Why is there no swimming in the lake? 3 p.

  • It is forbidden there  (3 p.)

11. Double Trouble for Consumers 9 p.

Read the text and choose the best alternative for each question.

11.1 What had happened to the writer? 3 p.

  • The writer was charged twice for what was bought  (3 p.)

11.2 What had consumer group Which? noticed earlier? 3 p.

  • Purchases on the Monzo card had not been accepted by Tesco  (3 p.)

11.3 How did Monzo react? 3 p.

  • They refused to comment  (3 p.)

12. Travelling 12 p.

Study the images and answer the questions in Finnish. Please write a concise answer not exceeding 50 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut.

12.1 Miten taksikyydistä saa alennusta (material 12.A)? 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(varaamalla sen) sovelluksen/apin/äpin/applikaation kautta (3/0 p.)

OK: Taksikyydistä saa 20% alennusta, jos sen varaa apilla.
EI: Lataamalla StreetCars puhelinsovelluksen. / Kirjautumalla/rekisteröitymällä appiin. / Kun käytät uutena asiakkaana sovellusta saat alennusta. / Varaamalla kyydin netistä.

12.2 Mihin kellonaikaan lipulla voi matkustaa (material 12.B)? 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

mihin aikaan tahansa (päivästä / päivän aikana) (3/0 p.)

OK: Milloin tahansa 28.8.2019 yhden matkan.
EI: Mihin aikaan tahansa päivällä. (voi mennä illallakin) / Lippu on kokoajan käytössä.

12.3 Miten lipun voi vaihtaa (material 12.B)? 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

maksua vastaan (3/0 p.)

EI: Maksamalla £5.40. (lipun hinta ei ole palautusmaksu)

12.4 Mitä kerrotaan Breeze-matkakortin lainaamisesta toiselle henkilölle (material 12.C)? 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Niin ei saa/voi tehdä. (3/0 p.)

13. It Happened at School 21 p.

Read the text and choose the best alternative for each question.

13.1 Why did John almost fail in his attempt to fool his mother? 3 p.

  • The school sent the real report card to John’s parents  (3 p.)

13.2 Why did the student succeed in his trick, after all? 3 p.

  • The school no longer had the original report cards  (3 p.)

13.3 What was the problem in the classroom? 3 p.

  • A student was listening to music that was too loud  (3 p.)

13.4 What did the teacher do? 3 p.

  • He replaced the student’s headphones  (3 p.)

13.5 How did the student get some money at school? 3 p.

  • He collected the coins the others threw away  (3 p.)

13.6 How much money did he make in one week? 3 p.

  • Roughly six dollars  (3 p.)

13.7 What did the other students probably do to the student who tells this story? 3 p.

  • They mocked him  (3 p.)

14. How to Grow Garlic 12 p.

Here are instructions on how to grow garlic. The steps are in the wrong order. Please put them in the right order.

14.1 Step 1 2 p.

  • D (2 p.)

14.2 Step 2 2 p.

  • F (2 p.)

14.3 Step 3 2 p.

  • B (2 p.)

14.4 Step 4 2 p.

  • C (2 p.)

14.5 Step 5 2 p.

  • A (2 p.)

14.6 Step 6 2 p.

  • E (2 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

15. Identity Crisis 15 p.

Read the text and choose the right alternative to fill in the gaps.

15.1 1 p.

  • the world (1 p.)

15.2 1 p.

  • oneself (1 p.)

15.3 1 p.

  • is (1 p.)

15.4 1 p.

  • only (1 p.)

15.5 1 p.

  • that (1 p.)

15.6 1 p.

  • throughout (1 p.)

15.7 1 p.

  • over (1 p.)

15.8 1 p.

  • an actual (1 p.)

15.9 1 p.

  • certain (1 p.)

15.10 1 p.

  • about (1 p.)

15.11 1 p.

  • questions (1 p.)

15.12 1 p.

  • be having (1 p.)

15.13 1 p.

  • change (1 p.)

15.14 1 p.

  • be aware (1 p.)

15.15 1 p.

  • loss (1 p.)

16. Music and Young Minds 17 p.

Fill in the gaps in English.

16.1 Miksi musiikki on 2 p.

  • Why is music (2 p.)

16.2 mikä 1 p.

  • which (1 p.)

16.3 oppitunneille 1 p.

  • to lessons (1 p.)
  • to classes (1 p.)
  • to the lessons (1 p.)
  • to the classes (1 p.)
  • in lessons (1 p.)
  • in classes (1 p.)
  • in the lessons (1 p.)
  • in the classes (1 p.)

16.4 find 2 p.

  • has found (2 p.)

16.5 tosiasia, joka 2 p.

  • a fact that (2 p.)
  • a fact which (2 p.)

16.6 Joillekin ihmisille 2 p.

  • For some people (2 p.)

16.7 annettiin 2 p.

  • were given (2 p.)
  • were offered (2 p.)

16.8 terve 1 p.

  • healthy (1 p.)

16.9 jokainen lapsi 2 p.

  • every child (2 p.)
  • each child (2 p.)
  • every single child (2 p.)
  • each and every child (2 p.)

16.10 Useimmat meistä 2 p.

  • Most of us (2 p.)
  • The majority of us (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Part 4: Production

17. Short writing task 33 p.

Valitse seuraavista kohdista 17.1 ja 17.2 vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

17.1 My kind of hotel 33 p.

Olet lähdössä matkalle ja varaat majoitusta. Lähetä viesti majapaikkaan, joka vaikuttaa hyvältä. Kerro toiveistasi ja kysy jotain heidän palveluistaan, esimerkiksi verkkoyhteydestä, uima-altaasta tai aamiaisesta.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos puuttuu kysymys palveluista, vähennetään –3 p.
HUOM! Jos aloitus tai lopetus puuttuu, vähennetään –1 p.

17.2 A thank you message 33 p.

Olit Skotlannissa vaihdossa ja asuit mukavan perheen luona. Kirjoita heille kiitosviesti kotiin palattuasi.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos viesti on kirjoitettu ennen kotiinpaluuta, vähennetään –3 p.
HUOM! Jos aloitus tai lopetus puuttuu, vähennetään –1 p.

18. Longer writing task 66 p.

Valitse seuraavista kohdista 18.1 ja 18.2 vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

18.1 What are Finns like? 66 p.

Verkossa keskustellaan kansallisista stereotypioista: amerikkalaiset ovat optimisteja, australialaiset rentoja ja kanadalaiset kohteliaita. Millaisia ovat suomalaiset? Kirjoita, mitä ajattelet piirteistä, joiden esitetään olevan tyypillisiä suomalaisille. Pitävätkö stereotypiat paikkansa?

Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Ei vaadita erillistä aloitusta tai lopetusta

18.2 My favourite game 66 p.

Verkossa keskustellaan suosikkipeleistä. Mikä on sinun suosikkipelisi, shakki, Minecraft, jalkapallo vai joku muu? Kerro, miksi tämä peli on sinulle tärkeä.

Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.