Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, kort lärokurs

26.9.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 10.11.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgifter 17 och 18 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. Two-Minute Chocolate Cake (video) 12 p.

This is a video featuring a Vlogger called Mallory showing how to make a chocolate cake. You can watch the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

1.1 What would make the best alternative title for this video? 3 p.

  • Sweet and easy  (3 p.)

1.2 When does Mallory like to make this dessert? 3 p.

  • When she is feeling tired after having a busy day  (3 p.)

1.3 Why do you need to be careful when baking the cake? 3 p.

  • It can expand too much and make a mess  (3 p.)

1.4 What best reflects Mallory’s opinion of the cake? 3 p.

  • It tastes better than it appears  (3 p.)

2. Culture Shocks in Finland 12 p.

This is a podcast episode by an American student who lived in Finland for a period of time. You can listen to the recording twice – once all the way through and then in two sections. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 What is the first culture shock the speaker mentions? 3 p.

  • Removing the shoes before entering a house  (3 p.)

2.2 How did the Finnish family respond to the speaker being late? 3 p.

  • They pretended that it was ok  (3 p.)

2.3 What surprised the speaker about the tax on goods in Finland? 3 p.

  • The price tag of a product includes the tax  (3 p.)

2.4 What was the final culture shock about? 3 p.

  •  (3 p.)
En takfläkt

3. On the Tube 12 p.

You will hear three announcements on the London Underground. You will hear each of them twice. Listen to the recordings and answer the questions in Swedish. Please write a concise answer not exceeding 150 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut.

3.1 Vad ombeds passagerarna se upp för? 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Mellanrummet/gapet/springan mellan tåget/metron och perrongen/stationen/hållplatsen (2/0 p.)

OK: Passagerarna uppmanas att akta sig för utrymmet mellan stationen och metron.
OK: Gapet mellan stationen och färdmedlet.
INTE: plan, stationsgrund, öppning mellan tåg och bana/golv

3.2 Vad ombeds passagerarna göra? 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Gå ur vägen för / inte blockera dörrarna (som öppnas/stängs) (2/0 p.)

OK: Passagerarna uppmanas att lämna rum framför dörren. / Flytta sig bort från dörrarna. / Att inte gå för nära tågdörrarna. / Lämna tågets dörröppningar fria.
INTE: hålla rent framför dörren, flytta sina saker

Inspelningen The passage related to questions 3.1 and 3.2 This is Regent’s Park. Please mind the gap between the train and the platform. Please stand clear of the doors. The next station is Oxford Circus.

3.3 Vad ombeds passagerarna göra? 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Byta tåg/metro / Lämna tåget/metron (2/0 p.)

OK: Byta tåg omedelbart
INTE: Alla att flytta sig

3.4 Varför ombeds de göra det? 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Tåget/metron har ett (tekniskt) fel/problem/störning. / Tåget/metron tas ur bruk / från linjen. (2/0 p.)

OK: Tågproblem. / Uppmaningen beror på att tåget gått sönder./ Tåget är på väg på service.
INTE: Tåget har problem med förbindelserna. / Tåget har problem med tjänsterna. / Någonslags störning. (för vagt)

Inspelningen The passage related to questions 3.3 and 3.4 All change please. This train has a defect and is being withdrawn from service. London Underground apologise for any inconvenience caused.

3.5 Vad händer med tåget på Epping station? 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Tåget stannar där. (2/0 p.)

OK: Tåget är vid ändhållplatsen.
VARKEN AVDRAG ELLER POÄNG: Tåget töms.
INTE: Tåget vänds. / Tåget återvänder.
OBS! Tåget stannar och tåget töms på stationen i Epping / Tåget stannar på stationen i Epping där passagerarna stiger av. = 0 p. (ändhållplats saknas)

3.6 Vad ombeds passagerarna göra då de lämnar tåget? 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ta sina saker med sig (2/0 p.)

Inspelningen The passage related to questions 3.5 and 3.6 This is Epping where this train terminates. Please ensure you have all your belongings with you when you leave the train.

4. Catsitter Required 9 p.

The following recording is a conversation between two friends, Alan and Maisie. The recording is divided into three sections. In each question, decide which of Maisie’s responses is the most polite. You can listen to each option as many times as you like.

4.1 What would Maisie say next? 3 p.

  • Maisie B  (3 p.)

4.2 What would Maisie say next? 3 p.

  • Maisie A  (3 p.)

4.3 What would Maisie say next? 3 p.

  • Maisie A  (3 p.)

5. Fixing a Hole in the Wall (video) 12 p.

This is a video tutorial where a repairman from New Zealand shows how to fix a hole in the wall. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

5.1 What can typically cause a hole in a wall? 3 p.

  • Opening a door forcefully  (3 p.)

5.2 Why is the multi-tool good for cutting out the damaged area? 3 p.

  • It helps to avoid cutting any cables  (3 p.)

5.3 Why is the back block needed? 3 p.

  • To provide support for the filler block  (3 p.)

5.4 What does the jointing tape do to the surface of the wall? 3 p.

  • The tape prevents it from breaking  (3 p.)

6. Irrationality 6 p.

This is a podcast episode where Mike Norton and Allison Schrager discuss human irrationality. You will hear the recording twice. Listen to the recording and answer the questions in Swedish. Please write a concise answer not exceeding 150 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut.

6.1 Vad gör Allison Schrager alltid då hon stiger på ett flygplan? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hon rör vid / klappar på / snuddar vid / smäller till flygplanets/dörrens (högra) kant/sida. (3/0 p.)

6.2 Varför gör hon det? 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hon tror att flyget blir säkrare på det sättet. / För att planet inte ska störta / gå sönder (3/0 p.)

OK: Eftersom hon tror att det hjälper flygplanet och henne att klara sig bättre.
VARKEN AVDRAG ELLER POÄNG: Det är hennes sätt.
INTE: Eftersom hon tror att flygplanet är en hundraprocentigt säker plats.
INTE: Det är en tvångshandling för henne.

Inspelningen The whole recording

Mike Norton: So Allison, this first episode is all about rationality, or actually I guess I should say, irrationality. And I'm wondering if you have any personal quirks or habits that you feel like fall in the general domain of being irrational? And if you don't, do you have a loved one who has habits that you have noticed are, uh, crazily irrational?

Allison Schrager: I always tap the right side of the plane as I get on 'cause I believe that will keep the plane safe. And you know, I have evidence because every plane I've been on, I've tapped the right side and it has…

Mike Norton: 100%

Allison Schrager: …been a safe flight.

7. Tricking Google Maps (video) 12 p.

In this video, a TV show host and his guests discuss how a German man tricked Google Maps. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

7.1 What did Simon ask his friends to do? 3 p.

  • To lend him their phones for a while  (3 p.)

7.2 What did Simon want people to understand by tricking Google Maps? 3 p.

  • That it affects our everyday choices  (3 p.)

7.3 How did Simon come to understand better how Google Maps operates? 3 p.

  • Through participating in an event that had no traffic  (3 p.)

7.4 How are satellites and magic connected? 3 p.

  • They can be used to describe things people don’t understand  (3 p.)

8. Pot to Pickle 12 p.

The Food Programme is a podcast that discusses all things related to food and eating. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

8.1 What is Leyla Kazim doing while she’s talking? 3 p.

  • Preparing to plant seeds  (3 p.)

8.2 What kind of effect did the COVID pandemic have in London? 3 p.

  • More people became interested in planting greens  (3 p.)

8.3 What is “Pot to Pickle”? 3 p.

  • A set of videos  (3 p.)

8.4 Why does Leyla Kazim go back indoors? 3 p.

  • To have an online discussion  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

9. Volunteering in Hospitals 12 p.

Read the text and choose the best alternative for each question.

9.1 What do you need to work as a hospital volunteer? 3 p.

  • A positive attitude  (3 p.)

9.2 What is mentioned as an example of volunteer work? 3 p.

  • Selling refreshments at the hospital canteen  (3 p.)

9.3 What does the voluntary service offer to the volunteers? 3 p.

  • An example of how to be a volunteer  (3 p.)

9.4 What could be an alternative title for this text? 3 p.

  • Selfless giving is the art of living  (3 p.)

10. Lake Hillier 15 p.

Read the text and choose the best alternative for each question.

10.1 Which one is true about Lake Hillier? 3 p.

  • Its location is shown in blue on the map  (3 p.)

10.2 How is the colour of Lake Hillier explained? 3 p.

  • The source of the pinkness is unclear  (3 p.)

10.3 How is Lake Hillier different from other pink lakes? 3 p.

  • Its water keeps its colour in a container  (3 p.)

10.4 How is the lake utilised? 3 p.

  • The travel industry advertises it  (3 p.)

10.5 Why is there no swimming in the lake? 3 p.

  • It is forbidden there  (3 p.)

11. Double Trouble for Consumers 9 p.

Read the text and choose the best alternative for each question.

11.1 What had happened to the writer? 3 p.

  • The writer was charged twice for what was bought  (3 p.)

11.2 What had consumer group Which? noticed earlier? 3 p.

  • Purchases on the Monzo card had not been accepted by Tesco  (3 p.)

11.3 How did Monzo react? 3 p.

  • They refused to comment  (3 p.)

12. Travelling 12 p.

Study the images and answer the questions in Swedish. Please write a concise answer not exceeding 50 characters for each question. Exceeding the maximum number of characters will lead to points being cut.

12.1 Hur får man rabatt på taxiresan? (material 12.A)? 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(genom att boka den) med en app/applikation (3/0 p.)

OK: Man får 20 % rabatt på taxiresan om man bokar den med en app.
INTE: Genom att ladda ner StreetCars-telefonapplikationen. / Genom att logga in / registrera sig i appen. / När du använder applikationen som ny kund får du rabatt. / Genom att boka taxiresa på nätet.

12.2 Vid vilket klockslag kan man resa med biljetten? (material 12.B)? 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

när som helst (under dagen) (3/0 p.)

OK: En resa när som helst 28.8.2019.
INTE: När som helst på dagen. (kan också gå på kvällen) / Biljetten är i bruk hela tiden.

12.3 Hur kan man byta biljetten? (material 12.B)? 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

mot en avgift (3/0 p.)

INTE: Genom att betala £5.40. (biljettpris är inte återbetalningsavgift)

12.4 Vad sägs det om att låna ut Breeze-resekortet åt en annan person (material 12.C)? 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Det får/kan man inte göra. (3/0 p.)

13. It Happened at School 21 p.

Read the text and choose the best alternative for each question.

13.1 Why did John almost fail in his attempt to fool his mother? 3 p.

  • The school sent the real report card to John’s parents  (3 p.)

13.2 Why did the student succeed in his trick, after all? 3 p.

  • The school no longer had the original report cards  (3 p.)

13.3 What was the problem in the classroom? 3 p.

  • A student was listening to music that was too loud  (3 p.)

13.4 What did the teacher do? 3 p.

  • He replaced the student’s headphones  (3 p.)

13.5 How did the student get some money at school? 3 p.

  • He collected the coins the others threw away  (3 p.)

13.6 How much money did he make in one week? 3 p.

  • Roughly six dollars  (3 p.)

13.7 What did the other students probably do to the student who tells this story? 3 p.

  • They mocked him  (3 p.)

14. How to Grow Garlic 12 p.

Here are instructions on how to grow garlic. The steps are in the wrong order. Please put them in the right order.

14.1 Step 1 2 p.

  • D (2 p.)

14.2 Step 2 2 p.

  • F (2 p.)

14.3 Step 3 2 p.

  • B (2 p.)

14.4 Step 4 2 p.

  • C (2 p.)

14.5 Step 5 2 p.

  • A (2 p.)

14.6 Step 6 2 p.

  • E (2 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

15. Identity Crisis 15 p.

Read the text and choose the right alternative to fill in the gaps.

15.1 1 p.

  • the world (1 p.)

15.2 1 p.

  • oneself (1 p.)

15.3 1 p.

  • is (1 p.)

15.4 1 p.

  • only (1 p.)

15.5 1 p.

  • that (1 p.)

15.6 1 p.

  • throughout (1 p.)

15.7 1 p.

  • over (1 p.)

15.8 1 p.

  • an actual (1 p.)

15.9 1 p.

  • certain (1 p.)

15.10 1 p.

  • about (1 p.)

15.11 1 p.

  • questions (1 p.)

15.12 1 p.

  • be having (1 p.)

15.13 1 p.

  • change (1 p.)

15.14 1 p.

  • be aware (1 p.)

15.15 1 p.

  • loss (1 p.)

16. Music and Young Minds 17 p.

Fill in the gaps in English.

16.1 Varför är musik 2 p.

  • Why is music (2 p.)

16.2 vilket 1 p.

  • which (1 p.)

16.3 till lektionerna 1 p.

  • to lessons (1 p.)
  • to classes (1 p.)
  • to the lessons (1 p.)
  • to the classes (1 p.)
  • in lessons (1 p.)
  • in classes (1 p.)
  • in the lessons (1 p.)
  • in the classes (1 p.)

16.4 find 2 p.

  • has found (2 p.)

16.5 ett faktum som 2 p.

  • a fact that (2 p.)
  • a fact which (2 p.)

16.6 För en del människor 2 p.

  • For some people (2 p.)

16.7 gavs 2 p.

  • were given (2 p.)
  • were offered (2 p.)

16.8 frisk 1 p.

  • healthy (1 p.)

16.9 varje barn 2 p.

  • every child (2 p.)
  • each child (2 p.)
  • every single child (2 p.)
  • each and every child (2 p.)

16.10 De flesta av oss 2 p.

  • Most of us (2 p.)
  • The majority of us (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Part 4: Production

17. Short writing task 33 p.

Välj av följande punkter 17.1 och 17.2 bara den ena, som du besvarar på engelska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

17.1 My kind of hotel 33 p.

Du ska åka på resa och bokar inkvartering. Skicka ett meddelande till ett övernattningsställe som verkar bra. Berätta om dina önskemål och fråga om deras tjänster, till exempel internetuppkoppling, simbassäng eller frukost.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om frågan om tjänster saknas avdras –3 p.
OBS! Om inledning eller avslutning saknas avdras –1 p.

17.2 A thank you message 33 p.

Du har varit på utbyte i Skottland och bott hos en trevlig familj. Skriv ett tackmeddelande till dem efter att du har återvänt hem.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om meddelandet är skrivet före hemkomsten avdras –3 p.
OBS! Om inledning eller avslutning saknas avdras –1 p.

18. Longer writing task 66 p.

Välj av följande punkter 18.1 och 18.2 bara den ena, som du besvarar på engelska.

Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

18.1 What are Finns like? 66 p.

På webben diskuterar man nationella stereotypier: amerikanerna är optimister, australiensarna avspända och kanadensarna artiga. Hurdana är finländarna? Skriv vad du tycker om de drag som anses vara typiska för finländarna. Stämmer stereotypierna?

Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Ingen särskild inledning eller avslutning krävs

18.2 My favourite game 66 p.

På webben diskuterar man favoritspel. Vilket är ditt favoritspel, schack, Minecraft, fotboll eller något annat? Berätta varför just det spelet är viktigt för dig.

Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.