Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ranska, lyhyt oppimäärä

26.9.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 10.11.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 18–19 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Partie 1 : compréhension orale

1. Julie, mannequin 16 p.

Vous pouvez écouter l'enregistrement d'abord en entier, puis en plusieurs parties. Étudiez les questions et répondez-y.

1.1 Qu'apprend-on sur Julie ? 3 p.

  • Elle travaille depuis l'âge de 16 ans. (3 p.)

1.2 Qu'est-ce que Julie n'a pas fait ? 3 p.

  • Elle n'a pas étudié à l'université. (3 p.)

1.3 Missä Julie asuu ja miksi? Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Pariisissa. (2/0 p.)
  • Uran takia. (2/0 p.)

Hyväksyttiin myös ’työn takia’

Tallenne Enregistrement correspondant à la question 1.3.

Journaliste : Et où est-ce que tu vis ?
Julie : Je vis seule à Paris depuis 2 ans. Déménager dans la capitale était nécessaire pour ma carrière. J'aurais dû déménager plus tôt !

1.4 Laquelle de ces affirmations est vraie ? 3 p.

  • Julie cuisine régulièrement de la viande. (3 p.)

1.5 Que dit Julie sur ses parents ? 3 p.

  • Elle va les voir quand elle ne travaille pas. (3 p.)

2. Ma profession 9 p.

Vous pouvez écouter chaque témoignage deux fois. Pour chaque témoignage, choisissez la photo qui convient le mieux.

2.1 Quelle photo correspond au texte ? 3 p.

  •  (3 p.)
  • Myyjä juustokaupassa.

2.2 Quelle photo correspond au texte ? 3 p.

  •  (3 p.)
  • Potilasta siirretään ambulanssiin.

2.3 Quelle photo correspond au texte ? 3 p.

  •  (3 p.)
  • Kaksi miestä päässään kuulokemikrofonisetti ja takanaan jalkapallokenttä.

3. Le trésor de Bastien Lebaudy 7 p.

Vous pouvez écouter l'enregistrement d'abord en entier, puis en deux parties. Étudiez les questions et répondez-y.

3.1 Mistä materiaalista aarre on tehty, ja mikä on sen arvo? Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Kullasta. (2/0 p.)
  • 50 000 € (2/0 p.)

Hyväksyttiin myös ’noin 50 000€’

Tallenne Enregistrement correspondant à la question 3.1.Une chasse au trésor a été imaginée par un mystérieux aventurier, qui écrit sous le nom de Bastien Lebaudy. Il a caché quelque part en France une petite statue en or dont le prix est estimé à 50 000 euros. On comprend pourquoi des milliers de chasseurs de trésor se sont lancés sur sa piste !

3.2 Miten aarteen voi löytää? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Lukemalla (Lebaudyn) kirjan. (3/0 p.)

Hyväksyttiin myös ’teos’
Ei hyväksytty monikkoa (’kirjoja’, ’teoksia’)

Tallenne Enregistrement correspondant à la question 3.2.Pour trouver la statuette, il faut lire le livre que Bastien Lebaudy a publié et qui contient une carte au trésor. Selon lui, l'objet précieux sera découvert au bout de quelques mois, peut-être un ou deux ans. Bonne chance à tous les chasseurs !

4. Niko et Virginie 10 p.

Voici quatre conversations entre Niko, un jeune Finlandais, et Virginie, une jeune Française en échange en Finlande. Vous pouvez écouter chaque dialogue deux fois. Étudiez les questions et répondez-y.

4.1 Que demande Virginie ? 3 p.

  • Si Niko peut lui indiquer un dentiste (3 p.)

4.2 Qu'est-ce qui inquiète Virginie ? 3 p.

  • De ne pas être comprise (3 p.)

4.3 Miten Virginien mukaan matot puhdistetaan Ranskassa? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Ammattilainen pesee/puhdistaa ne. (2/0 p.)

Hyväksyttiin myös ’asiantuntija’, ’pesula’
Vaadittiin ajatus ammattilais(t)en suorittamasta työstä.

Tallenne Enregistrement correspondant à la question 4.3. Virginie: Niko, qu'est-ce qu'ils font les gens là-bas ? On dirait qu'ils lavent quelque chose.
Niko: Oui, ils sont en train de laver des tapis avec l'eau du lac.
Virginie: Comment ça ? Je n'ai jamais vu ça ! Chez nous, les tapis, on les donne à laver à un professionnel.
Nik: Oui, mais ici c'est la tradition, surtout pour les tapis faits de vieux vêtements.
Virginie: De vieux vêtements !?! Incroyable !

4.4 Miksi Virginie haluaa ostaa tarvitsemansa tavarat kirpputorilta? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hän ostaa vain kierrätettyjä/käytettyjä tavaroita. (2/0 p.)

Ei riittänyt pelkkä ajatus halusta yleisesti kierrättää tai ostaa käytettyä tavaraa, vaan vaadittiin ajatus vain käytetyn ostamisesta.

Tallenne Enregistrement correspondant à la question 4.4. Virginie: Salut Niko !
Niko: Salut Virginie ! Tu vas où ?
Virginie: Je vais au marché aux puces. J'ai besoin de quelques assiettes et d'un petit fauteuil. Pour moi, les puces sont l'endroit idéal parce que j'achète seulement des objets recyclés !
Niko: Moi aussi, je suis pour le recyclage ! Je peux venir avec toi ?
Virginie: Bien sûr !

5. Brèves nouvelles 18 p.

Vous pouvez écouter chaque texte deux fois. Étudiez les questions et répondez-y.

5.1 Pourquoi trois employées sont-elles absentes de l'école ? 3 p.

  • Elles ont été sanctionnées. (3 p.)

5.2 Où jette-t-on les déchets plastiques à Bordeaux ? 3 p.

  • Dans une poubelle verte (3 p.)

5.3 Quels déchets plastiques vont dans la poubelle jaune à Strasbourg ? 3 p.

  • Les bouteilles (3 p.)

5.4 Quelle est une des caractéristiques des blobs ? 3 p.

  • Ils n'ont pas de bouche. (3 p.)

5.5 Que dit-on de la course de vélo ? 3 p.

  • Elle a été organisée à l'intérieur. (3 p.)

5.6 Quel était le but des lycéens ? 3 p.

  • Aider deux organisations (3 p.)

6. Le loup (vidéo) 15 p.

Vous pouvez regarder la vidéo autant de fois que vous voulez. Étudiez les questions et répondez-y.
Tallenne

6.1
… et des crocs, très prononcés, pour couper la viande plus facilement.

6.5
Aujourd’hui, les loups sauvages sont malheureusement peu nombreux, tellement ils ont été chassés par l’homme. Ceux qui vivent encore dans nos montagnes et dans nos forêts font bien attention de rester loin de nous tellement ils nous craignent. Voilà pourquoi tu n’as aucune raison d’avoir peur du loup.

6.1 Miksi susilla on isot hampaat? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Jotta ne voivat syödä lihaa. (3/0 p.)

Vaadittiin maininta lihan tai saaliin syömisestä.

6.2 Quel cri fait le loup quand il souffre ? 3 p.

  • Il glapit. (3 p.)

6.3 Quelle affirmation correspond à la vidéo ? 3 p.

  • La couleur des loups dépend de leur milieu de vie. (3 p.)

6.4 Qui dirige la meute ? 3 p.

  • Un mâle et une femelle (3 p.)

6.5 Miksi susia ei tarvitse pelätä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Koska ne pelkäävät ihmisiä. (3/0 p.)

Hyväksyttiin myös ajatus susien halusta pysytellä kaukana ihmisistä.

7. Vieux papiers (vidéo) 8 p.

Complétez le dialogue en écrivant dans les champs de réponse ce que vous entendez dans la vidéo. Écrivez les chiffres en toutes lettres. Vous pouvez regarder la vidéo autant de fois que vous voulez.

7.1 2 p.

  • Combien (2 p.)

7.2 2 p.

  • le cherche (2 p.)
  • le (1 p.)
  • cherche (1 p.)

7.3 2 p.

  • J'ai cinquante (2 p.)
  • J’ai (1 p.)
  • cinquante (1 p.)

7.4 2 p.

  • tout (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Partie 2 : compréhension de texte

8. Carte postale 9 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

8.1 Que fait Jérémie ? 3 p.

  • Il travaille dans un restaurant. (3 p.)

8.2 Quelle est la carte postale envoyée ? 2 p.

  •  (2 p.)
  • Hiekkaranta, jolla on ihmisiä ottamassa aurinkoa. Etualalla näkyy pensaikkoa ja taustalla niemenkärki.

8.3 Quelle est la situation d'Élodie ? 2 p.

  • Elle passe des vacances reposantes. (2 p.)

8.4 Que voudrait Élodie ? 2 p.

  • Recevoir un message de Jérémie (2 p.)

9. Conseils d'amie 18 p.

Lisez les répliques de Sébastien. Pour chaque réplique, choisissez dans le menu déroulant le conseil de Sylvie qui est le mieux adapté à la situation de Sébastien. Un des conseils ne convient à aucune des répliques de Sébastien.

9.1 Quel serait le conseil de Sylvie ? 3 p.

  • Repose-toi, tu as peut-être de la fièvre. (3 p.)

9.2 Quel serait le conseil de Sylvie ? 3 p.

  • Pourquoi tu n'irais pas suivre un cours au Brésil ? (3 p.)

9.3 Quel serait le conseil de Sylvie ? 3 p.

  • Invite-la au restaurant ; elle aime la bonne cuisine. (3 p.)

9.4 Quel serait le conseil de Sylvie ? 3 p.

  • Fais autre chose, va au cinéma ! (3 p.)

9.5 Quel serait le conseil de Sylvie ? 3 p.

  • Tu pourrais peut-être lui expliquer par écrit ce qui ne va pas. (3 p.)

9.6 Quel serait le conseil de Sylvie ? 3 p.

  • Contacte le service clients pour demander des explications. (3 p.)

10. Marcher sur Mars 12 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

10.1 Minä vuonna lähetetään seuraava alus Marsiin? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Vuonna 2035. (3/0 p.)

10.2 Laquelle de ces affirmations est correcte ? 3 p.

  • L'ISS est mille fois moins loin de la Terre que la Lune.  (3 p.)

10.3 Pourquoi est-ce difficile d'atterrir sur Mars ? 3 p.

  • À cause de la qualité de son atmosphère (3 p.)

10.4 Que dit-on de Mars ? 3 p.

  • Mars se situe au plus proche de la Terre tous les 26 mois. (3 p.)

11. Budget loisirs 16 p.

Lisez les affirmations et, en vous basant sur l’infographie dans la fenêtre documents, choisissez pour chacune d'entre elles la meilleure option.

11.1 La majorité des Français ont dépensé autant d'argent pour leurs loisirs en 2018 qu'en 2017. 2 p.

  • Vrai (2 p.)

11.2 Une minorité des Français passent leur temps libre avec leurs enfants. 2 p.

  • L'infographie ne le dit pas. (2 p.)

11.3 Les Français ont moins pratiqué la musique en 2018. 2 p.

  • L'infographie ne le dit pas. (2 p.)

11.4 En 2018, les Français ont passé plus de temps à pratiquer des activités de loisirs. 2 p.

  • Vrai (2 p.)

11.5 La majorité des Français ont des loisirs culturels. 2 p.

  • Faux (2 p.)

11.6 Paljonko rahaa ranskalaiset käyttivät keskimäärin harrastuksiin vuonna 2017? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • 662 € (3/0 p.)

11.7 Mikä on toiseksi tärkein harrastuksen valintaan vaikuttava syy? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hinta. (3/0 p.)

Ei hyväksytty ’raha’

12. Bactéries 9 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

12.1 Depuis quand utilise-t-on le mot 'microbe' ? 3 p.

  • Depuis près d'un siècle et demi (3 p.)

12.2 Miksi 1600-luvulta lähtien voitiin saada tieteellistä tietoa bakteereista? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Silloin oli keksitty mikroskooppi. (3/0 p.)

12.3 Qu'est-ce que la 'scissiparité' ? 3 p.

  • Le fait de pouvoir se diviser en deux (3 p.)

13. La start-up Voodoo 12 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

13.1 Pourquoi la valeur de Voodoo a-t-elle augmenté ? 3 p.

  • Parce que la start-up a reçu un investissement chinois (3 p.)

13.2 Mitkä kaksi seikkaa yhdistävät tekstissä mainittuja yrityksiä sen lisäksi, että ne eivät ole pörssiyhtiöitä? Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Ne ovat innovatiivisia yrityksiä. (2/0 p.)
  • Niiden arvo ylittää 840 miljoonaa euroa. (2/0 p.)

Hyväksyttiin myös ’kekseliäitä’ ja ’edistyksellisiä’

Ei hyväksytty:
’liikevaihto’
’arvo on 840 milj. euroa’ (puuttuu ’ylittää’)

13.3 Quelle est l'activité de l'entreprise Voodoo ? 3 p.

  • Elle crée des applications pour téléphone. (3 p.)

13.4 Kuinka paljon pelejä Voodoon tuotevalikoimaan kuuluu? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Satakunta. (2/0 p.)

14. New Love 9 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

14.1 Mikä on New Love -liikkeen tavoite? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Auttaa ihmisiä, joilla on vähän rahaa. (3/0 p.)

Vaadittiin ajatus auttamisesesta
Ei hyväksytty ’myydä (vaatteita) vähävaraisille/heikossa asemassa oleville’

14.2 Miksi Emma kirjoitti juttuja lehtiin? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Selittääkseen, että liike ei ole tarkoitettu vain koululaisten perheille. (3/0 p.)

14.3 Milloin liikkeestä voi ostaa vaatteita? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Maanantai-iltapäivisin. (3/0 p.)

Vaadittiin yksiselitteisesti toistuvuuden ilmaiseva sanamuoto (ei hyväksytty ’maanantaina iltapäivällä’)

Partie 3 : structures et vocabulaire

15. Léa et la consommation 14 p.

Choisissez la meilleure proposition pour chaque item dans les menus déroulants.

15.1 1 p.

  • comment (1 p.)

15.2 1 p.

  • de questions (1 p.)

15.3 1 p.

  • qui (1 p.)

15.4 1 p.

  • fait (1 p.)

15.5 1 p.

  • sans (1 p.)

15.6 1 p.

  • crée (1 p.)

15.7 1 p.

  • à ce système (1 p.)

15.8 1 p.

  • respectant (1 p.)

15.9 1 p.

  • aucun (1 p.)

15.10 1 p.

  • avant d' (1 p.)

15.11 1 p.

  • j'en ai (1 p.)

15.12 1 p.

  • comme (1 p.)

15.13 1 p.

  • s'ils (1 p.)

15.14 1 p.

  • donné (1 p.)

16. Pronoms 5 p.

Complétez le texte par les pronoms personnels qui conviennent au contexte.

16.1 1 p.

  • les (1 p.)

16.2 1 p.

  • leur (1 p.)

16.3 1 p.

  • m' (1 p.)

16.4 1 p.

  • eux (1 p.)

16.5 1 p.

  • lui (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

17. Plurilinguisme aux CFF 13 p.

Complétez le texte selon les indications données. Adaptez la forme au contexte. S'il n'y a aucune indication, ajoutez le mot qui convient dans le contexte.

17.1 usea 1 p.

  • plusieurs (1 p.)
  • beaucoup de (1 p.)

17.2 arvo 1 p.

  • valeur (1 p.)

17.3 vaihtaa 1 p.

  • change (1 p.)

17.4 oma 1 p.

  • propre (1 p.)

17.5 Ansiosta 1 p.

  • Grâce à (1 p.)
  • Avec (1 p.)
  • En raison de (1 p.)

17.6 päivittäin 1 p.

  • quotidiennement (1 p.)
  • tous les jours (1 p.)
  • au quotidien (1 p.)
  • chaque jour (1 p.)
  • journalièrement (1 p.)

17.7 olla 1 p.

  • soit (1 p.)

17.8 (Ei vihjettä) 1 p.

  • aux (1 p.)

17.9 näyttää 1 p.

  • montre (1 p.)
  • indique (1 p.)

17.10 eri 1 p.

  • différentes (1 p.)

17.11 onnellinen 1 p.

  • heureux (1 p.)
  • contents (1 p.)

17.12 (préposition) 1 p.

  • par (1 p.)

17.13 ymmärrys 1 p.

  • compréhension (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Partie 4 : production écrite

18. Rédaction courte 33 p.

Valitse kohdista 18.1 ja 18.2 vain toinen ja vastaa siihen ranskaksi. Jätä toinen vastauskenttä täysin tyhjäksi. Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

18.1 Sujet 1 33 p.

Olet sopinut meneväsi kävelylle metsään ranskankielisen ystäväsi kanssa. Tapaamisaamuna kuitenkin sataa, joten ehdotat ystävällesi jotakin muuta tekemistä. Kirjoita hänelle viesti sosiaalisessa mediassa. Käytä yleiskieltä ja kirjoita kokonaisia virkkeitä.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    18.2 Sujet 2 33 p.

    Olet nähnyt Instagramissa yhden oheisista kuvista kuvateksteineen. Sen on postannut belgialainen käyttäjä. Kirjoita kommenttisi valitsemastasi kuvasta. Käytä yleiskieltä ja kirjoita kokonaisia virkkeitä.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      19. Rédaction longue 66 p.

      Valitse kohdista 19.1 ja 19.2 vain toinen ja vastaa siihen ranskaksi. Jätä toinen vastauskenttä täysin tyhjäksi. Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      19.1 Sujet 1 66 p.

      Sinulle on tapahtunut jotakin hauskaa harrastuksesi parissa muutama päivä aikaisemmin. Kirjoita ranskankielisille ystävillesi viesti, jossa kerrot tapahtuneesta. Käytä yleiskieltä ja kirjoita kokonaisia virkkeitä.

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        19.2 Sujet 2 66 p.

        Olet nähnyt alla olevan viestin ranskankielisellä foorumilla, jonka aiheena on luonnonsuojelu. Kirjoita kommenttisi viestiin. Käytä yleiskieltä ja kirjoita kokonaisia virkkeitä.

        Moi, je trie mes déchets ! Qu'est-ce que je pourrais faire d'autre ?

        Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.