Beskrivningar av goda svar: SV – Latin, kort lärokurs
26.9.2022
Slutgiltiga beskrivningarna av goda svar 10.11.2022
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare
Del 1: Översättning till svenska
1. Delfinen och pojken 90 p.
Tack vare sjöresorna blev havets djurliv bekant för forntidens invånare runt Medelhavet, och de var intresserade av djurens egenart. Delfinen visade sig vara en särskilt fruktbar källa till berättelser. I antikens litteratur finns många berättelser om relationen mellan människa och delfin. Även antikens lärda diskuterade relationen mellan människor och djur, och bland filosoferna berörde särskilt Plutarchos (ca 45–125 vt) ämnet i många av sina skrifter, bland annat i Om att äta kött och Om djurens intelligens.
Översätt textutdraget i materialet innehållsligt korrekt till naturlig svenska.
I kolonin Hippos i Afrika ligger en stad nära havet och mellan staden och havet en stor sjö (6 p.). Alla medborgare brukar komma dit (4 p.) för att fiska och segla, och särskilt pojkarna för att simma (6 p.). Pojkarna håller dagligen tävlingar (4 p.) där den pojke som simmar längst bort från stranden vinner (6 p.). En gång var en pojke djärvare än de andra i den här tävlingen (4 p.), och då han simmade dök det plötsligt upp en delfin (4 p.) som lyfte upp den simmande pojken på sin rygg (4 p.). Då delfinen hade tagit pojken till stranden (4 p.) spreds ryktet om händelserna snabbt genom staden (4 p.). Följande dag skyndade ett mycket stort antal medborgare till stranden (4 p.) för att se de märkliga händelserna (4 p.). Delfinen dök upp på nytt (4 p.). Den lekte i vattnet i närheten av stranden (4 p.) och bjöd in människorna att närma sig den (4 p.). Medborgarna blev allt djärvare (4 p.). De simmade och lekte med delfinen i många dagar och rörde också vid den (6 p.). Pojken och delfinen blev trogna vänner (4 p.). Pojken klättrade gärna upp på delfinens rygg, och delfinen bar honom gärna på sin rygg (6 p.), och de älskade varandra (4 p.).
Del 2: Läsförståelse
2. Delfiner och människor 80 p.
2.1 Vad berättas om Apollons tempel i Delfi? Nämn två saker. 8 p.
- Det har/hade fått sitt namn efter delfinen. (4/0 p.)
- Apollon valde dess plats. (4/0 p.)
2.2 Hur utsågs platsen för Apollons tempel enligt berättelsen? Nämn två saker. 8 p.
- En gud / Apollon tog en delfins skepnad. (4/0 p.)
- Han ledde kretensarna till platsen/Delfi. (4/0 p.)
En gud anvisade en bra plats. (2/0 p.)
2.3 Vad berättar Plutarchos att verkligen hände? 4 p.
Apollon sände en delfin att leda den kretensiska flottan till Delfi. (4/0 p.)
En delfin vägledde flottan till platsen där templet byggdes. (2 p.)
2.4 Vad sägs det om gudarna? 4 p.
2.5 Vilka två orsaker ges till detta? 8 p.
2.6 Vad säger Plutarchos om delfinen och filosoferna? 8 p.
2.7 Hur skiljer sig delfinen från andra djur? Nämn två saker. 8 p.
- Delfinerna behöver ingenting från människorna. (4/0 p.)
- Delfinerna är vänliga mot alla. (4/0 p.)
- De har hjälpt många människor. (4/0 p.)
2.8 Vad berättas om de andra djuren? Nämn två olika fall. 8 p.
- Många människor flyr människan (som ett rovdjur). (4/0 p.)
- Husdjur följer människan för sin föda. (4/0 p.)
2.9 Vilken sak förklarar Stesichoros? 4 p.
2.10 Vad hade hänt med Telemachos och i vilket sammanhang? Nämn tre saker. 12 p.
- Telemachos lekte på stranden. (4/0 p.)
- Han föll i sjön. (4/0 p.)
- En delfin räddade honom. (4/0 p.)
2.11 Vad gjorde Odysseus på grund av detta och varför? 8 p.
Del 3: Grammatik
3. Morfologi 16 p.
3.1 Plocka ut fem infinitivformer ur materialet. 10 p.
3.2 Plocka ut två participformer ur materialet. 4 p.
3.3 Plocka ut ett pronomen i dativ ur materialet. 2 p.
4. Syntax 13 p.
4.1 Plocka ut en accusativus cum infinitivo-struktur ur material . 3 p.
4.2 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.
- förklarande quod-sats (2 p.)
4.3 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.
- kausal bisats (2 p.)
4.4 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.
- relativsats (2 p.)
4.5 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.
- indirekt frågesats (2 p.)
4.6 Namnge den understrukna bisatsens typ. 2 p.
- final bisats (2 p.)
Del 4: Senare latin
5. Bartholomeus Anglicus 10 p.
5.1 2 p.
- odorem (2 p.)
5.2 2 p.
- mortuus (2 p.)
5.3 2 p.
- comedunt (2 p.)
5.4 2 p.
- morsibus (2 p.)
5.5 2 p.
- litus (2 p.)