Hyvän vastauksen piirteet: FI – Saksa, lyhyt oppimäärä

26.9.2022

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 10.11.2022

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 22–23 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Teil 1: Hörverständnis

1. Nach Berlin 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie das Gespräch dreimal als Ganzes.

1.1 Womit will Sonja nach Berlin fahren? 2 p.

  •  (2 p.)
  • Lentokoneella

1.2 Womit will Oliver nach Berlin fahren? 2 p.

  •  (2 p.)
  • Autolla

1.3 Womit fahren die beiden diesmal nach Berlin? 2 p.

  •  (2 p.)
  • Lentokoneella

2. Anton sucht eine Wohnung 4 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie das Gespräch zuerst einmal als Ganzes und dann noch einmal in Abschnitten.

2.1 Warum braucht Anton eine Wohnung? 2 p.

  • Er lernt in einer anderen Stadt einen Beruf (2 p.)

2.2 Wie möchte Anton wohnen? 2 p.

  • In einer eigenen Wohnung (2 p.)

3. Anton und Frau Seidel 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie das Telefongespräch zuerst einmal als Ganzes und dann noch einmal in Abschnitten.

3.1 Was ist in der Wohnung schon möbliert? 3 p.

  • Der Balkon (3 p.)

3.2 Wieviel muss Anton monatlich insgesamt zahlen? 3 p.

  • 1450 € (3 p.)

3.3 Was vereinbaren Anton und Frau Seidel? 3 p.

  • Den Austausch weiterer Informationen (3 p.)

4. Radfahren 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Entscheiden Sie jeweils, ob die Aussage richtig ist oder falsch. Hören Sie den Text dreimal als Ganzes.

4.1 Der Plan ist in drei Jahren fertig 1 p.

  • Falsch (1 p.)

4.2 Radwege werden ganz erneuert 1 p.

  • Falsch (1 p.)

4.3 Radfahren wird zwischen den Orten leichter 1 p.

  • Richtig (1 p.)

4.4 In der Nähe von Bushaltestellen können mehr Räder geparkt werden 1 p.

  • Richtig (1 p.)

4.5 Man baut Parkhäuser für Räder direkt neben den Arbeitsplätzen 1 p.

  • Falsch (1 p.)

4.6 Jedes Jahr werden 80 Millionen Euro in den Radverkehr investiert 1 p.

  • Falsch (1 p.)

5. Younes Zarou 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie das Interview zuerst einmal als Ganzes und dann noch einmal in Abschnitten.

5.1 Warum hat Younes so viele Follower? 3 p.

  • Leute erleben seine echte Freude beim Videomachen (3 p.)

5.2 Was bringt die hohe Anzahl von Followern mit sich? 3 p.

  • Verantwortungsvolles Verhalten (3 p.)

5.3 Wie verhält sich Younes, wenn er beschimpft wird? 3 p.

  • Er ist freundlich (3 p.)

5.4 Welchen Rat gibt Younes für andere TikToker? 3 p.

  • Man soll nicht gleich den Mut verlieren (3 p.)

6. Alltagssituationen 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und die Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Passen Sie auf! Sie können jeden Abschnitt nur einmal hören.

6.1 Was sagt der Schaffner? 3 p.

  • Bahnsteig 4, Gleis 2 (3 p.)

6.2 Was sagt der Schaffner? 3 p.

  • Da haben Sie ja Glück. (3 p.)

6.3 Was sagt der Nachbar? 3 p.

  • Ja, sie ist wirklich schwer (3 p.)

6.4 Was sagt der Nachbar? 3 p.

  • Keine Ursache! (3 p.)

7. Kinder fragen Rapper Sido (Video) 12 p.

Lesen Sie bitte zuerst die Anweisungen und Fragen und sehen Sie sich dann das Video an. Beantworten Sie die Fragen. Sie können sich das Video beliebig oft ansehen.
Tallenne

7.1
Sido ist ein ganz erfolgreicher Rapper. Ich glaube, er hat schon mehr als 100 CDs verkauft.

7.3
Junge: Und mit welchem Auto bist du hier?
Sido: Taxi.
Mädchen: Hast du einen Führerschein?
Sido: Nein.
Mädchen: Aber du bist doch gefahren!
Sido: In dem Video bin ich gefahren.
Junge: Ich muss die Polizei rufen!
Sido: Wieso?
Junge: Weil das nicht erlaubt ist.
Sido: Was willst du denen denn sagen?
Junge: Dass du gefahren bist, ohne Führerschein.
Sido: Wer ist gefahren?
Junge: Du!
Sido: Sagst du: „Sido ist gefahren“?
Junge: Das müsste ich sagen.

7.1 Kuinka paljon musiikkia Sido on Romeon mukaan myynyt? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Enemmän kuin sata [CD-]levyä (3/0 p.)
Ei hyväksytä: tasan 100 cd:tä / 100 cd:tä / satoja cd-levyjä

7.2 Was erzählt Sido über die Entstehung des Songs „Bilder im Kopf“? 3 p.

  • Er hat dafür nur wenig Zeit gebraucht (3 p.)

7.3 Miksi Romeon pitäisi soittaa poliisille? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Koska Sido on ajanut [autoa] ilman ajokorttia [musiikkivideollaan] (3/0 p.)
Ei hyväksytä: Koska Sidolla ei ole ajokorttia

7.4 Warum will Hartmut lieber Sido genannt werden? 3 p.

  • Er findet seinen Namen überhaupt nicht gut (3 p.)

8. Polizeimeldungen 18 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Sie können jeden Text zweimal hören.

8.1 Mitä pysäköidylle autolle tapahtui ja minkä ratkaisevan tiedon poika välitti poliisille? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Moottoripyörä osui siihen (3/0 p.)
  • [Moottoripyörän] rekisterinumeron (3/0 p.)

Alkuosa: hyväksytään: Mopo törmäsi siihen
Jälkiosa: ei hyväksytä: Poika kertoi moottoripyörän tuntomerkit

Tallenne Hören Sie zweimal den Text für die Frage 8.1.Am Sonntag hatte in Düsseldorf ein Junge beobachtet, wie ein Motorrad gegen ein geparktes Auto gefahren war. Schnell hatte er sich das Kennzeichen gemerkt und seinen Vater gebeten, die Polizei zu rufen. Die Polizei konnte das Motorrad wenig später anhalten. In ihrer Mitteilung schrieb die Polizei, dass der Junge bestimmt einmal Polizist werden wird.

8.2 Miksi autoilija otti yhteyttä poliisiin ja minkä selityksen poliisi antoi miehelle? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hänen autoonsa oli osunut muna. / Hänen autoaan oli heitetty munalla. (3/0 p.)
  • Muna oli pudonnut linnunpesästä. (3/0 p.)
Tallenne Hören Sie zweimal den Text für die Frage 8.2.Die Polizei in Lüdenscheid erlebte am Montag einen ungewöhnlichen Einsatz: Ein Autofahrer hatte berichtet, dass jemand sein Auto in einem Tunnel mit einem Ei beworfen hatte. Die Beamten suchten den Tunnel ab, fanden aber niemanden, der mit Eiern warf. Aber sie fanden ein leeres Vogelnest. Wahrscheinlich waren die Eier aus dem Nest auf das Auto gefallen. Der Fall ist damit gelöst.

8.3 Mitä erikoista suojatien syntyhistoriassa oli, ja mitä suojatielle lopulta tapahtui? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Joku oli maalannut sen [katuun] ilman lupaa / salaa / yöllä. (3/0 p.)
  • Se peitettiin [asfaltilla]. (3/0 p.)
Alkuosa: hyväksytään myös muotoilut, joista käy jollain tavalla ilmi suojatien syntyhistorian erikoisuus – esim. ”joku maalasi itse suojatien”, ”joku oli vain maalannut suojatien”
Tallenne Hören Sie zweimal den Text für die Frage 8.3.Gestern Morgen bemerkten die Einwohner von Bonerath, dass in der Nacht jemand ohne Erlaubnis einen Zebrastreifen auf eine Straße gemalt hatte. Die Polizei berichtete, dass man zuerst versucht hatte, die weißen Streifen wegzubekommen. Aber leider ohne Erfolg. Den Zebrastreifen hatte man dann mit Asphalt überdeckt. Die Kosten dafür liegen bei rund 1500 Euro. Sollte der Täter gefunden werden, muss er die Kosten tragen. Bisher weiß die Polizei aber noch nicht, wer die Zebrastreifen gemalt hat.

9. Im Kaufhaus 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Sie können die Durchsage zweimal hören.

9.1 Mitä lapselle on sattunut, ja mitä äidiltä pyydetään? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Lapsi on joutunut eroon äidistään (3/0 p.).
  • Äitiä pyydetään tulemaan leluosastolle (3/0 p.).

Alkuosa: hyväksytään: äiti on hukannut lapsen, lapsi on hukannut äidin, lapsi on eksynyt, lapsi löydettiin yksin tavaratalosta
Jälkiosa: leluosasto vaaditaan, eli ei hyväksytä esim. leikkiosasto, leikkialue, leikkipaikka, infopiste

Tallenne Hören Sie zweimal den Text für die Frage 9.1.Achtung, Achtung, eine Suchdurchsage: Die fünfjährige Lena sucht ihre Mutter. Wenn Sie ihre kleine Tochter Lena vermissen, dann begeben Sie sich bitte zur Spielwarenabteilung. Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit.

Teil 2: Textverständnis

10. Ferienerlebnisse 4 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

10.1 Womit wurden die Piratentage beendet? 2 p.

  • Alle haben sich einen Fund geteilt (2 p.)

10.2 Warum blieb Moritz nicht bis zum Ende des Kanulagers? 2 p.

  • Er fühlte sich gesundheitlich nicht besonders gut (2 p.)

11. Fernsehen 6 p.

Lesen Sie den Text und finden Sie für jede Lücke eine passende Zahl.

11.1 2 p.

  • 96 (2 p.)

11.2 2 p.

  • 12,90 (2 p.)

11.3 2 p.

  • 14- bis 29- (2 p.)

12. Worauf stehen Jungs? 4 p.

Lesen Sie den Text und ergänzen Sie jede Lücke mit einer passenden Äußerung.

12.1 2 p.

  • ob Jungs echt so denken (2 p.)

12.2 2 p.

  • wenn es ums Verlieben geht (2 p.)

13. Bamberg 6 p.

Lesen Sie den Text und ergänzen Sie jede Lücke mit einer passenden Äußerung.

13.1 3 p.

  • ist Bamberg eine Reise wert  (3 p.)

13.2 3 p.

  • die sich für ihre Stadt begeistert interessieren (3 p.)

14. Kulinarische Stadtführung 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

14.1 Milloin lähtöpaikan sijainti ilmoitetaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Lähtöpaikka ilmoitetaan edellisenä päivänä / päivää ennen. (3/0 p.)

14.2 Mitä kierroksen päättymispaikasta kerrotaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Kierros ei pääty lähtöpaikkaan. (3/0 p.)

15. Die Floristin von der Florastraße 12 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

15.1 Warum hat Manuela es im Moment eilig? 3 p.

  • Die Kunden kaufen Blumen für die kommenden Feiertage (3 p.)

15.2 Wie bekommt Manuela die Blumen in ihr Geschäft? 3 p.

  • Sie kauft sie bei vielen regionalen Händlern (3 p.)
  • Sie holt sie selbst vom lokalen Großhändler (3 p.)

15.3 Mitä Manuela tekee iltaisin, ja miksi se on hänelle mieluista? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hän käsittelee tilauksia. (3/0 p.)
  • Se helpottaa hankintojen suunnittelua. (3/0 p.)

Alkuosa: hyväksytään myös: käy läpi tilauksia, hoitaa tilauksia, suunnittelee tilauksia
Jälkiosa: hyväksytään myös: suunnittelee huomisen ostoja / ostoksia / kauppaa / myyntiä

16. Die Welt ist besser als ihr Ruf 12 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

16.1 Was ist Wüllenweber in Jugoslawien passiert? 3 p.

  • Er hat den Tod seines Kollegen erlebt (3 p.)

16.2 Was meinten die Freunde von Wüllenweber zu seinem Werk? 3 p.

  • Sie hatten kein Verständnis dafür (3 p.)

16.3 Was sagt Wüllenweber über die Situation in seiner Kindheit? 3 p.

  • Menschen lebten in großer Nahrungsnot (3 p.)

16.4 Was beeinflusst nach Wüllenweber das Denken der heutigen Menschen? 3 p.

  • Die übermäßige Benutzung von allerlei Medien (3 p.)

17. Helena Zengel 15 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

17.1 Was interessierte Helena besonders an der Filmrolle im Film „Neues aus der Welt“? 3 p.

  • Die Zeit, die sie mit ihrem Filmtier verbringen konnte (3 p.)

17.2 Wie ist Helena zur Schauspielerei gekommen? 3 p.

  • Die Mutter hatte Kontakte zu Schauspiel-Managern (3 p.)

17.3 Was bedeutet „die Mutter und Betreuer überfordert“ im Kontext? 3 p.

  • Das Mädchen kann nur schwer erzogen werden (3 p.)

17.4 Wie hat Helena das Schauspielern gelernt? 3 p.

  • Mit der Zeit in ihren verschiedenen Schauspielrollen (3 p.)

17.5 Wie sehen die nächsten Zukunftspläne von Helena aus? 3 p.

  • Neue Projekte für die nächste Zeit werden gerade geplant (3 p.)

18. Nachrichten 12 p.

Lesen Sie die folgenden Nachrichtentexte und beantworten Sie die Fragen.

18.1 Mitä kiellettyä mies teki ja mikä rangaistus hänelle määrättiin? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Pysäköi kävelykadulle / Ajoi kävelykadulla (3/0 p.)
  • Ajokielto (3/0 p.)
Alkuosa: hyväksytään myös kävelytie, kävelyalue, jalankulkijoiden alue, jalkakäytävä

18.2 Miten trampoliini oli päätynyt kiskoille, ja miten palokunta sai sen sieltä pois? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Tuuli oli lennättänyt trampoliinin kiskoille. (3/0 p.)
  • Palomiehet kantoivat/kiskoivat/raahasivat trampoliinin pois. TAI 10 palomiehen avulla/voimin (3/0 p.)

Teil 3: Struktur und Vokabular

19. Tag der Arbeit und Maifeiern 16 p.

Lesen Sie den folgenden Text und wählen Sie die in den Textzusammenhang jeweils am besten passende Antwortalternative aus.

19.1 1 p.

  • zur (1 p.)

19.2 1 p.

  • obwohl (1 p.)

19.3 1 p.

  • werden (1 p.)

19.4 1 p.

  • neuer (1 p.)

19.5 1 p.

  • den (1 p.)

19.6 1 p.

  • denn (1 p.)

19.7 1 p.

  • seit (1 p.)

19.8 1 p.

  • hart (1 p.)

19.9 1 p.

  • mussten (1 p.)

19.10 1 p.

  • bekamen (1 p.)

19.11 1 p.

  • Auch (1 p.)

19.12 1 p.

  • sehr (1 p.)

19.13 1 p.

  • gehört (1 p.)

19.14 1 p.

  • einen (1 p.)

19.15 1 p.

  • die (1 p.)

19.16 1 p.

  • steht (1 p.)

20. Postkarte aus Griechenland 12 p.

Täydennä kuhunkin aukkoon asiayhteyteen sopiva verbi oikeassa taivutusmuodossa.

20.1 2 p.

  • scheint (2 p.)
  • brennt (2 p.)

20.2 2 p.

  • sind (2 p.)

20.3 2 p.

  • schmeckt (2 p.)
  • gefällt (2 p.)

20.4 2 p.

  • machen (2 p.)

20.5 2 p.

  • habe (2 p.)
  • bekomme (2 p.)
  • kriege (2 p.)

20.6 2 p.

  • gekauft (2 p.)
  • gefunden (2 p.)
  • besorgt (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

21. Zu Hause und im Café 10 p.

Virheet, jotka eivät kuulu äännettäessä, eivät vie pisteitä.

Pisteitys 2/1/0 p.:

2 pistettä
– Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä

1 piste (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen

0 pistettä
– Vastaus on osin tai täysin sopimaton tilanteeseen ja/tai sen kieliasu ja/tai sisältö ovat erittäin puutteellisia.


Pisteitys 3/2/1/0 p.:

3 pistettä
– Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä.

2 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.

1 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen.
– Vastaus on sisällöltään ja sävyltään puutteellinen, mutta kielellisesti virheetön.
– Vastaus on kielellisesti virheellinen ja tilanteeseen sopimaton, mutta asiasisältö välittyy.
– Vastauksen pituus on 2-4 sanaa: enintään 1 p.

0 pistettä
– Vastaus on täysin sopimaton tilanteeseen, ja/tai sen kieliasu ja sisältö ovat erittäin puutteellisia.
– Vastauksen pituus on 1 sana: 0 p.

21.1 Abendessen bei der Familie Meier 5 p.

Ilmaise kysymys 1 saksaksi. Vastaa siihen saksaksi kuvan 2 avulla. Kohdassa 2 vastauksen on oltava 5–10 sanan mittainen.

Vastaukseksi käyvät esimerkiksi seuraavat ilmaisut:

21.1.1 Saisinko vielä lisää perunoita? 2 p.

  • Kann ich bitte noch mehr Kartoffeln haben?
  • Ich möchte bitte noch mehr Kartoffeln.
  • Ich hätte gerne noch etwas Kartoffeln.

Hyväksytään myös ”Chips” (perunalastut) / ”Pommes frites / Pommes” (ranskalaiset perunat), koska kuva mahdollistaa myös nämä tulkinnat
Vastauksiin ei vaadita sanaa ”bitte”.

21.1.2 3 p.

  • Die Kartoffeln sind schon alle.
  • Weißt du, wir haben keine Kartoffeln mehr.
  • Papa hat schon alle Kartoffeln gegessen.

Vastauksen pituus on 2-4 sanaa: enintään 1 p.
Kohdassa 21.1.2 ei vähennetä pisteitä toistuvasta virheestä, josta on tehty vähennys jo kohdassa 21.1.1

21.2 Im Café 5 p.

Ilmaise kysymys 1 saksaksi. Vastaa siihen saksaksi kuvan 2 avulla. Kohdassa 2 vastauksen on oltava 5–10 sanan mittainen.

Vastaukseksi käyvät esimerkiksi seuraavat ilmaisut:

21.2.1 Anteeksi, missä on wc? 2 p.

  • Entschuldigung, wo ist die Toilette, bitte?
  • Entschuldigung, ich suche die Toilette.

Hyväksytään ääntämisen perusteella myös Toilet, Toalett
Hyväksytään myös Klo / WC
Sinuttelu -1 p.

21.2.2 3 p.

  • Die Toilette ist heute geschlossen.
  • Die Toilette ist zur Zeit außer Betrieb.
  • Die Toilette können/dürfen Sie leider nicht benutzen.
  • Sie müssen leider woanders auf Toilette gehen.

Vastauksen pituus on 2-4 sanaa: enintään 1 p.
Kohdassa 21.2.2 ei vähennetä pisteitä toistuvasta virheestä, josta on tehty vähennys jo kohdassa 21.2.1

Teil 4: Schriftliche Produktion

22. Kurze Schreibaufgabe 33 p.

Valitse seuraavista kohdista 22.1 ja 22.2 vain toinen, johon vastaat saksaksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

22.1 eBay 33 p.

Olet löytänyt eBaysta tuotteen, jonka haluaisit ostaa. Kirjoita myyjälle viesti, jossa tiedustelet, paljonko lähetys Suomeen maksaa. Kysy myyjältä vielä jotakin sellaista yksityiskohtaa, jota ilmoituksessa ei kerrota. Kysymys voi koskea esimerkiksi tuotteen kuntoa tai ikää.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    22.2 Hotel 33 p.

    Olet lähdössä Saksaan. Lentosi laskeutuu aikaisin aamulla, ja haluaisit huoneesi hotellista jo klo 9, vaikka sisäänkirjautumisaika on vasta klo 14. Lähetä viesti hotelliin ja kysy, voisitko kirjautua sisään jo aiemmin.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      23. Lange Schreibaufgabe 66 p.

      Valitse seuraavista kohdista 23.1 ja 23.2 vain toinen, johon vastaat saksaksi.

      Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

      23.1 WhatsApp-Nachricht 66 p.

      Ystäväsi Saksasta on lähettänyt sinulle oheisen viestin. Vastaa WhatsApp-viestiin.

      Hallo, danke für deine Nachricht! Sag mal, was machst du eigentlich nach dem Abi? Möchtest du gleich studieren? Was und warum? Oder machst du erstmal ein Jahr frei? Aber was machst du dann in dem Jahr?

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        23.2 Diskussionsforum 66 p.

        Saksankielisellä keskustelupalstalla keskustellaan lapsitähdistä, kuten näyttelijöistä, tubettajista ja poplaulajista. Osallistu keskusteluun antamalla neuvoja siihen, miten lapsitähdet pärjäävät julkisuuden kanssa. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, ja miten elämä voi julkisuuden myötä muuttua?

        Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.