Hyvän vastauksen piirteet: FI – Venäjä, lyhyt oppimäärä
26.9.2022
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 10.11.2022
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille
Tehtävien 23–24 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/ kielikokeet_maaraykset_fi.pdf
Kirjoitussuoritusten arvostelussa virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Часть 1: Kuullun ymmärtäminen
1. Праздник 3 p.
1.1 Valitse kuvaukseen parhaiten sopiva kuva. 3 p.
- (3 p.)
2. Дарвиновский музей 4 p.
2.1 Выступление арт-группы «Весёлые мастера». 1 этаж. Кинозал музея. 1 p.
- 12:30 (1 p.)
- 12.30 (1 p.)
2.2 Экскурсии в залах музея. 1 p.
- 12:45 (1 p.)
- 12.45 (1 p.)
2.3 Мастер-класс «Я рисую карандашом». 2 этаж. Холл. 1 p.
- 14:15 (1 p.)
- 14.15 (1 p.)
2.4 Рисование на асфальте во дворе музея перед входом. 1 p.
- 14:55 (1 p.)
- 14.55 (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
3. Реклама и сообщение 6 p.
3.1 Mistä esitys kertoo? 3 p.
- Sirkuksen ihmeellisestä voimasta. (3 p.)
3.2 Mitä Moskvariumin pysäköintialueesta kerrotaan? 3 p.
- Sitä voi käyttää vain arkipäivisin. (3 p.)
4. Диалоги 12 p.
4.1 Mitkä kukat nuori mies valitsi? 2 p.
- (2 p.)
4.2 Miksi mies menee kahvilaan? 2 p.
- Hän jää odottamaan opastusta. (2 p.)
4.3 Miten Katja on viettänyt lomaansa? 2 p.
- (2 p.)
4.4 Missä poika on? 2 p.
- Kaverilla. (2 p.)
4.5 Mitä Jura on unohtanut? 2 p.
- (2 p.)
4.6 Mistä Tanja valittaa ystävälle? 2 p.
- Hänen talossaan on meluisaa. (2 p.)
5. Как помогать по дому? 6 p.
5.1 Kuuntele ensimmäinen neuvo. Mikä kuva sopii tähän neuvoon? 2 p.
- B (2 p.)
5.2 Kuuntele toinen neuvo. Mikä kuva sopii tähän neuvoon? 2 p.
- C (2 p.)
5.3 Kuuntele kolmas neuvo. Mikä kuva sopii tähän neuvoon? 2 p.
- E (2 p.)
6. Велопутешествие 10 p.
6.1 Mitä Anton sanoo Anjalle reitistä? 2 p.
- Se on heille sopivan pituinen. (2 p.)
6.2 Mikä Anjan mielestä on tärkeää ennen matkaa? 2 p.
- Ladata kännykkä. (2 p.)
6.3 Mistä Anja on huolestunut? 2 p.
- Vesisade voi pilata heidän matkansa. (2 p.)
6.4 Mitä pyöräilijät päättävät tehdä? 2 p.
- Jatkaa hotellille. (2 p.)
6.5 Miksi hotellista kannattaa lähteä juuri nyt? 2 p.
- Suotuisa pyöräilysää saattaa muuttua. (2 p.)
7. Еда на дом 6 p.
7.1 Miksi mainoksessa puhutaan isoäidistä? 3 p.
- Ruokapalvelua verrataan isoäidin apuun. (3 p.)
7.2 Miksi tämä yritys on hyvä valinta? 3 p.
- Tilaaminen onnistuu ympäri vuorokauden. (3 p.)
8. Хрустальный источник 7 p.
8.1 Mitä seremoniassa jaettiin osallistujille? Mainitse kolme asiaa. Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 8.1.
В Сочи прошло закрытие кинофестиваля «Хрустальный источник». В конкурсной программе участвовали 11 фильмов. На праздничной церемонии назвали победителей, вручили им подарки, разные призы и цветы.8.2 Mitä erikoista tämän vuoden tapahtumassa oli? 2 p.
- Nuoret alan harrastajat tekivät elokuvia. (2 p.)
8.3 Mikä on Jevgeni Mihailenkon kuvien aiheena? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 8.3.
Во время кинофестиваля также проводили конкурс на лучшую фотографию фестиваля. Победителем стал снимок молодого фотографа Евгения Михайленко. Он снимает знаменитых актёров.9. Капли звуков 10 p.
9.1 Mitä kahvilan uudesta työntekijästä kerrotaan? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 9.1.
В Калининграде на углу Невского проспекта и улицы Куйбышева находится кафе «Бурритос». Там начала работать Арина Бучнева, которая плохо слышит.9.2 Mitä Arinan työtehtäviin kuuluu? Mainitse kaksi asiaa. Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hän neuvoo asiakkaita ruoka- ja juomavalinnassa (2/0 p.), ottaa vastaan tilauksia (2/0 p.), laittaa ruokaa (2/0 p.).
Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 9.2.
Арина — будущий повар. Сейчас она учится в колледже сервиса и туризма и проходит практику в кафе. Там у неё много дел. Она советует клиентам, что выбрать, принимает заказы и готовит еду.9.3 Mitä Arina kertoo työstään? 2 p.
- Hän haluaa olla tekemisissä ihmisten kanssa. (2 p.)
9.4 Mitä apuvälineitä kahvilaan tuodaan? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 9.4.
Директор организации «Капли звуков» Елена Кочева рассказала, что в течение недели в кафе появятся специальные карточки с текстами, чтобы покупателям было легче общаться с Ариной. Такие карточки есть в Европе, где работают кассиры, которые плохо слышат.10. Как круто провести лето? (video) 16 p.
Tallenne
10.2Первый пункт — больше гуляй. И поверь, что если даже у тебя совсем плохое настроение и ты никак не хочешь выходить на улицу, просто попробуй — и как только ты выйдешь на улицу, начнёшь гулять, у тебя действительно поднимется настроение и ты можешь увидеть что-то интересное или даже встретить кого-нибудь.
10.4
Старайся составлять план на каждый день, то есть продумывай, что тебе нужно сделать, что ты хочешь сделать, куда ты хочешь пойти. И я думаю, так ты станешь намного организованнее, больше всего успеешь.
10.5
Заведи небольшой блокнотик или личный дневник, где ты будешь записывать самые важные и крутые моменты, только главное — не забрасывать его и вести каждый день, и потом можно будет это перечитывать и у вас будет много-много воспоминаний.
10.1 Mitä Maša yhtäkkiä tajuaa? 2 p.
- Ensimmäinen kesälomakuukausi on kulunut. (2 p.)
10.2 Mitä Mašan mukaan voi tapahtua, kun lähtee ulos kävelemään? Mainitse kaksi asiaa. Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Mieliala kohoaa (2/0 p.) / voi tulla iloisemmaksi (2/0 p.) / voi tulla onnellisemmaksi (2/0 p.), / voi tavata jonkun (2/0 p.), voi nähdä jotain kivaa (2/0 p.).
10.3 Mitä Maša sanoo urheilusta? 2 p.
- Voi vaikka vain juosta oman talon ympäri. (2 p.)
10.4 Mihin kysymyksiin tulee Mašan mukaan päivää suunnitellessa vastata? Mainitse kolme kysymystä. Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Mitä sinun pitää tehdä? (2/0 p.)
- Mitä haluat tehdä? (2/0 p.)
- Minne haluat mennä? (2/0 p.)
10.5 Mitä Mašan mielestä pitää tehdä joka päivä? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
11. Огород на крыше (video) 8 p.
Tallenne
11.2Созревающий урожай этого года Вячеслав показывает не на дачном участке, а на высоте девятиэтажного дома. В контейнерном огороде петербуржец уже успел собрать плоды клубники и земляники. Идея разбить сад на крыше многоэтажки пришла несколько лет назад в качестве эксперимента. Со временем увлечение переросло в хобби.
11.1 Mitä Vjatšeslav kasvattaa puutarhassaan paprikoiden ja tomaattien lisäksi? 3 p.
- Perunaa, mansikoita ja kaalia (3 p.)
11.2 Milloin ajatus kattopuutarhasta heräsi toimittajan mukaan? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
11.3 Miten Vjatšeslav sai perustettua kattopuutarhan? 3 p.
- Hankkimalla kaiken ihan itse. (3 p.)
Часть 2: Luetun ymmärtäminen
12. Таня и итальянский язык 12 p.
12.1 Miten Tanja kiinnostui italian kielestä? 3 p.
- Hän kuuli italiankielisen elokuvarepliikin. (3 p.)
12.2 Kuinka Tanja aloitti tutustumisensa Italiaan? 3 p.
- Hän opiskeli yksityisopettajan johdolla Venäjällä. (3 p.)
12.3 Miksi Tanja päätyi Milanon yliopistoon? 3 p.
- Se vastasi hänen toiveitaan. (3 p.)
12.4 Mikä otsikko sopii parhaiten tekstiin? 3 p.
- Любовь с первого слова. (3 p.)
13. Владивосток 8 p.
13.1 Miten Tiikerinpäivää juhlitaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
13.2 Mihin tärkeään asiaan tapahtumalla halutaan kiinnittää huomiota? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
(Primorjen ja Habarovskin aluepiireissä elävän) amurintiikerikannan suojeluun. (2/0 p.)
Tiikerin populaatio-ongelmaan (1 p.) (eli jos mainittu tiikereiden suojelu tai säilyttäminen, mutta ei tiikerin alalajia).
13.3 Miten talvi näkyy kaupungin puistoissa? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
14. Детские площадки 12 p.
14.1 Mitä Aleksandrille jäi mieleen lapsuutensa leikkipuistoista? 3 p.
- Ne ruokkivat lasten mielikuvitusta. (3 p.)
14.2 Mistä leikkipuistot saavat moitteita Maksimilta? 3 p.
- Päällyste lämpenee niissä liikaa. (3 p.)
14.3 Mitä Irina sanoo leikkipuistojen varustelusta? 3 p.
- Laitteita on pienelle lapselle liikaa. (3 p.)
14.4 Mikä näistä leikkipaikoista vastaa Darjan toiveita? 3 p.
- (3 p.)
15. Психология цвета 10 p.
15.1 Mikä tekstin mukaan tekee ihmisistä onnellisia? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
15.2 Mitä väripsykologia tutkii? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
15.3 Miten yritykset hyödyntävät värejä markkinoinnissa ja designissa? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
16. Вкусные стаканчики 9 p.
16.1 Mistä Sergein saavutuksesta tekstissä puhutaan? 3 p.
- Hän on kehittänyt aivan uudenlaisen astian. (3 p.)
16.2 Mitä yrityksen toiminnasta selviää? 3 p.
- Se toimii toistaiseksi kotimaan markkinoilla. (3 p.)
16.3 Millaisia tavoitteita Sergeillä on? 3 p.
- Hän haluaa uudistaa pakkaukset vastuullisemmiksi. (3 p.)
17. «Колледж» 9 p.
17.1 Miksi vanhempien kuuleminen oli tärkeää? 3 p.
- Heistä aloitettiin tilanteen selvittäminen. (3 p.)
17.2 Mikä tavoite kaikilla osanottajilla oli? 3 p.
- Elämäntapojen muutos. (3 p.)
17.3 Mistä nuoret yllättyivät? 3 p.
- Vanhempien lämpimistä tunteista. (3 p.)
18. Живая культура 12 p.
18.1 Miten Ilja ja Nastja tutustuivat vepsäläiseen kulttuuriin? 3 p.
- He tapasivat vepsäläisiä työprojektinsa merkeissä. (3 p.)
18.2 Mitä matkatoimisto tarjoaa asiakkaille? 3 p.
- Elämyksellisen matkan vepsäläiseen kulttuuriin. (3 p.)
18.3 Miten Iljan ja Nastjan toiminta on vaikuttanut kylän elämään? 3 p.
- Se on tuonut kyläläisille uusia työmahdollisuuksia. (3 p.)
18.4 Mikä väittämä vastaa parhaiten tekstiä? 3 p.
- В деревне можно познакомиться с народными традициями. (3 p.)
19. Где живут студенты? 12 p.
19.1 Mitä opiskelija-asuntoloiden asukasmäärästä sanotaan? 3 p.
- Niissä asuu joka kymmenes opiskelija. (3 p.)
19.2 Mitä oppilaitos tekee, jos opiskelija ei mahdu sen omaan asuntolaan? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
19.3 Mitä uudenaikaisista asuntoloista kerrotaan? 3 p.
- Lemmikit ovat niissä kiellettyjä. (3 p.)
19.4 Käännä aineistossa alleviivattu lause luontevalle suomen kielelle. 4 p.
- monet opiskelijat eivät ole vielä valmiita (2/0 p.)
- päivittäiseen kanssakäymiseen erilaisten ihmisten kanssa (2/0 p.) / olemaan päivittäin tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa (2/0 p.).
Часть 3: Rakenne ja sanasto
20. Фабрика игрушек 10 p.
20.1 2 p.
- необычный (2 p.)
20.2 2 p.
- учатся (2 p.)
20.3 2 p.
- работника (2 p.)
20.4 2 p.
- несколько (2 p.)
20.5 2 p.
- возможность (2 p.)
21. Фестиваль мороженого 10 p.
21.1 prep. 2 p.
- в (2 p.)
21.2 город 2 p.
- города (2 p.)
21.3 ждать (prees.) 2 p.
- ждут (2 p.)
21.4 интересный 2 p.
- интересную (2 p.)
21.5 программа 2 p.
- программу (2 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
22. Фильм «Дуров» 8 p.
22.1 prep. 2 p.
- о (2 p.)
22.2 давать (prees.) 2 p.
- даёт (2 p.)
22.3 готовить – приготовить (pret.) 2 p.
- готовил (2 p.)
22.4 герой 2 p.
- герою (2 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
Часть 4: Kirjallinen tuottaminen
23. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.
Valitse seuraavista kohdista 23.1 ja 23.2 vain toinen, johon vastaat venäjäksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
23.1 Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
23.2 Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
24. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.
Valitse seuraavista kohdista 24.1 ja 24.2 vain toinen, johon vastaat venäjäksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
24.1 Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
24.2 Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.