Beskrivningar av goda svar: SV – Ryska, kort lärokurs
26.9.2022
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 10.11.2022
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare
De kriterier utifrån vilka uppgifter 23–24 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf
I bedömningen av skrivprestationer fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Часть 1: Hörförståelse
1. Праздник 3 p.
1.1 Välj den bild som bäst passar in på beskrivningen. 3 p.
-
(3 p.)
2. Дарвиновский музей 4 p.
2.1 Выступление арт-группы «Весёлые мастера». 1 этаж. Кинозал музея. 1 p.
- 12:30 (1 p.)
- 12.30 (1 p.)
2.2 Экскурсии в залах музея. 1 p.
- 12:45 (1 p.)
- 12.45 (1 p.)
2.3 Мастер-класс «Я рисую карандашом». 2 этаж. Холл. 1 p.
- 14:15 (1 p.)
- 14.15 (1 p.)
2.4 Рисование на асфальте во дворе музея перед входом. 1 p.
- 14:55 (1 p.)
- 14.55 (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
3. Реклама и сообщение 6 p.
3.1 Vad berättar föreställningen om? 3 p.
- Cirkusens fantastiska kraft. (3 p.)
3.2 Vad sägs det om parkeringsområdet vid Moskvarium? 3 p.
- Man kan använda det bara på vardagar. (3 p.)
4. Диалоги 12 p.
4.1 Vilka blommor valde den unga mannen? 2 p.
-
(2 p.)
4.2 Varför går mannen till caféet? 2 p.
- Han väntar på guidning. (2 p.)
4.3 Hur har Katja firat sin semester? 2 p.
-
(2 p.)
4.4 Var är pojken? 2 p.
- Hos en kompis. (2 p.)
4.5 Vad har Jura glömt? 2 p.
-
(2 p.)
4.6 Vad klagar Tanja på för sin kompis? 2 p.
- Det är mycket oljud i hennes hus. (2 p.)
5. Как помогать по дому? 6 p.
5.1 Lyssna på det första rådet. Vilken bild passar in på det här rådet? 2 p.
- B (2 p.)
5.2 Lyssna på det andra rådet. Vilken bild passar in på det här rådet? 2 p.
- C (2 p.)
5.3 Lyssna på det tredje rådet. Vilken bild passar in på det här rådet? 2 p.
- E (2 p.)
6. Велопутешествие 10 p.
6.1 Vad säger Anton till Anja om rutten? 2 p.
- Den är passligt lång för dem. (2 p.)
6.2 Vad tycker Anja att är viktigt före resan? 2 p.
- Att ladda mobiltelefonen. (2 p.)
6.3 Vad är Anja orolig över? 2 p.
- Deras resa kan förstöras av regn. (2 p.)
6.4 Vad beslutar cyklisterna göra? 2 p.
- Fortsätta till hotellet. (2 p.)
6.5 Varför lönar det sig att lämna hotellet just nu? 2 p.
- Det fina cyklingsvädret kan försämras. (2 p.)
7. Еда на дом 6 p.
7.1 Varför talar man om mormor i reklamen? 3 p.
- Mattjänsten jämförs med mormors hjälp. (3 p.)
7.2 Varför är det här företaget ett bra val? 3 p.
- Man kan beställa dygnet runt. (3 p.)
8. Хрустальный источник 7 p.
8.1 Vad delade man ut till deltagarna vid ceremonin? Nämn tre saker. Besvara frågan på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 8.1.
В Сочи прошло закрытие кинофестиваля «Хрустальный источник». В конкурсной программе участвовали 11 фильмов. На праздничной церемонии назвали победителей, вручили им подарки, разные призы и цветы.8.2 Vad var speciellt med årets evenemang? 2 p.
- Unga amatörfilmmakare gjorde filmer. (2 p.)
8.3 Vad är motivet för Jevgeni Mihailenkos bilder? Besvara frågan på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 8.3.
Во время кинофестиваля также проводили конкурс на лучшую фотографию фестиваля. Победителем стал снимок молодого фотографа Евгения Михайленко. Он снимает знаменитых актёров.9. Капли звуков 10 p.
9.1 Vad berättas det om caféets nya arbetstagare? Besvara frågan på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 9.1.
В Калининграде на углу Невского проспекта и улицы Куйбышева находится кафе «Бурритос». Там начала работать Арина Бучнева, которая плохо слышит.9.2 Vad hör till Arinas arbetsuppgifter? Nämn två saker. Besvara frågan på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Hon ger kunderna råd om val av mat och dryck (2/0 p.), tar emot beställningar (2/0 p.), lagar mat (2/0 p.).
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 9.2.
Арина — будущий повар. Сейчас она учится в колледже сервиса и туризма и проходит практику в кафе. Там у неё много дел. Она советует клиентам, что выбрать, принимает заказы и готовит еду.9.3 Vad berättar Arina om sitt arbete? 2 p.
- Hon vill ha att göra med människor. (2 p.)
9.4 Vilka hjälpmedel hämtar man till caféet? Besvara frågan på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 9.4.
Директор организации «Капли звуков» Елена Кочева рассказала, что в течение недели в кафе появятся специальные карточки с текстами, чтобы покупателям было легче общаться с Ариной. Такие карточки есть в Европе, где работают кассиры, которые плохо слышат.10. Как круто провести лето? (video) 16 p.
Inspelningen
10.2Первый пункт — больше гуляй. И поверь, что если даже у тебя совсем плохое настроение и ты никак не хочешь выходить на улицу, просто попробуй — и как только ты выйдешь на улицу, начнёшь гулять, у тебя действительно поднимется настроение и ты можешь увидеть что-то интересное или даже встретить кого-нибудь.
10.4
Старайся составлять план на каждый день, то есть продумывай, что тебе нужно сделать, что ты хочешь сделать, куда ты хочешь пойти. И я думаю, так ты станешь намного организованнее, больше всего успеешь.
10.5
Заведи небольшой блокнотик или личный дневник, где ты будешь записывать самые важные и крутые моменты, только главное — не забрасывать его и вести каждый день, и потом можно будет это перечитывать и у вас будет много-много воспоминаний.
10.1 Vad inser Masja plötsligt? 2 p.
- Den första månaden av sommarlovet har gått. (2 p.)
10.2 Vad kan det enligt Masja hända om man går ut på promenad? Nämn två saker. Besvara frågan på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Man blir på bättre humör (2/0 p.)/ man kan bli gladare (2/0 p.)/ kan bli lyckligare (2/0 p.)/ man kan träffa någon (2/0 p.), man kan få se något trevligt (2/0 p.).
10.3 Vad säger Masja om idrott? 2 p.
- Man kan till exempel springa runt huset. (2 p.)
10.4 Vilka frågor ska man enligt Masja svara på då man planerar sin dag? Nämn tre frågor. Besvara frågan på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Vad borde du göra? (2/0 p.)
- Vad vill du göra? (2/0 p.)
- Vart vill du gå eller åka? (2/0 p.)
10.5 Vad borde man enligt Masja göra varje dag? Besvara frågan på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
11. Огород на крыше (video) 8 p.
Inspelningen
11.2Созревающий урожай этого года Вячеслав показывает не на дачном участке, а на высоте девятиэтажного дома. В контейнерном огороде петербуржец уже успел собрать плоды клубники и земляники. Идея разбить сад на крыше многоэтажки пришла несколько лет назад в качестве эксперимента. Со временем увлечение переросло в хобби.
11.1 Vad odlar Vjatjeslav i sin trädgård utom paprikor och tomater? 3 p.
- Potatis, jordgubbar och kål (3 p.)
11.2 När väcktes tanken om en takträdgård enligt reportern? Besvara frågan på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
11.3 Hur lyckades Vjatjeslav starta sin takträdgård? 3 p.
- Genom att skaffa allting själv. (3 p.)
Часть 2: Läsförståelse
12. Таня и итальянский язык 12 p.
12.1 Hur blev Tanja intresserad av italienska? 3 p.
- Hon hörde en italiensk filmreplik. (3 p.)
12.2 Hur började Tanja stifta bekantskap med Italien? 3 p.
- Hon studerade med en privatlärare i Ryssland. (3 p.)
12.3 Varför valde Tanja universitetet i Milano? 3 p.
- Det motsvarade hennes önskemål. (3 p.)
12.4 Vilken rubrik passar bäst in på texten? 3 p.
- Любовь с первого слова. (3 p.)
13. Владивосток 8 p.
13.1 Hur firar man Tigerdagen? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
13.2 Vilken viktig sak vill man fästa uppmärksamhet vid genom evenemanget? Besvara frågan på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Skyddet av amurtigern (som lever i regionerna Primorje och Chabarovsk). (2/0 p.)
Problemet med tigerpopulationen (1 p.) (dvs. om skyddet eller bevarandet av tigern nämns, men inte tigerns underart).
13.3 Hur syns vintern i stadens parker? Besvara frågan på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
14. Детские площадки 12 p.
14.1 Vad minns Aleksandr om lekparkerna i hans barndom? 3 p.
- De gödde barnens fantasi. (3 p.)
14.2 Vad klandrar Maksim lekparkerna för? 3 p.
- Markbeläggningen i dem blir för varm. (3 p.)
14.3 Vad säger Irina om utrustningen i lekparkerna? 3 p.
- Med tanke på små barn finns det för många anordningar. (3 p.)
14.4 Vilken av dessa lekplatser motsvarar Darjas önskemål? 3 p.
-
(3 p.)
15. Психология цвета 10 p.
15.1 Vad gör människor lyckliga enligt texten? Besvara frågan på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
15.2 Vad forskar färgpsykologin i? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
15.3 Hur utnyttjar företag färger i marknadsföring och design? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
16. Вкусные стаканчики 9 p.
16.1 Vilken bragd av Sergei talas det om i texten? 3 p.
- Han har utvecklat en helt ny typ av kärl. (3 p.)
16.2 Vad framgår det om företagets verksamhet? 3 p.
- Företaget verkar tillsvidare på den inhemska marknaden. (3 p.)
16.3 Hurdana mål har Sergei? 3 p.
- Han vill förnya förpackningarna så att de är mer ansvarsfulla. (3 p.)
17. «Колледж» 9 p.
17.1 Varför var det viktigt att höra föräldrarna? 3 p.
- Man började med att tala med dem för att reda ut situationen. (3 p.)
17.2 Vilket mål hade alla deltagare? 3 p.
- Att förändra sina levnadsvanor. (3 p.)
17.3 Vad överraskades de unga av? 3 p.
- Föräldrarnas varma känslor. (3 p.)
18. Живая культура 12 p.
18.1 Hur stiftade Ilja och Nastja bekantskap med den vepsiska kulturen? 3 p.
- De träffade vepser i samband med sitt arbetsprojekt. (3 p.)
18.2 Vad erbjuder resebyrån sina kunder? 3 p.
- En upplevelserik resa till den vepsiska kulturen. (3 p.)
18.3 Hur har Iljas och Nastjas verksamhet påverkat livet i byn? 3 p.
- Den har gett byborna nya arbetsmöjligheter. (3 p.)
18.4 Vilket påstående motsvarar bäst texten? 3 p.
- В деревне можно познакомиться с народными традициями. (3 p.)
19. Где живут студенты? 12 p.
19.1 Vad sägs det om antalet invånare i studenthemmen? 3 p.
- Var tionde studerande bor i dem. (3 p.)
19.2 Vad gör en läroanstalt om en student inte får plats i det egna studenthemmet? Besvara frågan på svenska. 2 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
19.3 Vad sägs det om de moderna studenthemmen? 3 p.
- Husdjur är förbjudna i dem. (3 p.)
19.4 Översätt den understrukna satsen i materialet till naturlig svenska. 4 p.
- många studenter är ännu inte redo (2/0 p.)
- för dagligt umgänge med olika slags människor (2/0 p.) / att dagligen ha att göra med olika slags människor (2/0 p.).
Часть 3: Strukturer och ordförråd
20. Фабрика игрушек 10 p.
20.1 2 p.
- необычный (2 p.)
20.2 2 p.
- учатся (2 p.)
20.3 2 p.
- работника (2 p.)
20.4 2 p.
- несколько (2 p.)
20.5 2 p.
- возможность (2 p.)
21. Фестиваль мороженого 10 p.
21.1 prep. 2 p.
- в (2 p.)
21.2 город 2 p.
- города (2 p.)
21.3 ждать (pres.) 2 p.
- ждут (2 p.)
21.4 интересный 2 p.
- интересную (2 p.)
21.5 программа 2 p.
- программу (2 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
22. Фильм «Дуров» 8 p.
22.1 prep. 2 p.
- о (2 p.)
22.2 давать (pres.) 2 p.
- даёт (2 p.)
22.3 готовить – приготовить (pret.) 2 p.
- готовил (2 p.)
22.4 герой 2 p.
- герою (2 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
Часть 4: Skriftlig framställning
23. Kort skrivuppgift 33 p.
Välj av följande punkter 23.1 och 23.2 bara den ena, som du besvarar på ryska.
Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
23.1 Kort skrivuppgift 33 p.
Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
23.2 Kort skrivuppgift 33 p.
Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
24. Längre skrivuppgift 66 p.
Välj av följande punkter 24.1 och 24.2 bara den ena, som du besvarar på ryska.
Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
24.1 Längre skrivuppgift 66 p.
Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
24.2 Längre skrivuppgift 66 p.
Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.