Beskrivningar av goda svar: SV – Ryska, kort lärokurs

26.9.2022

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 10.11.2022

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgifter 23–24 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

I bedömningen av skrivprestationer fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Часть 1: Hörförståelse

1. Праздник 3 p.

Du får höra en kort beskrivning av en viss högtidsdag. Studera bilderna. Du kan lyssna på beskrivningen två gånger. Välj den bild som bäst passar in på beskrivningen.

1.1 Välj den bild som bäst passar in på beskrivningen. 3 p.

  •  (3 p.)
Röda tulpaner, mitt i bilden syns månadens namn.

2. Дарвиновский музей 4 p.

Du får höra programmet för barnfesten på Darwin-museet, men fyra klockslag saknas. Börja med att studera programmet. Du kan lyssna på informationen om varje programnummer två gånger. Märk ut de saknade klockslagen i formen HH:MM på rätt ställen.

2.1 Выступление арт-группы «Весёлые мастера». 1 этаж. Кинозал музея. 1 p.

  • 12:30 (1 p.)
  • 12.30 (1 p.)

2.2 Экскурсии в залах музея. 1 p.

  • 12:45 (1 p.)
  • 12.45 (1 p.)

2.3 Мастер-класс «Я рисую карандашом». 2 этаж. Холл. 1 p.

  • 14:15 (1 p.)
  • 14.15 (1 p.)

2.4 Рисование на асфальте во дворе музея перед входом. 1 p.

  • 14:55 (1 p.)
  • 14.55 (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

3. Реклама и сообщение 6 p.

Du får höra en teaterreklam och ett meddelande om parkeringsarrangemangen vid Moskvarium. Du hör dem två gånger. Börja med att studera frågorna. Välj det lämpligaste alternativet i respektive fråga.

3.1 Vad berättar föreställningen om? 3 p.

  • Cirkusens fantastiska kraft.  (3 p.)

3.2 Vad sägs det om parkeringsområdet vid Moskvarium? 3 p.

  • Man kan använda det bara på vardagar.  (3 p.)

4. Диалоги 12 p.

I följande uppgift finns det sex korta dialoger. Börja med att studera bilderna och frågorna. Du kan lyssna på varje dialog bara en gång. Välj det bild- eller svarsalternativ som passar bäst i respektive fråga.

4.1 Vilka blommor valde den unga mannen? 2 p.

  •  (2 p.)
En stor bukett ljusröda tulpaner.

4.2 Varför går mannen till caféet? 2 p.

  • Han väntar på guidning.  (2 p.)

4.3 Hur har Katja firat sin semester? 2 p.

  •  (2 p.)
En ung kvinna bygger ett hus.

4.4 Var är pojken? 2 p.

  • Hos en kompis.  (2 p.)

4.5 Vad har Jura glömt? 2 p.

  •  (2 p.)
Solglasögonen.

4.6 Vad klagar Tanja på för sin kompis? 2 p.

  • Det är mycket oljud i hennes hus.  (2 p.)

5. Как помогать по дому? 6 p.

I den här uppgiften ges tre råd om hur man kan hjälpa till i hushållsarbetet. Studera bilderna. Du kan lyssna på varje råd två gånger. Välj den bild som bäst passar in på rådet. Två bilder blir över.

5.1 Lyssna på det första rådet. Vilken bild passar in på det här rådet? 2 p.

  • B  (2 p.)

5.2 Lyssna på det andra rådet. Vilken bild passar in på det här rådet? 2 p.

  • C  (2 p.)

5.3 Lyssna på det tredje rådet. Vilken bild passar in på det här rådet? 2 p.

  • E  (2 p.)

6. Велопутешествие 10 p.

I den här uppgiften får du höra fem dialoger med anknytning till varandra. Du kan lyssna på varje dialog två gånger. Börja med att studera frågorna. Välj det svarsalternativ som passar bäst för respektive fråga.

6.1 Vad säger Anton till Anja om rutten? 2 p.

  • Den är passligt lång för dem.  (2 p.)

6.2 Vad tycker Anja att är viktigt före resan? 2 p.

  • Att ladda mobiltelefonen.  (2 p.)

6.3 Vad är Anja orolig över? 2 p.

  • Deras resa kan förstöras av regn.  (2 p.)

6.4 Vad beslutar cyklisterna göra? 2 p.

  • Fortsätta till hotellet.  (2 p.)

6.5 Varför lönar det sig att lämna hotellet just nu? 2 p.

  • Det fina cyklingsvädret kan försämras.  (2 p.)

7. Еда на дом 6 p.

Du får höra ett reklaminslag för företaget Vnuk & Vnutjka. Börja med att studera frågorna. Du får höra reklaminslaget i två delar, båda delarna två gånger. Välj det alternativ som passar bäst i respektive fråga.

7.1 Varför talar man om mormor i reklamen? 3 p.

  • Mattjänsten jämförs med mormors hjälp.  (3 p.)

7.2 Varför är det här företaget ett bra val? 3 p.

  • Man kan beställa dygnet runt.  (3 p.)

8. Хрустальный источник 7 p.

Du får höra en nyhet om en filmfestival. Studera frågorna. Du får höra nyheten i tre delar, varje del två gånger. Besvara frågorna 8.1 och 8.3 på svenska och välj det lämpligaste svarsalternativet för fråga 8.2.

8.1 Vad delade man ut till deltagarna vid ceremonin? Nämn tre saker. Besvara frågan på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Gåvor (1/0 p.), (olika) priser (1/0 p.) och blommor (1/0 p.).
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 8.1.В Сочи прошло закрытие кинофестиваля «Хрустальный источник». В конкурсной программе участвовали 11 фильмов. На праздничной церемонии назвали победителей, вручили им подарки, разные призы и цветы.

8.2 Vad var speciellt med årets evenemang? 2 p.

  • Unga amatörfilmmakare gjorde filmer.  (2 p.)

8.3 Vad är motivet för Jevgeni Mihailenkos bilder? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Berömda) skådespelare. (2/0 p.)
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 8.3.Во время кинофестиваля также проводили конкурс на лучшую фотографию фестиваля. Победителем стал снимок молодого фотографа Евгения Михайленко. Он снимает знаменитых актёров.

9. Капли звуков 10 p.

Du får höra en nyhet om ett café i Kaliningrad. Studera frågorna. Du får höra nyheten i fyra delar, varje del två gånger. Besvara frågorna 9.1, 9.2 och 9.4 på svenska och välj det lämpligaste svarsalternativet för fråga 9.3.

9.1 Vad berättas det om caféets nya arbetstagare? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hon har nedsatt hörsel. (2/0 p.)
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 9.1.В Калининграде на углу Невского проспекта и улицы Куйбышева находится кафе «Бурритос». Там начала работать Арина Бучнева, которая плохо слышит.

9.2 Vad hör till Arinas arbetsuppgifter? Nämn två saker. Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Två av följande:
Hon ger kunderna råd om val av mat och dryck (2/0 p.), tar emot beställningar (2/0 p.), lagar mat (2/0 p.).
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 9.2.Арина — будущий повар. Сейчас она учится в колледже сервиса и туризма и проходит практику в кафе. Там у неё много дел. Она советует клиентам, что выбрать, принимает заказы и готовит еду.

9.3 Vad berättar Arina om sitt arbete? 2 p.

  • Hon vill ha att göra med människor.  (2 p.)

9.4 Vilka hjälpmedel hämtar man till caféet? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Kort med text (2/0 p.)/textkort (2/0 p.)/särskilda kort (2/0 p.)
Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 9.4.Директор организации «Капли звуков» Елена Кочева рассказала, что в течение недели в кафе появятся специальные карточки с текстами, чтобы покупателям было легче общаться с Ариной. Такие карточки есть в Европе, где работают кассиры, которые плохо слышат.

10. Как круто провести лето? (video) 16 p.

I den här delen får du se en video där Masja Zjukova ger tips för sommarfirandet. Studera frågorna. Titta på videon. Du kan titta på videon så många gånger du vill. Välj det lämpligaste svarsalternativet för frågorna 10.1 och 10.3, och besvara frågorna 10.2, 10.4 och 10.5 på svenska.
Inspelningen 10.2
Первый пункт — больше гуляй. И поверь, что если даже у тебя совсем плохое настроение и ты никак не хочешь выходить на улицу, просто попробуй — и как только ты выйдешь на улицу, начнёшь гулять, у тебя действительно поднимется настроение и ты можешь увидеть что-то интересное или даже встретить кого-нибудь.
10.4
Старайся составлять план на каждый день, то есть продумывай, что тебе нужно сделать, что ты хочешь сделать, куда ты хочешь пойти. И я думаю, так ты станешь намного организованнее, больше всего успеешь.
10.5
Заведи небольшой блокнотик или личный дневник, где ты будешь записывать самые важные и крутые моменты, только главное — не забрасывать его и вести каждый день, и потом можно будет это перечитывать и у вас будет много-много воспоминаний.

10.1 Vad inser Masja plötsligt? 2 p.

  • Den första månaden av sommarlovet har gått.  (2 p.)

10.2 Vad kan det enligt Masja hända om man går ut på promenad? Nämn två saker. Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Två av följande:
Man blir på bättre humör (2/0 p.)/ man kan bli gladare (2/0 p.)/ kan bli lyckligare (2/0 p.)/ man kan träffa någon (2/0 p.), man kan få se något trevligt (2/0 p.).

10.3 Vad säger Masja om idrott? 2 p.

  • Man kan till exempel springa runt huset.  (2 p.)

10.4 Vilka frågor ska man enligt Masja svara på då man planerar sin dag? Nämn tre frågor. Besvara frågan på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Vad borde du göra? (2/0 p.)
  • Vad vill du göra? (2/0 p.)
  • Vart vill du gå eller åka? (2/0 p.)

10.5 Vad borde man enligt Masja göra varje dag? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Skriva (ner de viktigaste minnena i en anteckningsbok/dagbok). (2/0 p.)

11. Огород на крыше (video) 8 p.

Studera frågorna. Titta på videon om Vjatjeslav Aleksejevs takträdgård i S:t Petersburg. Du kan titta på videon så många gånger du vill. Välj det lämpligaste svarsalternativet för frågorna 11.1 och 11.3, och besvara fråga 11.2 på svenska.
Inspelningen 11.2
Созревающий урожай этого года Вячеслав показывает не на дачном участке, а на высоте девятиэтажного дома. В контейнерном огороде петербуржец уже успел собрать плоды клубники и земляники. Идея разбить сад на крыше многоэтажки пришла несколько лет назад в качестве эксперимента. Со временем увлечение переросло в хобби.

11.1 Vad odlar Vjatjeslav i sin trädgård utom paprikor och tomater? 3 p.

  • Potatis, jordgubbar och kål  (3 p.)

11.2 När väcktes tanken om en takträdgård enligt reportern? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För några år sedan. (2/0 p.)

11.3 Hur lyckades Vjatjeslav starta sin takträdgård? 3 p.

  • Genom att skaffa allting själv.  (3 p.)

Часть 2: Läsförståelse

12. Таня и итальянский язык 12 p.

Läs Tanjas berättelse och svara sedan på frågorna. Välj det lämpligaste svarsalternativet.

12.1 Hur blev Tanja intresserad av italienska? 3 p.

  • Hon hörde en italiensk filmreplik.  (3 p.)

12.2 Hur började Tanja stifta bekantskap med Italien? 3 p.

  • Hon studerade med en privatlärare i Ryssland.  (3 p.)

12.3 Varför valde Tanja universitetet i Milano? 3 p.

  • Det motsvarade hennes önskemål.  (3 p.)

12.4 Vilken rubrik passar bäst in på texten? 3 p.

  • Любовь с первого слова.  (3 p.)

13. Владивосток 8 p.

Läs texten och besvara sedan frågorna på svenska.

13.1 Hur firar man Tigerdagen? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Invånarna klär sig i tigerkostymer (2/0 p.) och åker/går till centrum (2/0 p.).

13.2 Vilken viktig sak vill man fästa uppmärksamhet vid genom evenemanget? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Skyddet av amurtigern (som lever i regionerna Primorje och Chabarovsk). (2/0 p.)

Problemet med tigerpopulationen (1 p.) (dvs. om skyddet eller bevarandet av tigern nämns, men inte tigerns underart).

13.3 Hur syns vintern i stadens parker? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Man kan åka skridsko i dem. (2/0 p.)

14. Детские площадки 12 p.

Läs texten. Svara sedan på frågorna. Välj det svarsalternativ eller den bild som passar bäst för respektive fråga.

14.1 Vad minns Aleksandr om lekparkerna i hans barndom? 3 p.

  • De gödde barnens fantasi.  (3 p.)

14.2 Vad klandrar Maksim lekparkerna för? 3 p.

  • Markbeläggningen i dem blir för varm.  (3 p.)

14.3 Vad säger Irina om utrustningen i lekparkerna? 3 p.

  • Med tanke på små barn finns det för många anordningar.  (3 p.)

14.4 Vilken av dessa lekplatser motsvarar Darjas önskemål? 3 p.

  •  (3 p.)
En liten lekpark omgiven av träd. Lekplatsanordningarna är tillverkade av trä och placerade i naturen.

15. Психология цвета 10 p.

Läs texten och svara sedan på frågorna på svenska.

15.1 Vad gör människor lyckliga enligt texten? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att se världen i färger (2/0 p.)

15.2 Vad forskar färgpsykologin i? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hur färger påverkar människors beteende (2/0 p.) och förändrar människors humör (2/0 p.).

15.3 Hur utnyttjar företag färger i marknadsföring och design? (2 saker) Besvara frågan på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De väljer färger som hjälper kunderna att känna igen varumärket (2/0 p.) och får / tvingar dem att köpa produkterna (2/0 p.).

16. Вкусные стаканчики 9 p.

Läs texten. Svara sedan på frågorna. Välj det svarsalternativ som passar bäst för respektive fråga.

16.1 Vilken bragd av Sergei talas det om i texten? 3 p.

  • Han har utvecklat en helt ny typ av kärl.  (3 p.)

16.2 Vad framgår det om företagets verksamhet? 3 p.

  • Företaget verkar tillsvidare på den inhemska marknaden.  (3 p.)

16.3 Hurdana mål har Sergei? 3 p.

  • Han vill förnya förpackningarna så att de är mer ansvarsfulla.  (3 p.)

17. «Колледж» 9 p.

Läs producentens beskrivning av programmet Kolledzj och svara sedan på frågorna. Välj det svarsalternativ som passar bäst för respektive fråga.

17.1 Varför var det viktigt att höra föräldrarna? 3 p.

  • Man började med att tala med dem för att reda ut situationen.  (3 p.)

17.2 Vilket mål hade alla deltagare? 3 p.

  • Att förändra sina levnadsvanor.  (3 p.)

17.3 Vad överraskades de unga av? 3 p.

  • Föräldrarnas varma känslor.  (3 p.)

18. Живая культура 12 p.

Läs texten. Svara sedan på frågorna. Välj det svarsalternativ som passar bäst för respektive fråga.

18.1 Hur stiftade Ilja och Nastja bekantskap med den vepsiska kulturen? 3 p.

  • De träffade vepser i samband med sitt arbetsprojekt.  (3 p.)

18.2 Vad erbjuder resebyrån sina kunder? 3 p.

  • En upplevelserik resa till den vepsiska kulturen.  (3 p.)

18.3 Hur har Iljas och Nastjas verksamhet påverkat livet i byn? 3 p.

  • Den har gett byborna nya arbetsmöjligheter.  (3 p.)

18.4 Vilket påstående motsvarar bäst texten? 3 p.

  • В деревне можно познакомиться с народными традициями.  (3 p.)

19. Где живут студенты? 12 p.

Läs texten. Välj det lämpligaste svarsalternativet för frågorna 19.1 och 19.3, besvara fråga 19.2 på svenska och översätt i fråga 19.4 den understrukna satsen i texten till naturlig svenska.

19.1 Vad sägs det om antalet invånare i studenthemmen? 3 p.

  • Var tionde studerande bor i dem.  (3 p.)

19.2 Vad gör en läroanstalt om en student inte får plats i det egna studenthemmet? Besvara frågan på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Erbjuder boendet i en annan högskolas studenthem. (2/0 p.)

19.3 Vad sägs det om de moderna studenthemmen? 3 p.

  • Husdjur är förbjudna i dem.  (3 p.)

19.4 Översätt den understrukna satsen i materialet till naturlig svenska. 4 p.

  • många studenter är ännu inte redo (2/0 p.)
  • för dagligt umgänge med olika slags människor (2/0 p.) / att dagligen ha att göra med olika slags människor (2/0 p.).

Часть 3: Strukturer och ordförråd

20. Фабрика игрушек 10 p.

Läs texten och välj i varje moment det av de givna alternativen som passar bäst.

20.1 2 p.

  • необычный  (2 p.)

20.2 2 p.

  • учатся  (2 p.)

20.3 2 p.

  • работника  (2 p.)

20.4 2 p.

  • несколько  (2 p.)

20.5 2 p.

  • возможность  (2 p.)

21. Фестиваль мороженого 10 p.

Komplettera följande text enligt de tips som ges. Skriv in din lösning i fältet som reserverats för den.

21.1 prep. 2 p.

  • в (2 p.)

21.2 город 2 p.

  • города (2 p.)

21.3 ждать (pres.) 2 p.

  • ждут (2 p.)

21.4 интересный 2 p.

  • интересную (2 p.)

21.5 программа 2 p.

  • программу (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

22. Фильм «Дуров» 8 p.

Komplettera följande text enligt de tips som ges. Skriv in din lösning i fältet som reserverats för den.

22.1 prep. 2 p.

  • о (2 p.)

22.2 давать (pres.) 2 p.

  • даёт (2 p.)

22.3 готовить – приготовить (pret.) 2 p.

  • готовил (2 p.)

22.4 герой 2 p.

  • герою (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Часть 4: Skriftlig framställning

23. Kort skrivuppgift 33 p.

Välj av följande punkter 23.1 och 23.2 bara den ena, som du besvarar på ryska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

23.1 Kort skrivuppgift 33 p.

Du har bjudit hem en kompis på besök, men du blir tvungen att flytta träffen till någon annan plats. Skriv ett meddelande där du förklarar varför. Föreslå en ny mötesplats.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    23.2 Kort skrivuppgift 33 p.

    Skriv ett meddelande till din lärare där du meddelar att du blir försenad till lektionen i ryska. Kom ihåg att nämna varför du är försenad och när du kommer. Kom ihåg att nia läraren.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      24. Längre skrivuppgift 66 p.

      Välj av följande punkter 24.1 och 24.2 bara den ena, som du besvarar på ryska.

      Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      24.1 Längre skrivuppgift 66 p.

      Du är på semester. Skriv ett kort till en kompis där du berättar om platsen och om allt du gör där. Om du vill kan du använda bilderna som inspiration.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        24.2 Längre skrivuppgift 66 p.

        Du är på studieresa i Ryssland tillsammans med din studiegrupp i ryska. Skriv ett meddelande till en valfri person, där du berättar om ert program och hur ni är inkvarterade. Om du vill kan du använda bilderna som inspiration.

        Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.