Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, lyhyt oppimäärä

16.3.2023

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 16.5.2023

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 16 ja 17 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. Worlds Apart 18 p.

This podcast episode tells about two American teachers and their schools. The recording is divided into three sections. You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 How did Lisa and Angela meet each other? 3 p.

  • They participated in a project  (3 p.)

1.2 What do the two schools have in common? 3 p.

  • They are located within the same area  (3 p.)

1.3 What did the students do first? 3 p.

  • They wrote to each other  (3 p.)

1.4 How did one of Lisa’s students react when they visited Fieldston? 3 p.

  • She wanted to escape  (3 p.)

1.5 How is University Heights characterized? 3 p.

  • It has a nice and cozy atmosphere  (3 p.)

1.6 What is the aim of projects like this? 3 p.

  • To increase students’ awareness  (3 p.)

2. Studying Media and Communication (video) 12 p.

This video features a student called Julia discussing her studies to promote Glasgow Caledonian University (GCU). You can view the video as many times as you wish. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 Why did Julia decide to study Media and Communication at Glasgow Caledonian University? 3 p.

  • It gives her a lot of personal control over her choices  (3 p.)

2.2 What does Julia like about the small class sizes at her university? 3 p.

  • She and other students can share ideas  (3 p.)

2.3 Why does Julia like her course’s emphasis on leadership? 3 p.

  • It aids her in building up her own projects  (3 p.)

2.4 Which of the following would be the best alternative title for the video? 3 p.

  • Finding your own path in learning  (3 p.)

3. Irish Social Etiquette 9 p.

You will hear Lindsey a.k.a. Wolfe Momma, an Irish YouTuber, give some tips regarding Irish culture and customs. The recording is divided into three sections. You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately.

3.1 Mitä termi ”slagging” tarkoittaa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Toisen hyväntahtoista pilkkaamista. / Ystävän/kaverin pilkkaamista. / Toiselle ilkeilyä rakastavalla/hauskalla tavalla. (3/0 p.)

HUOM! Pitää tulla esiin sekä hauskuus (positiivisuus) että ilkikurisuus (negatiivisuus)
OK: Nauraa ilkeästi kavereiden kesken, kiusoittelu, vitsailu
EI: Nauraa ilkeästi (pelkästään), hauska tervehtiminen, tehdä jostain ihmisestä hauska

Tallenne The passage related to question 3.1. If you’re ever visiting Ireland, hopefully some of these things will help you. Let’s get started! So, first up is slagging. This can be very confusing for people outside of Ireland and to really understand, but slagging is making fun of someone or being mean to someone, but in a loving way, in a fun way, because you’re friends. So, it’s usually the meaner you are, the more close of a friendship you have with them. So, and someone saying to a bald man “hey baldy” is actually just nice. It’s fun, as weird as that sounds.

3.2 Millaisessa tilanteessa fraasia ”go on” käytetään? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kun vaaditaan/suostutellaan/kannustetaan toista hyväksymään tarjous. / Kun toistetaan tarjous. (3/0 p.)

OK: Sitä käytetään, kun joku kieltäytyy sinun tarjoamastasi asiasta.
EI TUO EI VIE: Kun todella haluat jotain
EI: Kun kieltäytymisen jälkeen hyväksytäänkin tarjous toiselta (ymmärretty väärinpäin). / Kun pyydetään jotain tekemään jotakin (kursailu puuttuu).

Tallenne The passage related to question 3.2. The next one is “go on”. In Ireland, if someone offers you something, the custom is to refuse it first and let them insist, like “Will you have a glass of wine?”, “Ah no, I’m grand thanks”, “Ah, go on”, “Okay, I will, thanks”, or “Can I ... do you want a lift?”, “Oh no, I’m fine walking”, “Ah, go on”, “Okay, thanks”. Even if you really want something, you always do a first refusal and let the person insist.

3.3 Mitä Wolfe Momma arveli syyksi siihen, että hänelle vilkutetaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän luuli, että ihmiset sekoittavat hänet johonkuhun toiseen. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: Irlannissa on kohteliasta vilkuttaa tuntemattomille ihmisille.

Tallenne The passage related to question 3.3. The next one is waving at strangers. In Dublin or any bigger cities, this might not happen, but whenever you go into the country or rural areas, everyone waves at everyone when you’re driving around, and I didn’t know this for a while. So, when I was younger and everyone was waving me in the country, I just always assumed they thought I was someone else and they thought they knew me, so I never waved back. And then one day my husband pointed out “You’re being so rude. They’re being nice waving to you, and you’re ignoring them”, and I had never known that.

4. Wildlife Photographer and Her House (video) 15 p.

This is a video where Dani Connor, a British wildlife photographer, talks about the house she bought in Sweden and shooting squirrels in a forest. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

4.1 How has the cold weather affected wild animals? 3 p.

  • They are feeding more than usually  (3 p.)

4.2 What was special about the way Dani acquired the house? 3 p.

  • She made the deal without visiting it first  (3 p.)

4.3 What does Dani say about the house prices in the region? 3 p.

  • They used to be low but are still very affordable  (3 p.)

4.4 What does Dani say about the squirrel called Ghost? 3 p.

  • It is able to identify her voice  (3 p.)

4.5 What was challenging in taking photos of Ghost? 3 p.

  • The lighting was not optimal for the camera  (3 p.)

5. Wrong Bill in the Restaurant 12 p.

The following is a conversation between a waitress and a customer in a restaurant. The recording is in four sections. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite. You can listen to each option as many times as you like.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

6. Tiny House (video) 18 p.

This is a video about living in a tiny house. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

6.1 What has become the focus of young people’s dreams? 3 p.

  • Living connected to others  (3 p.)

6.2 What is the idea of using a lot of colours? 3 p.

  • They make the house owners feel happy  (3 p.)

6.3 What does Sophie say about the people who live in the premises? 3 p.

  • They live in their own dwellings  (3 p.)

6.4 What was one of the reasons Sophie and Carlo moved into a tiny house? 3 p.

  • They feel that it’s good for the environment  (3 p.)

6.5 How is Sophie and Carlo’s previous landlord connected to the house? 3 p.

  • He showed it to them  (3 p.)

6.6 What does Sophie say about electricity? 3 p.

  • They obtain it from the landlord  (3 p.)

7. Camels and Seabirds 6 p.

You will hear two recordings, where researchers explain some interesting facts about camels and seabirds. You will hear both of them twice.

7.1 Minkä kahden asian avulla kamelit selviytyvät aavikolla? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kyttyrän (rasvan) ja turkin. / Rasvan ja turkin. / Kyky säilöä energiaa ja säädellä ruumiinlämpöä. (3/0 p.)

OK: Selässä oleva kohoama/patti/kyhmy/möykky, kyttyrät monikossa, karvapeite, (vaihtuva) karva
EI: Kohoama/patti/kyhmy/möykky (ilman selkää), paksu nahka, varastoivat ruokaa, vettä selässä

Tallenne The passage related to question 7.1. Camels can live in extreme environments, from boiling heat to freezing temperatures. Their humps are a great adaptation to help them do this. Camels don’t store water in their humps - instead, they store fat. They can use these fat reserves when food is scarce and also to help them regulate their body temperature. They also have thick fur which prevents them from getting sunburnt and also helps them keep cool. Some camels also have a thick layer of insulating fur that they shed in the summer months. It’s not surprising, then, that ancient camels have been found as far north as the Arctic circle, where the ancestors of camels would’ve had to survive the harsh winters in the snow.

7.2 Mitä merilinnut todellisuudessa tekevät, kun ne näyttävät aivastavan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hankkiutuvat eroon suolasta. (3/0 p.)

OK: Ravistelevat suolan pois (rauhasten/sierainten kautta).
EI TUO EI VIE: Filttereiden avulla
EI: Silmien yläpuoliset kolot, aukot, kyhmyt

Tallenne The passage related to question 7.2. Seabirds eat fish and other seafood that they catch while swimming. Feeding in the ocean means swallowing a lot of salt water. To stop them from dehydrating, they need a way to get rid of that excess salt. So, seabirds have a gland right above their eyes that filters salt from their bloodstream. It’s then excreted through their nostrils as liquid. Often this salty fluid drips out and gives the appearance of a runny nose, or can even discolour their feathers. But they will also expel it by exhaling or shaking their heads. It does look a bit like they’re sneezing, but they’re just getting rid of a bit of salt. They still might need a tissue, though.

Part 2: Reading Comprehension

8. Welsh School 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

8.1 What is told about Sajid Ghaffar? 3 p.

  • He spent his childhood in Wales  (3 p.)

8.2 What is said about school fees? 3 p.

  • Some students get a grant to cover them  (3 p.)

8.3 How is the school different from regular schools? 3 p.

  • The group sizes are typically smaller  (3 p.)

8.4 Which saying best describes what Sajid Ghaffar has done? 3 p.

  • Courage is the father of success  (3 p.)

9. Medieval Football 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

9.1 Why was early football not called football but ball or gameball in Britain? 3 p.

  • Players could use, for example, their hands in the game  (3 p.)

9.2 Besides being fun, why were football games sometimes played? 3 p.

  • To find a solution to a disagreement  (3 p.)

9.3 Which aspect of the early football games resembled modern football games the most? 3 p.

  • That the purpose of the game was to score goals  (3 p.)

9.4 What is said of the women’s football games? 3 p.

  • Their teams may not have been formed in the same way as men’s  (3 p.)

10. Puns 12 p.

Read the following text and answer the questions.

10.1 Millainen apua vaatinut ongelma Derekillä oli? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän kertoi vitsejä koko ajan / jatkuvasti. / Hänellä oli häiriö, joka sai hänet vitsailemaan koko ajan. / Hänellä oli pakonomainen tarve kertoa/keksiä vitsejä. (3/0 p.)

OK: puujalkavitsi, sanaleikki
EI TUO EI VIE: Hän herätti vaimonsa joka yö.
EI: anekdootti, (hauska) juttu, asia, viisastelu, arvoitus, loru, kompakysymys, hän heräsi yöllä kertomaan vitsejä

10.2 Mitä Derekin vaimo neuvoi miestään tekemään, jottei tämä herättäisi häntä öisin? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kirjoittamaan (yöllä mieleen tulleet) vitsit/jutut muistiin. (3/0 p.)

HUOM! Mikä tahansa synonyymi vitseille käy tässä kohdassa, koska se on käsitelty jo kohdassa 10.1.

10.3 Mitä Derek itse ajatteli jutuista, joita hän kertoi? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän piti niitä (erittäin) hauskoina/huvittavina/hyvinä. / Hän itse nauroi niille. (3/0 p.)

EI: Että ne olivat vitsejä. / Hän nauroi asialle pitäen tätä vitsinä. / Vitsit eivät ole Oscar-tasoisia.

10.4 Mitä yleisempää hyötyä Derekin ongelman tutkimisesta voisi olla neurologi Mendezin mukaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Se voisi kertoa (normaalin) huumorin prosessoinnista aivoissa. / Se voisi kertoa, mitä aivoissa tapahtuu, kun kerromme/kuuntelemme vitsejä. (3/0 p.)

HUOM! Pitää olla sekä aivot että vitsit
OK: neurologinen, huumorintaju
EI TUO EI VIE: Tiedostamaton
EI: Auttaa ymmärtämään aivojen toimintaa paremmin. (huumori/vitsit puuttuu) / Voitaisiin selvittää ihmisen prosessi keksiä vitsejä. (aivot puuttuu) / Missä kohtaa aivoja huumoria käsitellään

11. Minnesota Cheeses for Your Cheeseboard 21 p.

Read the text and choose the right alternative for each description. There is only one right alternative for each description.

11.1 sweet in taste 3 p.

  • Singing Hills Dairy  (3 p.)

11.2 known throughout the country 3 p.

  • Alemar Cheese Co.  (3 p.)

11.3 prize-winning 3 p.

  • Shepherd’s Way Farms  (3 p.)

11.4 smelly but rich 3 p.

  • Redhead Creamery  (3 p.)

11.5 matured in contact with plenty of air 3 p.

  • Caves of Faribault  (3 p.)

11.6 flavoured with some herbs 3 p.

  • Singing Hills Dairy  (3 p.)

11.7 produced before your eyes 3 p.

  • Redhead Creamery  (3 p.)

12. Experience: I Found the Largest Truffle in the World 21 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

12.1 Where did the narrator go truffle hunting? 3 p.

  •  (3 p.)
Kartta, jossa on ympäröity Kroatian luoteisosa.

12.2 Why did the narrator go truffle hunting in the middle of the night? 3 p.

  • It is easier to detect the scent because of night-time humidity  (3 p.)

12.3 Why did Giancarlo Zigante start truffle hunting? 3 p.

  • He wanted to make more money  (3 p.)

12.4 What can make truffle hunting a dangerous hobby? 3 p.

  • The price of truffles attracts all kinds of people  (3 p.)

12.5 What is said about the night of the big truffle find? 3 p.

  • Zigante headed home immediately after the find  (3 p.)

12.6 Why didn’t Zigante want to sell the truffle? 3 p.

  • He thought the truffle belonged to local people  (3 p.)

12.7 In the end, how does Zigante feel about the truffle find? 3 p.

  • It has given him a new kind of recognition  (3 p.)

13. Overtourism 6 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

13.1 Who suffers the most from the phenomenon called overtourism? 3 p.

  • People living in popular tourist destinations  (3 p.)

13.2 What has the media’s role been in overtourism? 3 p.

  • Being important in drawing attention to the problem  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

14. A68: ‘Megaberg’ Dumped Huge Volume of Fresh Water 14 p.

Read the text carefully and choose the best alternative to fill in the gaps.

14.1 1 p.

  • was (1 p.)

14.2 1 p.

  • into (1 p.)

14.3 1 p.

  • for (1 p.)

14.4 1 p.

  • when (1 p.)

14.5 1 p.

  • gone (1 p.)

14.6 1 p.

  • trying (1 p.)

14.7 1 p.

  • team (1 p.)

14.8 1 p.

  • to calculate (1 p.)

14.9 1 p.

  • were (1 p.)

14.10 1 p.

  • does (1 p.)

14.11 1 p.

  • took (1 p.)

14.12 1 p.

  • why (1 p.)

14.13 1 p.

  • had broken (1 p.)

14.14 1 p.

  • much (1 p.)

15. Camel-ccinos 12 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue.

15.1 suurin 1 p.

  • biggest (1 p.)
  • largest (1 p.)
  • greatest (1 p.)
  • hugest (1 p.)

15.2 tunnettu kahvila 1 p.

  • a well-known café (1 p.)
  • a well-known cafe (1 p.)
  • a well-known cafeteria (1 p.)
  • a well-known coffee shop (1 p.)
  • a famous café (1 p.)
  • a famous cafe (1 p.)
  • a famous cafeteria (1 p.)
  • a famous coffee shop (1 p.)
  • a famous coffee house (1 p.)
  • a famous coffee place (1 p.)
  • a well known coffee house (1 p.)
  • the famous café (1 p.)
  • the well-known café (1 p.)
  • the famous cafe (1 p.)
  • the well-known cafe (1 p.)

15.3 on huomannut 1 p.

  • has noticed (1 p.)
  • has noted (1 p.)
  • has recognised (1 p.)
  • has recognized (1 p.)
  • has spotted (1 p.)
  • has been noticing (1 p.)

15.4 consume 1 p.

  • is consumed (1 p.)
  • is being consumed (1 p.)

15.5 Lähi-itä 1 p.

  • the Middle East (1 p.)
  • the Near East (1 p.)

15.6 begin 1 p.

  • has begun (1 p.)
  • is beginning (1 p.)

15.7 uskomattoman 1 p.

  • incredibly (1 p.)
  • unbelievably (1 p.)
  • an incredibly (1 p.)
  • an unbelievably (1 p.)

15.8 joka 1 p.

  • which (1 p.)

15.9 yli neljä miljoonaa 1 p.

  • over four million (1 p.)
  • over 4 million (1 p.)
  • more than four million (1 p.)
  • more than 4 million (1 p.)
  • over 4,000,000 (1 p.)

15.10 Mukaan 1 p.

  • According to (1 p.)

15.11 lehmiä ja lampaita 1 p.

  • cows and sheep (1 p.)
  • cattle and sheep (1 p.)
  • cows and sheep, (1 p.)

15.12 koska 1 p.

  • because (1 p.)
  • since (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Part 4: Production

16. Short writing task 33 p.

Valitse seuraavista kohdista 16.1 ja 16.2 vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

16.1 The wisdom of grandparents 33 p.

Verkossa keskustellaan neuvoista, joita on saatu isovanhemmilta. Kerro jokin neuvo, jonka sinä olet saanut isoäidiltäsi tai isoisältäsi. Miten olet noudattanut sitä?

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos ei kerro miten on noudattanut ohjetta, vähennetään 2 pistettä.

16.2 My favourite season 33 p.

Sosiaalisessa mediassa keskustellaan vuodenajoista. Osallistu keskusteluun ja kerro, mikä on sinun suosikkivuodenaikasi ja miksi.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos ei perustele miksi, vähennetään 2 pistettä.

17. Longer writing task 66 p.

Valitse seuraavista kohdista 17.1 ja 17.2 vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

17.1 The funniest thing 66 p.

Koska olet viimeksi nauranut makeasti? Mikä nauratti ja miksi?

Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos ei perustele miksi, vähennetään 4 pistettä.

17.2 My dream job 66 p.

Kerro unelmatyöstäsi. Missä haluaisit olla töissä kymmenen vuoden kuluttua, ja miksi?

Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos ei perustele miksi, vähennetään 4 pistettä.