Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, kort lärokurs
16.3.2023
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 16.5.2023
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare
De kriterier utifrån vilka uppgifter 16 och 17 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf
Fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Part 1: Listening Comprehension
1. Worlds Apart 18 p.
1.1 How did Lisa and Angela meet each other? 3 p.
- They participated in a project (3 p.)
1.2 What do the two schools have in common? 3 p.
- They are located within the same area (3 p.)
1.3 What did the students do first? 3 p.
- They wrote to each other (3 p.)
1.4 How did one of Lisa’s students react when they visited Fieldston? 3 p.
- She wanted to escape (3 p.)
1.5 How is University Heights characterized? 3 p.
- It has a nice and cozy atmosphere (3 p.)
1.6 What is the aim of projects like this? 3 p.
- To increase students’ awareness (3 p.)
2. Studying Media and Communication (video) 12 p.
2.1 Why did Julia decide to study Media and Communication at Glasgow Caledonian University? 3 p.
- It gives her a lot of personal control over her choices (3 p.)
2.2 What does Julia like about the small class sizes at her university? 3 p.
- She and other students can share ideas (3 p.)
2.3 Why does Julia like her course’s emphasis on leadership? 3 p.
- It aids her in building up her own projects (3 p.)
2.4 Which of the following would be the best alternative title for the video? 3 p.
- Finding your own path in learning (3 p.)
3. Irish Social Etiquette 9 p.
3.1 Vad betyder termen ”slagging”? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Att välvilligt göra narr av någon. / Att göra narr av en vän/kompis. / Att retas med någon annan på ett kärleksfullt/lekfullt sätt. (3/0 p.)
OBS! Både roligheten (positivt) och elakheten (negativt) måste framgå.
OK: Skratta elakt mellan vänner, retas, skämta
NEJ: Skratta elakt (endast), hälsa roligt, göra en människa rolig
Inspelningen The passage related to question 3.1.
If you’re ever visiting Ireland, hopefully some of these things will help you. Let’s get started! So, first up is slagging. This can be very confusing for people outside of Ireland and to really understand, but slagging is making fun of someone or being mean to someone, but in a loving way, in a fun way, because you’re friends. So, it’s usually the meaner you are, the more close of a friendship you have with them. So, and someone saying to a bald man “hey baldy” is actually just nice. It’s fun, as weird as that sounds.3.2 I hurdana situationer används frasen ”go on”? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Då man kräver/övertalar/uppmuntrar någon att godkänna ett erbjudande. / Då man upprepar ett erbjudande. (3/0 p.)
OK: Den används när någon vägrar ta emot det man erbjuder.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: När man verkligen vill ha något
NEJ: När ett erbjudande från en annan accepteras efter vägran (har förståtts tvärtom). / När någon uppmanas att göra något (trugandet saknas).
Inspelningen The passage related to question 3.2.
The next one is “go on”. In Ireland, if someone offers you something, the custom is to refuse it first and let them insist, like “Will you have a glass of wine?”, “Ah no, I’m grand thanks”, “Ah, go on”, “Okay, I will, thanks”, or “Can I ... do you want a lift?”, “Oh no, I’m fine walking”, “Ah, go on”, “Okay, thanks”. Even if you really want something, you always do a first refusal and let the person insist.3.3 Vad antog Wolfe Momma att var orsaken till att man vinkar till henne? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Hon trodde att människor förväxlar henne med någon annan. (3/0 p.)
VARKEN GER ELLER DRAR AV: på Irland är det artigt att vinka till främlingar.
Inspelningen The passage related to question 3.3.
The next one is waving at strangers. In Dublin or any bigger cities, this might not happen, but whenever you go into the country or rural areas, everyone waves at everyone when you’re driving around, and I didn’t know this for a while. So, when I was younger and everyone was waving me in the country, I just always assumed they thought I was someone else and they thought they knew me, so I never waved back. And then one day my husband pointed out “You’re being so rude. They’re being nice waving to you, and you’re ignoring them”, and I had never known that.4. Wildlife Photographer and Her House (video) 15 p.
4.1 How has the cold weather affected wild animals? 3 p.
- They are feeding more than usually (3 p.)
4.2 What was special about the way Dani acquired the house? 3 p.
- She made the deal without visiting it first (3 p.)
4.3 What does Dani say about the house prices in the region? 3 p.
- They used to be low but are still very affordable (3 p.)
4.4 What does Dani say about the squirrel called Ghost? 3 p.
- It is able to identify her voice (3 p.)
4.5 What was challenging in taking photos of Ghost? 3 p.
- The lighting was not optimal for the camera (3 p.)
5. Wrong Bill in the Restaurant 12 p.
5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option C (3 p.)
5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option A (3 p.)
5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option C (3 p.)
5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option B (3 p.)
6. Tiny House (video) 18 p.
6.1 What has become the focus of young people’s dreams? 3 p.
- Living connected to others (3 p.)
6.2 What is the idea of using a lot of colours? 3 p.
- They make the house owners feel happy (3 p.)
6.3 What does Sophie say about the people who live in the premises? 3 p.
- They live in their own dwellings (3 p.)
6.4 What was one of the reasons Sophie and Carlo moved into a tiny house? 3 p.
- They feel that it’s good for the environment (3 p.)
6.5 How is Sophie and Carlo’s previous landlord connected to the house? 3 p.
- He showed it to them (3 p.)
6.6 What does Sophie say about electricity? 3 p.
- They obtain it from the landlord (3 p.)
7. Camels and Seabirds 6 p.
7.1 Med hjälp av vilka två saker klarar sig kamelerna i öknen? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Puckeln (fett) och pälsen. / Fett och pälsen. / Förmågan att spara energi och reglera kroppstemperaturen. (3/0 p.)
OK: Upphöjning/knuta/knöl/klump på ryggen, pucklar i plural, hårtäcke, hår (som byts)
NEJ: Upphöjning/knuta/knöl/klump (utan rygg), tjockt skinn, lagrar mat, vatten på ryggen
Inspelningen The passage related to question 7.1.
Camels can live in extreme environments, from boiling heat to freezing temperatures. Their humps are a great adaptation to help them do this. Camels don’t store water in their humps - instead, they store fat. They can use these fat reserves when food is scarce and also to help them regulate their body temperature. They also have thick fur which prevents them from getting sunburnt and also helps them keep cool. Some camels also have a thick layer of insulating fur that they shed in the summer months. It’s not surprising, then, that ancient camels have been found as far north as the Arctic circle, where the ancestors of camels would’ve had to survive the harsh winters in the snow.7.2 Vad gör sjöfåglarna i verkligheten då de ser ut att nysa? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
De gör sig av med salt. (3/0 p.)
OK: skakar av sig saltet (via körtlar/näsborrarna).
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Med hjälp av filter
NEJ: Hålen, öppningarna, knölarna ovanför ögonen
Inspelningen The passage related to question 7.2.
Seabirds eat fish and other seafood that they catch while swimming. Feeding in the ocean means swallowing a lot of salt water. To stop them from dehydrating, they need a way to get rid of that excess salt. So, seabirds have a gland right above their eyes that filters salt from their bloodstream. It’s then excreted through their nostrils as liquid. Often this salty fluid drips out and gives the appearance of a runny nose, or can even discolour their feathers. But they will also expel it by exhaling or shaking their heads. It does look a bit like they’re sneezing, but they’re just getting rid of a bit of salt. They still might need a tissue, though.Part 2: Reading Comprehension
8. Welsh School 12 p.
8.1 What is told about Sajid Ghaffar? 3 p.
- He spent his childhood in Wales (3 p.)
8.2 What is said about school fees? 3 p.
- Some students get a grant to cover them (3 p.)
8.3 How is the school different from regular schools? 3 p.
- The group sizes are typically smaller (3 p.)
8.4 Which saying best describes what Sajid Ghaffar has done? 3 p.
- Courage is the father of success (3 p.)
9. Medieval Football 12 p.
9.1 Why was early football not called football but ball or gameball in Britain? 3 p.
- Players could use, for example, their hands in the game (3 p.)
9.2 Besides being fun, why were football games sometimes played? 3 p.
- To find a solution to a disagreement (3 p.)
9.3 Which aspect of the early football games resembled modern football games the most? 3 p.
- That the purpose of the game was to score goals (3 p.)
9.4 What is said of the women’s football games? 3 p.
- Their teams may not have been formed in the same way as men’s (3 p.)
10. Puns 12 p.
10.1 Vilket problem behövde Derek hjälp med? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Han berättade vitsar hela tiden / kontinuerligt. / Han hade en störning som gjorde att han skämtade hela tiden. / Han hade ett tvångsmässigt behov att berätta / hitta på vitsar. (3/0 p.)
OK: ordlek
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Han väckte sin fru varje natt.
NEJ: anekdot, (rolig) historia, sak, lustighet, gåta, ramsa, kuggfråga, han vaknade på natten för att berätta vitsar
10.2 Vad bad Dereks fru sin man göra för att han inte skulle väcka henne på natten? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Skriva upp de vitsar/skämt han hade kommit på (under natten). (3/0 p.)
OBS! Alla synonymer till vits duger i denna punkt, eftersom det redan har behandlats i punkt 10.1.
10.3 Vad tyckte Derek själv om de skämt han berättade? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Han tyckte att de var (mycket) roliga/underhållande/bra. / Han skrattade själv åt dem. (3/0 p.)
NEJ: Att de var vitsar. / Han skrattade åt det som en vits. / Vitsarna är inte på Oscarnivå.
10.4 Vilken mer allmän nytta kan en undersökning av Dereks problem ha enligt neurolog Mendez? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Det kan ge kunskap om hur (normal) humor processas i hjärnan. / Det kan ge kunskap om vad som händer i hjärnan då vi berättar / lyssnar till vitsar. (3/0 p.)
OBS! Både hjärna och vitsar ska finnas med.
OK: neurologisk, humor
VARKEN GER ELLER DRAR AV: omedveten
NEJ: Hjälper till att bättre förstå hjärnans funktion. (humor/vitsar saknas) / Man kan undersöka den mänskliga processen för att hitta på vitsar. (hjärnan saknas) / Var i hjärnan humor behandlas
11. Minnesota Cheeses for Your Cheeseboard 21 p.
11.1 sweet in taste 3 p.
- Singing Hills Dairy (3 p.)
11.2 known throughout the country 3 p.
- Alemar Cheese Co. (3 p.)
11.3 prize-winning 3 p.
- Shepherd’s Way Farms (3 p.)
11.4 smelly but rich 3 p.
- Redhead Creamery (3 p.)
11.5 matured in contact with plenty of air 3 p.
- Caves of Faribault (3 p.)
11.6 flavoured with some herbs 3 p.
- Singing Hills Dairy (3 p.)
11.7 produced before your eyes 3 p.
- Redhead Creamery (3 p.)
12. Experience: I Found the Largest Truffle in the World 21 p.
12.1 Where did the narrator go truffle hunting? 3 p.
-
(3 p.)
12.2 Why did the narrator go truffle hunting in the middle of the night? 3 p.
- It is easier to detect the scent because of night-time humidity (3 p.)
12.3 Why did Giancarlo Zigante start truffle hunting? 3 p.
- He wanted to make more money (3 p.)
12.4 What can make truffle hunting a dangerous hobby? 3 p.
- The price of truffles attracts all kinds of people (3 p.)
12.5 What is said about the night of the big truffle find? 3 p.
- Zigante headed home immediately after the find (3 p.)
12.6 Why didn’t Zigante want to sell the truffle? 3 p.
- He thought the truffle belonged to local people (3 p.)
12.7 In the end, how does Zigante feel about the truffle find? 3 p.
- It has given him a new kind of recognition (3 p.)
13. Overtourism 6 p.
13.1 Who suffers the most from the phenomenon called overtourism? 3 p.
- People living in popular tourist destinations (3 p.)
13.2 What has the media’s role been in overtourism? 3 p.
- Being important in drawing attention to the problem (3 p.)
Part 3: Grammar and Vocabulary
14. A68: ‘Megaberg’ Dumped Huge Volume of Fresh Water 14 p.
14.1 1 p.
- was (1 p.)
14.2 1 p.
- into (1 p.)
14.3 1 p.
- for (1 p.)
14.4 1 p.
- when (1 p.)
14.5 1 p.
- gone (1 p.)
14.6 1 p.
- trying (1 p.)
14.7 1 p.
- team (1 p.)
14.8 1 p.
- to calculate (1 p.)
14.9 1 p.
- were (1 p.)
14.10 1 p.
- does (1 p.)
14.11 1 p.
- took (1 p.)
14.12 1 p.
- why (1 p.)
14.13 1 p.
- had broken (1 p.)
14.14 1 p.
- much (1 p.)
15. Camel-ccinos 12 p.
15.1 största 1 p.
- biggest (1 p.)
- largest (1 p.)
- greatest (1 p.)
- hugest (1 p.)
15.2 ett känt café 1 p.
- a well-known café (1 p.)
- a well-known cafe (1 p.)
- a well-known cafeteria (1 p.)
- a well-known coffee shop (1 p.)
- a famous café (1 p.)
- a famous cafe (1 p.)
- a famous cafeteria (1 p.)
- a famous coffee shop (1 p.)
- a famous coffee house (1 p.)
- a famous coffee place (1 p.)
- a well known coffee house (1 p.)
- the famous café (1 p.)
- the well-known café (1 p.)
- the famous cafe (1 p.)
- the well-known cafe (1 p.)
15.3 har märkt 1 p.
- has noticed (1 p.)
- has noted (1 p.)
- has recognised (1 p.)
- has recognized (1 p.)
- has spotted (1 p.)
- has been noticing (1 p.)
15.4 consume 1 p.
- is consumed (1 p.)
- is being consumed (1 p.)
15.5 Mellanöstern 1 p.
- the Middle East (1 p.)
- the Near East (1 p.)
15.6 begin 1 p.
- has begun (1 p.)
- is beginning (1 p.)
15.7 otroligt 1 p.
- incredibly (1 p.)
- unbelievably (1 p.)
- an incredibly (1 p.)
- an unbelievably (1 p.)
15.8 som 1 p.
- which (1 p.)
15.9 mer än fyra miljoner 1 p.
- over four million (1 p.)
- over 4 million (1 p.)
- more than four million (1 p.)
- more than 4 million (1 p.)
- over 4,000,000 (1 p.)
15.10 Enligt 1 p.
- According to (1 p.)
15.11 kor och får 1 p.
- cows and sheep (1 p.)
- cattle and sheep (1 p.)
- cows and sheep, (1 p.)
15.12 eftersom 1 p.
- because (1 p.)
- since (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
Part 4: Production
16. Short writing task 33 p.
Välj av följande punkter 16.1 och 16.2 bara den ena, som du besvarar på engelska.
Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
16.1 The wisdom of grandparents 33 p.
Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
OBS! Om man inte skriver hur man följt anvisningen avdras 2 poäng.
16.2 My favourite season 33 p.
Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
OBS! Om man inte motiverar varför avdras 2 poäng.
17. Longer writing task 66 p.
Välj av följande punkter 17.1 och 17.2 bara den ena, som du besvarar på engelska.
Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
17.1 The funniest thing 66 p.
Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
OBS! Om man inte motiverar varför avdras 4 poäng.
17.2 My dream job 66 p.
Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
OBS! Om man inte motiverar varför avdras 4 poäng.