Hyvän vastauksen piirteet: FI – Espanja, lyhyt oppimäärä

16.3.2023

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 16.5.2023

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 16–17 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/ kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Kirjoitussuoritusten arvostelussa virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Parte 1: Comprensión oral

1. Viaje en tren 10 p.

Una mujer y un hombre organizan un viaje en tren. Usted puede escuchar la conversación por fragmentos, dos veces cada uno. Estudie cuidadosamente las preguntas y responda.

1.1 ¿Cuándo sale el tren que va a tomar la pareja? 2 p.

  • Por la mañana.  (2 p.)

1.2 ¿Qué van a comprar en el vagón restaurante? 2 p.

  • Café.  (2 p.)

1.3 ¿Por qué a la mujer le gusta viajar en tren? 2 p.

  • Por la seguridad.  (2 p.)

1.4 ¿Qué decide el hombre? 2 p.

  • Ver una película.  (2 p.)

1.5 ¿Cómo llega la pareja a su alojamiento? 2 p.

  • A pie.  (2 p.)

2. Trabajar por la noche 8 p.

Cuatro personas llaman a un programa de radio para contar cómo es trabajar por la noche. Usted puede escuchar sus mensajes dos veces cada uno. Estudie cuidadosamente las respuestas y responda.

2.1 ¿Por qué contrataron a Carlota? 2 p.

  • Sabe hablar varios idiomas.  (2 p.)

2.2 ¿Qué dice Manuel sobre su profesión? 2 p.

  • Le parece un trabajo flexible.  (2 p.)

2.3 ¿Qué quiere Carmen con respecto al trabajo? 2 p.

  • Trabajar en su ciudad.  (2 p.)

2.4 ¿En qué concierto está actuando Luis? 2 p.

  •  (2 p.)
Kuvassa on monikulttuurinen salsabändi lavalla. Esiintyjät tanssivat ja soittavat afrikkalais-karibialaisrumppuja sekä puhallinsoittimia.

3. Conversaciones de pareja 9 p.

Un hombre y una mujer conversan en casa. Usted puede escuchar dos veces cada conversación. Complete la conversación con la respuesta más natural.

3.1 ¿Cómo continúa el hombre la conversación? 3 p.

  • Solo una taza pequeña, ¿quieres tú también?  (3 p.)

3.2 ¿Cómo continúa la mujer la conversación? 3 p.

  • A mí tampoco.  (3 p.)

3.3 ¿Cómo continúa la mujer la conversación? 3 p.

  • Puede ser, llevamos una chaqueta, ¿vale?  (3 p.)

4. Entrevista a Marcelo Ndong 13 p.

Usted puede escuchar la entrevista a Marcelo Ndong, artista de Guinea Ecuatorial, primero en su totalidad y después una vez por fragmentos. Estudie cuidadosamente las preguntas y responda.

4.1 En 1969, la Escuela de Circo de Moscú era… 3 p.

  • … la más famosa del mundo.  (3 p.)

4.2 Mitä Marcelo Ndong halusi tehdä, kun hän oli 14-vuotias? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Opiskella./Kouluttautua. (2/0 p.)
  • Palata kotimaahansa/Guineaan. (2/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 4.2.Yo tenía 14 años y tenía dos cosas muy claras: quería recibir una educación y volver luego a mi país.

4.3 ¿Qué deberían saber los españoles sobre Guinea Ecuatorial? 3 p.

  • Sus instituciones usan el castellano.  (3 p.)

4.4 ¿Por qué volvió a Guinea en 1990? 3 p.

  • Para darles calidad de vida a los jóvenes.  (3 p.)

5. Programa de radio Voy de viaje 12 p.

Usted puede escuchar la presentación del programa de radio Voy de viaje primero completa y después una vez por fragmentos. Estudie atentamente las preguntas y las fotos y responda.

5.1 ¿Cuál de las siguientes fotos es de Caño Cristales? 3 p.

  •  (3 p.)
Kuvassa näkyy joki, jossa on punertavaa, keltaista ja ruskeaa. Joessa on myös joitain kiviä. Joen rannalla on runsaasti kasvillisuutta.

5.2 ¿En qué foto vemos a Renzo Paletti? 3 p.

  •  (3 p.)
Nuori parrakas mies poseeraa moottoripyörän kanssa valkoisella hiekkarannalla. Taustalla näkyy meri.

5.3 ¿Qué foto se corresponde con el contenido del programa de hoy? 3 p.

  •  (3 p.)
Kuvassa on oikealla puolella meri ja valkoinen hiekkaranta. Keskellä kuvaa on tie, jolla on sekä liikkeessä olevia että parkkeerattuja autoja. Kuvan vasemmalla puolella näkyy kaupunki, jossa on monia matalia taloja.

5.4 ¿Cuál de las siguientes fotos es de Catamarca? 3 p.

  •  (3 p.)
Kuvassa on perhe, johon kuuluu mies, nainen ja kaksi lasta. He kävelevät kesäistä luontopolkua pitkin. Luonto on hyvin vehreää ja aurinko paistaa.

6. Reunión de trabajo virtual 18 p.

Escuche a cuatro personas que cuentan algo personal al comienzo de una reunión de trabajo. Usted puede escuchar la conversación por fragmentos, dos veces cada uno. Estudie cuidadosamente las preguntas y responda.

6.1 Miksi mies oli niin väsynyt illalla? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän vietti koko päivän huvipuistossa. (3/0 p.)

6.2 Mihin aikaan hän nukahti? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän nukahti klo 20.45 / varttia vaille yhdeksän. (3/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a las preguntas 6.1 y 6.2.… estuve todo el día con mis hijos en el parque de atracciones. Estaba tan cansado que me quedé dormido con los niños a las nueve menos cuarto de la noche.

6.3 Miten naiselle kävi paellan kanssa ja miksi? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Paella jäi äidin luokse. / Hän unohti paellan äitinsä luokse. (3/0 p.)
  • Hänellä oli kiire bussille. (3/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 6.3.… pero las olvidé allí porque tenía prisa para tomar el autobús.

6.4 Mitä meksikolaiselle tytölle tapahtuu TV-sarjassa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän rakastuu rikkaaseen mieheen. (3/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 6.4.… cuenta de una chica mexicana pobre que se enamora de un hombre rico.

6.5 Miksi nainen ja hänen miehensä muuttivat pois edellisestä asunnosta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Vuokra/Asunto oli liian kallis heille. (3/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 6.5.… el alquiler era demasiado caro para nosotros.

7. Yaimi Lay, una joven cubana (vídeo) 12 p.

Usted podrá ver el vídeo cuantas veces desee. Estudie cuidadosamente las preguntas y responda.
Tallenne

7.3
Mercedes, la madre de Yaimi, es profesora de música en el bachillerato.

7.1 ¿Cuál de las siguientes afirmaciones es cierta? 3 p.

  • Cuba es la isla de mayor tamaño de sus alrededores.  (3 p.)

7.2 ¿Dónde quiere vivir Yaimi Lay en el futuro? 3 p.

  • En su país, Cuba.  (3 p.)

7.3 Mitä Yaimin äiti tekee työkseen ja missä? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hän on musiikinopettaja. (3/0 p.)
  • Lukiossa. (3/0 p.)

Parte 2: Comprensión de texto

8. Wuolah, apuntes de clase en internet 15 p.

Lea cuidadosamente el texto y responda a las preguntas.

8.1 Al principio, Wuolah era… 3 p.

  • … de uso totalmente gratuito.  (3 p.)

8.2 ¿Cómo pueden descargarse apuntes sin publicidad? 3 p.

  • Pagando con el dinero de Wuolah.  (3 p.)

8.3 Mikä yliopistoa ja opettajia harmittaa sovelluksessa? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Monet opiskelijat eivät enää käy oppitunnilla. (3/0 p.)
  • Opettajien laatima materiaali julkaistaan (netissä) ilman heidän lupaansa. (3/0 p.)

8.4 Miksi Enrique Ruizin mukaan opiskelijat lataavat omat muistiinpanonsa sovellukseen? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

He haluavat auttaa kurssikavereitaan. (3/0 p.)

9. Valentina Piñatas 16 p.

Lea cuidadosamente el texto y responda verdadero o falso según corresponda.

9.1 La madre de Valeria intentó cambiar los planes de Valeria. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.2 Valeria hizo cursos de alemán en México. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.3 El plan de Valeria era pasar solo un tiempo en Alemania. 2 p.

  • Verdadero  (2 p.)

9.4 Valeria se siente contenta en Alemania, aunque echa de menos algunas cosas. 2 p.

  • Verdadero  (2 p.)

9.5 La empresa de Valeria comenzó cuando un familiar le pidió una piñata. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.6 La empresa de piñatas llevó a Valeria a querer estudiar la carrera de Economía. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.7 Valeria ha pensado en buscar un trabajo para conseguir más dinero. 2 p.

  • Falso  (2 p.)

9.8 Valeria es una mujer muy puntual. 2 p.

  • Verdadero  (2 p.)

10. ImillaSkate 18 p.

Lea el texto y responda a las preguntas.

10.1 ¿Qué afirmación sobre IlmillaSkate es verdadera? 3 p.

  • Se han vuelto muy famosas en internet.  (3 p.)

10.2 ¿Por qué usan pollera cuando practican skateboard? 3 p.

  • Así muestran el orgullo de sus orígenes.  (3 p.)

10.3 Mitä Belén Fajardo sanoo virheistä? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Niitä ei pidä ottaa liian vakavasti. (3/0 p.)
  • Opittaessa on luonnollista tehdä niitä. (3/0 p.)

10.4 ¿Dónde está Belén Fajardo en la fotografía? 3 p.

  • A la izquierda.  (3 p.)

10.5 Mitä korkeakoulutetut alkuperäiskansaan kuuluvat naiset tekevät, kun käyvät kaupungissa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

He muuttavat pukeutumistaan. (3/0 p.)

11. ¿Quién es Amalia Ulman? 18 p.

Lea el texto y responda a las preguntas.

11.1 ¿En qué país pudo verse primero El planeta? 3 p.

  • España.  (3 p.)

11.2 ¿Qué se sabe sobre las protagonistas de El planeta? 3 p.

  • Viven como las personas ricas.  (3 p.)

11.3 ¿Por qué Ale Ulman es perfecta para la película? 3 p.

  • Por su extraordinaria personalidad.  (3 p.)

11.4 En principio, ¿cuántos días utilizó Amalia para hacer el film? 3 p.

  • 16  (3 p.)

11.5 ¿Qué sabemos sobre los amigos de Amalia? 3 p.

  • Estaban muy preocupados por su amiga.  (3 p.)

11.6 ¿Cuál era el objetivo de Excelencias y perfecciones? 3 p.

  • Criticar las mentiras que se exhiben en las redes sociales.  (3 p.)

12. Andrea Bergareche, la chica que viaja sola 15 p.

Lea atentamente el texto y complete con la alternativa más adecuada según el contexto.

12.1 3 p.

  • siempre me pasa lo mismo  (3 p.)

12.2 3 p.

  • lo hago siempre de muy mal humor  (3 p.)

12.3 3 p.

  • que el mundo está lleno de riesgos y peligros  (3 p.)

12.4 3 p.

  • es el que habría querido leer antes de empezar a viajar  (3 p.)

12.5 3 p.

  • incluso a un pueblo cerca de tu casa  (3 p.)

Parte 3: Vocabulario y estructuras

13. Abel Valverde, un jefe de cocina de corazón 12 p.

Complete los espacios en blanco del texto con la variante adecuada en cada caso.

13.1 1 p.

  • a  (1 p.)

13.2 1 p.

  • tenía  (1 p.)

13.3 1 p.

  • de  (1 p.)

13.4 1 p.

  • aprendiendo  (1 p.)

13.5 1 p.

  • le importan  (1 p.)

13.6 1 p.

  • Lo  (1 p.)

13.7 1 p.

  • entre  (1 p.)

13.8 1 p.

  • Además  (1 p.)

13.9 1 p.

  • los trabajadores  (1 p.)

13.10 1 p.

  • se siente  (1 p.)

13.11 1 p.

  • Somos  (1 p.)

13.12 1 p.

  • cambiemos  (1 p.)

14. Julia de @vadesabores 12 p.

Complete en la forma apropiada los huecos del texto según las indicaciones dadas.

14.1 ainekset 1 p.

  • ingredientes (1 p.)

14.2 tuoreita 1 p.

  • frescos (1 p.)

14.3 muita 1 p.

  • otras (1 p.)

14.4 ilman 1 p.

  • sin (1 p.)

14.5 päätin 1 p.

  • decidí (1 p.)

14.6 keho 1 p.

  • cuerpo (1 p.)
  • físico (1 p.)

14.7 tuotteita 1 p.

  • productos (1 p.)

14.8 levätä 1 p.

  • descansar (1 p.)

14.9 vuosia sitten 2 p.

  • hace años (2 p.)

14.10 maistaa 1 p.

  • probar (1 p.)

14.11 Tule 1 p.

  • Ven (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

15. Kali Uchis, cantante colombiana 12 p.

Complete los espacios en blanco del texto con la variante adecuada en cada caso. Algunas variantes no se usan y otras se usan más de una vez.

15.1 1 p.

  • es  (1 p.)

15.2 1 p.

  • a  (1 p.)

15.3 1 p.

  • está  (1 p.)

15.4 1 p.

  • gusta  (1 p.)

15.5 1 p.

  • con  (1 p.)

15.6 1 p.

  • tiene  (1 p.)

15.7 1 p.

  • hay  (1 p.)

15.8 1 p.

  • gusto  (1 p.)

15.9 1 p.

  • en  (1 p.)

15.10 1 p.

  • en  (1 p.)

15.11 1 p.

  • gustan  (1 p.)

15.12 1 p.

  • está  (1 p.)

Parte 4: Expresión escrita

16. Ejercicio corto de escritura 33 p.

Valitse seuraavista kohdista 16.1 ja 16.2 vain toinen, johon vastaat espanjaksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

16.1 Atrapado/Atrapada en el ascensor 33 p.

Olet Madridissa ja jäät jumiin hissiin. Espanjalainen vartija vastaa hätäpuheluusi. Kerro hänelle, miksi sinun pitäisi päästä nopeasti hissistä. Kirjota yhtenäisenä tekstinä vastauskenttään kaikki, mitä itse sanoisit. Älä kirjoita vartijan repliikkejä. Käytä yleiskieltä ja kirjoita kokonaisia virkkeitä.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    16.2 Un fin de semana en el campo 33 p.

    Olet varannut mökin viikonlopuksi ystäviesi kanssa ja kutsutte chileläisen vaihto-opiskelijan mukaanne. Kirjoita hänelle viesti ja kerro suunnitelmistanne.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      17. Ejercicio largo de escritura 66 p.

      Valitse seuraavista kohdista 17.1 ja 17.2 vain toinen, johon vastaat espanjaksi.

      Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

      17.1 Una amiga colombiana 66 p.

      Kotipaikkakunnallasi asuva kolumbialainen vaihto-opiskelijaystäväsi julkaisi äsken somepostauksen, jossa hän kertoi olevansa pitkästynyt. Kirjoita hänelle viesti, jossa kysyt, miten voisit olla avuksi. Ehdota hänelle myös jotakin mukavaa tekemistä. Halutessasi voit käyttää kuvia inspiraation lähteenä.

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        17.2 Se vende o se regala 66 p.

        Olet ollut vaihdossa Meksikossa ja olet palaamassa pian kotiin. Ennen sitä haluat myydä tai lahjoittaa osan tavaroista, joita sinulle on vuoden aikana kertynyt. Kirjoita ilmoitus paikallisen lukiosi ilmoitustaululle ja kuvaile tavaroita, joista haluat luopua. Kirjoita kokonaisia virkkeitä.

        Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.