Hyvän vastauksen piirteet: FI – Espanja, lyhyt oppimäärä
16.3.2023
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 16.5.2023
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille
Tehtävien 16–17 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/ kielikokeet_maaraykset_fi.pdf
Kirjoitussuoritusten arvostelussa virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Parte 1: Comprensión oral
1. Viaje en tren 10 p.
1.1 ¿Cuándo sale el tren que va a tomar la pareja? 2 p.
- Por la mañana. (2 p.)
1.2 ¿Qué van a comprar en el vagón restaurante? 2 p.
- Café. (2 p.)
1.3 ¿Por qué a la mujer le gusta viajar en tren? 2 p.
- Por la seguridad. (2 p.)
1.4 ¿Qué decide el hombre? 2 p.
- Ver una película. (2 p.)
1.5 ¿Cómo llega la pareja a su alojamiento? 2 p.
- A pie. (2 p.)
2. Trabajar por la noche 8 p.
2.1 ¿Por qué contrataron a Carlota? 2 p.
- Sabe hablar varios idiomas. (2 p.)
2.2 ¿Qué dice Manuel sobre su profesión? 2 p.
- Le parece un trabajo flexible. (2 p.)
2.3 ¿Qué quiere Carmen con respecto al trabajo? 2 p.
- Trabajar en su ciudad. (2 p.)
2.4 ¿En qué concierto está actuando Luis? 2 p.
- (2 p.)
3. Conversaciones de pareja 9 p.
3.1 ¿Cómo continúa el hombre la conversación? 3 p.
- Solo una taza pequeña, ¿quieres tú también? (3 p.)
3.2 ¿Cómo continúa la mujer la conversación? 3 p.
- A mí tampoco. (3 p.)
3.3 ¿Cómo continúa la mujer la conversación? 3 p.
- Puede ser, llevamos una chaqueta, ¿vale? (3 p.)
4. Entrevista a Marcelo Ndong 13 p.
4.1 En 1969, la Escuela de Circo de Moscú era… 3 p.
- … la más famosa del mundo. (3 p.)
4.2 Mitä Marcelo Ndong halusi tehdä, kun hän oli 14-vuotias? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Opiskella./Kouluttautua. (2/0 p.)
- Palata kotimaahansa/Guineaan. (2/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 4.2.
Yo tenía 14 años y tenía dos cosas muy claras: quería recibir una educación y volver luego a mi país.4.3 ¿Qué deberían saber los españoles sobre Guinea Ecuatorial? 3 p.
- Sus instituciones usan el castellano. (3 p.)
4.4 ¿Por qué volvió a Guinea en 1990? 3 p.
- Para darles calidad de vida a los jóvenes. (3 p.)
5. Programa de radio Voy de viaje 12 p.
5.1 ¿Cuál de las siguientes fotos es de Caño Cristales? 3 p.
- (3 p.)
5.2 ¿En qué foto vemos a Renzo Paletti? 3 p.
- (3 p.)
5.3 ¿Qué foto se corresponde con el contenido del programa de hoy? 3 p.
- (3 p.)
5.4 ¿Cuál de las siguientes fotos es de Catamarca? 3 p.
- (3 p.)
6. Reunión de trabajo virtual 18 p.
6.1 Miksi mies oli niin väsynyt illalla? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
6.2 Mihin aikaan hän nukahti? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tallenne Fragmento correspondiente a las preguntas 6.1 y 6.2.
… estuve todo el día con mis hijos en el parque de atracciones. Estaba tan cansado que me quedé dormido con los niños a las nueve menos cuarto de la noche.6.3 Miten naiselle kävi paellan kanssa ja miksi? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Paella jäi äidin luokse. / Hän unohti paellan äitinsä luokse. (3/0 p.)
- Hänellä oli kiire bussille. (3/0 p.)
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 6.3.
… pero las olvidé allí porque tenía prisa para tomar el autobús.6.4 Mitä meksikolaiselle tytölle tapahtuu TV-sarjassa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 6.4.
… cuenta de una chica mexicana pobre que se enamora de un hombre rico.6.5 Miksi nainen ja hänen miehensä muuttivat pois edellisestä asunnosta? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Tallenne Fragmento correspondiente a la pregunta 6.5.
… el alquiler era demasiado caro para nosotros.7. Yaimi Lay, una joven cubana (vídeo) 12 p.
Tallenne
7.3
Mercedes, la madre de Yaimi, es profesora de música en el bachillerato.
7.1 ¿Cuál de las siguientes afirmaciones es cierta? 3 p.
- Cuba es la isla de mayor tamaño de sus alrededores. (3 p.)
7.2 ¿Dónde quiere vivir Yaimi Lay en el futuro? 3 p.
- En su país, Cuba. (3 p.)
7.3 Mitä Yaimin äiti tekee työkseen ja missä? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Hän on musiikinopettaja. (3/0 p.)
- Lukiossa. (3/0 p.)
Parte 2: Comprensión de texto
8. Wuolah, apuntes de clase en internet 15 p.
8.1 Al principio, Wuolah era… 3 p.
- … de uso totalmente gratuito. (3 p.)
8.2 ¿Cómo pueden descargarse apuntes sin publicidad? 3 p.
- Pagando con el dinero de Wuolah. (3 p.)
8.3 Mikä yliopistoa ja opettajia harmittaa sovelluksessa? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Monet opiskelijat eivät enää käy oppitunnilla. (3/0 p.)
- Opettajien laatima materiaali julkaistaan (netissä) ilman heidän lupaansa. (3/0 p.)
8.4 Miksi Enrique Ruizin mukaan opiskelijat lataavat omat muistiinpanonsa sovellukseen? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
9. Valentina Piñatas 16 p.
9.1 La madre de Valeria intentó cambiar los planes de Valeria. 2 p.
- Falso (2 p.)
9.2 Valeria hizo cursos de alemán en México. 2 p.
- Falso (2 p.)
9.3 El plan de Valeria era pasar solo un tiempo en Alemania. 2 p.
- Verdadero (2 p.)
9.4 Valeria se siente contenta en Alemania, aunque echa de menos algunas cosas. 2 p.
- Verdadero (2 p.)
9.5 La empresa de Valeria comenzó cuando un familiar le pidió una piñata. 2 p.
- Falso (2 p.)
9.6 La empresa de piñatas llevó a Valeria a querer estudiar la carrera de Economía. 2 p.
- Falso (2 p.)
9.7 Valeria ha pensado en buscar un trabajo para conseguir más dinero. 2 p.
- Falso (2 p.)
9.8 Valeria es una mujer muy puntual. 2 p.
- Verdadero (2 p.)
10. ImillaSkate 18 p.
10.1 ¿Qué afirmación sobre IlmillaSkate es verdadera? 3 p.
- Se han vuelto muy famosas en internet. (3 p.)
10.2 ¿Por qué usan pollera cuando practican skateboard? 3 p.
- Así muestran el orgullo de sus orígenes. (3 p.)
10.3 Mitä Belén Fajardo sanoo virheistä? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
- Niitä ei pidä ottaa liian vakavasti. (3/0 p.)
- Opittaessa on luonnollista tehdä niitä. (3/0 p.)
10.4 ¿Dónde está Belén Fajardo en la fotografía? 3 p.
- A la izquierda. (3 p.)
10.5 Mitä korkeakoulutetut alkuperäiskansaan kuuluvat naiset tekevät, kun käyvät kaupungissa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
11. ¿Quién es Amalia Ulman? 18 p.
11.1 ¿En qué país pudo verse primero El planeta? 3 p.
- España. (3 p.)
11.2 ¿Qué se sabe sobre las protagonistas de El planeta? 3 p.
- Viven como las personas ricas. (3 p.)
11.3 ¿Por qué Ale Ulman es perfecta para la película? 3 p.
- Por su extraordinaria personalidad. (3 p.)
11.4 En principio, ¿cuántos días utilizó Amalia para hacer el film? 3 p.
- 16 (3 p.)
11.5 ¿Qué sabemos sobre los amigos de Amalia? 3 p.
- Estaban muy preocupados por su amiga. (3 p.)
11.6 ¿Cuál era el objetivo de Excelencias y perfecciones? 3 p.
- Criticar las mentiras que se exhiben en las redes sociales. (3 p.)
12. Andrea Bergareche, la chica que viaja sola 15 p.
12.1 3 p.
- siempre me pasa lo mismo (3 p.)
12.2 3 p.
- lo hago siempre de muy mal humor (3 p.)
12.3 3 p.
- que el mundo está lleno de riesgos y peligros (3 p.)
12.4 3 p.
- es el que habría querido leer antes de empezar a viajar (3 p.)
12.5 3 p.
- incluso a un pueblo cerca de tu casa (3 p.)
Parte 3: Vocabulario y estructuras
13. Abel Valverde, un jefe de cocina de corazón 12 p.
13.1 1 p.
- a (1 p.)
13.2 1 p.
- tenía (1 p.)
13.3 1 p.
- de (1 p.)
13.4 1 p.
- aprendiendo (1 p.)
13.5 1 p.
- le importan (1 p.)
13.6 1 p.
- Lo (1 p.)
13.7 1 p.
- entre (1 p.)
13.8 1 p.
- Además (1 p.)
13.9 1 p.
- los trabajadores (1 p.)
13.10 1 p.
- se siente (1 p.)
13.11 1 p.
- Somos (1 p.)
13.12 1 p.
- cambiemos (1 p.)
14. Julia de @vadesabores 12 p.
14.1 ainekset 1 p.
- ingredientes (1 p.)
14.2 tuoreita 1 p.
- frescos (1 p.)
14.3 muita 1 p.
- otras (1 p.)
14.4 ilman 1 p.
- sin (1 p.)
14.5 päätin 1 p.
- decidí (1 p.)
14.6 keho 1 p.
- cuerpo (1 p.)
- físico (1 p.)
14.7 tuotteita 1 p.
- productos (1 p.)
14.8 levätä 1 p.
- descansar (1 p.)
14.9 vuosia sitten 2 p.
- hace años (2 p.)
14.10 maistaa 1 p.
- probar (1 p.)
14.11 Tule 1 p.
- Ven (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
15. Kali Uchis, cantante colombiana 12 p.
15.1 1 p.
- es (1 p.)
15.2 1 p.
- a (1 p.)
15.3 1 p.
- está (1 p.)
15.4 1 p.
- gusta (1 p.)
15.5 1 p.
- con (1 p.)
15.6 1 p.
- tiene (1 p.)
15.7 1 p.
- hay (1 p.)
15.8 1 p.
- gusto (1 p.)
15.9 1 p.
- en (1 p.)
15.10 1 p.
- en (1 p.)
15.11 1 p.
- gustan (1 p.)
15.12 1 p.
- está (1 p.)
Parte 4: Expresión escrita
16. Ejercicio corto de escritura 33 p.
Valitse seuraavista kohdista 16.1 ja 16.2 vain toinen, johon vastaat espanjaksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
16.1 Atrapado/Atrapada en el ascensor 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
16.2 Un fin de semana en el campo 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17. Ejercicio largo de escritura 66 p.
Valitse seuraavista kohdista 17.1 ja 17.2 vain toinen, johon vastaat espanjaksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
17.1 Una amiga colombiana 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17.2 Se vende o se regala 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.