Hyvän vastauksen piirteet: FI – Saksa, lyhyt oppimäärä

16.3.2023

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 16.5.2023

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Teil 1: Hörverständnis

1. Verabredung zum Tennis 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie das Gespräch zuerst einmal als Ganzes und dann noch einmal in Abschnitten.

1.1 Wann treffen sich Luca und Sofie zum Tennisspielen? 3 p.

  • 17.30 Uhr (3 p.)

1.2 Wer hatte Sofies Tennisschläger? 3 p.

  • der Bruder (3 p.)

2. Abendbrot 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie das Gespräch zuerst einmal als Ganzes und dann noch einmal in Abschnitten.

2.1 Was hat Papa auf seinem Brötchen? 3 p.

  •  (3 p.)
  • kinkku-juustosämpylä

2.2 Was möchte Lia auf ihrem Brötchen haben? 3 p.

  •  (3 p.)
  • lohisämpylä

2.3 Was für Süßes bekommt Lia? 3 p.

  •  (3 p.)
  • keksejä

3. Stadtplan 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Hören Sie das Telefongespräch zuerst einmal als Ganzes und dann zweimal in Abschnitten. Beantworten Sie die Fragen.

3.1 Wo liegt das Restaurant? Wählen Sie auf der Karte den passenden Buchstaben. 3 p.

  • A (3 p.)

3.2 Wo liegt das Fitnesscenter? Wählen Sie auf der Karte den passenden Buchstaben. 3 p.

  • B (3 p.)

3.3 Wo liegt das Kino? Wählen Sie auf der Karte den passenden Buchstaben. 3 p.

  • D (3 p.)

4. Sportarten 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie den Text zweimal in Abschnitten.

4.1 Welche Sportart ist gemeint? 3 p.

  • B (3 p.)
  • nainen juoksee maastossa

4.2 Welche Sportart ist gemeint? 3 p.

  • C (3 p.)
  • henkilöt SUP-lautailevat

4.3 Welche Sportart ist gemeint? 3 p.

  • E (3 p.)
  • nainen roikkuu joogaliinassa

5. Sag doch mal, Max Giesinger 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Hören Sie das Gespräch zuerst einmal als Ganzes und dann noch einmal in Abschnitten.

5.1 Was träumt Max Giesinger häufig? 3 p.

  • Dass er plötzlich fliegen kann (3 p.)

5.2 Was brachte Max Giesinger zum Weinen? 3 p.

  • Seine eigenen Poplieder (3 p.)

5.3 Warum war die neue Jacke eine Enttäuschung? 3 p.

  • Viele Leute hatten die gleiche Jacke (3 p.)

5.4 Warum hat Max Giesinger erst jetzt mit dem Yoga angefangen? 3 p.

  • Es war früher überhaupt nicht sein Ding (3 p.)

6. Auslandspraktikum 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und die Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Passen Sie auf! Sie können jeden Abschnitt des Gesprächs nur einmal hören.

6.1 Was sagt Janik weiter? 3 p.

  • … macht es Spaß. (3 p.)

6.2 Was sagt Janik weiter? 3 p.

  • … freue ich mich. (3 p.)

6.3 Was sagt Janik weiter? 3 p.

  • … machte das nichts. (3 p.)

6.4 Was sagt Janik weiter? 3 p.

  • … da hatte ich echt Glück. (3 p.)

7. Mercedes 300 SL (Video) 12 p.

Lesen Sie bitte zuerst die Anweisungen und Fragen und sehen Sie sich dann das Video an. Sie können sich das Video beliebig oft ansehen.
Tallenne

7.3
Ich fahre damit zur Arbeit und … Diese Autos sind zum Fahren da. Sie sind in meinen Augen nicht dazu da, im Salon zu stehen und gewienert zu werden. Sondern ich möchte den Genuss, den das Auto vermittelt, so weit wie möglich „inhalieren“ können, und es gibt keinen Tag und keinen Moment, wo ich das nicht tue.

7.4.
Der Graf hat seinen Roadster vor zehn Jahren gekauft, für 250.000 Euro. Inzwischen hat sein Wagen eine gute Million an Wert zugelegt. Die Preise für die 300 SL sind in den letzten Jahren explodiert. Es ist fast wie auf dem Kunstmarkt.

7.1 Was ist am Auto schlecht, obwohl es teuer ist? 3 p.

  • Die Fenster öffnen sich nicht (3 p.)

7.2 Wer ist Thomas Pollak? 3 p.

  • Schiffsmaschineningenieur (3 p.)

7.3 Minne Graf von Finckenstein ajaa autollaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Töihin. / Hän ajaa autolla töihin ja myös huvikseen. (3/0 p.)

Nollainfoa (eli ei vie eikä tuo pisteitä):
- Kreivi ajaa autollaan moniin paikkoihin / huviajeluja / päivittäin

7.4 Paljonko Graf von Finckensteinin auton arvo on noussut vuosikymmenessä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • [Yli] miljoona euroa. (3/0 p.)

8. Meldungen 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Sie können jeden Text zweimal hören.

8.1 Minkä edun Wittenbergen uudet asukkaat saavat puoleksi vuodeksi ja mihin asukkaiden on sitouduttava? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Ilmaisen asumisen. (3/0 p.)
  • Kaupungin kehittämisen ideointiin. / Keinojen pohtimiseen, joilla saataisiin kaupunkiin lisää asukkaita. (3/0 p.)
Tallenne Hören Sie zweimal den Text für die Frage 8.1.Die Stadt Wittenberge war mal eine Stadt mit mehr als 30.000 Einwohnern. Heute sind es nur noch etwa halb so viele. Um wieder mehr Menschen nach Wittenberge zu locken, hat sich die Stadt etwas überlegt: Dort kann man nämlich ein halbes Jahr kostenlos wohnen. Dafür müssen die neuen Einwohner aber etwas tun: Gemeinsam sammeln sie Ideen, wie sich die Stadt weiterentwickeln kann. So hofft Wittenberge, dass in Zukunft wieder mehr Leute in die Stadt ziehen.

8.2 Mikä ongelma naisella oli iltaisin ja millä erikoisella tavalla hän yritti ratkaista sen? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hän ei halunnut pukea kylmää yöpaitaa päälleen. (3/0 p.)
  • Hän pani yöpaidan uuniin/hellaan/tulisijaan/takkaan [lämpiämään]. (3/0 p.)

Alkuosassa hyväksytään myös: yöpuku/pyjama/yöasu/yövaatteet/yömekko/yöhame
Alkuosassa ei hyväksytä: iltamekko/aamutakki/paita/vaate/vaatteet

Tallenne Hören Sie zweimal den Text für die Frage 8.2.In der Stadt Lingen wollte eine 74jährige Frau abends kein kaltes Nachthemd anziehen. Am Abend legte sie deshalb das Kleidungsstück in den Backofen, um es aufzuwärmen. Im Ofen fing es dann aber an zu brennen. Ein Spaziergänger entdeckte den Rauch und alarmierte die Feuerwehr. Die Seniorin wurde wegen einer Rauchvergiftung ins Krankenhaus gebracht.

9. Rosen 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können die Durchsage zweimal hören.

9.1 Mitä ruusukimppu maksaa? 3 p.

  • 12,98 (3 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Tämä tehtävä arvostellaan lautakunnassa keskitetysti, joten opettaja ei tee alustavaa arvostelua. Keskitetysti arvosteltavan vastauksen pisteet päivittyvät arvostelupalveluun lopullisen arvostelun edetessä. Vastauksen kohdalla näkyy arvostelupalvelussa viiva (-), kunnes kyseinen vastaus on arvosteltu.

9.2 Mitä kahden kimpun ostaja saa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • [Ilmaisen] kahvin. / Lahjakortin kahvilaan. / Kahvilipun. (3/0 p.)

Hyväksytään myös: kahvin / kupin kahvia / kahvia.

Tallenne Hören Sie den Text als GanzesJetzt sind Rosen billig! Kaufen Sie einen Strauß mit 15 Rosen für nur 12,98 €! Wenn sie zwei Sträuße kaufen, erhalten Sie noch einen Gutschein für eine Tasse Kaffee in unserem Café im dritten Stock! Wir freuen uns auf Sie in unserer Blumenabteilung!

Teil 2: Textverständnis

10. Bloggerin Livia Kerp 5 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

10.1 Was ist das zentrale Thema von Livias Blog? 2 p.

  • Das Leben ihrer Generation (2 p.)

10.2 Warum haben Politiker und Livia miteinander geredet? 3 p.

  • Livia erzählte den Politikern über Probleme ihrer eigenen Altersklasse (3 p.)

11. TikToker Marek Fritz 4 p.

Lesen Sie den Text und ergänzen Sie jede Lücke mit einer passenden Überschrift.

11.1 Welche Überschrift passt? 2 p.

  • Traumjob (2 p.)

11.2 Welche Überschrift passt? 2 p.

  • Freizeitbeschäftigungen (2 p.)

12. Aktionskunst in der Drahtkugel 9 p.

Lesen Sie den folgenden Text und wählen Sie jeweils die passende Ergänzung aus.

12.1 3 p.

  • der zu Fuß in einer Drahtkugel unterwegs ist (3 p.)

12.2 3 p.

  • ist über 1.500 Kilometer lang (3 p.)

12.3 3 p.

  • und sie bleibt erst nach 90 Tagen stehen (3 p.)

13. Stromausfall in Nürnberg 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

13.1 Welche Folgen hatten die Störungen im Stromnetz? 3 p.

  • Einige Verkehrslichter funktionierten nicht (3 p.)

13.2 Welches Wort beschreibt die Bedeutung des Ausdrucks „nach und nach“ in diesem Kontext am besten? 3 p.

  • Langsam (3 p.)

14. Was wundert mich an euch Deutschen? 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

14.1 Worüber wundert sich Seran? 3 p.

  • Deutsche Jugendliche möchten in anderen Ländern ihr Studium machen (3 p.)

14.2 Welche Erfahrung hat Seran im Modegeschäft gemacht? 3 p.

  • Ihre Aufgaben blieben ihr unklar (3 p.)

15. Dernauer Weinfest 18 p.

Lesen Sie die folgenden Texte und beantworten Sie die Fragen.

15.1 Was war dieses Jahr beim Weinfest anders als früher? 3 p.

  • Der Platz für die Feier (3 p.)

15.2 Mikä tilaisuus järjestettiin ennen viinijuhlan alkua, ja miten osallistujat tukivat toisiaan? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Muistotilaisuus. / Muistohartaus. (3/0 p.)
  • Ihmiset pitivät toisiaan kädestä. (3/0 p.)

Alkuosassa hyväksytään myös:
- muistojuhla / muistelutilaisuus / surutilaisuus / surujuhla / muistohetki
- kylän asukkaat kokoontuivat suremaan kuolleita

Nollainfoa (ei vie eikä tuo pisteitä): pappi puhui / kuoro lauloi.

15.3 Welche Zusammenfassung passt zu der Aussage von Markus Bertram? 3 p.

  • Eine fröhliche Atmosphäre war überall zu spüren und zu sehen (3 p.)

15.4 Welche Zusammenfassung passt zu der Aussage von Klaus Haupt? 3 p.

  • Das Fest bringt vielen Leuten viel Freude – einigen weniger (3 p.)

15.5 Welche Zusammenfassung passt zu der Aussage von Martina Gieler? 3 p.

  • Auch von weit weg freut man sich über die Festlichkeiten (3 p.)

16. Generation Smartphone 15 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

16.1 Was bedeutet der Ausdruck „unbeschriebenes Blatt“ im Kontext? 3 p.

  • etwas nicht kennen (3 p.)

16.2 Wie bewertet Livia das Interesse der Jugendlichen am Weltgeschehen? 3 p.

  • Verschiedene soziale Medien sind für sie eine aktuelle Informationsquelle (3 p.)

16.3 Welche falsche Meinung hat die ältere Generation? 3 p.

  • Die sozialen Medien sind der Mittelpunkt im Leben junger Leute (3 p.)

16.4 Was macht die „Generation Smartphone“ in ihrer Freizeit? 3 p.

  • Viele Jugendliche haben ähnliche Hobbys wie die ältere Generation (3 p.)

16.5 Was wünscht sich Livia für den Alltag in der Schule? 3 p.

  • Der Umgang mit Smartphones im Unterricht sollte toleranter sein (3 p.)

17. Nachrichten 12 p.

Lesen Sie die folgenden Texte und beantworten Sie die Fragen.

17.1 Minkä pilan kohteeksi mies joutui, ja mistä hän huomasi sen? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Miehen auton ilmastointikanavaan/tuuletusaukkoon oli työnnetty juustoa. / Miehen auton ilmastoinnin päälle/alle/luo oli laitettu juustoa. (3/0 p.)
  • Hajusta. (3/0 p.)

Hyväksytään myös: juusto / juustoviipale / juustosiivu / juuston palanen.

Hyväksytään myös: ilmastointilaite/ ilmastointiaukko / ilmastointi / ilmanvaihtokanava / ilmanvaihto / ilmanotto.

17.2 Miksi älykello otti yhteyden hätäkeskukseen, ja miksi asunnolle lähetettiin poliisi? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Naisen pulssi nousi [liian] korkeaksi. (3/0 p.)
  • Puhelimesta kuului [kovaa] huutoa. (3/0 p.)

Jälkiosassa hyväksytään myös: huutamista / kirkumista / kiljumista / ulvomista / kovaäänistä riitelyä / kovaa meteliä / kovia ääniä.

18. Was sagt das deutsche Arbeitsrecht zum Wetter? 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

18.1 Täydennä tekstin aukot tekstin perusteella suomeksi. 6 p.

18.1.1 2 p.

  • tultava täsmällisesti / ajoissa / ajallaan / sovitusti työpaikalle (2/0 p.)

18.1.2 2 p.

  • saattaa jäädä palkatta / jää ilman palkkaa / ei saa palkkaa (2/0 p.)

18.1.3 2 p.

  • [työmatkan varrelle] vaaroja (2/0 p.)

Ei hyväksytä: esteitä työmatkalle

Teil 3: Struktur und Vokabular

19. Weihnachten im Schuhkarton 16 p.

Lesen Sie den folgenden Text und wählen Sie jeweils auf der Drop-Down-Liste die in den Textzusammenhang am besten passende Antwortalternative aus.

19.1 1 p.

  • eine (1 p.)

19.2 1 p.

  • Beste (1 p.)

19.3 1 p.

  • sondern (1 p.)

19.4 1 p.

  • als (1 p.)

19.5 1 p.

  • aktiv (1 p.)

19.6 1 p.

  • desto (1 p.)

19.7 1 p.

  • bringen (1 p.)

19.8 1 p.

  • sein (1 p.)

19.9 1 p.

  • wovon (1 p.)

19.10 1 p.

  • Augen (1 p.)

19.11 1 p.

  • bekommt (1 p.)

19.12 1 p.

  • zeigte (1 p.)

19.13 1 p.

  • motiviert (1 p.)

19.14 1 p.

  • ob (1 p.)

19.15 1 p.

  • Im (1 p.)

19.16 1 p.

  • alten (1 p.)

20. Tagebuch 6 p.

Täydennä puuttuvat verbit tekstiin sen edellyttämässä muodossa. Valitse verbit alla olevasta listasta. Kutakin verbiä voit käyttää vain kerran, ja kolme verbiä jää yli.

20.1 1 p.

  • gekommen (1 p.)

20.2 1 p.

  • bekam (1 p.)

20.3 1 p.

  • überraschte (1 p.)

20.4 1 p.

  • gekauft (1 p.)

20.5 1 p.

  • sitzen (1 p.)

20.6 1 p.

  • verlieben (1 p.)

Tämä tehtävä arvostellaan lautakunnassa keskitetysti, joten opettaja ei tee alustavaa arvostelua. Keskitetysti arvosteltavan vastauksen pisteet päivittyvät arvostelupalveluun lopullisen arvostelun edetessä. Vastauksen kohdalla näkyy arvostelupalvelussa viiva (-), kunnes kyseinen vastaus on arvosteltu.

21. Zwei Dialoge 10 p.

Virheet, jotka eivät kuulu äännettäessä, eivät vie pisteitä.

Pisteitys 2/1/0 p.:
2 pistettä
– Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä

1 piste (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen

0 pistettä
– Vastaus on osin tai täysin sopimaton tilanteeseen ja/tai sen kieliasu ja/tai sisältö ovat erittäin puutteellisia.

Pisteitys 3/2/1/0 p.
3 pistettä
Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä.

2 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.

1 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen.
– Vastaus on sisällöltään ja sävyltään puutteellinen, mutta kielellisesti virheetön.
– Vastaus on kielellisesti virheellinen ja tilanteeseen sopimaton, mutta asiasisältö välittyy.
– Vastauksen pituus on 2-4 sanaa: enintään 1 p.

0 pistettä
– Vastaus on täysin sopimaton tilanteeseen, ja/tai sen kieliasu ja sisältö ovat erittäin puutteellisia.
– Vastauksen pituus on 1 sana: 0 p.

21.1 Dialog A: Helena und Charlotte 5 p.

Ilmaise kysymys 1 saksaksi. Vastaa siihen saksaksi kuvan 2 avulla. Kohdassa 2 vastauksen on oltava 5–10 sanan mittainen.

21.1.1 Haluaisitko kahvia tai teetä? 2 p.

  • möchtest du Kaffee oder Tee? (2 p.)
  • trinkst du Kaffee oder Tee? (2 p.)

Hyväksytään myös: Kafee, Café, Kaffe

Ei hyväksytä: Coffee, Koffee, Te, Tea (ääntämisperuste)

21.1.2 3 p.

  • Kann ich bitte Saft haben? (3 p.)
  • Ich möchte lieber Saft trinken. (3 p.)
  • Ich trinke keinen Kaffee, aber Orangensaft. (3 p.)

Hyväksytään: Apfelsinensaft, Apfelsinsaft, Apfelsin Saft

Ei hyväksytä: Orangesaft, orange Saft (ääntämisperuste)

21.2 Dialog B: Joel und Henrik 5 p.

Ilmaise kysymys 1 saksaksi. Vastaa siihen saksaksi kuvan 2 avulla. Kohdassa 2 vastauksen on oltava 5–10 sanan mittainen.

21.2.1 Onko Rovaniemellä hyviä hotelleja? 2 p.

  • Gibt es in Rovaniemi gute Hotels? (2 p.)

21.2.2 3 p.

  • wir haben eigentlich in einem Zelt übernachtet. (3 p.)
  • mit dem Zelt wird es viel billiger! (3 p.)
  • ich habe keine Ahnung. Wir haben gezeltet. (3 p.)

Vastauksessa ei tarvitse mainita telttaa, vaan muutkin kuvassa olevat asiat käyvät.

Ei hyväksytä: Tent

Teil 4: Schriftliche Produktion

22. Kurze Schreibaufgabe 33 p.

Valitse seuraavista kohdista 22.1 ja 22.2 vain toinen, johon vastaat saksaksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

22.1 Kurze Schreibaufgabe 33 p.

Olet vaihto-oppilaana Saksassa. Sinun oli määrä pitää koulussa esitelmä, mutta olet yllättäen sairastunut. Lähetä opettajallesi sähköpostiviesti, jossa kerrot tilanteen ja tiedustelet, voisitko pitää esitelmän myöhemmin.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    22.2 Kurze Schreibaufgabe 33 p.

    Vaihto-oppilasvuotesi Itävallassa on päättymässä. Isäntäperheesi on vienyt sinut lentokentälle, mutta lento Suomeen peruuntuukin viime hetkellä. Kirjoita isäntäperheelle WhatsApp-viesti, jossa selostat tilanteen ja pyydät heitä hakemaan sinut kentältä.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      23. Lange Schreibaufgabe 66 p.

      Valitse seuraavista kohdista 23.1 ja 23.2 vain toinen, johon vastaat saksaksi.

      Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

      23.1 Lange Schreibaufgabe 66 p.

      Kerro saksankielisessä blogissasi, milloin, miten ja miksi olet järjestänyt jollekin läheisellesi mukavan yllätyksen. Millainen yllätys oli, ja miten läheisesi reagoi siihen?

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        23.2 Lange Schreibaufgabe 66 p.

        Omista ylioppilaskirjoituksistasi on kulunut 10 vuotta. Sinua pyydetään kirjoittamaan vanhan koulusi saksankieliseen lehteen tervehdys nyt valmistuville ylioppilaille. Mitä neuvoja antaisit heille?

        Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.