Hyvän vastauksen piirteet: FI – Venäjä, lyhyt oppimäärä

16.3.2023

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 16.5.2023

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävien 18–19 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/ kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Kirjoitussuoritusten arvostelussa virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Часть 1: Kuullun ymmärtäminen

1. Новости и сообщения 15 p.

Tässä tehtävässä kuulet uutisia ja ilmoituksia. Tutustu ensin kysymyksiin. Voit kuunnella jokaisen uutisen ja ilmoituksen kaksi kertaa. Valitse parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.

1.1 Minkä aineen professorina Sergei Devjatov työskentelee? 3 p.

  • Historian.  (3 p.)

1.2 Mitä Isabela-saaresta kerrotaan? 3 p.

  • Siellä oli tulivuorenpurkaus.  (3 p.)

1.3 Mitä Novo-Okatovo tarjoaa asiakkailleen? 3 p.

  • Ylellistä telttamajoitusta.  (3 p.)

1.4 Miten Aleksandr Skrjabinin merkkivuotta juhlistetaan? 3 p.

  • Esittämällä Skrjabinin musiikkia.  (3 p.)

1.5 Miten amerikkalainen muusikko auttaa kissoja? 3 p.

  • Luovuttamalla tuotot levystä eläinsuojeluun.  (3 p.)

2. В ресторане 15 p.

Ivan ja Anna menevät ravintolaan. Kuulet viisi tarjoilijan kanssa käytyä dialogia. Niistä puuttuu lopusta asiakkaiden vastaus tarjoilijan kysymykseen tai toteamukseen. Voit kuunnella jokaisen dialogin kaksi kertaa. Valitse dialogeihin sopivin vastausvaihtoehto.

2.1 Mitä Ivan sanoo? 3 p.

  • — Нас двое.  (3 p.)

2.2 Mitä Ivan sanoo? 3 p.

  • — Да, мы уже готовы.  (3 p.)

2.3 Mitä Anna sanoo? 3 p.

  • — Это наш любимый суп!  (3 p.)

2.4 Mitä Ivan sanoo? 3 p.

  • — С картофелем.  (3 p.)

2.5 Mitä Ivan sanoo? 3 p.

  • — Можно нам счёт.  (3 p.)

3. Диалоги 10 p.

Tässä tehtävässä on viisi lyhyttä dialogia. Tutustu ensin kuviin ja kysymyksiin. Voit kuunnella jokaisen dialogin vain yhden kerran. Valitse parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.

3.1 Mitä nainen suosittelee? 2 p.

  • Että mies käyttää toista vaihtoehtoa.  (2 p.)

3.2 Mitä Sergei on ostanut tupaantuliaislahjaksi? 2 p.

  •  (2 p.)
Pyöreän seinäkellon.

3.3 Miksi Dima on iloinen? 2 p.

  • Hän on päässyt hiihtolenkille.  (2 p.)

3.4 Mitä Tanja valmistaa vierailleen? 2 p.

  •  (2 p.)
Kalaa vihannesten ja sitruunan kera.

3.5 Miksi nuori mies menee Viipuriin? 2 p.

  • Tutustumaan kaupunkiin.  (2 p.)

4. Привычки русских 14 p.

Tässä tehtävässä kerrotaan venäläisistä tavoista. Tutustu kysymyksiin. Voit kuunnella jokaisen tallenteen kaksi kertaa. Vastaa kysymyksiin.

4.1 Miksi lahjoja annetaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi seuraavista:
  • Jotta isäntäväki ilahtuisi. (2/0 p.)
  • Jotta syntyisi hyvä tunnelma. (2/0 p.)
  • Jotta tapaaminen alkaisi hyvin. (2/0 p.)

Hyväksytään:
sana ”saajat” sanan ”isäntäväki” sijasta.
”tulee hyvä mieli” ilahtumisen sijasta.
”ilmapiiri” tunnelman sijasta.
”halutaan tuoda iloa, kun mennään kylään” ja muut vastaavat synonyymit.

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 4.1.Русские всегда берут с собой небольшой подарок, когда идут в гости: коробку конфет, торт, игрушки для детей или цветы. Важен не сам подарок, а то, что гости хотят порадовать хозяев, сделать им приятное. Тёплая атмосфера — это прекрасное начало встречи.

4.2 Mitä lusikasta kerrotaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Lusikka jätetään kuppiin teenjuonnin ajaksi. (2/0 p.)
  • Sen uskotaan tekevän teestä paremman makuista. (2/0 p.)

Hyväksytään:
maku-kohta myös ilman komparatiivia (esim. ”lusikka saa teen maistumaan herkulliselta”).
Vastauksessa tulee osoittaa lusikan ja teen maun yhteys.

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 4.2.Самый любимый русский напиток — чай. Русские любят пить чай дома, на работе и в гостях. Удивляет привычка русских оставлять ложку в чашке, когда они пьют чай. Считается, что таким образом чай становится вкуснее. У многих есть своя любимая чашка для чая.

4.3 Miksi monet venäläiset laittavat hilloa kuumaan teehen? 3 p.

  • Juomalla uskotaan olevan terveysvaikutuksia.  (3 p.)

4.4 Mikä venäläisten piirre kertojan mukaan ihmetyttää ulkomaalaisia? 3 p.

  • Kärsivällisyys.  (3 p.)

5. Новая квартира 15 p.

Tässä tehtävässä kuulet viisi dialogia, jotka liittyvät Veran ja Maksimin asunnonvaihtoon. Tutustu ensin kysymyksiin. Voit kuunnella jokaisen dialogin kaksi kertaa. Valitse parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.

5.1 Miksi Vera on innostunut vuokrattavasta asunnosta? 3 p.

  • Se sijaitsee todella lähellä työpaikkaa.  (3 p.)

5.2 Mitä muutoksia Maksimin mielestä uudessa asunnossa pitää tehdä? 3 p.

  • Piristää olohuoneen sisustusta.  (3 p.)

5.3 Miksi nuoripari päättää mennä toiseen kauppaan? 3 p.

  • Sieltä saa maton halvemmalla hinnalla.  (3 p.)

5.4 Mikä viedään vanhempien mökille? 3 p.

  • Ruokapöytä.  (3 p.)

5.5 Miksi Vera on hyvällä tuulella? 3 p.

  • Muutto osoittautui oikeaksi päätökseksi.  (3 p.)

6. Библиотека Алвара Аалто (video) 12 p.

Tässä tehtävässä näet videon Alvar Aallon suunnittelemasta Viipurin kaupungin kirjastosta. Tutustu kysymyksiin. Katso video. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin. Täydennä lisäksi kuulemasi perusteella suomeksi lause 6.5.
Tallenne

6.1 Во-первых, в конце фильма мы расскажем ещё один секрет успешной видеосъёмки, чтобы ваши видеофильмы были такими же интересными, как наши, или даже лучше.
6.2 Выборг в то время назывался Viipuri, являлся крупным промышленным и портовым городом, а также одним из культурных центров Финляндии.
6.3 Победу в этом конкурсе одержал молодой, тогда ещё никому не известный архитектор Алвар Аалто.
6.4 Кстати, во время реставрации фирма «Артек» провела интересную акцию, и каждый, кто хотел помочь библиотеке, мог купить для неё стул. А имя или название компании – дарителя конкретного стула теперь увековечено на золотой табличке под сиденьем.
6.5 Сегодня в лекционном зале часто проходят важные для Выборга культурно-массовые мероприятия: выставки, концерты, встречи с интересными людьми, литературные чтения, конкурсы.

6.1 Miksi tytöt haluavat antaa katsojille hyvän neuvon videofilmin lopussa? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jotta katsojien videofilmeistä tulisi yhtä hyviä (tai jopa parempia) kuin heidän tekemästään. (2/0 p.)

Hyväksytään myös seuraavat adjektiivit:
kiinnostava
mielenkiintoinen
Mikäli ei ole mainittu katsojan videota, vastauksesta voi saada max. 1 p.

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

6.2 Minkälainen suurkaupunki Viipuri kertojan mukaan oli Suomen itsenäistymisen aikoihin? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi seuraavista:
  • Teollisuuskaupunki. (1/0 p.)
  • Satamakaupunki. (1/0 p.)
  • Kulttuurikeskus. (1/0 p.)

Tässä kysymyksessä ei vähennetä pistettä virheellisestä lisätiedosta.

6.3 Mitä kirjaston suunnittelukilpailun nuoresta voittajasta Alvar Aallosta sanotaan? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Häntä ei tuntenut tuolloin kukaan. (2/0 p.)

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

6.4 Millä tavalla kuka tahansa saattoi kertojan mukaan auttaa kirjastoa restauroinnin aikana? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Ostamalla (kirjastolle) tuolin. (2/0 p.)

Hyväksytään:
lahjoittaja
lahjoittaa
tuoleissa hyväksytään monikko (”sitä sai tukea ostamalla Artekin tuoleja”).
ei miinuspisteitä, jos mainittu Artek tai Alvar Aalto tuolien suunnittelijana.

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

6.5 Täydennä lause kuulemasi perusteella suomeksi. 4 p.

6.5.1 1 p.

näyttelyitä (1/0 p.)

EI hyväksytä:
taidenäyttelyitä

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

6.5.2 2 p.

tapaamisia mielenkiintoisten ihmisten kanssa (2/0 p.)

Hyväksytään:
adjektiiveista kiinnostava (mielenkiintoisen sijasta).
tapaaminen ja siihen rinnastettavat verbit.
Jos vastauksessa on mainittu pelkkä tapaaminen, max. 1 p.

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

6.5.3 1 p.

kilpailuja (1/0 p.)

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

7. В русском цирке (video) 10 p.

Tutustu kysymyksiin. Katso video venäläisestä sirkuksesta. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin.
Tallenne

7.1. Вся наша жизнь связана с этими прекрасными животными. Мы с тиграми работаем уже более тридцати лет. Это очень большой срок.
7.2. И за всё это время мы уже научились понимать с полувзгляда, с полуслова, что они хотят.
7.4. Первый раз мы с Рио будем наряжать ёлку. Он ещё ни разу не принимал участие в этом процессе. Для него всё новенькое.

7.1 Miten kauan kouluttajat ovat tehneet tiikereiden kanssa töitä? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Yli) 30 vuotta. (2/0 p.)

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

7.2 Mitä nainen kertoo oppineensa tiikereiden kanssa työskentelystä näiden vuosien aikana? Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Ymmärtämään (puolesta sanasta tai katseesta) (2/0 p.), mitä tiikerit haluavat (2/0 p.).

Hyväksytään:
mitä tiikerit tarvitsevat (”mitä tiikerit haluavat” sijasta).

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

7.3 Mitä nainen kertoo Rio-tiikeristä? 2 p.

  • Sen koulutus on vasta aivan alussa.  (2 p.)

7.4 Mitä nainen sanoo joulukuusen koristelusta ja Riosta? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Rio osallistuu ensimmäistä kertaa joulukuusen koristeluun. / Kaikki on sille aivan uutta. (2/0 p.)

Tässä kysymyksessä ei vähennetä pistettä virheellisestä lisätiedosta.

Часть 2: Luetun ymmärtäminen

8. Белка 15 p.

Lue teksti. Valitse kysymyksiin parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.

8.1 Mikä kuva vastaa tekstin mukaan oravan ruokavaliota? 3 p.

  •  (3 p.)
Orava sienien kanssa.

8.2 Millaisissa olosuhteissa oravat viihtyvät tekstin mukaan? 3 p.

  • Kaukana asutuskeskuksista.  (3 p.)

8.3 Miten ihmisen kannattaa lähestyä oravaa? 3 p.

  • Tarjoamalla sille syötävää kädestä.  (3 p.)

8.4 Mikä on tyypillistä oravan pesälle? 3 p.

  • Siellä on pehmusteena matto.  (3 p.)

8.5 Mitä tutkijat ovat todenneet oravien käytöksestä? 3 p.

  • Oravat piilottavat ylimääräisen ruoan.  (3 p.)

9. Электросамокаты 9 p.

Lue teksti. Valitse kysymyksiin parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.

9.1 Kenelle uusi vuokrauspalvelu on tarkoitettu? 3 p.

  • Kaikille pääkaupunkilaisille.  (3 p.)

9.2 Miten yritys huomioi sähköpotkulautojen turvallisuuden? 3 p.

  • Niissä kaikissa on sisäänrakennettu nopeudenrajoitin.  (3 p.)

9.3 Miten toisen yrityksen edustaja kommentoi tilannetta? 3 p.

  • Kilpailuun valmistaudutaan palveluiden kehittämisellä.  (3 p.)

10. История «Жигулей» 15 p.

Lue teksti venäläisestä automerkistä. Vastaa kysymyksiin.

10.1 Mitä merkittävää huhtikuussa 1970 tekstin mukaan tapahtui? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Silloin valmistettiin ensimmäiset Žigulit. (3/0 p.)

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

10.2 Minkä mukaan Žiguli sai alkuperäisen nimensä? 3 p.

  • Läheisen kauniin vuoriston mukaan.  (3 p.)

10.3 Mitä kirsikanpunaisesta Žigulista kerrotaan? 3 p.

  • Se oli ensimmäinen koskaan myyty Žiguli.  (3 p.)

10.4 Millaisen matkan tšekit tekivät Žigulillaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Maailmanympärysmatkan. (3/0 p.)

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

10.5 Minkälainen autourheiluhistoria Žigulilla on? 3 p.

  • Sillä on saatu myös kansainvälistä menestystä.  (3 p.)

11. Уличные музыканты 12 p.

Lue teksti. Valitse kysymyksiin parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.

11.1 Miksi nämä nuoret aloittivat musiikin opiskelun? 3 p.

  • Musiikki oli heille tärkeää jo pienestä pitäen.  (3 p.)

11.2 Miten nuorten katusoittaminen sai alkunsa? 3 p.

  • Tutustumisesta muihin soittajiin.  (3 p.)

11.3 Mitä katumuusikot arvostavat esiintymisissään? 3 p.

  • Yleisön osallistumista.  (3 p.)

11.4 Minkä neuvon nuoret muusikot antavat katusoittajille? 3 p.

  • Kannattaa suhtautua yleisön vähäisyyteen rauhallisesti.  (3 p.)

12. Молодое поколение 20 p.

Lue aineiston teksti ja täydennä sen pohjalta puuttuvat kohdat suomeksi sekä vastaa kysymyksiin.

12.1 Täydennä puuttuvat kohdat suomeksi. 12 p.

12.1.1 2 p.

katoa (2/0 p.)

Jos ajatus on oikein, hyväksytään myös muut sanat, kuin ”katoa”. Esim.
”tule poistumaan minnekään”
”tule lähtemään täältä minnekään”

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

12.1.2 2 p.

kehittyy (2/0 p.)

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

12.1.3 2 p.

nopeasti (2/0 p.)

Hyväksytään myös muita vaihtoehtoja:
nopealla temmolla
nopeassa tahdissa
nopealla vauhdilla
vauhdikkaasti
Sanamuodon tulee sopia lauseyhteyteen.

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

12.1.4 2 p.

kulutus (2/0 p.)

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

12.1.5 2 p.

eläintensuojelu (2/0 p.)

Hyväksytään ”eläinten oikeudet”.

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

12.1.6 2 p.

oman kassin (2/0 p.)

Hyväksytään:
kauppakassi
muovikassi
kassi
pussi
EI hyväksytä:
paketti

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

12.2 Mitä tekstin mukaan tarkoitetaan termillä multitaskaus? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Monen asian tekemistä samanaikaisesti. (2/0 p.)

EI hyväksytä: ”tehdä kahta asiaa samanaikaisesti”.

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

12.3 Mitkä kolme seikkaa tekstin viimeisen kappaleen mukaan eivät ole salaisuuksia uudelle sukupolvelle? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Täytyy opiskella jatkuvasti (2/0 p.), maailma ei odota (2/0 p.), täytyy ehtiä paljon (ja heti) (2/0 p.).

Hyväksytään:
oppia opiskelun sijasta.
Vastauksen tärkeät avainsanat: jatkuvasti ja paljon.

Virheellisestä lisätiedosta vähennetään 1 piste.

13. Северное сияние 9 p.

Lue teksti. Valitse kysymyksiin parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.

13.1 Miten Natalian kiinnostus revontuliin sai alkunsa? 3 p.

  • Hän näki ensimmäiset revontulet aivan sattumalta.  (3 p.)

13.2 Miten pietarilainen yhdistys auttaa revontuliharrastajia? 3 p.

  • Se tarjoaa luotettavia revontuliennusteita.  (3 p.)

13.3 Miten revontulimetsästys on vaikuttanut Natalian elämään? 3 p.

  • Hän on joutunut vaihtamaan työpaikkaa.  (3 p.)

Часть 3: Rakenne ja sanasto

14. Шоколад «Алёнка» 5 p.

Lue teksti ja valitse kuhunkin kohtaan annetuista vaihtoehdoista sopivin.

14.1 1 p.

  • название  (1 p.)

14.2 1 p.

  • лучший  (1 p.)

14.3 1 p.

  • нужно  (1 p.)

14.4 1 p.

  • выбрали  (1 p.)

14.5 1 p.

  • знакомая  (1 p.)

15. Образование для блогеров 4 p.

Lue teksti ja valitse kuhunkin kohtaan annetuista vaihtoehdoista sopivin.

15.1 1 p.

  • количество  (1 p.)

15.2 1 p.

  • поступить  (1 p.)

15.3 1 p.

  • известные  (1 p.)

15.4 1 p.

  • каждый  (1 p.)

16. Отпуск в России 10 p.

Täydennä seuraava teksti annettujen vihjeiden avulla.

16.1 курортный (mon.) 2 p.

  • курортные (2 p.)

16.2 город (mon.) 2 p.

  • города (2 p.)

16.3 рекомендовать (prees.) 2 p.

  • рекомендуем (2 p.)

16.4 Москва 2 p.

  • Москве (2 p.)

16.5 prep. 2 p.

  • на (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

17. Рябина 10 p.

Täydennä seuraava teksti annettujen vihjeiden avulla.

17.1 использовать (pret.) 2 p.

  • использовали (2 p.)

17.2 она 2 p.

  • неё (2 p.)

17.3 пирог (mon.) 2 p.

  • пироги (2 p.)

17.4 круглый 2 p.

  • круглую (2 p.)

17.5 здоровье 2 p.

  • здоровья (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Часть 4: Kirjallinen tuottaminen

18. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

Valitse seuraavista kohdista 18.1 ja 18.2 vain toinen, johon vastaat venäjäksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

18.1 Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

Naapuriisi on muuttanut venäjänkielinen perhe. Heidän lapsensa aloitti lukiossanne. Haluat auttaa häntä kotiutumaan ja lähetät hänelle viestin. Kerrot, että olette naapureita ja ehdotat hänelle jotain yhteistä tekemistä.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    18.2 Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

    Koulullanne järjestetään ensi viikolla myyjäiset. Kirjoita tapahtumasta lyhyt ilmoitus venäjäksi. Kerro, minä viikonpäivänä myyjäiset järjestetään ja mitä siellä myydään. Kirjoita kokonaisia lauseita.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      19. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      Valitse seuraavista kohdista 19.1 ja 19.2 vain toinen, johon vastaat venäjäksi.

      Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

      19.1 Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      Kirjoita venäjänkielisille lukijoillesi blogikirjoitus vuodenajoista. Kerro muun muassa, mikä on lempivuodenaikasi ja miksi.

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        19.2 Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

        Venäjänkielisellä keskustelupalstalla pohditaan kodin merkitystä. Kerro, mikä kodissasi on sinulle tärkeää ja miten vietät aikaa kotona.

        Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.