Beskrivningar av goda svar: SV – Ryska, kort lärokurs

16.3.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 16.5.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgifter 18–19 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

I bedömningen av skrivprestationer fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Часть 1: Hörförståelse

1. Новости и сообщения 15 p.

I den här uppgiften får du höra några nyhetsinslag och meddelanden. Läs igenom frågorna först. Du kan lyssna på varje nyhetsinslag och meddelande två gånger. Välj det svarsalternativ som passar bäst.

1.1 Inom vilket ämne är Sergej Devjatov verksam som professor? 3 p.

  • Historia  (3 p.)

1.2 Vad berättas om ön Isabela? 3 p.

  • Där har varit ett vulkanutbrott.  (3 p.)

1.3 Vad erbjuder Novo-Okatova sina kunder? 3 p.

  • Lyxig inkvartering i tält.  (3 p.)

1.4 Hur ska Aleksandr Skrjabins jubileumsår firas? 3 p.

  • Man kommer att framföra musik av Skrjabin.  (3 p.)

1.5 Hur hjälper den amerikanska musikern katter? 3 p.

  • Genom att donera vinsten från sin skiva till djurskyddet.  (3 p.)

2. В ресторане 15 p.

Ivan och Anna besöker en restaurang. Du får höra fem dialoger mellan dem och servitören. I dialogerna saknas klienternas svar på servitörens fråga eller konstaterande. Du kan lyssna på varje dialog två gånger. Välj det alternativ som passar bäst som svar i dialogen.

2.1 Vad säger Ivan? 3 p.

  • — Нас двое.  (3 p.)

2.2 Vad säger Ivan? 3 p.

  • — Да, мы уже готовы.  (3 p.)

2.3 Vad säger Anna? 3 p.

  • — Это наш любимый суп!  (3 p.)

2.4 Vad säger Ivan? 3 p.

  • — С картофелем.  (3 p.)

2.5 Vad säger Ivan? 3 p.

  • — Можно нам счёт.  (3 p.)

3. Диалоги 10 p.

Den här uppgiften innehåller fem korta dialoger. Läs först igenom frågorna och titta på bilderna. Du kan lyssna på varje dialog endast en gång. Välj det svarsalternativ som passar bäst.

3.1 Vad rekommenderar kvinnan? 2 p.

  • Att mannen ska använda ett annat alternativ.  (2 p.)

3.2 Vad har Sergej köpt som inflyttningspresent? 2 p.

  •  (2 p.)
En rund väggklocka.

3.3 Varför är Dima glad? 2 p.

  • Han har fått åka på en skidtur.  (2 p.)

3.4 Vad lagar Tanja till sina gäster? 2 p.

  •  (2 p.)
Fisk med grönsaker och citron.

3.5 Varför åker den unge mannen till Viborg? 2 p.

  • För att lära känna staden.  (2 p.)

4. Привычки русских 14 p.

I den här uppgiften talar man om ryska seder. Läs igenom frågorna. Du kan lyssna på varje inspelning två gånger. Svara på frågorna.

4.1 Varför ger man presenter? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Två av följande:
  • För att glädja värdarna. (2/0 p.)
  • För att skapa god stämning. (2/0 p.)
  • Så att besöket ska börja bra. (2/0 p.)

Godkänns:
ordet ”mottagarna” i stället för ”värdarna”.
”göra på gott humör” i stället för ”glädja”.
”atmosfär” i stället för ”stämning”.
”man vill skänka glädje när man hälsar på” och andra motsvarande synonymer.

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 4.1.Русские всегда берут с собой небольшой подарок, когда идут в гости: коробку конфет, торт, игрушки для детей или цветы. Важен не сам подарок, а то, что гости хотят порадовать хозяев, сделать им приятное. Тёплая атмосфера — это прекрасное начало встречи.

4.2 Vad berättas om skeden? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Skeden lämnas kvar i koppen medan man dricker teet. (2/0 p.)
  • Man tror att den ger teet en bättre smak. (2/0 p.)

Godkänns:
”smak” utan komparativ (ex. ”skeden får teet att smaka gott”).
Av svaret ska framgå sambandet mellan skeden och teets smak.

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 4.2.Самый любимый русский напиток — чай. Русские любят пить чай дома, на работе и в гостях. Удивляет привычка русских оставлять ложку в чашке, когда они пьют чай. Считается, что таким образом чай становится вкуснее. У многих есть своя любимая чашка для чая.

4.3 Varför sätter många ryssar sylt i hett te? 3 p.

  • Drycken tros vara bra för hälsan.  (3 p.)

4.4 Vilket rysk egenskap väcker förvåning bland utlänningar enligt skribenten? 3 p.

  • Tålamodet.  (3 p.)

5. Новая квартира 15 p.

I den här uppgiften får du höra fem dialoger som handlar om Veras och Maksims bostadsbyte. Läs först igenom frågorna. Du kan lyssna på varje dialog två gånger. Välj det svarsalternativ som passar bäst.

5.1 Varför är Vera entusiastisk över hyreslägenheten? 3 p.

  • Den ligger väldigt nära arbetsplatsen.  (3 p.)

5.2 Vilka förändringar anser Maksim att de måste göra i den nya lägenheten? 3 p.

  • Piffa upp inredningen i vardagsummet.  (3 p.)

5.3 Varför beslutar sig det unga paret för att gå till en annan affär? 3 p.

  • Mattan är billigare där.  (3 p.)

5.4 Vad ska till föräldrarnas stuga? 3 p.

  • Ett matbord.  (3 p.)

5.5 Varför är Vera på så gott humör? 3 p.

  • Flytten visade sig vara rätt beslut.  (3 p.)

6. Библиотека Алвара Аалто (video) 12 p.

I den här uppgiften får du se en video om Viborgs stadsbibliotek som har ritats av Alvar Aalto. Läs igenom frågorna. Titta på videon. Du kan titta på videon så många gånger du vill. Svara på frågorna. Dessutom ska du komplettera meningen i 6.5 på svenska utifrån det du hör.
Inspelningen

6.1 Во-первых, в конце фильма мы расскажем ещё один секрет успешной видеосъёмки, чтобы ваши видеофильмы были такими же интересными, как наши, или даже лучше.
6.2 Выборг в то время назывался Viipuri, являлся крупным промышленным и портовым городом, а также одним из культурных центров Финляндии.
6.3 Победу в этом конкурсе одержал молодой, тогда ещё никому не известный архитектор Алвар Аалто.
6.4 Кстати, во время реставрации фирма «Артек» провела интересную акцию, и каждый, кто хотел помочь библиотеке, мог купить для неё стул. А имя или название компании – дарителя конкретного стула теперь увековечено на золотой табличке под сиденьем.
6.5 Сегодня в лекционном зале часто проходят важные для Выборга культурно-массовые мероприятия: выставки, концерты, встречи с интересными людьми, литературные чтения, конкурсы.

6.1 Varför vill flickorna ge tittarna ett gott råd i slutet av videofilmen? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För att tittarnas videofilmer ska bli lika bra (eller till och med bättre) än de som flickorna gjort. (2/0 p.)

Även följande adjektiv godkänns:
intressant
intresseväckande
Om inte tittarnas video har nämnts kan svaret ge max. 1 p.

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

6.2 Vilken slags storstad var Viborg enligt berättaren när Finland blev självständigt? (2 saker) Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Två av följande:
  • En industristad. (1/0 p.)
  • En hamnstad. (1/0 p.)
  • Ett kulturellt centrum. (1/0 p.)

I denna fråga görs inget poängavdrag för felaktig extra information.

6.3 Vad sägs om Alvar Aalto, den unge vinnaren i arkitekttävlingen för biblioteket? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ingen kände till honom vid den tiden. (2/0 p.)

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

6.4 På vilket sätt kunde vem som helst hjälpa till under restaureringen av biblioteket, enligt berättaren? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Genom att köpa en stol (till biblioteket). (2/0 p.)

Godkänns:
donator
donera
pluralformen stolar godkänns (”det kunde stödas genom köp av Arteks stolar”).
Inga minuspoäng om Artek eller Alvar Aalto nämnts som stolarnas designer.

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

6.5 Komplettera meningen på svenska enligt det du hör. 4 p.

6.5.1 1 p.

utställningar (1/0 p.)

Godkänns INTE:
konstutställningar

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

6.5.2 2 p.

möten med intressanta människor (2/0 p.)

Godkänns:
adjektivet intresseväckande (i stället för intressant).
möta och motsvarande verb.
Om endast möte har nämnts, max. 1 p.

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

6.5.3 1 p.

tävlingar (1/0 p.)

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

7. В русском цирке (video) 10 p.

Läs igenom frågorna. Titta på videon om den ryska cirkusen. Du kan titta på videon så många gånger du vill. Svara på frågorna.
Inspelningen

7.1. Вся наша жизнь связана с этими прекрасными животными. Мы с тиграми работаем уже более тридцати лет. Это очень большой срок.
7.2. И за всё это время мы уже научились понимать с полувзгляда, с полуслова, что они хотят.
7.4. Первый раз мы с Рио будем наряжать ёлку. Он ещё ни разу не принимал участие в этом процессе. Для него всё новенькое.

7.1 Hur länge har dressörerna arbetat med tigrarna? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Över) 30 år. (2/0 p.)

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

7.2 Vad säger kvinnan att hon lärt sig genom arbetet med tigrarna under åren? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att förstå (genom ett halvt ord eller en blick) (2/0 p.) vad tigrarna vill (2/0 p.).

Godkänns:
vad tigrarna behöver (i stället för ”vad tigrarna vill”).

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

7.3 Vad berättar kvinnan om tigern Rio? 2 p.

  • Träningen med den har precis inletts.  (2 p.)

7.4 Vad berättar kvinnan om julgransklädningen och Rio? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Rio ska delta i julgransklädningen för första gången. / Allt är helt nytt för den. (2/0 p.)

I denna fråga görs inget poängavdrag för felaktig extra information.

Часть 2: Läsförståelse

8. Белка 15 p.

Läs texten. Välj det alternativ som passar bäst som svar på frågorna.

8.1 Vilken bild motsvarar enligt texten ekorrens diet. 3 p.

  •  (3 p.)
Ekorren med svampar.

8.2 I vilka förhållanden trivs ekorrarna, enligt texten? 3 p.

  • På långt avstånd från tätorter.  (3 p.)

8.3 Hur närmar man sig en ekorre bäst? 3 p.

  • Genom att erbjuda den något att äta ur handen.  (3 p.)

8.4 Vad är typiskt för ett ekorrbo? 3 p.

  • Det har en matta för att göra det mjukt.  (3 p.)

8.5 Vad har forskarna konstaterat om ekorarrnas beteende? 3 p.

  • Ekorrarna gömmer den överblivna maten.  (3 p.)

9. Электросамокаты 9 p.

Läs texten. Välj det alternativ som passar bäst som svar på frågorna.

9.1 Till vem riktar sig den nya uthyrningstjänsten? 3 p.

  • Alla huvudstadsbor.  (3 p.)

9.2 Hur beaktar företaget säkerheten i samband med elsparkcyklarna? 3 p.

  • De har alla en inbyggd hastighetsmätare.  (3 p.)

9.3 Hur kommenterar representanten från det andra företaget situationen? 3 p.

  • Man förbererder sig för konkurrensen genom att utveckla tjänsterna.  (3 p.)

10. История «Жигулей» 15 p.

Läs texten om ett ryskt bilmärke. Svara på frågorna.

10.1 Vad var det enligt texten för speciallt som inträffade i april 1970? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Då tillverkades de första Zjiguli-bilarna. (3/0 p.)

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

10.2 Varifrån kom namnet Zjiguli ursprungligen? 3 p.

  • Från det närbelägna vackra bergslandskapet.  (3 p.)

10.3 Vad berättas om den körsbärsröda Zjigulin? 3 p.

  • Det var den allra första Zjigulin som såldes.  (3 p.)

10.4 Vilken slags resa gjorde tjeckerna med sin Zjiguli? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En jordenruntresa. (3/0 p.)

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

10.5 Vilken historia har Zjigulin som sportbil? 3 p.

  • Man har nått också internationell framgång med den.  (3 p.)

11. Уличные музыканты 12 p.

Läs texten. Välj det alternativ som passar bäst som svar på frågorna.

11.1 Varför började dessa ungdomar studera musik? 3 p.

  • Musiken har varit viktig för dem ända sedan de var barn.  (3 p.)

11.2 Hur började ungdomarnas gatumusicerande? 3 p.

  • Genom att de lärde känna andra musiker.  (3 p.)

11.3 Vad uppskattar gatumusikerna vid sina framträdanden? 3 p.

  • Att publiken deltar.  (3 p.)

11.4 Vilket råd ger de unga musikerna till gatumusikanter? 3 p.

  • Det är bra att förhålla sig lugn till den fåtaliga publiken.  (3 p.)

12. Молодое поколение 20 p.

Läs texten i materialet och fyll utifrån den i de delar som saknas på svenska och svara på frågorna.

12.1 Fyll i de delar som saknas på svenska. 12 p.

12.1.1 2 p.

försvinner (2/0 p.)

Om det är rätt tänkt godkänns också andra ord än ”försvinner”. Ex.
”fara i väg någonstans”
”ge sig av härifrån någonstans”

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

12.1.2 2 p.

utvecklas (2/0 p.)

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

12.1.3 2 p.

snabbt (2/0 p.)

Även andra alternativ godkänns:
med högt tempo
i snabb takt
i hög fart
fartfyllt
Formuleringen ska passa in i meningssammanhanget.

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

12.1.4 2 p.

konsumtion (2/0 p.)

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

12.1.5 2 p.

djurskydd (2/0 p.)

Godkänns: ”djurens rättigheter”.

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

12.1.6 2 p.

en egen kasse (2/0 p.)

Godkänns:
shoppingkasse
plastkasse
kasse
påse
Godkänns INTE:
paket

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

12.2 Vad avses enligt texten med multitaskande? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att man gör många saker samtidigt. (2/0 p.)

Godkänns INTE: ”göra två saker samtidigt”.

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

12.3 Vilka tre saker är enligt det sista stycket i texten inte längre några hemligheter för den nya generationen? Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att man måste fortsätta att studera (2/0 p.), att världen inte väntar (2/0 p.), att man måste hinna med mycket (och genast) (2/0 p.).

Godkänns:
”lära sig” i stället för ”studera”.
Nyckelorden i svaret: fortsätta och mycket.

För felaktig extra information avdras 1 poäng.

13. Северное сияние 9 p.

Läs texten. Välj det svarsalternativ som passar bäst som svar på frågorna.

13.1 Hur föddes Natalijas intresse för norrsken? 3 p.

  • Hon såg norrsken för första gången av en slump.  (3 p.)

13.2 På vilket sätt hjälper föreningen i S:t Petersburg sådana som har norrsken som hobby? 3 p.

  • Den erbjuder tillförlitliga prognoser om norrsken.  (3 p.)

13.3 Hur har jakten på norrsken inverkat på Natalijas liv? 3 p.

  • Hon har blivit tvungen att byta arbetsplats.  (3 p.)

Часть 3: Strukturer och ordförråd

14. Шоколад «Алёнка» 5 p.

Läs texten och välj bland de givna alternativen det som passar bäst på varje ställe.

14.1 1 p.

  • название  (1 p.)

14.2 1 p.

  • лучший  (1 p.)

14.3 1 p.

  • нужно  (1 p.)

14.4 1 p.

  • выбрали  (1 p.)

14.5 1 p.

  • знакомая  (1 p.)

15. Образование для блогеров 4 p.

Läs texten och välj bland de givna alternativen det som passar bäst på varje ställe.

15.1 1 p.

  • количество  (1 p.)

15.2 1 p.

  • поступить  (1 p.)

15.3 1 p.

  • известные  (1 p.)

15.4 1 p.

  • каждый  (1 p.)

16. Отпуск в России 10 p.

Komplettera följande text enligt de givna anvisningarna.

16.1 курортный (plur.) 2 p.

  • курортные (2 p.)

16.2 город (plur.) 2 p.

  • города (2 p.)

16.3 рекомендовать (pres.) 2 p.

  • рекомендуем (2 p.)

16.4 Москва 2 p.

  • Москве (2 p.)

16.5 prep. 2 p.

  • на (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

17. Рябина 10 p.

Komplettera följande text enligt de givna anvisningarna.

17.1 использовать (pret.) 2 p.

  • использовали (2 p.)

17.2 она 2 p.

  • неё (2 p.)

17.3 пирог (plur.) 2 p.

  • пироги (2 p.)

17.4 круглый 2 p.

  • круглую (2 p.)

17.5 здоровье 2 p.

  • здоровья (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Часть 4: Skriftlig framställning

18. Kort skrivuppgift 33 p.

Välj av följande punkter 18.1 och 18.2 bara den ena, som du besvarar på ryska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

18.1 Kort skrivuppgift 33 p.

En ryskspråkig familj har flyttat in som grannar till dig. Barnet i familjen har börjat i ert gymnasium. Du vill hjäpa hen att börja känna sig hemma och skickar därför ett meddelande till hen. Du berättar att ni är grannar och föreslår för hen att ni ska göra något tillsammans.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    18.2 Kort skrivuppgift 33 p.

    Det ska ordnas en basar i er skola nästa vecka. Skriv en kort annons om tillställningen på ryska. Berätta vilken veckodag basaren ordnas och vad som kommer att säljas där. Skriv fullständiga meningar.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      19. Längre skrivuppgift 66 p.

      Välj av följande punkter 19.1 och 19.2 bara den ena, som du besvarar på ryska.

      Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      19.1 Längre skrivuppgift 66 p.

      Skriv ett blogginlägg om årstiderna för dina ryskspråkiga läsare. Berätta bland annat om vilken årstid som är din favorit och varför.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        19.2 Längre skrivuppgift 66 p.

        Hemmets betydelse diskuteras i ett ryskspråkigt diskussionsforum. Berätta vad som är vikigt för dig i ditt hem och hur du tillbringar tiden hemma.

        Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.