Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä (kuulovammaiset)
20.3.2023
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 16.5.2023
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille
Tehtävän 8 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf
Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Part 1: Reading Comprehension
1. Corncrakes 12 p.
1.1 Why is the number of corncrakes described as controversial? 3 p.
- In some areas, the figures have grown (3 p.)
1.2 What does RSPB see as the solution to the corncrake issue? 3 p.
- Financial incentives to farmers’ practices (3 p.)
1.3 What makes counting corncrakes a challenge? 3 p.
- The bird keeps steering clear of people (3 p.)
1.4 Which paragraph would would be best suited for the end of the text? 3 p.
- A (3 p.)
2. Customs 9 p.
2.1 Missä tapauksessa Britanniasta lähetettävää tavaraa ei tarvitse ilmoittaa tullille? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Jos se lähetetään Pohjois-Irlannista EU:n alueelle. (3/0 p.)
OK: Eurooppaan, EU:hun
EI: pohjoisesta Irlannista, Irlannin pohjoisosista, UK
EI: jos paketti on verkko-ostos tai lahja
2.2 Milloin lähetyksestä ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Jos on kyseessä alle 38 punnan lahja (Eurooppaan). (3/0 p.)
OK: EU:hun
EI: Silloin kun lahja Eurooppaan on alle tietyn summan.
2.3 Mitä asiakkaan tarvitsee tehdä, jos merkitsee verkko-ostoksen lahjaksi? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Niistä pitää maksaa ALV/vero ja/tai tullimaksu. (3/0 p.)
OK: Maksaa ALV/vero. / Maksaa tulli. / Ilmoittaa tullille. / Tullata se. / Täyttää tullin lomakkeet. (riittää siis, että mainitsee jommankumman)
EI TUO EI VIE: käsittelykulut, asiaankuuluvat maksut, verkko-ostosta ei voi merkitä lahjaksi joka on vapaa ALVista
EI: Pitää maksaa VAT. / Niitä ei hyväksytä lahjaksi.
3. Other People 21 p.
3.1 In the context of the whole text, what is the main point of paragraph 1? 3 p.
- Why we are feeling increasingly vulnerable (3 p.)
3.2 What is the main point of paragraph 2? 3 p.
- The importance of openness (3 p.)
3.3 What is the main point of paragraph 3? 3 p.
- People are more understanding than we might think (3 p.)
3.4 What is the best term for gap 3.4? 3 p.
- self-kindness (3 p.)
3.5 What is the best term for gap 3.5? 3 p.
- common humanity (3 p.)
3.6 What is the best term for gap 3.6? 3 p.
- mindfulness (3 p.)
3.7 What is the main point of paragraph 5? 3 p.
- How to improve self-compassion (3 p.)
4. Found on Facebook 15 p.
4.1 Miksi Kenyon Wilson löysi piilottamansa setelin pukukaapista? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Koska kukaan opiskelijoista ei hakenut sitä. / Koska kukaan (muu) ei avannut lokeroa. (3/0 p.)
OK: Koska kukaan ei lukenut kurssikuvausta/opetussuunnitelmaa/opintokuvausta/opsia/kurssimateriaalia. / Kukaan opiskelijoista ei halunnut/kehdannut ottaa sitä. / Kukaan opiskelijoista ei tajunnut, että seteli oli lokerossa.
EI TUO EI VIE: hän oli antanut lokeron koodin/salasanan
EI: Koska hän oli laittanut sen sinne ja antanut kaapin koodin ja numeron luokallensa. (ei vastaa kysymykseen) / Kukaan ei halunnut varastaa seteliä. / Kukaan ei ollut löytänyt sitä/koodia.
EI: lukujärjestys, kassakaappi
4.2 Mihin Kenyon Wilson pyytää ideoita? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Uuteen kepposeen. (3/0 p.)
OK: (Akateemiseen) temppuun/pilaan/jekkuun/jäynään/vitsiin / höpsöön ideaan / hölmöilyyn/hauskanpitoon / hauskaan kokeiluun
EI TUO EI VIE: miten saisi opiskelijat lukemaan kurssisuunnitelmia
EI: Akateemiseen neronleimaukseen/(ihmis-)kokeeseen/kokeiluun/testiin/tutkimukseen/ideaan/touhuun/tempaukseen/kommellukseen/kiusantekoon/arvoitukseen. / Mitä tehdä seuraavaksi.
4.3 Mistä Franciscus Junius haaveili? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Että hollannin kielestä tulee tutkimuksen kieli. / Että hollanniksi julkaistaan tutkimusta. (3/0 p.)
OK: tieteen kieli, akateeminen/opillinen kieli, yliopistollisiin julkaisuihin sopiva kieli
OK: hollannista tulee sopivampi kieli tieteeseen.
EI: kirjakieli, opetuskieli, koulukieli, koulukirjoitukseen sopiva kieli, virallinen kieli, viralliseen kirjoittamiseen sopiva kieli, skolaarinen kieli, koulutuskieli
4.4 Keiden kirjoja Marcus Rashford haluaa nostaa esiin? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kirjailijoiden, jotka edustavat köyhistä oloista tulevia lapsia. (3/0 p.)
OK: huonommista/vaikeista/kehnoista lähtökohdista, syrjäytymisvaarassa olevia
OK: tuovat esille / kuvaavat/käsittelevät / ottavat huomioon / huomioivat / nostavat esiin / antavat äänen
EI TUO EI VIE: lastenkirjallisuus, kirjailijoita jotka ovat köyhistä oloista
EI: köyhissä kunnissa/kaupungeissa/kommuuneissa, alipalvelluissa / huonosti palvelevien yhteisöjen / vähemmistöjen/syrjittyjen/huonotasoisten / huonojen yhteisöjen
4.5 Mikä on Marcus Rashfordin tavoite? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Että lapset näkisivät menestyksen olevan mahdollista. (3/0 p.)
OK: Lapset näkisivät polun menestykseen/pärjäämiseen. / Lapset saisivat toivoa, ja niin edes tavoittelisivat onnistumista. / Lapset menestyisivät. / Saada lapset näkemään, mitä he voisivat saavuttaa
EI TUO EI VIE: lapset näkevät, että muukin on mahdollista / lapsilla olisi toivoa
EI: Lapset näkevät polun voittoon / Tavoitteena on saada lapset lukemaan. / Mahdollistaa, että lapset oppivat lukemaan ja antaa lapsille toivoa. / Auttaa lapsia huonoissa olosuhteissa. / Tavoite on mainostaa kirjaa, koska video mainostaa sitä.
5. Medical Wheel 18 p.
5.1 What is said about the stone lines of Iniskim Umaapi? 3 p.
- They spread out from the centre (3 p.)
5.2 What is the view like from Iniskim Umaapi? 3 p.
-
(3 p.)
Aaltoileva heinäkasvien peittämä maasto, joka ulottuu taivaanrantaan asti.
5.3 How have the origins of the Iniskim Umaapi region traditionally been explained? 3 p.
- The Ice Age moved stones and masses of earth (3 p.)
5.4 How does Professor Freeman see the organisation of stones? 3 p.
- It illustrates some core elements in astronomy (3 p.)
5.5 What do the 28 radiating lines correspond to? 3 p.
- The Moon’s orbit around the Earth (3 p.)
5.6 What are among the things the number four represents to the Blackfoot? 3 p.
- The points of the compass (3 p.)
Part 2: Grammar and Vocabulary
6. Impressions of America 10 p.
6.1 rinnakkain 1 p.
- side by side (1 p.)
- next to each other (1 p.)
- shoulder to shoulder (1 p.)
- along (1 p.)
- together (1 p.)
- standing (1 p.)
- in parallel (1 p.)
- parallel (1 p.)
6.2 clothe 1 p.
- are clothed (1 p.)
- have been clothed (1 p.)
- were clothed (1 p.)
- had been clothed (1 p.)
6.3 Brigham Youngin vaimoista 1 p.
- Brigham Young’s wives (1 p.)
- the wives of Brigham Young (1 p.)
- the wives of Brigham Young‘s (1 p.)
6.4 Kalliovuoret 1 p.
- the Rocky Mountains (1 p.)
- the Rockies (1 p.)
- to the Rockies (1 p.)
- to the Rocky Mountains (1 p.)
6.5 tell 1 p.
- was told (1 p.)
- have been told (1 p.)
- got told (1 p.)
- had been told (1 p.)
- was being told (1 p.)
6.6 prepositio 1 p.
- on (1 p.)
- about (1 p.)
6.7 bring 1 p.
- having brought (1 p.)
- bringing (1 p.)
6.8 prepositio 1 p.
- across (1 p.)
6.9 pronomini 1 p.
- which (1 p.)
6.10 seize 1 p.
- had been seized (1 p.)
- had gotten seized (1 p.)
- got seized (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
7. Vertical Farming 25 p.
7.1 1 p.
- process (1 p.)
7.2 1 p.
- rows (1 p.)
7.3 2 p.
- conservation (2 p.)
7.4 2 p.
- yield (2 p.)
7.5 2 p.
- conditions (2 p.)
7.6 2 p.
- defined (2 p.)
7.7 2 p.
- controlled (2 p.)
7.8 1 p.
- match (1 p.)
7.9 2 p.
- allow (2 p.)
7.10 2 p.
- succeed (2 p.)
7.11 2 p.
- conventional (2 p.)
7.12 2 p.
- seasonal (2 p.)
7.13 2 p.
- energy-efficient (2 p.)
7.14 2 p.
- correlated (2 p.)
Part 3: Production
8. Production 99 p.
Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count.
Leave the three other text fields empty.
8.1 English as a global language 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
HUOM! Jos puhuu vain omasta englannin käytöstään kansainvälisessä tilanteessa ilman viittauksia lingua francaan eikä eri varianteista, ei vähennystä.
8.2 Me, the artist 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
HUOM! Jos kirjoittaa fiktiivisen tarinan ja kertoo siitä, miten tulee kuuluisaksi taiteilijaksi, ei vähennystä.
HUOM! Voi kirjoittaa myös useammasta taidemuodosta.
HUOM! Jos käsittelee esim. jotain urheilulajia tms., jota ei yleisesti mielletä taiteeksi, kertomatta mikä tekee siitä taidetta, vähennetään 10 pistettä.
HUOM! Jos kertoo itsestään vain taiteen kuluttajana, esim. tykkään kuunnella musiikkia ja käydä keikoilla tai katson elokuvia, eikä käsittele itseään taiteilijana, vähennetään 10 pistettä.
8.3 Banning mobile devices (cell phones, smartphones) at schools: yes or no? 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
HUOM! Jos ei ota selkeästi kantaa, vähennetään 5 pistettä.
HUOM! Jos ottaa kannan, mutta ei puhu koulusta ollenkaan, vähennetään 5 pistettä.
8.4 Better living through science 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
HUOM! Jos kirjoittaa kirjeen tai puheen, ei vähennystä.
HUOM! Kaikki tieteenalat käyvät, ei pelkästään luonnontieteet.
HUOM! Jos ei mainitse tieteenalaa ollenkaan vaan puhuu vain yksittäisistä keksinnöistä tms., vähennetään 5 pistettä.