Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä (näkövammaiset)

20.3.2023

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 16.5.2023

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/arvostelupalvelun-kayttoohje-opettajille

Tehtävän 15 arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/kielikokeet_maaraykset_fi.pdf

Virheet/ongelmakohdat alleviivataan aina. Jokaista alleviivausta ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. Project Ecuador (video) 15 p.

This video is a news item discussing a project run in Ecuador by Purdue University students. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and then watch the video.

1.1 What is the main aim of the project? 3 p.

  • To construct a building that welcomes everyone to learn  (3 p.)

1.2 How have the students funded the project? 3 p.

  • By collecting money from a large group of people  (3 p.)

1.3 How is the students’ accommodation taken care of? 3 p.

  • They overnight in local people’s homes  (3 p.)

1.4 What does Sadie Argus cherish? 3 p.

  • Getting involved with the local people  (3 p.)

1.5 What will happen in May? 3 p.

  • The project will officially get started  (3 p.)

2. Elevator Pitches 9 p.

You will hear three people talk about their existing or future businesses in the form of elevator pitches. An elevator pitch is a short speech that explains what the speaker’s business does in a nutshell. You can listen to each pitch twice (2.1, 2.2 and 2.3).

2.1 Mitä Chris auttaa asiakkaitaan tekemään? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Pitämään veroprosenttinsa matalana. / Maksamaan mahdollisimman vähän veroa. / Välttelemään/kiertämään/suunnittelemaan veroja. (3/0 p.)

OK: Auttaa asiakkaitaan niin, ettei heidän tarvitse maksaa veroa yli 20 %. / Hänen asiakkaansa maksavat veroa alle/enintään 20 %.
OK: verosuunnittelu, (ansio-/pääoma)tulot/(liike)voitot/(sijoitus)tuotot/palkat/ansiot
EI: Hänen asiakkaansa maksavat (vain) 20 % veroa. / Auttaa verojen maksun kanssa / raha-asioissa. (liian yleinen) / Auttaa yrityksiä verojen maksamisessa. / Auttaa asiakkaita tunnistamaan oman arvonsa. / Varmistaa asiakkaiden oikeudenmukaisen verotuksen
EI: veroaste, määrätty summa veroja, oikea/tarvittava määrä veroja, veroja osingoista (liian tarkka), laskut/korot/kulut/menot, yritysverot, veronpalautukset, verotulot, ALV / Auttaa, ettei maksa liikaa veroa. / Auttaa ettei maksa ylimääräisiä veroja.

Tallenne The recording related to question 2.1. You know how Warren Buffett wrote that letter in the New York Times where he talks about how he pays less in an effective tax rate than any of his employees? Well, that’s what I do. My name is Chris and I’m a CPA and I help my clients, they’re high net worth individuals that live in West Texas, to make sure that they never pay more than 20% as an effective tax rate on their returns. Now I’m not sure if I can do the same for you, but if you’re interested to learn more, let me give you my business card, let’s talk about how I can make sure you maximize your value when it comes time to deal with Uncle Sam next year.

2.2 Millaisia töitä nuoret voisivat tehdä Josephin yrityksessä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

He voisivat suunnitella (pienille/aloitteleville) yrityksille (parempia) verkkosivuja (ja niiden tyyliä/designia / visuaalista ilmettä). (3/0 p.)

OK: Suunnitella nettisivuja nuorille yrityksille.
OK: nettisivustoja/saitteja/kotisivuja
EI TUO EI VIE: koulussa/yliopistossa oppimiaan taitoja, nettisivujen ylläpitäminen/päivittäminen
EI: Suunnitella parempia nettisivuja. (kenelle puuttuu)
EI: brändin/mainosten suunnittelua, markkinointia, ihmisten kotisivut, lukiossa oppimiaan taitoja, (Josephin) yrityksen nettisivuja, nettiprofiileja, olla pienyrittäjiä

Tallenne The recording related to question 2.2. Youth unemployment has been on the rise. It currently represents just under 40% of all unemployment in Australia. Young graduates leaving university are finding it more and more difficult to enter any form of creative industry. Now meanwhile, 42% of small businesses failed in 2003 to 2007, and the figures haven’t improved much. Amongst many reasons this is happening is a consistent lack of quality in their websites and designs – the kind of training that these graduates have just spent three to six years training for. Now, what if there was an enterprise that bridged these two sets of frightening statistics? I want to build that bridge.

2.3 Mitä TravelBlenderin sovellus tekee? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Auttaa löytämään sopivaa matkaseuraa. (3/0 p.)

OK: matkakumppanin, ryhmän kenen kanssa matkustaa
OK: Luo sopivan matkaseuran.
OK: samanhenkisen matkaseuran
EI TUO EI VIE: Matka-asiantuntijat suunnittelevat matkan. / ystävystyminen matkan aikana
EI: Vie ihmiset matkalle ystävien kanssa.
EI: suunnittelee lomalle sopivia aktiviteetteja/tekemistä

Tallenne The recording related to question 2.3. Two-thirds of adults think that traveling would be a fun way to make friends, yet no major travel provider addresses the social aspect of travel. TravelBlender does. Register online for free, tell us about yourself, your ideal travel partners, and where you want to go. Then, our unique matching software generates the perfect blend of travel partners and our travel experts create an unforgettable, custom trip. Our revenue comes from commissions on trip sales. Our target is the 68% of adults, 30 to 44, who go on vacation each year, those who don’t enjoy the bar scene or rec leagues. They want to meet people doing things they already like, where they already spend their time and money.

3. Finding New Ways of Fighting Cancer 18 p.

In this podcast, Sarah Vitak and Mikhail Shapiro discuss how synthetic biology can be used in fighting cancer. The recording is divided into three sections (3.1–3.2, 3.3–3.4 and 3.5–3.6). You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

3.1 What are scientists trying to make the cells do? 3 p.

  • Perform desired tasks  (3 p.)

3.2 What has proven to be problematic regarding the engineered cells? 3 p.

  • They are not able to recognize their target  (3 p.)

3.3 What does the structure of a gas vesicle resemble? 3 p.

  • A tiny ping pong ball  (3 p.)

3.4 What was the original purpose of gas vesicles? 3 p.

  • To help microbes reach the surface of the water  (3 p.)

3.5 What did Dr. Shapiro’s team use ultrasound for? 3 p.

  • Breaking the vesicles  (3 p.)

3.6 What feature of cancer was used against itself? 3 p.

  • Its evasion of the body’s defence mechanisms  (3 p.)

4. Clever House Mice 12 p.

This is a recording that discusses research into the behaviour of house mice. The recording is in four sections (4.1, 4.2, 4.3 and 4.4). You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

4.1 Why are house mice so good at finding food? 3 p.

  • They evolve by adapting to the behaviour of humans  (3 p.)

4.2 Which of the following best sums up what Anja Guenther discovered about house mice? 3 p.

  • The more ancient breeds are more sophisticated foragers  (3 p.)

4.3 What did Anja Guenther’s team assess to determine the mice’s cognitive skills? 3 p.

  • Inventiveness  (3 p.)

4.4 What does Anja Guenther think could be an important result of her research on house mice? 3 p.

  • New insight on how animals can be impacted by contact with humans  (3 p.)

5. Returning a Gift 12 p.

The following is a conversation between a cashier in a shop and a customer who wants to return some gloves. The recording is in four sections (5.1, 5.2, 5.3 and 5.4) and you can listen to the options in each section as many times as you like. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite.

Voit kuunnella cashierin repliikin vain kerran, se on myös luettavissa tekstinä.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

6. How to Get the Gig (video) 18 p.

In this video, guitarist Cory Wong talks about how he has gotten to play the gigs he has played. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative. There are two extra alternatives that do not answer any of the questions.

6.1 A wedding 3 p.

  • Someone else couldn’t play and offered the gig to Cory  (3 p.)

6.2 A worship band 3 p.

  • Someone who was working there liked Cory’s playing  (3 p.)

6.3 Robert Robinson’s Christmas tour 3 p.

  • Cory’s playing caught the attention of a visiting artist  (3 p.)

6.4 Larry Long’s American Roots Review 3 p.

  • Cory was suggested by a band member who knew him  (3 p.)

6.5 Dr. Mambo’s Combo at the Bunker’s 3 p.

  • A player asked Cory to substitute in his other band  (3 p.)

6.6 Vulfpeck 3 p.

  • Cory made friends with another musician in the audience  (3 p.)

7. South African Students 6 p.

This is a news item from SABC News. You will hear it twice. Listen to the recording and answer the questions.

7.1 Mitä eteläafrikkalaiset opiskelijat ovat tehneet Turkissa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Nukkuneet kaduilla/puistoissa/ulkosalla (penkillä/maassa/nurmikolla). (3/0 p.)

OK: Joutuneet kodittomiksi/kaduille/asunnottomiksi / vaille yöpaikkaa. / Joutuneet nukkumaan julkisilla paikoilla.
EI TUO EI VIE: jääneet jumiin, joutuneet heitteille/hylätyiksi, eläneet huonoissa olosuhteissa, joutuivat ulos yliopistosta, opiskelleet yliopistossa
EI: 20 opiskelijaa, jopa 20 opiskelijaa
EI: Joutuneet nukkumaan parkkipaikoilla/laatikoissa. / Nukkuneet penkillä. (pelkästään) / nukkuneet tienvarsilla
EI: heidän rahatilanteensa vuoksi, koska heillä ei ole turvapaikkaa, erotettu koulusta

7.2 Miksi tähän tilanteeseen on päädytty? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • JOKO A: Heidän lukukausi-/majoitusmaksujaan ei ole maksettu. (3/0 p.)
  • TAI B: Säätiö ei ole hoitanut maksuja/kuluja/kustannuksia/rahoja/laskuja. (3/0 p.)

HUOM! Jos vastaa A:n mukaisesti, täytyy täsmentää mitkä maksut/kulut. Jos vastaa B:n mukaisesti eli mainitsee säätiön tms., täsmennystä ei vaadita.
OK: järjestö/yhdistys/järjestäjä/ohjelma/yhteisö/rahasto/rahoittaja/hyväntekeväisyysjärjestö/lahjoitusjärjestö ei ole maksanut
OK: asumismaksuja/yliopistomaksuja/koulutuskuluja/opiskelumaksuja/vuokria
EI: yritys/yhtiö, tuki, monikossa järjestöt / hyväntekeväisyys (siis tässä muodossa ilman -järjestöä)
EI: Yliopistoille ei ole maksettu tarpeeksi. / Yhdistys on veloissa. / Säätiö ei ole maksanut velkojaan. / Rahoitus ei ole maksanut maksuja. / Matkan maksaja ei ole maksanut maksuja. / Tarvittavia maksuja ei ole maksettu. (epämääräinen)

Tallenne The whole recording For months there have been bubbling reports about South African students left stranded in Turkey and even sleeping on the streets or in parks. Now the Sunday Times is reporting that the foundation of suspended ANC secretary-general, Ace Magashule, has left a trail of debt of more than R25 million in tuition and accommodation fees to two Turkish universities. It adds that since September more than 20 students have been left in Istanbul with no place to stay because the foundation failed to pay those fees.

Part 2: Reading Comprehension

8. Corncrakes 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

8.1 Why is the number of corncrakes described as controversial? 3 p.

  • In some areas, the figures have grown  (3 p.)

8.2 What does RSPB see as the solution to the corncrake issue? 3 p.

  • Financial incentives to farmers’ practices  (3 p.)

8.3 What makes counting corncrakes a challenge? 3 p.

  • The bird keeps steering clear of people  (3 p.)

8.4 Which paragraph would would be best suited for the end of the text? 3 p.

  • A (3 p.)

9. Customs 9 p.

Read the text and answer the questions.

9.1 Missä tapauksessa Britanniasta lähetettävää tavaraa ei tarvitse ilmoittaa tullille? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos se lähetetään Pohjois-Irlannista EU:n alueelle. (3/0 p.)

OK: Eurooppaan, EU:hun
EI: pohjoisesta Irlannista, Irlannin pohjoisosista, UK
EI: jos paketti on verkko-ostos tai lahja

9.2 Milloin lähetyksestä ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos on kyseessä alle 38 punnan lahja (Eurooppaan). (3/0 p.)

OK: EU:hun
EI: Silloin kun lahja Eurooppaan on alle tietyn summan.

9.3 Mitä asiakkaan tarvitsee tehdä, jos merkitsee verkko-ostoksen lahjaksi? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Niistä pitää maksaa ALV/vero ja/tai tullimaksu. (3/0 p.)

OK: Maksaa ALV/vero. / Maksaa tulli. / Ilmoittaa tullille. / Tullata se. / Täyttää tullin lomakkeet. (riittää siis, että mainitsee jommankumman)
EI TUO EI VIE: käsittelykulut, asiaankuuluvat maksut, verkko-ostosta ei voi merkitä lahjaksi joka on vapaa ALVista
EI: Pitää maksaa VAT. / Niitä ei hyväksytä lahjaksi.

10. Other People 21 p.

Read the following text and answer the questions.

Kohdissa 10.4–10.6 täydennä aukko valitsemalla pudotusvalikosta sopivin ilmaisu.

10.1 In the context of the whole text, what is the main point of paragraph 1? 3 p.

  • Why we are feeling increasingly vulnerable  (3 p.)

10.2 What is the main point of paragraph 2? 3 p.

  • The importance of openness  (3 p.)

10.3 What is the main point of paragraph 3? 3 p.

  • People are more understanding than we might think  (3 p.)

10.4 What is the best term for gap 10.4? 3 p.

  • self-kindness (3 p.)

10.5 What is the best term for gap 10.5? 3 p.

  • common humanity (3 p.)

10.6 What is the best term for gap 10.6? 3 p.

  • mindfulness (3 p.)

10.7 What is the main point of paragraph 5? 3 p.

  • How to improve self-compassion  (3 p.)

11. Found on Facebook 15 p.

Read the following Facebook posts and answer the questions.

11.1 Miksi Kenyon Wilson löysi piilottamansa setelin pukukaapista? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Koska kukaan opiskelijoista ei hakenut sitä. / Koska kukaan (muu) ei avannut lokeroa. (3/0 p.)

OK: Koska kukaan ei lukenut kurssikuvausta/opetussuunnitelmaa/opintokuvausta/opsia/kurssimateriaalia. / Kukaan opiskelijoista ei halunnut/kehdannut ottaa sitä. / Kukaan opiskelijoista ei tajunnut, että seteli oli lokerossa.
EI TUO EI VIE: hän oli antanut lokeron koodin/salasanan
EI: Koska hän oli laittanut sen sinne ja antanut kaapin koodin ja numeron luokallensa. (ei vastaa kysymykseen) / Kukaan ei halunnut varastaa seteliä. / Kukaan ei ollut löytänyt sitä/koodia.
EI: lukujärjestys, kassakaappi

11.2 Mihin Kenyon Wilson pyytää ideoita? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Uuteen kepposeen. (3/0 p.)

OK: (Akateemiseen) temppuun/pilaan/jekkuun/jäynään/vitsiin / höpsöön ideaan / hölmöilyyn/hauskanpitoon / hauskaan kokeiluun
EI TUO EI VIE: miten saisi opiskelijat lukemaan kurssisuunnitelmia
EI: Akateemiseen neronleimaukseen/(ihmis-)kokeeseen/kokeiluun/testiin/tutkimukseen/ideaan/touhuun/tempaukseen/kommellukseen/kiusantekoon/arvoitukseen. / Mitä tehdä seuraavaksi.

11.3 Mistä Franciscus Junius haaveili? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Että hollannin kielestä tulee tutkimuksen kieli. / Että hollanniksi julkaistaan tutkimusta. (3/0 p.)

OK: tieteen kieli, akateeminen/opillinen kieli, yliopistollisiin julkaisuihin sopiva kieli
OK: hollannista tulee sopivampi kieli tieteeseen.
EI: kirjakieli, opetuskieli, koulukieli, koulukirjoitukseen sopiva kieli, virallinen kieli, viralliseen kirjoittamiseen sopiva kieli, skolaarinen kieli, koulutuskieli

11.4 Keiden kirjoja Marcus Rashford haluaa nostaa esiin? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kirjailijoiden, jotka edustavat köyhistä oloista tulevia lapsia. (3/0 p.)

OK: huonommista/vaikeista/kehnoista lähtökohdista, syrjäytymisvaarassa olevia
OK: tuovat esille / kuvaavat/käsittelevät / ottavat huomioon / huomioivat / nostavat esiin / antavat äänen
EI TUO EI VIE: lastenkirjallisuus, kirjailijoita jotka ovat köyhistä oloista
EI: köyhissä kunnissa/kaupungeissa/kommuuneissa, alipalvelluissa / huonosti palvelevien yhteisöjen / vähemmistöjen/syrjittyjen/huonotasoisten / huonojen yhteisöjen

11.5 Mikä on Marcus Rashfordin tavoite? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Että lapset näkisivät menestyksen olevan mahdollista. (3/0 p.)

OK: Lapset näkisivät polun menestykseen/pärjäämiseen. / Lapset saisivat toivoa, ja niin edes tavoittelisivat onnistumista. / Lapset menestyisivät. / Saada lapset näkemään, mitä he voisivat saavuttaa
EI TUO EI VIE: lapset näkevät, että muukin on mahdollista / lapsilla olisi toivoa
EI: Lapset näkevät polun voittoon / Tavoitteena on saada lapset lukemaan. / Mahdollistaa, että lapset oppivat lukemaan ja antaa lapsille toivoa. / Auttaa lapsia huonoissa olosuhteissa. / Tavoite on mainostaa kirjaa, koska video mainostaa sitä.

12. Medical Wheel 18 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

12.1 What is said about the stone lines of Iniskim Umaapi? 3 p.

  • They spread out from the centre  (3 p.)

12.2 What is the view like from Iniskim Umaapi? 3 p.

  • Aaltoileva heinäkasvien peittämä maasto, joka ulottuu taivaanrantaan asti.  (3 p.)

Aaltoileva heinäkasvien peittämä maasto, joka ulottuu taivaanrantaan asti.

12.3 How have the origins of the Iniskim Umaapi region traditionally been explained? 3 p.

  • The Ice Age moved stones and masses of earth  (3 p.)

12.4 How does Professor Freeman see the organisation of stones? 3 p.

  • It illustrates some core elements in astronomy  (3 p.)

12.5 What do the 28 radiating lines correspond to? 3 p.

  • The Moon’s orbit around the Earth  (3 p.)

12.6 What are among the things the number four represents to the Blackfoot? 3 p.

  • The points of the compass  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

13. Impressions of America 10 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence.

13.1 rinnakkain 1 p.

  • side by side (1 p.)
  • next to each other (1 p.)
  • shoulder to shoulder (1 p.)
  • along (1 p.)
  • together (1 p.)
  • standing (1 p.)
  • in parallel (1 p.)
  • parallel (1 p.)

13.2 clothe 1 p.

  • are clothed (1 p.)
  • have been clothed (1 p.)
  • were clothed (1 p.)
  • had been clothed (1 p.)

13.3 Brigham Youngin vaimoista 1 p.

  • Brigham Young’s wives (1 p.)
  • the wives of Brigham Young (1 p.)
  • the wives of Brigham Young‘s (1 p.)

13.4 Kalliovuoret 1 p.

  • the Rocky Mountains (1 p.)
  • the Rockies (1 p.)
  • to the Rockies (1 p.)
  • to the Rocky Mountains (1 p.)

13.5 tell 1 p.

  • was told (1 p.)
  • have been told (1 p.)
  • got told (1 p.)
  • had been told (1 p.)
  • was being told (1 p.)

13.6 prepositio 1 p.

  • on (1 p.)
  • about (1 p.)

13.7 bring 1 p.

  • having brought (1 p.)
  • bringing (1 p.)

13.8 prepositio 1 p.

  • across (1 p.)

13.9 pronomini 1 p.

  • which (1 p.)

13.10 seize 1 p.

  • had been seized (1 p.)
  • had gotten seized (1 p.)
  • got seized (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

14. Vertical Farming 25 p.

Choose the right alternative for each gap. Each gap needs a different alternative. There is one extra alternative in each set.

14.1 1 p.

  • process (1 p.)

14.2 1 p.

  • rows (1 p.)

14.3 2 p.

  • conservation (2 p.)

14.4 2 p.

  • yield (2 p.)

14.5 2 p.

  • conditions (2 p.)

14.6 2 p.

  • defined (2 p.)

14.7 2 p.

  • controlled (2 p.)

14.8 1 p.

  • match (1 p.)

14.9 2 p.

  • allow (2 p.)

14.10 2 p.

  • succeed (2 p.)

14.11 2 p.

  • conventional (2 p.)

14.12 2 p.

  • seasonal (2 p.)

14.13 2 p.

  • energy-efficient (2 p.)

14.14 2 p.

  • correlated (2 p.)

Part 4: Production

15. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count.

Leave the three other text fields empty.

15.1 English as a global language 99 p.

Some speak English as a native language, others as a second or third language. The University of Essex is asking for information about English as a global language in the eyes of young people. What are the varieties of English you are most familiar with, and why is that? You can also give some examples of situations where you have used English as a lingua franca with people whose native language is not English.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos puhuu vain omasta englannin käytöstään kansainvälisessä tilanteessa ilman viittauksia lingua francaan eikä eri varianteista, ei vähennystä.

15.2 Me, the artist 99 p.

An international youth magazine wants to hear about young people’s artistic endeavours. Do you write stories, make your own music or paint pictures? Have you taken dance classes or learned to play an instrument? Is there an art form you would like to take up? Describe your chosen art form and what it gives to you.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos kirjoittaa fiktiivisen tarinan ja kertoo siitä, miten tulee kuuluisaksi taiteilijaksi, ei vähennystä.
HUOM! Voi kirjoittaa myös useammasta taidemuodosta.
HUOM! Jos käsittelee esim. jotain urheilulajia tms., jota ei yleisesti mielletä taiteeksi, kertomatta mikä tekee siitä taidetta, vähennetään 10 pistettä.
HUOM! Jos kertoo itsestään vain taiteen kuluttajana, esim. tykkään kuunnella musiikkia ja käydä keikoilla tai katson elokuvia, eikä käsittele itseään taiteilijana, vähennetään 10 pistettä.

15.3 Banning mobile devices (cell phones, smartphones) at schools: yes or no? 99 p.

You are participating in a competition for the best argumentative essay by high school students. Write an essay discussing the banning of mobile devices at schools. Choose your side and give your reasons for it.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos ei ota selkeästi kantaa, vähennetään 5 pistettä.
HUOM! Jos ottaa kannan, mutta ei puhu koulusta ollenkaan, vähennetään 5 pistettä.

15.4 Better living through science 99 p.

The Ontario Science Centre is inviting contributions from people all over the world on how science has made life better. Choose one field of science to discuss and explain the ways it has made life better. Make sure that you show the connection between that science and a better life, for you, or for people in general.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

HUOM! Jos kirjoittaa kirjeen tai puheen, ei vähennystä.
HUOM! Kaikki tieteenalat käyvät, ei pelkästään luonnontieteet.
HUOM! Jos ei mainitse tieteenalaa ollenkaan vaan puhuu vain yksittäisistä keksinnöistä tms., vähennetään 5 pistettä.