Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs

20.3.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 16.5.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgiften 15 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. Project Ecuador (video) 15 p.

This video is a news item discussing a project run in Ecuador by Purdue University students. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and then watch the video.

1.1 What is the main aim of the project? 3 p.

  • To construct a building that welcomes everyone to learn  (3 p.)

1.2 How have the students funded the project? 3 p.

  • By collecting money from a large group of people  (3 p.)

1.3 How is the students’ accommodation taken care of? 3 p.

  • They overnight in local people’s homes  (3 p.)

1.4 What does Sadie Argus cherish? 3 p.

  • Getting involved with the local people  (3 p.)

1.5 What will happen in May? 3 p.

  • The project will officially get started  (3 p.)

2. Elevator Pitches 9 p.

You will hear three people talk about their existing or future businesses in the form of elevator pitches. An elevator pitch is a short speech that explains what the speaker’s business does in a nutshell. You can listen to each pitch twice.

2.1 Vad hjälper Chris sina kunder att göra? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hålla skattesatsen låg. / Betala så lite skatt som möjligt. / Undvika/kringgå skatt. (3/0 p.)

OK: Hjälper sina kunder så att de inte behöver betala över 20 % skatt. / Hans kunder betalar under/högst 20 % skatt.
OK: Skatteplanering, (förvärvs-/kapital)inkomster/(rörelse)vinster / avkastning (av placeringar) / löner
NEJ: Hans kunder betalar (endast) 20 % skatt. / Hjälper med att betala skatter / med ekonomin. (för allmänt) / Hjälper företag att betala skatt. / Hjälper kunderna att identifiera sitt eget värde. / Säkerställer en rättvis beskattning av kunderna
NEJ: Skattesats, fastställt skattebelopp, korrekt/nödvändigt skattebelopp, skatter på dividender (för exakt), fakturor/räntor/utgifter, företagsskatter, skatteåterbäringar, skatteintäkter, moms / Hjälper till att man inte betalar för mycket skatt. / Hjälper till att man inte behöver betala extra skatter.

Inspelningen The recording related to question 2.1. You know how Warren Buffett wrote that letter in the New York Times where he talks about how he pays less in an effective tax rate than any of his employees? Well, that’s what I do. My name is Chris and I’m a CPA and I help my clients, they’re high net worth individuals that live in West Texas, to make sure that they never pay more than 20% as an effective tax rate on their returns. Now I’m not sure if I can do the same for you, but if you’re interested to learn more, let me give you my business card, let’s talk about how I can make sure you maximize your value when it comes time to deal with Uncle Sam next year.

2.2 Hurdant arbete skulle unga kunna göra i Josephs företag? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De skulle kunna planera (bättre) webbsidor för (små/nystartade) företag (och deras stil/design / visuella profil). (3/0 p.)

OK: Utforma nätsidor för unga företag.
OK: webbplatser/sajter/hemsidor
VARKEN GER ELLER DRAR AV: färdigheter som de lärt sig i skolan/universitetet, underhåll/uppdatering av webbsidor
NEJ: Designa bättre webbsidor. (för vem saknas)
NEJ: Design av varumärke/reklam, marknadsföring, människors hemsidor, färdigheter de lärt sig i gymnasiet, (Josephs) företags hemsidor, webbprofiler, vara småföretagare

Inspelningen The recording related to question 2.2. Youth unemployment has been on the rise. It currently represents just under 40% of all unemployment in Australia. Young graduates leaving university are finding it more and more difficult to enter any form of creative industry. Now meanwhile, 42% of small businesses failed in 2003 to 2007, and the figures haven’t improved much. Amongst many reasons this is happening is a consistent lack of quality in their websites and designs – the kind of training that these graduates have just spent three to six years training for. Now, what if there was an enterprise that bridged these two sets of frightening statistics? I want to build that bridge.

2.3 Vad gör applikationen TravelBlender? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Den hjälper en att hitta lämpligt ressällskap. (3/0 p.)

OK: en resekompis, grupp att resa med
OK: Skapar ett lämpligt resesällskap.
OK: ett likasinnat ressällskap
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Reseexperter planerar resan. / få vänner under resan
NEJ: Tar folk på en resa med vänner.
NEJ: planerar lämpliga aktiviteter/sysselsättningar för semester

Inspelningen The recording related to question 2.3. Two-thirds of adults think that traveling would be a fun way to make friends, yet no major travel provider addresses the social aspect of travel. TravelBlender does. Register online for free, tell us about yourself, your ideal travel partners, and where you want to go. Then, our unique matching software generates the perfect blend of travel partners and our travel experts create an unforgettable, custom trip. Our revenue comes from commissions on trip sales. Our target is the 68% of adults, 30 to 44, who go on vacation each year, those who don’t enjoy the bar scene or rec leagues. They want to meet people doing things they already like, where they already spend their time and money.

3. Finding New Ways of Fighting Cancer 18 p.

In this podcast, Sarah Vitak and Mikhail Shapiro discuss how synthetic biology can be used in fighting cancer. The recording is divided into three sections. You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

3.1 What are scientists trying to make the cells do? 3 p.

  • Perform desired tasks  (3 p.)

3.2 What has proven to be problematic regarding the engineered cells? 3 p.

  • They are not able to recognize their target  (3 p.)

3.3 What does the structure of a gas vesicle resemble? 3 p.

  • A tiny ping pong ball  (3 p.)

3.4 What was the original purpose of gas vesicles? 3 p.

  • To help microbes reach the surface of the water  (3 p.)

3.5 What did Dr. Shapiro’s team use ultrasound for? 3 p.

  • Breaking the vesicles  (3 p.)

3.6 What feature of cancer was used against itself? 3 p.

  • Its evasion of the body’s defence mechanisms  (3 p.)

4. Clever House Mice 12 p.

This is a recording that discusses research into the behaviour of house mice. The recording is in four sections. You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

4.1 Why are house mice so good at finding food? 3 p.

  • They evolve by adapting to the behaviour of humans  (3 p.)

4.2 Which of the following best sums up what Anja Guenther discovered about house mice? 3 p.

  • The more ancient breeds are more sophisticated foragers  (3 p.)

4.3 What did Anja Guenther’s team assess to determine the mice’s cognitive skills? 3 p.

  • Inventiveness  (3 p.)

4.4 What does Anja Guenther think could be an important result of her research on house mice? 3 p.

  • New insight on how animals can be impacted by contact with humans  (3 p.)

5. Returning a Gift 12 p.

The following is a conversation between a cashier in a shop and a customer who wants to return some gloves. The recording is in four sections and you can listen to the options in each section as many times as you like. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

6. How to Get the Gig (video) 18 p.

In this video, guitarist Cory Wong talks about how he has gotten to play the gigs he has played. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative. There are two extra alternatives that do not answer any of the questions.

6.1 A wedding 3 p.

  • Someone else couldn’t play and offered the gig to Cory  (3 p.)

6.2 A worship band 3 p.

  • Someone who was working there liked Cory’s playing  (3 p.)

6.3 Robert Robinson’s Christmas tour 3 p.

  • Cory’s playing caught the attention of a visiting artist  (3 p.)

6.4 Larry Long’s American Roots Review 3 p.

  • Cory was suggested by a band member who knew him  (3 p.)

6.5 Dr. Mambo’s Combo at the Bunker’s 3 p.

  • A player asked Cory to substitute in his other band  (3 p.)

6.6 Vulfpeck 3 p.

  • Cory made friends with another musician in the audience  (3 p.)

7. South African Students 6 p.

This is a news item from SABC News. You will hear it twice. Listen to the recording and answer the questions.

7.1 Vad har de sydafrikanska studenterna gjort i Turkiet? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Sovit på gatorna / i parkerna / utomhus (på en bänk / på marken / på en gräsmatta). (3/0 p.)

OK: Har blivit hemlösa/bostadslösa / utan arbetsplats / hamnat på gatan. / Har varit tvungna att sova på offentliga platser.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: har fastnat, lämnats åt sitt öde / övergetts, levt i dåliga förhållanden, varit tvungna att lämna universitetet, studerat vid universitetet
NEJ: 20 studenter, upp till 20 studenter
NEJ: har varit tvungna att sova på parkeringsplatser / i lådor. / Har sovit på en bänk. (endast) / Har sovit vid vägkanter
NEJ: på grund av deras ekonomiska situation, eftersom de inte har någon fristad, blivit relegerade från skolan

7.2 Varför har man hamnat i den här situationen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • ANTINGEN A: Deras termins-/inkvarteringsavgifter har inte betalats. (3/0 p.)
  • ELLER B: Stiftelsen har inte skött betalningarna/utgifterna/kostnader/pengarna/fakturorna/räkningarna. (3/0 p.)

OBS! Om man svarar enligt A ska avgifterna/utgifterna preciseras. Om man svarar enligt B, dvs. nämner stiftelsen osv., krävs ingen precisering.
OK: organisationen/föreningen/arrangören/programmet/sammanslutningen/fonden/finansiären/välgörenhetsorganisationen/donationsorganisationen har inte betalat
OK: boendeavgifter/universitetsavgifter/utbildningskostnader/studieavgifter/hyror
NEJ: företag/bolag, stöd, organisationer i plural / välgörenhet (dvs. i denna form utan organisation)
NEJ: Universiteten har inte fått tillräckligt med betalt. / Föreningen är skuldsatt. / Stiftelsen har inte betalat sina skulder. / Finansieringen har inte betalat några avgifter. / Resans betalare har inte betalat några avgifter. / Nödvändiga avgifter har inte betalats. (vagt)

Inspelningen The whole recording For months there have been bubbling reports about South African students left stranded in Turkey and even sleeping on the streets or in parks. Now the Sunday Times is reporting that the foundation of suspended ANC secretary-general, Ace Magashule, has left a trail of debt of more than R25 million in tuition and accommodation fees to two Turkish universities. It adds that since September more than 20 students have been left in Istanbul with no place to stay because the foundation failed to pay those fees.

Part 2: Reading Comprehension

8. Corncrakes 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

8.1 Why is the number of corncrakes described as controversial? 3 p.

  • In some areas, the figures have grown  (3 p.)

8.2 What does RSPB see as the solution to the corncrake issue? 3 p.

  • Financial incentives to farmers’ practices  (3 p.)

8.3 What makes counting corncrakes a challenge? 3 p.

  • The bird keeps steering clear of people  (3 p.)

8.4 Which paragraph would would be best suited for the end of the text? 3 p.

  • A (3 p.)

9. Customs 9 p.

Read the text and answer the questions.

9.1 I vilket fall behöver varor som sänds från Storbritannien inte anmälas till tullen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om de sänds från Nordirland till EU-området. (3/0 p.)

OK: till Europa, EU
NEJ: från norra Irland, från norra delarna av Irland, UK
NEJ: om paketet är ett onlineköp eller en gåva

9.2 När behöver man inte betala mervärdesskatt för en försändelse? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om det handlar om en gåva värd mindre än 38 pund (till Europa). (3/0 p.)

OK: till EU
NEJ: När en gåva till Europa understiger ett visst belopp.

9.3 Vad ska kunden göra om hen markerar sina nätinköp som gåvor? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Man måste betala moms/skatt och/eller en tullavgift för dem. (3/0 p.)

OK: Betala moms/skatt. / Betala tull. / Deklarerar till tullen. / Deklarerar den. / Fyller i tullens blanketter. (det räcker alltså med att ange något av dem)
VARKEN GER ELLER DRAR AV: handläggningskostnader, relevanta avgifter, onlineinköp kan inte anges som en momsfri gåva
NEJ: Måste betala VAT. / De godkänns inte som gåva.

10. Other People 21 p.

Read the following text and answer the questions.

10.1 In the context of the whole text, what is the main point of paragraph 1? 3 p.

  • Why we are feeling increasingly vulnerable  (3 p.)

10.2 What is the main point of paragraph 2? 3 p.

  • The importance of openness  (3 p.)

10.3 What is the main point of paragraph 3? 3 p.

  • People are more understanding than we might think  (3 p.)

10.4 What is the best term for gap 10.4? 3 p.

  • self-kindness (3 p.)

10.5 What is the best term for gap 10.5? 3 p.

  • common humanity (3 p.)

10.6 What is the best term for gap 10.6? 3 p.

  • mindfulness (3 p.)

10.7 What is the main point of paragraph 5? 3 p.

  • How to improve self-compassion  (3 p.)

11. Found on Facebook 15 p.

Read the following Facebook posts and answer the questions.

11.1 Varför hittade Kenyon Wilson sedeln han hade gömt i ett klädskåp? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För att ingen av studenterna hade hämtat den. / För att ingen hade öppnat skåpet. (3/0 p.)

OK: Eftersom ingen läste kursbeskrivningen/läroplanen/studiebeskrivningen/lp/kursmaterialet. / Ingen av studerandena ville/vågade ta den. / Ingen av studerandena insåg att sedeln fanns i skåpet.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: han hade gett koden/lösenordet till skåpet
NEJ: Eftersom han hade lagt den dit och gett sin klass koden och numret på skåpet. (svarar inte på frågan) / Ingen ville stjäla sedeln. / Ingen hade hittat den/koden.
NEJ: läsordning, kassaskåp

11.2 Vad ber Kenyon Wilson om idéer för? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ett nytt spratt. (3/0 p.)

OK: (Akademiskt) upptåg/skämt/hyss/streck/vits/fånighet
VARKEN GER ELLER DRAR AV: hur få studerandena att läsa kursplaner.
NEJ: Akademisk snilleblixt/(människo)experiment/test/undersökning/idé/jippo/tabbe/rackartyg/gåta. / Vad göra härnäst?

11.3 Vad drömde Franciscus Junius om? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att holländska skulle bli ett språk för forskning/vetenskap. / Att forskning skulle publiceras på holländska. (3/0 p.)

OK: vetenskapens språk, akademiskt/bildningens språk, språk som lämpar sig för universitetspublikationer
OK: holländskan blir ett lämpligare språk för vetenskapen.
NEJ: bokspråk, undervisningsspråk, skolspråk, språk som lämpar sig för skrivande i skolan, officiellt språk, språk som lämpar sig för officiellt skrivande, skolariskt språk, utbildningsspråk

11.4 Vems böcker vill Marcus Rashford lyfta fram? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Böcker av författare som representerar barn från fattiga förhållanden. (3/0 p.)

OK: sämre/svåra/svaga utgångslägen, personer som riskerar social utslagning
OK: tar fram / beskriver/behandlar/beaktar / lyfter upp / ger röst
VARKEN GER ELLER DRAR AV: barnlitteratur, författare från fattiga förhållanden.
NEJ: fattiga kommuner/städer, underbetjänade / dåligt betjänande samfund / minoritetssamhällen / diskriminerade/missgynnade/dåliga samhällen

11.5 Vad är Marcus Rashfords mål? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att barnen ska inse att det är möjligt att nå framgång. (3/0 p.)

OK: Att barnen ska se en väg till framgång / att klara sig. / Att barnen ska få hopp och på så sätt ens sträva efter att klara sig. / Att barnen ska lyckas. / Få barnen att inse vad de kan uppnå
VARKEN GER ELLER DRAR AV: att barnen ser att också något annat är möjligt / att barnen ska ha hopp
NEJ: Barn ser en väg till seger / Målet är att få barnen att läsa. / Att göra det möjligt för barnen att lära sig läsa och ge barnen hopp. / Att hjälpa barn i dåliga förhållanden. / Målet är att göra reklam för boken eftersom videon gör reklam för den.

12. Medical Wheel 18 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

12.1 What is said about the stone lines of Iniskim Umaapi? 3 p.

  • They spread out from the centre  (3 p.)

12.2 What is the view like from Iniskim Umaapi? 3 p.

  •  (3 p.)

Ett böljande grästäckt landskap som sträcker sig ända till horisonten.

12.3 How have the origins of the Iniskim Umaapi region traditionally been explained? 3 p.

  • The Ice Age moved stones and masses of earth  (3 p.)

12.4 How does Professor Freeman see the organisation of stones? 3 p.

  • It illustrates some core elements in astronomy  (3 p.)

12.5 What do the 28 radiating lines correspond to? 3 p.

  • The Moon’s orbit around the Earth  (3 p.)

12.6 What are among the things the number four represents to the Blackfoot? 3 p.

  • The points of the compass  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

13. Impressions of America 10 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence.

13.1 sida vid sida 1 p.

  • side by side (1 p.)
  • next to each other (1 p.)
  • shoulder to shoulder (1 p.)
  • along (1 p.)
  • together (1 p.)
  • standing (1 p.)
  • in parallel (1 p.)
  • parallel (1 p.)

13.2 clothe 1 p.

  • are clothed (1 p.)
  • have been clothed (1 p.)
  • were clothed (1 p.)
  • had been clothed (1 p.)

13.3 Brigham Youngs fruar 1 p.

  • Brigham Young’s wives (1 p.)
  • the wives of Brigham Young (1 p.)
  • the wives of Brigham Young‘s (1 p.)

13.4 Klippiga bergen 1 p.

  • the Rocky Mountains (1 p.)
  • the Rockies (1 p.)
  • to the Rockies (1 p.)
  • to the Rocky Mountains (1 p.)

13.5 tell 1 p.

  • was told (1 p.)
  • have been told (1 p.)
  • got told (1 p.)
  • had been told (1 p.)
  • was being told (1 p.)

13.6 preposition 1 p.

  • on (1 p.)
  • about (1 p.)

13.7 bring 1 p.

  • having brought (1 p.)
  • bringing (1 p.)

13.8 preposition 1 p.

  • across (1 p.)

13.9 pronomen 1 p.

  • which (1 p.)

13.10 seize 1 p.

  • had been seized (1 p.)
  • had gotten seized (1 p.)
  • got seized (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

14. Vertical Farming 25 p.

Choose the right alternative for each gap. Each gap needs a different alternative. There is one extra alternative in each set.

14.1 1 p.

  • process (1 p.)

14.2 1 p.

  • rows (1 p.)

14.3 2 p.

  • conservation (2 p.)

14.4 2 p.

  • yield (2 p.)

14.5 2 p.

  • conditions (2 p.)

14.6 2 p.

  • defined (2 p.)

14.7 2 p.

  • controlled (2 p.)

14.8 1 p.

  • match (1 p.)

14.9 2 p.

  • allow (2 p.)

14.10 2 p.

  • succeed (2 p.)

14.11 2 p.

  • conventional (2 p.)

14.12 2 p.

  • seasonal (2 p.)

14.13 2 p.

  • energy-efficient (2 p.)

14.14 2 p.

  • correlated (2 p.)

Part 4: Production

15. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count.

Leave the three other text fields empty.

15.1 English as a global language 99 p.

Some speak English as a native language, others as a second or third language. The University of Essex is asking for information about English as a global language in the eyes of young people. What are the varieties of English you are most familiar with, and why is that? You can also give some examples of situations where you have used English as a lingua franca with people whose native language is not English.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om man bara talar om sin egen användning av engelska i en internationell situation utan att hänvisa till lingua franca och inte till olika varianter, görs inget avdrag.

15.2 Me, the artist 99 p.

An international youth magazine wants to hear about young people’s artistic endeavours. Do you write stories, make your own music or paint pictures? Have you taken dance classes or learned to play an instrument? Is there an art form you would like to take up? Describe your chosen art form and what it gives to you.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om man skriver en fiktiv historia och berättar hur man blir en berömd konstnär, görs inget avdrag.
OBS! Man kan också skriva om flera konstformer.
OBS! Om man t.ex. behandlar en sportgren eller liknande som inte allmänt uppfattas som konst utan att berätta vad som gör den till konst avdras 10 poäng.
OBS! Om man berättar om sig själv enbart som konstkonsument, t.ex. att man gillar att lyssna på musik och gå på spelningar eller titta på filmer och inte behandlar sig själv som konstnär, avdras 10 poäng.

15.3 Banning mobile devices (cell phones, smartphones) at schools: yes or no? 99 p.

You are participating in a competition for the best argumentative essay by high school students. Write an essay discussing the banning of mobile devices at schools. Choose your side and give your reasons for it.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om man inte klart tar ställning avdras 5 poäng.
OBS! Om man tar ställning men inte talar om skolan alls avdras 5 poäng.

15.4 Better living through science 99 p.

The Ontario Science Centre is inviting contributions from people all over the world on how science has made life better. Choose one field of science to discuss and explain the ways it has made life better. Make sure that you show the connection between that science and a better life, for you, or for people in general.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om man skriver ett brev eller ett tal, görs inget avdrag.
OBS! Alla vetenskapsgrenar går, inte bara naturvetenskap.
OBS! Om man inte alls nämner en vetenskapsgren utan endast talar om enskilda uppfinningar etc. avdras 5 poäng.