Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs (hörselskadade)

20.3.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 16.5.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/bedomningstjanstens-anvisningar-for-larare

De kriterier utifrån vilka uppgiften 8 bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sprakproven_foreskrifter_sv.pdf

Fel/problemställen markeras alltid med understrykning. Varje understrykning behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Reading Comprehension

1. Corncrakes 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

1.1 Why is the number of corncrakes described as controversial? 3 p.

  • In some areas, the figures have grown  (3 p.)

1.2 What does RSPB see as the solution to the corncrake issue? 3 p.

  • Financial incentives to farmers’ practices  (3 p.)

1.3 What makes counting corncrakes a challenge? 3 p.

  • The bird keeps steering clear of people  (3 p.)

1.4 Which paragraph would would be best suited for the end of the text? 3 p.

  • A (3 p.)

2. Customs 9 p.

Read the text and answer the questions.

2.1 I vilket fall behöver varor som sänds från Storbritannien inte anmälas till tullen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om de sänds från Nordirland till EU-området. (3/0 p.)

OK: till Europa, EU
NEJ: från norra Irland, från norra delarna av Irland, UK
NEJ: om paketet är ett onlineköp eller en gåva

2.2 När behöver man inte betala mervärdesskatt för en försändelse? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om det handlar om en gåva värd mindre än 38 pund (till Europa). (3/0 p.)

OK: till EU
NEJ: När en gåva till Europa understiger ett visst belopp.

2.3 Vad ska kunden göra om hen markerar sina nätinköp som gåvor? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Man måste betala moms/skatt och/eller en tullavgift för dem. (3/0 p.)

OK: Betala moms/skatt. / Betala tull. / Deklarerar till tullen. / Deklarerar den. / Fyller i tullens blanketter. (det räcker alltså med att ange något av dem)
VARKEN GER ELLER DRAR AV: handläggningskostnader, relevanta avgifter, onlineinköp kan inte anges som en momsfri gåva
NEJ: Måste betala VAT. / De godkänns inte som gåva.

3. Other People 21 p.

Read the following text and answer the questions.

3.1 In the context of the whole text, what is the main point of paragraph 1? 3 p.

  • Why we are feeling increasingly vulnerable  (3 p.)

3.2 What is the main point of paragraph 2? 3 p.

  • The importance of openness  (3 p.)

3.3 What is the main point of paragraph 3? 3 p.

  • People are more understanding than we might think  (3 p.)

3.4 What is the best term for gap 3.4? 3 p.

  • self-kindness (3 p.)

3.5 What is the best term for gap 3.5? 3 p.

  • common humanity (3 p.)

3.6 What is the best term for gap 3.6? 3 p.

  • mindfulness (3 p.)

3.7 What is the main point of paragraph 5? 3 p.

  • How to improve self-compassion  (3 p.)

4. Found on Facebook 15 p.

Read the following Facebook posts and answer the questions.

4.1 Varför hittade Kenyon Wilson sedeln han hade gömt i ett klädskåp? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För att ingen av studenterna hade hämtat den. / För att ingen hade öppnat skåpet. (3/0 p.)

OK: Eftersom ingen läste kursbeskrivningen/läroplanen/studiebeskrivningen/lp/kursmaterialet. / Ingen av studerandena ville/vågade ta den. / Ingen av studerandena insåg att sedeln fanns i skåpet.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: han hade gett koden/lösenordet till skåpet
NEJ: Eftersom han hade lagt den dit och gett sin klass koden och numret på skåpet. (svarar inte på frågan) / Ingen ville stjäla sedeln. / Ingen hade hittat den/koden.
NEJ: läsordning, kassaskåp

4.2 Vad ber Kenyon Wilson om idéer för? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ett nytt spratt. (3/0 p.)

OK: (Akademiskt) upptåg/skämt/hyss/streck/vits/fånighet
VARKEN GER ELLER DRAR AV: hur få studerandena att läsa kursplaner.
NEJ: Akademisk snilleblixt/(människo)experiment/test/undersökning/idé/jippo/tabbe/rackartyg/gåta. / Vad göra härnäst?

4.3 Vad drömde Franciscus Junius om? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att holländska skulle bli ett språk för forskning/vetenskap. / Att forskning skulle publiceras på holländska. (3/0 p.)

OK: vetenskapens språk, akademiskt/bildningens språk, språk som lämpar sig för universitetspublikationer
OK: holländskan blir ett lämpligare språk för vetenskapen.
NEJ: bokspråk, undervisningsspråk, skolspråk, språk som lämpar sig för skrivande i skolan, officiellt språk, språk som lämpar sig för officiellt skrivande, skolariskt språk, utbildningsspråk

4.4 Vems böcker vill Marcus Rashford lyfta fram? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Böcker av författare som representerar barn från fattiga förhållanden. (3/0 p.)

OK: sämre/svåra/svaga utgångslägen, personer som riskerar social utslagning
OK: tar fram / beskriver/behandlar/beaktar / lyfter upp / ger röst
VARKEN GER ELLER DRAR AV: barnlitteratur, författare från fattiga förhållanden.
NEJ: fattiga kommuner/städer, underbetjänade / dåligt betjänande samfund / minoritetssamhällen / diskriminerade/missgynnade/dåliga samhällen

4.5 Vad är Marcus Rashfords mål? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att barnen ska inse att det är möjligt att nå framgång. (3/0 p.)

OK: Att barnen ska se en väg till framgång / att klara sig. / Att barnen ska få hopp och på så sätt ens sträva efter att klara sig. / Att barnen ska lyckas. / Få barnen att inse vad de kan uppnå
VARKEN GER ELLER DRAR AV: att barnen ser att också något annat är möjligt / att barnen ska ha hopp
NEJ: Barn ser en väg till seger / Målet är att få barnen att läsa. / Att göra det möjligt för barnen att lära sig läsa och ge barnen hopp. / Att hjälpa barn i dåliga förhållanden. / Målet är att göra reklam för boken eftersom videon gör reklam för den.

5. Medical Wheel 18 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

5.1 What is said about the stone lines of Iniskim Umaapi? 3 p.

  • They spread out from the centre  (3 p.)

5.2 What is the view like from Iniskim Umaapi? 3 p.

  •  (3 p.)

Ett böljande grästäckt landskap som sträcker sig ända till horisonten.

5.3 How have the origins of the Iniskim Umaapi region traditionally been explained? 3 p.

  • The Ice Age moved stones and masses of earth  (3 p.)

5.4 How does Professor Freeman see the organisation of stones? 3 p.

  • It illustrates some core elements in astronomy  (3 p.)

5.5 What do the 28 radiating lines correspond to? 3 p.

  • The Moon’s orbit around the Earth  (3 p.)

5.6 What are among the things the number four represents to the Blackfoot? 3 p.

  • The points of the compass  (3 p.)

Part 2: Grammar and Vocabulary

6. Impressions of America 10 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence.

6.1 sida vid sida 1 p.

  • side by side (1 p.)
  • next to each other (1 p.)
  • shoulder to shoulder (1 p.)
  • along (1 p.)
  • together (1 p.)
  • standing (1 p.)
  • in parallel (1 p.)
  • parallel (1 p.)

6.2 clothe 1 p.

  • are clothed (1 p.)
  • have been clothed (1 p.)
  • were clothed (1 p.)
  • had been clothed (1 p.)

6.3 Brigham Youngs fruar 1 p.

  • Brigham Young’s wives (1 p.)
  • the wives of Brigham Young (1 p.)
  • the wives of Brigham Young‘s (1 p.)

6.4 Klippiga bergen 1 p.

  • the Rocky Mountains (1 p.)
  • the Rockies (1 p.)
  • to the Rockies (1 p.)
  • to the Rocky Mountains (1 p.)

6.5 tell 1 p.

  • was told (1 p.)
  • have been told (1 p.)
  • got told (1 p.)
  • had been told (1 p.)
  • was being told (1 p.)

6.6 preposition 1 p.

  • on (1 p.)
  • about (1 p.)

6.7 bring 1 p.

  • having brought (1 p.)
  • bringing (1 p.)

6.8 preposition 1 p.

  • across (1 p.)

6.9 pronomen 1 p.

  • which (1 p.)

6.10 seize 1 p.

  • had been seized (1 p.)
  • had gotten seized (1 p.)
  • got seized (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

7. Vertical Farming 25 p.

Choose the right alternative for each gap. Each gap needs a different alternative. There is one extra alternative in each set.

7.1 1 p.

  • process (1 p.)

7.2 1 p.

  • rows (1 p.)

7.3 2 p.

  • conservation (2 p.)

7.4 2 p.

  • yield (2 p.)

7.5 2 p.

  • conditions (2 p.)

7.6 2 p.

  • defined (2 p.)

7.7 2 p.

  • controlled (2 p.)

7.8 1 p.

  • match (1 p.)

7.9 2 p.

  • allow (2 p.)

7.10 2 p.

  • succeed (2 p.)

7.11 2 p.

  • conventional (2 p.)

7.12 2 p.

  • seasonal (2 p.)

7.13 2 p.

  • energy-efficient (2 p.)

7.14 2 p.

  • correlated (2 p.)

Part 3: Production

8. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count.

Leave the three other text fields empty.

8.1 English as a global language 99 p.

Some speak English as a native language, others as a second or third language. The University of Essex is asking for information about English as a global language in the eyes of young people. What are the varieties of English you are most familiar with, and why is that? You can also give some examples of situations where you have used English as a lingua franca with people whose native language is not English.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om man bara talar om sin egen användning av engelska i en internationell situation utan att hänvisa till lingua franca och inte till olika varianter, görs inget avdrag.

8.2 Me, the artist 99 p.

An international youth magazine wants to hear about young people’s artistic endeavours. Do you write stories, make your own music or paint pictures? Have you taken dance classes or learned to play an instrument? Is there an art form you would like to take up? Describe your chosen art form and what it gives to you.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om man skriver en fiktiv historia och berättar hur man blir en berömd konstnär, görs inget avdrag.
OBS! Man kan också skriva om flera konstformer.
OBS! Om man t.ex. behandlar en sportgren eller liknande som inte allmänt uppfattas som konst utan att berätta vad som gör den till konst avdras 10 poäng.
OBS! Om man berättar om sig själv enbart som konstkonsument, t.ex. att man gillar att lyssna på musik och gå på spelningar eller titta på filmer och inte behandlar sig själv som konstnär, avdras 10 poäng.

8.3 Banning mobile devices (cell phones, smartphones) at schools: yes or no? 99 p.

You are participating in a competition for the best argumentative essay by high school students. Write an essay discussing the banning of mobile devices at schools. Choose your side and give your reasons for it.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om man inte klart tar ställning avdras 5 poäng.
OBS! Om man tar ställning men inte talar om skolan alls avdras 5 poäng.

8.4 Better living through science 99 p.

The Ontario Science Centre is inviting contributions from people all over the world on how science has made life better. Choose one field of science to discuss and explain the ways it has made life better. Make sure that you show the connection between that science and a better life, for you, or for people in general.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

OBS! Om man skriver ett brev eller ett tal, görs inget avdrag.
OBS! Alla vetenskapsgrenar går, inte bara naturvetenskap.
OBS! Om man inte alls nämner en vetenskapsgren utan endast talar om enskilda uppfinningar etc. avdras 5 poäng.