Beskrivningar av goda svar: SV – Filosofi
24.3.2023
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 16.5.2023
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Bedömning av svaren i studentexamensprovet i filosofi
Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Vid upprättandet av provet i filosofi våren 2023 har beaktats Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15) och Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLP19).
I bedömningen av ett studentexamensprov i ett realämne måste man beakta hur kognitivt krävande uppgiften är. Uppgifterna har utarbetats med beaktande av Blooms taxonomi om kognitiva inlärningsmål samt den variant av taxonomin som Anderson och Krathwohl utvecklat. I de här taxonomierna bedöms hur krävande den kognitiva process uppgiften kräver är på en hierarkisk skala i sex steg: vetande/erinring, förståelse, tillämpning, analys, bedömning och skapande/syntes. De två högsta nivåerna står i omvänd ordning i de två taxonomierna.
Filosofi innebär allmänt, abstrakt tänkande. Därför kan det vara en mycket krävande uppgift bara att förstå själva saken. Av denna orsak bör de ovan nämnda klassificeringarna enligt Blooms taxonomi inte ses som schematiskt hierarkiska i bedömningen i filosofi. De kunskapsmässiga färdigheternas olika dimensioner är nästan undantagslöst överlappande inom filosofin även om de uppgiftsdelar som kräver definition, beskrivning och förklaring i regel är snävare än de som kräver analys, diskussion och utvärdering.
Filosofiskt tänkande kan i allmänhet gestaltas som en serie öppna frågor och svar givna på dem. Därför bedöms i provet i filosofi dels examinandens förmåga att gestalta filosofiska frågor, dels hens förmåga att förstå och utvärdera svar på frågorna. Om examinanden i en uppgift ombeds utvärdera något filosofiskt påstående är det en väsentlig del av svaret att granska vilken fråga påståendet besvarar. Efter att korrekt ha gestaltat den bakomliggande filosofiska frågan har examinanden en klar utgångspunkt för att utvärdera grunderna för påståendet och diskutera möjliga alternativa svar på frågan.
Det filosofiska tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet presenteras. Presentationen bedöms på många olika plan, från textens litterära verkningsfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en god skriftlig framställning är ett kännetecken på ett gott svar i filosofi endast i den mån den uttrycker gott filosofiskt tänkande. Ett gott svar i filosofi är omsorgsfullt genomtänkt. Detta innebär ofta flera olika drag hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.
Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte upphov ens till ett godkänt svar om de inte svarar på frågan. Därför är den viktigaste av de uppräknade dimensionerna att svaret är träffande.
Svarets enhetlighet har att göra med svarets struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt identifiera och utvärdera motiveringar syns i form av ett följdriktigt och flerdimensionellt svar. Ett enhetligt svar är också klart. I filosofiskt tänkande måste man kunna formulera frågor och svar tydligt.
Att svaret är övertygande innebär inom filosofin framför allt att argumentationen är av hög kvalitet. I argumentationens kärna finns filosofiskt godtagbara utgångspunkter samt tillräckliga kopplingar mellan påståenden och motiveringar.
Utöver i att svaret är träffande, enhetligt och övertygande syns ett gott filosofiskt tänkande i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och kan använda dem samt behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Svarets formella och innehållsliga dimensioner är i filosofi nästan undantagslöst delvis överlappande så länge svaret uppfyller minimikravet på relevans, det vill säga träffar frågeställningen. Ett svar kan vara gott med tanke på de kunskapsmässiga färdigheterna, men presentationen av tankegångarna kan vara svag, eller tvärtom. Dimensionerna är emellertid inte helt oavhängiga av varandra eftersom presentationen, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är förknippade med varandra.
På grund av den natur uppgifterna i filosofi har är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren (https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sv_foreskrifter_realamnena.pdf). Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.
Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaren i studentprovet i filosofi är. Dessa kriterier i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.
Dimension i bedömningen | /Poängtal 0 | 25 % | 50 % | 75 % | 100 % |
---|---|---|---|---|---|
Träffande | Svaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt missuppfattats. | Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken. | Svaret på uppgiften håller sig till frågan. | Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna. | Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem. |
Enhetligt | Svaret är splittrat och oredigt. | Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slumpmässigt valda eller orediga. | Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte sammanställts i en helhet. Svaret är ofta katalogartat. | De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varandra på ett följdriktigt och mångsidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan. | I svaret har de för uppgiften relevanta materialelementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infallsvinklar. |
Övertygande | Svaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena. | De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar. | Svaret har motiverats med förnuftiga utgångspunkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser. | I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt. | Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insiktsfullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen. |
Poängtal för studentexamensprovet i filosofi
Provet i filosofi omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter, som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara tre till fem uppgifter i del 1 och noll till två uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.
I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 procent och 80 procent. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre bedömningspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med denna är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).
Uppgiftsspecifika poänganvisningar
Eftersom det som bedöms i provet i filosofi är examinandernas eget filosofiska tänkande kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika filosofiska synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av filosofiska resonemang som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka saker som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda dimensionerna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats endast mycket knapphändigt. Det är dock motiverat att i bedömningen av varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som dimensionerna i tabellen ovan.
Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet, och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att märka att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst ett poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 procent av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka några särskilda drag, såsom argument, i det. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.
Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiften. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller argumentet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av saken och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Det går inte att ge några exakta anvisningar angående längden på en essä, eftersom svarets värde bygger på dess innehåll och en lämplig längd beror på många faktorer, bland annat den behandlade sakens natur och de avgränsningar examinanden har gjort. Det är emellertid värt att notera att en bra essä i en uppgiftsdel som ger 10 poäng inte behöver vara lika omfattande och mångsidig som i en uppgiftsdel som ger 20 poäng. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.
Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Objektivitet och subjektivitet 20 p.
I varje deluppgift ges 4 poäng för motiveringar och1 poäng för att rätt alternativ valts. Maximilängden för svaret på respektive deluppgift är 750 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.
1.1 Existerar tyngdkraften objektivt eller subjektivt? Motivera din ståndpunkt. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Det är naturligast att tolka att tyngdkraften existerar objektivt. För detta konstaterande ges 1 poäng och för motiveringarna 4 poäng. För att tyngdkraften existerar objektivt kan man argumentera exempelvis utifrån att det finns goda grunder för att anta att tyngdkraften existerar oberoende av om det finns någon som upplever den. Tyngdkraften har till exempel inte upphört att verka även om enskilda individer som upplevt och observerat den har avlidit. Det finns också naturvetenskapligt bevismaterial för att tyngdkraften har verkat i universum redan före medvetna varelser utvecklades.
Andra människor kan också verifiera att tyngdkraften existerar och vilka effekter den har. Genom empirisk forskning kan flera av varandra oberoende observatörer bekräfta samma egenskaper hos tyngdkraften. Vidare räcker exempelvis upplevelser förvrängda av hallucinationer inte heller till för att visa att tyngdkraften skulle ha upphävts. En motivering för detta är att hallucinationer är övergående och andra inte delar dem. Individers upplevelser avgör alltså inte hurdan tyngdkraften är, även om man genom upplevelser kan få kunskap om den.
Examinanden kan i sitt svar också framföra att tyngdkraftens existens är beroende av den som upplever den. Ett sådant svar kan emellertid ge högst 4 poäng eftersom tolkningen är svårare att motivera filosofiskt. Det är också möjligt att argumentera för att tyngdkraften är subjektiv genom att hänvisa exempelvis till idealismen eller solipsismen.
1.2 Existerar känslorna objektivt eller subjektivt? Motivera din ståndpunkt. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Det är naturligast att tolka att känslor existerar subjektivt. För detta konstaterande ges 1 poäng och för motiveringarna 4 poäng. För att känslorna är subjektiva kan man exempelvis argumentera så att känslor inte skulle existera utan varelser som kan uppleva dem, det vill säga enskilda upplevare. Känslorna förutsätter alltså någon som upplever dem.
Vidare har det argumenterats att känslornas qualia är subjektiva och till och med privata. Andra människor kan inte ha dina känslor och du kan inte ha deras känslor. Därför är det alltid möjligt att missta sig om andras känslor, och andra kan uttrycka att de befinner sig i något känslotillstånd trots att de inte gör det. För individen är qualia däremot ovillkorligen säkra – åtminstone enligt vissa förespråkare för qualias existens. Individen kan med andra ord inte missta sig om vilka känslor hen upplever vid ett visst ögonblick. Det har också hävdats vara metafysiskt möjligt att världens fysiska egenskaper skulle vara exakt sådana de nu är, även om qualia inte alls existerade. Enligt de filosofer som tänker på detta sätt har qualia alltså inte sitt ursprung i den objektiva verkligheten.
I sitt svar kan examinanden också framföra att känslornas existens inte är beroende av den enskilda observatören. Ett sådant svar kan emellertid ge högst 4 poäng eftersom tolkningen är svårare att motivera filosofiskt. I svaret kan examinanden exempelvis argumentera för att det är ett objektivt faktum att en viss individ befinner sig i ett visst känslotillstånd eller inte. Det saknar betydelse om andra observatörer har tillgång till kunskap om detta faktum. Det är också möjligt att argumentera att känslorna i sista hand har sitt ursprung i hjärnans och kroppens funktioner, som är objektiva.
1.3 Existerar pengar objektivt eller subjektivt? Motivera din ståndpunkt. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Det är naturligast att tolka att pengar existerar objektivt. För detta konstaterande ges 1 poäng och för motiveringarna 4 poäng. Pengars existens bygger på praxis och kontrakt mellan individer – deras existens är alltså ett intersubjektivt faktum och därför är den inte beroende av den enskilda observatören. För att pengar ska ha ett värde som bytesmedel behövs det minst två individer som är beredda att använda dem för detta syfte. Eurons ställning förändras inte av att en enskild människa upplever eller beslutar att euron inte är en accepterad valuta i Finland, utan bara finska mark duger som betalningsmedel. Även om pengarnas existens alltså är beroende av människan är den inte beroende av en enskild observatör. Pengars existens är alltså ett objektivt socialt faktum.
Examinanden kan också i sitt svar framföra att pengars existens är beroende av den enskilda observatören. Ett sådant svar kan emellertid ge högst 4 poäng eftersom tolkningen är svårare att motivera filosofiskt. Examinanden kan i sitt svar hänvisa exempelvis till att pengars värde åtminstone i viss mån påverkas av hur värdefulla de upplevs. Om en individ till exempel vägrar använda euro som bytesmedel saknar euro värde för hen. Det kan vara svårt att få en sådan människa att acceptera euro som en valuta för betalning, och då är euro i ett visst avseende inte över huvudtaget pengar för hen.
1.4 Existerar drömmar objektivt eller subjektivt? Motivera din ståndpunkt. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Det är naturligast att tolka att drömmar existerar subjektivt. För detta konstaterande ges 1 poäng och för motiveringarna 4 poäng. För drömmarnas subjektivitet kan man argumentera exempelvis så att drömmar inte skulle existera utan de varelser som upplever dem, det vill säga individuella observatörer. Drömmar förutsätter alltså någon som upplever dem: det finns ingen dröm utan den som drömmer. Drömmarnas subjektivitet kan också försvaras med hänvisning till deras privata natur. Även om olika individer kan se samma stol kan de inte se samma drömmar.
I sitt svar kan examinanden också framföra att drömmars existens inte är beroende av enskilda observatörer. Ett sådant svar kan emellertid ge högst 4 poäng eftersom tolkningen är svårare att motivera filosofiskt. I svaret kan examinanden till exempel argumentera för att det är ett objektivt faktum om en individ drömmer eller inte. Det saknar betydelse om andra observatörer har tillgång till kunskap om detta faktum. Det är också möjligt att argumentera att drömmarna i sista hand har sitt ursprung i hjärnans och kroppens funktioner, som är objektiva.
I grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15) anknyter uppgiften till kursen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1), särskilt till dess innehåll ”centrala filosofiska grundfrågor och distinktioner: – – objektiv och subjektiv”.
I grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLP19) anknyter uppgiften till modulen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1), särskilt till dess innehåll ”centrala filosofiska grundfrågor och distinktioner: – – objektiv och subjektiv”.
2. Naturens värde 20 p.
2.1 En myrmark är inte ett onyttigt område, myren binder ju effektivt kol och där växer läckra hjortron. Tanken handlar om 2 p.
- naturens instrumentella värde. (2 p.)
I meningen beskrivs hur myren är nyttig för att bromsa klimatförändringen och som näringskälla. Antagandet är att myren inte skulle ha ett (lika stort) värde utan dess faktorer.
2.2 Särskilt unga människor kan känna rädsla inför livet bland framtidens miljöproblem. Attityden som ligger bakom känslan är 2 p.
- antropocentrisk. (2 p.)
Känslan gäller människans välbefinnande och inte exempelvis naturens eller andra arters välbefinnande.
2.3 Många konsumenter och organisationer kompenserar sina utsläpp. Utsläppskompensation handlar om 2 p.
- att göra naturen till ett medel. (2 p.)
Tanken bakom kompensationen är att naturens olika delområden är sinsemellan utbytbara på den grund att det går att beräkna ett numeriskt värde för dessa delområden, såsom träd eller koldioxidutsläpp. Enligt denna tankegång kan alltså vissa delar av naturen användas som medel för att ersätta förstörelse som vållas andra delar av naturen.
2.4 Vi måste bearbeta jordmånen på ett område så att olika arter ska klara sig bättre där. Tanken handlar om 2 p.
- biocentrism. (2 p.)
Bakom tanken ligger önskan att stärka välbefinnandet för arter som lever i jordmånen, och i en sådan tankegång är människans välbefinnande inte betydelsefullt. Biocentrism är ett synsätt enligt vilket allt liv är värdefullt i sig. Biocentrismen värdesätter alltså den levande naturen, såsom växter och djur.
2.5 Inom miljöpolitiken talar man ofta om att miljön måste skyddas för att kommande generationer ska ha en livsduglig miljö. Ett sådant tänkande handlar om 2 p.
- naturens instrumentella värde. (2 p.)
Tanken handlar om att miljöskyddet ses som ett medel för människans välbefinnande och inte som betydelsefullt i sig, oberoende av människan.
2.6 Den kända skådespelaren Jasper Pääkkönen lobbar för att man ska frångå användningen av vattenkraftverk, eftersom de skadar hela ekosystem. Pääkkönens agerande handlar om 2 p.
- naturskydd. (2 p.)
Pääkkönen agerar inte bara för att stärka välbefinnandet för de fiskar som lever i vattendragen, vilket skulle handla om djurskydd, utan om ett helt naturområdes – vattendragens – livskraft, vilket innebär att det handlar om miljöskydd.
2.7 Nötboskap föds ofta upp för deras kött och mjölk. Sådan boskapsuppfödning handlar om 2 p.
- djurens instrumentella värde. (2 p.)
I den beskrivna verksamheten ses nötboskapen som en näringskälla för människan och djurens eget välbefinnande sätts inte i första rummet.
2.8 Filosofen Elisa Aaltola har framfört åsikten att fiske är oetiskt eftersom det förorsakar smärta för fiskarna. Aaltolas åsikt handlar om 2 p.
- sentientism. (2 p.)
Sentientism handlar om att värdesätta kännande varelser. Enligt sentientismen är det därför fel att orsaka smärta för kännande varelser som fiskar.
2.9 Medan det gör människan gott att sova och äta gör det en björk gott att få vatten och näringsämnen ur marken. Jämförelsen handlar om 2 p.
- organismens goda. (2 p.)
För varje organism – såsom en människa, en bakterie eller en björk – kan det anses finnas det som är gott, det vill säga saker som gynnar organismen.
2.10 Växelbruk har ansetts vara ett förnuftigt alternativ till att kontinuerligt odla samma gröda, eftersom marken då hålls bördig utan användning av hälsovådliga miljögifter. Tanken handlar om 2 p.
- antropocentrism. (2 p.)
I tanken betonas sådant som är viktigt för människans välbefinnande: giftfrihet, det vill säga hälsosamhet, och fruktbarhet, det vill säga produktivitet. Växelbruk kan visserligen också idkas på djupekologiska grunder, men i den tankegång som presenteras ingår inte motiveringar med anknytning till naturens egenvärde.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Etik (FI2) och dess innehåll “etiska frågor som gäller djur och miljö”.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Etik (FI2) och dess innehåll ”etiska frågor kring miljön och naturen”.
3. Pseudovetenskaper 20 p.
3.1 Förklara kort vad pseudovetenskaper är. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Pseudovetenskaper definieras ofta som något som utger sig för att vara vetenskap trots att det inte är det. Även om det är den vanligaste definitionen är alla som forskar i ämnet pseudovetenskaper inte överens om den, men allmänt taget har alla definitioner av pseudovetenskap vissa gemensamma drag. Pseudovetenskapliga synsätt påstås ha något kunskapsmässigt värde. De som propagerar för dem kan exempelvis säga att pseudovetenskaperna är tillförlitliga, att de fungerar väl i praktiken eller till och med att de erbjuder den bästa tillgängliga kunskapen om det område de behandlar. Pseudovetenskapen är emellertid inte kunskapsmässigt värdefull utan bedräglig. Den är inte vetenskap även om dess anhängare kan anse att den är det. I allmänhet anses pseudovetenskapen kunskapsmässigt vara fullständigt otillförlitlig vilket innebär att pseudovetenskapliga påståenden inte träffar rätt oftare än slumpen. Alla definitioner ställs också i relation till vetenskapen på något sådant sätt att det av definitionen framgår att pseudovetenskap inte är vetenskap.
I ett svar värt 2 poäng nämns någon aspekt som i allmänhet ingår i definitionen av pseudovetenskap.
I ett svar värt 4 poäng nämns på ett träffande sätt flera aspekter som i allmänhet ingår i definitionen av pseudovetenskap.
Svarets längd är högst 750 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.
3.2 Ge ett exempel på en pseudovetenskap och presentera den kort. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Pseudovetenskaperna kan grovt sett indelas i två huvudtyper: utveckling av pseudoteorier och vetenskapsdenialism. Många pseudovetenskaper uppvisar drag av båda dessa. Anhängare av intelligent design motsätter sig exempelvis den i biovetenskaperna accepterade evolutionsteorin, och de har utvecklat sina egna ersättande teorier. Förteckningen nedan tar upp några synsätt som det vetenskapliga samfundet generellt har förkastat som pseudovetenskapliga.
Pseudoteorier:
- Ufologin granskar påståenden om oidentifierade flygande föremål (ufo). Vanligen förklarar ufologer observationer av sådana med rymdvarelser eller övernaturliga aktörer.
- Astrologi eller stjärntydning är en lära enligt vilken man exempelvis kan förutse framtiden eller tolka människors karaktärsdrag utifrån himlakropparnas relativa positioner.
- Homeopati är en pseudomedicinsk lära enligt vilken man ska behandla sjukdomar genom att ge patienten en sådan substans som förorsakar patientens sjukdom eller symtom, men i utspädd form. Ofta späds substansen ut så mycket att det inte finns kvar en enda molekyl av den i det preparat som ges till patienten.
- Kryptozoologi forskar i djur för vars existens det inte finns någon godtagbar vetenskaplig evidens. Sådana djur är exempelvis Loch Ness-monstret och snömannen.
- Intelligent design är en ståndpunkt enligt vilken naturliga processer inte kan ha gett upphov till levande organismer, utan deras existens förutsätter planering av en intelligent varelse. Alternativt kan intelligent design innebära en uppfattning enligt vilken universum troligtvis är resultatet av planering.
- Forntida astronauter är en hypotes vars anhängare påstår att rymdvarelser har besökt jorden för hundratals eller tusentals år sedan och väsentligt påverkat de då rådande kulturerna. Med hjälp av hypotesen om forntida astronauter har man bland annat försökt förklara pyramidernas och andra betydande byggnadsverks existens.
Former av vetenskapsdenialism:
- Förintelseförnekelse är en ståndpunkt enligt vilken förintelsen under andra världskriget inte skedde alls eller inte skedde i den omfattning som den enligt historisk forskning och den allmänt accepterade uppfattningen har skett.
- Vaccinskepticism är en ståndpunkt enligt vilken det är skadligt att ta vaccin och skadorna överväger den nytta man möjligen kan ha av att vaccineras.
- Klimatskepticism är ståndpunkten att klimatet inte blir varmare, eller att uppvärmningen inte orsakas av människan.
Av ett gott svar som behandlar denialism ska det åtminstone indirekt framgå att det att man inte tror på någon viss vetenskaplig teori inte i sig är pseudovetenskap. Denialister måste också framlägga systematiska motiveringar för sin ståndpunkt.
I ett svar värt 2 poäng benämner examinanden ett exempel på pseudovetenskap korrekt, eller presenterar ett exempel på pseudovetenskap på ett väsentligen korrekt sätt.
I ett svar värt 4 poäng beskriver examinanden väsentligen korrekt ett exempel på pseudovetenskap.
Svarets längd är högst 750 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.
3.3 Redogör för ett typiskt drag hos pseudovetenskaper, som visar att de inte är tillförlitliga. Motivera hur det drag du har valt kan användas för att skilja pseudovetenskaper från vetenskap. 10 p.
I svaret ska examinanden redogöra för ett typiskt drag av bristande tillförlitlighet hos pseudovetenskaper, som kan användas för att skilja dem från vetenskap. I svaret behöver examinanden inte påstå att detta drag skulle vara ett nödvändigt eller tillräckligt villkor för pseudovetenskap. Bland annat följande kriterier har använts som kriterier för pseudovetenskap:
- brist på framåtskridande
- alltför stark auktoritetstro
- användning av bara valda bevismaterial
- omöjlighet att upprepa forskningsresultat
- omöjlighet att falsifiera eller pröva påståenden
- oförmåga att lösa problem
- omöjlighet att självständigt pröva bakomliggande antaganden
- betydande argumentationsfel i forskningen
- bristande kontinuitet med rådande vetenskaplig forskning
- betydande inverkan av kognitiv bias på forskningen och utvärderingen av den
- ofruktbarhet (forskningen ger inte upphov till nya frågor eller forskningsuppslag).
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska redogöra för ett drag som är karakteristiskt för pseudovetenskap. Examinanden motiverar hur draget vittnar om pseudovetenskapernas bristande tillförlitlighet och skiljer pseudovetenskap från vetenskap. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 3 poäng presenterar examinanden något drag som är typiskt för pseudovetenskap.
I ett svar värt 5 poäng presenterar examinanden något drag som är typiskt för pseudovetenskap och motiverar på ett förståeligt sätt hur det vittnar om pseudovetenskapernas bristande tillförlitlighet.
I ett svar värt 8 poäng presenterar examinanden något drag som är typiskt för pseudovetenskap och motiverar på ett följdriktigt och mångsidigt sätt hur det vittnar om pseudovetenskapernas bristande tillförlitlighet.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1), särskilt till dess innehåll ”skillnaden mellan – – vetenskap och pseudovetenskap”, och till kursen Kunskap, vetenskap och verklighet (FI4), särskilt till dess innehåll ”den vetenskapliga forskningens natur och metoder, vetenskaplig slutledning – –” och ”tolkning och kunskap inom natur- och humanvetenskaper samt formella vetenskaper – –”.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1), särskilt till dess innehåll ”skillnaden mellan – – vetenskap och pseudovetenskap”, och modulen Sanningen (FI4), särskilt till dess innehåll ”den vetenskapliga forskningens natur och metoder samt vetenskaplig slutledning – –” och ”tillförlitligheten hos vetenskapliga metoder och teorier och deras förhållande till verkligheten”.
4. Svinhjärta åt en människa 20 p.
Fallet som beskrivs i materialet är förknippat med många olika etiska aspekter. I svaret ska examinanden lyfta fram flera av dessa och diskutera antingen ett par aspekter mer ingående, eller flera aspekter mer ytligt. En mekanisk uppräkning av olika aspekter räcker inte ensamt till för ett gott svar, utan i svaret ska examinanden också diskutera de valda frågorna ur etikens perspektiv.
Den första etiska aspekten som nämns i materialet är användningen av djur för att tillfredsställa människans behov. Frågan i sig är inte ny – den är också förknippad med diskussionen om produktionsdjur. Om examinanden i sitt svar fokuserar på den här aspekten är det bra om hen utvidgar granskningen till att också gälla exempelvis djurens rättigheter.
Det andra temat som nämns berör människans livskvalitet, ett gott liv och möjliga risker som en individ är beredd att ta i sitt liv. Om detta tema betonas i svaret är det bra om granskningen fäster uppmärksamhet exempelvis vid olika uppfattningar om ett gott liv eller vid vad ett gott liv sist och slutligen innebär i jämförelse med bara överlevnad.
Ett tema som lyfts fram är vem som är värd ett värdefullt organtransplantat. Om svaret fokuserar på den här frågan kan examinanden till exempel granska den ur perspektivet för rättigheter och skyldigheter. I svaret kan hen diskutera i vilken mån människan själv är ansvarig för sin egen hälsa och vad som sist och slutligen är en ”självförvållad” sjukdom eller skada. Som jämförelseobjekt kan examinanden välja till exempel rökning, alkoholbruk, brist på motion, vaccinmotstånd, idrottsskador eller farliga hobbyer.
Ett något annorlunda perspektiv på frågan om vem som är värd ett organtransplantat handlar om Bennetts tidigare brott och domar. De anhöriga till offren för hans brott hade inte unnat Bennett en organtransplantation. Ur perspektivet för medicinsk etik och hälsovårdens etik har alla rätt till vård. Om svaret behandlar detta perspektiv är rättigheter en bra utgångspunkt.
Hjärttransplantationen och mottagarens död väcker också frågan om forskningsmetoderna kring nya behandlingsformer och läkemedel. I materialet nämns att man inte hade hunnit göra kliniska prövningar. I svaret kan examinanden diskutera om det är etiskt rätt att använda desperata människor som provkaniner. Å andra sidan kan man fråga sig varför de inte skulle få ta risken, om den i fråga varande behandlingsmetoden eller läkemedlet är deras sista chans. Om svaret behandlar det här temat kan perspektivet riktas exempelvis mot individens frihet eller vetenskapens etik.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden med hjälp av materialet ska diskutera hurdana etiska aspekter en organtransplantation från djur till människor kan vara förknippad med. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden observationer om minst en etisk aspekt materialet är förknippat med.
I ett svar värt 10 poäng lyfter examinanden fram flera etiska aspekter som framgår av materialet och diskuterar minst en av dem ur etikens synvinkel.
I ett svar värt 15 poäng diskuterar examinanden på ett följdriktigt och mångsidigt sätt en eller flera av de etiska aspekter som framgår av materialet. Om svaret diskuterar flera aspekter kan behandlingen av dem vara något ytligare än om bara en aspekt granskas.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang genom att koppla det tema eller de teman hen har valt exempelvis till den filosofiska diskussionen om djurens rättigheter, ett gott liv eller rättigheter och skyldigheter.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Etik (FI2) och dess innehåll ”moral samt normativ och tillämpad etik i moralfrågor”, ”filosofiska teorier om ett gott liv, meningen med livet och en god livsstil” och ”etiska frågor som gäller djur och miljö”.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Etik (FI2) och dess innehåll ”normativ och tillämpad etik i moralfrågor”, ”filosofiska teorier om ett gott liv, meningen med livet och en god livsstil”, ”etiska frågor kring miljön och naturen, såsom – – djurens rättigheter” och ”etik och samhället: mänskliga och grundläggande rättigheter”.
5. Rättigheter och skyldigheter 20 p.
I sitt verk Till försvar för kvinnans rättigheter (1792) konstaterar Mary Wollstonecraft att ”utan rättigheter kan kvinnorna inte uppfylla sina verkliga skyldigheter”. Hon poängterar att medborgerliga rättigheter är en förutsättning för medborgerliga skyldigheter. Detta är ett, men inte det enda samhällsfilosofiska sättet att förstå relationen mellan rättigheter och skyldigheter.
Diskutera relationen mellan rättigheter och skyldigheter ur individens och ur samhällets perspektiv.
Rättigheter och skyldigheter är kopplade till varandra på många sätt. I dagens demokratiska rättsstat ses Mary Wollstonecrafts krav ofta som en självklarhet: man kan inte kräva att individer uppfyller sina skyldigheter om de inte har grundläggande rättigheter. I filosofiskt tänkande kring relationen mellan rättigheter och skyldigheter framhävs ofta också att ens rättighet är en annans skyldighet. Om individen till exempel har rätt till en dagvårdsplats är det samhällets skyldighet att erbjuda denna tjänst.
Vissa medborgerliga skyldigheter är ännu idag beroende av kön. Ett typiskt exempel är den finska värnplikten som endast gäller män. Värnpliktens könsbundna natur motiveras ibland med att kvinnor föder och ammar barn. På det här sättet kan man låta förstå att kvinnorna har en skyldighet att föda barn, även om det inte finns någon sådan lagstadgad skyldighet.
Utöver värnplikten är läroplikten en central finsk skyldighet. Den är så tillvida en säregen skyldighet att utbildning vanligen också ses som en rättighet. Rösträtten å sin sida är en central samhällelig rättighet, men i dagens samhällsdiskussion ter den sig ibland nästan som en skyldighet, då man diskuterar det låga valdeltagandet.
Då examinanden diskuterar relationen mellan rättigheter och skyldigheter ur individens och samhällets perspektiv är det naturligt att hen i behandlingen av rättigheter fäster särskild uppmärksamhet vid individen, och granskar samhället främst ur skyldigheternas synvinkel. I ett mångsidigt svar noterar examinanden dock att även samhället kan ha rätt att ställa krav. Om den finska värnplikten är berättigad innebär det att staten har rätt att kräva att de manliga medborgarna uppfyller denna skyldighet.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska diskutera relationen mellan rättigheter och skyldigheter ur individens och ur samhällets perspektiv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 5 poäng gör examinanden någon observation om relationen mellan rättigheter och skyldigheter, dels ur individens, dels ur samhällets perspektiv. Alternativt kan examinanden diskutera frågan något mer ingående ur någotdera perspektivet.
I ett svar värt 10 poäng diskuterar examinanden relationen mellan rättigheter och skyldigheter ur både individens och samhällets perspektiv. Examinanden visar att hen förstår att rättigheter och skyldigheter är kopplade till varandra såväl begreppsligt som i praktiken.
I ett svar värt 15 poäng diskuterar examinanden på ett mångsidigt och följdriktigt sätt relationen mellan rättigheter och skyldigheter ur både individens och samhällets perspektiv.
I ett svar värt toppoäng kan examinanden utvidga eller fördjupa sitt resonemang till exempel genom att jämföra relationen mellan rättigheter och skyldigheter i olika samhällssystem.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Samhällsfilosofi (FI3) och dess innehåll ”samhällsordningens och centrala samhällsinstitutioners existens och legitimitet: teorier om samhällsfördrag och individ- och grupporienterade teorier om samhället” och ”olika former av rättvisa samt motivering och tillämpning av dem”.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Samhällsfilosofi (FI3) och dess innehåll ”mänskliga rättigheter, medborgarrättigheter och rättsstaten: demokrati och social gemenskap som samhälleliga värden”.
6. Kunskapsteoretisk skepticism 20 p.
Skepticismen föddes som en filosofisk skola under den hellenistiska eran och återupptäcktes i början av nya tiden, då den hade ett centralt inflytande särskilt på uppkomsten av en ny kunskapsteori, men också på moralfilosofiskt tänkande. I den hellenistiska erans skepticism kan man särskilja två former: akademisk skepticism enligt vilken vi kan veta bara det att vi ingenting vet, och pyrrhonistisk skepticism enligt vilken vi inte ens kan veta det, utan vi måste avhålla oss från alla bedömningar.
Under nya tiden har båda formerna av skepticism inspirerat filosofer att ifrågasätta rådande filosofiska antaganden. René Descartes använde argument ärvda av skeptikerna (förnekande av sinnesförnimmelsernas sanningsenlighet, drömargumentet) som en del av sin metod av tvivel. Det är emellertid viktigt att notera att Descartes inte var skeptiker, utan att han använde skeptikernas argument för att uppnå säker kunskap. David Hume å sin sida använde skepticism som en del av sin kritik av metafysiken, men förenade skepticismen med empirism enligt vilken sinnesförnimmelserna är en säker källa till kunskap. Den pyrrhonistiska skepticismen inspirerade Edmund Husserl att utveckla den så kallade fenomenologiska reduktionen, där man avstår från att ta ställning till om en observation eller bedömning motsvarar verkligheten, och i stället fokuserar på att undersöka dess betydelsestrukturer.
6.1 Analysera de kunskapsteoretiska ståndpunkter som Montaigne beskriver i textutdrag . 10 p.
I textutdraget beskriver Montaigne tre olika kunskapsteoretiska ståndpunkter. Enligt den första kan vi uppnå säker kunskap och bygga vetenskaper på denna kunskap. Enligt den andra, pessimistiska ståndpunkten kan vi endast veta att vi inte vet någonting. Enligt den tredje kan vi inte ens nå säkerhet om att vi inte vet någonting, utan vi måste nöja oss med att fortsatt undersöka och betvivla de omdömen som framförs som säkra. Karakteristiskt för Montaignes beskrivning är att den första och den andra ståndpunkten båda presenteras som lika felaktiga. Säkerheten om att vi inte kan uppnå någon kunskap är lika felaktig som säkerheten om att vi kan uppnå säker kunskap.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska analysera de kunskapsteoretiska ståndpunkter som Montaigne beskriver i textutdrag 6.A. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 3 poäng plockar examinanden ut två kunskapsteoretiska ståndpunkter ur materialet.
I ett svar värt 5 poäng plockar examinanden ut tre kunskapsteoretiska ståndpunkter ur materialet och gör någon filosofisk observation om skillnader eller likheter mellan dem. Alternativt nämner examinanden två kunskapsteoretiska ståndpunkter och analyserar skillnaderna och likheterna mellan dem.
I ett svar värt 8 poäng plockar examinanden ut tre kunskapsteoretiska ståndpunkter ur materialet och analyserar skillnaderna och likheterna mellan dem.
6.2 Diskutera hur insikt i kunskapens gränser hjälper en att skilja kunskap från det som är bara föreställningar. 10 p.
Insikt om kunskapens gränser kan ses som en till och med nödvändig förutsättning för kunskap. Det är möjligt att närma sig frågan ur flera olika perspektiv. Examinanden kan exempelvis diskutera hur Descartes metodiska tvivel hjälper att komma fram till säker kunskap om. Ett annat alternativ är att granska hur Kants kategorier skapade villkor för möjligheten till kunskap. Ett gott svar förutsätter insikten att kunskap är en form av uppfattning. Till exempel med hjälp av den klassiska definitionen av kunskap kan examinanden särskilja kunskapen från andra uppfattningar. Examinanden behöver emellertid inte hänvisa till definitionen.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska diskutera hur insikt i kunskapens gränser hjälper en att skilja kunskap från det som är bara föreställningar. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 3 poäng gör examinanden någon observation om hur insikt om kunskapens gränser hjälper en att skilja på kunskap och föreställningar.
I ett svar värt 5 poäng visar examinanden att hen förstår ett sätt på vilket insikt om kunskapens gränser hjälper en att skilja på kunskap och föreställningar.
I ett svar värt 8 poäng diskuterar examinanden på ett mångsidigt sätt hur insikt om kunskapens gränser hjälper en att skilja på kunskap och föreställningar.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Kunskap, vetenskap och verklighet (FI4) och dess innehåll ”kunskapens möjligheter och gränser, kunskapens berättigande”.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Sanningen (FI4) och dess innehåll ”kunskapens källor, kunskapens möjligheter och gränser, kunskapens berättigande, förhållandet mellan kunskap och säkerhet”.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Argumentation i en saluhall 30 p.
7.1 Presentera den målsättning som vardera parten i diskussionen i text hävdar och räkna upp de motiveringar de använder. Uppgiften förutsätter inte ett essäsvar. 10 p.
Uppgiften 7.1 är tudelad. I svaret ska diskussionsdeltagarnas målsättningar beskrivas och de framförda motiveringarna räknas upp.
Handelsmannens målsättning, som hans argumentation syftar till, är att kunden ska smaka på och som en följd därav köpa hans ost. Kundens målsättning är att hen varken smakar på osten eller köper den. Kundens målsättning kan också tolkas vara en vegansk kosthållning eller ett ekologiskt levnadssätt. En fullständig beskrivning av kundens målsättning ska på ett eller annat sätt inkludera svaret ”nej tack”. För beskrivningen av båda diskussionsdeltagarnas målsättningar ges högst 5 poäng.
I uppgiften ska examinanden räkna upp de motiveringar som framförs i diskussionen. Nedan är de grupperade så att motiveringar som är en del av samma argument står under varandra. Mellan motiveringar som är separata från varandra finns en tom rad. I svaret behöver examinanden inte nödvändigtvis gruppera motiveringarna enligt argument. Eftersom uppgiften handlar om att räkna upp de framlagda motiveringarna ska de på något sätt särskiljas och därför duger det inte som svar att kopiera hela materialet som sådant.
Kundens motiveringar: | |
1) | Kunden försöker följa en vegansk kost. |
2) | En vegansk kost är ekologisk. |
3) | Om kunden smakar på osten köper hen och äter den. |
Handelsmannens motiveringar: | |
4) | Det är också mycket oekologiskt att odla sallad och avokado. |
5) | En människa kan inte leva ett gott liv om hen inte gör saker hen tycker om. |
6) | Kunden tycker om att äta ost för smakens skull. |
7) | Att köpa osten stöder sysselsättningen i Finland. |
8) | Att stöda sysselsättningen i Finland är viktigt för Finlands ekonomi. |
9) | Man måste äta protein för att hållas frisk. |
10) | Ost innehåller protein. |
Motiveringarna behöver inte formuleras exakt som i förteckningen ovan. Om motiveringarna inte har skiljts åt från varandra ses det inte som ett fel så länge de har framställts förståeligt och tydligt. Det finns sammanlagt tio motiveringar så för varje två korrekt beskrivna motiveringar ges 1 poäng. Formuleringen av de enskilda motiveringarna och svaret som helhet avgör om en enskild motivering ger poäng eller inte.
Svaret förutses inte ha essästruktur och i bedömningen utnyttjas inte alla delar av bedömningstabellen ovan, eftersom formuleringen av respektive motivering i stor utsträckning kan behandlas som ett enskilt fall.
7.2 Utvärdera hur väl de motiveringar som framförs i text stöder målsättningen för respektive part i diskussionen. Du kan utvärdera de framförda argumenten var för sig eller i essäform. 20 p.
I kundens argumentation finns flera outtalade bakomliggande antaganden, men de är inte svåra att slutleda sig till. Sådana antaganden är exempelvis ”ost är inte veganskt” och ”ost är inte ekologiskt”. De uttalade motiveringarna och outtalade bakomliggande antagandena är huvudsakligen trovärdiga, och deras kopplingar till de påståenden som ska motiveras är tillräckligt starka. Kundens argumentation kan alltså allmänt sett anses vara godtagbar.
Om kunden vill minska sitt personliga ekologiska avtryck är det riktigt att hen kan göra det genom att undvika att äta vissa animaliska produkter – som ost. Att smaka på osten står i konflikt med det mål kunden har sällt upp för sig, om hen dessutom vet sig ha svag viljestyrka på så sätt att om hen smakar på osten så kommer hen också att köpa den och äta den.
Handelsmannens argumentation är problematisk om den bedöms med avseende på argumentationens styrka. Motiveringarna för vart och ett av argumenten är godtagbara, men deras koppling till huvudpåståendet är otillräcklig.
Den första motiveringen bygger på att det också är oekologiskt att äta vissa vegetariska livsmedel. Även om detta är sant innebär det inte att det skulle vara oproblematiskt att äta ost eller att kunden borde överge sitt mål att äta ekologiskt. För att vara konsekvent kan kunden till exempel undvika att äta avokado och sallad, och i stället äta andra vegetariska livsmedel.
Även om motiveringarna för handelsmannens andra argument är trovärdiga följer det inte av dem att kunden borde äta ost för att leva ett gott liv. Kunden kan mycket väl acceptera att det inte är möjligt att leva ett gott liv om man inte gör saker som man tycker om, och hen tycker om att äta ost. Men kunden kan i stället för att äta ost göra någonting annat hen tycker om att göra. För att handelsmannens argument ska vara tillräckligt starkt borde det vara mycket viktigt för kunden att få äta ost.
I fråga om handelsmannens argument om sysselsättningen är båda motiveringarna åter trovärdiga, men slutsatsen följer inte av dem. Problemet är det samma som i handelsmannens föregående argument: även om man stöder sysselsättningen i Finland genom att köpa finsk ost är det inte det enda sättet att göra det. För att stödja ekonomin kan kunden exempelvis köpa finska grönsaker eller någonting annat som tillverkats i Finland, i stället för ost.
Samma fel finns också i handelsmannens sista argument. Även om båda motiveringarna är trovärdiga kan kunden ändå få i sig de proteiner som behövs genom att äta veganskt. Det är alltså inte nödvändigt att äta just ost eller andra animala livsmedel för att få i sig de proteiner som krävs för en god hälsa.
I uppgiften är det viktigt att bedöma de framlagda motiveringarna och deras koppling till respektive diskussionsdeltagares målsättning. Det är alltså inte väsentligt att konstatera att respektive målsättning kunde motiveras bättre eller sämre på något annat sätt, även om så är fallet. Däremot ses det som en förtjänst att i svaret analysera hur de problematiska argumenten kunde göras bättre.
Hur bra ett argument är kan inte bedömas utan att man beaktar alla motiveringar för det. Därför kan argumentationen i texten inte bedömas utan att man delar in den i separata argument. Indelningen kan dock göras på många olika sätt.
I svaret på uppgiften ska examinanden bedöma hur väl de motiveringar som framförs i text 7.A stöder diskussionsdeltagarnas målsättningar. Svaret förutsätts inte ha essästruktur och följaktligen ska de olika dimensionerna i bedömningstabellen ovan beaktas i den mån de är tillämpliga.
I ett svar värt 5 poäng identifierar examinanden ett argument korrekt och utvärderar det på ett lyckat sätt.
I ett svar värt 10 poäng identifierar examinanden tre argument korrekt och utvärderar dem på ett lyckat sätt. Av svaret framgår att handelsmannens argumentation är svagare än kundens argumentation.
I ett svar värt 15 poäng utvärderar examinanden flera argument på ett förtjänstfullt sätt. I svaret konstateras att handelsmannens argumentation är klart svagare än kundens argumentation.
I ett svar värt toppoäng identifierar examinanden alla argument och utvärderar dem på ett förtjänstfullt sätt.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) och särskilt till dess innehåll ”grunderna för logisk argumentation och giltig slutledning samt – – skriftlig övning inom området”.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) och särskilt till dess innehåll ”grunderna för logisk argumentation och giltig slutledning samt – – skriftlig övning inom området – –”.
8. Gruvindustrin och samhälleliga motsättningar 30 p.
8.1 Välj ut sammanlagt tre samhälleliga motsättningar ur textutdrag och videoklipp och beskriv dem. 15 p.
I materialet finns flera samhälleliga motsättningar. Examinanden kan behandla åtminstone följande teman:
- Motsättningen mellan sysselsättning och naturvärden. Saken kan också uttryckas som en motsättning mellan ekonomiska värden och naturvärden. Gruvindustrin skapar arbetsplatser och ekonomiskt välstånd både för arbetstagarna och i kommunen, men samtidigt hotar den naturvärden som kan vara exempelvis estetiska eller kopplade till rekreation och välbefinnande.
- Motsättningar mellan näringsidkares rättigheter i anknytning till arbete och utkomst. Mot varandra står gruvindustrin, turismen och renskötseln. Arbete och utkomst är viktiga rättigheter som också är skyddade i lagen, och i materialet står olika människors rättigheter i konflikt med varandra.
- Motsättningar i anknytning till motverkandet av klimatförändringen. I situationen står lokala naturvärden i konflikt med det globala arbetet för att motverka klimatförändringen. Gruvor förstör naturen, men produkter från gruvorna behövs för att bekämpa klimatförändringen. Om man vill utveckla miljövänligare teknologi är man tvungen fatta också sådana beslut som är skadliga för naturen.
- Ansvarsfördelningen mellan västländerna och utvecklingsländerna i frågor som berör klimatförändringen. I västländerna vill man gå in för en mer ekologisk livsstil, men man är inte nödvändigtvis beredd att ta ansvar för dess kostnader. Man vill hellre ha mineraler från Kongo eller Kina, trots att man är medveten om de dåliga arbetsförhållandena och människorättskränkningarna i gruvorna i dessa länder.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska beskriva tre samhälleliga motsättningar plockade ur materialet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng ger examinanden en väsentligen korrekt beskrivning av minst en motsättning som framgår av materialet. Alternativt gör examinanden några väsentligen korrekta observationer om minst två motsättningar som framgår av materialet.
I ett svar värt 8 poäng beskriver examinanden väsentligen korrekt tre motsättningar som framgår av materialet. Alternativt beskriver hen på ett förtjänstfullt sätt två motsättningar.
I ett svar värt 12 poäng beskriver examinanden på ett förtjänstfullt och korrekt sätt tre samhälleliga motsättningar som framgår av materialet.
I ett svar värt toppoäng beskriver examinanden på ett utmärkt sätt de motsättningar hen valt och kopplar dem i sin diskussion till en konsekvent helhet.
8.2
Välj en av de motsättningar du beskrev i deluppgift 8.1 och analysera den med hjälp av minst två av begreppen nedan.
-
värden
-
demokrati
-
nytta
-
rättvisa
-
rättigheter
-
ansvar
-
makt
15 p.
I sitt svar ska examinanden med hjälp av två eller flera givna begrepp koppla en av de beskrivningar hen gav i föregående deluppgift till en samhällsfilosofisk granskning. I ett gott svar framgår sambandet mellan den valda beskrivningen och de använda begreppen tydligt. Svaret kan byggas upp exempelvis runt följande synpunkter.
Ett viktigt tema som framgår av materialet är en motsättning mellan värden. Den framkommer dels mellan olika näringsgrenar, dels mellan naturvärden och värden förknippade med arbete, ekonomi och utkomst. Dessa kan examinanden i sitt svar granska tillsammans eller separat. Arbete och utkomst hör också till människors grundläggande rättigheter. I samhället är man tvungen att på varierande grunder göra val mellan olika intressen och rättigheter, vilket till exempel skötseln av coronasituationen har visat.
Samhällsfilosofiskt viktiga frågor är bland annat enligt vilka principer och modeller motsättningar i samhället kan lösas, vilka värden och rättigheter som betonas, hur olika synpunkter motiveras, vems röst blir hörd, hur demokratin fungerar och hur de berörda får delta i beslutsfattandet. Om svaret tar upp dessa teman är det naturligt att koppla det till exempelvis begreppen värden, rättigheter, nytta eller demokrati.
I materialet är klimatförändringen förknippad med flera motsättningar som kan analyseras med hjälp av flera olika begrepp. Temat kan granskas ur perspektivet för hela mänsklighetens och miljöns nytta: borde lokala naturvärden offras för allmännyttan och den globala nyttan, och vem är det som ska fatta sådana beslut? Om examinanden utvecklar sitt svar i den här riktningen kan hen också granska de internationella institutionernas och avtalens betydelse.
Motsättningarna förknippade med klimatförändringen kan också granskas med hjälp av begreppen globalt ansvar, makt och rättvisa. Möjliga synpunkter kan exempelvis vara kopplade till en rättvis fördelning av kostnaderna för att bekämpa klimatförändringen och för de skador klimatförändringen ger upphov till, eller till de mänskliga rättigheternas betydelse i det internationella samarbetet, då man till exempel diskuterar arbetsförhållandena i gruvorna eller barnarbete och andra motsvarande fenomen som de ofta är förknippade med.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska välja en av de motsättningar hen har beskrivit i föregående deluppgift och analysera den med hjälp av minst två givna begrepp. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng gör examinanden några observationer om den motsättning hen har valt.
I ett svar värt 8 poäng analyserar examinanden den motsättning hen har valt på ett förståeligt sätt med hjälp av de begrepp hen har valt.
I ett svar värt 12 poäng analyserar examinanden den motsättning hen har valt på ett förtjänstfullt och följdriktigt sätt med hjälp av de begrepp hen har valt.
I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang genom att koppla det exempelvis till en bredare filosofisk diskussion om rättigheter, nytta, demokratiskt beslutsfattande eller global rättvisa. Examinanden kan också demonstrera sina kunskaper genom att i sitt svar inkludera synpunkter på exempelvis kampen mot klimatförändringen, gruvlagen, mineralernas betydelse eller frågor kring arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter i Kina och Kongo.
I GLP2015 anknyter uppgiften till kursen Samhällsfilosofi (FI3) och dess innehåll ”arbetsfördelning, ekonomi och välfärd”, ”nationalstater och det globala perspektivet” och ”aktuella samhällsfilosofiska frågor: – – att skapa en hållbar framtid.”
I GLP2019 anknyter uppgiften till modulen Samhällsfilosofi (FI3) och dess innehåll ”mänskliga rättigheter, medborgarrättigheter och rättsstaten” och ”aktuella samhällsfilosofiska frågor: miljöproblem, – – effekter av teknik – –”. I GLP2019 anknyter uppgiften också till modulen (FI1) och dess innehåll ”grunderna för logisk argumentation och giltig slutledning samt muntlig och skriftlig övning inom området, bland annat genom att tillämpa detta på aktuella samhälleliga frågor”.
9. Undran över förändring 30 p.
9.1 Analysera och utvärdera påståendet att filosofin börjar med undran. Utnyttja textutdrag och videoklipp i ditt svar. 15 p.
I material 9.A är Sokrates påstående förknippat med undran över att Sokrates blir mindre trots att hans storlek inte förändras, en omständighet som ger Theaitetos yrsel. Denna undran handlar om att notera att saker och fenomen som vid första anblick ter sig vardagliga kan vara förknippade med överraskande och förvånande aspekter som kräver noggrannare eftertanke. I materialet handlar det om ett abstrakt resonemang kring relationen mellan absolut och relativ längd. Den filosofiska undran riktar sig alltså mot vardaglig längdtillväxt ur ett mycket allmänt och abstrakt perspektiv. Alan Watts syn på undran förefaller något mindre vardaglig. Där är föremålet för undran något som det är svårt att över huvudtaget klä i ord. Att dryfta såväl vardagliga saker som frågor som är nästan onåbara för tanken är karakteristiskt för filosofisk undran.
Det påstående som Sokrates framför i material 9.A har sedermera varit mycket populärt inom filosofins historia, så man kan anta att det beskriver filosofins natur på något sällsynt träffande sätt. Omdömet om undrans betydelse som en faktor som definierar filosofins natur kan givetvis granskas ur olika synvinklar och fördjupas i många riktningar, vilket materialet ger två exempel på. Det är också möjligt att granska till exempel några filosofers, de filosofiska traditionernas eller gymnasiefilosofins relation till undran.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska analysera och utvärdera påståendet att all filosofi börjar med undran. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng gör examinanden minst en väsentligen korrekt observation om undran som utgångspunkt för filosofin. Den kan vara kopplad till dialogens eller videons kontext, men behöver inte vara det.
I ett svar värt 8 poäng analyserar och utvärderar examinanden på ett relevant sätt påståendet att filosofin börjar med undran. Båda materialen har beaktats på något sätt. Om det ena materialet analyseras bara implicit kan det ersättas med en god generell utvärdering.
I ett svar värt 12 poäng analyserar examinanden exakt, mångsidigt och följdriktigt påståendet att filosofin börjar med undran. Examinanden utnyttjar båda materialen.
Ett svar värt toppoäng utvidgas eller fördjupas i någon av de ovan beskrivna riktningarna.
9.2 Beskriv problemet med relativ förändring som presenteras i utdraget ur dialogen Theaitetos ( ) och utvärdera dess relation till relativismen. 15 p.
Förändringens problem är en klassisk filosofisk fråga. I materialet dryftas frågan ur det rätt ovanliga perspektivet för absolut och relativt. För att klargöra hur något kan bli annorlunda utan att förändras förefaller Sokrates göra en distinktion mellan att minska absolut och att göra det relativt sett. I enlighet med vardagligt tänkande framför han att det finns absolut förändring oberoende av förhållanden, som när en människa exempelvis växer från ett spädbarn som är 50 cm långt till en vuxen som är 180 cm lång. Utöver detta finns det relativ förändring, som när Sokrates först är längre än Theaitetos och sedan kortare än honom. Dialogen Theaitetos är berömd bland annat för sin kritik av relativismen. Ett sätt att tolka det relevanta stycket är att relativ förändring bygger på absolut förändring: Sokrates blir inte mindre utan Theaitetos växer. Men om så alltid är fallet, det vill säga om all relativ förändring i sista hand bygger på absolut förändring, är en allomfattande relativism en filosofiskt ohållbar position. Examinanden kan givetvis också tolka materialet utan att komma till denna slutsats, eller så kan hen ifrågasätta den i sin utvärdering.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska beskriva det problem med relativ förändring som presenteras i textutdraget och utvärdera dess relation till relativismen. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett svar värt 4 poäng gör examinanden minst en väsentligen korrekt observation om problemet eller dess relation till relativismen.
I ett svar värt 8 poäng beskriver examinanden problemet med relativ förändring och presenterar någon bedömning av dess relation till relativismen.
I ett svar värt 12 poäng är examinandens beskrivning begreppsligt exakt och följdriktig. Examinanden visar att hen förstår materialets filosofiska frågeställningar.
Ett svar värt toppoäng utvidgas till en diskussion om relativismen eller en analys av problemet med förändring.
I GLP15 anknyter uppgiften till kursen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) och dess innehåll ”vad filosofi är, de filosofiska frågornas och det filosofiska tänkandets natur i den filosofiska traditionen och tillämpning av filosofiskt tänkande i aktuella frågor”, och till kursen Kunskap, vetenskap och verklighet (FI4) och dess innehåll ”existentiella frågor: förändring och beständighet”.
I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Introduktion i filosofiskt tänkande (FI1) och dess innehåll ”vad filosofi är, de filosofiska frågornas och det filosofiska tänkandets natur i den filosofiska traditionen och tillämpning av filosofiskt tänkande i aktuella frågor”, och till modulen Sanningen (FI4) och dess innehåll ”språk, betydelse och sanning” och ”verklighetens – – natur”.