Hyvän vastauksen piirteet: FI – Psykologia
24.3.2023
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 16.5.2023
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Psykologian kokeessa arvioinnin keskeisenä perusteena on vastauksen ankkuroiminen empiiriseen, tutkimuspohjaiseen tietoon ja keskeisiin psykologian teorioihin. Ihmisen kehitystä, tiedonkäsittelyä, psyykkistä hyvinvointia ja persoonallisuutta tutkitaan psykologiassa useasta toisiaan täydentävästä näkökulmasta, kuten biologisesta, kognitiivisesta tai sosiokulttuurisesta. Kokelaan tulisi osata luontevasti hyödyntää eri näkökulmista tuotettua tieteellistä tietoa psyykkisten ilmiöiden ja prosessien erittelyssä.
Psykologian kokeessa arvioidaan kokelaiden valmiutta ymmärtää psykologisen tiedon luonnetta ja tiedonmuodostusta, mukaan lukien tutkimusten luotettavuuden ja pätevyyden arvioiminen. Tehtävä voi edellyttää ajankohtaisten psykologian tutkimustulosten arviointia tai tutkimussuunnitelman laatimista.
Psykologian tehtäviin liittyy psykologisten ilmiöiden kuvailemista, arvioimista, pohtimista ja selittämistä sekä erilaisten näkökulmien vertailua. Useassa tehtävässä on myös ainerajat ylittäviä mahdollisuuksia. Osa tehtävistä sisältää joko kirjallista aineistoa tai videoaineistoa, joka tulee yhdistää tehtävänannon mukaisesti psykologiseen tietoon.
Kokeessa tehtävät jakautuvat kolmeen osaan: 1 perustehtävät (esim. määrittele, kuvaile, selitä), 2 soveltavat tehtävät ja 3 kehittelytehtävät (esim. pohdi, vertaile, arvioi, suunnittele). Hyvän vastauksen kriteerit poikkeavat toisistaan osissa 1, 2 ja 3. Osan 1 tehtävissä kokelaalta edellytetään pääosin tiedollista osaamista, mutta osien 2 ja 3 tehtävät vaativat jo enemmän tiedonkäsittelyä. Psykologisen tiedon soveltamista vaaditaan sekä osassa 2 että 3, mutta osassa 3 painotetaan erityisesti kehittelyä, jolloin vastaus voi sisältää oivaltavia tarkastelutapoja sekä tiedon ja selitystapojen arviointia.
Keskeisenä arvioinnin kohteena on se, kuinka syvällisesti kokelas ymmärtää psykologista tietoa, kuinka hän osaa soveltaa sitä ja missä määrin hän pystyy tarkastelemaan sitä kriittisesti. Pelkkä oppimateriaalin sisältöjen toistaminen ei mahdollista parhaisiin arvosanoihin pääsemistä. Osa tehtävistä edellyttää valmiutta analysoida ajankohtaisia tapahtumia ja ilmiöitä psykologisen tiedon varassa. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti kypsyyden osoittamiseen ja psykologisen tiedon hallintaan. Kokelaan tulisi vastata kysymyksiin tehtävänannon mukaisesti. Esitetyt asiat ja väitteet tulisi perustella vastauksessa selkeästi. Arvioinnissa kiinnitetään lisäksi huomiota siihen, kuinka jäsentynyt ja johdonmukainen kokonaisuus vastaus on.
Joissakin tehtävissä vastauksen enimmäispituus on rajoitettu. Ylityksestä tehdään pistevähennys reaaliaineiden kokeiden määräysten ja ohjeiden mukaisesti.
Ohessa on arviointitaulukko, josta ilmenevät 20 ja 30 pisteen vastauksen arviointikriteerit. Hyvän vastauksen piirteissä on myös kuvailtu, millaisia piirteitä sisältävät 20 pisteen tehtävissä 9–11 pisteen ja 15–17 pisteen vastaukset ja 30 pisteen tehtävissä 13–16 pisteen ja 22–25 pisteen vastaukset.
Tiedollinen osaaminen 10 / 15 p. | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vastauksessa esitetty psykologinen tieto ja käsitteistö | |||||
Vastaus ei sisällä lainkaan psykologista tietoa tai käsitteistöä. |
Välttävä: Vastaus sisältää niukasti psykologista tietoa ja käsitteistöä. Psykologisen tiedon hallinta on vain välttävää. |
Tyydyttävä: Vastauksessa esitetään joitakin mielekkäitä psykologiseen tietoon perustuvia ajatuksia ja käsitteitä. Tiedon hallinta on tyydyttävää. |
Hyvä: Vastaukseen sisältyy pääosin mielekästä psykologista tietoa ja käsitteistöä. Tiedon hallinta on hyvää, mutta osittain rajoittunutta. |
Kiitettävä: Vastaukseen sisältyy monipuolista psykologista tietoa ja käsitteistöä. Tiedon hallinta on kiitettävää. |
Erinomainen: Vastaukseen sisältyy syvällistä ja monipuolista psykologista tietoa ja käsitteistöä. Tiedon hallinta on erinomaista. |
Tiedonkäsittely 10 / 15 p. | |||||
Tehtävänannon noudattaminen, aineiston käyttö ja vastauksen rakentaminen | |||||
Vastaus ei ole tehtävänannon mukainen. Aineistoa ei hyödynnetä lainkaan tai sitä tulkitaan täysin virheellisesti. Vastaus on sekava ja jäsentymätön. |
Välttävä: Vastaus on vain osittain tehtävänannon mukainen. Aineistoon sisältyvää informaatiota toistellaan tai sitä tulkitaan osittain väärin. Vastaus on luetteleva ja katkelmallinen. |
Tyydyttävä: Vastauksessa on tehtävänannon kannalta puutteita. Aineiston hyödyntäminen on kaavamaista ja mekaanista. Vastaus on paikoitellen jäsentynyt, mutta asiat jäävät irrallisiksi. |
Hyvä: Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen, mutta osa tekstistä jää irralliseksi. Aineistoa on hyödynnetty melko hyvin. Vastaus on jäsentynyt. |
Kiitettävä: Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen. Aineistoa on hyödynnetty hyvin. Vastaus muodostaa kiitettävän kokonaisuuden. |
Erinomainen: Vastaus on tehtävänannon mukainen. Aineistoa on hyödynnetty erinomaisesti. Vastaus muodostaa erinomaisesti jäsennellyn kokonaisuuden. |
Soveltaminen, kehitteleminen ja arviointi | |||||
Psykologista tietoa ei sovelleta, kehitellä tai arvioida lainkaan. Asioita ei perustella, tai perustelut eivät ole päteviä. |
Välttävä: Psykologisen tiedon soveltamisesta, kehittelystä ja arvioinnista on vähäisiä merkkejä. Perusteluja on niukasti. |
Tyydyttävä: Psykologisen tiedon soveltamisesta, kehittelystä ja arvioinnista on selkeitä merkkejä. Väitteitä on perusteltu, mutta osa perusteluista on puutteellisia. |
Hyvä: Psykologisen tiedon soveltaminen, kehittely ja arviointi on hyvää. Perusteluja on useissa kohdissa ja ne ovat paikkansa pitäviä. |
Kiitettävä: Psykologista tietoa sovelletaan, kehitellään ja arvioidaan kiitettävästi. Perustelut ovat selkeitä ja vakuuttavia. |
Erinomainen: Psykologisen tiedon soveltaminen, arviointi ja erityisesti kehittely on erinomaista ja johdonmukaista. Perusteluja on kattavasti ja ne ovat erittäin vakuuttavia. |
Kriteereitä vastaavat pisteet | Välttävä | Tyydyttävä | Hyvä | Kiitettävä | Erinomainen |
20 pisteen tehtävät | 1–4 p. | 5–8 p. | 9–12 p. | 13–16 p. | 17–20 p. |
30 pisteen tehtävät | 1–6 p. | 7–12 p. | 13–18 p. | 19–24 p. | 25–30 p. |
Osa 1: 20 pisteen tehtävät
1. Monivalintatehtävä 20 p.
Alla on 10 monivalintatehtävää (1.1–1.10). Valitse kussakin osatehtävässä parhaiten sopiva vaihtoehto. Oikea vastaus 2 p., väärä vastaus –1 p., ei vastausta 0 p.
Tehtävä ei ole pakollinen, ja siihen voi jättää vastaamatta. Jos olet aloittanut tehtävään vastaamisen, mutta et haluakaan jättää sitä arvosteltavaksi, valitse jokaisessa osatehtävässä vaihtoehto ”En vastaa”.
1.1 Syväsuuntautuneen oppimisen jälkeen 2 p.
- opiskelija pystyy toistamaan tarkasti oppimateriaalin sisällön. (-1 p.)
- opiskelija osaa yhdistää uuden asian aikaisemmin oppimiinsa tietoihin. (2 p.)
- opiskelija on onnistunut käyttämään opiskeluun mahdollisimman lyhyen ajan. (-1 p.)
1.2 Identiteetti on 2 p.
- minäkäsitys, joka rakentuu nuoruudessa mutta voi muuttua myöhemmin elämän aikana. (2 p.)
- minäkäsitys, joka on osa ydinminuutta eikä voi muuttua elämän aikana. (-1 p.)
- minäkäsitys, jonka muuttaminen on helpompaa kollektiivisissa kulttuureissa kuin individualistisissa kulttuureissa. (-1 p.)
1.3 Yksi persoonallisuuden piirre on ulospäinsuuntautuneisuus eli ekstroversio. Se tarkoittaa, että ihminen on 2 p.
- sosiaalisissa tilanteissa epäitsekäs, vastuuntuntoinen ja miellyttämisenhaluinen. (-1 p.)
- sosiaalisissa tilanteissa aktiivinen, avoin ja innostunut. (2 p.)
- sosiaalisissa tilanteissa utelias, herkkä ja kiinnostunut muiden ajatuksista. (-1 p.)
1.4 Lähikehityksen vyöhykkeellä 2 p.
- tehtävien vaikeustaso on sellainen, että se vaatii opiskelijalta paljon kehitystä. (-1 p.)
- tehtävien vaikeustaso on sellainen, että opiskelija pystyy ratkaisemaan ne, jos saa apua. (2 p.)
- tehtävien vaikeustaso on sellainen, että ratkaisu ei löydy ilman uusia oivalluksia. (-1 p.)
1.5 Sosiaaliset normit 2 p.
- ovat parhaita toimintatapoja, joilla ryhmä voi toimia. (-1 p.)
- ovat ryhmän yhdessä sopimia sääntöjä, jotka kaikki hyväksyvät. (-1 p.)
- ovat ryhmässä vallitsevia käsityksiä siitä, miten tulisi toimia. (2 p.)
1.6 Perimä eli ihmisen geenit 2 p.
- vaikuttavat yhdessä ympäristön kanssa älykkyyteen. (2 p.)
- käytännössä määräävät, kuka Suomessa pääsee yliopistoon. (-1 p.)
- eivät vaikuta sinnikkään ihmisen kykyyn oppia asioita. (-1 p.)
1.7 Kielen oppimisen kannalta on välttämätöntä 2 p.
- huoltajan ja lapsen välinen turvallinen kiintymyssuhde. (-1 p.)
- kirjojen lukeminen lapselle. (-1 p.)
- vuorovaikutus lapsen kanssa. (2 p.)
1.8 Herkkyyskausi on 2 p.
- ajanjakso, jonka aikana tietty taito on helpointa oppia. (2 p.)
- ajanjakso, jonka aikana yksilöllä on suurin vaara saada mielenterveyden häiriö. (-1 p.)
- ajanjakso, jolloin yksilön vireystila on parhaimmillaan. (-1 p.)
1.9 Habituaatio tarkoittaa, että ihminen 2 p.
- oppii reagoimaan ärsykkeeseen, johon hän ei aiemmin ole reagoinut. (-1 p.)
- oppii reagoimaan ärsykkeeseen, johon joku muu on aiemmin reagoinut. (-1 p.)
- oppii olemaan reagoimatta ärsykkeeseen, johon hän on aiemmin reagoinut. (2 p.)
1.10 Sujuva lukutaito 2 p.
- vaatii ainoastaan tiedostamatonta tiedonkäsittelyä. (-1 p.)
- vaatii ainoastaan tietoista tiedonkäsittelyä. (-1 p.)
- vaatii sekä tiedostamatonta että tietoista tiedonkäsittelyä. (2 p.)
2. Tiedonkäsittelyn käsitteitä 20 p.
Alla on kuusi ihmisen tiedonkäsittelyyn liittyvää käsitettä (2.1–2.6). Valitse käsitteistä neljä ja määrittele lyhyesti, mitä ne tarkoittavat. Kunkin vastauksen enimmäispituus on 750 merkkiä.
Älä jätä mitään merkintöjä sellaisen osatehtävän vastauskenttään, jota et halua jättää arvosteltavaksi.
2.1 Työmuisti 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 750 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Työmuisti on muistijärjestelmän osa, jossa säilytetään lyhyen aikaa pientä määrää tiedonkäsittelylle juuri sillä hetkellä tärkeää tietoa. Työmuistissa olevaa tietoa voidaan käsitellä monilla tavoilla, ja työmuistin sisältö on tietoista. Yhdellä kertaa työmuistiin ei mahdu kuin muutamia tietoyksiköitä, ja työmuistin sisältö katoaa nopeasti. Oppimisessa työmuistin sisältö tallentuu säilömuistiin.
2.2 Synapsi 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 750 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Synapsit ovat hermosolujen välillä olevia liitinkohtia. Niitä on hermosolujen haarakkeissa tuhansia, ja ne mahdollistavat hermosolujen välisen kommunikaation. Hermosolujen sisällä viestit kulkevat sähköisesti, mutta synapseissa ne muuttuvat kemialliseen muotoon.
Sähköisen viestin saapuessa synapsiin, viestin lähettävän eli presynaptisen solun puoleiset välittäjäainerakkulat vapauttavat välittäjäaineita, jotka kuljettavat viestin kemiallisessa muodossa synapsikuilun yli hermosolusta toiseen. Vastaanottavassa eli postsynaptisessa solussa välittäjäaineet aiheuttavat jälleen sähköisen viestin.
2.3 Aivojen plastisiteetti 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 750 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Plastisiteetti tarkoittaa hermosolujen ja koko aivojen kykyä muokkautua kokemusten seurauksena. Hermosolut voivat kasvattaa uusia haarakkeita ja synapseja sekä muodostaa yhteyksiä muiden hermosolujen kanssa. Vastaavasti aikaisemmat yhteydet voivat käytön puutteessa karsiutua pois. Plastisiteetti mahdollistaa oppimisen ja kehityksen, ja se on suurimmillaan lapsilla ja nuorilla.
Plastisiteetti on tärkeässä asemassa esimerkiksi aivojen kyvyssä korjata itseään vaurioiden jäljiltä. Jos aivot vaurioituvat, tästä seuraavat ongelmat ovat pahimmillaan heti vaurion jälkeen. Ajan kanssa aivot pystyvät muovautumaan siten, että vaurioituneiden alueiden tehtäviä alkavat hoitaa muut aivoalueet. Erityisesti nuorena ihmiset pystyvät sopeutumaan suuriinkin anatomisiin vaurioihin aivoissa.
2.4 Nopea ajattelu eli tyypin 1 ajattelu 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 750 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Nopea ajattelu eli tyypin 1 tiedonkäsittely tarkoittaa vaivatonta ja automaattista tiedonkäsittelyä, joka ei vaadi tietoista ponnistelua ja joka tuottaa nopeita, intuitiivisia ja emotionaalisia päätöksiä. Tämä on ajattelun muoto, jota ihmiset käyttävät paljon arjessaan ja jonka ajatellaan olevan ihmisillä ja muilla eläimillä melko samankaltaista.
Nopea ajattelu säästää arjessa aikaa ja energiaa, mutta saattaa johtaa huonompien päätösten tekemiseen kuin tietoinen ja analyyttinen hidas ajattelu.
Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2019 nopea ajattelu mainitaan keskeisenä sisältönä. Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2015 se on voitu käsitellä osana päätöksentekoa.
2.5 Skeemalähtöinen havaitseminen 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 750 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Skeemalähtöisessä eli ylhäältä alas tapahtuvassa havaitsemisessa henkilön sisäiset mallit ohjaavat havainnon tekemistä. Tällöin havaintoon ei vaikuta pelkästään aistitieto, vaan tietoa kulkee myös aivokuorelta talamuksen kautta kohti aistielimiä ja sisäinen malli määrää, millaista havaintoa etsimme tai odotamme löytävämme. Tällaisessa tiedonkäsittelyssä aivot ennakoivat löytävänsä tietynlaisen havainnon. Ihmiset käyttävät skeemalähtöistä havaitsemista esimerkiksi, kun he etsivät tietynlaista kuviota muiden kuvioiden joukosta tai kun he nopeasti lukiessaan eivät lue kokonaisia lauseita vaan ennakoivat lauseen alun perusteella, miten se tulee jatkumaan.
2.6 Kognitiivinen heuristiikka 5 p.
Vastauksen pituus on enintään 750 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kognitiivinen heuristiikka on ajattelun oikotie, jollaisia ihmiset käyttävät usein tilanteissa, joissa päätös tai tehtävä tuntuu vaikealta tai työläältä. Sen sijaan, että henkilö ottaisi ongelmaa ratkaistessaan huomioon kaiken mahdollisen tiedon, heuristiikan avulla tehdään nopea ratkaisu, joka perustuu johonkin yksinkertaiseen sääntöön.
Esimerkiksi arvioidessaan jonkin asian todennäköisyyttä ihmiset usein käyttävät saavutettavuusheuristiikkaa, jolloin he arvioivat todennäköisyyden sen perusteella, ovatko he viime aikoina nähneet asiasta esimerkin.
Heuristiikat ovat osa nopeaa ajattelua ja auttavat tekemään nopeita päätöksiä vaikeissa tilanteissa. Usein niiden tuottamat tulokset voivat kuitenkin olla vinoutuneita tai loogisesti vääriä.
Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2019 kognitiivinen heuristiikka mainitaan keskeisenä sisältönä. Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2015 se on voitu käsitellä osana päätöksentekoa.
Jokainen osatehtävä arvioidaan erikseen asteikolla 0, 1, 3 tai 5 pistettä.
0 p. Vastauksessa ei ole oikeaa tietoa.
1 p. Vastauksessa on pieni osa oikeaa määritelmää mutta suurin osa vastauksesta on väärin tai puuttuu.
3 p. Vastauksessa selitetään käsite melko hyvin, mutta vastaus sisältää pieniä virheitä tai puutteita.
5 p. Käsite määritellään selkeästi ja virheettömästi.
Merkkimäärän ylityksestä tehdään pistevähennys reaaliaineiden kokeiden määräysten ja ohjeiden mukaisesti.
3. Perimän ja ympäristötekijöiden vuorovaikutuksen merkitys psyykkiselle kehitykselle 20 p.
Perimä eli ihmisen geenit vaikuttavat yhdessä ympäristön kanssa psykologisten ominaisuuksien kehitykseen.
Valitse yksi psykologinen ominaisuus ja kuvaa kolme tapaa, miten perimän ja ympäristön vuorovaikutus voi vaikuttaa ominaisuuden kehitykseen. Numeroi vastauksessa antamasi kolme kuvausta perimän ja ympäristön vuorovaikutuksesta numeroilla 1–3.
Vastauksen pituus on enintään 2000 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hyvässä vastauksessa on valittu yksi psykologinen ominaisuus tarkastelun kohteeksi. Psykologinen ominaisuus voi olla esimerkiksi persoonallisuuden tai temperamentin piirre, älykkyys tai taipumus sairastua johonkin mielenterveyden häiriöön. Vastauksessa osataan selittää, miten perimä ja ympäristötekijät voivat kolmella eri tavalla yhdessä vaikuttaa ominaisuuden kehittymiseen.
Vastauksessa voidaan kuvata esimerkiksi, miten lapsen varhainen kasvuympäristö voi tukea piirteitä, joita lapsella on perimässään. Lapsi saa biologisilta vanhemmiltaan sekä perimän että ympäristön, joka on valikoitunut vanhempien geneettisten ominaisuuksien mukaan. Tämä aiheuttaa ominaisuuksien kasautumista ja vahvistumista. Yksilöllä voi olla esimerkiksi geneettinen taipumus ulospäinsuuntautumiseen, ja hänen kasvuympäristönsä voi opettaa hänet tuomaan itseään entistä vahvemmin esille. Vastauksessa voidaan viitata myös epigenetiikan käsitteeseen, joka tarkoittaa ympäristöstä johtuvaa geenien toiminnan muutosta.
Yksilön varttuessa hänen on mahdollista itse valikoida oma ympäristönsä. Tällöin yksilö usein ajautuu ympäristöihin, jotka tukevat hänen perimäänsä. Yksilö herättää ympäristössään myös erilaisia reaktioita riippuen siitä, millaisia ominaisuuksia hänellä on. Esimerkiksi yksilö, jolla on perinnöllisesti korkea älykkyys, saa usein lapsena positiivista palautetta ongelmanratkaisukyvystään. Tämä kannustaa häntä hakeutumaan aikuisena sellaiseen ympäristöön, kuten korkeakouluun tai vaativaan työhön, jossa hän pääsee entisestään kehittämään älykkyyttään.
Toisaalta perimä vaikuttaa myös siihen, miten yksilö reagoi ympäristötekijöihin. Toiset yksilöt voivat olla herkempiä ympäristön vaikutuksille, kun taas toiset ovat vähemmän herkkiä sekä positiiviselle että negatiiviselle ympäristövaikutukselle. Esimerkiksi kun yksilö kohtaa elämässään vastoinkäymisiä, hänen perimänsä vaikuttaa hänen alttiuteensa masentua.
9−11 p.
Vastauksessa on valittu yksi psykologinen ominaisuus, jonka kehittymistä on tarkasteltu vähintään kahden perimän ja ympäristön vuorovaikutukseen liittyvän esimerkin kautta. Vastauksessa käytetään asianmukaisia psykologisia käsitteitä. Tiedon hallinta on hyvää, mutta jossain suhteessa selvästi rajallista.
15−17 p.
Vastauksessa on valittu yksi psykologinen ominaisuus, jonka kehittymistä on tarkasteltu oikein ja monipuolisesti kolmen perimän ja ympäristön vuorovaikutukseen liittyvän esimerkin kautta. Kolme tarkastelun kohteeksi valittua vuorovaikutuksen tapaa on numeroitu, ja ne ovat selkeästi toisistaan poikkeavat.
Merkkimäärän ylityksestä tehdään pistevähennys reaaliaineiden kokeiden määräysten ja ohjeiden mukaisesti.
Osa 2: 20 pisteen tehtävät
4. Syöminen ja ruokapuhe 20 p.
Hyvässä vastauksessa syömiseen ja ruokapuheeseen liittyviä motiiveja ja tunteita voidaan tarkastella esimerkiksi biologisten, psyykkisten ja sosiaalisten osatekijöiden kautta.
Syöminen on ihmiselle perustarve, jolla on biologinen motiivi, eli se tähtää hengissä pysymiseen. Syöminen liittyy myös mielihyväperiaatteeseen, eli ihminen saa syömisestä nautintoa ja mielihyvää. Psykologian suuntaukset painottavat motiivia syömisen taustalla eri tavoin omista traditioistaan käsin. Esimerkiksi evoluutiopsykologia korostaa syömisen motiivin merkitystä eloonjäämiselle ja geenien jatkumiselle seuraavissa sukupolvissa. Kognitiivisessa motivaatiopsykologiassa puolestaan puhutaan sisäisestä ja ulkoisesta motivaatiosta sekä syömiseen liittyvästä mielihyvästä. Sosiaalipsykologiassa tarkastellaan syömiseen liittyviä ryhmäilmiöitä ja kulttuuria.
Ruokavalintojen tekeminen on kehittyneissä maissa vaikeaa, koska kaikenlaista ruokaa on paljon tarjolla. Runsauden keskellä valintojen tekeminen on välttämätöntä, ja samaan aikaan syömiselle usein pyritään asettamaan monenlaisia rajoituksia. Tämä saattaa johtaa motiivikonflikteihin ja omien tarpeiden, tavoitteiden ja tunteiden tunnistamisen ristiriitoihin.
Motiivikonfliktit ja omien tarpeiden ja tunteiden tunnistamisen vaikeus liittyvät tunteiden säätelyyn. Elämänsä aikana yksilö oppii erilaisia taitoja ja tapoja säädellä omia tunteitaan. Yksi näistä tavoista voi olla syöminen, ja siksi tunteet ja tunteiden säätely ovat yksi syömiseen vaikuttavista tekijöistä. Esimerkiksi makeiden ja rasvaisten ruokien syöminen on monille tehokas keino rauhoittua, ja siksi syömisen säätelyn vaikeudet voivat liittyä tunteiden säätelyn vaikeuksiin. Syömisestä voi tulla tapa turruttaa epämiellyttäviä tunteita, kuten syyllisyyttä tai surua, tai rauhoitella kehon ylivireyttä stressitilanteissa. Joskus syöminen itsessään myös aiheuttaa stressiä, jolloin voi syntyä hankalien tunteiden kehä. Tunteet ja syöminen vaikuttavat siten monin tavoin ihmisen hyvinvointiin. Syömistä säätelevät siis usein muut tekijät kuin nälkä ja kylläisyys.
Lisäksi syömiseen liittyviin tunteisiin ja motiiveihin vaikuttavat ympäröivät olosuhteet ja muut ihmiset. Monissa kulttuureissa syöminen liittyy myös erilaisiin sosiaalisiin tapahtumiin, kuten juhliin, ja siksi ruokaa syödään usein myös sosiaalisista syistä varsinaisen ravinnontarpeen sijaan. Tällöin ruoka liittyy positiivisten tunteiden luomiseen ryhmässä.
Negatiivisista tunteista esimerkiksi häpeä on sosiaalinen tunne, ja kulttuurinen ruokapuhe aiheuttaa usein juuri häpeää. Aineistona olevassa artikkelin katkelmassa puhutaankin syyllistävästä ruokapuheesta. Sosiaalipsykologiset tekijät, kuten ryhmän vaikutus ja konformistiset ilmiöt, vaikuttavat siihen, että ruokapuhe koetaan usein syyllistävänä. Julkisessa ja muussa keskustelussa ruualla ja syömisellä on usein kaksijakoinen rooli: toisaalta nautinto esimerkiksi juhla-aterian resepteissä ja kuvissa, toisaalta kontrolli ja itsekuri dieettiohjeissa.
Lisäansiona ja mahdollisesti ainerajat ylittävänä näkökulmana vastauksessa voidaan analysoida, miten syömisestä ja ruokapuheesta on tullut osa ihmisen identiteettiä ja miten tässä on kyse historiallisesta kehityksestä, koska aiempina vuosikymmeninä näin ei yhtä vahvasti ole ollut. Silloin kun ruokaa on yltäkylläisesti ja yksilöllä on sen suhteen suuri valinnanvapaus, on ruokavaliosta tullut myös väline viestittää, mitä ihminen kokee, ajattelee ja haluaa näyttää olevansa. Ruokavalinnoilla todennetaan ja tuetaan omia valintoja ja identiteettiä. Syöminen voi olla samalla myös eettinen kannanotto ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen muoto, joka voi vaikuttaa laajasti siihen, millaista ruokaa tulevaisuudessa tuotetaan.
Vastauksessa voi käsitellä myös erilaisia syömishäiriöitä. Syömishäiriöt ovat mielenterveyden häiriöitä, joissa syömisestä ja suhteesta ruokaan on tullut elämää hallitseva ongelma. Syömishäiriöiden syntymiseen vaikuttaa ympäristön tapa puhua ruuasta ja suhtautua siihen välineenä, jonka avulla tavoitella täydellistä kehoa ja elämää.
9–11 p.
Hyvässä vastauksessa on analysoitu syömiseen ja ruokapuheeseen liittyviä motiiveja ja tunteita. Psykologisia tietoja on perusteltu useissa kohdissa paikkansa pitävästi, ja vastaus on jäsentynyt.
15–17 p.
Kiitettävässä vastauksessa on huomioitu, että syömiseen ja ruokapuheeseen liittyy monenlaisia motiiveja ja tunteita ja että syömisen säätely ei liity vain ravinnontarpeeseen. Vastauksessa syömistä ja ruokapuhetta tarkastellaan myös osana yhteiskuntaa ja kulttuuria. Psykologista tietoa on perusteltu vakuuttavasti ja vastaus on kiitettävästi jäsennelty.
5. Nukkumisen merkitys 20 p.
Hyvässä vastauksessa määritellään, mitä nukkuminen on, miten aivojen tila muuttuu unen aikana ja mitä hyötyä nukkumisesta on ihmiselle. Vastaajan on tärkeää huomioida tehtävän molemmat osat: aivotoiminta sekä hyödyt.
Nukkuminen on aivojen ja koko kehon lepotila. Vuorokausirytmi ja valveilla kertyvä väsymys vaikuttavat nukkumisen ajankohtaan ja pituuteen. Unen tarpeessa on myös yksilöllisiä ja ikään liittyviä eroja. Aivorunko, ja erityisesti aivoverkosto, säätelevät ihmisen vireystilaa ja ovat tärkeä osa nukkumisen tilan ylläpitoa. Myös parasympaattinen hermosto on nukkumisen aikana aktiivinen.
Nukkuessaan ihminen ei tietoisesti havaitse ympäristöään. Aistielinten tuottama tieto ei siten kulje unen aikana aivoihin kuten valveilla eivätkä aivojen signaalit lihaksille kulje kuten valveilla.
Aivot käyvät yöunen aikana läpi 4–6 unisykliä, jossa kevyen, syvän ja vilkeunen vaiheet vuorottelevat. Kevyen ja syvän unen vaiheissa aivojen sähköinen toiminta hidastuu ja keho on rentoutuneessa tilassa. Kevyttä ja syvää unta kutsutaan yhdessä non-REM-univaiheiksi. Syvää unta kutsutaan myös hidasaaltouneksi, joka on univaiheista eniten vireystilaa palauttavaa. Vilkeunen eli REM-unen aikana aivojen sähköinen aktiivisuus kasvaa ja niiden toiminta muistuttaa valvetilaa. REM-univaiheessa nähdään usein myös unia – uusi tutkimus osoittaa kuitenkin, että niitä nähdään myös non-REM-tilassa. Unennäköä voidaan vastauksessa käsitellä osana nukkumisen hyötyjä.
Tutkimus ei ole tuottanut selvää selitystä sille, miksi ihmisten täytyy nukkua, mutta on olemassa paljon tutkimustietoa nukkumisen ja vastaavasti univajeen vaikutuksista. Riittävä määrä unta on tarpeen vireystilan ja tarkkaavaisuuden ylläpitämiseksi. Hyvin nukkuneena ihmisen kognitiivinen suorituskyky on parhaimmillaan, kun taas univajeen aikana tarkkaavaisuus, reaktionopeus ja ongelmanratkaisukyky heikkenevät. Tämä lisää erilaisissa kognitiivisissa tehtävissä tapahtuvien virheiden määrää ja on erityisen vaarallista liikenteessä.
Nukkumisen yksi tehtävä on oppimisen tukeminen sekä muistin järjestely ja ylläpito. Riittävä määrä unta opiskelun jälkeen on tarpeen, jotta opiskelluista asioista syntyy pitkäaikaisia muistoja, ja vastaavasti liian vähäinen nukkuminen hidastaa oppimista. Lapsilla nukkuminen on tärkeää myös fyysisen kehityksen kannalta, ja aikuisillakin riittävä määrä lepoa auttaa kehittymään esimerkiksi urheilussa.
Nukkuminen on tarpeellista myös fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle. Nukkumisen aikana aivoista poistuu kuona-aineita, tarpeettomia hermoyhteyksiä puretaan ja tarpeellisia yhteyksiä vahvistetaan. Pitkäaikainen univaje lisääkin muistiongelmien kehittymisen riskiä. Uniongelmat ovat usein myös yhteydessä mielialahäiriöihin, kuten masennukseen. Riittävä unen määrä edistää immuunipuolustuksen ja koko kehon aineenvaihdunnan toimintaa.
Huomio opetussuunnitelmien eroista:
Uudessa opetussuunnitelmassa (LOPS 2019) mainitaan unen lisäksi vuorokausirytmi. Vuorokausirytmiä ylläpitää aivoissa suprakiasmaattinen tumake. Sen tahdistumiseen ympäristön kanssa vaikuttavat melatoniinihormoni sekä ulkoiset ärsykkeet, kuten valon näkeminen. Tässä tehtävässä vuorokausirytmin aivoperustan kuvaaminen ei ole tarpeellista, mutta sen mainitseminen luontevana osana kuvausta aivojen toiminnasta nukkumisen aikana on ansio.
9–11 p.
Vastauksessa kuvataan nukkumisen aikainen aivojen toiminta pääosin oikein ja annetaan esimerkkejä nukkumisen vaikutuksesta tiedonkäsittelyyn ja hyvinvointiin. Psykologista käsitteistöä hyödynnetään joitakin puutteita lukuun ottamatta hyvin. Vastaus on jäsentynyt, ja tehtävän molemmat kysymykset huomioidaan.
15–17 p.
Vastauksessa kuvataan nukkumisen aikainen aivojen toiminta sekä nukkumisen vaikutus tiedonkäsittelyyn ja hyvinvointiin monipuolisesti ja oikein. Psykologisen tiedon hallinta on erinomaista, ja vastaus on hyvin jäsennelty. Tehtävän molemmat osat on huomioitu, ja vastaus muodostaa kiitettävän kokonaisuuden.
6. Persoonallisuus ja oppiminen 20 p.
Tulosten tiivistys:
Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että oppilaan tunnollisuus on positiivisessa yhteydessä opettajan antamiin todistusarvosanoihin sekä äidinkielessä että matematiikassa – mitä tunnollisempi oppilas, sitä paremmat arvosanat. Yhteys oli kuitenkin varsin heikko. Tunnollisuus ei ollut positiivisessa yhteydessä suoriutumiseen kansallisessa osaamistestissä, päinvastoin yhteys oli negatiivinen, mutta hyvin heikko. Avoimuus oli positiivisessa yhteydessä sekä äidinkielen arvosanaan että suoriutumiseen kansallisessa osaamiskokeessa. Avoimuus ei juurikaan ollut yhteydessä matematiikan todistusarvosanaan tai suoriutumiseen kansallisessa osaamistestissä.
Merkityksen arviointi:
Oppilaan tunnollisuus vaikutti selvästi positiivisesti opettajan antamaan todistusarvosanaan. Opettajalle voi syntyä myönteinen skeema oppilaasta, joka esimerkiksi tekee läksyt tunnollisesti, ja tämän takia hän voi myös arvioida osaamistason korkeammaksi kuin se todellisuudessa on. Koska kyseessä on kohtuullisen pysyvä persoonallisuuden piirre, voidaan ajatella, että tästä piirteestä on paljon hyötyä oppilaalle koulussa – jos tulee arvioiduksi useammin positiivisesti, se voi vaikuttaa myönteisesti minäpystyvyyden käsitykseen ja minäkuvaan, jotka puolestaan ylläpitävät hyvää opiskelumotivaatiota. Toisaalta tunnolliselle oppilaalle voi myös syntyä vääristynyt kuva omasta osaamistasostaan, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti myöhemmin opinnoissa.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että opiskelijan suorituksen arvioiminen voi olla luotettavampaa silloin kun arvostelija ei tunne opiskelijaa henkilökohtaisesti. Tämä herättää kysymyksen siitä, onko reilua, että kilpailu jatko-opiskelupaikoista (esim. lukiopaikoista) perustuu yhdeksännen luokan todistusarvosanaan. Voiko käydä niin, että tällaisissa valinnoissa tunnollisilla oppilailla on paremmat mahdollisuudet tulla valituksi haluamaansa lukioon, jos kilpailu on kovaa?
Avoimuus oli yhteydessä parempaan äidinkielen suoriutumiseen sekä opettajan arviossa että kansallisessa osaamiskokeessa. Tästä voidaan päätellä, että avoimuus, esimerkiksi siihen kuuluva mielikuvituksen rikas käyttö, voi auttaa oppilasta erilaisissa äidinkielen tehtävissä. Persoonallisuuden piirre ei kuitenkaan vääristä opettajan arviota oppilaasta, koska vaikutus oli positiivinen myös kansallisessa osaamiskokeessa.
Lisäksi vastauksessa voidaan pohtia, miten erilaiset persoonallisuuden piirteet vaikuttavat yksilön ja ympäristön väliseen vuorovaikutukseen ja miten koulujen oppimisympäristöissä ja opetuksessa huomioitaisiin paremmin oppilaiden erilaiset persoonallisuuden piirteet. Vaikka tutkimuksessa löydetyt korrelaatiot eivät olleet suuria, ne olivat sattumalöydöksiä systemaattisempia eli tilastollisesti merkitseviä. Hyvässä vastauksessa voidaan merkityksen pohdintaan yhdistää myös arviointia tutkimuksen luotettavuudesta ja pätevyydestä. Kyseessä oli iso ja edustava joukko oppilaita, joten yleistettävyys perusjoukkoon, kaikkiin saksalaisiin 9.-luokkalaisiin, oli hyvä. Oppilaan persoonallisuuden arvio sen sijaan perustui itsearvioon ja suppeaan kyselyyn. Sen luotettavuudesta tai pätevyydestä ei ole takeita. Monet ovat saattaneet vastata kysymyksiin sosiaalisesti suotavalla tavalla, vaikkapa miellyttääkseen opettajaa tai kansallisen kokeen arvioijia, koska kyseessä oli kouluun liittyvä kysely.
9–11 p.
Tehtävän molempiin osiin vastataan hyvin. Tulos on selitetty pääsääntöisesti oikein. Tutkimuksen tuloksia ja niiden merkitystä pohditaan jonkin verran ja ne yhdistetään sopiviin psykologisiin käsitteisiin tai tietoon. Vastaukseen sisältyy jonkin verran tutkimuksen arviointia oppimispolun näkökulmasta.
15–17 p.
Tutkimuksen tulos on tiivistetty täysin oikein. Kiitettävässä vastauksessa siirrytään arvioivaan otteeseen sujuvasti ja tuloksista on selvästi löydetty persoonallisuuspiirteiden välinen ero ja sen merkitykset. Vastauksessa käytetty psykologinen käsitteistö on osuvaa. Vastauksessa pohditaan oivaltavasti tutkimuksen mahdollisia rajoituksia.
Osa 3: 30 pisteen tehtävät
7. Lasten kurittaminen 30 p.
Kysymyksen ensimmäiseen osaan vastaamisessa voi hyödyntää yleisiä teorioita lapsen turvallisesta ja hyvästä kasvuympäristöstä. Kurittamista voi peilata vastakohtana vuorovaikutustapahtumille, joissa vanhempi toimii sensitiivisesti, lapsen tarpeet ja kehitystason huomioon ottaen. Sensitiivinen vanhemmuus auttaa lasta tunteiden säätelyn kehityksessä ja antaa lapselle mahdollisuuden harjoitella omien tunteiden säätelyä turvallisesti. Sensitiivinen vanhempi ymmärtää lapsen tunteita ja eläytyy niihin ja tarjoaa siten lapselle oikein kohdennettua tukea tunteen säätelyssä.
Sensitiivinen vanhemmuus ennustaa turvallista kiintymyssuhdetta. Jos vanhemman toiminta on arvaamatonta tai pelottavaa, on suuri todennäköisyys, että lapsi kehittää ristiriitaisen tai välttelevän kiintymyssuhteen. Vakavasti väkivaltaisessa tai puutteellisessa ympäristössä kiintymyssuhde voi olla myös järjestäytymätön, jolloin lapsella ei ole selvää toimintamallia sille, miten hän tukeutuu vanhempiin stressaavissa tilanteissa. Välttelevässä kiintymyssuhteessa lapsi oppii piilottamaan omat tarpeensa ja välttämään tukeutumista vanhempaan. Mitä turvattomampi lapsen kiintymyssuhde on, sitä vähemmän hän saa vanhemmilta apua omien tunteiden säätelyssä. Olonsa turvattomaksi kokevan lapsen voi myös olla hankalampi keskittyä leikkiin. Kurittaminen jättää lapsen emotionaalisesti yksin. Lapsi voi kokea korostunutta syyllisyyttä ja häpeää itsestään. Kurittaminen vaikuttaa perustavalla ja negatiivisella tavalla lapsen kehittyvään minäkokemukseen. Pelon ilmapiirissä kasvaminen voi olla kroonisen stressin tai ahdistuksen lähde lapselle. Vastaukseen voi siis yhdistää myös stressifysiologiaa.
Kysymyksen toinen osa haastaa pohtimaan asiaa kurittavan vanhemman näkökulmasta. Kurittamisen ylisukupolvisia mekanismeja voi olla useita. Lapsuudessa kuritusta kokeneen vanhemman käsitys kurituksesta voi olla vääristynyt. Hän voi tehdä virheellisen johtopäätöksen siitä, että koska hän on esimerkiksi menestynyt elämässään, kurituksesta ei ole hänelle ollut haittaa. Hänellä saattaa olla omaan kokemusmaailmaansa perustuva skeema, jonka mukaan hyvään vanhemmuuteen sisältyy tarvittaessa voimakeinoja, joilla ohjaillaan lapsen käyttäytymistä. Samalla tavalla kuin hänen vanhempiensa on ollut vaikea eläytyä hänen tunteisiinsa, hänen on ehkä vanhempana vaikea eläytyä omien lastensa negatiivisiin tunteisiin ja ymmärtää esimerkiksi lapsen kiukkua tai väsymystä. Lapsen suuttumus tai paha olo voi herättää vanhemmassa suuttumusta. Oman suuttumuksen hallinta on kurittavalle vanhemmalle usein vaikeaa. Vanhemmat voivat kokea myös avuttomuutta lastensa tunteiden käsittelyn suhteen ja turvautua voimakeinoihin, vaikka ymmärtävät tekevänsä väärin.
Kysymys haastaa pohtimaan empatian kehitystä. Jos lapsen tunteita ja tarpeita ei ymmärretä, voiko lapsen oma empatian kehitys häiriintyä niin, että vahinko kiertää seuraavillekin sukupolville? Lapsi on usein lojaali vanhemmalleen niissäkin tapauksissa, joissa lasta kohdellaan väärin. Negatiivisen kehän rikkominen vaatii tietoisen ymmärryksen siitä, että minua on lapsena kohdeltu väärin ja väkivaltaisesti ja että itse vanhempana omien lasteni kanssa en halua enää toistaa samaa käyttäytymiskaavaa. Siksi lasten kurittamisesta puhuminen ja sen kriminalisoiminen on tärkeää.
13−16 p.
Vastaukseen sisältyy pääosin mielekästä psykologista tietoa ja käsitteistöä lapsen kehityksestä ja vanhemmuudesta. Tiedon hallinta on hyvää, mutta osittain rajoittunutta. Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen, mutta osa tekstistä jää irralliseksi. Psykologista tietoa sovelletaan, kehitellään ja arvioidaan hyvin. Perusteluja on useissa kohdissa, ja ne ovat paikkansa pitäviä.
22−25 p.
Vastaukseen sisältyy monipuolista psykologista tietoa ja käsitteistöä lapsen kehityksestä ja vanhemmuudesta. Tiedon hallinta on kiitettävää, ja vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen. Psykologista tietoa sovelletaan, kehitellään ja arvioidaan kiitettävästi. Perustelut ovat selkeitä ja vakuuttavia.
8. Nuorten hyvinvointi korona-aikana 30 p.
Hyvä vastaus sidotaan selkeästi nuoruusvaiheeseen, vaikka osa yksilön resilienssiä lisäävistä tekijöistä on moniin eri ikävaiheisiin sopivia. Resilienssin ajatellaan näkyvän tilanteissa, joissa yksilön totutut toimintamallit ja ajatukset eivät toimi samalla tavalla kuin aiemmin. Resilienssin vuoksi yksilö palautuu kuormittavista ja stressaavista tilanteista nopeammin toimintakykyiseksi. Hyvässä vastauksessa kehitellään oivaltavasti nuoruusvaiheeseen liittyviä vahvuuksia sekä joustavuutta lisääviä tekijöitä.
Nuoruusvaiheeseen liittyvä erityispiirre, joka voi lisätä resilienssiä, voi olla esimerkiksi nuoren aivojen kehityksen keskeneräisyys: nuoruuteen usein liittyvä harhakäsitys omasta haavoittamattomuudesta ja halukkuus ottaa riskejä saattaa ylläpitää keskimääräistä normaalimpaa elämää. Esimerkiksi kavereita nähdään rajoituksista huolimatta. Haavoittumattomuuden harha voi suojata nuorta myös peloilta ja ahdistukselta. Samalla nuoren ajattelu muuttuu lapsuusvuosia moniulotteisemmaksi, mikä voi edistää joustavuutta. Nuorella on myös todennäköisesti enemmän joustavaa älykkyyttä kuin esimerkiksi ikääntyneillä, ja nuoret ovat kykeneväisiä helpommin analysoimaan ja ratkaisemaan uudentyyppisiä ongelmatilanteita sekä sopeutumaan muutoksiin maailmassa.
Nuoruudessa on tyypillistä iltaan painottuva vuorokausirytmi. Etäkoulun aikaiset ajansäästöt koulumatkoissa saattavat auttaa toisia nuoria olemaan virkeämpiä oppitunneilla. Nuoruusvaiheessa ystävät ovat myös erityisen tärkeitä. Ikävaiheelle tyypillinen vahva tarve olla yhteydessä kavereihin saattaa toimia suojaavana tekijänä.
Vastauksessa voidaan nostaa esiin myös yleisiä resilienssiin liitettyjä tekijöitä (kuten toiveikkuus ja optimismi), sopeutuvuutta tukevia temperamentin tai persoonallisuuden piirteitä taikka vähäistä fysiologista stressireagoivuutta. Lisäksi vastauksessa voidaan mainita muita ympäristön voimavaroja lisääviä tekijöitä, kuten perheen antama tuki ja perheen toimeentulo pandemian aikana.
Vastauksessa on hyvä huomioida myös, että nuorten tilanteet olivat keskenään erilaisia jo ennen pandemian alkamista eikä pandemia asettanut heitä keskenään samanlaiseen asemaan. Esimerkiksi jos nuoren sosiaalinen verkosto säilyy, vaikka hän ei käy koulussa paikan päällä, on tilanne erilainen kuin jos pääasiallinen sosiaalinen verkosto on perustunut tapaamisiin koulussa.
13−16 p.
Vastaukseen sisältyy pääosin mielekästä nuoreen ja nuoruusikään liittyvää psykologista tietoa ja käsitteistöä niistä tekijöistä, jotka ovat saattaneet lisätä resilienssiä koronapandemian aikana. Tiedon hallinta on hyvää, mutta osittain rajoittunutta. Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen, mutta osa tekstistä jää irralliseksi. Psykologista tietoa sovelletaan, kehitellään ja arvioidaan hyvin. Perusteluja on useissa kohdissa, ja ne ovat paikkansa pitäviä.
22−25 p.
Vastauksessa käsitellään monipuolisesti nuorta ja nuoruusikää koskevaa psykologista käsitteistöä ja tietoa niistä tekijöistä, jotka liittyvät parempaan selviämiseen pandemian aikana. Tiedon hallinta on kiitettävää, ja vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen. Psykologista tietoa sovelletaan, kehitellään ja arvioidaan kiitettävästi. Perustelut ovat selkeitä ja vakuuttavia.
9. Muistojen merkitys 30 p.
Hyvässä vastauksessa muistojen merkitystä on käsitelty monipuolisesti hyödyntäen tietoa psykologian eri osa-alueilta. Muistojen merkitys on muutakin kuin muistin toimintaa, ja ansiokkaassa vastauksessa ei keskitytä pelkästään muistijärjestelmien kuvaamiseen. Tehtävään voi vastata kiitettävästi käsittelemättä seikkaperäisesti muistin rakennetta sekä neuraalista taustaa ja vastaavasti hyvässä vastauksessa muistoja käsitellään laajemmin kuin vain muistijärjestelmien kuvailun kautta.
Muistojen syntymisen ja mieleen palauttamisen kannalta tärkeitä ovat työmuisti ja säilömuisti. Ihmiselle ei synny muistoja asioista, joihin hän ei ole kiinnittänyt huomiota ja joita hän ei ole käsitellyt työmuistissaan. Työmuistissa tieto säilyy vain lyhyen ajan, ja muistojen syntyessä tieto siirtyy säilömuistiin. Muistoja säilytetään säilömuistissa, jolloin ne ovat tiedostamattomia, ja sieltä ne haetaan mieleen palauttamisen yhteydessä työmuistiin, jolloin niistä tullaan taas tietoisiksi. Säilömuisti jaetaan taitomuistiin ja sisältömuistiin. Muistoilla viitataan yleensä sisältömuistiin eli tietomuistiin ja episodiseen muistiin eli elämäkertamuistiin.
Sisältömuistissa muistiaineksen ajatellaan olevan osa laajempia verkostoja eli sisäisiä malleja. Kokemusten, tietojen ja muistojen karttuessa ihminen ymmärtää ja tallentaa uutta materiaalia pääosin jo olemassa oleviin sisäisiin malleihinsa. Sisäiset mallit eivät ole havaintojen ja kokemusten suoraa tallentamista vaan näiden mallien aktiivista rikastamista. Ulrich Neisserin havaintokehämalli kuvaa, miten sisäinen malli ohjaa ympäristön havainnointia ja ympäristön tapahtumat valikoivat havaintojen kohteita sekä miten tämä kokemus vahvistaa ja muokkaa sisäisiä malleja. Ihmisten sisäiset mallit ovat siis yksilöllisiä, ja koska ne ohjaavat havainnointia, havainnoissa ja niistä muodostuvissa kokemuksissa ja muistoissa on yksilöllisiä eroja. Eri ihmiset muistavat samat kokemukset eri tavalla, koska heidän sisäiset mallinsa ohjaavat heidän huomionsa eri asioihin.
Sisäisiin malleihin liittyy myös monenlaisia tunteita ja erilaisia tiedostamattomia tekijöitä. Koska muistot ovat osa sisäisten mallien verkostoa, yksi muisto aktivoi toisen muiston ja tämä muistojen ja kokemusten verkko muodostaa merkittävän perustan sille, miten ihminen havainnoi, kokee ja muistaa asioita.
Mieleen palauttaminen eli muistaminen on muistiaineksen tuomista säilömuistista tietoiseen työmuistiin. Se on rekonstruktiivista, eli mieleen palautettaessa tiedot ja muistot rakentuvat uudelleen (esim. täydentyvät tai muuttuvat). Tämä vuoksi elämänkaaren aikana ihmisen tiedot ja muistot muuttuvat ja hän saattaa tulkita kokemuksiaan uudella tavalla. Erityisesti episodiset muistot voivatkin olla melko epäluotettavia.
Biologisesta näkökulmasta ihmisellä on muisti ja hän muodostaa muistoja, jotta hän voi oppia kokemuksistaan. Muistojen evolutiivinen merkitys ei ole muistaa tarkasti menneisyyttä vaan oppia kokemuksista ja pystyä tulevaisuudessa välttämään negatiivisia asioita ja saavuttamaan positiivisia asioita. Muistot auttavat toimimaan maailmassa ja ennakoimaan sitä, mitä tulevaisuudessa saattaa tapahtua.
Lapsella muistin rakenteet, vaativat kognitiiviset toiminnot ja sisäiset mallit ovat vasta kehittymässä. Vähitellen vauva alkaa kuitenkin hahmottaa tuttuja asioita ja tapoja. Hän saa kokemuksia hoivasta (eli kiintymyssuhteita) ja ilmapiiristä. Iän karttuessa kokemukset lisääntyvät ja vähitellen syntyy ensimmäisiä tietoisia muistikuvia. Lapsuuden muistot ovat harvoin tarkkoja muistikuvia. Vaikka lapsuuden muistoja on usein vaikeaa palauttaa tietoisesti mieleen, ne vaikuttavat ja näkyvät esimerkiksi ihmisen ajattelu- ja toimintatavoissa sekä siinä, miten hän tulkitsee asioita ja miten hän suhtautuu niihin. Varhaiset kiintymyssuhteeseen liittyvät kokemukset vaikuttavat merkittävästi myöhempiin ihmissuhteisin. Lapsuudessa rakentuneiden sisäisten mallien, esimerkiksi minäkäsityksen ja kokemusten, pohjalta rakentuu nuoruudessa identiteetti.
Muistot ovat tärkeä osa identiteettiä ja minäkuvaa. Ihmisillä on taipumus kertoa itsestään ja elämästään itselleen tarinaa, jonka osana on heille merkitykselliset muistot. Esimerkiksi McAdams on jäsentänyt persoonallisuutta kolmikerroksisen mallin avulla, jonka kolmas taso muodostuu elämäntarinasta, joka antaa elämälle jatkuvuuden ja merkityksellisyyden tunteen. Narratiivisessa lähestymistavassa elämä ja siitä kertova tarina kehittyvät vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Elämäntarina muuttuu vuosien kuluessa, ja se myös vaikuttaa elämänkulkuun. Elämäntarinassa keskeistä on se, mitä ja minkälaisia muistoja siihen valitaan mukaan ja mitä ei – kertooko ja muistaako ihminen omaa tarinaansa esimerkiksi sankarina vai uhrina. Muistot ja niistä tehtävät tulkinnat ovatkin tärkeä osa mielenterveyttä.
Psykoterapiassa muistojen käsittely on tärkeässä osassa. Psykodynaamisessa persoonallisuusteoriassa ajatellaan, että suurin osa ihmisen mielestä on täysin tiedostamatonta, mutta nämä tiedostamattomat muistot vaikuttavat toimintaamme. Psykodynaamisessa terapiassa pyritään selvittämään näitä tiedostamattomia muistoja ja kokemuksia. Ihmisen elämää, kokemuksia ja muistoja ei voi pyyhkiä pois, mutta esimerkiksi psykoterapiassa voidaan yrittää muuttaa niitä toimintatapoja, joita muistot aktivoivat, ja miettiä erilaisia tapoja suhtautua muistoihin. Myös muissa psykoterapiasuuntauksissa käsitellään usein muistoja ja niiden merkityksiä. Esimerkiksi kognitiivisessa terapiassa voidaan pyrkiä vaimentamaan hankalaa tai traumaattista muistoa, jonka jatkuva mieleen palautuminen tuottaa ihmiselle kärsimystä.
Muistojen merkitystä voi pohtia myös muistisairauksien ja muistin toiminnan häiriöiden kautta. Etenevissä muistisairauksissa potilas unohtaa vähitellen kaikki muistonsa ja samalla hänen identiteettinsä ja persoonallisuutensa muuttuu. Muistin toiminnan häiriöissä potilas voi menettää kyvyn palauttaa mieleen vanhoja muistoja, mutta hänelle voi syntyä uusia muistoja (retrogradinen amnesia), tai potilas voi muistaa vanhat muistot, mutta hänelle ei synny uusia (anterogradinen amnesia). Tällaiset muistin häiriöt tekevät potilaan arjesta vaikeaa ja korostavat muistin merkitystä minäkuvan osana ja tapahtumien ennakoinnin työkaluna.
13–16 p.
Vastaukseen sisältyy pääosin mielekästä tietoa muistojen merkityksestä ihmiselle, eikä vastaus keskity pelkästään muistijärjestelmän toiminnan kuvaamiseen. Tiedon hallinta on hyvää. Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen, perusteluja on useissa kohdin, ja ne ovat paikkansa pitäviä.
22–25 p.
Kiitettävässä vastauksessa on monipuolista psykologista tietoa muistojen merkityksestä ihmiselle. Vastaus sisältää monia psykologian eri osa-alueisiin tukeutuvia näkökulmia. Psykologisen tiedon soveltaminen ja kehittely on johdonmukaista, ja tietoa sovelletaan, kehitellään ja arvioidaan kiitettävästi.