Beskrivningar av goda svar: SV – Psykologi

24.3.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 16.5.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Den främsta grunden för bedömningen av provet i psykologi är att svaret är förankrat i empiriskt härledd och forskningsbaserad kunskap och centrala psykologiska teorier. Människans utveckling, informationsbearbetning, psykiska hälsa och personlighet undersöks inom psykologin ur flera kompletterande perspektiv, såsom det biologiska, det kognitiva eller det sociokulturella. Examinanden ska ledigt kunna utnyttja vetenskapliga forskningsrön baserade på olika psykologiska perspektiv i analysen av psykiska fenomen och processer.

I provet i psykologi bedöms examinandens beredskap att förstå hur psykologisk kunskap genereras och hurdan den här kunskapen är till sin natur. Likaså granskas examinandernas förmåga att bedöma reliabiliteten och validiteten i olika undersökningar. Uppgifterna kan gälla bedömning av aktuella psykologiska forskningresultat eller uppgörandet av en forskningsplan.

Till uppgifterna hör att beskriva, bedöma, diskutera och förklara psykologiska fenomen samt att jämföra olika perspektiv. I flera av uppgifterna ges även möjlighet att överskrida ämnesgränserna. I en del av uppgifterna ingår antingen textmaterial eller videomaterial som det gäller att kombinera med psykologisk kunskap i enlighet med uppgiften.

I provet är uppgifterna indelade i tre grupper: 1 grunduppgifter (t.ex. definiera, beskriv, förklara), 2 tillämpningsuppgifter och 3 vidareutvecklingsuppgifter (t.ex. diskutera, jämför, bedöm, planera). Kriterierna för goda svar avviker från varandra i del 1, 2 och 3. Uppgifterna i del 1 förutsätter i huvudsak redogörelse över kunskaper, medan del 2 och del 3 kräver mera kunskapsbearbetning. Såväl i del 2 som i del 3 krävs förmåga att tillämpa psykologisk kunskap, men i del 3 ligger betoningen speciellt på vidareutveckling, och då kan svaret innehålla insiktsfulla betraktelsesätt och bedömningar av kunskapen och förklaringarna.

En viktig grund för bedömningen är hur djupgående psykologiska insikter examinanden har, hur hen kan tillämpa de här kunskaperna och i hur hög grad hen förmår granska dem kritiskt. Genom att enbart upprepa innehållet i läromaterial kan man inte komma upp till de bästa vitsorden. En del av uppgifterna förutsätter beredskap att analysera aktuella händelser och fenomen på psykologiska grunder. Vid bedömningen fästs särskild vikt vid hur moget svaret är och hur gedigna psykologiska kunskaper det bygger på. Examinanden bör svara på frågorna i enlighet med uppgiftsformuleringen. Det sakinnehåll och de teser som framförs i svaret bör motiveras med klara argument. Vid bedömningen fästs också vikt vid hur välstrukturerat och konsekvent svaret är.

Vissa uppgifter har en maximilängd för svaret. Om antalet tecken överskrider den tillåtna teckenmängden avdras poäng enligt föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.

I tabellen nedan framgår bedömningskriterierna för svaren till uppgifter för 20 respektive 30 poäng. I beskrivningarna av goda svar beskrivs även kriterierna för när ett svar på en 20-poängsuppgift bedöms vara värt 9–11 poäng eller 15–17 poäng och när ett svar på en 30-poängsuppgift bedöms vara värt 13–16 poäng eller 22–25 poäng.

Faktabaserad kunskap 10 / 15 p.
Psykologiska kunskaper och begrepp i svaret
Psykologiska kunskaper och begrepp saknas helt i svaret. Försvarlig:
Svaret bygger på knapphändiga psykologiska kunskaper och begrepp. Hanteringen av psykologisk kunskap är på en försvarlig nivå.
Nöjaktig:
Några relevanta tankar och begrepp baserade på psykologisk kunskap presenteras i svaret. Kunskapen behärskas nöjaktigt.
God:
Svaret bygger på psykologiska kunskaper och begrepp som i huvudsak är ändamålsenliga. Kunskapen hanteras väl men är till vissa delar begränsad.
Berömlig:
Svaret baseras på mångsidiga psykologiska kunskaper och begrepp. Kunskapen behärskas på en berömlig nivå.
Utmärkt:
Svaret innehåller psykologiska kunskaper och begrepp som är djupgående och mångsidiga. Kunskapen behärskas på en utmärkt nivå.
Bearbetning av fakta 10 / 15 p.
Beaktande av uppgiftsformuleringen, utnyttjande av material och svarets struktur
Svaret följer inte uppgifts­formuleringen. Materialet utnyttjas inte alls eller tolkas helt felaktigt. Svaret saknar sammanhang och struktur. Försvarlig:
Svaret följer endast delvis uppgifts­formuleringen. Materialets innehåll antingen bara upprepas eller tolkas delvis fel. Svaret består av fragmentarisk kunskap och den presenteras som en lista.
Nöjaktig:
Svaret är bristfälligt med tanke på uppgifts­formuleringen. Materialet utnyttjas på ett schematiskt och mekaniskt sätt. Svaret följer ställvis en struktur men bygger på lösryckta fakta.
God:
Svaret följer i huvudsak uppgifts­formuleringen, men en del av texten består av lösryckta fakta. Materialet utnyttjas relativt väl. Svaret följer en struktur.
Berömlig:
Svaret följer i huvudsak uppgifts­formuleringen. Materialet utnyttjas väl. Svaret bildar en berömlig helhet.
Utmärkt:
Svaret följer uppgifts­formuleringen. Materialet utnyttjas på ett utmärkt sätt. Svaret bildar en utmärkt välstrukturerad helhet.
Tillämpning, vidareutveckling och utvärdering
Den psykologiska kunskapen tillämpas, vidareutvecklas eller utvärderas inte alls. Svaret bygger på grundlösa fakta eller på ogrundade motiveringar. Försvarlig:
Tillämpningen, vidareutvecklingen och utvärderingen av den psykologiska kunskapen är obetydlig. Motiveringarna är knapphändiga.
Nöjaktig:
Tydliga tecken på tillämpning, vidareutveckling och utvärdering av den psykologiska kunskapen. Det framförda motiveras, men motiveringarna är till vissa delar bristfälliga.
God:
Tillämpningen, vidareutvecklingen och utvärderingen av den psykologiska kunskapen är väl framställd. Motiveringar ingår på flera ställen och de är hållbara.
Berömlig:
Svaret uppvisar en berömlig förmåga att tillämpa, vidareutveckla och utvärdera psykologisk kunskap. Motiveringarna är klara och övertygande.
Utmärkt:
Svaret uppvisar en utmärkt och konsekvent förmåga att tillämpa, utvärdera och speciellt vidareutveckla psykologisk kunskap. Motiveringarna är heltäckande och synnerligen övertygande.
Poäng som motsvarar kriterierna Försvarlig Nöjaktig God Berömlig Utmärkt
20-poängs­uppgifter 1–4 p.5–8 p.9–12 p.13–16 p.17–20 p.
30-poängs­uppgifter 1–6 p.7–12 p.13–18 p.19–24 p.25–30 p.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Flervalsuppgift 20 p.

Nedan finns 10 flervalsuppgifter (1.1–1.10). Välj för varje deluppgift det alternativ som passar bäst. Rätt svar 2 p., fel svar –1 p., inget svar 0 p.

Uppgiften är inte obligatorisk och den kan lämnas obesvarad. Om du har börjat besvara uppgiften men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning, ska du välja alternativet ”Jag svarar inte” för varje deluppgift.

1.1 Efter djupinriktad inlärning 2 p.

  • kan den studerande detaljerat återge innehållet i lärostoffet.  (-1 p.)
  • kan den studerande kombinera det nya stoffet med tidigare inlärda kunskaper.  (2 p.)
  • har den studerande lyckats klara av att använda så kort tid som möjligt på inlärandet av stoffet.  (-1 p.)

1.2 Identitet är 2 p.

  • självuppfattning som utvecklas i ungdomsåren men som kan förändras senare i livet.  (2 p.)
  • självuppfattning som är en del av kärnjaget och som inte kan förändras senare i livet.  (-1 p.)
  • självuppfattning som lättare går att förändra i kollektiva kulturer jämfört med i individualistiska kulturer.  (-1 p.)

1.3 En av personlighetsegenskaperna är utåtvändhet, dvs. extraversion. Denna personlighetsegenskap anger att individen är 2 p.

  • osjälvisk, samvetsgrann och försonlig i sociala situationer.  (-1 p.)
  • aktiv, öppen och entusiastisk i sociala situationer.  (2 p.)
  • nyfiken, känslig och intresserad av andras tankar i sociala situationer.  (-1 p.)

1.4 I närutvecklingszonen 2 p.

  • är uppgifternas svårighetsgrad sådan att det krävs mycket utveckling hos den studerande.  (-1 p.)
  • är uppgifternas svårighetsgrad sådan att den studerande klarar av att lösa dem om hen får hjälp.  (2 p.)
  • är uppgifternas svårighetsgrad sådan att lösningen av dem kräver nya insikter.  (-1 p.)

1.5 Sociala normer 2 p.

  • är de bästa handlingssätten för en grupp.  (-1 p.)
  • är regler som är gemensamt skapade av gruppen och som alla godkänner.  (-1 p.)
  • är de rådande uppfattningarna i gruppen om hur man bör handla.  (2 p.)

1.6 Arvet, dvs. människans gener, 2 p.

  • påverkar intelligensen i samspel med miljön.  (2 p.)
  • bestämmer i praktiken vilka som antas till universitetutbildning i Finland.  (-1 p.)
  • inverkar inte på en enveten människas förmåga att lära sig saker.  (-1 p.)

1.7 Ur språkinlärningens synvinkel är det nödvändigt 2 p.

  • att anknytningen mellan vårdaren och barnet är trygg.  (-1 p.)
  • att man läser böcker för barn.  (-1 p.)
  • att det förekommer interaktion med barnet.  (2 p.)

1.8 Den sensitiva perioden är 2 p.

  • den tidsperiod då det är lättast att lära sig en viss färdighet.  (2 p.)
  • den tidsperiod då individen löper den största risken att drabbas av en psykisk störning.  (-1 p.)
  • den tidsperiod då individens vakenhetstillstånd är optimalt.  (-1 p.)

1.9 Habituering innebär att individen 2 p.

  • lär sig reagera på ett stimulus som hen inte har reagerat på tidigare.  (-1 p.)
  • lär sig reagera på ett stimulus som någon annan har reagerat på tidigare.  (-1 p.)
  • lär sig undvika att reagera på ett stimulus som hen har reagerat på tidigare.  (2 p.)

1.10 Flytande läsfärdighet 2 p.

  • kräver endast omedveten informationsbearbetning.  (-1 p.)
  • kräver endast medveten informationsbearbetning.  (-1 p.)
  • kräver både omedveten och medveten informationsbearbetning.  (2 p.)

2. Begrepp inom informationsbearbetning 20 p.

Nedan finns sex begrepp som berör informationsbearbetning hos människan (2.1–2.6). Välj fyra av begreppen och redogör kort för deras innebörd. Maximal längd för varje svar är 750 tecken.

Lämna inga anteckningar i svarsfältet för de deluppgifter som du inte vill lämna in för bedömning.

2.1 Arbetsminne 5 p.

Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Arbetsminnet är den del av minnessystemet som för en kort stund kan hålla en liten mängd information, dvs. den som just för stunden är viktig för informationsbearbetningen, kvar i minnet. Den information som finns i arbetsminnet kan bearbetas på många sätt, och innehållet i arbetsminnet är medvetet. Det ryms bara några få informationsenheter i arbetsminnet samtidigt, och innehållet i arbetsminnet försvinner snabbt. Vid inlärning lagras arbetsminnets innehåll i lagringsminnet.

2.2 Synaps 5 p.

Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Synapser är kopplingsställen mellan nervceller. Det finns tusentals sådana i nervcellernas förgreningar och de möjliggör kommunikationen mellan nervcellerna. Inom nervcellerna fortplantas nervimpulsen på elektrisk väg, men i synapsen omvandlas de i kemisk form.

När den elektriska signalen når synapsen frigörs transmittorämnen ur vesiklerna i den cell som sänder signalen, dvs. den presynaptiska cellen. Transmittorämnena rör sig över den synaptiska klyftan mellan nervcellerna och förmedlar signalen i kemisk form från den presynaptiska cellen till den postsynaptiska cellen. I mottagarcellen, dvs. i den postsynaptiska cellen ger transmittorämnena upphov till en elektrisk signal igen.

2.3 Hjärnans plasticitet 5 p.

Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Med plasticitet avses nervcellernas och hela hjärnans förmåga att modifieras till följd av erfarenhet. Nervcellerna kan bilda nya förgreningar och synapser samt skapa förbindelser med andra nervceller. På motsvarande sätt kan tidigare förbindelser falla bort för att de inte används. Plasticiteten gör inlärning och utveckling möjlig, och den är som störst hos barn och unga.

Plasticiteten spelar en viktig roll exempelvis när det gäller hjärnans förmåga att reparera sig själv efter en skada. Ifall hjärnan skadas är problemen till följd av händelsen som värst direkt efteråt. Med tiden kan hjärnan modifieras så att nya hjärnområden börjar sköta de skadade områdenas uppgifter. Det är särskilt i ung ålder som människan kan anpassa sig även till stora anatomiska skador på hjärnan.

2.4 Att tänka snabbt, dvs. tankesystem 1 5 p.

Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Snabbt tänkande, dvs. informationsbehandling enligt tankesystem 1, innebär mödolös och automatisk informationsbearbetning utan krav på medveten ansträngning och med snabba, intuitiva och emotionella beslut som följd. Det här är en form av tänkande som människor tillämpar mycket i sin vardag och som man föreställer sig är rätt så likartad hos människor och andra djur.

Det snabba tänkandet sparar tid och energi i vardagen men kan leda till sämre beslut än det medvetna och analytiska tänkandet.

Snabba tänkandet anges vara ett centralt innehåll i Grunderna för gymnasiets läroplan 2019. I Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 har man kunnat behandla fenomenet som en del av beslutsfattandet.

2.5 Schemabaserad varseblivning 5 p.

Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

I schemabaserad varseblivning, dvs. varseblivning som sker uppifrån och ned, styr människans inre modeller varseblivningsprocessen. Observationen bygger då inte enbart på sinnesinformationen i sig, utan informationen leds också från hjärnbarken via thalamus mot sinnesorganen och den inre modellen bestämmer hurudan observation vi söker och vad vi väntar oss att finna. I informationsbearbetning av den här typen anteciperar hjärnan en observation av ett särskilt slag. Människor använder sig av schemabaserad varseblivning till exempel när de letar efter specifika figurer bland andra figurer eller när de vid snabbläsning inte läser hela meningar utan anteciperar fortsättningen på en mening utifrån hur den börjar.

2.6 Kognitiv heuristik 5 p.

Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Kognitiv heuristik är en genväg i tänkandet som människor använder sig av i situationer då det känns svårt eller mödosamt att fatta ett beslut eller utföra en uppgift. I stället för att beakta all tänkbar information vid lösandet av problemet kommer personen med hjälp av heuristiska metoder fram till en snabb lösning som baserar sig på en enkel regel.

Exempelvis när det gäller att bedöma sannolikheten för något använder sig människor ofta av tillgänglighetsheuristik, och bedömer då sannolikheten utifrån om de på senare tid har sett exempel på en sådan sak.

Heuristiker ingår i det snabba tänkandet och underlättar fattandet av snabba beslut i svåra situationer. Mången gång kan resultaten av dem emellertid vara snedvridna eller logiskt felaktiga.

Kognitiv heuristik anges vara ett centralt innehåll i Grunderna för gymnasiets läroplan 2019. I Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 har man kunnat behandla fenomenet som en del av beslutsfattandet.

Varje enskild deluppgift poängsätts på en skala med 0, 1, 3 eller 5 poäng.

0 p. Svaret bygger inte på korrekt kunskap.

1 p. I svaret bygger en liten del på en korrekt definition, men till största delen är svaret felaktigt eller svaret saknas.

3 p. I svaret förklaras begreppet någorlunda bra, men svaret innehåller små fel och brister.

5 p. Begreppet definieras på ett klart och felfritt sätt.

Om antalet tecken överskrider den tillåtna teckenmängden avdras poäng enligt föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.

3. Betydelsen av arvets och miljöfaktorernas interaktion för den psykiska utvecklingen 20 p.

Arvet, dvs. människans gener, styr i samverkan med miljön utvecklingen av de psykologiska egenskaperna.

Välj en psykologisk egenskap och beskriv tre sätt på vilka interaktionen mellan arvet och miljön kan påverka utvecklingen av denna egenskap. Numrera i ditt svar de tre beskrivningarna av interaktionen mellan arvet och miljön med siffrorna 1–3.

Svaret får inte överskrida 2000 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    I ett bra svar har examinanden valt en psykologisk egenskap som ämne för sin behandling. Den psykologiska egenskapen kan exempelvis vara en personlighetsegenskap eller ett temperamentsdrag, intelligens eller ett anlag för att drabbas av någon psykisk störning. I svaret kan examinanden redogöra för hur arvet och miljön på tre olika sätt tillsammans kan påverka utvecklingen av egenskapen.

    I svaret kan man t.ex. beskriva hur barnets tidiga uppväxtmiljö kan stödja egenskaper som barnet bär med sig i sina gener. Barnet ärver av sina biologiska föräldrar såväl en genuppsättning som en miljö som utvalts i enlighet med föräldrarnas genetiska egenskaper. Det här leder till att egenskaperna ackumuleras och förstärks. Individen kan t.ex. ha ett genetiskt anlag för extraversion samtidigt som uppväxtmiljön kan lära hen att ge starkare uttryck för sig själv. I svaret kan exeminanden också hänvisa till begreppet epigenetik, som innebär att miljön kan förorsaka förändring i genernas verksamhet.

    När en person blir äldre har hen möjlighet att själv välja sin egen omgivning. Då söker hen sig ofta till miljöer som stöder de nedärvda egenskaperna. Personen väcker också i sin omgivning olika reaktioner beroende på vilka egenskaper hen har. T.ex. en person som på grund av sina gener har en hög intelligens får som barn ofta positiv respons på sin problemlösningsförmåga. Det här uppmuntrar personen att som vuxen söka sig till en sådan miljö, t.ex. en högskola eller ett krävande arbete, där hen har möjlighet att ytterligare utveckla sin intelligens.

    Å andra sidan inverkar arvet också på hur individen reagerar på miljöfaktorerna. Vissa individer kan vara känsligare för omgivningens påverkan medan andra är mindre mottagliga för miljöpåverkan, vare sig den är positiv eller negativ. När en människa t.ex. drabbas av motgångar i livet inverkar generna på hennes benägenhet att drabbas av depression.

    9−11 p.
    I svaret har examinanden valt en psykologisk egenskap och behandlat dess utveckling utifrån minst två exempel med anknytning till interaktionen mellan arvet och miljön. Svaret är baserat på adekvata psykologiska begrepp. Hanteringen av kunskapen är god men i någon mening klart begränsad.

    15−17 p.
    För sitt svar har examinanden valt en psykologisk egenskap och behandlat dess utveckling på ett korrekt och mångsidigt sätt med hjälp av tre exempel med koppling till interaktionen mellan arv och miljö. De tre former av interaktion som valts för behandlingen är numrerade, och de skiljer sig från varandra på ett tydligt sätt.

    Om antalet tecken överskrider den tillåtna teckenmängden avdras poäng enligt föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.

    Del 2: 20-poängsuppgifter

    4. Ätande och prat om mat 20 p.

    Analysera de motiv och känslor som är kopplade till ätande och prat om mat. Du kan utnyttja material 4.A i ditt svar.

      I ett bra svar kan examinanden behandla de motiv och känslor som är förbundna med ätande och prat om mat utifrån exempelvis biologiska, psykiska och sociala delfaktorer.

      Att äta är för människan ett grundbehov med biologiskt motiv, dvs. målet är att upprätthålla livet. Ätandet är också förbundet med lustprincipen, dvs. människan upplever känslor av njutning och välbehag när hon äter. Inom psykologins olika delområden betonas motiven för ätande på olika sätt utifrån delområdets egna traditioner. Så betonar man exempelvis inom evolutionspsykologin den betydelse motivet att äta har för överlevnaden och för att generna ska kunna gå vidare till kommande generationer. Inom den kognitiva motivationspsykologin talar man för sin del om inre och yttre motivation samt om lustkänslor förknippade med ätandet. Inom socialpsykologin behandlar man gruppfenomen och kulturfaktorer som är förknippade med ätandet.

      I de utvecklade länderna är det svårt att välja sin mat eftersom det finns ett så stort utbud av olika sorters mat. Mitt i det rika utbudet är det nödvändigt att välja, och samtidigt finns det ofta en strävan efter begränsningar av ätandet på många olika sätt. Det här kan leda till motivkonflikt och konflikter mellan egna behov, målsättningar och känsloidentifiering.

      Motivkonflikterna och svårigheten att identifiera sina egna behov och känslor hänger ihop med känsloreglering. Under sin livstid lär sig individen olika färdigheter och sätt att reglera sina känslor. Ätandet kan vara en sådan praxis, och därför är känslorna och reglerandet av känslor en av de faktorer som påverkar ätandet. Att äta sötsaker och fet mat är t.ex. för många ett effektivt sätt att lugna ner sig, och därför kan svårigheterna att reglera ätandet vara kopplat till svårigheter med känsloregleringen. Ätandet kan bli ett sätt att bedöva känslor av obehag, t.ex. skuld eller sorg, eller ett sätt att lugna ner överaktiveringen av kroppen i stressande situationer. Ibland kan ätandet i sig förorsaka stress, och då kan det uppstå en ond cirkel av svåra känslor. Känslor och ätande påverkar alltså människans välbefinnande på många olika sätt. Ätandet regleras således ofta av andra faktorer än av hunger och mättnad.

      Känslorna och motiven som är förbundna med ätande påverkas dessutom av omständigheter i miljön och av andra människor. I många kulturer är ätandet också förknippat med olika sociala händelser, t.ex. fester, och därför äts det ofta mat av sociala orsaker i stället för av ett direkt behov av näring. I dessa fall har maten syftet att skapa positiva känslor i gruppen.

      Av de negativa känslorna är exempelvis skam en social känsla, och ett kulturrelaterat matprat ger ofta upphov till just skam. Artikelutdraget i materialet handlar just om skuldbeläggande prat om mat. Socialpsykologiska faktorer som gruppåverkan och konformistiska fenomen har den effekten att pratet om mat ofta upplevs som skuldbeläggande. I den offentliga debatten och i andra diskussioner får maten och ätandet ofta en tudelad roll: å ena sidan betonas njutningen i recept och bilder på festmåltider och å andra sidan betonas kontroll och självdisciplin i kostråden.

      I ett extra förtjänstfullt svar, eventuellt med ett ämnesöverskridande perspektiv, kan examinanden analysera hur ätandet och pratet om mat har blivit en del av individens identitet och är en fråga om en historisk utveckling eftersom sådant inte har förekommit så här starkt under tidigare decennier. När det finns mat i överflöd och individen har stor valfrihet har matvanorna också blivit ett sätt att förmedla vad personen upplever, tänker och vill framstå som. Med sina matval befäster och stöder individen sina egna fria val och sin identitet. Ätandet kan samtidigt vara ett etiskt ställningstagande och en form av samhällspåverkan, vilket på ett bredare plan kan ha en effekt på hurdan mat det kommer att produceras i framtiden.

      I svaret kan man också behandla olika ätstörningar. Ätstörningarna innebär störningar i den psykiska hälsan som betecknas av att ätandet och förhållandet till mat har blivit ett problem som helt dominerar individens liv. Uppkomsten av ätstörningar påverkas av omgivningens sätt att tala om mat och att förhålla sig till maten som ett medel för en strävan att få en perfekt kropp och ett perfekt liv.

      9–11 p.
      I ett bra svar analyserar examinanden de motiv och känslor som är förbundna med ätande och prat om mat. De psykologiska kunskaperna motiveras på ett hållbart sätt på flera ställen och svaret är strukturerat.

      15–17 p.
      I ett berömligt svar noterar examinanden att pratet om mat är kopplat till många olika motiv och känslor och att regleringen av ätandet inte enbart handlar om behovet av att få i sig näring. I svaret behandlas också ätandet och pratet om mat som en del av samhället och kulturen. Den psykologiska kunskapen motiveras på ett övertygande sätt och svaret har en berömlig struktur.

      5. Betydelsen av att sova 20 p.

      Redogör för vad som händer i hjärnan när vi sover och vilken nytta människan har av att kunna sova.

        I ett bra svar definierar examinanden vad sovande är, hur tillståndet i hjärnan förändras och vilken nytta människan har av att sova. Det är viktigt att examinanden noterar de båda delarna i uppgiften: hjärnans verksamhet och nyttan.

        Sovandet innebär ett vilotillstånd för hjärnan och hela kroppen. Dygnsrytmen och hur mycket trötthet som hopats under den vakna tiden påverkar när vi sover och hur länge vi sover. Det förekommer också individuella skillnader i fråga om sömnbehov. Hjärnstammen, och speciellt det retikulära nätverket, reglerar människans vakenhet och har en viktig del i att upprätthålla det sovande tillståndet. Det parasympatiska nervsystemet är också aktivt under sömnen.

        När människan sover uppfattar hon inte medvetet sin omgivning. Informationen från sinnesorganen leds inte till hjärnan som vid vaket tillstånd, och hjärnans signaler till musklerna går inte heller fram som när vi är vakna.

        Hjärnan genomgår 4–6 sömncykler under nattsömnen med växlande stadier av lätt sömn, djup sömn och REM-sömn. Under den lätta och den djupa sömnens stadier blir hjärnans elektriska aktivitet långsammare och kroppen slappnar av. Den lätta och den djupa sömnen kallas tillsammans non-REM-sömn. Den djupa sömnen kallas också sömn med långsamma vågo, och det är av sömnstadierna det viktigaste för återgången till vaket tillstånd. Under REM-sömnen ökar hjärnans elektriska aktivitet så att den påminner om hjärnaktiviteten vid vaket tillstånd. I REM-sömnstadiet drömmer vi också ofta – men ny forskning visar att människan drömmer även under non-REM-tillståndet. Examinanden kan i sitt svar behandla drömmandet som en aspekt av nyttan av att kunna sova.

        Forskningen har inte entydigt kunnat klargöra varför människan behöver sova, men det finns mycket forskningsrön om effekterna av sömn och på motsvarande sätt om effekterna av sömnbrist. För att kunna upprätthålla sin vakenhet och uppmärksamhet behöver människan en tillräcklig mängd sömn. När en människa har sovit gott är hennes kognitiva kapacitet som bäst, medan sömnbrist försämrar koncentrationen och reaktionshastigheten och försvagar problemlösningsförmågan. Detta ökar mängden felprestationer i olika kognitiva uppgifter, vilket är särskilt allvarligt i trafiken.

        En av sömnens uppgifter är att stödja inlärningen samt organiseringen och upprätthållandet av minnessystemet. En tillräcklig mängd sömn efter idkande av studier behövs för att det ska bli bestående minnen av det inlärda, och på motsvarande sätt lär man sig långsammare om man har fått för lite sömn. För barn är sömnen viktig också för den fysiska utvecklingen, och tillräcklig vila hjälper också vuxna att utvecklas, t.ex. inom sport och idrott.

        Också den fysiska och den psykiska hälsan kräver att vi sover. Under sömnen gör sig hjärnan av med slaggprodukter, nervförbindelser som inte längre behövs bryts ned och viktiga förbindelser stärks. Långvarig sömnbrist ökar risken för utveckling av minnesstörningar. Sömnproblemen har ofta en koppling till affektiva störningar som depression. En tillräcklig mängd sömn stärker immunförsvaret och hela kroppens ämnesomsättning.

        Notera skillnader i läroplanerna:

        I den nya läroplanen (GLP 2019) omnämns vid sidan av sömnen också dygnsrytmen. Dygnsrytmen upprätthålls i hjärnan av den suprakiasmatiska kärnan. För att den ska synkronisera med omgivningen krävs både hormonet melatonin och yttre stimulus, som att se ljus. För den här uppgiften är det inte nödvändigt att redogöra för de neurala grunderna bakom människans dygnsrytm, men det är förtjänstfullt att nämna det som en naturlig del av beskrivningen av hjärnaktiviteten under sovandet.

        9–11 p.
        I svaret beskrivs hjärnans verksamhet under sömnen i huvuddrag korrekt, och examinanden ger exempel på hur sovandet påverkar informationsbehandlingen och välbefinnandet. Med undantag av vissa bristfälligheter utnyttjas den psykologiska begreppsapparaten väl. Svaret är strukturerat och examinanden har beaktat de båda frågorna i uppgiften.

        15–17 p.
        I svaret beskrivs hjärnaktiviteten under sömnen, samt hur sovandet påverkar informationsbehandlingen och välbefinnandet, på ett mångsidigt och korrekt sätt. Hanteringen av den psykologiska kunskapen är utmärkt och svaret är välstrukturerat. Uppgiftens bägge delar har beaktats och svaret bildar en berömlig helhet.

        6. Personlighet och inlärning 20 p.

        Granska material 6.A och redogör i korthet för de centrala resultaten i den presenterade undersökningen. Bedöm också resultatens signifikans med tanke på den ungas inlärningsväg, alltså med tanke på hur studierna framskrider och på studieframgången.

          Sammandrag av resultaten:
          Undersökningens centrala resultat var att elevens samvetsgrannhet korrelerade positivt med de betyg som läraren gett i både modersmålet och matematik – ju mera samvetsgrann elev, desto högre betyg. Korrelationen var emellertid synnerligen svag. Samvetsgrannheten korrelerade inte positivt med prestationen i det nationella kunskapstestet, sambandet var tvärtom negativt, men mycket svagt så. Öppenhet korrelerade positivt med såväl modersmålsvitsordet som med prestationen i det nationella kunskapsprovet. Öppenhet hade nästan inget samband med betygsvitsordet i matematik eller med prestationen i det nationella kunskapstestet.

          Bedömning av signifikans:
          Elevens samvetsgrannhet inverkade klart positivt på vitsordet som läraren gav på betyget. Läraren kan ha bildat sig ett positivt schema av eleven, t.ex. att hen gör sina läxor samvetsgrant, och därför kan läraren bedöma elevens kunskapsnivå som högre än den de facto är. Eftersom det handlar om en relativt bestående personlighetsegenskap kan man tänka sig att eleven har stor nytta av den i skolan – ifall man oftare blir positivt bedömd kan det inverka positivt på uppfattningen om självförmåga och på självbilden, vilket i sin tur gör att studiemotivationen hålls hög. Å andra sidan kan det hos eleven också formas en snedvriden bild av nivån på det egna kunnandet, vilket senare kan påverka studierna på ett negativt sätt.

          Undersökningsresultaten pekar på att bedömningen av elevens studieprestation kan vara mera tillförlitlig i de fall där bedömaren inte känner eleven personligen. Här uppstår frågan om huruvida det är rättvist att konkurrensen om platser för vidarestudier (t.ex. studieplatser i gymnasiet) baserar sig på slutbetyget från nionde klass. Kan det gå så att de samvetsgranna eleverna vid sådana urval har större chanser att få en gymnasieplats i enlighet med sin önskan, ifall konkurrensen är hård?

          Öppenhet hade samband med bättre prestationer i modersmålet både i lärarbedömningen och i det nationella kunskapsprovet. Av detta kan man sluta sig till att öppenhet, t.ex. en därmed förbunden riklig användning av fantasi, kan hjälpa eleven i olika modersmålsuppgifter. Den här personlighetsegenskapen förvränger trots allt inte lärarens bedömning av eleven eftersom effekten var positiv också i det nationella kunskapsprovet.

          Utöver detta kan examinanden i sitt svar diskutera vilka personlighetsegenskaper som inverkar på interaktionen mellan individen och miljön och hur man i lärmiljön och i undervisningen bättre skulle kunna beakta elevernas olika personlighetsegenskaper. Även om de korrelationer som upptäcktes i samband med undersökningen inte var stora så var de ändå mera systematiska än slumpmässiga rön, dvs. de var statistiskt signifikanta. I ett bra svar kan man kombinera diskussionen om signifikansen med bedömningen av undersökningens reliabilitet och validitet. Det handlade om en stor och representativ grupp av elever, vilket betyder att generaliserbarheten med populationen, alla tyska 9.-klassare, var god. Bedömningen av elevens personlighet baserade sig däremot på självvärdering och några frågor. Här ges inga garantier när det gäller reliabiliteten eller validiteten. Många kan ha svarat på frågorna på ett socialt önskvärt sätt, möjligen för att vara sin lärare eller bedömaren av det nationella provet till lags, eftersom det handlade om en enkät i anslutning till skolan.

          9–11 p.
          Båda delarna av uppgiften besvaras väl. Resultatet förklaras i huvuddrag på ett korrekt sätt. Undersökningsresultaten och deras signifikans diskuteras till en viss grad, och de kombineras med lämpliga psykologiska begrepp eller kunskaper. I någon mån utvärderas också undersökningen ur inlärningsvägens perspektiv.

          15–17 p.
          Sammandraget av undersökningsresultatet är helt korrekt. I ett berömligt svar går examinanden smidigt över till ett utvärderande grepp och finner i resultaten tydliga tecken på skillnader när det gäller personlighetsegenskaperna och deras signifikans. I svaret används psykologiska begrepp på ett träffsäkert sätt. I svaret diskuteras undersökningens eventuella begränsningar på en insiktsfullt sätt.

          Del 3: 30-poängsuppgifter

          7. Att aga barn 30 p.

          Läs material 7.A och diskutera hur aga i barnuppfostran påverkar utvecklingen hos ett barn som inte ännu har uppnått skolåldern och varför utövning av aga ofta verkar gå i arv från generation till generation.

            För svaret på frågans första del kan examinanden utnyttja allmänna teorier om vad som är en trygg och god uppväxtmiljö för barn. Man kan reflektera över aga i motsats till en sådan interaktion där föräldern handlar sensitivt och beaktar barnets behov och utvecklingsnivå. Sensitivt föräldraskap hjälper barnet att utveckla sin känsloregleringsförmåga och ger det möjlighet att öva sig på att reglera sina känslor på ett tryggt sätt. Den sensitiva föräldern förstår barnets känslor och lever sig in i dem och erbjuder på det sättet barnet ett adekvat stöd för regleringen av olika känslor.

            Ett sensitivt föräldraskap lägger grunden för en trygg anknytningsrelation. Om förälderns beteende är oförutsägbart eller skrämmande är risken stor för att barnet utvecklar en motstridig eller undvikande anknytning. I en miljö som präglas av mycket våld eller bristfälligheter kan anknytningen också vara desorganiserad, så att barnet saknar en klar beteendemodell för hur det kan få stöd av sina föräldrar i stressande situationer. I en undvikande anknytningsrelation lär sig barnet att dölja sina egna behov och undvika att söka stöd hos föräldrarna. Ju otryggare barnets anknytning är, desto mindre hjälp får det av föräldrarna för sin egen känsloreglering. Ett barn som upplever otrygghet kan också ha svårare att koncentrera sig på leken. Agan ger barnet en känsla av emotionell ensamhet. Barnet kan drabbas av ökade känslor av skuld och skam inför sig själv. Agan inverkar på ett grundläggande och negativt sätt på barnets gryende självupplevelse. Att växa upp i en atmosfär av rädsla kan vara en källa till kronisk stress eller ångest för barnet. Svaret kan också inbegripa stressfysiologi.

            Frågans andra del utmanar examinanden att diskutera saken ur den agande förälderns perspektiv. Det kan finnas flera olika mekanismer bakom bruk av aga som går från generation till generation. En förälder som har upplevt aga i sin barndom kan ha en förvrängd uppfattning om agandet. Hen kan göra den felaktiga slutledningen att eftersom hen själv har klarat sig bra i livet så har hen inte tagit någon skada av agan. Hen kan ha ett inre schema utifrån sina egna upplevelser enligt vilket ett gott föräldraskap innebär att kunna ta till kraftåtgärder vid behov för att styra barnets beteende. På samma sätt som de egna föräldrarna har haft svårt att leva sig in i hens känslor har hen kanske själv som förälder svårt att leva sig in i sina barns negativa känslor och förstå till exempel arga utbrott eller trötthet hos barnet. Barnets ilska eller dåliga mående kan väcka ilska hos föräldern. Föräldern som agar har ofta svårt att behärska sin egen vrede. Föräldrarna kan också känna sig hjälplösa när det gäller att hantera sina barns känslor och ty sig till kraftmedel även då de förstår att de gör fel.

            Frågan ska utmana till en diskussion om hur empati utvecklas. Ifall barnets känslor och behov inte väcker förståelse, kan barnets egen empatiutveckling då störas så att skadan går igen också i de följande generationerna? Barnet är lojalt i förhållande till sina föräldrar också i de fall då barnet behandlas fel. Att bryta den onda cirkeln kräver en medveten förståelse av att jag själv har blivit bemött felaktigt och med utövning av våld och att jag som förälder inte mera vill upprepa samma beteendemönster med mina egna barn. Därför är det viktigt att prata om och att kriminalisera barnaga.

            13−16 p.
            Svaret bygger på i huvudsak relevanta psykologiska kunskaper och begrepp om barnets utveckling och om föräldraskap. Kunskapshanteringen är god, men till vissa delar begränsad. Svaret följer uppgiftsformuleringen i huvudsak, men en del av texten förblir lösryckt. Den psykologiska kunskapen tillämpas, utvecklas och utvärderas väl. Motiveringar ingår på många ställen och de är korrekta.

            22−25 p.
            I svaret ingår mångsidiga psykologiska kunskaper om barnets utveckling och om föräldraskap. Kunskapshanteringen är berömlig och svaret följer i huvudsak uppgiftsformuleringen. Den psykologiska kunskapen tillämpas, utvecklas och utvärderas på ett berömligt sätt. Motiveringarna är klara och övertygande.

            8. De ungas välbefinnande under coronatiden 30 p.

            Det rapporteras om att problemen med psykisk ohälsa och användning av rusmedel bland unga i flera länder har ökat under COVID-19-pandemin. Å andra sidan framträder det i undersökningarna en grupp ungdomar hos vilka välbefinnandet trots pandemin har hållits oförändrat eller till och med ökat. Diskutera vilka faktorer hos individen och under ungdomsperioden som kan påverka resiliensen, det vill säga fungera som en styrka och som en resurs som stöder välbefinnandet.

              I ett bra svar görs en klar koppling till ungdomsperioden, även om de faktorer som ökar resiliensen kan tillämpas på flera olika åldersperioder. Resiliensen antas visa sig i situationer där individens invanda handlingsmodeller inte fungerar på samma sätt som tidigare. På grund av resiliensen återhämtar sig individen snabbare från påfrestande och stressande situationer och återfår sin funktionsförmåga. I ett bra svar utvecklar examinanden på ett insiktsfullt sätt tankar om vilka styrkor och faktorer med tanke på ökad flexibilitet som kan kopplas till ungdomsperioden.

              En speciell egenskap som hör ihop med ungdomsperioden, som kan öka resiliensen, är exempelvis att den ungas hjärna inte är färdigt utvecklad: Den vanföreställning i fråga om sin egen osårbarhet och den vilja att ta risker som ofta är förbunden med ungdomstiden låter de unga leva ett genomsnittligt sett mera normalt liv. De umgås t.ex. med sina vänner trots restriktionerna. Vanföreställningen om osårbarhet kan också skydda den unga mot rädslor och ångest. Samtidigt har den ungas tänkande sedan barndomsåren blivit mera mångdimensionellt, vilket kan öka flexibiliteten. Den unga har sannolikt också en mera flexibel intelligens än t.ex. de äldre, och de unga har en förmåga att på ett enklare sätt analysera och lösa nya typer av problemsituationer samt anpassa sig till förändringar i världen.

              Typiskt för ungdomstiden är att dygnsrymen förskjuts mot kvällen. Tidsinbesparingen i fråga om skolresor till följd av distansundervisningen kan hjälpa vissa unga att hålla sig piggare under lektionerna. Vännerna är också speciellt viktiga i ungdomsåren. Det starka behovet av att vara tillsammans med sina kompisar i denna åldersfas kan fungera som en skyddande faktor.

              I svaret kan examinanden även lyfta fram allmänna faktorer som är förbundna med resiliens (t.ex. hoppfullhet och optimism), temperamentsdrag och personlighetsegenskaper som stöder anpassningen eller en svag benägenhet för fysiologiska stressreaktioner. I sitt svar kan examinanden också nämna andra faktorer som ökar miljöresurserna, såsom stödet från familjen och familjens försörjning under pandemin.

              Det är också bra att påpeka att de ungas livssituationer var olika redan innan pandemin bröt ut och att de inte alla hamnade i likadana omständigheter till följd av pandemin. Ifall exempelvis den ungas sociala nätverk hålls intakt trots att hen inte är fysiskt i skolan så är situationen en annan än om det huvudsakliga sociala nätverket har grundat sig på att man träffas i skolan.

              13−16 p.
              Svaret bygger på huvudsakligen relevanta psykologiska kunskaper och begrepp i relation till den unga individen och ungdomstiden gällande de faktorer som kan ha ökat resiliensen under coronapandemin. Kunskapen hanteras på ett bra sätt men är till vissa delar begränsad. Svaret följer i huvudsak uppgiftsformuleringen, men en del av texten förblir lösryckt. Den psykologiska kunskapen tillämpas, utvecklas och utvärderas väl. Motiveringar ingår på flera ställen och de är korrekta.

              22−25 p.
              I svaret behandlar examinanden den unga och ungdomstiden på ett mångsidigt sätt med hjälp av psykologiska begrepp och med kunskap om de faktorer som kan hjälpa de unga att klara sig bättre genom pandemin. Kunskapshanteringen är berömlig och svaret följer i huvudsak uppgiftsformuleringen. Den psykologiska kunskapen tillämpas, utvecklas och utvärderas på ett berömligt sätt. Argumenteringen är klar och övertygande.

              9. Minnenas betydelse 30 p.

              Under sin livstid upplever en människa en enorm mängd olika saker och händelser som formas till minnen. Diskutera utifrån psykologisk kunskap vilken betydelse minnena har för människan.

                I ett bra svar behandlas minnenas betydelse mångsidigt med stöd av kunskaper från psykologins olika delområden. Minnenas betydelse är också annat än minnesverksamheten, och i ett förtjänstfullt svar koncentrerar sig examinanden inte enbart på att beskriva minnessystemen. Uppgiften kan besvaras på ett berömligt sätt utan någon detaljerad behandling av minnets struktur och den neurala bakgrunden. På motsvarande sätt behandlar examinanden i ett bra svar minnen i en vidare bemärkelse än enbart utifrån en beskrivning av minnessystemen.

                För att minnen ska skapas och kunna återkallas är arbetsminnet och långtidsminnet viktiga. Det skapas inte minnesbilder av saker som individen inte fäst sin uppmärksamhet vid och som hen inte har bearbetat i sitt arbetsminne. I arbetsminnet hålls infomationen bara en kort stund, och när minnen bildas går informationen vidare till långtidsminnet. Minnena lagras i långtidsminnet, där de är omedvetna, och därifrån plockas de fram i samband med återkallandet till arbetsminnet där de sedan blir medvetna igen. Lagringsminnet indelas i procedurminne (färdighetsminne) och deklarativt minne (innehållsminne). Med minnen avser man i allmänhet innehållsminnet (dvs. det deklarativa minnet eller kunskapsminnet) och det episodiska minnet (dvs. händelseminnet eller det biografiska minnet).

                I innehållsminnet föreställer man sig att minnesstoffet inryms i vidare nätverk, så kallade inre modeller. När erfarenheter, kunskaper och minnen anhopas kan människan förstå och lagra nytt material inom ramarna för redan existerande inre modeller. De inre modellerna är inte bara ett direkt lagrande av observationer och erfarenheter, utan det handlar om ett aktivt berikande. Ulrich Neissers perceptionscykel beskriver hur den inre modellen styr observationerna i miljön och händelser i miljön styr valet av vad som uppfattas, liksom hur denna upplevelse förstärker och modifierar de inre modellerna. Våra inre modeller är alltså individuella, och eftersom de styr perceptionerna förekommer det individuella skillnader i våra perceptioner och i de erfarenheter och minnen som bildas av dessa perceptioner. Olika människor minns samma upplevelser på olika sätt eftersom deras inre modeller styr deras uppmärksamhet till olika saker.

                De inre modellerna är också förbundna med många slags känslor och olika omedvetna faktorer. Eftersom minnena är en del av de inre modellernas nätverk aktiverar ett minne ett annat, och detta nätverk av minnen och erfarenheter bildar en betydelsefull plattform för hur en individ uppfattar, upplever och minns saker.

                Att återkalla i minnet, dvs. att minnas, innebär att föra över ett minneselement från lagringsminnet till det medvetna arbetsminnet. Det är rekonstruktivt, dvs. när information och minnen återkallas i medvetandet omstruktureras de (de fylls t.ex. ut eller förändras). Av denna orsak förändras människans kunskaper och minnen och hen kan tolka sina upplevelser på ett nytt sätt. Särskilt de episodiska minnena kan vara ganska otillförlitliga.

                Ur ett biologiskt perspektiv har människan ett minne, och hon formar minnen för att lära sig av sina erfarenheter. Minnenas evolutiva funktion är inte att i detalj minnas det förgångna utan att lära sig av sina erfarenheter för att i framtiden kunna undvika negativa saker och uppnå sådant som är positivt. Minnena hjälper oss att fungera i världen och förutse vad som kan hända i framtiden.

                Hos barn är minnesstrukturerna, de krävande kognitiva funktionerna och de inre modellerna, ännu bara under utveckling. Så småningom börjar spädbarnet ändå uppfatta bekanta saker och vanor. Barnet får erfarenheter av omvårdnad (dvs. anknytningsrelationer) och av atmosfären. Med ökad ålder blir erfarenheterna flera, och så småningom bildas de första medvetna minnesbilderna. Barndomsminnena är sällan tydliga minnesbilder. Även om det ofta är svårt att återkalla minnen från barndomen medvetet så påverkar de och kommer till uttryck t.ex. i individens sätt att tänka och handla samt i hur hen tolkar saker och förhåller sig till dem. Erfarenheter som härrör sig från tidiga anknytningsrelationer påverkar senare människorelationer på ett betydelsefullt sätt. De inre modeller som har byggts upp i barndomen, t.ex. jaguppfattningen och erfarenheter, utgör grunden för identiteten som byggs upp i ungdomsåren.

                Minnena är en viktigt del av identiteten och självbilden. Människor har en benägenhet att för sig själva skapa en berättelse om sig själv och sitt liv, i vilken minnen som är betydelsefulla för dem ingår. T.ex. Mc Adams har strukturerat personligheten med hjälp av en modell bestående av tre nivåer. Den tredje nivån i denna modell består av personens livshistoria som ger en känsla av kontinuitet och mening. I den narrativa ansatsen utvecklas livet och livsberättelsen i samspel med andra. Livsberättelsen förändras under årens lopp, och den påverkar också hur livet förlöper. Det viktiga i livsberättelsen är vilka och hurdana minnen som tas med i den och vilka som väljs bort – exempelvis om personen minns och berättar om sig själv som hjälte eller som offer i sin livsberättelse. Minnena och hur personen tolkar dem har en stor betydelse för den psykiska hälsan.

                Inom psykoterapi spelar minnena en viktig roll. Inom den psykodynamiska personlighetsteorin tänker man att människans sinne till största delen är omedvetet men att de omedvetna minnena påverkar våra handlingar. I den psykodynamiska terapin är målet att utreda dessa omedvetna minnen och erfarenheter. En människas liv, erfarenheter och minnen kan inte raderas ut, men exempelvis i psykoterapi kan man försöka förändra de beteenden som minnena aktiverar och fundera ut olika sätt att förhålla sig till minnena. Även vid andra inriktningar inom psykoterapi behandlar man minnen och deras innebörder. T.ex. kan man i kognitiv terapi försöka tona ner de svåra och traumatiska minnen som förorsakar lidande för individen genom att ständigt återväckas i medvetendet.

                Minnenas betydelse kan också diskuteras utifrån minnessjukdomar och störningar i minnesfunktionen. Vid progredierande minnessjukdomar glömmer patienten så småningom alla sina minnen och samtidigt förändras hens identitet och personlighet. Vid minnesstörningar kan patienten förlora förmågan att återkalla gamla minnen, men hen kan skapa nya minnen (retrograd amnesi), eller så kan patienten komma ihåg gamla minnen men det skapas inga nya (anterograd amnesi). Sådana minnesstörningar försvårar patientens vardag och understryker minnets betydelse som en del av självbilden och som ett verktyg för att förutse händelser.

                13–16 p.
                Svaret bygger på i huvudsak relevanta kunskaper om minnenas betydelse för människan, och begränsas alltså inte enbart till en beskrivning av minnessystemets funktion. Kunskapshanteringen är god. Svaret följer i huvudsak uppgiftsformuleringen, motiveringar ingår på många ställen och de är korrekta.

                22–25 p.
                Ett förtjänstfullt svar bygger på mångsidiga psykologiska kunskaper om minnenas betydelse för människan. I svaret ingår flera perspektiv som baserar sig på olika delområden inom psykologin. Tillämpningen och bearbetandet av den psykologiska kunskapen är konsekvent och kunskapen tillämpas, vidareutvecklas och utvärderas på ett berömligt sätt.