Beskrivningar av goda svar: SV – Ortodox religion
29.3.2023
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 16.5.2023
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Religionsundervisningens centrala uppgift är att stödja den studerandes allmänbildning i fråga om religioner och livsåskådningar. I religionsundervisningen sätter sig den studerande in i olika religioner och religiositet som fenomen samt religionslöshet. I den ortodoxa religionsundervisningen fördjupar sig den studerande i den ortodoxa kyrkans och kristendomens olika utvecklingsskeden. Undervisningen omfattar också den ortodoxa kyrkans viktigaste principer när det gäller lära och etik. Dessutom går den studerande igenom andra betydelsefulla kyrkor och religioner. Religionerna granskas som en del av kulturen, kulturtraditionen och samhället samt individens och samfundets liv.
Provet i religion innefattar nio uppgifter, av vilka examinanden bör besvara fem. Provet omfattar två delar. Del 1 består av sex uppgifter. Varje uppgift ger 0–20 poäng. Del 2 består av tre uppgifter som ger 0–30 poäng per uppgift. Av uppgifterna i del 1 kan man besvara tre, fyra eller fem, av uppgifterna i del 2 högst två. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.
Provet innehåller uppgifter av olika karaktär och svårighetsgrad. En del av uppgifterna förutsätter ett koncentrerat och kort svar, en del att man behärskar stora ämnesområden och svarar i essäform. Uppgifterna kan innehålla material som texter, bilder, videor, kartor, diagram, figurer och statistik. Innehållet i materialet bör utnyttjas, tillämpas och bedömas på ett sakligt sätt. Om en uppgift har material bör man i regel hänvisa till det i svaret. Uppgifterna kan innehålla begränsningar i fråga om teckenmängd. I detta fall är det fråga om maximilängden för svaret. Då sänks inte poängen för svaret om teckenmängden underskrids, ifall sakinnehållet är tillräckligt och framställningen tydlig. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.
I provet i religion bedöms examinandens faktakunskaper, hantering av informationen och framställningssätt. I fråga om faktakunskaper bedöms examinandens kännedom om sakinnehållet i lärokursen i religion och den centrala begreppsapparaten som berör religioner och livsåskådningar. I svaren bedöms också hur innehållet i svaret motsvarar uppgiften och hur väl avgränsat svaret är. I alla uppgifter är utgångspunkten för bedömningen att svaret motsvarar uppgiften. Om uppgiften förutsätter till exempel jämförelse, fästs också vikt vid det i bedömningen. En stor faktamängd är inte till fördel om fakta är oväsentliga för uppgiften. Sakfel och en felaktig användning av begrepp sänker poängen.
I fråga om hanteringen av informationen bedöms examinandens förmåga att presentera, analysera, bedöma och tillämpa kunskap om religioner och livsåskådningar. Uppmärksamhet fästs särskilt vid hur övertygande de framförda synpunkterna är, hur de motiveras och hur ämnet problematiseras. Ett lyckat svar visar att examinanden självständigt behärskar sin kunskap om religioner och livsåskådningar och kan utveckla den utifrån tidigare erhållna fakta och behandla religionsfrågor på ett analytiskt sätt ur flera olika synvinklar. Dessutom är fakta, motiverade ställningstaganden och åsikter klart avskilda från varandra.
I fråga om framställningssättet bedöms svarets konsekvens, helhet och stilistiska smidighet. Flytande och vårdad svensk sakprosa värderas i svaret. Upprepningar och ett otydligt eller oredigt framställningssätt sänker poängen.
I fråga om faktakunskaper presenteras de mer detaljerade kriterierna separat för de olika uppgifterna. Beskrivningen av goda svar är inriktad på två nivåer: ett gott svar, som motsvarar cirka 50 procent av hela poängtalet, och ett berömligt svar, som avser cirka 80 procent av poängtalet. I uppgifter med många delar fastställs poängen separat för de olika delarna, ifall inte annat sägs i uppgiften. Ifall uppgiften består av ovanligt många delar ges särskilda direktiv för poängsättningen. I fråga om omfattande essäuppgifter är beskrivningarna av ett gott svar alltid endast riktgivande. De innehåller i första hand element som är centrala i gymnasiestudierna, men utöver dem kan examinandernas svar innehålla andra väsentliga aspekter.
Allmänt taget är ytterligheterna i fråga om faktakunskaper svar som över huvud taget inte innehåller fakta och begrepp som är väsentliga för ämnesområdet, och svar som visar en utmärkt behärskning av ämnesområdet. Utmärkande för det sistnämnda är till exempel att de begrepp som är väsentliga för ämnesområdet har använts på ett sakkunnigt och naturligt sätt och att de fakta som presenteras i svaret är mångsidiga och precisa. Mellan dessa ytterligheter ligger ett så kallat gott svar, som innehåller en del väsentliga aspekter på ämnesområdet och där användningen och definitionen av begreppen i huvudsak är sakliga. Ett sådant svar kan också innehålla enstaka sakfel.
I allmänhet följer faktakunskaperna, hanteringen av informationen och framställningssättet varandra åt, eftersom gestaltning av fakta som är väsentliga för helheten, användning av relevanta begrepp, konsekvens i argumentationen och stilistisk smidighet hör ihop. Nedan ges allmänna riktlinjer som åskådliggör olika faktorer som bör beaktas vid bedömningen av i första hand hanteringen av informationen och framställningssättet.
De svaga svaren är stilistiskt oklara, ostrukturerade och besvarar uppgiften endast delvis eller inte alls. I sådana svar utnyttjar man inte materialet och framförda synpunkter motiveras inte vederhäftigt. Sådana svar ger i regel under en fjärdedel av hela poängtalet.
Under hälften av hela poängtalet ger också sådana svar som presenterar ett eller flera fakta och begrepp som är väsentliga för ämnet men som är ostrukturerade och stilistiskt oklara. Sådana svar kan också innehålla upprepningar, överdrifter, ohållbara motiveringar och uppräkningar.
Ett gott svar motsvarar i bedömningen cirka hälften av hela poängtalet. Ett sådant svar besvarar i huvudsak uppgiften och innehåller flera väsentliga fakta och synpunkter på ämnet. Examinanden har åtminstone till vissa delar utnyttjat det material som hör till uppgiften och svaret innehåller tillämpning och utveckling av fakta. Svaret visar en strävan att strukturera och motivera. Svaret kan ändå delvis vara ostrukturerat och uppräknande och motiveringarna kan vara ytliga.
Ett berömligt svar motsvarar cirka 80 procent av hela poängtalet. I ett sådant svar har examinanden lyckats skapa en konsekvent helhet av flera fakta och synpunkter som är väsentliga för ämnet. Svaret motsvarar uppgiften och språket är vårdat. De motiveringar som framförs är tydliga och mångsidiga, och fakta tillämpas och analyseras trovärdigt.
Svar som når de allra högsta poängen utmärks utöver de nämnda aspekterna av en djup förståelse av ämnesområdet och en förmåga att sätta in fakta i större sammanhang. Examinanden har utnyttjat material som hör till uppgiften på ett insiktsfullt sätt och relaterat olika delar av materialet till varandra. Svaren utgör välunderbyggda helheter stödda av argumentation. De kan också innehålla fyndiga och överraskande synpunkter och öppningar mot alternativa sätt att närma sig problemet.
Poängtal | under 25 % | 25–50 % | 50 %, gott svar | 80 %, berömligt svar | över 80 % |
---|---|---|---|---|---|
Faktakunskaper: Det som bedöms är kunskap om faktainnehållet enligt läroplanen, korrekt och precis användning av begrepp, överensstämmelse mellan innehåll och uppgift samt avgränsning av svaret. | Svaret innehåller väldigt lite eller ingen för ämnesområdet relevant kunskap och väldigt få eller inga för ämnesområdet relevanta begrepp. | Ett eller flera för ämnesområdet relevanta fakta och begrepp presenteras i svaret. | Svaret innehåller flera för ämnesområdet relevanta fakta, användningen och definitionerna av begrepp är huvudsakligen korrekta. Svaret kan innehålla enstaka faktafel (noggrannare kriterier för enskilda uppgifter ges i beskrivningen av goda svar). | Svaret visar berömliga insikter i ämnesområdet; begrepp används sakkunnigt och naturligt, och de kunskaper som presenteras i svaret är mångsidiga och exakta (noggrannare kriterier för enskilda uppgifter ges i beskrivningen av goda svar). | Svaret visar en djuplodande förståelse av ämnesområdet och en förmåga att koppla kunskapen till vidare sammanhang. |
Hantering och presentation av kunskap: Examinandens förmåga att presentera, analysera, utvärdera och tillämpa kunskap bedöms; presentationen bedöms med tanke på svarets följdriktighet, enhetlighet och stilistiska smidighet. | Svaret är stilistiskt osammanhängande och ostrukturerat. Det motsvarar endast delvis eller inte alls uppgiften. Uppgiftens material har inte utnyttjats och de framlagda ståndpunkterna har inte motiverats adekvat. | Svaret är ostrukturerat och stilistiskt osammanhängande. Det kan innehålla upprepningar, överdrifter, icke-trovärdiga motiveringar och vara katalogartat. | Svaret motsvarar huvudsakligen uppgiften. I svaret presenteras flera för ämnesområdet relevanta fakta och synpunkter. Uppgiftens material har utnyttjats till vissa delar och svaret visar tecken på tillämpning och utveckling av kunskap. Det finns en strävan efter en följdriktig struktur och motiveringar, men svaret kan ställvis vara ostrukturerat och katalogartat. Motiveringarna kan vara rätt ytliga. | Flera för uppgiften relevanta fakta och synpunkter har kopplats ihop till en följdriktig helhet. Svaret motsvarar uppgiften och är vårdat till sitt språk. De framlagda motiveringarna är tydliga och mångsidiga. Kunskapen tillämpas och utvecklas på ett trovärdigt sätt. | De olika materialen för uppgiften har utnyttjats på ett insiktsfullt sätt och har ställts i relation till varandra. Motiveringarna är övertygande och väl argumenterade. Svaret kan innehålla sinnrika synpunkter och öppningar till alternativa angreppsvinklar. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Påståenden om religioner 20 p.
1.1 Orientaliska kyrkor kallas de kristna kyrkor som 1 p.
- är grundade av aposteln Paulus. (-1 p.)
- inte godkänner läran om Kristi två naturer som definierades på kyrkomötet i Chalcedon. (1 p.)
- har skilt sig från det romerska patriarkatet genom ömsesidig kyrklig bannlysning. (-1 p.)
1.2 Katholikos är en kyrklig hederstitel som används av 1 p.
- ledaren för Antiokia-patriarkatet. (-1 p.)
- ledaren för Armeniens apostoliska kyrka. (1 p.)
- ledaren för den katolska kyrkan. (-1 p.)
1.3 Rastafarierna har en nära anknytning till 1 p.
- den georgiska kyrkan. (-1 p.)
- Tomaskristna i Indien. (-1 p.)
- den etiopiska kyrkan. (1 p.)
1.4 Maronitkyrkan är i huvudsak verksam i 1 p.
- Libanon. (1 p.)
- Island. (-1 p.)
- Iran. (-1 p.)
1.5 Den koptiska kyrkan i Egypten anser sig föra vidare 1 p.
- traditionen för patriarkatet i Konstantinopel. (-1 p.)
- traditionen för patriarkatet i Antiokia. (-1 p.)
- traditionen för patriarkatet i Alexandria. (1 p.)
1.6 Från och med år 2022 har den ortodoxa kyrkan i Finland 1 p.
- tre biskopstjänster. (-1 p.)
- fyra biskopstjänster. (1 p.)
- fem biskopstjänster. (-1 p.)
1.7 De senaste administrativa förändringarna i Finlands ortodoxa kyrka har handlat om 1 p.
- antalet kloster. (-1 p.)
- antalet biskopsstift. (-1 p.)
- antalet församlingar. (1 p.)
1.8 Helige Johannes av Sonkajanranta var till yrket 1 p.
- läkare. (-1 p.)
- präst. (-1 p.)
- lärare. (1 p.)
1.9 Munken Herman från Valamo utförde missionsarbete i början av 1800-talet 1 p.
- i Sibirien. (-1 p.)
- i Alaska. (1 p.)
- på Grönland. (-1 p.)
1.10 Lintula kloster är känt för att man där tillverkar 1 p.
- kyrkvin. (-1 p.)
- kyrkljus. (1 p.)
- kyrkokonst. (-1 p.)
1.11 I Apostlarnas gärningar berättas det om 1 p.
- judendomens uppkomst. (-1 p.)
- pingstens händelser. (1 p.)
- Jesu barndom. (-1 p.)
1.12 Texterna i den ortodoxa kyrkans altarevangelium stammar från 1 p.
- Gamla testamentet. (-1 p.)
- Nya testamentet. (1 p.)
- Gamla och Nya testamentet. (-1 p.)
1.13 Vedalitteraturen är 1 p.
- en samling av hinduernas heliga böcker. (1 p.)
- en samling av taoisternas heliga böcker. (-1 p.)
- en samling av metodisternas heliga böcker. (-1 p.)
1.14 Sura betyder 1 p.
- Koranens innehållsförteckning. (-1 p.)
- Koranens nya översättning. (-1 p.)
- ett kapitel i Koranen. (1 p.)
1.15 Med pentateuk avser man en boksamling som omfattar 1 p.
- klassikerna i konfucianismen. (-1 p.)
- psalmerna och ordspråken. (-1 p.)
- Moseböckerna. (1 p.)
1.16 Av världens befolkning utgör de kristna 1 p.
- mer än hälften. (-1 p.)
- omkring en tredjedel. (1 p.)
- omkring en tiondedel. (-1 p.)
1.17 Islam är till sitt anhängarantal världens 1 p.
- största religion. (-1 p.)
- näst största religion. (1 p.)
- tredje största religion. (-1 p.)
1.18 Antalet hinduer i världen är 1 p.
- cirka 200 miljoner. (-1 p.)
- cirka en miljard. (1 p.)
- cirka två miljarder. (-1 p.)
1.19 Antalet kristna i världen har under de senaste 50 åren 1 p.
- ökat. (1 p.)
- minskat. (-1 p.)
- förblivit ungefär oförändrat. (-1 p.)
1.20 Antalet medlemmar i den katolska kyrkan i Finland är 1 p.
- cirka 500. (-1 p.)
- cirka 15 000. (1 p.)
- cirka 50 000. (-1 p.)
2. Ortodoxa organisationer 20 p.
Finlands ortodoxa kyrka samarbetar med flera ortodoxa organisationer.
Välj två ortodoxa organisationer och diskutera hur deras verksamhet stöder den ortodoxa kyrkans arbete. Utnyttja bilderna
, , och i ditt svar.I svaret bedöms hur mångsidigt examinanden beskriver två självvalda ortodoxa organisationer och betydelsen av deras verksamhet med tanke på kyrkans arbete.
I ett gott svar (10 p.) nämner examinanden två ortodoxa organisationer och beskriver deras verksamhet. I svaret tar examinanden upp minst två verksamhetsformer som ger stöd för kyrkans verksamhet.
I ett berömligt svar (16 p.) granskar examinanden på ett mångsidigt sätt två självvalda ortodoxa organisationer och betydelsen av deras verksamhet med tanke på kyrkans arbete.
Följande organisationer och deras verksamhet kan analyseras i svaret:
De heliga Sergejs och Hermans brödraskap (PSHV)
- den äldsta av organisationerna inom Finlands ortodoxa kyrka (grundad år 1885)
- arbetar med den vuxna befolkningen (tisdagssällskap, kyrkokörer, ikonmålning)
- organiserar läger och evenemang för vuxna
- diakoniarbete och invandrararbete är en del av verksamheten
- årsfesten är en samlingspunkt för de olika verksamhetsformerna
Det ortodoxa ungdomsförbundet (ONL)
- fokuserar på barn- och ungdomsarbete
- ger ut tidskriften Tuohustuli
- arrangerar årligen en årsfest och en festival (Kulmakivi) för ungdomar
- utbildar lägerledare och hjälpledare för skriftskolan
- producerar undervisningsmaterial för barn
Filantropia
- en organisation för internationell diakoni och missionsarbete
- verksam i Uganda, Kenya, Etiopien och Syrien
- årliga insamlingar (bl.a. fasteinsamlingar)
- organiserar också i Finland utbildning om mänskliga rättigheter
Mindre organisationer
- Ortodoxa Studentförbundet
- Pistis, ämnesföreningen för teologie studerande
- Det ortodoxa lärarförbundet
- Finlands ikonmålare
- Valamos vänner och föreningen Lintulan luostarin ystävät (Lintula klosters vänner)
- Föreningen Puroniemen ystävät (Puroniemis vänner)
De mindre organisationerna är verksamma inom sitt eget specialområde (t.ex. ikonmålning).
3. Naturskyddets etik 20 p.
I svaret bedöms hur mångsidigt och insiktsfullt examinanden diskuterar utnyttjandet av naturen och naturskyddet ur den ortodoxa etikens synvinkel. Materialet för uppgiften används i svaret.
I ett gott svar (10 p.) diskuterar examinanden naturskyddet ur två synvinklar inom den ortodoxa etiken. Minst ett material används i svaret.
I ett berömligt svar (16 p.) diskuterar examinanden naturskyddet ur ett ortodoxt perspektiv på ett mångsidigt och insiktsfullt sätt. Samtliga material används i svaret.
Till exempel följande synpunkter kan tas upp i svaret:
- Utgångspunkten för den ortodoxa etiken är de tio budorden, det dubbla kärleksbudet, den gyllene regeln, bergspredikan, evangelierna och epistlarna.
- I Bibelns skapelseberättelse gavs människan en uppgift med tanke på naturen: odla och beskydda.
- Gud skapade människan för att leva i harmoni med naturen, inte för att exploatera den.
- I Korintierbrevet har Paulus en tanke om människan som Guds arbetskamrat.
- En central tanke i den ortodoxa etiken är uppfattningen om människan som Guds avbild. Människan har en fri vilja och en strävan efter det goda.
- Att ta hänsyn till den etiska synvinkeln kan stå i strid med det nationalekonomiska perspektivet.
- ”Den kontinuerliga ångesten och förlåtelsen” i textutdrag 3.A: bekymret över naturens tillstånd och att välja det minst dåliga. Vi behöver mineraler vars produktion kräver kompromisser i naturskyddsfrågor. Får man sätta någon annans utkomst i fara genom naturskyddet?
- I upplysningstidens tankesätt sågs naturen som ett medel, man fick utnyttja den fullt ut.
- Hur påverkas individen och samhället av att man tar hänsyn till naturskyddet: naturturism, utflykter i naturen, bärplockning, svampplockning, fiske; för att skydda naturen måste man kunna avstå från bl.a. onödiga flygresor.
Det räknas som en merit om examinanden fäster uppmärksamhet vid att naturskyddet syns i det ortodoxa liturgiska livet och i kyrkans liv (psalmer som prisar skapelsen, akatisten till skapelsen, kyrkoåret inleds med naturskyddets dag).
4. Begrepp i religionerna 20 p.
Uppgiften består av fyra delar som bedöms separat. För varje del kan man få högst 5 poäng. I svaren bedöms om examinanden genom att använda korrekta termer kan förklara hur de begrepp som nämns i uppgiften anknyter till varandra. Att förklara begreppen ger i varje del en poäng per begrepp, och att förklara relationen mellan begreppen ger högst tre poäng. Svarets längd i respektive del är högst 500 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.
4.1 Förklara kort hur följande begrepp anknyter till varandra: samsara och karma. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Med samsara menas återfödelsens kretslopp, den oändliga processen av födelse och förintande. Med karma menas läran om förhållandet mellan orsak och följd. I enlighet med karmas lag är de levande varelsernas nuvarande form en följd av gärningar de utfört förgången tid, och de nuvarande gärningarna inverkar på de följande återfödelserna. Begreppen anknyter i synnerhet till Indiens religioner. I tolkningen av begreppen finns det emellertid skillnader mellan olika religioner och i deras inriktningar.
4.2 Förklara kort hur följande begrepp anknyter till varandra: dop och konfirmation. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I dopets mysterium eller sakrament tas människan upp som medlem i kyrkan. I dopet föds människan på nytt genom den Helige Ande. Dopet förrättas i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn. I myrrasmörjelsens mysterium (sakrament) bekräftas dopet, och det motsvarar den västra traditionens konfirmation. Myrrasmörjelsen förrättas omedelbart efter dopet. När man övergår från en annan kristen kyrka till den ortodoxa kyrkan tas man upp som medlem genom myrrasmörjelsen. Dopet upprepas inte. I myrrasmörjelsen får den döpta sigillet av den Helige Andes gåva.
4.3 Förklara kort hur följande begrepp anknyter till varandra: ramadan och id al-fitr. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Ramadan är den nionde månaden i den islamiska kalendern, då man håller fasta (saum), vilket är en av muslimernas fem religiösa plikter. Id al-fitr är en tre dagar lång högtid, som firas till äran av att fastemånaden är slut. Till högtiden hör bland annat att man ger gåvor och besöker vänner och släktingar. Både sunni- och shiamuslimer fastar under månaden ramadan och firar id al-fitr-högtiden.
4.4 Förklara kort hur följande begrepp anknyter till varandra: kami och kamidana. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Kami är i shinto en varelse eller en sak som stämmer till helighet och högaktning. Kami tillbes på många olika sätt. Kamidana är ett hemaltare som är avsett för dyrkande av kami. Vanligen är det en hylla på väggen där man har placerat symboliska föremål, såsom speglar. Dyrkan består typiskt av bön och av att offra mat eller blommor. Före tillbedjan rengörs händerna och munnen. I många japanska hem finns både en kamidana och en butsudana, alltså ett buddhistiskt hemaltare.
5. Den Helige Ande 20 p.
Uppgiften består av två delar som bedöms separat.
5.1 Redogör kortfattat för hur den ortodoxa kyrkan definierar den Helige Ande. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I svaret bedöms hur exakt examinanden redogör för den ortodoxa kyrkans definition av den Helige Ande. Uppgiften ger maximalt 5 poäng. En korrekt definition ger högst 2 poäng. Om man presenterar definitionen på ett berömligt sätt kan man få 1 extra poäng för det, och då stiger antalet poäng för ett svar som innehåller bara en definition till 3 poäng och för ett svar som innehåller två definitioner till 5 poäng. Nedan presenteras exempel på definitioner för vilka man kan få poäng i enlighet med de principer som beskrivits ovan.
Svarets maximilängd är 500 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.
I svaret kan man ta upp bland annat följande definitioner:
- Den Helige Ande utgår av Fadern, genom Sonen.
- Den Helige Ande är ett med Fadern och Sonen.
- Den Helige Ande utgår inte av både Fadern och Sonen.
- Den Helige Ande är en del av treenighetsläran, dvs. en av Guds personer.
- Treenighetsläran är kristendomens grund.
- Läran om den Helige Ande har definierats vid det andra konciliet (i Konstantinopel år 381).
- Den ortodoxa kyrkan godkänner inte filioque-läran.
5.2 Redogör för hur den Helige Ande förekommer i det ortodoxa bönelivet, ikonkonsten och gudstjänsterna. Illustrera ditt svar med hjälp av exempel. 15 p.
I svaret bedöms hur mångsidigt och omfattande examinanden redogör för hur den Helige Ande förekommer i den ortodoxa kyrkans tradition.
I ett gott svar (8 p.) redogör examinanden för minst två exempel på hur den Helige Ande förekommer i det ortodoxa bönelivet, ikonkonsten och gudstjänsterna.
I ett berömligt svar (12 p.) redogör examinanden på ett åskådligt och mångsidigt sätt för hur den Helige Ande förekommer i det ortodoxa bönelivet, ikonkonsten och gudstjänsterna. Svaret innehåller minst ett exempel på alla dessa.
I svaret kan man ta upp till exempel följande synpunkter:
- De finns bönetexter som handlar om den Helige Ande (Himmelske Konung, bönen till den heliga treenigheten, bönen Fader vår, den nicensk-konstantinopolitanska trosbekännelsen).
- I ikonkonsten framträder den Helige Ande i ikonen om Kristi dop (svalan) och i pingstikonen (eldslågorna).
- I gudstjänsternas liturgi ber man om att den Helige Ande ska förvandla nattvardsgåvorna till Kristi kropp och blod. Den Helige Ande finns också med i de övriga sakramenten (myrrasmörjelsen) och i de heliga förrättningarna.
6. Slutakten om Finlands ortodoxa kyrka 20 p.
Uppgiften består av två delar som bedöms separat.
6.1 I det ekumeniska patriarkatets beslut ( ) definieras regler som hänför sig till förhållandet mellan Finlands ortodoxa kyrka och det ekumeniska patriarkatet. Presentera två regler från denna slutakt. 5 p.
Svaret får inte överskrida 500 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I svaret bedöms hur exakt examinanden presenterar reglerna i anknytning till den kanoniska verksamheten mellan Finlands ortodoxa kyrka och det ekumeniska patriarkatet. Uppgiften ger maximalt 5 poäng. En korrekt regel ger maximalt 2 poäng. Att man presenterar reglerna på ett förtjänstfullt sätt kan ge 1 poäng, och i så fall kan ett poängen för ett svar som innehåller en definition stiga till 3 poäng och för ett svar som innehåller två regler till 5 poäng. Nedan finns några exempel på regler för vilka man kan få poäng i enlighet med de principer som beskrivits ovan.
Svarets maximilängd är 500 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.
I svaret kan man ta upp bland annat följande synpunkter:
- Slutakten heter tomos.
- I slutakten ansluts Finlands ortodoxa kyrka till Konstantinopels ekumeniska patriarkat som en autonom kyrka, dvs. som en internt självständig kyrka.
- Finlands ortodoxa kyrka kallas ett ärkebiskopsdöme.
- Ärkebiskopsdömet kan delas upp i stift.
- Ärkebiskopens hederstitel är namnet på staden där hans biskopssäte finns, följt av uttrycket ”och av hela Finland”).
- Ärkebiskopsvalet stadfästs av den ekumeniska patriarken i Konstantinopel.
- Om det kanoniska kravet på minst tre biskopar inte uppfylls exempelvis vid en biskopsvigning kan man kalla biskopar från någon annanstans inom patriarkatets gränser.
- Man ber för den ekumeniska patriarken i Konstantinopel på gudstjänsterna.
- Myrraoljan för sakrament får man från det ekumeniska patriarkatet i Konstantinopel.
- I juridiska fall kan biskoparna vädja till det ekumeniska patriarkatet i Konstantinopel.
- De kyrkliga förhållandena kan ordnas enligt Finlands lagar förutsatt att de inte är emot kyrkans lära eller kanon.
6.2 Redogör för orsaker som ledde till det ekumeniska patriarkatets beslut ( ) och vilka följder beslutet hade för ställningen för Finlands ortodoxa kyrka och dess administration. 15 p.
I svaren bedöms hur mångsidigt och strukturerat examinanden redogör för orsakerna som ledde till utgivandet av slutakten och deras inverkan på de kanoniska förhållandena mellan Finlands ortodoxa kyrka och det ekumeniska patriarkatet, med tanke på kyrkans liv och administration.
I ett gott svar (8 p.) redogör examinanden för tre orsaker i Finlands ortodoxa kyrkas historia som ledde till utgivandet av slutakten, och deras följder för kyrkans ställning och administration.
I ett berömligt svar (12 p.) diskuterar examinanden på ett strukturerat och mångsidigt sätt orsakerna som ledde till utgivandet av slutakten. Examinanden redogör för slutaktens innehåll och tar samtidigt hänsyn till vilka följder den har haft för kyrkans ställning och administration under olika årtionden.
Svaret kan innehålla exempelvis följande synpunkter:
- Den ryska revolutionen och Finlands självständighet år 1917 skar av det finländska ortodoxa stiftets band till Moskva-patriarkatet.
- I det självständiga landet skulle den ortodoxa befolkningens juridiska ställning nu omdefinieras.
- Staten strävade efter att förfinska kyrkan, och också det ortodoxa kyrkomötet ville ha en oberoende ställning gentemot Moskva-patriarkatet.
- Förordningen om det grekisk-katolska kyrkosamfundet gavs år 1918, men den definierade inte de ortodoxas kanoniska position gentemot Moskva-patriarkatet.
- Man fick autonomi från Moskva-patriarkatet år 1921 men situationen var otillfredsställande.
- Situationen kulminerade i en förtroendeförlust mellan finnar och ryssar på grund av tideräkningen och valet av biträdande biskop.
- Med statens hjälp sökte finländarna efter en ny kanonisk position i Konstantinopel. Patriark Meletios IV stadfäste den autonoma ställningen för Finlands ortodoxa kyrka och den kanoniska grunden för förhållandet gentemot det ekumeniska patriarkatet med tomos-dokumentet den 6 juli 1923.
- Till följd av tomos-dokumentet fick minoritetskyrkan en autonom ställning som Moskva-patriarkatet inte längre kunde göra något åt.
- På 1940-talet försökte Moskva-patriarkatet få Finlands ortodoxa kyrka att åter underställa sig det. Man lyckades också temporärt med det för Valamo klosters del.
Det räknas som en extra merit om man diskuterar Finlands ortodoxa kyrkas ställning med tanke på de senaste händelserna mellan patriarkaten i Konstantinopel och Moskva och det ekumeniska patriarkatets agerande gentemot biskoparna i Finlands ortodoxa kyrka.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Den ortodoxa kyrkan och spänningar mellan patriarkaten 30 p.
Uppgiften består av två delar som bedöms separat.
7.1 Beskriv den ortodoxa kristendomens utbredning och särdrag. 20 p.
I svaret bedöms hur strukturerat och mångsidigt examinanden beskriver den ortodoxa kristendomens utbredning och särdrag.
I ett gott svar (10 p.) beskriver examinanden i huvuddrag korrekt den ortodoxa kristendomens centrala understödsområden och redogör för minst tre av den ortodoxa kristendomens särdrag.
I ett berömligt svar (16 p.) beskriver examinanden strukturerat och mångsidigt den ortodoxa kristendomens utbredning och särdrag.
I svaret kan ingå till exempel följande synpunkter:
- Det finns omkring 270 miljoner representanter för den ortodoxa kristendomen.
- Den ortodoxa kristendomen har spritts över världen, men den har sina största understödsområden i Ryssland, på Balkanhalvön och i Mellanöstern.
- De mest betydande stiften är patriarkaten i Konstantinopel, Alexandria, Antiokia, Jerusalem, Moskva, Serbien, Rumänien, Georgien och Bulgarien.
- Det finns ortodoxa kyrkor också i till exempel USA och Kenya.
- Enligt den ortodoxa kristendomen sträcker sig dess rötter till tiden för Jesus och urförsamlingen i Jerusalem.
- Den ortodoxa kyrkans traditionella understödsområden förklaras av kyrkans historia: Ett betydande skede i den ortodoxa kristendomens historia var tiden för Bysans, alltså det östromerska riket (från 400-talet till 1400-talet). Utvecklingen mot splittring mellan den västliga katolska kyrkan och den östliga ortodoxa kyrkan kulminerade i att kyrkorna separerade år 1054 och kyrkornas representanter bannlyste varandra. Bannlysningen upphävdes år 1965.
- Den ortodoxa kyrkan är en sammanslutning av lokala kyrkor; den ekumeniska patriarken i Konstantinopel är bland de ortodoxa biskoparna ”den främste bland sina jämlikar”.
- I den ortodoxa kristenheten finns kyrkor som är autokefala, alltså helt självständiga och med en förvaltning som är oberoende av andra lokala kyrkor, och kyrkor som är autonoma, alltså bestämmer om sina interna frågor men verkar under något patriarkat.
- Ortodoxa kyrkan i Finland är en autonom kyrka som hör under det ekumeniska patriarkatet i Konstantinopel. Den har cirka 55 000 medlemmar.
- Den ortodoxa kristenheten följer vanligen den julianska kalendern, men ortodoxa kyrkan i Finland använder den gregorianska kalendern.
- I den ortodoxa kristendomen har sju mysterier blivit etablerade: dop, myrrasmörjelse, nattvard, bikt, prästvigning, äktenskap och de sjukas smörjelse.
- Endast män kan vigas till prästämbetet, en biskop bör vara ogift eller änkling.
- Munk- och nunneklostren är en viktig del av den ortodoxa traditionen.
- Den mest centrala heliga förrättningen är nattvarden, eukaristin, och den viktigaste gudstjänsten är gudstjänst med nattvard, liturgi.
- Typiska föremål i den ortodoxa kristendomen är till exempel ikoner och böneljus.
- Särdrag för den ortodoxa kristendomen är till exempel att man står under gudstjänsten, korsprocessioner, rökelse och sång utan ackompanjemang.
7.2 Förklara relationen mellan patriarkaten i Moskva och Konstantinopel och dess historiska bakgrundsfaktorer. Utnyttja textutdrag i ditt svar. 10 p.
I svaret bedöms hur strukturerat och mångsidigt examinanden förklarar relationen mellan patriarkaten i Moskva och Konstantinopel och dess historiska bakgrundsfaktorer.
I ett gott svar (5 p.) beskriver examinanden spänningen i relationen mellan patriarkaten i Moskva och Konstantinopel och redogör för minst en historisk bakgrundsfaktor till den.
I ett berömligt svar (8 p.) förklarar examinanden strukturerat och mångsidigt relationen mellan patriarkaten i Moskva och Konstantinopel och dess historiska bakgrundsfaktorer. Examinanden visar att hen förstår det centrala innehållet i materialet för uppgiften.
Det är förtjänstfullt om examinanden med aktuella exempel granskar hur Rysslands militära aktion i Ukraina har inverkat på relationen mellan patriarkaten i Moskva och Konstantinopel.
I svaret kan ingå till exempel följande synpunkter:
- Relationen mellan patriarkaten i Moskva och Konstantinopel har stundtals varit spänd, i synnerhet under senare år. Rysslands kyrka är till medlemsantalet den största ortodoxa kyrkan, och den leds av patriarken av Moskva. Den ekumeniska patriarken i Konstantinopel har för sin del bland de ortodoxa patriarkerna en position som ”den främste bland sina jämlikar”.
- Ekumeniska patriarkatet i Konstantinopel ligger i Istanbul, i Turkiet med muslimsk majoritet, och dess politiska ställning har varit instabil alltsedan Bysans, alltså det östromerska riket, gick under år 1453. Efter att Bysans, ”det andra Rom”, föll har furstendömet Moskva kallats ”det tredje Rom”.
- Ukrainas ortodoxa kyrka löd tidigare under patriarkatet i Moskva, men tog avstånd från det efter att Sovjetunionen rasat samman år 1991.
- Ukrainas ortodoxa kyrka, som tidigare verkat som autonom kyrka under patriarkatet i Moskva, förklarade sig självständig eller som autokefal kyrka i början av 1990-talet.
- Den ekumeniska patriarken i Konstantinopel erkände Ukrainas ortodoxa kyrkas ställning som autokefal kyrka år 2019, vilket ledde till en brytning med patriarkatet i Moskva.
- Patriarken Kirill av Moskva har stött Rysslands president Vladimir Putin till exempel i Rysslands anfallskrig i Ukraina. Inom de ortodoxa kyrkorna runtom i världen har man kraftigt tagit ställning mot patriark Kirills syn på berättigandet av Rysslands handlingar.
8. Klostrens betydelse i Finland 30 p.
Uppgiften består av två delar som bedöms separat.
8.1 Redogör för klostrens verksamhet i Finland förr och nu. 20 p.
I svaret bedöms hur strukturerat och mångsidigt examinanden redogör för klostrens verksamhet i Finland förr och nu.
I ett gott svar (10 p.) redogör examinanden för minst tre saker som hör till klostrens verksamhet i Finland förr eller nu.
I ett berömligt svar (16 p.) granskar examinanden strukturerat och mångsidigt klostrens verksamhet i Finland. I svaret ingår synpunkter både från historien och från i dag. Det är förtjänstfullt om examinanden granskar också andra än kristna kloster.
I svaret kan ingå till exempel följande synpunkter:
- De första klostren grundades i Finland under medeltiden. Katolska kloster verkade då i Åbo, Nådendal, Viborg, Raumo och på Kökar. Klosterordnarna var franciskaner, dominikaner och birgittiner.
- I det medeltida Finland var det katolska klosterlivet livskraftigt. Klostren verkade som centrum för kultur, undervisning och bildning. De hade en stor betydelse för till exempel litteraturens och kyrkokonstens utveckling. Klostren hade en betydande roll också i det samhälleliga arbetet, bland annat för vården av fattiga och sjuka. I anslutning till klostren fanns ofta en skola.
- Klostren som könsbundna miljöer: män och kvinnor hade egna samfund. Särskilt för kvinnorna erbjöd klosterlivet historiskt sett en möjlighet till ett annorlunda levnadssätt, som avvek från de samhälleliga förväntningarna gällande till exempel köns- och familjerollerna.
- I samband med reformationen lades verksamheten vid de katolska klostren ned under första halvan av 1500-talet. Byggnaderna togs över i annat bruk och en del fick förfalla.
- De katolska ordnar och klostersamfund som i dag verkar i Finland är birgittinersystrarna i Åbo, dominikanbrödernas konvent i Helsingfors och Rakkauden lähetyssisarten yhteisö (Missionaries of Charity / ”Kärlekens missionärer”) i Helsingfors. Karmelitklostret i Esbo stängdes år 2021.
- I Heinävesi verkar ortodoxa Valamo kloster för män och Lintula kloster för kvinnor.
- Valamo kloster (Kristi förklarings kloster) låg tidigare i Valamo skärgård i Ladoga. När området överläts till Sovjetunionen under andra världskriget flyttades klostret år 1940 till Heinävesi. Till klostret kom munkar också från klostren i Petsamo och Konevitsa i de överlåtna områdena.
- Lintula kloster (Heliga Treenighetens kloster) grundades i Lintula i Kivennapa socken på Karelska näset. Klostrets invånare evakuerades till Finland under vinterkriget år 1939. Klostret placerades i byn Palokki i Heinävesi år 1946. Klostret är Nordens enda ortodoxa nunnekloster.
- I Finland verkar också ett evangelisk-lutherskt kloster, klostersamfundet i Enonkoski, som grundades år 1994. Dessutom finns Ekumeniska karmeliterklostersamfundet, som har koppling till Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.
- Förutom kristendomen har också andra religioner klostersamfund i Finland: det buddhistiska Liên Tâm-klostret finns i Åbotrakten och Krishna-samfundet i Helsingfors.
- Levnadssättet i kloster har å ena sidan bevarats oförändrat och å andra sidan förändrats under tidernas lopp.
- Det är ofta möjligt att besöka klostren för att bekanta sig med dem eller ansluta sig till dem som lekmannamedlem. I Valamo kloster ger turismen betydande inkomster.
- Från Finland reser många utomlands till kloster där de tillbringar kortare eller längre tider och utövar religion (t.ex. det kristna Taizé-samfundet i Frankrike, hinduiska Moder Ammas ashram i Indien).
8.2 Finländska medier har under de senaste åren lyft fram det intresse för klostersamfunden som väckts bland unga vuxna. Diskutera vilka orsaker det kan finnas till att en nutidsmänniska väljer klosterlivet. Utnyttja textutdragen och i ditt svar. 10 p.
I svaret bedöms hur strukturerat och mångsidigt examinanden diskuterar orsaker till att en del av nutidsmänniskorna väljer klosterlivet.
I ett gott svar (5 p.) redogör examinanden för minst tre trovärdiga orsaker som kan få en individ att söka sig till klosterlivet. I svaret utnyttjas uppgiftens material.
I ett berömligt svar (8 p.) granskar examinanden strukturerat och mångsidigt orsaker som kan få en nutidsmänniska att söka sig till ett kloster. Hen redogör exempelvis för religiös övertygelse, individens upplevelse och mer allmänt för orsaker i relationen mellan samhället och individen. I svaret utnyttjas uppgiftens material insiktsfullt.
I svaret kan ingå till exempel följande orsaker till att människor söker sig till klosterlivet:
- Som orsaker kopplade till religion kan nämnas till exempel en vilja att ägna sig åt ett religiöst levnadssätt och att utöva religion, en vilja att koncentrera sig på att utöva upprepad och regelbunden andakt, en vilja att leva enligt religiösa värderingar och en vilja att vara en fast del av ett religiöst samfund.
- Personliga orsaker kan vara andligt sökande, en vilja att betona andligt liv i stället för andra sidor av livet, en längtan efter ett samfundsinriktat levnadssätt, sökande efter ett hållbarare eller enklare levnadssätt och en vilja att dra sig undan från den omgivande världen. Genom att utnyttja materialet kan man i svaret också nämna personliga livssituationer som kan vara orsaker till att söka sig till ett kloster.
- Som samhälleliga orsaker kan man nämna till exempel klosterlivet som motvikt till dagens samhälle eller ett hektiskt liv, till arbets- eller prestationscentrering eller till samhällets rådande normer och ideal.
- Till klosterlivet hör också i dag regler som man måste förbinda sig att hålla. Sådana är till exempel kraven på att vara ogift, på lydnad och på att förbinda sig till ett materiellt knappt eller moderat levnadssätt. Reglerna kan endera locka eller avskräcka människor som funderar över att binda sig till klosterliv. Vardagslivet i ett kloster skiljer sig ändå inte till alla delar från ett liv utanför klostret. Det här kan sänka tröskeln för att söka sig till kloster.
- I svaret kan man också behandla askesen som historiskt fenomen i olika religioner och jämföra den med klosterliv i dag. Dessutom kan man i svaret närma sig klosterlevnadssättet ur en historisk synvinkel och jämföra det med nuläget.
9. Ekumenin och kyrkans verksamhet 30 p.
Uppgiften består av två delar som bedöms separat.
9.1 Förklara vad man menar med ekumeni och religionsdialog och hur de skiljer sig från varandra. Illustrera ditt svar med hjälp av exempel. 10 p.
I svaret bedöms hur examinanden definierar begreppen ekumeni och religionsdialog och illustrerar sitt svar med hjälp av exempel.
I ett gott svar (5 p.) visar examinanden att hen känner till betydelsen av begreppen ekumeni och religionsdialog. Examinanden förstår att den ekumeniska verksamheten bygger upp enhet mellan de kristna kyrkorna. Examinanden kan nämna minst ett exempel på ekumenisk verksamhet. Examinanden förstår att religionsdialog är dialog mellan religioner och kan ge ett exempel. Examinanden förstår att religionsdialog är ett vidare begrepp än ekumeni, verksamhet som omfattar alla religioner.
I ett berömligt svar (8 p.) kan examinanden granska ekumenin och religionsdialogen på ett mångsidigt sätt och kan nämna några exempel på ekumenisk verksamhet och religionsdialog.
9.2 Diskutera vad ekumenin och religionsdialogen betyder för det mångkulturella samhället. Utnyttja bild och textutdrag i ditt svar. 20 p.
I svaret bedöms hur examinanden diskuterar ekumenins och religionsdialogens betydelse för det mångkulturella samhället med hjälp av materialen 9.A och 9.B.
I ett gott svar (10 p.) betraktar examinanden betydelsen av ekumenisk verksamhet och religionsdialog ur minst två synvinklar med tanke på det mångkulturella samhället. Uppgiftens material har utnyttjats i svaret.
I ett berömligt svar (16 p.) diskuterar examinanden på ett strukturerat och mångsidigt sätt den ekumeniska verksamhetens och religionsdialogens betydelse för det mångkulturella samhället. Uppgiftens material har utnyttjats i svaret.
I svaret kan man ta upp följande synpunkter:
Ekumeni:
- Den ekumeniska rörelsens rötter går tillbaka till 1800-talet, men kristendomens splittring och diskussionen om samarbetet mellan kyrkorna började på 1900-talet.
- Regelbunden kommunikation och framgång i främjandet av de olika ärendena förutsätter att den ekumeniska rörelsen är organiserad: Kyrkornas världsråd (KVR) är ett globalt samarbetsorgan för kyrkorna. I Finland representeras det av Ekumeniska rådet i Finland (ERF).
- Den katolska kyrkan hör inte till Kyrkornas världsråd men är till exempel medlem i Ekumeniska rådet i Finland. Om världens största kristna kyrka var medlem i KVR skulle de ekumeniska ambitionerna få mer trovärdighet.
- Den gemensamma förståelsen förstärks av ekumeniska verksamhetsformer som gemensamma lärosamtal, gemensamma tillställningar och möten, den ekumeniska böneveckan samt religionsledarnas gemensamma möten.
- ERF har definierat goda ekumeniska principer som baserar sig på att man bemöter en annan kristen kyrka med respekt.
- Bland annat följande faktorer som ökar samhällsfriden kan betraktas som resultat av ekumenin: kyrkorna har kommit närmare varandra genom dialog (t.ex. de ortodoxa och de orientaliska ortodoxa), minoritetskyrkornas ställning har förbättrats, det har givits gemensamma uttalanden och man har tagit hänsyn till minoritetskyrkorna i lagstiftningen.
- En av utmaningarna är bristen på nattvardsgemenskap: ur en ortodox synvinkel är nattvarden ett mål, inte ett redskap för att nå enhet.
Religionsdialog:
- Genom religionsdialog strävar man efter att skapa relationer till andra religioner. Det har funnits samarbete i synnerhet mellan de abrahamitiska religionerna (judendomen, kristendomen och islam).
- I Finland träffas de religiösa ledarna regelbundet och ger bland annat gemensamma deklarationer.
- I ett mångkulturellt samhälle pågår dialogen på många nivåer och man lyckas upprätthålla religionsfriden. Religionsdialogen förs i Finland både av de religiösa ledarna och av organisationer (t.ex. ERF, RESA-forumet, FOKUS rf).
- Att förstå varandra och visa respekt är vägen till fred.
- Religionsdialogen återspeglas i familjelivet: familjerna är ofta både ekumeniska och mångkulturella.
- Var och en har rätt att bekänna sig som en representant för sin kultur och använda yttre tecken (kors, kippah osv.).
- I den mångkulturella religionsdialogen används verksamhetsformer som är bekanta från den ekumeniska verksamheten (t.ex. gemensamma evenemang).
- Mångkulturella fester (en av religionsdialogens former) underlättar integrationen.