Beskrivningar av goda svar: SV – Historia

13.9.2023

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 9.11.2023

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

De viktigaste grunderna för bedömningen av provet i historia är kunskaper och tänkesätt typiska för ämnet och den ämneskunskap som läroplanen förutsätter, samt ett korrekt och exakt bruk av centrala historiska begrepp. Bedömningen beaktar även examinandens förmåga att tolka och bedöma historiska källor kritiskt, dra självständiga slutsatser och jämföra tolkningar av historiska frågor samt kunna göra ett motiverat ställningstagande till dem.

Av svaren ska det framgå att examinanden förstår vad som utmärker olika tidsperioder och att hen kan ställa problem och förändringsprocesser i hens egen tid i relation till ett historiskt sammanhang. Examinanden behärskar de centrala historiska begreppen som exempelvis tid, förändring och kontinuitet. Examinanden kan också gestalta orsakssamband. I materialuppgifterna visar examinanden att hen kan bedöma och utnyttja texterna och det visuella materialet på ett kritiskt sätt. I diskussionsuppgifterna och de uppgifter som innehåller motstridig kunskap visar examinanden att hen förstår tolkningens betydelse för historisk kunskapsbildning samt orsakssambandens mångbottnade och komplexa karaktär. Examinanden kan analysera fenomen och mänsklig verksamhet i det förflutna utifrån varje tidsperiods egna utgångspunkter och skilja den tidens perspektiv från nutidens. Vid bedömningen fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skapa strukturerade helheter av sina kunskaper och hens förmåga att skilja mellan väsentlig och oväsentlig information.

Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.

I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.

0NöjaktigGodBerömlig
Riktig och relevant kunskap; exakt begrepps-användning Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt.
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar.
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Det columbianska utbytet och dess följder 20 p.

Historikerna J. R. McNeill och William McNeill skriver i verket Mänskliga nätverk – världshistorien i ett nytt perspektiv (övers. Ingemar Karlsson, 2006) följande:

Genom att koppla samman världens olika nätverk, och sedan expandera detta nya världsomspännande nät till i stort sett alla jordens vinklar och vrår, kom oceanernas sjöfarare att stuva om världens ekologi. Varelser av allehanda slag dök upp på platser där de aldrig funnits tidigare. I synnerhet kom de amerikanska ekosystemen i kontakt med de afrikanska och eurasiska genom det som historiker numera kallar det ”columbianska utbytet”.

Diskutera vad det columbianska utbytet var och hurdana konsekvenser det fick för miljö, befolkning och ekonomi.

Med det columbianska utbytet avses det utbyte av växt- och djurarter mellan Eurasien och de amerikanska världsdelarna som följde av att den amerikanska kontinenten upptäcktes. Uppgiftsformuleringen ger inga exaktare tidsgränser så examinanden kan behandla frågan ur perspektivet för olika tidsperioder, ända till idag.

I ett gott svar granskar examinanden artutbytet ur miljöns, ekonomins och befolkningens synvinkel. Examinanden kopplar det inledningen av det columbianska utbytet till européernas så kallade upptäcktsresor och de erövringar de är förknippade med. Med de europeiska emigranterna fördes i Europa kända odlingsarter och boskap till de amerikanska kontinenterna, och trängde där undan de ursprungliga arterna. Bland effekterna på befolkningen kan examinanden exempelvis undersöka kostens ökade mångsidighet och att människor exponerades för nya sjukdomar som det inte fanns tidigare erfarenhet av (till exempel smittkoppor, mässling och influensa slog ut den amerikanska ursprungsbefolkningen). Bland de omständigheter som inverkade på ekonomin kan examinanden till exempel nämna intensifieringen av jordbruket, sjunkande priser, spridningen av lyxprodukter och världshandeln.

I ett berömligt svar diskuterar examinanden mer djuplodande följderna på alla delområden som nämns i uppgiften, och hen kan om hen vill dryfta något geografiskt område mer detaljerat eller lyfta fram följande synpunkter: odlingen i till exempel Nordamerika bedrevs främst för Europas skull, och att de som brukade jorden – framför allt slavar av afrikanskt ursprung – utnyttjades för tvångsarbete. Befolkningsstrukturen i Nord- och Sydamerika förändrades permanent som en följd av utvecklingen. I ekonomin ledde det columbianska utbytet till kolonialismen och till att välståndet i Europa ökade och de ekonomiska grunderna för industrialiseringen lades.

2. Taiwans ställning från kalla kriget till våra dagar 20 p.

Kommunisterna övertog makten i Fastlandskina 1949. Anhängarna till partiet Kuomintang, som förlorat makten, drog sig då tillbaka till ön Taiwan och grundade där en republik som inte erkänts av Folkrepubliken Kina.

Analysera på vilket sätt meningsskiljaktigheterna mellan Kina och Taiwan har påverkat internationella relationer från början av kalla kriget till 2020-talet.

I ett gott svar förstår examinanden att frågan om Taiwans ställning är en av de volatila konflikterna i den internationella politiken. Examinanden beskriver i huvuddrag hur konflikten mellan Kina och Taiwan har utvecklats. Kina har aldrig erkänt Taiwan som självständig stat och betraktar Taiwan som en del av Kina. USA:s mål var att hindra det kommunistiska Kina från att få inflytande i den internationella politiken, och därför blev Taiwan omedelbart en pjäs i spelet i det kalla kriget. Till och med 1971 representerade Taiwan Kina som permanent medlem i FN och dess säkerhetsråd, men efter att relationerna mellan Washington och Beijing förbättrades (pingpongdiplomatin) ersatte det kommunistiska Kina Taiwan i FN. Taiwans ställning i den internationella politiken har varit svår ända till 2020-talet.

I ett berömligt svar fördjupar examinanden sin analys av konflikten mellan det kommunistiska Kina och Taiwan; inbördeskriget mellan det kommunistiska partiet och nationalisterna ledde till att nationalisterna tvingades retirera till Taiwan år 1949. Det kommunistiska Kina har aldrig erkänt Taiwans självständighet; tal om Taiwans självständighet har alltid lett till starka protester från Beijing. ”Ett Kina-politiken” som det kommunistiska Kina bedriver har begränsat Taiwans internationella ställning. Taiwan har emellertid tack vare stöd av väst förmått utveckla sig till ett ekonomiskt framgångsrikt samhälle, även om Beijings påtryckningar gjort att få stater kunnat erkänna Taiwans suveränitet. Det kommunistiska Kinas ökande internationella makt i den ekonomiska och politiska sfären har på 2020-talet ytterligare försvårat Taiwans roll i den internationella politiken. Spänningarna i situationen förstärks av Kinas kontinuerliga krigsövningar vid Taiwans gränser och av USA:s löfte om stöd till Taiwan.

3. Vardagshistoria i 1800-talets Finland 20 p.

Matts Johansson Mämmelä levde på 1800-talet i Vihanti i Brahestad. Diskutera vilka slutsatser en historiker kan dra om Matts Johansson Mämmeläs samhälleliga och ekonomiska ställning utgående från de anteckningar som bevarats i en räkenskapsbok från ett handelshus i Brahestad (material 3.A).

I ett gott svar förstår examinanden att man inte kan dra särskilt omfattande eller säkra slutsatser av de givna anteckningarna i en räkenskapsbok. Examinanden förstår att man på 1840-talet levde i ett ståndssamhälle där levnadsstandarden var låg. Examinanden analyserar de inköpta varorna i förhållande till köparens självförsörjning och förmögenhet och drar slutsatser om produkternas ursprung (till exempel importprodukter), statusvärde och eventuella användningsändamål.

I ett berömligt svar utvärderar examinanden Matts Johansson Mämmeläs ställning i samhället på ett mångsidigare sätt och kan placera honom i ståndssamhällets bredare samhällskontext. Examinanden behandlar sådana omständigheter under den autonoma tiden som samhällsutvecklingen, landsbygdsbefolkningens gradvis förbättrade förhållanden eller betydelsen av kuststäders som Brahestads läge för närområdena. Examinanden motiverar sitt svar med argument som är typiska för forskningen och tillämpar en historikers perspektiv. I svaret beaktas det historikerperspektiv som efterfrågas i uppgiften (till exempel materialets knapphändighet och tolkningen av gamla måttenheter).

4. Konsten på 1500- och 1600-talen 20 p.

Avgör vilka stilriktningar målningarna av Jesu födelse (material 4.A och 4.B) representerar och presentera de viktigaste kännetecknen för de här stilriktningarna.

I ett gott svar identifierar examinanden korrekt den första målningen som ett exempel på renässansen och den andra som ett exempel på barocken. Examinanden ger någon motivering till stöd för sin uppfattning. I samband med Pinturicchios verk kan examinanden till exempel uppmärksamma det för renässanskonsten typiska perspektivet eller pelarna i stallet i Betlehem, som påminner om den antika kulturen. I Caravaggios verk kan examinanden notera den för barocken typiska växlingen mellan ljus och skugga. Examinanden noterar det kristliga motivet i båda målningarna.

I ett berömligt svar kan examinanden lyfta fram flera drag hos de aktuella stilriktningarna. I sitt svar beaktar examinanden att uppgiften inte begränsar sig enbart till konstverken i materialet, utan gäller särdragen för stilriktningarna renässans och barock överlag. Examinanden presenterar dessa stilriktningar grundligare och uppmärksammar också drag som är typiska för renässans- respektive barockkonst men inte omedelbart kan observeras i materialen 4.A och 4.B. Examinanden förstår stilriktningarnas tidsmässiga kontext. Examinanden tar i sitt svar upp både bildkonst och andra konstformer, såsom arkitektur och musik.

5. Sveriges utveckling till en modern stat 20 p.

Redogör för de faktorer som möjliggjorde den utveckling som beskrivs i textutdrag 5.A.

I ett gott svar analyserar examinanden utgående från materialet faktorer som visar att den svenska staten moderniserades och utvecklades snabbt under 1600-talet. Examinanden förstår att utvecklingen i stor utsträckning berodde på framgångsrika krig som hade gjort det möjligt för den svenska stormakten att uppstå. I svaret omnämns gränsförändringar som ledde till att Sveriges landyta växte märkbart. Examinanden kan ge några exempel på välstånd som uppkommit tack vare militära framgångar, exempelvis krigsbyten och insamling av skatter och tullavgifter i erövrade områden. Administrationen utvecklades på både det nationella och det lokala planet. Skatteuppbörden blev effektivare och befolkningen växte.

I ett berömligt svar kan examinanden också ge exempel på andra faktorer bakom den positiva utvecklingen, till exempel folkskolan som uppstod efter reformationen och spred läs- och skrivkunskaper. Detta gjorde det möjligt att rekrytera kunniga tjänstemän till statens tjänst och effektiverade den statliga verksamheten bland annat i fråga om skatteuppbörd. Examinanden kan också nämna att stadsnätet utvidgades och postväsendet förbättrades för att utveckla handeln. Dessutom kan examinanden ta upp enskilda skickliga administratörers agerande för uppbyggnaden av staten, till exempel Per Brahe och hans verksamhet i Finland. I ett berömligt svar kan examinanden också förhålla sig kritiskt till bilden av snabb utveckling och exempelvis uppmärksamma att en stor del av bönderna led under det ökande skattetrycket och utskrivningen av soldater. Examinanden kan också förhålla sig kritiskt till Lindqvists ståndpunkt.

6. Attityder till kolonialismen 20 p.

Rhodesias, det vill säga nuvarande Zimbabwes, före detta premiärminister (1964–1979) Ian Smith lade i sina memoarer 1997 fram sin syn på kolonialismen (material 6.A).

Diskutera varför Smiths uppfattning (material 6.A) såg ut som den gjorde och hur man i de före detta kolonierna skulle förhålla sig till den typen av yttringar i dag.

I ett gott svar ger examinanden materialet en bakgrund och en kontext som en del av kolonialismens utveckling. Examinanden konstaterar att Ian Smiths ståndpunkter återspeglar för kolonialtiden typiska europeiska perspektiv på kolonialismen och på europeiska kolonier i Afrika: att det inte fanns civilisation i Afrika innan européernas ankomst och att de afrikanska samhällena utvecklades tack vare kolonisationen. Sannolikt tolkas Smiths yttrande emellertid mer kritiskt ur perspektivet för invånarna i de före detta kolonierna, och det kan anses vara rasistiskt. Ur de före detta koloniernas perspektiv är yttrandet ett exempel på europeiskt maktutövande och fördomar om afrikansk kultur.

I ett berömligt svar analyseras den europeiska kolonialismens drag och konsekvenser i Afrika mer mångsidigt. Examinanden beaktar Ian Smiths roll som ledare för det forna Rhodesia. Det vita väldets kollaps kan ha påverkat Smiths åsikter. Examinanden kan dra slutsatsen att ursprungsbefolkningen i kolonierna förhöll sig kritiskt till kolonialismen redan under kolonialtiden, sannolikt i motsats till den vita befolkningen som härskade över dem. Vår tids diskussion kring jämlikhet och mänskliga rättigheter förhåller sig betydligt mer kritiskt till kolonialism och rasism än tidigare. De under kolonialismen förtryckta människornas synpunkter kommer idag tydligare fram i den offentliga diskussionen.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Kvinnors påverkningsmöjligheter under antiken 30 p.

7.1 Förmoderna samhällen i Europa har ofta beskrivits med termen patriarkala. Med patriarkala avses att männens makt framhävdes i samhället, förr särskilt husbondens makt. På vilket sätt visade sig patriarkala drag i antikens Grekland och Rom? 10 p.

I ett gott svar konstaterar examinanden att såväl de grekiska stadsstaterna som Romerska riket var patriarkala samhällen. I sitt svar ger examinanden exempel på hur samhällets patriarkala karaktär tog sig uttryck. Examinanden beskriver också några skillnader mellan Grekland och Rom, till exempel att kvinnor var striktare övervakade i antikens Grekland än de var i Rom. I Grekland tvingades kvinnor tillbringa större delen av sitt liv inom hemmets väggar medan de i Rom hade större frihet att röra sig. I Grekland var inte kvinnor självständiga ekonomiska aktörer medan kvinnor i Rom, särskilt änkor, kunde kontrollera sin egendom och till och med bedriva affärsverksamhet.

I ett berömligt svar behandlar examinanden mer ingående hur samhällets patriarkala karaktär tog sig uttryck i politiken, ekonomin och familjelivet, och redogör för skillnaderna mellan Grekland och Rom utförligare och mer analytiskt. Hen noterar exempelvis att den grekiska kulturen inte bestod av en stat utan av många stadsstater, och att man vet nästan ingenting om de flesta av dem. Detta gör det samtidigt svårare att bedöma kvinnornas ställning där. Examinanden kan dessutom uppmärksamma att individens ställning inte enbart berodde på kön utan exempelvis hade en friboren, rik kvinna högre ställning än en manlig slav.

7.2 Kvinnor har trots samhällets patriarkala natur funnit sätt att påverka samhälleligt och politiskt. Redogör för hur kvinnor kunde delta samhälleligt och politiskt i det antika Rom. Utnyttja materialen 7.A, 7.B och 7.C i ditt svar. 20 p.

I ett gott svar noterar examinanden att även om kvinnor i princip inte hade formellt politiskt inflytande kunde de ändå påverka informellt. Examinanden ger några exempel på sådant informellt inflytande, till exempel inflytande via en make, stöd för egna avkomlingar, släktingar eller andra gunstlingar i politiken eller näringslivet, eller användning av egen förmögenhet för offentliga byggprojekt. Ett gott svar förutsätter att uppgiftens material använts.

I ett berömligt svar presenterar examinanden kvinnors både politiska och ekonomiska påverkningsmöjligheter mångsidigt och analytiskt. En kvinna kunde exempelvis i egenskap av Vestal uträtta prästuppgifter. Detta var en respekterad ställning som inkluderade inflytande. Examinanden kan också diskutera samhällsställningens betydelse; materialet beskriver främst samhällets översta skikt.

Examinanden använder materialen mångsidigt och inkluderar även källkritiska påpekanden i förhållande till dem. Tacitus text är från antiken, men han är inte forskare och skriver inte om händelser i hans egen tid. Mary Beard konstaterar å sin sida att vi inte känner till Eumachias motiv till byggprojektet, och därför är hennes bedömning av Eumachias vilja att bidra till sonens framgång i något val spekulation. Också i fråga om tegelfabriken kan man kritiskt diskutera i vilken utsträckning den förmögenhet som ägandet medförde verkligen betydde kvinnligt inflytande i politiken eller inom släktnätverk.

8. Marshallplanen 30 p.

8.1 Förklara kortfattat vad den så kallade Marshallplanen var. 10 p.

I ett gott svar kopplas Marshallplanen till den tid då den uppkom, det vill säga kalla krigets början. Biståndet som USA tog initiativ till var ett program för återuppbyggnaden av Europa efter förstörelsen under andra världskriget. Syftet med biståndet var att minska den ekonomiska nöden i Europa och därmed förebygga att de kommunistiska partierna blev populärare och att Sovjetunionens inflytande stärktes. Biståndet ansågs också gynna USA ekonomiskt, eftersom ett Västeuropa som återhämtade sig var en viktig marknad för USA. Sovjetunionen förbjöd folkdemokratierna i Östeuropa att ta emot hjälpen. Finland i sin tur avböjde själv Marshallhjälpen för att inte reta upp Sovjetunionen.

8.2 Diskutera hurdana ekonomiska och politiska konsekvenser Marshallplanen hade. Utnyttja materialen 8.A, 8.B, 8.C och 8.D i ditt svar. 20 p.

I ett gott svar behandlar examinanden såväl de ekonomiska som de politiska konsekvenserna av Marshallplanen i stora drag. Hen förstår att Europa efter kriget på många håll låg i spillror och att den industriella produktionen kollapsat allvarligt. Marshallplanen var ett biståndsprogram som USA utarbetat för att lyfta Europa på fötter: i och med det fick Europa pengar som användes till att återuppbygga den egna industrin och infrastrukturen (material 8.A). Marshallplanen var en av de viktigaste faktorerna för att den ekonomiska utvecklingen relativt snabbt kunde vändas mot tillväxt, och den erbjöd också konkret hjälp för att förebygga hungersnöd och hålla sjukdomar i schack (material 8.B). Bland de politiska konsekvenserna förstår examinanden exempelvis att målet för Marshallplanen – att förebygga kommunismens spridning – uppnåddes (material 8.C och 8.D).

I ett berömligt svar bedömer examinanden såväl de ekonomiska som de politiska effekterna av biståndet mångsidigt och analytiskt. Examinanden förstår att Marshallhjälpen främjade den ekonomiska tillväxten och ekonomiska integrationen i Västeuropa. För att administrera biståndet grundades den europeiska ekonomiska samarbetsorganisationen OEEC. På basis av materialet kan examinanden påpeka att den ekonomiska tillväxten överskred tillväxttrenden före kriget och att Tyskland blev Europas ledande stat ekonomiskt sett (material 8.D). Marshallplanen fördjupade klyftan mellan Väst- och Östeuropa i fråga om levnadsstandard. Politiska konsekvenser som examinanden kan behandla är utvecklingen för kommunismens och de kommunistiska partiernas inflytande i Europa under slutet av 1940-talet och loppet av 1950-talet. Kommunisterna tog inte makten i de västeuropeiska länder som fått Marshallhjälp. Exempelvis var stödet för kommunisterna i Italien av valresultaten att döma synnerligen högt direkt efter kriget, men i slutet av 1950-talet hade det minskat med cirka tio procentenheter (material 8.C). Delvis som en följd av Marshallplanen stärkte Sovjetunionen sitt grepp om Östeuropa. Landet ingick VSB-pakter med folkdemokratierna (och Finland) och etablerade en egen ekonomisk samarbetsorganisation, SEV, med dem. I ett berömligt svar utvärderar examinanden också materialet källkritiskt, material 8.B är exempelvis en propagandaaffisch vars syfte var att framhäva det amerikanska biståndets betydelse.

9. Pacifismen i 1900-talets Finland 30 p.

Arndt Pekurinen (1905–1941) var en fredsaktivist och vapenvägrare som under fortsättningskriget sköts på grund av sin övertygelse.

9.1 Diskutera vad fallet Arndt Pekurinen berättar om attityderna till pacifismen i Finland på 1920- och 1930-talen och under andra världskriget. Använd materialen 9.A, 9.B och 9.C som underlag för ditt resonemang. 15 p.

I ett gott svar visar examinanden att hen känner begreppet pacifism och kopplar materialen till den bredare kontexten, det vill säga mellankrigstiden och perioden under vinter- och fortsättningskrigen i Finland. Hen undersöker attityderna i ljuset av de viktigaste ideologierna, det vill säga vänster- och högerströmningarna efter 1918. I högerns, eller med andra ord det så kallade vita Finlands ideologi, ingick det att betona fosterländska och militära dygder och bilden av Sovjetunionen som en fiende som var och en hade en plikt att försvara sig mot. Särskilt under krigstiden framstod pacifism som landsförräderi eftersom krigsansträngningarna krävde allas insats i ett litet land. För staten var det motiverat att göra Pekurinen till ett varnande exempel för andra som övervägde vapenvägran. Examinanden förstår statens markerade roll under krigstid.

I ett berömligt svar beskriver examinanden Pekurinens, statens och den krigstida arméns roll i större detalj i den ovan beskrivna kontexten. Hen jämför attityderna till vapenvägran i de olika materialen (dramadokumentären, den teoretiska definitionen, historikern) och gör källkritiska anmärkningar om hur exempelvis tidpunkten och materialens infallsvinkel påverkar. Examinanden förstår att Webers teori om statens våldsmonopol i videon och i Kivimäkis text framgår av det sätt Pekurinen behandlades på. I Kivimäkis text som är skriven på 2000-talet kan examinanden notera att idén om ett enigt och enhälligt stridande folk inte var sann, men att den var ett mål.

9.2 Material 9.D visar att attityderna gentemot Arndt Pekurinen har förändrats under 2000-talet. Redogör för de faktorer som möjliggjort denna attitydförändring. 15 p.

I ett gott svar förstår examinanden att attityderna påverkas av avsevärd distans till skeendena, vilket betyder att inga personliga erfarenheter utövar inflytande i bakgrunden. Examinanden kan ta upp de politiska strömningarna i bakgrunden, exempelvis 1960- och 1970-talens fredsrörelse och de liberaliserade värdena i samhället (en ”omvälvning i värderingar”) samt den hoppfullhet som väcktes efter att kalla kriget upphört och Finland anslutit sig till Europeiska unionen. Å andra sidan kan hen också ta upp nypatriotismens uppgång eller osäkerheten om världsordningen i en värld som håller på att globaliseras.

I ett berömligt svar förstår examinanden dessutom att även om förändringar kan observeras mer analytiskt på lång sikt, färgas tolkningar av historiska personer och fenomen också under senare epoker ofta av ideologi. Examinanden noterar i materialet att Pekurinens rykte inte heller på 2000-talet har varit okontroversiellt och att inställningen till honom kan variera exempelvis mellan olika politiska partier. Efter kalla krigets slut har till exempel nationalismen varit på frammarsch.