Hyvän vastauksen piirteet: FI – Psykologia

13.9.2023

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 9.11.2023

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Psykologian kokeessa arvioinnin keskeisenä perusteena on vastauksen ankkuroiminen empiiriseen, tutkimuspohjaiseen tietoon ja keskeisiin psykologian teorioihin. Ihmisen kehitystä, tiedonkäsittelyä, psyykkistä hyvinvointia ja persoonallisuutta tutkitaan psykologiassa useasta toisiaan täydentävästä näkökulmasta, kuten biologisesta, kognitiivisesta tai sosiokulttuurisesta. Kokelaan tulisi osata luontevasti hyödyntää eri näkökulmista tuotettua tieteellistä tietoa psyykkisten ilmiöiden ja prosessien erittelyssä.

Psykologian kokeessa arvioidaan kokelaiden valmiutta ymmärtää psykologisen tiedon luonnetta ja tiedonmuodostusta, mukaan lukien tutkimusten luotettavuuden ja pätevyyden arvioiminen. Tehtävä voi edellyttää ajankohtaisten psykologian tutkimustulosten arviointia tai tutkimussuunnitelman laatimista.

Psykologian tehtäviin liittyy psykologisten ilmiöiden kuvailemista, arvioimista, pohtimista ja selittämistä sekä erilaisten näkökulmien vertailua. Useassa tehtävässä on myös ainerajat ylittäviä mahdollisuuksia. Osa tehtävistä sisältää joko kirjallista aineistoa tai videoaineistoa, joka tulee yhdistää tehtävänannon mukaisesti psykologiseen tietoon.

Digitaalisessa kokeessa tehtävät jakautuvat kolmeen osaan: 1 perustehtävät (esim. määrittele, kuvaile, selitä), 2 soveltavat tehtävät ja 3 kehittelytehtävät (esim. pohdi, vertaile, arvioi, suunnittele). Hyvän vastauksen kriteerit poikkeavat toisistaan osissa 1, 2 ja 3. Osan 1 tehtävissä kokelaalta edellytetään pääosin tiedollista osaamista, mutta osien 2 ja 3 tehtävät vaativat jo enemmän tiedonkäsittelyä. Psykologisen tiedon soveltamista vaaditaan sekä osassa 2 että 3, mutta osassa 3 painotetaan erityisesti kehittelyä, jolloin vastaus voi sisältää oivaltavia tarkastelutapoja sekä tiedon ja selitystapojen arviointia.

Keskeisenä arvioinnin kohteena on se, kuinka syvällisesti kokelas ymmärtää psykologista tietoa, kuinka hän osaa soveltaa sitä ja missä määrin hän pystyy tarkastelemaan sitä kriittisesti. Pelkkä oppimateriaalin sisältöjen toistaminen ei mahdollista parhaisiin arvosanoihin pääsemistä. Osa tehtävistä edellyttää valmiutta analysoida ajankohtaisia tapahtumia ja ilmiöitä psykologisen tiedon varassa. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti kypsyyden osoittamiseen ja psykologisen tiedon hallintaan. Kokelaan tulisi vastata kysymyksiin tehtävänannon mukaisesti. Esitetyt asiat ja väitteet tulisi perustella vastauksessa selkeästi. Arvioinnissa kiinnitetään lisäksi huomiota siihen, kuinka jäsentynyt ja johdonmukainen kokonaisuus vastaus on.

Joissakin tehtävissä vastauksen enimmäispituus on rajoitettu. Ylityksestä tehdään pistevähennys reaaliaineiden kokeiden määräysten ja ohjeiden mukaisesti.

Ohessa on arviointitaulukko, josta ilmenevät 20 ja 30 pisteen vastauksen arviointikriteerit. Hyvän vastauksen piirteissä on myös kuvailtu, millaisia piirteitä sisältävät 20 pisteen tehtävissä 9–11 pisteen ja 15–17 pisteen vastaukset ja 30 pisteen tehtävissä 13–16 pisteen ja 22–25 pisteen vastaukset.

Tiedollinen osaaminen 10 / 15 p.
Vastauksessa esitetty psykologinen tieto ja käsitteistö
Vastaus ei sisällä lainkaan psykologista tietoa tai käsitteistöä. Välttävä:
Vastaus sisältää niukasti psykologista tietoa ja käsitteistöä. Psykologisen tiedon hallinta on vain välttävää.
Tyydyttävä:
Vastauksessa esitetään joitakin mielekkäitä psykologiseen tietoon perustuvia ajatuksia ja käsitteitä. Tiedon hallinta on tyydyttävää.
Hyvä:
Vastaukseen sisältyy pääosin mielekästä psykologista tietoa ja käsitteistöä. Tiedon hallinta on hyvää, mutta osittain rajoittunutta.
Kiitettävä:
Vastaukseen sisältyy monipuolista psykologista tietoa ja käsitteistöä. Tiedon hallinta on kiitettävää.
Erinomainen:
Vastaukseen sisältyy syvällistä ja monipuolista psykologista tietoa ja käsitteistöä. Tiedon hallinta on erinomaista.
Tiedonkäsittely 10 / 15 p.
Tehtävänannon noudattaminen, aineiston käyttö ja vastauksen rakentaminen
Vastaus ei ole tehtävänannon mukainen. Aineistoa ei hyödynnetä lainkaan tai sitä tulkitaan täysin virheellisesti. Vastaus on sekava ja jäsentymätön. Välttävä:
Vastaus on vain osittain tehtävänannon mukainen. Aineistoon sisältyvää informaatiota toistellaan tai sitä tulkitaan osittain väärin. Vastaus on luetteleva ja katkelmallinen.
Tyydyttävä:
Vastauksessa on tehtävänannon kannalta puutteita. Aineiston hyödyntäminen on kaavamaista ja mekaanista. Vastaus on paikoitellen jäsentynyt, mutta asiat jäävät irrallisiksi.
Hyvä:
Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen, mutta osa tekstistä jää irralliseksi. Aineistoa on hyödynnetty melko hyvin. Vastaus on jäsentynyt.
Kiitettävä:
Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen. Aineistoa on hyödynnetty hyvin. Vastaus muodostaa kiitettävän kokonaisuuden.
Erinomainen:
Vastaus on tehtävänannon mukainen. Aineistoa on hyödynnetty erinomaisesti. Vastaus muodostaa erinomaisesti jäsennellyn kokonaisuuden.
Soveltaminen, kehitteleminen ja arviointi
Psykologista tietoa ei sovelleta, kehitellä tai arvioida lainkaan. Asioita ei perustella, tai perustelut eivät ole päteviä. Välttävä:
Psykologisen tiedon soveltamisesta, kehittelystä ja arvioinnista on vähäisiä merkkejä. Perusteluja on niukasti.
Tyydyttävä:
Psykologisen tiedon soveltamisesta, kehittelystä ja arvioinnista on selkeitä merkkejä. Väitteitä on perusteltu, mutta osa perusteluista on puutteellisia.
Hyvä:
Psykologisen tiedon soveltaminen, kehittely ja arviointi on hyvää. Perusteluja on useissa kohdissa ja ne ovat paikkansa pitäviä.
Kiitettävä:
Psykologista tietoa sovelletaan, kehitellään ja arvioidaan kiitettävästi. Perustelut ovat selkeitä ja vakuuttavia.
Erinomainen:
Psykologisen tiedon soveltaminen, arviointi ja erityisesti kehittely on erinomaista ja johdonmukaista. Perusteluja on kattavasti ja ne ovat erittäin vakuuttavia.
Kriteereitä vastaavat pisteet Välttävä Tyydyttävä Hyvä Kiitettävä Erinomainen
20 pisteen tehtävät 1–4 p.5–8 p.9–12 p.13–16 p.17–20 p.
30 pisteen tehtävät 1–6 p.7–12 p.13–18 p.19–24 p.25–30 p.

Osa 1: 20 pisteen tehtävät

1. Monivalinta 20 p.

Alla on 20 väittämää (1.1–1.20). Merkitse kustakin väittämästä, onko se oikein vai väärin. Oikea vastaus 1 p., väärä vastaus –1 p., ei vastausta 0 p.

Tehtävä ei ole pakollinen, ja siihen voi jättää vastaamatta. Jos olet aloittanut tehtävään vastaamisen, mutta et haluakaan jättää sitä arvosteltavaksi, valitse jokaisessa osatehtävässä vaihtoehto ”En vastaa”.

1.1 Äänikirjan kuunteleminen lenkillä ei häiritse juoksemista, koska työmuistissa voi prosessoida samaan aikaan erilaista informaatiota. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.2 Sensorinen muisti eli aistimuisti on säilömuistin osa. 1 p.

  • Oikein  (-1 p.)
  • Väärin  (1 p.)

1.3 Metakognitio tarkoittaa kykyä arvioida omia kognitiivisia toimintoja ja oppimista. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.4 Dikoottisen kuuntelun koeasetelmalla voidaan tutkia tarkkaavaisuuden toimintaa. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.5 Motiivikonflikti tarkoittaa, että henkilö pyrkii kohdistamaan tarkkaavaisuutensa yhtä aikaa kahteen ärsykkeeseen. 1 p.

  • Oikein  (-1 p.)
  • Väärin  (1 p.)

1.6 Havainto on tulkinta aistitiedosta. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.7 Skeemat eli sisäiset mallit vaikuttavat siihen, mihin tarkkaavaisuus suuntautuu. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.8 Mieltämisyksikköjen avulla ihminen voi pitää enemmän asioita työmuistissaan kuin ilman mieltämisyksikköjä. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.9 Etenkin vasen aivopuolisko on tärkeä tarkkaavaisuustoimintojen kannalta. 1 p.

  • Oikein  (-1 p.)
  • Väärin  (1 p.)

1.10 Itsensä päteväksi tunteminen on tärkeää motivaation ylläpitämiseksi. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.11 Jos uskoo sanontaan ”Pojillahan ei ole kielipäätä”, siitä voi muodostua itseään toteuttava ennuste. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.12 Optimistinen tulkintatyyli on usein yhteydessä korkeisiin pystyvyysuskomuksiin. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.13 Kun jonkin tehtävän sanotaan olevan yksilön lähikehityksen vyöhykkeellä, tehtävä on hänelle helppo. 1 p.

  • Oikein  (-1 p.)
  • Väärin  (1 p.)

1.14 Välineellinen ehdollistuminen tarkoittaa sisäisen motivaation syntymistä palkintojen saamisesta. 1 p.

  • Oikein  (-1 p.)
  • Väärin  (1 p.)

1.15 Persoonallisuus vakiintuu yleensä nuoruuden keskivaiheilla. 1 p.

  • Oikein  (-1 p.)
  • Väärin  (1 p.)

1.16 Temperamentti vaikuttaa siihen, millaiseen ympäristöön ihminen hakeutuu. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.17 Perimä ei vaikuta merkittävästi älykkyyteen. 1 p.

  • Oikein  (-1 p.)
  • Väärin  (1 p.)

1.18 Kulttuurin arvot ja asenteet opitaan pääsääntöisesti sosiaalisaatiossa. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.19 Kyselyt ovat soveltuva menetelmä persoonallisuuden piirteiden tieteelliseen tutkimukseen. 1 p.

  • Oikein  (1 p.)
  • Väärin  (-1 p.)

1.20 Ei-kokeellinen tutkimus antaa tietoa ilmiöiden syy-seuraussuhteista. 1 p.

  • Oikein  (-1 p.)
  • Väärin  (1 p.)

2. Tunteet 20 p.

Kirjoita aukkokohtaan siihen parhaiten sopiva yksittäinen sana, yhdyssana tai yhdyssanan alku. Taivuta sana lauseeseen sopivaksi ja tarkista, että sana on kirjoitettu oikein.

Oikeiksi vastauksiksi hyväksytään oheisen alustavan luettelon lisäksi muut asiatarkat sanat. Myös sellaiset väärin kirjoitetut oikeat vastaukset, joissa kirjoitusvirhe ei muuta sanan merkitystä tai tee sen tulkinnasta mahdotonta hyväksytään.

Jokaisesta aukkokohdasta oikeasta vastauksesta saa 2 pistettä.

2.1 2 p.

  • ilo (2 p.)

2.2 2 p.

  • universaaleja (2 p.)
  • globaaleja (2 p.)
  • yleismaailmallisia (2 p.)

2.3 2 p.

  • kulttuurissa (2 p.)
  • ympäristössä (2 p.)

2.4 2 p.

  • neuraalinen (2 p.)
  • neurokemiallinen (2 p.)
  • aivorakenteellinen (2 p.)
  • aivotoiminnallinen (2 p.)
  • geneettinen (2 p.)
  • biologinen (2 p.)
  • evolutiivinen (2 p.)
  • perinnöllinen (2 p.)
  • aivo- (2 p.)

2.5 2 p.

  • paniikki (2 p.)
  • ahdistus (2 p.)

2.6 2 p.

  • temperamentti (2 p.)
  • persoonallisuus (2 p.)
  • piirre- (2 p.)

2.7 2 p.

  • ohimo (2 p.)

2.8 2 p.

  • limbistä (2 p.)

2.9 2 p.

  • otsalohkon (2 p.)
  • otsalohkojen (2 p.)
  • etuotsalohkon (2 p.)
  • etuotsalohkojen (2 p.)

2.10 2 p.

  • hallintakeinoilla (2 p.)
  • hallintamekanismeilla (2 p.)
  • coping-mekanismeilla (2 p.)
  • coping-keinoilla (2 p.)
  • säätelykeinoilla (2 p.)

3. Motivaatio 20 p.

Nimeä yksi aivoalue tai aivojen välittäjäaine, joka liittyy motivaation syntymiseen tai ylläpitämiseen. Kuvaile lyhyesti, miten kyseinen alue tai välittäjäaine vaikuttaa motivaatioon.

Vastauksen pituus on enintään 2000 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Tehtävässä pyydetään nimeämään aivoalue tai aivojen välittäjäaine, joka liittyy joko motivaation syntymiseen tai sen ylläpitämiseen, sekä kuvaamaan, miten tämä alue tai aine vaikuttaa motivaatioon. Nimetyn aivoalueen tai välittäjäaineen merkitys motivaatiolle tulee kuvata selkeästi. Pelkkä aivoalueen tai välittäjäaineen nimeäminen ilman osuvaa kuvausta sen osuudesta motivaation synnyssä tai ylläpitämisessä ei oikeuta pisteisiin. Kokelaan tulee vastauksessa osoittaa, että hän ymmärtää motivaation käsitteen. Vastauksessa voi tuoda esiin esimerkiksi sen, että motivaatio on toimintaa eteenpäin vievä voima tai prosessi, joka liittyy usein vahvasti tunteisiin. Kokelas voi kuvailla tunnereaktioissa mukana olevia alueita tai välittäjäaineita, mutta niiden yhteys motivaatioon on tuotava selvästi esille.

Motivaatioon liittyviä aivoalueita ja välittäjäaineita on monia. Kokelaat tuntevat motivaatioon liittyvistä aivoalueista todennäköisesti esimerkiksi mantelitumakkeen, joka mm. herättää nopeasti lähestymis- tai välttämisreaktion sekä etuotsalohkon, joka mm. vastaa itsesäätelystä ja tavoitteellisesta päätöksenteosta, auttaa asioiden keskinäisessä punnitsemisessa ja pidempiaikaisten tavoitteiden asettamisessa sekä hippokampuksen, joka vastaa muistista ja muistoista. Välittäjäaineista kokelaille todennäköisesti tutuimpia ovat dopamiini, joka liittyy palkintovihjeisiin, vahvistaa toimintoja, jotka tuovat tyydytystä ja hyvää oloa sekä serotoniini, joka ohjaa mielialaa ja tarpeita kuten mm. syömistä ja unta.

Hyvässä vastauksessa nimetään selvästi juuri motivaatioon liittyvä aivoalue tai välittäjäaine ja sitä tarkastellaan motivaatioon liittyvän psykologisen tiedon pohjalta.

Vuoden 2015 opetussuunnitelmassa on enemmän asiaa välittäjäaineista, kun taas vuoden 2019 opetussuunitelma keskittyy enemmän aivoalueisiin. Tämä ero otetaan huomioon tehtävään sisältyvässä valinnaisuudessa.

9–11 p.
Tiedon hallinta on hyvää, ja vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen. Kokelas esittää mielekkään, joskin rajallisen, psykologisesti perustellun näkemyksen siitä, miten hänen valitsemansa aivoalue tai välittäjäaine liittyy motivaation syntyyn tai sen ylläpitämiseen.

15–17 p.
Kokelas osoittaa tuntevansa kiitettävästi motivaation syntyyn tai ylläpitämiseen liittyvän aivoperustan käyttämällä havainnollistavana esimerkkinä valitsemaansa aivoaluetta tai välittäjäainetta.

Osa 2: 20 pisteen tehtävät

4. Tutkimuksen suunnittelu 20 p.

Kofeiini on aine, joka vaikuttaa aivoissa vireystilaa ohjaaviin välittäjäainereseptoreihin. Eri ihmiset reagoivat kofeiiniin hiukan eri tavoilla, mutta useimpia ihmisiä pieni annos kofeiinia piristää. Siksi kofeiinia sisältävät juomat, kuten kahvi, tee ja energiajuomat, ovatkin hyvin suosittuja. Kofeiinilla voi kuitenkin olla myös haittavaikutuksia: iltaisin nautittuna se häiritsee nukahtamista, ja liian suuri määrä kofeiinia lyhyessä ajassa voi aiheuttaa kofeiinimyrkytyksen.

Olet psykologian tutkija, ja sinulle on annettu tehtäväksi tutkia, miten juuri ennen nukkumaanmenoa juotu annos kofeiinipitoista juomaa vaikuttaa 18-vuotiaiden nuorten nukahtamisaikaan sekä unen pituuteen. Miten tutkisit asiaa tieteellisesti?

Vastaa seuraaviin neljään kysymykseen:

4.1 Mikä on tutkimuksesi otos ja miksi? 5 p.

Tutkimukseen sopiva otos on riittävän suuri ja satunnaisesti valittu ryhmä 18-vuotiaita, jotka edustavat hyvin kaikkia 18-vuotiaita.

Tämä johtuu siitä, että tutkimuksen perusjoukko, eli ihmiset, joihin tutkimuksen tulokset halutaan yleistää, on 18-vuotiaat nuoret. Koska koko perusjoukkoa ei voida käytännössä kokonaan tutkia, tulee siitä valita tutkimukseen pienempi osajoukko eli otos. Jotta otoksessa havaittuja tuloksia voidaan luotettavasti yleistää, tulee otoksen olla riittävän suuri ja oleellisilta osin perusjoukkoa edustava, eli sisältää esimerkiksi eri sukupuolisia henkilöitä kuten perusjoukkokin.

Hyvä otoskoko tällaiseen tutkimukseen olisi 50–100 koehenkilöä, mutta lukion opetussuunnitelma ei anna valmiuksia otoskoon tarkkaan arvioimiseen. Siksi maininta riittävän suuresta otoskoosta riittää täysiin pisteisiin, eikä kokelaan tarvitse arvioida konkreettista otoskokoa.

4.2 Mikä on tutkimuksesi tutkimusote ja miksi? 5 p.

Koska tutkimuskysymyksenä on, miten kofeiini vaikuttaa nukahtamisaikaan ja unen pituuteen, halutaan tutkimuksessa tutkia syy-seuraussuhdetta. Tällöin tutkimuksen täytyy olla kokeellinen tutkimus, koska korrelatiivisella tutkimuksella ei voida tutkia kausaatiota.

Koska riippuvat muuttujat ovat nukahtamisaika ja unen pituus, tulee tutkimuksen olla myös määrällinen tutkimus, jossa kaikki koehenkilöt saavat tarkasti määritellyn kofeiiniannoksen ja nukahtamisaikaa sekä unen pituutta mitataan esimerkiksi minuutteina.

4.3 Millainen on tutkimuksesi tutkimusasetelma? 5 p.

Tällaisessa kokeellisessa tutkimuksessa on tärkeää, että koehenkilöt jaetaan satunnaisesti koe- ja kontrolliryhmään. Koeryhmässä koehenkilöt saavat annoksen kofeiinia, esimerkiksi osana juomaa. Myös kontrolliryhmässä koehenkilöt saavat annoksen juomaa, mutta siinä ei ole kofeiinia. Tällainen lume- eli plasebokäsittely kontrolliryhmälle on tarpeen, jotta koehenkilöt eivät itse tiedä, saivatko he kofeiinia vai eivät. Muuten koehenkilöiden odotukset saattaisivat vaikuttaa tuloksiin. Lisäksi tutkija voi sulkea pois mahdollisuuden, että mikä tahansa juoma ennen nukahtamista vaikuttaa uneen.

Vaihtoehtoisesti koeasetelmassa samat koehenkilöt voisivat olla tutkittavina useita kertoja ja saada yhtenä tutkimuskertana kofeiinia ja toisena placeboa. Tällöin he olisivat sekä koe- että kontrolliryhmässä.

Nukahtamisaikaa ja unen pituutta tulee kokeessa mitata jollakin luotettavalla menetelmällä. Aivosähkökäyrä unilaboratoriossa on luotettavin tapa, mutta myös aktiivisuusranneke koehenkilön kotona on mahdollinen ratkaisu. Pelkkä nukahtamisajan ja unen pituuden kysyminen koehenkilöltä ei ole luotettava menetelmä.

4.4 Miten varmistat, että tutkimus suoritetaan eettisesti? 5 p.

Kokeeseen osallistuvien koehenkilöiden tulee olla vapaaehtoisia, ja heille tulee kertoa, mitä kokeessa tapahtuu ja mihin sen tietoja käytetään. Osallistujat allekirjoittavat myös kirjallisen suostumuksen osallistua kokeeseen.

Todellisessa tilanteessa tällaiselle tutkimukselle haettaisiin arvio tutkimuksen toteuttamisen eettisyydestä yliopiston eettiseltä toimikunnalta. Lukion opetussuunnitelman pohjalta tämän tietämistä ei kuitenkaan voi vastaukselta edellyttää mutta asian mainitseminen on ansio.

Koska kokeessa koehenkilöille annetaan kofeiinia, tulee varmistaa että koe on kaikille turvallinen. Kofeiiniannoksen tulee olla niin pieni, että kofeiinimyrkytyksen vaaraa ei ole.

Jokainen osatehtävä arvioidaan erikseen asteikolla 0, 1, 3 tai 5 pistettä.

0 p. Vastauksessa ei ole oikeaa tietoa.

1 p. Vastauksessa on hiukan oikeaa tietoa, mutta suurin osa vastauksesta on virheellistä.

3 p. Vastaus sisältää oikeaa tietoa, mutta myös pieniä virheitä tai puutteita.

5 p. Vastaus sisältää oleellisen tiedon, ja se on selkeä ja virheetön.

5. Muistin luotettavuus 20 p.

Psykologinen tutkimus on osoittanut, että ihmisen muistot eivät ole aina luotettavia. Tämä aiheuttaa haasteita esimerkiksi oikeudenkäynneissä, joissa todistajan pitäisi tarkkaan muistaa, mitä rikostilanteessa tapahtui.

Selitä, miksi ihmisen muistot menneistä tapahtumista eivät ole aina luotettavia ja millaiset asiat voivat vääristää todistajien muistikuvia, kun heitä kuulustellaan.

Hyvässä vastauksessa tunnistetaan kysymyksen käsittelevän episodisten muistojen palauttamista säilömuistista työmuistiin ja tähän vaikuttavia tekijöitä, kuten muistin rekonstruktiivisuutta, muistivihjeitä ja valemuistoja.

Ihmisen muistiin ja muistamiseen liittyy monenlaisia mahdollisia virheitä ja vääristymiä. Ne ovat seurausta tavasta, jolla muisti toimii, sekä ympäristötekijöistä. Muisti koostuu lyhytaikaiseen tiedonkäsittelyyn käytettävästä työmuistista ja pitkäaikaiseen tiedon säilyttämiseen käytettävästä säilömuistista. Kun ihminen muistelee kokemaansa tapahtumaa, esimerkiksi kuulustelussa, tulee hänen palauttaa muisto säilömuistin episodisesta muistista työmuistiin, jolloin hän tulee muistosta tietoiseksi ja voi kertoa siitä.

Ihmisen muisti ei toimi kuten valokuva, joka tallettaa jonkin asian muuttumattomana ja jonka yksityiskohdat pysyvät samoina eri katselukerroilla. Sen sijaan muisti toimii rekonstruktiivisesti, eli muistellessaan menneitä tapahtumia ihminen muodostaa muiston uudestaan, ja tässä prosessissa muisto saattaa muuttua. Ihmisen sisäiset mallit, tunnetila ja ympäristön muistivihjeet muistelutilanteessa vaikuttavat siihen, miten muisto rakennetaan ja mitä yksityiskohtia pystytään palauttamaan mieleen.

Muistojen muuttumista voivat aiheuttaa esimerkiksi samankaltaisten kokemusten yksityiskohtien sekoittuminen ja sisäisten mallien muutokset, jotka vaikuttavat siihen, mitä ihminen pitää muistossa oleellisena. Muutosten syynä voivat olla myös kokemukset ja tapahtumat, jotka vaikuttavat siihen, mihin henkilö kiinnittää huomiota muistikuvista kertoessaan ja mitä hän pitää niissä tärkeänä. Muistin rekonstruktiivisuuden vuoksi ihmiselle voi kehittyä jopa valemuistoja eli todelliselta tuntuvia muistikuvia, jotka eivät kuitenkaan vastaa todellisuutta.

Mieleen palauttaminen on helpointa, jos ympäristössä on muistoon liittyviä vihjeitä, koska ihmisen on helpompi tunnistaa tuttuja asioita kuin pelkästään muistaa niitä. Yhden asian muistaminen voi myös helpottaa muiden tähän asiaan liittyvien muistojen palauttamista mieleen. Asiat, joihin on liittynyt vahva tunne, muistetaan paremmin kuin sellaiset, jotka eivät herätä tunteita, mutta tällaiset muistot saattavat keskittyä vahvasti tunteen aiheuttaneeseen asiaan ja muut tilanteen yksityiskohdat voivat unohtua.

Kuulustelussa muistin luotettavuuteen vaikuttavat merkittävästi esimerkiksi kuulustelutilanne, tilanteen tavoite sekä muistivihjeet. On todennäköisempää, että todistaja muistaa jotakin muisteltavasta asiasta, jos tilanteeseen tuodaan siitä muistivihjeitä. Vaarana on kuitenkin, että hän saattaa uskoa varmasti tunnistaneensa jotakin oikein, vaikka olisikin erehtynyt. Muistelun onnistumiseen vaikuttaa myös tapa, jolla kysymyksiä esitetään. Esimerkiksi Loftuksen muistitutkimuksissa on havaittu, että johdattelevat kysymykset voivat luoda valemuistoja. Kuulusteluissa onkin siksi tärkeä tehdä tapahtumista mahdollisimman avoimia kysymyksiä, kuten ”kerro kaikki, mitä tilanteesta muistat”. Kuulusteluissa ei myöskään pitäisi kysyä liian pienistä yksityiskohdista tai asioista, joita henkilö ei pysty arvioimaan. Tällaisissa tilanteissa ihminen saattaa helposti arvata jotain miellyttääkseen kuulustelijaa. Myös kuulusteltavan stereotypiat ja ennakkoluulot voivat vääristää hänen muisteluaan – esimerkiksi negatiivinen stereotypia jostakin ihmisryhmästä voi lisätä todennäköisyyttä, että henkilö uskoo rikoksen tekijän kuuluvan tähän ryhmään, vaikka hän ei todellisuudessa olisikaan tehnyt sellaista havaintoa.

Muistojen luotettavuuteen voivat vaikuttaa myös muistisairaudet, aivovauriot tai päihteet mutta nämä ilmiöt liittyvät harvemmin todistajien muistikuviin ja siksi niiden käsittely ei ole tarpeellista ja on ansio vain, jos ne liitetään tehtävänantoon.

Monet muistamisen virheet voivat syntyä jo ennen varsinaisten muistikuvien syntymistä esim. tarkkaavaisuuden ja havaitsemisen virheinä. Näiden prosessien käsittely ei kuitenkaan ole tehtävän kannalta tarpeellista. Myöskään laaja muistijärjestelmän rakenteen käsittely ei ole lisäansio, jos sitä ei ole sidottu selkeästi tehtävänantoon.

9–11 p.
Vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen ja jäsentynyt. Vastaukseen sisältyy pääosin mielekästä psykologista tietoa muistin rekonstruktiivisuudesta ja asiaan liittyvää käsitteistöä. Psykologista tietoa on sovellettu kuulustelutilanteisiin liittyvään muistikuvien vääristymiseen.

15–17 p.
Vastaukseen sisältyy monipuolista psykologista tietoa ja käsitteistöä. Muistikuvien vääristyminen on kytketty säilömuistin ja työmuistin toimintaan, sisäisiin malleihin ja muistin rekonstruktiivisuuteen. Psykologista tietoa on sovellettu kiitettävästi kuulusteluihin liittyvään muistikuvien vääristymiseen.

6. Vuorovaikutus 20 p.

Selitä kehityspsykologisia käsitteitä hyödyntäen, mitä videolla 6.A tapahtuu isän ja lapsen välillä.

Arvioi myös, miten videolla nähtävissä oleva vuorovaikutus voi vaikuttaa lapsen myöhempään kehitykseen, jos se toistuu usein lapsen arjessa. Valitse vastauksessasi tarkastelun kohteeksi yksi lapsen kehityksen osa-alue.

Hyvässä vastauksessa isän ja lapsen välistä vuorovaikutusta selitetään käyttäen hyväksi psykologisia käsitteitä ja ilmiöitä. Vastauksessa osataan selittää, miten isän ja lapsen välisessä keskinäisessä kommunikaatiossa yhteisiä tunnetiloja jaetaan niin elein, ääntein kuin katseinkin. Isä ja lapsi ovat keskenään yhteensopivassa tunnetilassa. Videolla nähdään, miten isä peilaa lapsen tunnetiloja ja käyttäytymistä, ja tilanteessa havaitaan tunteiden yhteensoinnutusta. Isä myös hieman liioittelee lapsen tunnetilaa. Tunteiden peilaamisen ansiosta lapsi ymmärtää vanhemman jakavan hänen tunnetilansa. Isä on videolla selkeästi läsnä oleva ja tietoinen lapsen toiminnasta ja mielialasta. Vuorovaikutus on rytmistä ja vastavuoroista. Isä on vuorovaikutuksessaan sensitiivinen lapsen eleille, tunteille ja toiminnalle: hänellä on herkkyyttä ja taitoa reagoida lapsen vihjeisiin oikea-aikaisesti, johdonmukaisesti ja osuvasti. Vuorovaikutuksessa välitetään kiintymystä puolin ja toisin. Lyhyen videon perusteella isän ja lapsen temperamentit ovat myös yhteensopivia, ja tämä tukee vuorovaikutusta.

Hyvässä vastauksessa osuva kuvaus lapsen ja isän vuorovaikutuksesta liitetään ymmärrettävällä tavalla myös lapsen myöhempään kehitykseen. Kokelas voi vastauksessa käsitellä yhtä tai useampaa vapaavalintaista kehityksen osa-aluetta. Jo yhden osa-alueen käsittely on riittävää, mutta useamman käsittely ei ole virhe. Vastauksessa voidaan selittää esimerkiksi, miten sensitiivinen vuorovaikutus on yhteydessä lapsen turvallisen kiintymyssuhteen (Bowlby ja Ainsworth), lapsen minuuden (esim. Stern) tai perusturvallisuuden (Erikson) kehittymiseen. Vuorovaikutuksen vastavuoroisuus ja protokeskustelu voidaan liittää myös lapsen kielen tai sosiaalisen kognition kehitykseen tai tunteiden yhteensovitus ja peilaaminen lapsen tunteiden säätelyn kehittymiseen. Vastauksessa voi myös nostaa esiin lapsen synnynnäisen temperamentin roolin vuorovaikutuksessa.

9–11 p.
Kokelas selittää psykologisten käsitteiden ja ilmiöiden kautta isän ja lapsen välistä sensitiivistä ja vastavuoroista vuorovaikutusta ja liittää sen yhteen lapsen kehityksen osa-alueeseen. Tiedon hallinta on hyvää, ja vastaus on pääosin tehtävänannon mukainen, mutta psykologisessa käsitteistössä on kuitenkin rajoituksia.

15–17 p.
Isän ja lapsen välistä vuorovaikutusta selitetään kiitettävästi ja monipuolisesti hyödyntäen psykologisia käsitteitä ja ilmiöitä. Vastauksessa selitetään kiitettävästi, miten aineistossa kuvattu vuorovaikutus vaikuttaa valittuun lapsen kehityksen osa-alueeseen, kun se toistuu lapsen arjessa.

Osa 3: 30 pisteen tehtävät

7. Vähemmistöstressi 30 p.

Jos ihminen kuuluu johonkin vähemmistöryhmään, esimerkiksi etniseen vähemmistöön tai seksuaalivähemmistöön, hän kokee usein valtaväestöä enemmän kiusaamista, syrjintää tai väkivaltaa. Nämä kaikki tuottavat ihmiselle stressiä, jota kutsutaan vähemmistöstressiksi. Vähemmistöstressin määritelmiä on kuvattu aineistossa 7.A. Ihminen voi myös kuulua samanaikaisesti useaan vähemmistöryhmään, esimerkiksi sekä seksuaalivähemmistöön että etniseen vähemmistöön. Aineistossa 7.B on kuvattu tutkimus, jossa tutkittiin, miten useaan vähemmistöryhmään kuuluminen vaikutti vastaajien hyvinvointiin.

Analysoi psykologisen tiedon valossa vähemmistöstressin yhteyttä hyvinvointiin. Pohdi lisäksi, mitkä tekijät voisivat selittää aineistossa kuvatun tutkimuksen tuloksen, jonka mukaan kahteen vähemmistöryhmään kuuluvilla henkilöillä esiintyi vähemmän ahdistus- ja mielialahäiriöitä kuin yhteen vähemmistöryhmään kuuluvilla.

Hyvässä vastauksessa sovelletaan monipuolisesti tietoa stressistä sekä mielenterveyteen vaikuttavista kehityksellisistä, psyykkisistä, sosiaalisista ja yhteiskunnallisista piirteistä. Vastauksessa voidaan kuvata, miten vähemmistöstressi voi lisätä todennäköisyyttä mielenterveyden häiriöille, kuvaamalla esimerkiksi suojaavien ja haavoittavien tekijöiden yhteisvaikutusta. Kokelas voi käsitellä esimerkiksi kroonisen stressin vaikutuksia fyysiseen hyvinvointiin ja kuvata, miten ja miksi vähemmistöstressi vaikuttaa ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tutkimuksen tulokset ovat yllättäviä, koska yhteen vähemmistöryhmään kuuluminen vaikutti olevan suurempi stressitekijä kuin kuuluminen kahteen ryhmään. Näitä tuloksia voi kuitenkin pyrkiä selittämään yhteisön tukeen sekä yksilön resilienssiin ja kehitykseen liittyvillä tekijöillä sekä etnisyyteen ja seksuaali-identiteettiin liittyvän vähemmistöstressin eroilla.

Jos kokelas tarkastelee aihetta kehityksen näkökulmasta, hän voi vastauksessaan painottaa esimerkiksi identiteetin kehitystä. Hän voi tuoda esiin tietoa eri identiteettien kehityksestä ja pohtia, miksi etniseen vähemmistöön kuuluminen voi aiheuttaa vähemmistöstressiä jo lapsuudessa. Sen sijaan seksuaalivähemmistöön kuuluminen selviää henkilölle vasta nuoruudessa, kun seksuaali-identiteetti kehittyy murrosiässä. Tätä eroa kehityksessä voi käsitellä myös identiteettiteorioiden kautta: etniseen vähemmistöön kuuluvalle voi kehittyä yhteiskunnan syrjinnän vuoksi vakiintuneempi henkilökohtainen tai kulttuurinen identiteetti. Usein myös erilaiset yhteisöt ja niihin kuuluminen voivat suojata vähemmistöstressiltä. Vastauksessa voi käsitellä esimerkiksi sitä, miten etniseen vähemmistöön kuuluva liitetään osaksi yhteisöään jo hyvin nuorena. Sen sijaan seksuaalivähemmistöön kuuluva joutuu usein etsimään oman yhteisönsä itsenäisesti seksuaali-identiteetin kehityttyä eikä esimerkiksi oma perhe välttämättä kuulu samaan seksuaalivähemmistöön kuin henkilö itse tai tue nuorta hänen identiteettinsä kehityksessä.

Lapsuuden syrjintäkokemusten vaikutusta voi käsitellä myös resilienssin kautta. Vastauksessa voi tuoda esiin, että lapsuusaikaiset etnisyyteen liittyvät syrjintäkokemukset voivat opettaa keinoja stressistä selviytymiseen ja siten kasvattaa resilienssiä. Nämä samat keinot voivat suojata etniseen vähemmistöön kuuluvaa, joka murrosiässä tiedostaa kuuluvansa myös seksuaalivähemmistöön. Pelkästään seksuaalivähemmistöön kuuluvalla resilienssi tai stressistä selviytymisen keinot eivät välttämättä kehity samalla tavalla, ja hän joutuu aloittamaan vähemmistön identiteetin kehittämisen ja käsittelyn vasta nuorena tai nuorena aikuisena.

Vastauksessa voi myös käsitellä esimerkiksi sosiaalisen ympäristön vaikutusta ihmisen hyvinvointiin. Kokelas voi esimerkiksi pohtia, onko etnisillä vähemmistöillä vahva sisäryhmä, joka antaa tukea hyvinvoinnille ja osaltaan suojaa mielenterveyshäiriön puhkeamiselta. Vastauksessa voi myös käsitellä sitä, että etniseen vähemmistöön kuulumista ei yleensä voi peittää, kun taas seksuaalivähemmistöön kuuluminen ei näy ulospäin.

Vastauksessa voi myös kyseenalaistaa tutkimuksen yleistettävyyden yhdysvaltalaisten sukupuoli- ja etnisten vähemmistöjen ulkopuolelle. Vastauksessa voi esimerkiksi pohtia, ilmenevätkö syrjintä ja ennakkoluulot samanlaisina kaikissa maissa. Meyerin tutkimusta voi myös kritisoida metodologisista lähtökohdista. Vastauksessa voidaan esimerkiksi kysyä, kuinka luotettavasti oireet on arvioitu tai kuinka hyvin otos edustaa perusjoukkoa. Voidaan esimerkiksi pohtia, onko otos ollut sattumanvarainen vai onko tutkimukseen valikoitunut vain tietyn tyyppisiä osallistujia.

Myös rasismin käsitteen määrittely voi olla vastauksessa ansio. Rasismin ja sen mielenterveysvaikutusten käsittely eivät kuitenkaan itsessään riitä hyvään vastaukseen. Hyvässä vastauksessa on huomioitava Meyerin ym. tutkimuksessa havaittu ero mielenterveyshäiriöiden yleisyydessä yhteen ja kahteen vähemmistöryhmään kuuluvien välillä.

13–16 p.
Vastaukseen sisältyy mielekkäitä psykologiseen tietoon ja käsitteistöön perustuvia näkökulmia, mutta tiedon hallinnassa on joitakin puutteita. Vastauksessa käsitellään sekä vähemmistöstressin vaikutuksia että Meyerin ym. tutkimusta. Psykologisen tiedon ja käsitteistön hallinta on hyvää, ja esitetyille näkökulmille on annettu useita perusteluja.

22–25 p.
Vastaukseen on sisällytetty monipuolista psykologista tietoa ja käsitteistöä. Meyerin ym. tutkimuksessa havaittu ero ahdistuneisuushäiriöiden ja mielialahäiriöiden yleisyydessä on selitetty uskottavasti. Vastaus on kiitettävästi jäsennelty ja selkeä kokonaisuus, jossa tiedon käsittely on kiitettävää ja perustelut ovat vakuuttavia.

8. Parasosiaaliset suhteet 30 p.

Parasosiaalinen suhde tarkoittaa epäsymmetristä emotionaalista suhdetta median kautta seurattavan esiintyjän ja hänen yleisönsä jäsenen välillä. Parasosiaalisessa suhteessa yleisön jäsenellä on tunne, että esiintyjä viestii henkilökohtaisesti juuri hänelle, he tuntevat toisensa ja esiintyjä on hänen ystävänsä. Esiintyjä ei kuitenkaan välttämättä tiedä, että kyseinen yleisön jäsen on edes olemassa: omasta näkökulmastaan katsottuna hän tuottaa sisältöä mediaan, jota lukuisat hänelle tuntemattomat ihmiset seuraavat. Parasosiaaliseen suhteeseen voi liittyä pieni määrä vuorovaikutusta, yleensä yleisön lähettämien viestien kautta. Vaikka esiintyjä saattaa vastata viesteihin, ei esiintyjällä ja yleisön jäsenellä ole kuitenkaan luonnollista tapaa tavata toisiaan.

Ilmiönä parasosiaaliset suhteet tunnistettiin jo 1950-luvulla, jolloin ne yleensä liittyivät esiintyjiin televisiossa tai radiossa. Nykyaikana parasosiaaliset suhteet ovat yleisiä erityisesti sosiaalisen median vaikuttajien ja heidän yleisönsä välillä.

Pohdi psykologiseen tietoon perustuen, miksi ihmisillä on taipumus muodostaa parasosiaalisia suhteita ja millaisia myönteisiä ja kielteisiä seurauksia tällaisilla suhteilla voi olla.

Hyvään vastaukseen kuuluu kaksi osaa: psykologiseen tietoon perustuva pohdinta siitä, miksi parasosiaalisia suhteita on olemassa, sekä niiden positiivisten ja negatiivisten seurauksien arviointi. Tehtävä arvostellaan kokonaisuutena, mutta kiitettävät pisteet voi saada vain selkeästi molemmat osat sisältävä vastaus.

Parasosiaalisen suhteen määrittävä tekijä on epäsymmetria yleisön ja esiintyjän kokemuksen välillä. Yleisön jäsen saattaa katsella tai kuunnella esiintyjää säännöllisesti pitkiä aikoja ja kokea esiintyjän olevan osa elämäänsä. Illusorinen kokemus ystävyydestä esiintyjän kanssa syntyy tästä yhdessäolon kokemuksesta. Esiintyjällä taas ei ole tällaista kokemusta yleisön jäsenestä, ja siksi hän ei koe tuntevansa henkilökohtaisesti yleisön jäsentä. Tosin myös esiintyjä saattaa kehittää emotionaalisen suhteen seuraajiinsa sosiaalisessa mediassa, jossa on paljon vuorovaikutusta, vaikka ei tietäisi heistä paljonkaan. Ilmiötä voi tulkita useasta psykologisesta näkökulmasta:

Sosiaali- ja kehityspsykologian näkökulmasta parasosiaalisia suhteita voidaan käsitellä yleisemmällä tasolla sosiaalisten tarpeiden kautta.

Ihmisellä on tarve kuulua yhteisöön ja olla vuorovaikutuksessa erityisesti samanikäisten ja samanhenkisten henkilöiden kanssa. Median kautta on mahdollista löytää samaistuttavia, viehättäviä tai ihailua herättäviä henkilöitä, joiden kautta sosiaalisuuden tarvetta voi täyttää ja omaa identiteettiään kehittää. Yksipuolisesta vuorovaikutuksesta huolimatta mediassa esiintyvä henkilö herättää tunteita ja hänen elämänsä kiinnostaa yleisöä, jolloin esiintyjä voi herättää kokemuksen läheisyydestä tai ystävyydestä. Parasosiaalisen ystävyyden muodostuttua voidaan esiintyjää kohtaan helposti kokea myös negatiivisia tunteita, kuten pettymystä tai vihaa, jos esiintyjä tekee jotain, mikä ei miellytä yleisöä.

Parasosiaaliset suhteet voivat myös kohdistua fiktiivisiin hahmoihin, ja erityisesti alle kouluikäisten lasten voi olla vaikeaa erottaa toisistaan faktaa ja fiktiota. Nuoruudessa sosiaalisten suhteiden, ja myös parasosiaalisten suhteiden, merkitys on suuri, kun nuori muodostaa identiteettiään, etsii itselleen sopivia yhteisöjä ja pyrkii määrittelemään itseään suhteessa muihin ihmisiin. Vaikka sosiaalisuuden tarve on suurimmillaan nuoruudessa, kaikenikäisillä ihmisillä on tarve muodostaa ja ylläpitää sosiaalisia suhteita ja sivutuotteena voi syntyä myös parasosiaalisia suhteita.

Parasosiaalisuuden pystyy hyvin selittämään myös evoluutiopsykologian näkökulmasta. Evoluutiopsykologia on osa vain vuoden 2019 opetussuunnitelmaa, joten sen käyttämistä ei vastauksessa vaadita, mutta jos vastauksessa käytetään tätä näkökulmaa, se toimii erinomaisesti ilmiön selittäjänä.

Evoluutiopsykologian mukaan ihminen on kehittynyt pitkän ajan kuluessa ja evoluutio muokkaa lajiamme hitaammin kuin moderni ympäristö muuttuu. Tästä seuraa, että jotkin ihmisen ominaisuudet ovat kehittyneet toimimaan hyvin ympäristössä, jossa ihmislaji on kehittynyt kymmeniä tuhansia vuosia sitten. Ne eivät kuitenkaan enää toimi alkuperäisellä tavallaan nykymaailmassa, joka on teknologian kehityksen vuoksi muuttunut hyvin erilaiseksi kuin ympäristö, jossa ihminen alun perin kehittyi.

Parasosiaalisten suhteiden tapauksessa evoluutiopsykologinen selitys on, että ihmisen sosiaalinen käyttäytyminen on kehittynyt ympäristössä, jossa ei ollut mediaa ja kaikki kohtaamiset tapahtuivat kasvokkain, jolloin jatkuvat kohtaamiset saman henkilön kanssa johtivat väistämättä sosiaalisen suhteen kehittymiseen. Nykymaailmassa on sen sijaan mahdollista seurata esiintyjää pitkiä aikoja jonkin median kautta, mutta kyseessä ei ole todellinen sosiaalinen tilanne. Aivomme kuitenkin reagoivat tähän ärsykkeeseen samalla tavalla kuin todelliseen sosiaaliseen tilanteeseen ja muodostavat ”ystävyssuhteen” esiintyjään. Evoluutio on pitkän ajan kuluessa muodostanut aivojen sosiaalisia suhteita luovat rakenteet ja ne ovat edelleen samanlaisia kuin aikana, jolloin mediaa ei vielä ollut. Tämä selittää, miksi parasosiaalisia suhteita on olemassa.

Parasosiaalisten suhteiden positiiviset vaikutukset liittyvät sosiaalisten tarpeiden täyttymiseen niiden kautta. Vaikka näissä suhteissa ei ole kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta, voivat ne silti olla tärkeä osa monien ihmisten sosiaalisten tarpeiden täyttymistä. Erilaiset esiintyjät voivat toimia roolimalleina, vahvistaa yleisön identiteettiä ja lievittää yksinäisyyttä. Heidän kertomuksensa omasta elämästään voivat toimia vertaistukena henkilöille, joilla on samankaltaisia kokemuksia. Erityisesti sosiaalisessa mediassa esiintyjien avoimet kertomukset esimerkiksi mielenterveyden ongelmistaan tai traumaattisista kokemuksistaan voivat vähentää tällaisiin ilmiöihin liittyvää stigmaa ja auttaa yleisöä käsittelemään oman elämänsä haasteita.

Parasosiaaliset tunteet ovat yleisiä, ja usein ne rikastuttavat yleisön elämää. Negatiivisia vaikutuksia parasosiaalisilla suhteilla voi kuitenkin olla, jos esiintyjä käyttää parasosiaalista suhdetta vaikuttaakseen yleisöön negatiivisesti, jos parasosiaaliset suhteet korvaavat suuren osan aidosta sosiaalisesta vuorovaiktuksesta tai jos niiden merkitys ihmisen elämässä kasvaa tavattoman suureksi.

Jos yleisön jäsen kokee esiintyjän ystäväkseen tai tutukseen, hän myös luottaa esiintyjän mielipiteisiin ja kehotuksiin. Tällä voi olla negatiivisia seuraksia, jos esiintyjä käyttää tätä luottamussuhdetta hyväkseen ohjatakseen yleisönsä jäseniä johonkin toimintaan, joka ei ole heille hyväksi. Tyypillisin esimerkki tällaista toiminnasta on tuotteiden markkinointi, jossa esiintyjä mainostaa jotakin tuotetta ja yleisö kiinnostuu tuotteesta koska he luottavat esiintyjään kuten tuttuun ihmiseen. Tämä toiminta on melko harmitonta, jos esiintyjä tuo selvästi esille tekevänsä kaupallista yhteistyötä, mutta jos kaupallinen yhteistyö piilotetaan tai häivytetään, voi esiintyjä käyttää väärinkäyttää luottamussuhdetta yleisöönsä saavuttaakseen taloudellista hyötyä. Vakavampia negatiivisia seurauksia voi koitua, jos esiintyjä esittelee esimerkiksi lääketieteen suositusten vastaisia hoitokeinoja sairauksiin, epäterveellisiä äärimmäisiä elämäntapa- ja treenausohjeita tai salaliittoteorioita tai jos luottamussuhde saa yleisön ottamaan hänen neuvonsa vakavammin kuin esimerkiksi asiantuntijoiden ohjeet.

Esiintyjä voi myös tahattomasti toimia haitallisena roolimallina, jos esimerkiksi hänen yleisölleen esittämänsä elämäntapa, hänen ulkonäkönsä tai varallisuutensa saa yleisössä aikaan paineita pyrkiä samanlaisiin ihanteisiin, jotka usein ovat epärealistisia ja liioiteltuja. Esiintyjä voi myös edustaa ideologialtaan äärimmäisiä ryhmiä, joihin samaistuminen voi johtaa yleisön mielipiteiden radikalisoitumiseen ja jopa väkivallantekoihin.

Negatiivisia seurauksia parasosiaalisilla suhteilla on myös siinä tapauksessa, että niiden merkitys yleisön jäsenen elämässä nousee hyvin suureksi ja tunnesiteet esiintyjiin ovat erittäin vahvoja. Tämä voi liittyä yksinäisyyteen ja tavallisten sosiaalisten suhteiden puutteeseen tai henkilön persoonaan ja vaikeuksiin erottaa parasosiaalisia suhteita normaalista vuorovaikutuksesta. Vahvat parasosiaaliset suhteet voivat viedä aikaa muilta asioilta elämässä, ja yleisön jäsenet, jotka kokevat hyvin voimakkaita tunteita esiintyjää kohtaan, voivat myös pyrkiä esiintyjän kanssa jatkuvasti vuorovaikutukseen ja olla vihaisia, jos esiintyjä ei vastaa heidän tarpeisiinsa. Tästä voi seurata äärimmäisissä tapauksissa pakkomielteistä käyttäytymistä ja esiintyjän vainoamista mediamaailman ulkopuolella.

13–16 p.
Vastauksessa pohditaan parasosiaalisten suhteiden muodostumista ja niiden seurauksia mielekkäistä psykologisista näkökulmista. Psykologisen tiedon ja käsitteistön hallinta on hyvää, ja esitettyjä näkökulmia on perusteltu useista näkökulmista.

22–25 p.
Vastauksessa pohditaan parasosiaalisten suhteiden muodostumista ja niiden seurauksia osuvasti valituista psykologisista näkökulmista. Psykologisen tiedon ja käsitteistön hallinta on erinomaista, ja esitettyjä näkökulmia on perusteltu kattavasti, osuvasti ja vakuuttavasti.

9. Aivoterveys 30 p.

Käsitteellä ”aivoterveys” viitataan aivojen optimaaliseen toimintakykyyn ja aivosairauksien puuttumiseen. Aivoterveyden käsitettä käytetään tieteellisessä kirjallisuudessa, kansanterveystyössä ja julkisessa keskustelussa terveydestä. Käsitteen sisältö on kuvattu aineistossa 9.A.

Keskeisinä aivoterveyttä edistävinä tekijöinä pidetään yksilön fyysistä aktiivisuutta, mielen aktiivisena pitämistä älyllisten haasteiden ja uusien kokemusten avulla, sosiaalista vuorovaikutusta, terveellistä ruokavaliota, riittävää unta ja rentoutumista sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöiden välttämistä.

Arvioi aivoterveyden käsitettä keskushermoston toiminnan ja yksilön oman käyttäytymisen ohjaamisen näkökulmista.

Hyvä vastaus perustuu laajaan tietoon aivojen toiminnasta ja aivoterveyden käsitteen monipuoliseen arviointiin. Kysymys ohjaa arvioimaan käsitettä kahdesta eri näkökulmasta. Siten hyvässä vastauksessa molemmat näkökulmat otetaan käsitteen arvioinnissa huomioon.

Hyvä vastaus voi pyrkiä selittämään, miten tehtävässä mainitut aivoterveyden osa-alueet vaikuttavat aivojen toimintaan ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. Koska vaikutusmekanismeja voi olla useita, jonkin esimerkin mainitseminen riittää. Näiden mekanismien välisten yhteyksien selittämisessä sovelletaan neuropsykologista tietoa. Hyvässä vastauksessa käsitellään aivotoiminnan tunnettuja perusmekanismeja suhteessa aivoterveyden osa-alueisiin. Näitä ovat esimerkiksi unen aikainen aivotoiminta, keskushermoston muokkaantuvuus, synaptinen vahvistuminen sekä välittäjäaineiden tai hormonien toiminta. Hyvässä vastauksessa yhteyksiä avataan spesifien esimerkkien avulla. Tällainen voi olla sen selittäminen, miten ”mielen aktiivisena pitäminen” vaikuttaa aivojen optimaaliseen toimintakykyyn synaptisen vahvistumisen kautta tai miten läheisyys vaikuttaa oksitosiinin tuottoon. Tämä taas puolestaan auttaa sosiaalisten tilanteiden hallitsemisessa, vähentää ahdistusta, edistää luottamuksen syntymistä yksilöiden tai vanhempien ja lasten välille ja vaikuttaa parinvalinnassa. Kokelas voi tarkastella unen aikaista aivotoimintaa, jolla on tärkeä merkitys esimerkiksi muistin ja aivojen plastisuuden ylläpitämisessä.

Hyvässä vastauksessa aivoterveyden käsitettä arvioidaan monipuolisesti. Arvioinnissa voi esimerkiksi lähestyä asiaa toisesta näkökulmasta eli pohtia, mitkä ovat hyvien elintapojen rajat aivoterveyden ylläpidossa. Aivojen toimintaa ei vielä täysin tunneta – hyvänä esimerkkinä yleiset mielenterveyshäiriöt, kuten depressio, johon liittyviä aivomekanismeja ei vielä ole selvitetty kovinkaan tarkasti. Aivojen terveyttä ohjaavat lisäksi muutkin tekijät kuin ihmisen oma toiminta – esimerkiksi perintötekijät, aivojen rakenteen ja toiminnan eroavaisuudet ja yksilölliset ikääntymisprosessit. Ympäristötekijöihin viitataan aineistoon kuuluvassa Muistiliiton tekstissäkin, ja hyvässä vastauksessa niitä voidaan arvioida. Vastauksessa voi arvioida yksilön mahdollisuuksia stressin säätelyyn ja sen rajoja: kuinka paljon ihminen voi vaikuttaa ympäristön stressitekijöihin tai omiin elämäntapoihinsa varsinkin silloin kun kysymyksessä on esimerkiksi köyhyys, suuret henkilökohtaiset menetykset tai esimerkiksi sota. Kaikilla ihmisillä ei siten ole yhtäläisiä mahdollisuuksia aivoterveyttä edistävään elämään.

Aivoterveyden osa-alueet vaikuttavat olevan luonteeltaan hyvin yleisiä, ja samat suositukset koskevat muutakin terveyden ylläpitoa. Voidaan myös kysyä, miten muu fyysinen terveys ja aivoterveys erotellaan toisistaan: voiko ihmisen terveyttä jaotella niin, että aivojen ajatellaan olevan erillinen osa muusta terveydestä? Arvioinnissa voidaan pohtia esimerkiksi, miten mielenterveys eroaa aivoterveydestä. Aineistossa mainittu käsite ”aivojen hyvinvointi” ohjaa arviointia myös tähän suuntaan. Mielenterveyden ongelmat häiritsevät usein aivojen optimaalista toimintaa. Useisiin mielenterveyden häiriöihin liittyy univaikeuksia. Kokelas voi pohtia, miksi terveyssuosituksissa ei puhuta erikseen sellaisista keinoista, jotka vaikuttavat mielenterveyteen, jos mielenterveys on osa aivoterveyttä.

Aivoterveyttä voi myös lähestyä motivaation näkökulmasta. Muistiliiton ja Aivosäätiön aivoterveyden kuvaukset ohjaavat kansalaisia aktiiviseen ja terveelliseen elämäntapaan, joka ylläpitää aivoterveyttä. Kokeen aineistona oleva järjestöjen verkkosivujen materiaali pyrkii kenties luomaan yksilöille sisäisen motivaation oman aivoterveyden ylläpitoon. Sisäisessä motivaatiossa ihminen itse kokee tavoitteen tärkeäksi ja on valmis ponnistelemaan sen eteen. Aineisto viittaa siihen, että aivoterveys voisi näkyä erityisesti ihmisen elinkaaren myöhemmissä vaiheissa parempana toimintakykynä. Aivoterveyden arviointi motivaation näkökulmasta voi sisältää myös pohdintaa siitä, miten yksilön minäpystyvyyden ja tavoitteellisuuden tunne pysyy yllä ihmisen vanhetessa ja haurastuessa. Motivaatiota voi lisäksi arvioida pohtimalla, kuinka paljon yksilön valintoihin esimerkiksi nuoressa aikuisiässä vaikuttaa motivaatio vaalia omaa myöhemmän iän aivoterveyttään.

13–16 p.
Vastauksessa arvioidaan aivoterveyden käsitettä mielekkäistä psykologisista näkökulmista. Psykologisen tiedon ja käsitteistön hallinta on hyvää, ja esitettyjä näkökulmia on perusteltu.

22–25 p.
Vastauksessa arvioidaan aivoterveyden käsitettä kattavasti. Psykologisen tiedon ja käsitteistön hallinta on erinomaista, ja esitettyjä näkökulmia on perusteltu kattavasti ja vakuuttavasti.